ورم صورت بعد از تزریق چربی

ورم صورت بعد از تزریق چربی | علت و نحوه درمان

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

تزریق چربی یکی از روش‌های غیرتهاجمی و محبوب زیبایی است که جهت حجم‌دهی، رفع نواقص و جوان‌سازی صورت و بدن کاربرد دارد. در تزریق چربی، پزشک چربی‌های اضافه بدن را از نواحی مثل شکم استخراج می‌کند و از آن برای درمان و ترمیم نواحی دیگر استفاده می‌نماید. این روش در واقع از روش‌های ماندگار و رایج زیبایی محسوب می‌شود.

تزریق چربی همانند دیگر روش‌ها دارای عوارض جانبی مختص خود است. یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارضی که در مراجعه‌کنندگان مشاهده می‌شود، ورم صورت بعد از تزریق چربی است. در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با علت و راهکارهای درمان این عارضه به طور کامل آشنا کنیم. بدون شک خواندن این مطلب می‌تواند از استرس و نگرانی شما زیباجویان عزیز بکاهد.

علت ورم صورت بعد از تزریق چربی

تورم صورت و بدن از جمله واکنش‌های طبیعی است که بر اثر آسیب‌های جدی و صدمات جزئی ایجاد می‌شود. ورم‌های بعد از تزریق چربی در بیشتر مواقع کاملاً طبیعی و عادی هستند؛ بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد. زمانی که چربی بیش از اندازه به بدن تزریق شود، فرد شاهد تورم بعد از تزریق خواهد بود. البته بد نیست بدانید که درصد قابل‌توجهی از این سلول‌های چربی وارد چرخه سوخت‌وساز شده و ورم ناشی از تزریق چربی به‌مرور و باگذشت زمان کاهش می‌یابد. اما اگر تورم بیش از حد آزاردهنده بود، برای رفع این تورم بهتر است به پزشک مراجعه شود.

سیستم ایمنی پوست نسبت به هر جسمی خارجی که وارد آن شود، حساس است؛ بنابراین زمانی که جسمی مثل سوزن وارد پوست می‌شود، بدن واکنش نشان داده و دچار قرمزی و تورم خواهد شد. تزریق چربی به کمک کانولا انجام می‌شود، این سوزن چربی را به نواحی موردنظر تزریق می‌کند و همین مسئله علت اصلی تورم ناحیه مورد تزریق است. ورم ناشی از تزریق چربی در بیشتر مواقع جدی نیست و با چند روز استراحت، صبوری و مراقبت رفع می‌شود. مدت‌زمان ماندگاری ورم به نحوه تزریق، حساسیت اندام هدف و میزان چربی تزریق شده بستگی دارد و معمولاً تا دو هفته از بین می‌رود. یکی از دلایل مهم ایجاد ورم صورت بعد از تزریق چربی، افزایش حجم بافت چربی زیر پوست است.

استفاده از دخانیات، الکل، غذاهای شور و تند یا رفتن به محیط‌های گرمی مثل سونا، جکوزی، سولاریوم و حمام می‌تواند تورم ناشی از تزریق چربی را حادتر کند.

راهکار کاهش ورم صورت بعد از تزریق چربی

تزریق چربی در حال حاضر یکی از رایج‌ترین و کم تهاجمی‌ترین روش‌های زیبایی برای زاویه‌سازی، برجسته‌کردن صورت، رفع گودی چشم، افزایش حجم باسن و… است که با عوارضی مثل ورم بعد از تزریق چربی همراه است. این عوارض با رعایت نکات مراقبتی و استفاده از دارو از بین می‌روند. چند مورد از راهکارها و توصیه ها را در زیر برای شما شرح داده‌ایم.

ماساژ صحیح ناحیه تزریق

اولین راهکار برای کاهش ورم، مراقبت از ناحیه ورم‌کرده در برابر فشار و ماساژ محکم است. ورم ناشی از پاسخ سیستم ایمنی است و نباید به‌زور آن را برطرف کرد. پس اگر طبق تجویز پزشک باید ناحیه هدف را ماساژ دهید، این کار را به‌آرامی انجام دهید.

استفاده از کمپرس یخ

در بیشتر مواقع متخصصان برای کنترل تورم صورت زیباجو، استفاده از کمپرس یخ را توصیه می‌کنند. این روش یکی از راهکارهای بسیار راحت و عالی است که نباید در انجام آن افراط کرد. به مدت ده دقیقه کمپرس را روی ناحیه متورم قرار دهید تا تورم کاهش یابد. استفاده طولانی‌مدت از کمپرس یخ می‌تواند سبب انسداد مویرگ‌های صورت شده و مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

کمپرس یخ

عدم استفاده از کلاه در روزهای ابتدایی

پوشیدن انواع کلاه ایمنی، کلاه معمولی و… هنگامی که تزریق چربی به صورت انجام داده‌اید، باعث تشدید ورم می‌شود. کلاه می‌تواند سبب فشار به ناحیه تزریق شده و جابه‌جایی چربی به دیگر نقاط بدن شود.

فعالیت‌های سنگین و ورزش حرفه ای

ورزش‌کردن سبب افزایش گردش خون شده و در نهایت تورم و التهاب را بیشتر می‌کند. اجتناب از ورزش‌کردن و دیگر فعالیت‌های سنگین تا ۷۲ ساعت بعد از تزریق می‌تواند در کاهش میزان تورم و التهاب مؤثر باشد.

رژیم غذایی و مصرف مایعات

مصرف غذاهای مغذی و سالم حاوی آنتی‌اکسیدان مثل انواع میوه و سبزیجات و داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی در دوره نقاهت می‌تواند ورم صورت را بهبود ببخشد و به کاهش سریع تورم کمک کند. یکی از راهکارهای کاهش ورم صورت بعد از تزریق چربی، نوشیدن مایعات فراوان است. هیدراته کردن بدن از مهم‌ترین مواردی است که به کاهش تورم کمک می‌کند. آب به خروج عوامل ایجادکننده تورم از بدن کمک زیادی می‌کند. از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکل مانند قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار  و انرژی‌زا در دوره نقاهت بپرهیزند. افراد به جا این نوشیدنی‌های مضر می‌توانند دمنوش‌های مفیدی مانند دارچین را مصرف نمایند.

مکمل‌ها و دارو

برخی مکمل‌ها نظیر آرنیکا مونتانا و یا بروملین برای کاهش تورم و کبودی ایجاد شده بعد از تزریق چربی مؤثر هستند. البته این مکمل‌ها به‌منظور نتیجه‌ بهتر و ایمن‌تر نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. هنگام ورم صورت بعد از تزریق چربی، اگر از داروهای نظیر ویتامین ای، آسپرین، وارفارین، ناپروکسن و… استفاده می‌کنید، حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید؛ زیرا این دسته از داروها ورم صورت را بیشتر می‌کنند و به دلیل خاصیت رقیق‌کنندگی خود، گردش خود را افزایش می‌دهند.

مصرف داروهای ضدالتهاب و استروئیدی به درمان موقت فعالیت سیستم ایمنی و بهبود تورم صورت کمک می‌کند. البته مصرف خودسرانه این دسته از داروها بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود و معمولاً تجویز آن بر اساس شرایط مراجعه‌کننده است. پزشک در بیشتر مواقع این داروها را تا ده روز برای شما ممنوع کرده و یا با موارد دیگر جایگزین می‌کند. هرگز هیچ دارویی خوراکی یا موضعی را بدون تجویز و مشورت پزشک مصرف نکنید.

تنظیم حالت سر هنگام خوابیدن

اگر تزریق چربی به صورت انجام شده است، یکی دیگر از راهکارهای کاهش تورم ناشی از تزریق چربی، این است که وضعیت سر و بدن شما درست باشد. هنگام خواب به سمتی بخوابید که به ناحیه تزریق شده فشاری وارد نشود. همچنین استفاده از یک بالشت مناسب که بتواند حالت سر را بالاتر از بدن تنظیم کند، بسیار در بهبود عارضه ایجاد شده تأثیرگذار است.

نحوه صحیح خوابیدن بعد از تزریق چربی

ورم صورت بعد از تزریق چربی تا چه مدت ادامه دارد؟

چربی که به پوست افراد تزریق می‌شود ممکن است در محل تزریق کمی تورم ایجاد ‌کند؛ اما این عارضه گذرا است. مدت‌زمان ورم صورت بعد از تزریق چربی در قدم اول به مهارت و تکنیک‌های به‌کاررفته پزشک متخصص و تجربه او بستگی دارد. بررسی پتانسیل انواع پوست و میزان تحمل آن برای تزریق چربی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

تزریق بیش از حد چربی در پوست مراجعه‌کننده علاوه بر عوارضی مثل خارش، التهاب، کبودی و… ممکن است سبب تورم صورت هم شود. این تورم همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، باتوجه‌به حساسیت سیستم ایمنی، مهارت پزشک، نحوه مراقبت بعد از تزریق چربی، حجم چربی تزریق شده و شرایط بدنی هر فرد حدود 5 الی 14 روز زمان نیاز دارد تا جذب شود. مدت‌زمان ازبین‌رفتن عوارضی مانند ورم در هر شخص نسبت به شخص دیگر متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان دقیقاً زمان خوابیدن ورم را مشخص کرد. اما به‌طورکلی 3 روز بعد از تزریق چربی این تورم به اوج خود رسیده و پس از آن روزبه‌روز کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که تبحر پزشک می‌تواند سبب بروز ورم کمتری در ناحیه تزریق شده شود.

تزریق چربی در کلینیک تخصصی پارسا

انتخاب یک پزشک باتجربه و معتبر در کاهش عوارض بعد از تزریق بی‌تأثیر نیست. این موضوع بسیار مهم است، پس هرگز برای تزریق چربی به متخصصان زیبایی کم‌سابقه مراجعه نکنید. افراد کم‌سابقه مهارت لازم برای انجام این عمل را ندارند و ممکن است آناتومی بدن شما و نقاط مناسب برای تزریق چربی را به‌خوبی نشناسند. در حال حاضر یکی از روش‌هایی مدرن  و کم عارضه تزریق چربی نانوفت است که تورم و کبودی زیادی را برای مراجعه‌کننده به دنبال ندارد.

کلینیک پوست و مو پارسا با چندین سال سابقه طلایی در زمینه زیبایی توانسته محبوبیت فوق‌العاده‌ای را در بین مراجعه‌کنندگان خود به دست آورد. در این کلینیک بهترین متدهای مراقبت از زیبایی با بالاترین کیفیت و کم‌ترین عوارض به افراد ارائه می‌شود. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تزریق چربی به صورت و بدن می‌توانید همین حالا با مشاورین کلینیک زیبایی پارسا تماس حاصل فرمایید.

تاریخ انتشار : 1401-10-18
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام