چین و چروک پیشانی

چگونه چین و چروک پیشانی را از بین ببریم ؟

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات جوانسازی پوست

هیچ فرمول جادویی برای بازگشت زمان وجود ندارد. هر چه بیشتر می گذرد، اثر مداوم گذشت زمان بیشتر روی پوست شما دیده می شود. پوست علاوه بر اینکه بزرگترین اندام بدن است، بازتابی از سلامت داخلی شما نیز هست. به عبارت دیگر، ظاهر پوست نشان گر سلامتی شماست و بالعکس.

زمان می تواند مهم ترین عامل پیری پوست باشد، اما تنها دلیل آن نیست. پوست به دلایل  مختلفی با افزایش سن و به تدریج قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. برخی از این موارد خارج از کنترل شما هستند در حالی که می توان از برخی دیگر جلوگیری کرد. به طور کلی نمی توانید از پیری پوست فرار کنید، اما مطمئناً می توان روند پیشرفت آن را به تأخیر انداخت و اثرات آن را کاهش داد.

بعضی از رایج ترین نشانه های فیزیکی پیری پوست، ایجاد چین و چروک در اطراف چشم، خطوط ریز اطراف لب و لکه هایی روی دست ها هستند.

علل چین و چروک‌های پیشانی

آشکار ترین و سرسخت ترین الگوی چین و چروک صورت به شکل چین های عمودی یا افقی روی پیشانی ایجاد می شود. به محض اینکه این چین و چروک های پیشانی ایجاد شد، از بین بردن آنها دشوار است و آنها معمولاً همیشه باقی می مانند. مگر اینکه اقدامات زیبایی خاصی مانند تزریق ژل و لیزر فرکشنال انجام شود. علاوه بر این، باید بپذیریم که چین و چروک های عمیق پیشانی می توانند بیشتر از یک مسئله زیبایی بی ضرر باشند.

از آنجا که رگ‌های خونی در پیشانی نسبتاً نازک هستند، ممکن است در برابر تجمع پلاک آسیب پذیرتر باشند. بنابراین، پیدایش چین و چروک های پیشانی در واقع می تواند ناشی از پیری رگ ها باشد. با این حال، این نتایج تأیید نشده است و مطالعات آینده برای اثبات این یافته ها ضروری است.

چین و چروک پیشانی

افزایش سن

کلاژن یک پروتئین ساختاری اولیه است که مسئول سفت و منعطف نگه داشتن پوست شما است. هرچه پیرتر می شوید، سنتز کلاژن در بدن به طور طبیعی کاهش می یابد و باعث می شود پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. شاید مهمترین عامل در ایجاد چین و چروک و خطوط ریز کاهش تولید کلاژن در اثر افزایش سن باشد که با گذشت سال ها آشکارتر و ماندگارتر می شوند.

آسیب ناشی از نور آفتاب

هیچ عاملی به اندازه قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید نمی تواند پیری پوست را تسریع کند. تنها نکته ی مثبت در مورد آسیب پوستی ناشی از آفتاب این است که برخلاف اثر زمان و ژنتیک، می توانید آن را کنترل کنید. هنگامی که در ساحل هستید یا برای انجام کارهایتان از خانه بیرون می روید، محافظت در برابر آفتاب ضروری است.

بیشتر در سایه قرار بگیرید و با لباس پوست خود را بپوشانید. با استفاده از ضد آفتاب هایی که طیف گسترده دارند، SPF 30  یا بالاتر و ضد آب هستند از پوست خود محافظت کنید. شما باید هر روز برای تمام قسمت هایی از پوستتان که لباس آنها را نمی پوشاند از  ضد آفتاب استفاده کنید.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می‌کشند به دلیل اثرات منفی نیکوتین، که یکی از اجزای اصلی توتون است، بیشتر در معرض پیری زودرس پوست هستند. نیکوتین باعث کوچک شدن رگهای خونی شده و خون رسانی به پوست را کاهش می دهد. در نتیجه، پوست شما اکسیژن و مواد مغذی کافی که از طریق خون منتقل می شود را دریافت نمی کند و آسیب ناشی از آن به صورت پیری زودرس پوست ظاهر می شود.

قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار با ایجاد اختلال در تولید کلاژن و الاستین، که دو ماده اساسی سازنده پوست هستند، آسیب را شدیدتر می کند. بنابراین، با هر بار قرار گرفتن در معرض دود سیگار، پوست انعطاف پذیری و جوانی ذاتی خود را از دست می دهد.

سیگار کشیدن

حرکات تکراری صورت

چین خوردگی دائمی پیشانی طی سال ها و به دلیل حرکت های تکراری صورت و در اثر انقباض مکرر عضلات زیرین ایجاد می شود. چین و چروک هایی که به دلیل انقباض های مکرر عضلات زیرین متصل به آن روی پوست ایجاد می شوند، به چین و چروک های حرکتی معروف هستند. هنگامی که ماهیچه منقبض می شود، پوست روی آن چروک شده، و خطوط موج مانندی میان توده های عضلانی را شکل می گیرد. انقباض مکرر همان ماهیچه ها باعث بیشتر شدن این چین و چروک و ماندگاری خطوط حاصل می شود. چین و چروک های پیشانی عمدتاً به دلیل اخم کردن یا تنگ کردن چشم ها به وجود می آیند.

مصرف کم آب

مصرف ناکافی آب باعث می شود پوست شما خشک و کدر شود. اگر پوست شما به اندازه آبرسانی نشود، خشک، سفت ، کدر و پوسته پوسته می شود. هر چقدر پوست شما خشک تر باشد، بیشتر مستعد چروک شدن است.

رژیم غذایی ناسالم

مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل طیف گسترده ای از مواد مغذی مناسب پوست را برای بدنتان تامین می کند. پوست شما مانند هر قسمت دیگری از بدن، برای حفظ سلامتی به مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص نیاز دارد. اگر از طریق رژیم غذایی این نیازهای تغذیه ای را تأمین نکنید، کمبود آن روی پوست شما ظاهر می شود. پوستی که تغذیه ی مناسبی دریافت نمی کند، به شدت در معرض علائم پیری زودرس است.

رژیم غذایی ناسالم

حالت های نامناسب خواب

اگر همیشه به پهلو یا شکم خود می خوابید، فشرده شدن مکرر صورت می تواند باعث ایجاد چین و چروک در چانه، گونه ها و پیشانی شود. به این چین و چروک های صورت “خطوط خواب” گفته می شود. از آن جا که پوست صورت شما به مدت چند ساعت در طول شب در بالشت فشرده می شود، جریان خون در پوستتان محدود شده و در نتیجه پوست ضعیف تر و مستعد چین و چروک بیشتر می گردد.

در افراد جوان، از آن جا که پوستشان به طور کلی از انعطاف بیشتری برخوردار است، حتی پس از فشردگی در تمام طول شب می تواند بلافاصله به حالت طبیعی خود برگردد. اما بزرگسالان سطح کلاژن و بافت الاستیک کمتری دارند و باید تا آنجا که ممکن است به پشت بخوابند. اگر عادت دارید به یک طرف بیشتر از طرف دیگر بخوابید، خطوط خواب تا حد زیادی در آن طرف خاص صورت ایجاد می شود.

استرس

افرادی که مستعد استرس شدید هستند، یا به دلیل نتیجه ی اجتناب ناپذیر سبک زندگی پرتنش و یا عادت هایشان، با سرعت بیشتری پیر می شوند. هورمون استرس اولیه، که کورتیزول نامیده می شود،  دلیل عمده ی این اتفاق است. زیرا بیش از موارد دیگر به تخریب کلاژن در پوست شما مرتبط است.

هرچه سطح استرس بیشتر باشد، تولید کورتیزول در بدن نیز بیشتر می شود. در طی یک دوره زمانی، افزایش سطح کورتیزول باعث می شود سلول های پوست شما نتوانند به طور طبیعی الاستین و کلاژن را مانند گذشته بازسازی کنند. علاوه بر این، پیدایش زودرس چین و چروک عمدتا به سبک زندگی ناسالم همراه با استرس مزمن نسبت داده می شود.

استرس

راهکارهای پیشگیری

اقدامات پیشگیرانه ی زیر را انجام دهید تا احتمال ایجاد چین و چروک های پیشانی را به حداقل برسانید.

