آلوپسی آره آتا

کاشت مو برای بیماران آلوپسی آره آتا

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

مو‌های پرپشت در افزایش جذابیت ظاهری افراد نقش مهمی دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که سبب ریزش و کاهش حجم موهای سر می‌شود. ابتلا به آلوپسی آره آتا یکی از دلایل شایع ریزش مو به حساب می‌آید. افراد مبتلا به این عارضه با ریزش سکه‌ای مو درگیر هستند. این بیماری اعتماد‌به‌نفس افراد برای حضور در اجتماع را کاهش می‌دهد. اغلب مبتلایان به آلوپسی علاقه دارند از مزایای کاشت مو بهره‌مند شوند. سؤال اصلی آنها این است که آیا ‌امکان کاشت مو برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا وجود دارد؟ برخی از متخصصین زیبایی معتقدند امکان کاشت مو در این افراد وجود ندارد و آنها برای رفع مشکل خود ناچار به استفاده از کلاه گیس خواهند بود. اما برخی متخصصین استفاده از روش ترمیم مو را تنها راه درمان این عارضه می‌دانند.

بیماری آلوپسی آره آتا

آلوپسی در حقیقت بیماری خودایمنی ریزش مو است که سبب ریزش مو‌های سر و سایر نقاط بدن فرد می‌شود. دلیل اصلی ابتلا به این عارضه مشخص نیست اما محققین اختلالات هورمونی، ابتلا به بیماری‌های وابسته به غده تیروئید، بیماری‌های خود ایمنی و عوارض برخی دارو‌ها را در بروز این عارضه موثر می‌دانند. اگر تصور می‌کنید اختلالات روحی در تشدید آلوپسی مؤثر هستند، تصورتان اشتباه است. نتایج تحقیقات اخیر هیچ دلیلی مبنی بر تاثیر فشار روانی در ابتلا به آلوپسی آره آتا یا تشدید این بیماری پیدا نکرده‌اند. ممکن است قسمت‌های مختلف بدن درگیر این بیماری شود، اما سر اصلی‌ترین نقطه هدف آن محسوب می‌شود.

روز‌های اول بعد از ابتلا به آلوپسی با هیچ علامت یا عارضه جدی مواجه نخواهید شد. اما سوزش، خارش و ملتهب شدن پوست سر می‌تواند هشداری جدی و مقدمه ابتلا به آلوپسی آره آتا باشد. شکنندگی و تغییر ظاهر مو‌ها و در موارد شدید ایجاد تغییرات ظاهری در شکل و رنگ ناخن‌ها علائم دیگر ابتلا به این عارضه هستند. با مشاهده هر یک از این علائم برای بررسی احتمال ابتلا به آلوپسی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ریزش موی سکه ای سر

کاشت مو برای بیماران مبتلا به آلوپسی

ویژگی‌های متمایز و برجسته کاشت مو سبب شده اغلب افرادی که مو‌های خود را از دست داده‌اند به دنبال راهی برای انجام این جراحی باشند. بیماران مبتلا به آلوپسی یکی از گروه‌های متقاضی عمل کاشت مو هستند. مهم‌ترین نکته در مورد این افراد عدم استفاده از کاشت مو به‌صورت طبیعی است.

استفاده از روش‌های معمولی کاشت نتایج مطلوبی برای این بیماران به دنبال ندارد. در اغلب موارد بدن آنها مو‌های جدید را به‌عنوان عامل بیگانه در نظر گرفته و به آن حمله می‌کند. مبارزه با فولیکول‌های پیوندی منجر به ریزش آنها می‌شود. پس، اگر این افراد از روش‌های معمول برای کاشت مو استفاده کنند، نتیجه آن تداوم ریزش مو‌های طبیعی و پیوندی خواهد بود.

مناسب‌ترین روش برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا استفاده از روش ترمیمی است. این روش در پوشاندن طاسی سر مؤثر است.

روش ترمیم مو یا HRT

پیش از انجام این روش برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا، جراح انجام برخی آزمایشات تشخیصی را ضروری می‌داند. هدف اصلی از انجام این آزمایش‌ها بررسی علت اصلی ریزش مو است. اگر تنها دلیل ریزش مو بیماری آلوپسی باشد، پزشک اجازه برای اجرای روش ترمیمی را صادر می‌کند. اگر در این آزمایش مشخص شود که ریزش موی فرد ناشی از دلایل وراثتی، تغییرات محیطی و افزایش سن است، می‌توان برای رفع مشکل اصلی از روش کاشت مو کمک گرفت. اما در بیماران آلوپسی تنها شرایط برای کاشت موی مصنوعی فراهم است.

در جلسه اول ترمیم مو برای بیماران آلوپسی باید رنگ، جنس، ضخامت و طول مو‌های فرد به‌صورت دقیق تعیین شود. برای کاشت موی مصنوعی هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. زیرا از نظر ظاهری هیچ تفاوتی بین مو‌های طبیعی و مصنوعی وجود ندارد و تشخیص مو‌های طبیعی و مصنوعی بسیار دشوار خواهد بود. مو‌های مصنوعی بسیار طبیعی و خوش‌حالت هستند. در کاشت مو در بیماران آلوپسی نیازمند استخراج گرافت‌های طبیعی از بانک مو نیستیم و مو‌ها کاملا به‌صورت مصنوعی تولید می‌شوند. در روش HRT مو‌های مصنوعی به نواحی طاس سر پیوند‌زده می‌شوند. مو‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و فرد قادر به انجام تمام فعالیت‌های عادی روزانه خواهد بود.

مهم‌ترین نکته در اجرای روش HRT این است که امکان رویش مو‌های پیوندی در این روش وجود ندارد. اندازه مو‌ها باید قبل از عمل تعیین شود. اما مو‌های مصنوعی دوام و ماندگاری بسیار خوبی دارند. فراموش نکنید پس از کاشت مو به روش HRT به جلسات ترمیمی نیازمند خواهید بود.

روش ترمیم موی HRT به دلیل عوارضی که دارد، مورد تایید پزشکان پارسا قرار نگرفته و در کلینیک پارسا انجام نمی شود.

عوارض کاشت مو

مناسب‌ترین روش کاشت مو برای بیماران مبتلا به آلوپسی روش HRT است. در روش ترمیم مو نیازی به استخراج فولیکول‌ها از بانک مو نیست. در نتیجه برش، بخیه و دوره نقاهت طولانی در این روش وجود ندارد. اغلب متخصصان زیبایی اجرای این روش را کاملا بی‌خطر می‌دانند.

اما ممکن است با توجه به واکنش سیستم ایمنی بدن، فرد پس از پیوند مو به روش HRT با عوارض خفیف تا شدید درگیر شود. عوارض کاشت مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا شامل موارد زیر است:

  • قرمزی و التهاب،
  • عفونت،
  • درد،
  • کبودی،
  • تورم.

اما عوارض این عمل تنها چند روز بعد از پیوند برطرف خواهد شد. در صورت تداوم این عوارض و تشدید آنها حتما با پزشک خود تماس بگیرید. حساسیت کاشت مو در این بیماران بیش از افراد عادی است. بهتر است در انتخاب کلینیک محل کاشت و جراح عملکرد خوبی داشته باشید. علاوه بر این، دستورالعمل‌های مراقبتی که پزشک پس از کاشت توصیه می‌کند را به‌دقت دنبال کنید. برای مثال می‌توانید از کمپرس آب سرد برای کاهش درد‌ در محل پیوند مو کمک بگیرید.

در برخی موارد نادر ممکن است واکنش سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به بیماری آلوپسی آره آتا شدید باشد و مو‌های پیوندی پس‌زده شوند. این عارضه نادر است و در تعداد کمی از بیماران رخ می‌دهد. اما اگر روش HRT را انتخاب کرده‌اید، باید از تمام عوارض احتمالی آن باخبر باشید.

کاشت موی مصنوعی

توصیه و مراقبت ها

شرایط فیزیولوژیکی افراد مبتلا به بیماری آلوپسی با افراد معمولی متفاوت است. برای اینکه پیوند مو در این افراد نتیجه مطلوبی داشته باشد، رعایت برخی نکات قبل و بعد از ترمیم ضروری است. فراموش نکنید تمام افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا موظف به رعایت این نکات هستند.

  • استعمال دخانیات و مشروبات الکلی سبب کاهش خون‌رسانی به بافت‌ها و افزایش احتمال خونریزی می‌شود که می‌تواند در حین عمل مشکلات جدی برای جراح و بیمار ایجاد کند. باید دو هفته قبل از عمل استعمال سیگار، استفاده از قلیان و نوشیدن مشروبات را قطع کنید.
  • اگر برای کنترل بیماری خود داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید لیستی کامل دارو‌های خود را در اختیار پزشک قرار دهید. این مرحله بسیار مهم است. ممکن است بین برخی دارو‌ها و مواد استفاده شده در حین پیوند مو تداخل دارویی ایجاد شود و عوارض جدی به دنبال داشته باشد.
  • پس از ترمیم مو شرایط برای حمام فراهم نیست. فرد در یک دوره ۴ تا ۷ روزه نمی‌تواند سر خود را بشوید. توصیه می‌شود بیمار قبل از حضور در کلینیک با استفاده از یک شامپوی ملایم مو‌های خود را بشوید.
  • پس از اجرای روش HRT استراحت کافی در تسریع روند بهبودی مؤثر خواهد بود.
  • هنگام خواب باید سر بالاتر از سایر نقاط بدن قرار بگیرد. از تماس مستقیم نقاط پیوند مو با بالش خودداری کنید.
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عدم استفاده از استخر‌های عمومی و مصرف به‌موقع دارو‌ها برای کسب نتیجه مطلوب اهمیت زیادی دارد. اگر پس از پیوند مو با مشکل خارش سر مواجه شدید، هرگز این کار را انجام ندهید. خارش نقاط پیوندی احتمال ریزش مو‌ها را افزایش خواهد داد.

