لیزر موهای زائد سفید

آیا لیزر موهای سفید، بلوند و خاکستری امکان پذیر است ؟

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات لیزر مو

در سال های اخیر، استفاده از لیزر موهای زائد جای تکنیک های قدیمی را گرفته و در سالن های آرایشی و کلینیک های زیبایی برای از بین بردن موهای زائد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اگر در مورد نحوه‌ی عملکرد لیزر بر موهای زائد صورت و بدن مطالعه کرده باشید، احتمالا می دانید که اکثر دستگاه های لیزر، برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، تاثیر گذارترند. سوال اینجاست که با این وجود، پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌ی لیزر این امکان را فراهم کرده است که موهای سفید را هم از بین ببرد؟

آیا لیزر موهای سفید امکان پذیر است؟

شاید پاسخ این پرسش برای بسیاری از افرادی که به علت افزایش سن، وراثت یا ژنتیک موهایشان سفید شده، ناامید کننده باشد. با وجود این که پیشرفت‌های گسترده و مهمی در حوزه‌ی لیزر موهای زائد صورت گرفته و تکنولوژی‌های به روز و دستگاه‌های بسیار پیشرفته زیادی وارد بازار شده، اما از بین بردن کامل موهای زائد سفید، بلوند، خاکستری یا قرمز با استفاده از لیزر موهای زائد هنوز به طور کامل امکان پذیر نشده است. لذا در میان راه های بسیاری که برای از بین بردن موهای زائد سفید موجود است، لیزر جایگاهی ندارد. در ادامه توضیح می دهیم که چرا لیزر برای حذف موهای زائد سفید و روشن موثر نیست. اما ابتدا باید در مورد ملانین پوست و نحوه‌ی عملکرد دستگاه های لیزر بدانید.

ملانین، رنگ دانه‌ی پوست است که بدن در سلول های پوست و مو تولید می‌کند و به آنها رنگ می‌دهد. این ماده در همه‌ی افراد به یک مقدار تولید نمی شود. ملانین بیشتر باعث تیره‌تر شدن رنگ موها و پوست می‌شود و به همین دلیل افرادی که ملانین بیشتری در بدنشان تولید می شود، پوست و موهای تیره تری دارند. علاوه بر رنگ موهای سر و صورت، میزان ملانین موجود در دیگر مناطق بدن اشخاص هم یکسان نیست.پس ممکن است لیزر موهای زائد سایر نقاط بدن مانند زیربغل برای افراد با رنگ موهای سر روشن موثر باشد. چون معمولا  موهای زائد بدن که نیاز به لیزر دارند، بلوند یا سفید نیستند و رنگ تیره دارند.

واضح هست که رنگ موها با بالا رفتن سن تغییر می کند. با افزایش سن موهای صورت شما بیشتر می شوند. در عین حال ملانین تولید شده کمتر می شود و به همین دلیل رنگ آن ها روشن تر می شود. در بیشتر خانم ها پس از دوره ی یائسگی موهای سفید زیادی روی چانه رشد می کند. در آقایان با افزایش سن موهای سفید زیادی روی گوش و ابروها پدیدار می شوند. نبود ملانین در ساختار موها بر نتیجه‌ی استفاده از دستگاه لیزر مو تاثیر گذار است و موهای سفید با استفاده از لیزر از بین نمی روند.

لیزر موهای دست

تاثیر لیزر موهای زائد بر موهای سفید

عملکرد همه‌ی دستگاه‌های لیزر موهای زائد به وجود ملانین در فولیکول های مو وابسته است. ملانین یا همان رنگ دانه‌ی مو انرژی لیزر را جذب کرده و از آسیب دیدن و سوختگی پوست نواحی اطرف جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از درمان های لیزری مثل از بین بردن لکه های ناشی از افزایش سن، مورد استفاده قرار می گیرد.

همین ویژگی رنگ دانه های ملانین موجب می شود که لیزر موهای زائد بدون این که به سایر بافت های بدن آسیبی برساند، موهای زائد را ازبین ببرد، از رویش مجدد آن ها جلوگیری کرده و نتیجه ی رضایت بخشی به همراه داشته باشد. اگر میزان ملانین پوست برای جذب گرما و انرژی لیزر کافی نباشد، لیزر نه تنها موهای زائد را از بین نمی برد، بلکه می تواند به پوستتان صدمه بزند و باعث سوختگی شود.

اما این به این معنی نیست که افرادی که رنگ موهایشان بلوند، خاکستری یا سفید است، به هیچ عنوان نمی توانند از لیزر برای رفع موهای زائد استفاده کنند. معمولا ملانین موجود در فولیکول های موهای مناطقی مثل زیر بغل، پاها، بیکینی و سایر نواحی بدن به میزان کافی وجود دارد. به همین دلیل با این شرایط نیز می توان از لیزر استفاده کرد.

 آیا لیزر بر موهای بلوند تاثیر گذار است؟

حتما شما هم شنیده اید که افرادی که موهای بلوند دارند، گزینه‌ی مناسبی برای درمان لیزر نیستند و نتیجه‌ی دلخواه را نمی گیرند. اما این مورد برای همه‌ی افراد صادق نیست. لیزر الکس این قدرت را دارد که روی موهای بلوند بعضی نواحی بدن اثرگذار باشد و موهای زائد را از بین ببرد. میزان تراکم موهای بدن، رنگ دانه‌ی موهای بخش مورد نظر و رنگ پوست شما تعیین می کند که شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید یا نه.

دلیل این که لیزر موهای زائد، موهای بلوند را از بین نمی برد، در مکانیسم عمل اشعه های پرانرژی لیزر است. اشعه هایی که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شوند، بر اساس تفاوت بین رنگ مو و پوست اثر می‌کنند. مکانیسم عمل لیزر الکساندرایت به این صورت است که رنگ دانه های ریشه ی موها را هدف قرار می دهد. به این ترتیب موها از بین می‌روند، اما پوست بخش های اطراف آسیب نمی بیند. اگر لیزر، تفاوت رنگ دانه‌ی مو از پوست را به درستی تشخیص ندهد، لیزر اثر نخواهد کرد و موهای زائد از بین نخواهند رفت.

لیزر موهای زائد بر موهای تیره بهتر عمل می کند چون تفاوت رنگ آن ها با پوست روشن بیشتر است و  به آسانی توسط رنگ دانه‌های تیره‌ی موجود در ساختار مو جذب می شود. در فردی که موهای بلوند دارد، تفاوت رنگ موهای بدن آن ها با پوستشان کم است و لیزر این اختلاف رنگ را تشخیص نمی دهد. به این ترتیب امکان آسیب دیدگی پوست در این افراد بیشتر است. با این توضیحات حتما متوجه شده اید که در صورتی که فرد پوست خیلی روشنی داشته باشد، لیزر می تواند تاثیرگذار باشد.

لیزر موهای پا

افرادی که موهای بلوند دارند برای لیزر موهای زائد خود چه اقدامی باید بکنند؟

توصیه می کنیم افرادی که موهای بلوند دارند و دیگر نمی خواهند از روش های قدیمی مثل کرم های مو بر شیو کردن استفاده کند، برای مشاوره به متخصص پوست مراجعه کنند. برای درصد بالایی از افراد حتی با رنگ موهای بلوند لیزر موهای زائد در مناطقی از بدن که تفاوت رنگ پوست و مو زیاد است، می تواند مؤثر باشد.

اگر تفاوت رنگ دانه های پوست و مو کافی باشد، لیزر موهای زائد می تواند کاملاً اثرگذار خواهد بود. موهای بلوند رنگ دانه‌های کمی دارند و به همین دلیل انرژی کمتری جذب می کنند. این ویژگی در افراد با موهای بلوند  باعث می شود که نسبت به افرادی که موهای تیره تری دارند، به جلسات درمان بیشتری برای کاهش دائمی موهای زائد بدن خود نیاز داشته باشند تا نتیجه‌ی دلخواه را بگیرند.

باید گفت که از بین بردن موهای زائد با لیزر برای همه‌ی افرادی که موهای قرمز رنگ دارند به طور قطع موثر نیست. اما برای افرادی که موهای قرمز تیره تر یا ضخیم تری دارند ممکن است موثر باشد. معمولا در این افراد برای از بین بردن و کاهش موهای زائد با لیزر با بهترین نتیجه دست کم به 5 جلسه لیزر نیاز است. البته اگر موها روشن تر و نازک تر باشند، معمولا بهتر است درمان چند جلسه بیشتر ادامه یابد.

پس لیزر موهای زائد برای افرادی که موهای قرمز دارند نیز موثر است. تصور نکنید که چون بدن شما ملانین کافی تولید نمی کند، پس از مزایای لیزر محروم هستید. به یک متخصص پوست و موی مجرب مراجعه کنید تا با بررسی دقیق وضعیتتان بهترین روش را برای شما انتخاب کند.

چگونه موهای سفید صورت را از بین ببریم؟

افزایش تعداد موهای سفید روی صورت با افزایش سن، کاملا طبیعی و بخشی از روند تغییرات فیزیکی بدن انسان است. با افزایش سن سطح ملانینی که توسط بدن تولید می شود کاهش می یابد. این به این معنی است که رنگ دانه‌هایی که باعث ایجاد رنگ پوست و مو می شوند، کمتر تولید می شوند. در بسیاری از خانم ها پس از یائسگی موهای سفید یا خاکستری زیادی روی صورتشان رشد می کند. در آقایان هم با افزایش سن، روی گوش ها و ابروها موهای سفید بیشتری رشد می کند. چاره ای ندارید که از همان روش های قدیمی برای از بین بردن موهای سفید صورت استفاده کنید.

اصلاح کردن با تیغ یا ژیلت

پوست خود را با آب گرم مرطوب کنید. مقداری از یک کرم اصلاح کننده را به قسمتی که می خواهید اصلاح کنید بمالید. می توانید از تیغ یا ژیلت برای اصلاح استفاده کنید. بهتر است برای این که پوست صورتتان زخم نشود، تیغ را در جهت رشد مو بکشید. افزایش سن رشد موها کاهش می یابد. به همین دلیل مدت زیادی زمان می برد تا دوباره به اصلاح کردن نیاز پیدا کنید.

بند انداختن

بند انداختن هم روش خوبی برای از بین بردن موهای سفید است. با بند انداختن، موها از ریشه بیرون کشیده می شوند و به همین دلیل معمولا سه تا هشت هفته زمان می برد تا دوباره رشد کنند. برای این که از عفونت جلوگیری کنید، حتما نخ بند یا موچینی که استفاده می کنید را با الکل ضد عفونی کنید.

کرم موبر

می توانید موهای زائد سفید خود را با یک کرم موبر از بین ببرید. مواد موجود در کرم های موبر بافت ساقه ی مو و بخشی از ریشه ی آن را حل می کند. معمولا دو هفته بعد موها دوباره رشد می کنند. مطابق دستوری که روی بسته یا بروشور داخل محصول نوشته شده است، کرم را روی موها مالیده و به مدتی که نوشته شده صبر کنید تا کرم اثر کند، سپس کرم و موهای جدا شده را را با یک پارچه ی گرم پاک کنید.

برای جلوگیری از ایجاد آلرژی و حساسیت پوستی، به خصوص اگر پوست حساسی دارید، حتما قبل از این که کرم را به تمام پوست خود بمالید، روی بخش کوچکی آن را امتحان کنید. اگر قرمزی، سوزش، خارش یا علامت غیرطبیعی دیگری مشاهده نکردید، می توانید به استفاده از آن ادامه دهید.

الکترولیز

حتما برای انجام درمان های الکترولیز برای از بین بردن دائمی موهای زائد به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. برای از بین بردن موهای زائد با استفاده از تکنیک الکترولیز، یک سوزن نازک را به هر شفت مو وارد کرده و جریان برق را از طریق سوزن به داخل آن شلیک می کنند. به این ترتیب ریشه ی مو از بین می رود.

این تکنیک موهای زائد را به صورت دائمی از بین می برد. البته موهایی که ریشه های محکم دارند ممکن است به جلسات بیشتری احتیاج داشته باشند. از طرفی این روش زمان بر نیز هست. معمولا الکترولیز موهای سفید پشت لب حدود 10 ساعت زمان می برد. الکتروبیز معمولا عوارض جانبی هم دارد. مانند تغییر رنگ پوست در اطراف نقطه ی الکترولیز شده. در موارد بسیار نادری ممکن است محل الکترولیز زخم شود.

از بین بردن موهای سفید

پیشرفت تکنولوژی لیزر برای از بین بردن موهای سفید

در موهای سفید ملانین کافی در ساختار فولیکول مو وجود ندارد و به همین دلیل هیچ نوع لیزری را جذب نمی کنند. روش های درمانی بسیاری با استفاده از دستگاه های مختلف لیزر مو به منظور از بین بردن موهای زائد به کار برده شده اند اما هیچ کدام مؤثر نبوده اند. روش های دیگری هم مانند الکترولیز برای از بین بردن دائمی موهای زائد وجود دارد. البته نتایج این تکنیک ها به اندازه ی لیزر ماندگار نیست. با این حال الکترولیز می تواند به میزان چشمگیری از رشد مجدد موهای زائد جلوگیری کند.

از بین بردن موهای زائد با تکنیک الکترولیز بسیار زمان بر است. چون تک تک تارهای مو باید مورد هدف قرار بگیرند. این در حالی است که در روش لیزر به طور هم زمان چندین تار مو را مورد هدف قرار می دهند. به این ترتیب به زمان کمتری نیاز است. اگر هنوز همه ی موهای بدن شما سفید یا خاکستری نشده توصیه می کنیم یک دوره لیزر موهای زائد با لیزر و الکترولیز را با هم انجام دهید تا از مزایای هر دو تکنیک بهره مند شوید و بهترین نتیجه را بگیرید.

به این ترتیب تمام موهای سفید و خاکستری که توسط لیزر تحت تأثیر قرار نمی گیرد، با الکترولیز از بین می روند. می توانید موهایی هم که تیره تر هستند را در مدت کوتاه تری با لیزر از بین ببرید. حتما در این زمینه به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک متخصص همه ی تکنیک های  درمانی را با توجه به شرایط شما مورد بررسی قرار می دهد و همچنین تشخیص می دهد که آیا موهای تیره ی شما به اندازه کافی ملانین دارند که لیزر بر آن ها تاثیر گذار باشد یا خیر.

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی لیزر برای حذف موهای زائد، دستگاه هایی ابداع شده اند که امکان استفاده از هر دو روش درمان الکترولیز و لیزر الکساندرایت در یک دستگاه وجود دارد. به این ترتیب اپراتور لیزر می تواند با تنظیم دستگاه، درمان مناسب برای هر بخش از بدن بیمار را انجام دهد.

تاریخ انتشار : 1399-12-16
سوالات متداول
  • آیا با کمک لیزر می توان موهای خاکستری را نیز از بین برد؟

    میزان اثربخشی لیزر به تفاوت رنگ پوست و موی فرد بستگی دارد و به همین دلیل لیزر موهای زائد بر موهای سیاه یا قهوه ای تیره تاثیر بیشتری دارد. اگر موهای شما خاکستری، سفید، بلوند یا قرمز است، درمان های دیگری نیز برایتان وجود دارد.

    علت این که لیزر نمی تواند موهای خاکستری را از بین ببرد این است که در این روش لیزر رنگ دانه ی موها را هدف قرار می دهد. رنگ های دیگر مو مثل سفید و خاکستری ملانین کمی دارند و اندازه کافی تیره نیستند که بتوانند اشعه های لیزری را جذب کنند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • Daniel
    1400-07-22

    سلام. شما لیزر موهای سفید و یا روش الکترولیز انجام می دهید ؟

    • دکتر شریفی
      1400-11-23

      سلام و وقت بخیر

      خیر الکترولیز در کلینیک ما انجام نمی شود.

  • Hanie
    1400-07-13

    سلام و وقت بخیر
    دستگاه لیزر مرکز شما چیه ؟

    • دکتر شریفی
      1400-07-13

      سلام و عرض ادب

      لیزر الکس دکا با دو طول موج و لیزر دایود امریکا

+مشاهده بیشتر