ترک عادات حرکتی صورت

گاهی افراد به تکرار برخی حرکات صورت عادت دارند. این انقباض های مکرر ماهیچه های زیرین طی چندین سال می تواند چین های ایجاد شده در پوست را عمیق تر کند. شما باید سعی کنید بر چنین عادتی غلبه کنید. چون چین و چروک های دائمی و خطوط ریز در صورتتان ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر ناخودآگاه اخم می کنید یا ابروهای خود را جمع کرده و بیش از حد چشمانتان را تنگ می کنید، از خانواده و دوستان خود بخواهید لحظه ای که متوجه انجام این حرکات می شوند، جلوی شما را بگیرند.

روتین مراقبت پوست صحیح

ضد آفتاب و مرطوب کننده دو عنصر اساسی در یک روتین موثر مراقبت از پوست هستند و همچنین برای جلوگیری از پیری پوست ​​نیز موثرند. شما باید حتما از یک ضد آفتاب با کیفیت عالی و یک مرطوب کننده ضد پیری، برای محافظت از پوستتان به ویژه هنگامی که در معرض آفتاب قرار می گیرید، استفاده کنید. کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای طیف گسترده، مقاوم در برابر آب، عاری از مواد معطر و غیر کومدون زا و با SPF 30  یا بالاتر باشد.

حداقل بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن آن را روی تمام بخش هایی از پوست خود که در معرض آفتاب قرار می گیرند، بمالید. بیشتر آسیب های پوستی که باعث چین و چروک های زودرس می شوند، ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید هستند. با این حال، یک مرطوب کننده ضد پیری به حداقل رساندن خطوط ریز کمک بسیاری می کند. برای محفظت در برابر آفتاب، از لباس و لوازم جانبی مانند عینک آفتابی یا کلاه استفاده کنید.

همیشه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. تمیز کردن و استفاده از تونر و مرطوب کننده در طول شب از پوست شما مراقبت می کند.

رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی مفید حاوی مقدار فراوان میوه و سبزیجات تازه برای تأمین نیازهای غذایی پوستتان مصرف کنید. تغذیه ی صحیح نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب های پوستی دارد. آسیب های پوستی در نهایت راه را برای پیری زودرس پوست هموار می کنند. از سوی دیگر، مصرف مقدار فراوان شکر یا سایر کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی می تواند روند پیری پوست را تسریع کند.

مصرف الکل خود را محدود کنید، چون می تواند روی پوست تاثیر بسیار بدی بگذارد. الکل می تواند کل بدن را دهیدراته کند، و آسیب ناشی از آن بیشتر روی پوست دیده می شود.

تغذیه مناسب

درمان چین و چروک های پیشانی

درمان های مختلفی برای چین و چروک پیشانی توسط FDA تایید شده که به اختصار برای شما لیست می شود. همچنین برخی درمان های خانگی نیز برای چین و چروک های کم حجم تر آورده شده که مرور آن ها خالی از لطف نیست. توجه داشته باشید که هرچه حجم چین و چروک بیشتر باشد نوع درمان برای شما متفاوت خواهد بود.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یک استراتژی درمان زیبایی است که برای رفع چین و چروک ناشی از حرکت مکرر ماهیچه ها استفاده می شود. تزریق بوتاکس باعث می شود که این چین و چروک های حرکتی عمیق تر نشوند و در نتیجه با انقباض های مکرر ماهیچه های زیرین، بارزتر و برجسته تر نشوند. این ماده معمولاً برای صاف کردن چین و چروک هایی که در پیشانی، بین چشم ها (ناحیه گلابلا) ، گوشه های چشم (پا کلاغی) و لب ها ظاهر می شوند، استفاده می شود.

تزریق ژل

فیلرها درمان موقت برای رفع چین و چروک هستند. این روش های درمانی بر روی مکانیزم حجم دادن به صورت کار می کنند. ممکن است پس از آن پزشک روش‌های بازسازی سطح پوست را برای رفع خطوط عمیق تری که مواد پرکننده تزریقی نمی توانند از بین ببرند، توصیه کند.

