کرم بی حسی موضعی

کرم بی حسی موضعی لیزر | راهکار کاهش درد لیزر موهای زائد

پزشک : دکتر محمد موسوی متخصص جراحی عمومی دسته بندی : مقالات لیزر مو

زمانی که صحبت از رفع موهای زائد می شود، لیزر درمانی و لیزر موهای زائد محبوب ترین روش به حساب می آید آن هم به دلیل نتایج بسیار درخشانی که به همراه دارد. اما میزان درد و ناراحتی حین لیزر به چه صورت است؟ درست است که گفته می شود هیچ گونه دردی احساس نمی شود؟ با این لیزر موهای زائد دردناک نیست، اما برخی افراد به دلیل احساس ناخوشایندی که دارند، ترجیح می دهند از کرم های بی حسی موضعی استفاده کنند. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کرم های بی حسی موضعی لیزر بپردازیم.

کرم بی حسی موضعی لیزر چیست؟

کرم های بی حسی موضعی این پتانسیل را دارند که میزان درد ناشی از لیزر را کم کنند، به گونه ای که استفاده از این کرم ها و پمادها قبل از لیزر باعث می شود از میزان حساسیت پوست به طور موقت کاسته شود و فرد درد کمتری را احساس کند. در واقع، کرم های موضعی با جلوگیری کردن از رسیدن سیگنال های درد از اعصاب به مغز، باعث می شوند لیزر قابل تحمل تر شود. اما توجه داشته باشید که انتخاب کرم بی حس کننده مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید.

مواردی که قبل از انتخاب کرم های بی حسی موضعی باید در نظر داشته باشید :

  • محتویات‌ : لیدوکائین، ماده فعالی است که در بیشتر کرم های بی حسی یافت می شود. لیدوکائین 5%، بهترین نوع کرم بی حسی است که نتایج بسیار سریع و موثری را به همراه دارد و بنزوکائین و تتراکائین، از دیگر موادی هستند که در کرم های بی حسی یافت می شوند.
  • فرمول مبتنی بر آب : مهم ترین فاکتوری که در انتخاب کرم بی حسی باید در نظر داشته باشید این است که کرم فرمول مبتنی بر آب داشته باشد تا احساس چربی روی پوست ایجاد نشود و به راحتی پاک شود. هم چنین کرم بی حسی باید ضد حساسیت باشد.
  • مطالعه برچسب روی کرم : حتما قبل از خریداری کرم بی حسی، برچسب روی محصول را مطالعه کنید تا با نحوه مصرف آن آشنا شوید و از بروز عوارض احتمالی نیز پیشگیری به عمل آید.

نحوه استفاده

هنگام استفاده از کرم های بی حسی موضعی لیزر، اقدامات زیر باید رعایت گردد:

  • ابتدا ناحیه ای که قرار است لیزر انجام شود را به خوبی بشویید و خشک کنید تا هر گونه آلودگی و چربی از روی پوست برداشته شود. با این کار، کرم به طور کامل جذب پوست می شود و بی حسی موثرتر خواهد بود.
  • در صورت امکان، دستکش یک بار مصرف استفاده کنید. استفاده از دستکش مانع از نفوذ کرم به پوست دست می شود و از بی حس شدن انگشت ها نیز پیشگیری خواهد شد. اگر از دستکش استفاده نمی کنید، بلافاصله بعد از استفاده، دستان خود را بشویید.
  • هنگام استعمال کرم، دستورالعمل روی بسته بندی کرم را مطالعه کنید و فقط مقدار توصیه شده را روی پوست خود بزنید.
  • تمام قسمت های مورد نظر را با کرم بپوشانید، چرا که حرارت ساطع شده از لیزر، کرم را فعال می کند و روند بی حس شدن سرعت بخشیده می شود.

تقریبا 15 تا 20 دقیقه زمان نیاز است تا کرم بی حسی اثر خود را داشته باشد و هنگام انجام لیزر، کرم از روی پوست پاک خواهد شد. توجه داشته باشید که از استعمال کرم های بی حسی در اطراف چشم ها، بینی و دهان باید خودداری شود و در صورت تماس، حتما ناحیه را با آب بشویید.

کرم لیزر مو

انواع کرم های بی حسی

کرم های بی حسی موضعی که قبل از انجام لیزر مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا به دو دسته کرم های حاوی لیدوکائین و کرم های حاوی بنزوکائین تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

کرم های حاوی لیدوکائین

کرم های بی حسی حاوی لیدوکائین، به عنوان بهترین کرم های بی‌حسی شناخته می شوند چرا که پایانه های عصبی را از کار می اندازند و جلوی ارسال سیگنال های درد به مغز گرفته می شود. پماد زایلاپی که در بیشتر موارد مورد استفاده قرار می گیرد، حاوی لیدوکائین است که استعمال آن بر روی ناحیه مورد نظر، باعث می شود هیچ گونه دردی را حین انجام لیزر احساس نکنید. بهتر است این پماد نیم ساعت قبل از شروع لیزر بر روی پوست زده شود و مدت ماندگاری آن نیز در حدود یک ساعت است.

املا، کرم بی حسی دیگری است که بر پایه لیدوکائین است که تا حدودی شبیه زایلاپی است، اما توصیه می شود به اندازه ای که جذب پوست می شود، استفاده شود چرا که می تواند با عوارضی مانند افزایش ضربان قلب یا اختلال در تنفس همراه باشد.

کرم های حاوی بنزوکائین

کرم های موضعی حاوی بنزوکائین، قدرت بی حسی کمتری را نسبت به کرم های حاوی لیدوکائین دارند. این کرم ها به عنوان یک ماده شیمیایی اثر می کنند، به گونه ای که مانع از ایجاد سیگنال های الکتریکی در رشته های عصبی می شوند، در نتیجه سیگنال درد به مغز ارسال نمی شود و هیچ گونه دردی احساس نخواهد شد. ژل های بی حسی اولترادنت و مستردنت، از جمله کرم های بی حسی حاوی بنزوکائین هستند که قبل از لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند.

لیدوکائین و بنزوکائین، دو ماده ای هستند که با بدن انسان سازگاری دارند، اما با این حال ممکن است واکنش های آلرژیک در برخی افراد مشاهده شود به همین خاطر، توصیه می شود ابتدا مقدار کمی از کرم بر روی سطح کوچکی از پوست امتحان شود و در صورت عدم بروز آلرژی، برای نواحی وسیع تر مورد استفاده قرار بگیرد.

کرم بی حسی موضعی لیزر موهای زائد

تاثیر کرم های بی حسی بر روی نتایج لیزر

امروزه دستگاه‌های پیشرفته لیزر از سیستم های خنک کننده ای استفاده می کنند که باعث می شوند درد کمتری هنگام انجام لیزر احساس شود. با این که میزان درد لیزر بسیار کم است، اما از آن جایی که آستانه تحمل درد در هر فردی متفاوت است، استفاده از کرم های بی حس کننده می تواند به تسکین درد کمک کند. در واقع، این کرم ها تاثیری بر روی لیزر و نتایج آن نمی گذارند، اما اگر برای مدت زمان طولانی روی پوست باقی بمانند می توانند حساسیت هایی را ایجاد کند. توصیه می شود در خصوص استفاده از کرم های بی حسی لیزر، با پزشک مشورت کنید.

تاریخ انتشار : 1401-09-11
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام