ویتامین ها برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین ویتامین برای جلوگیری از ریزش موی شدید

پزشک : دکتر نادیا رضایی متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

در دنیای امروز افراد برای موهای خود اهمیت زیادی قائل هستند و داشتن موهای سالم یک نشانه اصلی زیبایی به شمار می‌رود. برای اینکه موهایی سالم و زیبا داشته باید، لازم است که مانند سایر اعضای بدن به آن‌ها مواد مغذی کافی برسانید. ویتامین‌ها اصلی‌ترین ماده مغذی مورد نیاز موها هستند که تاثیر زیادی در سلامت آن‌ها دارند.

توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود مقدار کافی از انواع ویتامین‌ها را بگنجانید تا بدن موها را از لیست تامین مواد معدنی حذف نکند و بتواند مقدار مناسبی از ویتامین‌ها را به آن‌ها برساند. البته مراقب باشید که از آن طرف بام هم نیفتید و مصرف ویتامین را آن‌قدر بالا نبرید که به سایر اعضای بدن خود آسیب بزنید. نکته مهم دیگر اینکه همه ویتامین‌ها هم برای مو مفید نیستند و شما نباید خودسرانه حجم زیادی از آن‌ها را مصرف کنید.

اگر شما هم دوست دارید تغذیه مورد علاقه موهای خود را بشناسید و به آن‌ها برای رشد بهتر کمک کنید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت ریزش مو چیست ؟

مکانیزم بدن ما به‌گونه‌ای طراحی شده است که در زمان کمبود انواع مواد مغذی قسمت‌هایی که اهمیت زیادی ندارند را از لیست تامین این مواد حذف می‌کند تا قسمت‌های حیاتی‌تر بتوانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند. متاسفانه موها اولین جایی هستند که در لیست سیاه قرار می‌گیرند و کم‌کم حجم مواد مغذی که از طرق خون به آن‌ها می‌رسد کاهش پیدا می‌کند و خون‌رسانی به این منطقه نیز کمتر می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش موهای شما همین است و باید هرچه زودتر به آن رسیدگی کنید.

علاوه بر این عوامل دیگری همچون مسائل ژنتیکی، افزایش سن، استرس، تغییرات هورمونی و عوارض ناشی از برخی بیماری‌ها یا داروها نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. نکته مهم این است که تا زمانی که شما موهای قوی داشته باشید، آسیب کمتری به آن‌ها می‌رسد و کمتر تحت تاثیر این موارد قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است ابتدا به فکر تامین یک غذای خوشمزه و مقوی برای موهای خود باشید و بعد اگر مشکلی به وجود آمد بدون دغدغه برای حل آن اقدام کنید.

ویتامین های برای ریزش موی شدید

وعده اصلی غذایی برای موهای ما ویتامین‌ها هستند که بخش زیادی از ساختار مو را تشکیل می‌دهند و در استحکام و درخشندگی آن‌ها نقش به سزایی دارند. با توجه به همین موضوع شناخت انواع ویتامین‌های مفید برای موها و قرار دادن آن‌ها در وعده‌های غذایی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که این بخش را با دقت تا آخر بخوانید و سپس مواد غذایی گفته شده را در لیست خرید خود بگنجانید.

همواره به یاد داشته باشید که برای مصرف هر نوع مکمل دارویی یا غذاهای حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باید با پزشک مشورت کنید تا صدمه‌ای به دیگر قسمت‌های بدن خود نزنید و در کنار آن نیز بتوانید از داشتن موهای زیبا و خوش حالت لذت ببرید.

ویتامین A برای داشتن موهایی درخشان‌تر

اگر دوست دارید که موهای شما رشد خوبی داشته باشند و از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری شود، توصیه می‌کنیم که حتما ویتامین A را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اسیدهای ریتونیک موجود در ساختار این ویتامین می‌توانند فولیکول‌های مو را تقویت کنند و باعث افزایش استحکام ریشه مو می‌شوند. در نتیجه سرعت ریزش موها بسیار کمتر خواهد شد و کم‌کم می‌توانید بهبود شرایط رشد موهای خود را نیز به چشم ببینید.

