گلوله شدن چربی بعد از تزریق

گلوله شدن چربی تزریق شده | علت، پیشگیری و درمان

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

یکی از عوارض بسیار نادر پس از تزریق چربی، گلوله شدن آن زیر پوست است. تصور بروز این عارضه نگران‌کننده بوده و می‌تواند شما را از انجام این روش پشیمان کند. عوامل مختلفی بر گلوله شدن چربی‌ها تاثیر دارد. به عبارت ساده این عارضه به‌صورت خودبه‌خودی ایجاد نمی‌شود. اگر مراقبت‌های بعد از عمل به‌خوبی انجام نشود، احتمال تجمع چربی در برخی نقاط پوست افزایش می‌یابد. عدم مهارت پزشک در پاک‌سازی چربی و فرایند تزریق نیز دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده محسوب می‌شود. در ادامه با ما باشید تا غلاوه بر دلایل گلوله شدن چربی، راهکارهای پیشگیری و درمان آن را بشناسید.

نشانه‌های گلوله شدن چربی تزریق شده

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل نشان‌دهنده تجمع و تورم توده چربی زیر پوست شامل موارد زیر است:

  • در اغلب موارد فرد احساس می‌کند توده‌ای سفت و انعطاف‌پذیر در محل تزریق وجود دارد. معمولا یک روز پس از تزریق و هنگام ماساژ محل ممکن است با این حالت مواجه شوید.
  • در برخی موارد اطراف محل تزریق قرمز و متورم می‌شود.
  • کبودی ناحیه تزریق عامل دیگر و نشان‌دهنده احتمال گلوله شدن چربی است.

دلایل گلوله شدن چربی‌ ها پس از تزریق

با اطمینان می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده، عدم مهارت و کم تجربگی پزشک است. اما بروز این عارضه تنها به این مورد ختم نمی‌شود. موثرترین فاکتورها در بروز این عارضه عبارتند از:

انتخاب ناحیه نامناسب برای استخراج چربی

استخراج چربی از ناحیه نامناسب به معنی عدم سلامت چربی‌ها است. پیامد اصلی آن گلوله شدن و تجمع این بافت پس از تزریق است.

سانتریفیوژ اشتباه

زمانی که چربی از بدن استخراج می‌شود، آماده تزریق نیست. استفاده از سانتریفیوژ از طریق دفع مواد زائد در آماده‌سازی چربی برای تزریق اهمیت بالایی دارد. اگر پزشک در مرحله پاک‌سازی و تصفیه چربی‌ها بی‌دقت عمل کند، به سلول‌های چربی آسیب وارد شده و این امر دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده خواهد بود.

هماتوم

در تعریف ساده، هماتوم به معنی لخته شدن خون در زیر پوست است. در برخی موارد ممکن است این عارضه پس از تزریق ایجاد شود. علیرغم نادر بودن این پدیده برای درمان آن حدود یک سال زمان نیاز است. با این حال، اغلب متخصصین برای درمان این عارضه صبر را مناسب نمی‌دانند و برای استخراج لخته خون روش جراحی را توصیه می‌کنند.

نفوذ مایعات به حفره‌های زیر پوست

دلیل دیگری که می‌تواند در تجمع و گلوله شدن چربی‌ موثر باشد، نفوذ آب یا مایعات به حفره‌های زیر پوست در حین تزریق است. این عارضه غالبا به دلیل عدم مهارت کافی جراح رخ می‌دهد. استفاده از گن بعد از تزریق در جلوگیری از بروز این مشکل یا رفع آن موثر است.

دستکاری محل تزریق

برخی از متقاضیان عادت دارند که صورت یا اندام خود را دستکاری کنند. پس از تزریق چربی به دلیل اینکه حس عجیبی در پوست وجود دارد احتمال دستکاری افزایش می‌یابد. فراموش نکنید که چندین روز پس از عمل و تا زمانی که چربی کاملا تثبیت نشود، نباید فشاری به این نواحی وارد شود.

تزریق بیش از حد

دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده می‌تواند تزریق بیش از حد این ماده در یک جلسه باشد. با توجه به نیاز متقاضی اگر تزریق با حجم بالا تشخیص داده شد، این فرایند باید در چندین جلسه با فاصله‌های مناسب انجام شود.

خوابیدن روی محل تزریق

همان‌طور که گفتیم فشار به محل تزریق می‌تواند سبب گلوله شدن چربی‌ها شود. پس تا زمان تثبت کامل هرگز روی محل تزریق نخوابید.

گلوله شدن چربی بعد از ترزیق

راهکارهای پیشگیری

همان‌طور که اشاره کردیم اصلی‌ترین دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده عدم مهارت پزشک است. سعی کنید در این مرحله با دقت عمل کنید. میزان رضایت زیباجویان می‌تواند عامل کلیدی در تعیین مهارت و صلاحیت پزشک باشد. اگر در اطرافیان خود کسی را نمی‌شناسید که تزریق چربی انجام داده باشد، با مراجعه به سایت یا صفحه‌های اجتماعی پزشکان مختلف و مشاهده نمونه کارها آنها اطلاعات کافی به دست آورید.

پیروی از یک رژیم غذایی غنی و آبرسانی پوست

یکی از مهمترین مراحل در مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق چربی استفاده از رژیم غذایی مناسب و نوشیدن مایعات است. برای اینکه فرایند ترمیم و تثبیت بافت‌های چربی به درستی انجام شود، تغذیه سلول‌های چربی اهمیت بالایی دارد.

پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

سیگار و مشروبات الکلی جزو موادی هستند که ترمیم چربی‌ها و جذب آنها را کند کرده و دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده هستند. سعی کنید در دوره زمانی دو هفته قبل و بعد از عمل از مصرف این مواد خودداری کنید.

توصیه و درمان

حالا با دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده می‌دانید و با راهکارهای پیشگیری از این عارضه آشنا شده‌اید. در این مرحله باید واکنش مناسب هنگام گلوله شدن چربی یاد بگیرید.

  • اگر هنگام ماساژ متوجه توده انعطاف‌پذیر در محل تزریق شدید هرگز به آن فشار وارد نکنید. برخی افراد تصور می‌کنند فشار دادن این ناحیه به شکستن چربی و جذب آن کمک می‌کند. این تصور کاملا اشتباه است. هر گونه فشار به این ناحیه می‌تواند وخامت و شدت عارضه را بیشتر کند.
  • برخی افراد سعی می‌کنند از آب داغ یا دوش گرم برای جذب این چربی‌ها استفاده کنند. این روش نه‌تنها در رفع مشکل شما موثر نیست، بلکه دلیل گلوله شدن چربی تزریق شده محسوب می‌شود. علاوه بر پرهیز از حمام آب داغ، هرگز در تماس مستقیم با نور خورشید قرار نگیرید.
  • مهم‌تر از همه، پس از تزریق چربی تا زمان تثبیت آن هرگز روی محل تزریق نخوابید. مراقبت‌های لازم هنگام خواب در پیشگیری از گلوله شدن چربی‌ها یا درمان این عارضه مفید است.

اگر تمام موارد فوق را رعایت کردی، اما همچنان با تجمع توده چربی زیر پوست در محل تزریق مواجه بودید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است استفاده از روش جراحی برای رفع این مشکل ضروری باشد.

تاریخ انتشار : 1401-10-20
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام