کلاه بعد از کاشت مو

کلاه مناسب بعد از کاشت مو و نحوه استفاده آن

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

یکی از نگرانی‌های بیشتر کسانی که متقاضی کاشت مو هستند، ظاهر سر بعد از کاشت مو است. کاشت مو یا پیوند مو یک عمل جراحی است و مانند همهٔ جراحی‌ها زخم‌هایی برجای می‌گذارد. کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو به نظر راه حل مناسبی می‌رسد. کلاه زخم‌ها را می‌پوشاند و سر شما را از آفتاب، باد، باران و گرد و خاک در امان نگه می‌دارد.

در این مطلب به بررسی دلایل استفاده از کلاه مناسب و نحوه استفاده از آن پرداخته و بهترین مدل کلاه بعد از کاشت مو را معرفی خواهیم کرد.

چه زمانی بعد از کاشت مو می‌توان از کلاه استفاده کرد ؟

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو بعد از هفته دوم ممنوعیت خاصی ندارد، اما تا قبل از پایان هفته دوم بهتر است با احتیاط و کمی تامل نسبت به استفاده از کلاه اقدام کنید. هرگونه فشار و ضربه به نواحی کاشته شده، احتمال آسیب به گرافت های کاشته شده را افزایش داده و صد در صد در نتیجه کاشت مو و تراکم موها تاثیر گذار خواهد بود.

در واقع، می توان بعد از کاشت مو از کلاه استفاده کرد اما شرایطی از قبیل ناحیه و روش کاشت مو و روند ترمیم و بهبود گرافت ها نیز باید در نظر گرفته شود، به همین خاطر، حتما در خصوص جنس و نوع کلاه و این که چه مدت بعد از جراحی می توانید از کلاه استفاده کنید، حتما با پزشک مشورت داشته باشید. اما در کل، کلاهی را انتخاب کنید که سایز آن قابل تغییر است تا بتوانید آن را در حالتی گشادتر از سرتان قرار دهید تا فشار و آسیبی به فولیکول ها وارد نشود.

کلاه مناسب

دلایل استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو، پوست سر ملتهب است و فولیکول ها نسبت به کوچک ترین ضربه و فشاری حساس هستند و آسیب می بینند. از آن جایی که مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو مربوط می شود به محافظت از فولیکول ها در برابر نور خورشید و آلودگی، استفاده از کلاه می تواند یکی از روش های محافطتی از فولیکول ها و گرافت ها باشد. از جمله دلایل استفاده از کلاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت در برابر آفتاب

بعد از کاشت مو پوست سر ملتهب و کمی دردناک است که البته این التهاب و درد با داروهایی به سادگی مدیریت می‌شوند. استفاده از کلاه مناسب بعد از کاشت مو، از سر شما در برابر گرمای آسیب زنندهٔ نور خورشید محافظت می‌کند. یکی از مواردی که می‌تواند بر میزان موفقیت کاشت بسیار موثر باشد، آفتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی پوست سر به شدت بر گرافت‌ها یا فولیکول‌های پیوند زده شده اثر مخربی دارد. توجه داشته باشید پوست سر شما ممکن است تا چند روز بعد از کاشت کمی بی‌حس باشد و متوجه آفتاب سوختگی نشوید.

در هفته‌های اول سعی کنید در هوای آفتابی در فضای باز نباشید یا حتماً کلاه به سر کنید. اگر مدتی است که دچار طاسی هستید، احتمالاً درد آفتاب سوختگی پوست سر را تجربه کرده اید. دیگر تصور کنید که این درد بعد از کاشت مو چقدر خواهد بود.

محافظت در برابر باد و باران

در کل خیس شدن سر توسط باران یا قرار گرفتن در معرض باد همانند آفتاب سوختگی اثر مخربی روی کاشت مو ندارند. اما به هر حال بعد از کاشت مو باید کمی بیشتر مراقب بود. بهتر است از هرچیزی مانند باد و باران که موجب تحریک پوست حساس بعد از کاشت می‌شوند، دوری کرد. در موارد باد و باران شدید کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو را توصیه می‌کنیم؛ چرا که ممکن است این موارد باعث جابه‌جا کردن یا کندن فولیکول‌های حساس تازه پیوند زده شده شوند. حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا فولیکول‌ها در جای خود به طور کامل مستقر شوند. پس اگر در این بازه مجبور بودید در هوای بد بیرون بروید، کلاه به سر کنید.

محافظت در برابر آلودگی‌ها و گرد و خاک

مثل باد و باران، آلودگی‌ها نیز می‌توانند موجب تحریک پوست حساس سر شوند. همچنین شاید امکان شست و شوی سر در چند روز اول وجود نداشته باشد که در این مورد باید توصیه‌های جراح خود را به دقت رعایت کنید. کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو می‌تواند از سر در برابر آلودگی‌هایی که در هوا هستند، محافظت کند. هم باران و هم گرد و خاک می‌توانند موجب عفونت در ناحیهٔ بانک مو (در پشت سر) و ناحیهٔ کاشت شوند. با وجود اینکه زخم‌های ناشی از کاشت مو بسیار کوچک هستند، تا چند روز بعد از جراحی زخم باز به حساب می‌آیند. عفونت باعث از دست دادن موهای سالم و رشدی پراکنده و ناهمگون در ناحیهٔ کاشت می‌شوند.

پکیج مراقبتی

چگونگی استفاده از کلاه مناسب کاشت مو

به دلیل مواردی که در بالا اشاره کردیم، پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که اگر در شرایط آب و هوایی بد به بیرون از منزل می‌روید، کلاه بگذارید. استفاده از کلاه بعد از کاشت مو در فضاهای بسته مثل منزل و محل کار توصیه نمی‌شود. همچنین روزهایی که هوا گرم یا بارانی نیست و وزش باد هم کم است، نیازی به استفاده از کلاه در فضاهای باز نیست. گذاشتن کلاه از یک روز بعد از کاشت کاملاً ایمن و بدون مشکل است.

اما با توجه به این که بعد از پیوند مو پوست سر ملتهب است و همچنین فولیکول‌ها در حساس‌ترین مرحلهٔ بعد از پیوند هستند، باید با دقت و به آرامی کلاه را به سر خود بگذارید. برای این که کلاه به شکلی مناسب و بی‌خطر به سر کنید، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • اول از همه کلاهی را انتخاب نکنید که محکم روی سر شما قرار بگیرد. کلاه مناسب، کلاهی گشاد و شل است. اگر مطمئن نیستید که کلاه مناسبی انتخاب کرده‌اید، آن را به پزشک خود نشان بدهید و از او مشورت بخواهید. کلاه‌های لبه داری که قابلیت تنظیم دارند نیز مناسب‌اند.
  • به آرامی و با دو دست کلاه را روی سر قرار دهید. عجله نکنید و مطمئن شوید کلاه به بخش‌های که نباید، برخورد نکند.
  • جلوی کلاه شما نباید محکم و تنگ باشد. زیرا روی محل پیوند کشیده می‌شود و به فولیکول‌های کاشته شده آسیب وارد می‌کند. توجه داشته باشید که گذاشتن کلاه کاسکت و موارد مشابه در ۲ تا ۳ هفته اول مجاز نیست؛ زیرا باعث کنده شدن و آسیب به فولیکول‌ها می‌شود.
  • زمانی که می‌خواهید کلاه را در بیاورید نیز به دقت و با لطافت این کار را انجام دهید. حتماً کلاه را از بالا بردارید یعنی به صورت عمودی. هیچ‌گاه به صورت زاویه دار کلاه را از سر نکشید.

برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی و کثیف شدن ناحیهٔ کاشت، کلاه خود را تمیز نگاه دارید. مرتب آن را بشویید و اگر متوجه خون یا دیگر مایعات در سطح دورنی کلاه شدید، از آن استفاده نکنید. داشتن چندین کلاه گشاد و نرم هم ایدهٔ خوبی است. به این ترتیب همیشه کلاه تمیز در دسترس دارید.

تاریخ انتشار : 1402-01-26
سوالات متداول
  • تا چه مدت کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟

    جای زخم‌های کاشت در مقایسه با درد و ناراحتی ناشی از پیوند، ماندگارتر هستند. بعد از دو هفته شما احساس خوبی خواهید داشت و دیگر خبری از درد وجود ندارد؛ اما پوست سر تا چند هفتهٔ بعد نیز در حال بهبودی است. لذا توصیه می‌شود تا زمانی که اعلام پزشک، توصیه‌های بالا را رعایت کنید و در آب و هوای نامناسب و غیره کلاه بگذارید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • داود
    1400-02-14

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من کارم جوری که همش توی فضای باز و جلوی نور خورشید.
    آیا میشه بعد از یک ماه از کلاه حصیری استفاده کرد
    ممنون از راهنماییتون

  • احمدیان
    1399-11-30

    سلام. من میتوانم یک ماە بعد از کاشت مو از کلاب موتورسیکلت استفادە کنم یا نە؟؟؟ مرسی برای پاسخ بە این سوال

    • جواد
      1401-10-05

      سلام
      ممنون از وقت گذاشتنتون
      من پنجاه روز کاشت داشتم خارش داره سرم
      آیا طبیعی هست یا نه
      بعد محل اهدا کننده را با ماشین موزر بعد پنجاه روز کوتاه کنم اشکال دارد یا نه

  • سلمان
    1399-08-13

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و با تشکر از مطالب سودمند شما جهت راهنمایی. بنده حدودا 3 هفته میشه ک کاشت انجام دادم و هر روز هم سرم رو شستم اما گاهی وقتا دلمه های موجود با تعدادی مو کنده میشن آیا مشکلی دارد؟ و اینکه ب واسطه کارم ممکن است ک در طول روز ساعاتی زیر نور آفتاب باشم این قضیه هم مشکل سازه؟ با تشکر از شما.

  • محمد
    1399-07-30

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    آیا استفاده از کلاه های زمستانه که به سر می چسبند بعد از گذشت ۲ ماه از کاشت مو مشکلی ایجاد می کند؟ یا می توانیم استفاده کنیم؟
    ممنون میشم توضیح بدید
    با تشکر

    • دکتر شریفی
      1399-08-04

      با سلام و وقت بخیر

      بعد از گذشت دو ماه می توانید کلاه بگذارید ولی ایجاد خارش نکند و تحریک کننده ی پوست سر نباشد.

  • علیرضا
    1399-06-07

    سلام خسته نباشید
    من حدود ۲ ماه از کاشت مو میگذره و گاهی ب علت کار مجبورم بیرون از خونه باشم
    ایا استفاده ار کلاه لبه دار تمیز برای مدت ۳ ۴ ساعت در روز روی سر مشکلی ایجاد نمیکنه ؟
    سعی میگنم در حین کار کلاهدرو در بیارم تا سرم هوا بخوره

    • دکتر شریفی
      1399-06-07

      سلام و وقت بخیر

      خیر اگر رعایت کنین مشکلی نیست.

  • عباس
    1399-05-15

    سلام میخواستم ببینم از یک ماه بعد از کاشت میتونیم کلاه ورزشی یا غیره استفاده کنیم ومانند قبل از عمل کلاه رو برداریم وبزاریم؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-05-20

      با سلام و وقت بخیر

      متن مقاله را کامل مطالعه کنید پاسخ پرسش های شما داده شده است.

    • بهرام اسفندیا
      1399-06-02

      سلام من شغلم بناییه از چه ماهی میشه رفت سر کار آخه همش تو گردوخاکم

  • میثم
    1399-05-14

    سلام
    من سه هفته میشه که کاشت مو انجام دادم
    اون قسمتی از سرم که مو کاشت شده دچار آفتاب سوختگی شده
    میخواستم بپرسم بعد از سه هفته هم تاثیر منفی ردی فولیکول های مو داره یا خطری نداره؟ خیلی نگران شدم الانم کار از کار گذشته

    • شهاب
      1400-01-29

      سلام من هم دقیقا مثل شما هستم چرا جواب ندادن

  • سجاد
    1399-05-08

    باسلام و تشکر از سایت پرمحتوا
    آیا ۳ ماه بعد از کاشت مو میشه از پوستیژ چسب دار استفاده کرد فقط برای چند ساعت مگه ریشه موها بعد از ۳ ماه محکم نمیشه و چه مدت بعد از کاشت مو میشه از پوستیژ چسب دار واسه مهمونی استفاده کرد و مضراتش چی میتونه باشه

    • دکتر شریفی
      1399-05-08

      با سلام و وقت بخیر

      استفاده از پوستیژهای چسب دار حتی برای افرادی که کاشت مو نداشته اند هم ممنوع است. استفاده از پوستیژهای بدون چسب از بعد از ماه ششم کاشت مو به مدت کم مجاز می باشد. قبل از آن به موهای کاشته شده و رشد مجدد آن ها آسیب وارد می کند.

+مشاهده بیشتر