اهمیت انتخاب کلینیک

هیچ درمان قطعی برای بیماری آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اغلب متخصصین سعی دارند با استفاده از دارو‌های مناسب از تشدید علائم این بیماری جلوگیری کنند. آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خود ایمنی پوستی است که نتیجه اصلی آن ریزش مو در قسمت‌های مختلف بدن است. همین امر کاشت موی طبیعی در این بیماران را دشوار می‌کند. در بسیاری از بیماران سیستم ایمنی بدن مو‌های پیوندی را عامل بیگانه تشخیص داده و به آن‌ها حمله می‌کند. نتیجه آن تشدید ریزش مو است. تنها راه برای اجرای بهتر کاشت مو در این افراد، آشنایی با تکنیک‌های کاربردی و انتخاب کلینیک مناسب است.

جراحان فعال در این کلینیک‌ها تجربه بسیار بالایی دارند و می‌دانند اجرای روش HRT برای بیماران مبتلا به آلوپسی بهترین گزینه است. دلیل دیگر اهمیت انتخاب کلینیک برای این بیماران، توجه به بهداشت محیط و تجهیزات عمل است. واکنش بدن این افراد در مواجهه با عفونت نسبت به افراد عادی شدیدتر است. پس در انتخاب کلینیک بر مراکزی متمرکز شوید که علاوه بر به‌کارگیری تجهیزات مدرن به بهداشت و استریل کردن محیط کلینیک و تجهیزات اتاق عمل اهمیت می‌دهد.

کاشت موی مصنوعی زنان

هزینه ترمیم مو به روش HRT

در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن مو‌ها را بیگانه تشخیص داده و به آن‌ها حمله می‌کند. نتیجه آن ریزش ابرو، مو، مژه‌ها و … است. شدت بیماری در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه، هر یک از آن‌ها به حجم خاصی از مو‌های پیوندی نیاز دارند. اولین عامل در محاسبه هزینه نهایی عمل شدت بیماری و میزان طاسی است. دومین عامل، میزان مهارت و تجربه جراح است؛ کمک گرفتن از پزشکان مجرب در افزایش هزینه تاثیر به‌سزایی دارد.

همانطور که گفتیم در این بیماری خود ایمنی احتمال ریزش مو‌های پیوندی وجود دارد و مو‌های پیوندی به روش HRT از قابلیت رشد برخوردار نیستند. این دو مورد در کنار هم شرکت در جلسات ترمیمی را الزامی می‌کند. هزینه تعداد جلسات ترمیمی نیز در محاسبه هزینه کاشت مو برای بیماران آلوپسی اهمیت زیادی دارد. سایر عواملی که در تعیین هزینه کاشت مو در این بیماران اهمیت دارد عبارتند از: شهر و کلینیک محل پیوند، دارو‌های تجویز شده، هزینه کادر کلینیک و دستمزد تیم پزشکی.

فراموش نکنید مو‌های پیوندی در روش HRT مصنوعی هستند. مرحله استخراج و آماده‌سازی گرافت‌ها در این روش وجود ندارد. در نتیجه پیوند مو به روش HRT در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا در مقایسه با سایر روش‌های کاشت مو هزینه کمتری دارد.

تاریخ انتشار : 1401-07-04
سوالات متداول
  • زمان عمل کاشت مو در بیماران آلوپسی چه قدر است؟

    شدت این بیماری در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای رفع مشکل طاسی ناشی از آلوپسی در بیماران، تعداد گرافت‌های پیوندی متغیر است. اما در حالت کلی، این عمل بین ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد و تعداد جلسات ترمیمی نیز با توجه به نیاز بیمار تعیین می‌شود.

  • دوران نقاهت ترمیم مو به روش HRT چقدر است ؟

    به دلیل اینکه در این روش به استخراج فولیکول‌ها نیاز نداریم پس هیچ جای زخم و برشی در این روش وجود نخواهد داشت. این مورد بر کاهش دوره نقاهت در روش HRT تاثیر به‌سزایی داشته است. اما به یاد داشته باشید عامل اصلی در تعیین طول دوره نقاهت، عملکرد سیستم ایمنی بدن متقاضی است. همین امر سبب تفاوت طول دوره نقاهت در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا می‌شود. در حالت کلی می‌توان برای این دوره حدود ۲ روز در نظر گرفت. اما برای مشاهده نتیجه نهایی عمل و بهبودی کامل باید حدود ۱۰ روز صبر کنید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام