علت ریزش موی مردان

علت ریزش مو در مردان و راهکارهای درمان آن

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

ریزش مو از جمله مشکلاتی است که چه در خانم ها و چه در آقایان اتفاق می افتد و می تواند زیبایی ظاهری را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات اجتماعی و شغلی را به همراه داشته باشد. ریزش مو در آقایان مشهودتر از خانم هاست و پنهان کردن آن نیز کار سخت تری خواهد بود و اعتماد به نفس فرد به شدت کاهش می یابد. حدود 85 درصد مردان تا قبل از پنجاه سالگی، درجاتی از ریزش مو را تجربه می کنند. برخی مردان از علت ریزش موهای خود بی خبر هستند، در صورتی که با دانستن علت ریزش، می توان تصمیم بهتری برای گزینه های درمانی پیش رو گرفت.

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی ریزش موی مردانه و راه کارهای درمانی بپردازیم.

ریزش موی مردانه چیست ؟

ریزش موی مردانه که با عنوان آلوپسی آندروژنیک نیز شناخته می شود، یک مشکل ارثی به حساب می آید. مردان در مراحل اولیه ریزش موهای خود، متوجه عقب نشینی خط رویش موهای خود در قسمت شقیقه یا نازک شدن موهای خود می شوند و با ادامه دار شدن این الگو، نقاط طاسی در ناحیه تاج سر ایجاد خواهد شد. در نهایت، ممکن است مو تنها در قسمت پشت و کناره های سر باقی بماند.

در برخی مردان، فولیکول های مو به طور ارثی و ژنتیکی نسبت به هورمونی که باعث کوچک شدن فولیکول و نازک شدن مو می شوند، حساس هستند. در نهایت، فولیکول قادر به تولید موهای سالم نخواهد بود و موهایی که رشد می کنند به حدی کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند. این نوع ریزش، پیشرونده است و از سن بلوغ آغاز می شود، به همین خاطر، پیگیری و درمان اولیه بسیار ضروری می باشد.

ریزش موی مردانه می تواند از دهه بیست زندگی آغاز شود و احتمال ریزش مو با بالا رفتن سن افزایش می یابد، به گونه ای که بیش از پنجاه درصد مردان بعد از پنجاه سالگی، ریزشی را در موهای خود احساس می کنند. ژنتیک نقش مهمی در بروز ریزش موی مردانه دارند و افرادی که اعضای خانواده شان به خصوص از سمت خانواده مادری دچار این الگوی ریزش بوده اند، بیشتر در معرض خواهند بود.

ریزش مو شقیقه

سیکل رشد موی طبیعی

رشد مو در زیر پوست و در ساختاری به نام فولیکول، در چرخه‌ای که دارای فاز فعال و استراحت است، اتفاق می افتد. فاز استراحت که فاز آناژن نام دارد، در حدود دو تا شش سال طول می کشد و در طول این مدت، موهای ضخیم و داراری رنگدانه ای توسط فولیکول تولید می شود. مرحله آناژن به دنبال فاز انتقالی به نام کاتاژن که در حدود یک تا دو هفته ادامه می یابد، اتفاق می افتد و در طول این مدت، پایه فولیکول چروکیده و جمع خواهد شد.

مرحله استراحت که فاز تلوژن نام دارد، بعد از فاز کاتاژن آغاز می شود و به مدت سه ماه ادامه می یابد. در این مرحله، فولیکول های کوچک شده از فیبرهای مو محافظت می کنند. مجددا بعد از فاز تلوژن، آناژن آغاز می شود، موهای قدیمی میریزند و فضا برای رشد موهای جدید فراهم خواهد شد.

الگوی ریزش موی مردانه

ریزش موی مردانه می تواند در هر سنی رخ دهد و همان طور که اشاره شد، بسیاری از مردان تا پنجاه سالگی شان درگیر ریزش مو می شوند. شدت ریزش مو می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد و الگوی ریزش می تواند به صورت های زیر باشد:

عقب نشینی خط رویش مو : عقب نشینی خط رویش مو، یکی از شایع ترین الگوهای ریزش مو در آقایان است که از قسمت جلوی سر آغاز می شود و اگر وسعت ریزش زیاد باشد، به تاج سر می رسد و ممکن است قسمت جلوی سر به طور کامل طاس و خالی از مو شود.

نارک شدن موهای فرق سر : گاهی اوقات ممکن است ریزش مو با نازک شدن موهای فرق سر یا تاج سر آغاز شود و ریزش می تواند تا جایی ادامه پیدا کند که به قسمت جلوی سر برسد و طاسی منطقه ای در قسمت بالای سر ایجاد شود.

نازک شدن کلی موها : به ندرت پیش می آید که تمام موهای سر به طور یکنواخت و یکدست نازک شوند و ریزش پیدا کنند. در چنین مواردی، تشخیص الگوی ریزش کمی سخت خواهد بود.

شوک از ریزش مو

الگوی ریزش موی مردانه بر اساس سیستم نوروود (Norwood)

پزشکان از مقیاس نوروود برای تعیین پیشرفت ریزش موی مردانه استفاده می کنند، به گونه ای که هفت دسته بندی ریزش از کمترین تا بیشترین میزان ریزش در نظر گرفته خواهد شد.

  • کلاس I : زمانی که میزان پسرفت یا عقب نشینی خط رویش مو بسیار کم باشد و یا اصلا اتفاق نیفتد. در این مرحله، نیاز است موها به طور مرتب از نظر ریزش و نازک شدن بررسی و کنترل شوند.
  • کلاس II : در این مرحله، علائم اولیه ریزش مو به خوبی مشاهده می شود و خط رویش مو، به صورت قرینه و در نزدیکی شقیقه ها پسرفت خواهد شد و الگوی ریزش به شکل M خواهد بود.
  • کلاس III : میزان عقب نشینی خط رویش مو در شقیقه ها بیشتر می شود، به گونه ای که بخشی کمی از پوست سر توسط مو پوشیده می شود. در این مرحله، موهای فرق سر نیز شروع به نازک شدن خواهند کرد.
  • کلاس IV : در این مرحله، ریزش مو در قسمت جلوی سر و شقیقه ها بسیار شدید می شود، به علاوه این که، موهای خط رویش مو و فرق سر نیز نازک خواهند شد.
  • کلاس V: در این مرحله، یک جدایی قابل مشاهده بین ریزش مو در قسمت جلو و فرق سر وجود دارد و الگوی ریزش به شکل نعل اسب خواهد بود.
  • کلاس VI : ریزش موی شدیدتری اتفاق می افتد، به گونه ای که موهای فرق سر و جلوی سر به طور کامل از بین می روند و موهای پراکنده ای در قسمت پشت سر باقی خواهد ماند.
  • کلاس VII : این مرحله، شدیدترین مرحله ریزش مو است که قسمت جلوی سر، شقیقه ها و فرق سر به طور کامل خالی از مو می شوند و ممکن است میزان ضخامت موهای باقی مانده در پشت سر، کمتر از قبل شود.

انواع الگوی ریزش مو

تشخیص ریزش مو

در بسیاری از موارد ممکن است افراد متوجه آغاز روند ریزش موهای خود نشوند و زمانی برای درمان اقدام کنند که ریزش پیشرفت زیادی داشته است. اگر می خواهید مطمئن شوید که ریزش موهای تان غیر طبیعی است و ممکن است ادامه دار باشد، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نازک شدن تدریجی موها و عقب نشینی خط رویش مو در قسمت جلوی سر
  • ریختن مو بر روی بالشت، ملحفه یا لباس های تان
  • ریزش تعداد بیشتری مو هنگام برس کشیدن موها

علل اصلی ریزش مو در مردان

توجه داشته باشید که ریزش روزانه هشتاد تا صد تار مو طبیعی در نظر گرفته می شود، اما اگر میزان ریزش از این حد بیشتر شود و عقب نشینی در خط رویش مو مشاهده شود، مشکل باید جدی در نظر گرفته شود. مهم ترین دلایل ریزش موی مردانه عبارتند از:

ژنتیک

در بیشتر افراد، الگوی ریزش موی مردانه ژنتیکی است و ریزش مو در آن ها از سنین نوجوانی و بلوغ آغاز می شود و ادامه پیدا می کند. برخی ژن ها از پدر یا مادر به ارث می رسند و کچلی اتفاق می افتد، اما هم چنان ثابت نشده است که این ژن به چه صورت منتقل می شوند. این ژن ها بیشتر از سمت خانواده مادری منتقل خواهند شد.

هورمون ها

هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) مسئول اصلی ریزش موی مردانه است. این هورمون محصولی است از برهم کنش تستوسترون و آنزیم آلفا ردوکتاز پنج که در غدد چربی فولیکول‌های مو یافت می شود. زمانی که فولیکول ها در معرض این هورمون قرار می گیرند، به تدریج کوچک می شوند که نتیجه آن نازک شدن تارهای مو می باشد. الگوی ریزش مو و کچلی در مردان زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو به حدی کوچک می شوند که دیگر رشد نمی کنند. توجه داشته باشید که میزان حساسیت به DHT در افراد مختلف، متفاوت می باشد.

بالا رفتن سن

تاثر هورمون دی هیدرو تستوسترون بر فولیکول ها به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتد و مدتی طول می کشد تا اثر خود را نشان دهد و به همین خاطر است که هر چه سن بالاتر می رود، میزان ریزش مو بیشتر می شود. در واقع، میزان تاثیر این هورمون بر روی فولیکول ها به ژنتیک و سن بستگی دارد، به گونه ای که افرادی که دارای این ژن هستند، در سنین پایین تر درجاتی از ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

سایر دلایل ریزش مو در مردان

  • برخی بیماری ها : شرایط مختلف پزشکی از جمله مشکلات تیروئیدی یا بیماری های خود ایمن مانند لوپوس، می توانند در ریزش موی مردانه دخیل باشند.
  • درمان سرطان : شیمی درمانی و رادیوتراپی از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ریزش مو شوند.
  • مصرف دارو : برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده، داروهای فشار خون یا داروهای افسردگی می توانند با عوارضی مانند ریزش مو همراه باشند.
  • رژیم غذایی : کمبود پروتئین و آهن در رژیم غذایی یکی از دلایل ریزش مو می باشد.
  • استرس : استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که می توانند باعث تشدید ریزش مو شوند.
  • اسکار : اسکار و زخم های به جا مانده از تصادفات، سوختگی یا جراحی می توانند مانع از رشد موها یا ریزش مو شوند.
  • کاهش وزن : کاهش وزن های شدید و ناگهانی می تواند یکی از دلایل ریزش مو در آقایان باشد.
  • عفونت ها : برخی عفونت های پوست سر که فولیکول های مو را درگیر می کنند و به آن ها آسیب می زنند، می تواند منجر به ریزش مو شوند.

ریزش موی مردان

راهکارهای درمان خانگی

درمان ریزش مو باید زمانی آغاز شود که اولین علائم ریزش و نازک شدن موها دیده می شود، آن هم به این دلیل که هر چه میزان پیشرفت الگوی ریزش و طاسی سر بیشتر باشد، درمان سخت تر خواهد شد. جهت توقف و درمان ریزش موی مردانه یک سری اقدامات خانگی و درمان های کلینیکی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت. درمان های خانگی، در واقع اقدامات پیشگیرانه به حساب می آیند و کمکی به درمان کامل نمی کنند، اما تا حدی می توانند در به تاخیر انداختن روند ریزش موثر باشند. اقداماتی از قبیل:

  • روغن های گیاهی : روغن نعنا و رزماری می توانند با افزایش خونرسانی در پوست سر به رشد مجدد موها کمک کنند.
  • آب پیاز : آب پیاز به عنوان یک روش موضعی در بهبود رشد موها و هم چنین پیشگیری از ریزش مو در نظر گرفته می شود.
  • عسل. ترکیب عسل با روغن زیتون یا روغن بادام تلخ می تواند به تقویت رشد موها کمک کند.
  • آلوئه ورا. مالیدن ژل داخل آلوئه ورا بر روی پوست سر می تواند به پیشگیری از ریزش مو و هم چنین تقویت رشد موها کمک کند.

راهکارهای درمان پزشکی

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، درمان دارویی است که جلوی نازک شدن موها را نمی گیرد، اما با طولانی کردن فاز فعال سیکل رشد مو و به تاخیر انداختن فاز استراحت، روند ریزش مو را آهسته می سازد. ماینوکسیدیل باید دو مرتبه در طول روز مصرف شود و با قطع مصرف دارو، شاهد بازگشت وضعیت ریزش و نازک شدن موها به روال قبل خواهیم بود.

فیناستراید

فیناستراید، درمان دارویی ریزش مو است، این قرص باید به طور روزانه مصرف شود تا با مسدود کردن آنزیم آلفا ردوکتاز 5 مانع تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون در افرادی شود که به این هورمون حساسیت دارند. اگر مصرف دارو قطع شوند، روند ریزش و نازک شدن موها به روال سابق برمی گردد.

کاشت مو

افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند، برای جبران موهای از دست رفته راهی جز کاشت مو ندارند. در این روش، فولیکول های مو از قسمت های متراکم سر (عمدتا نواحی پشت سر و اطراف گوش ها) گرفته می شوند و به نواحی خالی از مو (عمدتا قسمت جلوی سر) پیوند زده می شوند. تمامی افرادی که از ریزش مو رنج می برند و گرافت مو به میزان کافی در ناحیه اهدایی دارند، می توانند از مزایای دائمی و طبیعی این روش بهره مند شوند.

مزوتراپی مو

یکی از کاربردهای مزوتراپی مو، درمان ریزش موی مردانه است. در این روش، داروها و ترکیبات خاصی با استفاده از سرنگ به لایه درم که پیاز مو در این قسمت قرار گرفته است، تزریق می شوند و مکانیسم عمل این روش به این صورت است که با خنتی کردن تدریجی عملکرد هورمون دی هیدروتستوسترون ، منجر به رشد مجدد موها خواهد شد.

پی آر پی (PRP)

درمان پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، روشی است که با استفاده از خون خود فرد انجام می شود، به گونه ای پلاسمایی که غنی از پلاکت است، از دیگر قسمت های خون جدا می شود و به پوست سر تزریق خواهد شد. از آن جایی که این پلاسما حاوی پروتئین ها و فاکتورهای رشد است، روند رشد طبیعی موها را تحریک می کند و اثرات بسیار درخشانی را بدون هیچ گونه عارضه جانبی به همراه خواهد شد. در صورتی که انجام این روش با مصرف داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل همراه باشد، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. توصیه می شود این روش درمانی ماهی یک بار و به مدت چند ماه انجام شود.

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از روش های غیر تهاجمی است که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. تزریق دی اکسید کربن با استفاده از سوزن های بسیار کوچک و مخصوص به پوست سر، باعث بهبود خونرسانی به ناحیه می شود، در نتیجه، ریزش مو کنترل و مهار خواهد شد. سرعت و میزان تزریق گاز، در هر فردی و با توجه به وضعیت و الگوی ریزش مو متفاوت خواهد بود.

تزریق هیر فیلر

تزریق فیلر مو یکی از راه های موثر در درمان ریزش موی مردانه است. فیلر که حاوی هیالورنیک اسید و پپتید فعال است، با استفاده از سوزن های بسیار ظریف به پوست سر تزریق می شود و ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ماده، باعث تقویت سلول ها و در نهایت رشد موهای جدید خواهند شد.

هیر فیلر

آیا راهی برای پشیگیری از بروز ریزش موی مردانه وجود دارد؟

خیر. با این که راه قطعی برای پشیگیری از ریزش موی مردانه وجود ندارد، به خصوص اگر ژنتیکی باشد، اما با این حال، رعایت یک سری نکات و مراقبت ها کمک می کند تا روند ریزش و نازک شدن موها به تاخیر بیفتد. از جمله:

  • کنار گذاشتن استعمال سیگار و دخانیات
  • داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل ها و ویتامین ها
  • نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در طول روز
  • عدم استفاده از شسوار و اتوی مو
  • اهمیت دادن به ورزش و فعالیت بدنی
  • مراقبت از موها و استفاده از مرطوب کننده و شامپوهای مناسب
  • مشورت با پزشک در صورت مشاهده اولین علائم از ریزش مو و عقب نشینی خط رویش مو.
تاریخ انتشار : 1402-05-17
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • جواد
    1401-05-26

    سلام.من به مدت دو سال از قرص فینسترایدبه همراه قرص های مثل زینک و… استفاده کردم توصیه ام اینکه استفاده نکنید

  • محمد صدرا
    1401-02-17

    سلام ، من خواستم تجربم رو با دوستان به اشتراک بزارم.
    من 23 سالمه و تقریبا دو سالی هست شقیقه سمت چپم شروع کرد به ریختن و اروم اروم رفت عقب و خب به نظرم عادیه چون ارثیه ولی الان یه مدت به شدت موهام میریزه علتش استفاده از دارو های بدنسازی مخصوصا کراتین دوستان به هیچ عنوان از داروهای بدنسازی استفاده نکنین مخصوصا کسایی که مستعد ریزش مو هستن یعنی موهاتون رو کاملا از بین میبره چون به شدت تحریک کننده هورمون دی هیدروتستسرونه و واقعا دیگه خیلی سخت میشه جلوشو گرفت.

    من قبلا مزوتراپی هم کردم ، مزوتراپی برای کسایی خوبه که ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین و مواد معدنی دارن نه برای کسایی که ریزششون ارثی و هورمونیه .

    داروهای فینستراید و ماینوکسیدل های یه نوع داروهای هورمونی محسوب میشن شما با این دوتا میتونین از کف دستتونم مو در بیارین ولی وقتی قطع کنین دوبرابر قبل میریزه در نتیجه درمان موقت محسوب میشن .

    بهترین درمان اینه موهاتون با یه ماساژوری چیزی یا با نوک انگشتاتون ماساژ بدین تا خون رسانیه خوبی بشه ، بعدش توی تغذیتون دقت کنین نوشابه و فست فود ، دخانیات ، الکل و بقیه موارد باعث ریزش مو میشن .

    سعی کنین موهاتون با اب خیلی گرم نشورین ، هر شش ماه هم شامپوتونو عوض کنین .
    از سشوار و اتو موهم کم استفاده کنین .

    به شخصه هر درمانی که فکرشو کنین سمتش رفتم ولی واقعیت امر اینه برای ریزش موی ارثی درمان قطعی وجود نداره باید صبر کرد تا ریخت دوباره کاشت به امید روزی که درمان قطعیش کشف بشه.

    • Amir22
      1401-03-25

      خب میشه قسمتی از مو رو کاشت و صبر نکرد تا کلش بریزه

    • فرهاد
      1401-05-07

      در تکمیل حرف های آقای صدرا من 5 سال مداوم ماینوکسیدیل و فیناسترایداستفاده میکردم که انصافا توی سه سال اول موهام عالی بود و با اینکه 40 سالمه خیلی پرپشت بود اما یکی از عوارض ماینوکسیدیل اینه که در مصرف طولانی مدت فشار خون رو بالا میبره و اینکه بعد چند سال دیگه زیاد جواب نمیده و موها بد حالت میشن و رنگشون عوض میشه. مصرف زیاد فیناستراید هم باعث ایجاد عوارض جدی برای پروستات و کم کاری یا کوچیک شدنش میشه. من بعد 5 سال مصرف فیناستراید و ماینوکسیدیل یک سال و نیم این داروهارو قطع کردم و دو ماه پیش مو کاشتم.

    • رامین
      1401-05-15

      سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده 25سالم کرونا گرفتم بعد دوماه از بهبودی دچار ریزش مو شدم الان یک سال ریزش دارم و موهام خیلی کم پشت شده موهام به صورت یک دست کم پشت خیلی از لحاظ روحی دارم اذیت میشم, چند روز پیش رفتم دکتر بهم گفت برای چند وقت(موقت) از ماینوکسیدیل استفاده کنم بنظرتون ماینوکسیدیل جواب میده
      ممنون میشم جواب بدین

    • ناشناس
      1401-09-01

      تشکر از اطلاعات مفیدتون دوست عزیز

    • علیرضا صفایی نیا
      1402-01-06

      آفرین ، واقعاً عالی بود تموم حرفات، فقط با استفاده از انواع مولتی ویتامین ها فقط مو ضخیم میشه ، چاره ریزش فقط کاشت مو، حتی شده ۲ یا ۳ بار

    • علی
      1402-01-14

      سلام
      ممنون محمد صدرا جان که تجربت رو نوشتی واقعا مفید بود

  • بهروز کرمی
    1401-01-22

    چه قرصیه مال ارثی

    • فرهاد
      1401-05-07

      گیاه نخل اره ای و داروهایی که با اون درست میشن (قرص رینفولتیل) برای ریزش موی ارثی و هورمونی خوبن. در اصل مشابه طبیعی قرص فیناستراید هستن با عوارض کمتر

  • امیرحسین
    1401-01-02

    باسلام و خسته نباشی . جوانی ۲۰ ساله هستم مشکل مو ریزشم از ۱۷ سالگی شروع شد که با غرض های فیناستراید کم شد اقدام به مزوتراپی (۴) جلسه کردم ولی نتیجه نگرفتم با توجه که من طاسی ارثی دارم میتونمprp کنم و مانوکسیدین ریزش رو و طاسی رو به چند سال عقب تر مثلاً ۲۸ سالگی کچل شم، یا اصلا درمان کنم

    • ناشناس
      1401-01-11

      ما که از دار دنیا هیچی نداریم خدا ناموسا یه لطفی کن این مو رو از ما نگیر

    • ناشناس
      1401-01-24

      من هم مثل تو رفیق زندگی بدون موه هایم برام جهنم هست…《 خدا جان نوکرتم موهای سره ام را ازمن بیچار نگیره》

  • ماهان
    1400-12-06

    با سلام من ریزش مو دارم در ناحیه وسط سر ۲۲سالمه و قبل از مصرف ماینوکسیدیل داخل حمام موگیر پر مو میشد و خیس خیس دست به موهام میکشیدم بالای ۸تا میریخت اما ۳ماهی هست ماینوکسیدیل استفاده میکنم ریزشم خیلی کم شده حدودا ۲ تار مو در حالتی ک پوست سرم چربه و موهای ریزی مشاهده میکنم بخاطر ماینوکسیدیل اما موهامو که از ته زدم فهمیدم الگوی کم پشتی از خط رویش سرم کشیده شده به پشت سرم ختم شده دقیقا مث پدرم که طاس هستش دقیقا مثل شکل شماره ۳ مقیاس نوروود اما پشت سرم دایره کوچیکی باز شده وقتی که موهام بلنده اصلا دیده نمیشه ولی وقتی کوتاهه خیلی واضحع من میخاستم ببینم با فیناستراید میتونم الان که تقریبا حجم زیادی از مو روی سرم هست (موهای بالا سرم حدودا تراکمشون به اندازه ۷۰درصده موهای بغل سرمه) در اندازه یکسان برسم به اون موهای کلفت قدیم. همچنین که فیناستراید با ماینوکسیدیل قراره با هم مصرف کنم من میترسم دکتر بیاد با یه سری شامپو باعث بشه که موهام یمدت درمان میکنه خوب بشه بعد ک سنم رسید ۲۵سال مثل پسر عموم طاس شم بیاد فیناستراید تجویز کنه که دیگه مویی نیس که بخاد بلاک کننده DHT مث فیناستراید تجویز کنه.

  • علیرضا
    1400-11-21

    منم. دقیقا همینجوریم

  • جواد
    1400-11-10

    سلام . اگه فیناستراید تاثیر خوبی در موها داشته باشد تا چه مدت میتوان مصرف کرد؟ فرضا میشه تا ۲۰ سال مصرف کرد؟ و اینکه در مصرف دراز مدت موها به فیناستراید عادت نمیکندد و ریزش ارثی شروع نمیشود؟

    • فرهاد
      1401-05-07

      میشه مصرف کرد اما متاسفانه تو این مدت پروستات ات رو از دست میدی…. عوارض بی مویی خیلی بهتر از مشکلات پروستاته

    • ناشناس
      1401-05-20
  • علی
    1400-10-27

    سلام دکتر خسته نباشی من ریزش موی کل سر دارم یعنی جلو عقب و بغل و بالای سر همه جا مخصوصا ریزش موی دو طرف سر یعنی بقل گوش ها و پشت گردن و لا به لای موهام مو هایی هستن که ماهی نیم سانت هم رشد نمیکنن آزمایش دادم ولی مشکل ویتامین و تیروئید نداشتم بنظرتون مشکل من چیه
    ریزش ابرو و سیبیل و کل بدن هم دارم

    • مهدی
      1401-05-07

      احتمالا تستوسترون

  • Ali
    1400-10-27

    سلام دکتر خسته نباشید من ۱۹ سالمه و سه سالی هست که ریزش مو دارم ریزشم از کل موهای سرم هست و مخصوصا دو طرف سرم یعنی اطراف گوشم و موهای پشت گردنم ریزش موم از خط رویش جلو و عقب و اطرف سرم هست آزمایش دادم مشکل ویتامین و تیروئید نداشتم بنظرتون ریزش موی من برای چیه
    ابرو ها و سیبیل و موهای کل بدنم هم زیاد میریزه با تشکر

  • علی
    1400-10-19

    سلام خسته نباشید.
    من 19 سالمه و به تشخیص دکتر ریزش مو الگوی مردانه دارم و برام مزوتراپی پیشنهاد کردن، ایا میتونه جلوی ریزش مو و شوره رو بگیره?
    و اینکه بعد از اتمام مزوتراپی ریزش بدتر نمیشه؟
    ریزش من ارثی هست
    نظرتون در مورد مزوتراپی چیه؟

    • مهدی
      1401-09-29

      داداش واسه منم ارثی هستش،هیچ درمانی نداره باید کامل ریخته بشه از اول بکاری

  • Hossein
    1400-07-29

    سلام ببخشید من ۲۴ سالمه ریزش مواز قسمت جلو سر دارم پوست سرم پیدا هست قرص هیرویت مصرف میکنم یه مدت هم ریزش قطع میشه هم موهای ریخته شده برمیگرده قطع میکنم دوباره ریزش برمیگرده مشکل چیه

    • mohsen
      1401-02-06

      مشکل این هست که این قرص رو باید همیشه استفاده کنی

    • ناشناس
      1401-07-18

      من چند ماه هرویت مصرف کردم غلظت خون گرفتم

  • میلاد
    1400-06-29

    من ریزش مو داشتم رفتم دکتر محلول ماینوکسیدیل داد ی سالی زدم ریزشش خوب شده بود دوباره شروع کرده باز رفتم دکتر فیناستراید بم داده (ریزش موم ارثیه ).

  • محسن
    1400-05-08

    سلام لطفا جواب بدهید
    من ۱۷سالمه و ریزش مو ندارم و موهام پر پشته ولی دو طرف سرم از ۱۴سالگی بالا رفته به طوری که در سمت چپ حدود ۳،۵سانت و در سمت راست ۲،۵سانت خط موم عقب رفته
    پدرم موهاش کاملا پر پشته خانواده مادریم کسیو نداریم که کچل باشه ،فقط یه عمو دارم که کچله
    میخوام بدونم این خط مو طبیعیه؟یا دچار ریزش موی ارثی هستم و ممکنه که بیشتر بشه ؟
    لطفا اگر میبینید جواب بدید ممنون میشم

    • محمد
      1401-06-07

      سلام داداش احتمالا ارثی هست چون تمام اطلاعات ارثی در دی ان ای ذخیره میشود و شما این ژن خانوادگی رو دارید.

  • محمد رضا
    1400-04-14

    سلام
    من تاج سرم موهاش نازک شده و کف سر معلوم شده
    میخواستم ببینم چجوری میتونم موهای ریخته شده رو برگردونم
    ۲۵ سالمه
    ارثی و هورمونی هس مشکلم چون پشت و بقل موهام اینجور نیس

  • مرتضی
    1400-03-22

    عالی بود

    • رضاوند
      1401-03-17

      من ۴۵ سال دارم و با تجویز دکتر امپول تستوسترون استفاده میکنم ، مدتیه دچار ریزش مو شدم و موهام خیلی کم پشت شده ، اگه مصرف امپول رو متوقف کنم موهام مثل سابق میشه یا نه؟

  • علی
    1400-02-29

    من ۱۷ سالمه ریزش موی ارثی داشتم کف سرم مشخص بود ۲ ماه ماینوکسیدیل استفاده کردم موهام به حالت اول برگشت و کاملا پر شد

  • فرهاد
    1400-02-20

    سلام پسری ۱۷ ساله هستم که از ۱۰ سالگی ورزش های روزانه ۴ ساعت می کردم و کم کم احساس ریزش مو کردم تا الان که مو هام خیلی ریزش پیدا کرده و خارش داره برای همون هم باشگاه رو ترک کردم ولی باز ریزش داره دایی های من هم ریزش مو داشتند و طاس اند الان هم کنکور دارم و خیلی استرسیم نمی دونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون از سایت خوب شما

    • عرفان
      1401-08-16

      برگام_یعنی انقد شبیه من هم هست؟

  • حسین
    1400-02-16

    سلام من 18 سالمه و موهای جلو سرم و وسط سرم داره ریزش میکنه و هی نازک و نازکتر میشه فک کنم ریزش موم ارثیه چون بابام تاسه آیا هیچ درمان قطعی یا جلوگیری از ریزش موی ارثی وجود داره؟ یا اخرش بالاخره میریزه؟

  • محمدجوکار
    1400-01-12

    سلام خدمت ادمین محترم
    زیاد مزاحم اوقاتتون نمیشم فقط اینکه ریزش مو بر اثر کمبود ویتامین برای پسر ۱۹ساله قابل بازگشت هست یا خیر،خیلی نگرانم
    سپاسگذارم،با آرزوی موفقیت❤

    • دکتر شریفی
      1400-01-12

      با سلام و وقت بخیر

      اگر به تشخیص پزشک کمبود ویتامین عامل ریزش مو باشد با دوره مزوتراپی مو درمان شده و موهای از دست رفته باز خواهد گشت.

      • رضا
        1400-02-08

        سلام .
        ریزش موی ارثی دارم درمان داره؟

  • هومن
    1399-12-02

    سلام وقت بخیر
    من چند ماهی میشه که موهام شروع کرده به ریختن ،ریزششم اینجوریه که یه قسمت از سرم خارش میگیریم و وقتی میکشم یکی دو تا میریزه .ریزش هم به صورت کلیه یعنی کل سر تنک شده .
    معمولا در طول روز هم استرس زیاد میگیرم به نظرتون به دلیله استرسه یا ارثیه

    • محمد
      1401-01-07

      منم همین جوری ام به امید خدا داریم کچل میشیم

    • ناشناس
      1401-06-18

      من امین جوری باهم کچل روز کچلها مبارک

  • سعید
    1399-11-20

    باسلام سی وپنج سالمه ازهجده سالگی ریزش مودارم وبیش ازبیست باربه پزشک مراجعه وهمگی به ریزش ارثی اتفاق نظردارند فرق سرم تقریبا پوستش پیداست جلوی سرم خیلی خلوته سوالی که دارم ازخدمتتون اینکه بنده برنامه نویسم ووقتی کارتحلیلی وفکری انجام میدم فرق سرم وجلوی سرم بشدت خارش وسوزش میگیره وریزشم شدید میشه آیا کارتحلیلی ارتباطی باریزش موداره؟ میتونم کاشت انجام بدم ضمن اینکه ریزشم ادامه داره وخط رویش هی عقب میره وفرق سرم طاسی بزرگتردایره واربخودش میگیره

    • مهدی
      1401-08-11

      سلام من۱۸ سالم هست موها خارش داره وریزش از وسط سرم وکنار ها رو دارم پدرم هم موهاش ریخته به خاطر خارش سرم موهام رو میزنم ولی هم زمان با خارش موهام می‌ریزند میخواستم ببینم چیکار کنم یکی دوباره هم دکتر رفتم چند تا شامپو دادن درمان خاصی نکردم

  • Hosein
    1399-11-12

    سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه و از ۱۳سالگی موهام شروع کرد به ریختن مثل پدرم و الان که ۱۷ سالم شده خیلی ناجور ریخته و هر دکتری رفتم بهم میگن ماینوکسیدیل بزن یا فیناستراید مصرف کن یا زینک پلاس بخور یا مولتی ویتامین و انواع نسخه هارو دادن میخواستم بدونم یعنی واقعا هیچ راهی دیگه نیس که دوباره موهامو برگردونم؟!

    • Matmat
      1400-09-24

      نه نیس کابنوکسیدیل از همه جواب تره منم مسکل تورو دارم ماینوکسیدیل دو سالهدمیزنم دیگه نمیریزه فقط خیلی زجرم میده

    • ناشناس
      1400-10-26

      چرا هست؟

    • ناشناس
      1400-12-12

      دکترا با دادن ماینوکسیدیل اونم قبل 18 سال بخاطر پول دارن جنایت میکنن. تاسف داره

  • شهریار
    1399-11-01

    باسلام من 17 سالمه فعلا ریزش مویی تو خودم نمیبینم البته گاها وقتی موهامو شونه میکنم یا تو حمام به سرم شامپو میزنم کف دستم چند تار مو میبینم اما اونقدری شدید نیست طوری که در ظاهر مشکلی نداره. اما پدرم و عمو هام همگی سرشون طاس شدهو معمولا از 20 سالگی این اتفاق برای همشون افتاده .پدر خودمم سیگاری بودن و زیاد سیگار میکشیدن. من خودم فقط مشروبات الکلی و هر از گاهی قلیان میکشم.
    آیا به صورت ارثی من هم دچار ریزش مو در آینده نزدیک میشم؟ راهی هست جلوگیری کرد؟ چون هنوز مثل بقیه دچارش نشدم. با تشکر

  • حافظ بهاری
    1399-10-16

    سلام
    من 6 ماهه با قرصی که برام تجویز شده ریزش ارثی کنترل شده. با انجام مزوتراپی هم کنترل میشود؟

    • دکتر شریفی
      1399-10-16

      با سلام و وقت بخیر

      مزوتراپی درمان ریزش موی ارثی نیست، اما با توجه به اینکه می تواند موجب تقویت موهای سر شود برای جلوگیری از ریزش زیاد و تقویت موها استفاده و تجویز می شود.

    • ناشناس
      1399-10-27

      هیچ راهی نداره جز فقط کاشت مو…..

    • مهرداد
      1400-06-14

      پیش کدوم دکتر رفتید چه شهری

    • علی
      1400-11-13

      چه قرصیه؟

    • مهدی
      1400-11-18

      سلام.میشه بگین چ قرصی؟

    • ناشناس
      1401-01-07

      سلام اسم قرص چیه

    • بهروز کرمی
      1401-01-22

      چه قرصیه مال ارثی

    • ناشناس
      1401-01-28

      سلام ببخشید چه قرصی هست منممشکب ریزش مو دارم

    • آران
      1401-02-10

      چه قرصی برات تجویز شده ؟؟؟

    • فرهاد
      1401-05-07

      احتمالا رینفولتیل

    • ناشناس
      1401-06-20

      قرص چی است دوست عزیز

  • ناشناس
    1399-09-28

    سلام من قرص زینک رو خودم خودسرانه مصرف میکردم بدون تجویز

    • دکتر شریفی
      1399-09-29

      با سلام و وقت بخیر

      هیچ دارویی نباید بدون تجویز مصرف شود.

    • حسین
      1399-11-15

      سلام
      خسته نباشید
      پدر و پدربزرگ من ریزش مو داشتن و الان وسط موهشون خالی هست و من نگرانه این هستم که به صورت ارثی من هم در آینده به اون شکل ریزش داشته باشم
      و الان یکم ریزش مو دارم اما خیلی کم هست آیا میشه جلوگیری کرد؟؟؟
      اگر به دکتر مراجعه کنم آیا دارویی برای پیشگیری از ریزش موی موروثی وجود داره؟

  • محمد
    1399-09-22

    سلام
    من 40سالمه ریزش موی ارثی از طرف خاندواده پدری در فامیل زیاد داریم(پدر؛برادر،عمو و…) ولی من موهای خوبیتا5ماه پیش داشتم یعنی تقربیا مطمئن بودم دچار طاسی نمیشم ولی اخیرا رژیم غذایی گرفتم ودر طول3ماه حدود 15کیلو وزن کم کردم وحدود یک سوم حجم موهامو از دست دادم آیا این قطعا به خاطر رژیمه یا طاسی ارثی هم دراین سن شدت گرفته واگر ماله رژیم آیا قابل درمان وبازگشت هست
    ممنون

  • فردین
    1399-09-17

    سلام.
    پسری هستم ۳۸ ساله و مجرد که بدلیل دوری از خانواده تغذیه بسیار بدی دارم. موهای پشت و دو طرف سرم خوبه اما از بالای پیشانی شروع کرده به ریزش شدید، طوریکه موهای وسط سرم خیلی نازک و عجیب کم پشت شده. به توصيه دکتر داروخانه بسته ۳۰ تایی هرویت خریدم و میخوام شروع کنم. برای تقویت اثر این کپسول چه چیز دیگه ای استفاده کنم؟ ضمنا سیستم ايمني بشدت ضعیفی دارم و خیلی آدم استرسی هستم. سپاس

  • Amir
    1399-09-15

    درود
    ميخواستم بدونم آيا الگوي ريزش مو هم ارثي هست؟يعني اگر پدر بنده از شقيقه ريزش مو داشته من هم به همان شكل ريزش خواهم داشت يا ممكن از متفاوت باشد

    • دکتر شریفی
      1399-09-17

      با سلام و وقت بخیر

      با توجه به اینکه ممکن است ریزش ارثی از سمت مادر باشد خیر الگوی ریزش منطبق با الگوی مشاهده شده شما در سمت پدری ممکن است نباشد.

    • Amir
      1399-09-17

      بله متوجه ام اما اگر فقط از سمت پدر ريزش مو وجود داشته باشد به همانگونه ريزش خواهيم داشت يا ممكن است الگوي آن متفاوت باشد؟
      در مجموع سوالم اين است نحوه ريزش مو و محل آن هم به ارث برده مي شود يا ممكن است متفاوت باشد

      • دکتر شریفی
        1399-09-17

        ممکن است دقیقا مثل الگوی قبلی باشد و ممکن است متفاوت.

  • arshin
    1399-09-15

    سلام من ۲۴ سالمه موهام روز ب روز نازک تر میشن و سفیدی سرم داره مشخص میشه خیلی هزینه کردم خیلی دارو استفاده کردم ولی متاسفانه هر دکتری ک رفتم اصلا ب این موضوع توجه نمیکنند فقط ی سری دارو که همه ما ها اسمشون رو میدونیم تجویز میکنند

    ممنون میشم اگه بتونید کمکم کنید

    • محمد
      1401-06-07

      داداش درمان نداره من خودم ۱۶ سالمه کچلم به مولا

  • حسن
    1399-09-14

    با عرض سلام من ۲۴سالمه ریزش مو رو از ۲۲سالگی تجربه کردم و شروع آن در زمانی بود که باشگاه بدنسازی میرفتم شروع شد پیش چند متخصص رفتم ولی نتوانستم تشخیص بدهند که ارثی است یا نه به دلیل این که هم از خانواده پدری و هم مادری کچل نداریم و ریزش مو هم مانند عکس ریزش موی عمومی هست که از دوسال پیش هیچ تعقیری نکرده توی این دوسال ویتامین heir with استفاده میکردم ولی وقتی قطع میشد دوباره شروع به ریزش میکرد ریزش هم فقط موی کف سر نیست پشت سر و موهای صورت و دست هم ریزش دارد میخواستم بپرسم آیا درمانی وجود دارد و یا من کچل میشوم یا نه؟با تشکر

    • دکتر شریفی
      1399-09-29

      با سلام و وقت بخیر

      هر مشکلی راه حلی دارد. اما برای تجویز راه حل مناسب بهتر است نزد پزشک متخصص مجرب رفته و بعد از انجام آزمایشات مدنظر ایشان و دیدن نتایج نسبت به درمان اقدام کنید.

      • Mehdi vahedi
        1400-02-01

        سلام وقت بخیر ممنون میشم یک متخصص خوب و مجرب معرفی کنید با تشکر

  • حامد
    1399-09-07

    سلام
    مصرف کپسول hair vit در قطع ریزش مو و رویش مو تاثیر دارد؟؟ و ایا به مردانی که شکل ریزش موهاشون شبیه عکس شماره ۳ هست میتواند کمک کننده باشد ؟؟
    ممنون

  • Saeed
    1399-09-06

    سلام من ۱۷سالمه چند ماهی است از طرف پیشانی ریزش مو دارم امروز پیش دکتر متخصص پوست رفتم گفتش دچار ریزش موی مردانه شدین

  • یزدان
    1399-08-28

    سلام خسته نباشید ببخشید من طاسی سر نعل اسبی دارم فرق سرم معلوم ایاکاشت موسر انجام بدم درمان میشم و هزینه کاشت موسر چقدره وایا ماینوکسیدل 2درصد مصرف کنم طاسی سرم درمان میشود باتشکرازشما

  • علیرضا
    1399-08-27

    سلام،
    من 23 سالمه و حس میکنم ریزش موی ارثی دارم،
    از ناحیه شقیقه،
    بنظرتون خوردن قرص سائو پالمتو تاثیری دارد؟
    اشکال نداره؟

    • دکتر شریفی
      1399-08-27

      با سلام و وقت بخیر

      هیچ درمانی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد. فقط بعد از ۲۷ سالگی با اقدام برای کاشت مو در صورت توقف ریزش مو می توانید زیبایی از دست رفته با بازگردانید.

    • علیرضا
      1399-10-05

      سلام من ۱۷سالمه ریزش مو دارم یعنی یک سال شاید بیشتر باشه و ارث هم دارم ارث طاسی
      بدش به پزشک مراجعه کردم به من محلول ماینوکسیدیل داد با قرص فولیکوژن من اینا رو چند دوره استفاده کردم حقیقتا موهام به حالت اول برگشتن زمانی قطع کردم باز مجدد ریزش پیدا کردن دوباره دارم استفاده میکنم

      ولی دکتری که رفتم میگه موهات کاملا خوب شده ولی میترسم ریزش پیدا کنه
      از نظر من باید چیکار کنم

      • احمد
        1400-02-19

        میگم آیا خودارضایی هم داری؟

  • میلاد
    1399-08-17

    سلام من 32 سالمه وشاید نزدیک ب ده ساله موهام میریزه والان دیگه تقریبا کم پشت و نازک شده دو بارم دکتر رفتم ک یک سری ویتامین و قرص فیناستراید تجویز کردن ک بعد چند ماه استفاده فهمیدم ریسک بزرگیه چون میگن عوارض بدی داره موهامم زود چرب میشه الان باید چکار کنم

    • دکتر شریفی
      1399-09-14

      با سلام و وقت بخیر

      شما هیچ ارزشی برای تجویز پزشک قائل نبودید الان توقع دارید ما چه کمکی به شما کنیم ؟
      تنها راه درمان گوش دادن به تجویز پزشک متخصص و بعد از کند شدن روند ریزش و توقف آن اقدام برای کاشت مو می باشد.

  • جعفر
    1399-07-23

    با سلام و عرض ادب میخاستم بدونم دارویی هست ک ریزش مورو بطور کامل قطع کنه یااینک ممکنه بعد قطع دوره درمان دوباره ریزش مو شروع بشه؟؟؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-09-14

      با سلام و وقت بخیر

      هیچ دارویی برای قطع کامل ریزش موی ارثی وجود ندارد.

  • خسروی
    1399-07-17

    سلام خسته نباشید ببخشید ایا مصرف ماینوکسیدل 2درصد برای درمان طاسی سر خوب است وایاکسی که قصد داشته باشدچندماه اینده کاشته مو انجام دهد مشکلی برای کاشت مویش نیست باتشکر

    • امیر محمد
      1401-07-22

      سلام امیر هستم ۲۰ سالمه من پدرم عمو دایی از دو خانواده هیچکس ریزش مو نداره و هیچکس کچل نیست ریزش مو دقیقا از وقتی شروع شد که سیگار کشیدم الان پنج ساله که دارم ولی اینم بگم عمو پدرم با پدربزرگش کچل هستن یعنی واسه منم ارثی حساب میشه یا بخاطر سیگار هستش واقعا بگم از ترک کردن هروئینی بدتره این لامصب
      اگه کسی هستش که اطلاعات داره لطفا کمکم کنه بهم بگه انرژی هست یا نیست

  • Yazdan
    1399-07-13

    سلام عرض ادب ایا اب پیاز میتواند در درمان طاسی سر و رویش مجدد موهای ریخته شده مفیدباشد مرسی ممنون

    • ناشناس
      1399-09-25

      با عرض سلام خسته نباشید خدمت شما و تشکر از اینکه به سوالات پاسخ می دهید ….متاسفانه من وقتی قرص زینک پلاس مصرف می کنم ریزش موهام بیشتر میشه دلیلش چی می تونه باشه

      • دکتر شریفی
        1399-09-25

        با سلام و وقت بخیر

        زینک برای درمان ریزش مو را پزشک برای شما تجویز کرده یا خودسرانه مصرف می کنید ؟

  • طراوت
    1399-07-12

    سلام، من یه مدتی ریزش مو داشتم به طوری هر وقت یه دسته موهام رو می کشیدم سه چهار عدد تار مو ازش در می اومد، ولی از وقتی سشوار کشیدن رو گذاشتم کنار و با حوله و پارچه خشکشون می کنم و شامپو ویتامین و پلاس پروتئینه می زنم ، وقتی موهامو مثل قبل می کشم ، دیگه تار مویی از دسته مو هام جدا نمی شه، پدرم هم موهاش قبلا کم تراکم بود الان پر تر شده.

  • Yazdan
    1399-07-10

    سلام من 36سالمه ریزش مو ارثی دارم بیشترپشت سر وسط سرم هست موهای نازکی جلو سرم وبالای سرهست ولی بغلهای سرم مودارد وسط سرم دچارطاسی شده پوست سرم مشخصه ایا کاشت مو انجام بدم مشکلم حل میشود کاشت مو به چه روشی انجام میشه ایاجراحی میشود وبعدازکاشت باید دارو مخصوصی استفادشود مرسی ممنون

    • دکتر شریفی
      1399-07-10

      عرض ادب و احترام

      برای تشخیص صحیح خواهشمند است با شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ از طریق واتس اپ در تماس باشید.

    • ریبوار مقدمی
      1399-09-05

      سلام من ریزش مو ندارم شاید میانگین روزانه ۵ تار باشه یا کمتر پلی خیلی حس بدی دارم احساس میکنم در آینده ی نزدیک کچل میشم ۱۸ سالمه پدرمم کول نیست ولی من خیلی حس بدی دارم چون وسط سرم موهاش کم پشته و جلوی سرم پرپشت مثلا تفاوت خیلی زیادی توش هست وقتی تو آینه میبینم احساس میکنم از وسط سر کچل میشم دلیلش چیه؟؟

  • م
    1399-07-05

    سلام واتساب دارید عکسم رو بفرستم ببینم خط رویش رفته عقب یا نه ؟موهام داره میریزهریانه ؟شمارتونو بذارید ممنون

    • دکتر شریفی
      1399-09-14

      با سلام و وقت بخیر

      با شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ از طریق واتس اپ در ارتباط باشید.

  • مصطفی بخشی
    1399-06-24

    با سبام آیا شما دستگاه شانه لیزری هیرمکس که تاییدیه fda رو داره تایید میکنید؟ باهاش کار کردین؟

    • دکتر شریفی
      1399-10-24

      با سلام و وقت بخیر

      بله لیزر هیرمکس تاثیر خوبی برای بهبود سیستم گردش خون در پوست سر دارد و موجب تقویت موها می شود.

  • محسن
    1399-06-20

    سلام خسته نباشید خواهش میکنم وقت بزارید و سوال من رو بررسی کنید.ممنون میشم.بنده از ۲۱ سالگی موهام نازک شده بود و خیلی خارش داشتم که باید هر روز میرفتم حمام و شوره میزد و بسیار چربه موهام. الان ۲۴ سالمه یک سالی هس روزی ۱۰۰تا میریزه بالای سرم تقریبا خالی شده و کم پشت به صورت یکنواخت و الگوی نعل اسبی نیست. دکتر گفتن ارثی هس ریزشت اما هیچکسسس تو اقوام کچل نداریم و ازمایش نوشتن که dht من کاملا نرمال بودش و فقط زینک کم بود و اهن و دکتر باز گفتن به استفاده از ماینوکسیدیل و فیناید ادامه بده. خواستم از شما بپرسم ایا ریزش من ارثی است با این تفاسیر یا خیر؟

    • دکتر شریفی
      1399-09-14

      با سلام و وقت بخیر

      بله نوع ریزش موی شما ارثی است. مدل ریزش فقط الگوی نعل اسبی نیست و مدل های مختلفی برای ریزش موی ارثی وجود دارد.

  • محمد
    1399-06-19

    سلام قرص زینک پلاس و روغن رزماری در درمان ریزش مو ارثی تاثیر داره ؟وایا باعث کلفتی تار مو میشه؟

  • عرفان
    1399-06-19

    سلام. از مهر‌ماه 98 که درسم رو شروع کردم موهام به صورت خیلی کم میریخت تا اواخر بهمن ماه ریزش موهام خیلی زیاد شد… یعنی موهامو دست میکشیدم حداقل 6 تار مو کف دستم بود ..
    ریزش موی من ارثی هست چون از طرف‌ پدری مخصوصا پدر خودم ناحیه وسط سر خالی و ناحیه تاج مو معمولی بود و از طرف مادری هم افرادی هستن که ریزش مو دارند و تاس شدند
    طی تحقیقاتی که کردم و از چند پزشک پرسیدم محلول اویدرم برای ریزش مو ارثی رو گرفتم استفاده کردم. تو ماه های اول بیشتر موهام میریخت و استرس کچل شدن خیلی داشتم. استرس رو گذاشتم‌ کنار موهام رشد کرد و بلند شد و درحالت بلندی انگار موهام پرپشته ولی وقتی کوتاه کردم ناحیه وسط سرم کم‌ پشتیش خیلی مشخص شد و رفته رفته دارم به الگوی کچلی پدرم نزدیگ‌ میشم
    میدونستم یه روزی کچل میشم ولی نه به این زودی..
    .
    کِی اقدام به کاشت مو کنم؟
    آیا مواد غذایی برای کنترل ریزش مو موئثر است؟

    • دکتر شریفی
      1399-06-19

      عرض ادب و احترام

      برای کاشت حداقل سن باید ۲۷ تا ۳۰ سال باشد. همچنین ریزش موی شما متوقف شده باشد.
      تغذیه مناسب قطعا موجب بدن سالم تر و در نتیجه موی بهتری می شود.

  • Arman
    1399-06-18

    سلام وقت من در خانواده پدری کسی طاسی الگو نداره
    ولی در خانواده مادری دایی هام دارند ، احتمال وارثت از سمت خانواده مادری هست؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-09-14

      با سلام و وقت بخیر

      احتمال از دو سمت پدر و مادر وجود دارد.

  • کارخانه
    1399-06-18

    سلام من بیست و هشت سال دارم از بیست سالگی ریزش مو داشتم ولی الان کمتر شده و حجم موهام، خوبه ،
    فقط اینکه در گذشته ریزش داشتم در انتها موها یک سفیدی وجود داشت ولی الان که گاهی ریزش دارم اون انتها سفید در موها نیست علتش چیه ممنون؟

  • علی آیینه وند
    1399-06-15

    سلام
    ۱۷سالمه و هیچ مشکل بدنی ندارم ولی نمیدونم چرا موهام یه هو نازک سراسری و کم پشت سراسر ی شدن مخصوصا از جلوی سر و پشت سر
    آیا احتمال طاسی ارثی هست
    از طرف مادری کسی طاس نیست ولی از پدری عموهام
    باتشکر لطفاً کمکم کنید

    • دکتر شریفی
      1399-06-17

      با سلام و وقت بخیر

      با توجه به مدل ریزش مویی که فرمودین احتمال ریزش موی ارثی است.

  • دکتر شریفی
    1399-06-08

    فرق ریزش مو هورمونی و ارثی که میگید چیست؟ من در اقوام هم سمت مادری و پدری فرد طاس نداربم ، فقط خودم متاسفانه شدید خود ارضایی مبکردم این میتونه باعث تغییر سطح هورمون ها بشه و منجر به ریزش مو در مقاله همین سایت هم خوندم که گفته بود خودارضایی باعث ریزش مو میشه ،، یعنی امکان داره ریزش من برای اون باشه؟؟؟ ممنون.

    • دکتر شریفی
      1399-09-16

      با سلام و وقت بخیر

      ریزش هورمون و ارثی یک معنی دارد . خود ارضایی علت مستقیم ریزش مو نیست اما غیر مستقیم بر آن تاثیر می گذارد. تا پنج نسل قبلی چه از پدری و یا مادری می توانند ریزش ارثی را به شما منتقل کرده باشند.

      • احمد
        1400-02-19

        خودارضایی غیر مستقیم تاثیر داره منظورتون چیه؟

  • پریسا
    1399-06-08

    سلام وقت بخیر همسر بنده از شانزده سالگی به گفته خودش ریزش مو داشته تا تقریبا بیست و پنج سالگی در حال حاضر که بیست و نه سال دارند ریزش مو شدید ندارند و ریزش عادی است ، و فقط کمی شقیقه ها عقب رفته و حجم کلی موهاش خوبه و قابل شانه کردن است آیا به نظرتون احتمال داره طاس گسترده بشن در آینده با توجه به سنش شنیدم کسانی که طاس کامل میشن معمولا تا بیست و پنج سالگی اکثر موها خودشونرو از دست میدن

    • دکتر شریفی
      1399-06-17

      با سلام و وقت بخیر

      سن ریزش مو در همه افراد یکسان نیست. با توجه به اینکه با گذشت چندین سال بخش زیادی از موها از دست نرفته احتمال ریزش کامل کم می باشد. اما قطعی نیست.

  • ناشناس
    1399-06-06

    سلام من 16 سالمه جلو وسط موهام کم پشت شده شوره هم داشت رفتم یه دکتر متخصص شوره تقریبا از بین رفته گفت ریزش موهات ژنتیکی کاری نمیشه کرد! میخاستم بدونم یعنی هیچ درمانی نداره واقعا؟ لطفا زود جواب بدین

    • دکتر شریفی
      1399-06-17

      با سلام و وقت بخیر

      پزشک متخصص شوره ؟
      بهتر است با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.
      راهکارهای درمانی نزد ایشان است.

  • علی
    1399-05-26

    سلام من ۱۸ سالمه پیشونیم خیلی بلنده ترس دارم که در اینده کچل شم بنظرتدن میشم؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-05-26

      با سلام و وقت بخیر

      به نظر شما ما ندیده و معاینه نکرده می تونیم تشخیص بدیم ؟

  • حسن
    1399-05-19

    سلام
    من22سالمه.
    قسمت شقیقه نازک و خالی شدن ولی بقیه جاها پره(البته احتمال میدم پشت سرم هم ختای بشه چوم حجمش کم شده)
    باتوجه به این ک مصرف داروی (فیناستراید و یا ماینوکسیدیل) اثرات موقت دارن بهتر نیست صبر کنم تا زمان کاشت برسه؟
    چون زمان قطع این دارو ها با کلی عوارض که در طول درمان داره بازم همون موها ک نگه داشته شده میریزن…..

    • دکتر شریفی
      1399-06-17

      با سلام و وقت بخیر

      مصرف ماینوکسیدیل و فیناستراید فقط در صورتی که شما قصد کنترل ریزش را داشته باشید ضروری است در غیر اینصورت اجباری به مصرف این داروها نیست.

  • سعید
    1399-05-15

    نه احساس کم پشتی ندارم ولی شاید حدودا روزی ۱۵۰ ۲۰۰ تایی

  • امیرحسین
    1399-05-13

    با سلام من ۲۱ سالمه
    جلوی سرم کمی ریخته و کف سرم هم یه کمی معلومه این الگوی طاسی مردونه هست درمان میشود

    • حامد
      1399-09-06

      سلام
      من ۳۷ سالمه…و از سمت شقیقه موهام کم پشت شده و به اصلاح گوشه های مو رفته بالا به شکل مثلت و از ناحیه فرق سر سمت چپ موهام کم پشت شده و کف سرم مشخص شده ولی مو هنوز داره
      بنظر شما علت ریزش ارثی میتونه باشه یا استرسی یا کمبود ویتامین و اینا؟؟
      و مناسبترین روش برای قطع کم پشت شدن و رویش مجدد لطفا بفرمایید
      و از نظر تشابه با عکس ها بیشتر شبیه ۳ هستم

  • mobin
    1399-04-13

    سلام خسته نباشین من 16سالمه ریزش موی عجیبی دارم بعضیا میگن درس خوندن تاثیر زیادی داره هیچ تاثیری داره بنظرتون ؟؟ بعدشم آیا داروها واقعا میتونن ریزش ارثیو کم کنن؟

    • دکتر شریفی
      1399-06-17

      با سلام و وقت بخیر

      خیر، فکر میکنم قصد دارن شما درس نخونی ازتون جلو بزنن که اینارو بهتون میگن. درس خواندن هیچ تاثیری در روند ریزش موی شما ندارد.
      فیناستراید و ماینوکسیدیل میتوانند روند ریزش موی شما را کنترل کنند اما هیچ کمکی به بازگشت موی از دست رفته یا توقف کامل ریزش موی ارثی نخواهند کرد.

  • Sina
    1399-03-20

    سلام من17سالمه و در ناحیه فرق سر موهام رشد کمتر نسبت به بقیه جا ها داره و به شکل دایره رشد میکن دلیل آن چیست

  • اریو بختیاری
    1399-03-05

    سلام خسته نباشید من مو های بلندی دارم بعضی از افراد میگن موهاتو کوتاه کن چون چند سال بعد میریزه ایا حقیقت داره یا نه ؟

    • دکتر شریفی
      1399-03-06

      با سلام و وقت بخیر

      دلیل اصلی ریزش مو در زمان بلندی موها رعایت نکردن بهداشت موهاست. بلندی مو به خودی خود عامل ریزش مو نمی باشد.

  • سپهر آقایی
    1399-02-20

    سلام خسته نباشید..من موهام از 12 سالگی شروع کرد به ریختن بعدش تو سن 14 سالگی به پزشک مراجعه کردم و دوباره موهام پرپشت شد ولی الان دوباره تو قسمت تاج و جلوی سرم یکم خالی شده مخصوصا سمت راست جلوی سرم لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شریفی
      1399-02-20

      با سلام و وقت بخیر

      بهترین راهنمایی مراجعه مجدد به پزشک متخصص هست. احتمال زیاد ریزش موی ارثی دارید.

    • امیر کیانی
      1399-02-23

      سلام من 18 سالمه. از خیلی ها پرسیدم که آیا با تیغ زدن موها تاثیری در پرپشتی موهام داره یا نه همه هم بهم گفتن که هیچ تاثیری نداره ولی وقتی که یکم از جلوی موهامو با تیغ میزنم بعد چند روز شروع میبینم که موهای جدیدی رشد کردن لطفا راهنمایی کنید

      • دکتر شریفی
        1399-02-24

        با سلام و وقت بخیر

        دقیقا تراشیدن موها تاثیری ندارد. مویی که به نظر شما در حال رشد هست همان موی طبیعی شماست که در سیکل ریزش و رشد می باشد. مویی که در اثر ریزش موی ارثی و یا هورمونی ریخته شده با تراشیدن بازگشت نخواهد کرد.

  • سینا طیبی
    1399-01-27

    سلام و وقت بخیر
    من از ۱۹ سالگی سمت گوشه های پیشونیم شروع کرد به ریزش خیلی کم آروم بود روندش ولی من سریع متوجه شدم و دکتر رفتم ماینوکسیدیل داد ولی به طور منظم مصرف نداشتم
    تابستون ۲۱ سالم پر میشه الان چند وقتیه فیناستراید میخورم و مابنوکسیدیل میزنم ولی ماینوکسیدیل فقط ریزشمو زیاد میکنه در ضمن من همونطور که گفتید طرفین و پشت سرم عادی و قسمت تاج سر هم عادی و پره فقط گوشه پیشونیم کم شده میخواستم بدونم از چه سنی میشه کاشت و درمان و ادامه بدم چون هیچ تاثیری نداشته برام تا به الان

    • دکتر شریفی
      1399-01-29

      با سلام و احترام

      سن کاشت مو حداقل ۲۷ سال می باشد. حتی بهتر است بعد از ۳۰ سالگی برای کاشت مو اقدام کنید.

  • عباس
    1399-01-22

    سلام
    بنده 19 سالمه و الگوی ریزش موهام شبیه هیچکدوم از اینا نیستش ، موهای من از فرق وسط سرم شروع ب ریزش کرده،نمیدونم دلیلش چیه،اگرچه من دارم از فیناستراید برای رفع ریزش استفاده میکنم،من وسط سرم ریزش زیادی داره

    • دکتر شریفی
      1399-02-10

      با سلام و وقت بخیر

      مدل ریزش موی شما ارثی است.
      برای کنترل ریزش مو به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • علیرضا
    1399-01-08

    سلام
    من ۳۴ سالمه . من الگوی widow’s peak هستم. الان تقریبا ۸ تا ۱۰ سال ریش مو تدریجی در شقیقه ها و فرق سر دارم . در گذر زمان الباقی جلو و بالای سر کمتر و نازکتر میشه . پوست سر پیشانی و جلو و بالای سر فوق العاده چربی دارم .
    لطفا شامپو و دارو طبی یا داروی گیاهی که بصورت ماساژ استفاده کنم رو تجویز میفرمایید.
    چه زمانی برای ترمیم و کاشت اقدام کنم ؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شریفی
      1399-01-17

      عرض ادب و احترام

      در حقیقت یکی از الگو های ریزش موی ارثی است. آنچه شما توصیف کرده اید بهترین زمان کاشت مو برای شما بعد از 35 سالگی است. تجویز پزشکی فقط ماینوکسیدیل و فیناستراید است که موجب تعویق ریزش مو تا زمانی که مصرف میکنید می شود.

    • ااااا
      1399-03-16

      سلام من 17سالمه وقتی دستم موهامو مرطب میکنم چند تار مو میاد تو دستم بدن سازی کارمیکنم مکمل های ال ارژنین کلسم منیزم زینک و مولتی ویتامین مینرال ویتامین های بیوتین و ب۶ ویتامینc مصرف میکنم هر بار دستمو با موهام مرطب میکنم نزدیک به 7تارمو میاد تو دستم رفتم دکتر چون ژینوکوماستی داشتم دکتر برام تستسترون انیتات نوشن تزریق کنم

      • دکتر شریفی
        1399-03-17

        با سلام و وقت بخیر

        مصرف مکمل های بدنسازی تاثیر زیادی در ریزش موی افراد دارد. بهتر است از مصرف مکمل ها خودداری کنید.

  • محمد
    1398-10-13

    باسلام موهای من از ۱۷ سالگی در کل سر و کل بدن و ابرو و مژه میریزه دلیلش چی میتونه باشه؟ مولتی ویتامین و هرچی ماده معدنی و ماده آلی که لازم بوده مصرف کردم ولی هیچی

    • دکتر شریفی
      1398-12-15

      با سلام و عرض ادب

      برای تشخیص علت اصلی حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم نسبت به درمان اقدام فرمایید. امکان تشخیص اینترنتی وجود ندارد.

  • سهیل
    1398-08-23

    با سلام,ببخشد من از 15 سالگی موی سرم میریزه و با بعضی از محلول های شیمیایی و گیاهی کمی جلوگیری کردم الانم 22 سالمه به پزشک مراجعه کردم گفتن ارثی هستش ولی تو این چند سال هیچ یک از الگو هارو مشاهده نکردم چه در خط ریزش مو چه در فرق سر و چه در قسمت شقیقه ,فقط کف سرم کم پشت میشه و موهام نازکو کم جون میشن سوالم اینه که این میتونه علت دیگه ای داشته باشه یا فقط ارثیه؟

    • دکتر شریفی
      1398-10-07

      عرض ادب و احترام

      احتمال اینکه ریزش موی ارثی باشد بسیار بالاست، اما به هر حال با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو می توانید از دلیل اصلی ریزش موی خود با خبر شده و نسبت به درمان احتمالی اقدام کنید.

      پیروز باشید

  • وحید بحری
    1397-12-19

    سلام
    وقت بخیر و خسته نباشید
    ریزش موی من ارثی است و تا به امروز فقط جلوی موها شبیه حالت شماره iii در الگوی طاسی شماره 3 است.
    پشت سر پرپشت.
    هزینه انجام کاشت مو در نواحی ریخته شده و اولین زمان مشاوره می خواستم.

    • شاهین
      1399-02-09

      سلام خسته نباشید
      الگوی ریزش من طوریکه موهای دور سرم کامل هست ینی خط رویش موهام نریخته ولی وسط سرم خالی شده این نوع الگو به چه دلیل میتونه باشه

      • دکتر شریفی
        1399-02-10

        با سلام و وقت بخیر

        مدل ریزش موی شما یکی از الگوی های ریزش موی ارثی می باشد.

  • احمدرضا هاشمی
    1397-09-07

    با سلام. منظور از الگوی طاسی مردانه همون ریزش موی ارثیه؟؟

    • سهیل
      1398-08-23

      مدل های ریزش مو هستش

    • علی
      1399-04-06

      سلام خسته نباشید من سربازم و استرس خیلی زیادی دارم چند روز پیش فهمیدم موهای بالا سرم کم پشت و نازک شدن موهای خیلی پر پشتی داشتم که نمیریخت تا چند ماه پیش به یکباره اینطور شد ارثی هم نیست رفتم دکتر آزمایش تیروئید خون و ویتامین دی نوشت و چنتا دارو داد سرم شوره داشت رفتم دکتر گفت قارچ فرصت طلبه به نظرتون چیکار کنم آیا موهام دوباره در میان؟

      • دکتر شریفی
        1399-04-06

        با سلام و وقت بخیر

        استرس خود از عوامل ریزش مو می باشد. اگر ریزش مو بر اثر عوامل هورمونی و ارثی نباشد پس از درمان قارچ سر با چند جلسه مزوتراپی مو امید زیادی به بازگشت موهای شما می باشد.

    • سعید
      1399-04-15

      سلام خسته نباشین من 20 سالمه احساس میکنم موهام بیش از حد معمول میریزه اینو اطرافیانم بهم گفتن. استرسی هم ندارم کلا آدم استرسی ای نیستم و اینکه ارثی هم نیست چون هم خونواده پدرم هم مادرم موهای پرپشتی دارن.
      بنظرتون مستعد طاسی هستم یا خیر؟!
      (موهام شوره زیادی دلرن)

      • دکتر شریفی
        1399-04-24

        با سلام و وقت بخیر

        بیش از حد معمول یعنی چقدر ؟ چه تعداد تار مو در روز از دست میدهید و اینکه آیا احساس کم پشتی در موهای خود دارید یا خیر‌؟

+مشاهده بیشتر