لیزرهای جوانساز

بازسازی مجدد سطح پوست با لیزر می تواند چین و چروک، زخم و لکه های صورت را به میزان قابل توجهی کم تر کنند. همانطور که از نام این روش پیداست، این روش کمک می کند تا لایه های تازه و آسیب ندیده پوست به سطح برسند. با پیشرفت در فناوری‌های لیزر، جراحان پلاستیک اکنون به سطح جدیدی از خودکفایی در روش لیزر را رسیده اند که اجازه می دهد دقت فوق العاده ای به ویژه در مناطق حساس داشته باشند.

لیزرهای جوانساز

درم ابریژن

درم ابریژن شامل استفاده از براش فلزی چرخنده ی کوچک با سرعت بالا و برای تراشیدن لایه های آسیب دیده اپیدرم است. این ساییدگی خود به خود باعث رشد سلول های جدید پوستی می شود. هنگامی که لایه های تازه به سطح پوست می آیند، صورت شما کاملاً صاف به نظر می رسد. از درمابریژن برای درمان اسکار آکنه، چین و چروک های قابل توجه و چرمی شدن پوست در اثر نور از آفتاب و رنگدانه های غیر یکنواخت استفاده می شود.

فرم نسبتاً کم تهاجمی تر این روش، معروف به میکرودرم ابریژن، برای انجام فتوایجینگ خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود. این روش شامل استفاده از ذرات ریزی است که از یک لوله خلا عبور می کنند تا به آرامی پوست پیر را بسایند و بازسازی پوست را تحریک کنند.

درمان های دارویی

رتینوئیدها مشتقات مصنوعی ویتامین A هستند که یک روش درمانی مناسب برای پوست هایی است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید پیر شده اند. آنها می توانند با افزایش تولید طبیعی کلاژن و الیاف الاستیک، تغییر رنگ پوست، تجزیه بافت الاستیک و چین و چروک های سطحی را کاهش دهند. توجه داشته باشید که رتینوئیدها می توانند پوست را تحریک کرده و باعث خشکی و حساسیت به نور شوند – حساسیت شدید به آفتاب. آن ها تنها با نسخه پزشک قابل دسترسی هستند.

لایه برداری پوست

لایه‌بردارهای شیمیایی با افزایش تولید سلول های پوستی به تسریع روند بازسازی پوست کمک می کنند. هر چقدر که لایه های فرسوده پوست صورت را با سرعت بیشتری از بین ببرید، علائم مشهود پیری پوست حداقل به میزان مشخصی کمرنگ می شوند. بنابراین، لایه برداری پوست نه تنها باعث کاهش چین و چروک و خطوط ریز می شود، بلکه به صاف شدن بافت کلی پوست صورت نیز کمک می کند.

افرادی که چین و چروک های کمی دارند، می توانند لایه بردارهای شیمیایی ملایم را انتخاب کنند. این لایه بردار ها نیاز به نسخه ندارند و هیچ آسیبی به پوست نمی زنند. با این حال بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناخواسته، ابتدا آن ها را با تجویز متخصص پوست خود استفاده کنید. از طرف دیگر، لایه برداری شیمیایی عمیق تر فقط باید در یک کلینیک یا توسط پزشک باتجربه انجام شود. زیرا احتمال خطر بسیار بیشتر است.

لایه برداری شیمیایی عمیق حتی ممکن است منجر به ایجاد زخم یا تغییر در رنگ پوست شود. این نوع درمان تهاجمی تأثیر عمیق تر و دوره بهبودی طولانی تری دارد. همچنین تا بهبودی کامل پوست، به اقدامات مراقبتی بیشتری مانند قرار نگرفتن در معرض آفتاب نیاز دارد.

لایه برداری

درمان های خانگی

در این جا چند روش طبیعی برای به تأخیر انداختن یا کاهش پیدایش چین و چروک های پیشانی آورده شده است. این روش ها کمتر تهاجمی بوده و از درمانهای استاندارد پزشکی کم خطرتر هستند.

عسل و لیمو

عسل به عنوان یک ماده مرطوب کننده طبیعی شناخته شده است. به این معنی که به بازیابی و ذخیره ی رطوبت در سطح پوست کمک می کند. بنابراین، این ماده مقوی چسبناک، درمانی طبیعی برای افرادی است که پوست خشکی دارند. خشکی پوست یک عامل تسریع کننده ی چین و چروک پوست است. عسل به خصوص وقتی با لیمو ترکیب شود بسیار خوب عمل می کند. هر دو این مواد با هم اثر می کنند تا چین و چروک های صورت روشن شوند و پوستی مرطوب، سفت، لطیف و منعطف به شما بدهند.

  • مقدار مساوی عسل و آب لیمو را در یک کاسه هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.
  • این محلول را روی چروک های پوست خود بمالید.
  • سپس، مخلوط را با حرکات دورانی به مدت پنج دقیقه به آرامی ماساژ دهید تا به عمق پوست شما نفوذ کند.
  • پانزده دقیقه زمان بدهید تا خشک شود، سپس آن را با آب بشویید.

از این روش هر روز یا حداقل چهار بار در هفته استفاده کنید. ماساژ پوست با مقداری عسل باعث صاف، شفاف و مرطوب شدن پوست می شود.

ماسک عسل و لیمو

 آب کافی بنوشید

شاید هیدراته نگه داشتن پوست با نوشیدن مایعات کافی ساده ترین راه برای دفع علائم زودرس پیری پوست باشد. مصرف کم آب به سلامتی شما آسیب می رساند، اما اثر منفی آن بیشتر روی پوست مشاهده می شود. دلیل اصلی آن این است که آبی که می نوشید قبل از اینکه به سمت پوست شما راه یابد به سایر اندام های دیگر می رسد. بدن ما هر روز آب خود را، در درجه اول به شکل عرق و ادرار از دست می دهد. بنابراین، مهم است که روزانه اقداماتی برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته انجام شود.

اگر پوست شما آبرسانی لازم را نداشته باشد، ناخواسته خشک و پوسته پوسته می شود. پوست خشک بیشتر در معرض پیری زودرس است، در حالی که پوست مرطوب بسیار مقاوم تر است. حداقل شش تا هشت لیوان آب در طول روز بنوشید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما علاوه بر رفع چین و چروک پوست، برای سلامت عمومی آن نیز معجزه می کند.

ورزش و ماساژ

علائم قابل مشاهده ی پیری پوست تنها به شلی و آسیب دیدگی سطح پوست در اثر نور آفتاب محدود نمی شود. ایجاد چین و چروک و خطوط ریز می تواند به دلیل کاهش چربی و حجم ماهیچه های زیر پوست باشد. تمریناتی برای صورت وجود دارد که به طور خاص و بر اساس تحریک رشد ماهیچه های زیر پوست، برای رفع چروک های عمیق تر طراحی شده اند. در حقیقت، این تمرینات ساده صورت یا “یوگا” ی صورت بین عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است تا پیری صورت را به تعویق اندازد.

در اینجا یک تمرین صاف کننده پیشانی وجود دارد که به شما کمک می کند تا تنش ایجاد شده در ماهیچه های پیشانیتان را کاهش داده و از چین و چروک و خطوط بکاهد:

  • دو دست خود را مشت کنید و بندهای انگشت اشاره و وسط را در وسط پیشانی خود قرار دهید.
  • در حالی که فشار ملایمی وارد می کنید، مشتهای خود را به طرفین بکشید.
  • این تمرین را سه تا پنج بار در روز تکرار کنید.

سرمادرمانی یا کرایوتراپی

انجمن جراحی پوستی آمریکا، سرما درمانی را به عنوان جایگزینی ایمن، موثر، غیر سمی و غیرتهاجمی برای درمان های معمول کاهش دهنده ی چین و چروک پیشنهاد می کند. استفاده از کمپرس سرد برای کاهش پیدایش چین و چروک ها، موفقیت های بالینی قابل توجهی را با رضایتمندی بالا و بدون عوارض جانبی جدی به همراه داشته است.

درمان پوست با روش سرمای متمرکز، آبرسانی، تغذیه و اکسیژن کافی لازم را تامین کرده و پوست را کاملا کشیده و صاف می کند. در واقع، کرایوتراپی زیبایی اغلب در درمان های مربوط به سینه ها و اندام های فوقانی یا تحتانی، برای ایجاد استحکام کافی و همچنین در درمان های ضد چروک مانند کرایوپیلینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

سرمادرمانی

ژل آلوئه ورا

ژل تازه استخراج شده از گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن طیف گسترده ای از ویژگی های مفید، به عنوان تسکین دهنده ی پوست شناخته می شود. غلظت های مختلف این ژل در بهبود خواص ویسکوزی و الاستیک ساختار پوست مفید واقع شده است. ژل آلوئه همچنین به عنوان یک ماده آبرسان عمل می کند، که رطوبت را در پوست نگه می دارد. در نتیجه پوست نرم و لطیف می شود. ژل آلوئه ورا با غلظت حداکثر  نیم درصد برای استفاده موضعی بی خطر است و می تواند بدون هیچگونه اثرات سمی به مرطوب سازی پوست کمک کند.

این درمان کننده طبیعی پوست، بیشتر ویژگی های درمانی خود را مدیون خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و حفاظت در برابر اشعه ماورا بنفش است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از در دسترس ترین موادی است که می توانید به اقدامات ضد چروک خود اضافه کنید. این مرطوب کننده ی کاملا طبیعی به راحتی جذب پوست می شود و از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. بسیاری از افرادی که با چروک یا افتادگی پوست دست و پنجه نرم می کنند، از روغن نارگیل به عنوان یک درمان کننده پوست بی خطر و موثراستفاده می کنند.

  • از آنجا که روغن نارگیل در دمای اتاق جامد می شود، باید مقدار کمی از آن را در یک کاسه ذوب کنید.
  • یک پنبه را به روغن آغشته کنید و آن را به طور یکنواخت به همه جای صورت خود بمالید.
  • با انگشتان تمیز، روغن را به آرامی به مدت حداقل پنج دقیقه در اعماق پوست ماساژ دهید.
  • اجازه دهید یک شب روی صورتتان بماند تا زمان کافی برای جذب روغن در پوست فراهم شود.
  • صبح روز بعد صورت خود را با آب بشویید.

روغن نارگیل

توصیه نهایی

  • تزریق بوتاکس تا حد زیادی در برابر چین و چروک های عمیق که در اثر پیری و آسیب های ناشی از آفتاب ایجاد می شود، بی اثر است.
  • درمان های ترکیبی بهترین هستند.
  • پرکننده های پوستی برای رفع کمبود حجم مفید هستند.
  • اگر می خواهید افتادگی پوست، چین و چروک های عمیق و چربی اضافی را درمان کنید، تنها گزینه مناسب جراحی زیبایی است.
  • بازسازی سطح پوست صورت با لیزر، با تغییر در رنگدانه پوست (رنگ) همراه بوده و بنابراین برای افرادی که پوست تیره دارند، مناسب نیست.
تاریخ انتشار : 1401-09-05
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • هادی سراب
    1402-11-23

    عالی بود ممنونم
    بهترین و معسرترین کرم برای رفع خطوط پیشانی چه کرمی هست؟
    لطفا راهنماییم کنین.
    ممنون از لطفتان

    • دکتر مینا شریفی
      1402-11-23

      سلام و وقت بخیر

      اگر خطوط زیاد و یا عمیق شده باشد با کرم برطرف نمی شود.

  • علی،، اشریک
    1402-04-16

    سلام من 65سال دارم عروسی دوختذم است که مدها بامن بد بود حلا خوب شدم ولی به من میکه خیلی صورت پیر است برو صورت تورا دورست اسم به من گفت ولی یادم رفت اگر چیزی هست که یکم این صورتم را فوری رو برا کنه من رید وز خوبی ندارم چه کار کنم

  • ش
    1401-06-06

    عالی بود ممنون

  • ناشناس
    1401-03-18

    عالی

    • ناشناس
      1401-06-06

      عالی

  • زهره
    1400-04-12

    من از تاثیرات ژل رویال بر روی جوان سازی پوست خیلی شنیدم و اطرافیان هم استفاده کردن واقعا نتایج خوبی گرفتن

    • زهرا
      1401-05-25

      سلام خوبی ببخشید شما ماسک می شناسید که چروک صورت را ازبین ببره من از هر ماسک استفاده کردم
      مثلا ماسک : آبلیمو با خیار ماسک ماست ماسک آب هندوانه
      هیچکدام تاثیری نداشت ماسک آبلیمو با خیار هم پوستم را خیلی چروک کرد از شما خواهش می کنم یه ماسک به من معرفی کنید که تاثیر زیادی داشته باشه ممنون

+مشاهده بیشتر