اگر دوست دارید از مزیت‌های ویتامین A بهره ببرید، توصیه می‌کنیم که سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. معروف‌ترین ماده غذایی حاوی این ویتامین که همه ما نیز آن را می‌شناسیم، هویج است. علاوه بر این اسفناج، سبزی‌هایی با برگ‌های سبز تیره، سیب‌زمینی‌های شیرین، کاهو، فلفل قرمز و انبه نیز سرشار از ویتامین A هستند. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، انواع ماهی‌ها نیز می‌توانند غذای خوشمزه برای شما و مفید برای موهایتان باشند. شیر، تخم‌مرغ و ماست نیز ویتامین A زیادی دارند؛ اما باید در مصرف آن‌ها دقت کنید. چرا که مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند به دیگر قسمت‌های بدن شما آسیب برساند.

ویتامین آ

ویتامین‌های گروه B

دلیل اصلی مصرف ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B6 و B12 وجود بیوتین در ساختار آن‌ها است؛ تحقیقات نشان داده است که کمبود بیوتین بر روی موها اثرات زیادی می‌گذارد و می‌تواند باعث افزایش سرعت ریزش و بروز طاسی شود. خوشبختانه این ماده در طیف گسترده‌ای از انواع مواد غذایی وجود دارد و به همین دلیل خیلی کم پیش می‌آید که سطح آن آن‌قدر پایین بیاید که بر روی موهای شما تاثیر بگذارد؛ اما ممکن است به دلیل سبک زندگی نادرست چنین مشکلی رخ دهد.

ویتامین‌های گروه B نقش موثری در ساخت گلبول‌های قرمز دارند و به همین دلیل اگر به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند، می‌توانند باعث بهبود سرعت خون‌رسانی و تامین سایر مواد مغذی مورد نیاز موها شوند.

برای اینکه بتوانید ویتامین B کافی به موهای خود برسانید، توصیه می‌کنیم که انواع غلات سبوس دار، مغزها به خصوص بادام درختی، سبزیجات با برگ‌های تیره، گوشت قرمز و غذاهای دریایی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

در میان انواع ویتامین‌های گروه B، ویتامین B5 نیز یکی از مواد غذایی اصلی برای موها است که تاثیر زیادی بر روی کاهش سرعت رشد و حتی توقف آن دارد. این ویتامین را اغلب به نام پانتوتنیک اسید می‌شناسند که می‌تواند فاکتورهای ریزش را به طرز موثری کنترل کند و مانع از بروز آن شود.

برای اینکه بتوانید از مزیت‌های این ویتامین بهره‌مند شوید، توصیه می‌کنیم که ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، آووکادو، گوشت قرمز (به خصوص گوشت گاو)، سیب‌زمینی‌های شیرین، تخمه آفتابگردان، قارچ و پنیر را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B

ویتامین C برای رشد بهتر موها

اگر به انواع مرکبات و توت فرنگی علاقه دارید و آن‌ها را به طور مرتب مصرف می‌کنید دیگر نیازی نیست نگران کمبود ویتامین C در بدن خود باشید. رادیکال‌های آزاد، دشمن اصلی موهای شما هستند که می‌توانند باعث ریزش آن‌ها و تغییر رنگ‌دانه‌های مو شوند.

مصرف مقدار کافی از ویتامین C باعث می‌شود که رادیکال‌های آزاد به طور کامل از بین بروند و سلول‌های تولید کننده کلاژن فعال‌تر شوند. علاوه بر این ویتامین C در کنار آهن و سایر مواد معدنی بر روی سرعت رشد مو نیز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که موهایی بلندتر و البته پرپشت‌تر داشته باشید.

ویتامین ث

ویتامین D برای داشتن موهایی محکم‌تر

فولیکول‌ها بخش اصلی مو هستند که تقویت آن‌ها رابطه مستقیمی با کاهش سرعت ریزش و استحکام موها دارد. ویتامین D می‌تواند بر روی فولیکول‌های مو تاثیر بگذارد و باعث افزایش استحکام آن‌ها و ضخامت تارهای مو شود. البته هنوز نقش دقیق این ویتامین در رشد موها مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان داده است که کمبود آن می‌تواند اثرات منفی زیادی بر روی تارهای مو داشته باشد و در بسیاری از موارد یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز طاسی آندروژنی کمبود همین ویتامین است.

همان‌طور که همه ما میدانیم، نور خورشید اصلی‌ترین منبع ویتامین D است که به صورت مجانی بخش عظیمی از نیاز بدن ما را تامین می‌کند. علاوه بر این می‌توانید روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب یا برخی از قارچ‌ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا ویتامین D کافی برای بدن شما تامین شود.

ویتامین D

ویتامین E برای تقویت موهای ضعیف

اگر موهای شما به صورت مادرزادی ضعیف هستند یا در اثر یک فشار روانی شدید ضعیف و سست شده‌اند، بهتر است که در هفته چند باری بادام درختی، اسفناج، آووکادو یا دانه‌های آفتابگردان را مصرف کنید. با این کار سلول‌های تولید کننده کلاژن فعال می‌شوند و خون‌رسانی به پوست کف سر نیز بهبود پیدا می‌کند.

به همین دلیل بعد از مدتی شاهد افزایش ضخامت موها خواهید بود. علاوه بر این‌ها ویتامین E رطوبت کافی برای موها را فراهم می‌کند و مانع از خشکی آن‌ها می‌شود. پس اگر موهای خشکی دارید و در اثر همین موضوع شوره یا پوسته در پوست کف سرتان به وجود آمده است، از مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E غافل نشوید.

ویتامین E

مصرف داروهای مکمل

بسیاری از افراد به جای اینکه رژیم غذایی خود را اصلاح کنند بدون توجه به عوارض و به صورت خودسرانه حجم زیادی از انواع داروهای مکمل را مصرف می‌کنند. باید بدانید که قرص‌ها مکمل اگرچه یک راه میانبر برای تامین ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن شما هستند؛ اما عوارضی نیز به همراه دارند. به همین دلیل اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مواد معدنی را از طریق مواد غذایی تامین کنید و داروهای مکمل را به عنوان آخرین گزینه مد نظر داشته باشید.

نکته مهم‌تر اینکه تا زمانی که عادت‌های بد را ترک نکرده‌اید، نمی‌توانید از مزیت‌های عادت‌های خوب استفاده کنید. در واقع اگر رژیم غذایی شما فاقد هرگونه ماده مغذی و سرشار از چربی، نمک و سایر مواد مغذی باشد، هیچ داروی مکملی نمی‌تواند نیاز بدن به مواد معدنی را تامین کند و حتی در مواردی تاثیرات عکس بر روی آن خواهد گذاشت.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از اینکه به داروخانه بروید و پول‌های خود را صرف تبلیغات وسوسه‌انگیز و فریبنده کنید، به سراغ یک متخصص تغذیه بروید و بدن خود را نجات دهید. با این کار نه تنها به موهای خود کمک کرده‌اید؛ بلکه در نهایت صاحب یک بدن کاملا سالم و همه چیز تمام خواهید شد.

تاریخ انتشار : 1402-04-05
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1402-02-07

    متشکرم بسیار تا بسیار عالی بود

  • خدیجه
    1401-09-18

    ممنون مطالبتون خوب بود نکته برداری کردم تا با پزشکم درمیون بذارم برای زمان ومدت استفاده

  • فاطمه کمالی
    1401-08-02

    بسیار بسیار عالی بود

  • پروین رضایی
    1401-05-13

    سلام مرسی عالی بود

  • ناشناس
    1401-02-23

    عالی بود

    • زهرا جعفری
      1401-07-01

      مرسی لذت بردم

    • میم
      1402-01-15

      عالی بود

+مشاهده بیشتر