فولیکولیت بعد از کاشت مو

فولیکولیت بعد از کاشت مو | علت، پیشگیری، خطرات و نحوه درمان

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

یکی از بهترین راه های درمان ریزش مو یا طاسی، کاشت مو است. کاشت مو در صورتی که تحت نظر پزشک متخصص و در زمان مناسب انجام گردد، روشی مطمئن و مادام العمر است. اما مطمئنا هر روش درمانی، عوارضی هر چند کم و ناچیز به همراه دارد که کاشت مو نیز از این مسئله مستثنی نیست.

یکی از عوارضی که قرار است در این مطلب به آن بپردازیم، فولیکولیت پس از کاشت مو است. برای بدست آوردن اطلاعات لازم در خصوص فولیکولیت پس از کاشت مو، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عوارض بعد از کاشت مو

کاشت مو تحولات زیادی نیز در سال های اخیر داشته است؛ که منجر به بهبود روش جراحی و کاهش عوارض شده است. امروزه بیشتر از روش های مبتنی بر کاشت مو به روش FIT برای پیوند مو استفاده می شود که در آن دیگر نیازی به برداشت نواری بافت پوست از قسمت بانک مو نیست. در عوض با ایجاد سوراخ های بسیار ریز، هر بار تنها یک واحد فولیکول از سر خارج می گردد. به این ترتیب دیگر اثری از بخیه و جای زخم و اسکار نخواهند بود.

کاشت مو با تمام فواید و مزایا، عوارضی نیز دارد. به عنوان مثال قرمزی، التهاب، درد، خشکی و پوسته پوسته شدن سر از جمله عوارض شایع و طبیعی کاشت مو است. یکی دیگری از عوارضی که مراجعان معمولا بعد از کاشت مو تجربه می کنند؛ فولیکولیت است که در اغلب موارد بدون خطر است و حتی نشانه ای مثبت از روند درمان است. در ادامه این مقاله، بیشتر درمورد فولیکولیت بعد از کاشت مو صحبت خواهیم کرد.

فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت عبارت است از التهاب و عفونت فولیکول مو. فولیکولیت معمولا به شکل جوش است. علائم فولیکولیت شامل دانه های برجسته و ملتهب قرمز، صورتی یا سفید رنگ اطراف ناحیه خروج مو از پوست است که معمولا دردناک می باشد.

فولیکولیت ممکن است در سایر نقاط بدن مانند ریش آقایان و یا به دلایل متعددی قبل از کاشت مو نیز رخ دهد. دلایل ایجاد فولیکولیت شامل بسته شدن مجرای خروجی غدد سباسه نزدیک فولیکول یا پیاز مو به دلیل نفوذ باکتری ها یا قارچ ها، ایجاد انسداد به واسطه جسم خارجی و انسداد ناشی از التهاب مجرا به دلیل مواد شیمیایی، رشد زیرپوستی و نابجای موها و … می باشد.

فولیکولیت بعد از کاشت مو

عوامل ایجاد فولیکولیت پس از کاشت مو

دلایل متعددی می توانند باعث ایجاد فولیکولیت پس از کاشت مو شوند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم رعایت بهداشت

یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد فولیکولیت، عدم رعایت نکات بهداشتی توسط زیباجویان است. لازم است که از سه روز پس از کاشت مو، هر روزه و به طور مرتب حمام کنید و البته اصول مربوط به شست و شوی صحیح موها پس از کاشت مو را نیز رعایت نمایید. یکی از عواملی که می تواند شما را مستعد ایجاد فولیکولیت کند، چربی بیش از اندازه سر است که با استحمام مرتب و استفاده از شامپوهای مناسب، می توان آن را کنترل نمود.

واکنش پوست به کاشت مو

در واقع ایجاد برش در برداشت و کاشت مو و درنتیجه تحریک پوست سر، یکی از دلایل ایجاد فولیکولیت پس از کاشت مو است. از طرفی برداشتن فولیکول ها از ناحیه بانک مو و جابجایی آن به منطقه دریافت کننده مو و استرسی که به فولیکول ها طی این جابجایی وارد می شود، آنها را مستعد ایجاد فولیکولیت می کند. بنابراین می توان وارد شدن شوک به ناحیه کاشت یا بانک مو را از عوامل موثر در ایجاد فولیکولیت دانست.

استریل نبودن ابزارهای پیوند مو

در صورت مراجعه به مراکز زیبایی و کاشت موی نامعتبر، احتمال رعایت نکردن نکات بهداشتی در حین جراحی و استریل نبودن ابزار پیوند مو وجود دارد؛ که خود می تواند عاملی در ایجاد فولیکولیت باشد.

یکی از مهمترین دلایل تاکید ما بر انتخاب کلینیک معتبر کاشت مو و دارای مجوز دوری از عوارض و خطرناک کاشت مو مانند عفونت های خطرناک بعد از کاشت مو است.

گیر کردن مقطعی موهای کاشته شده در زیر پوست سر

موها در هفته سوم بعد از پیوند مو دچار شوک ریزشی می شوند. موهای کاشت شده از ساقه جدا شده و می ریزند. اما ریشه مو در فولیکول ها باقی می مانند و دوباره شروع به رشد می کنند. در این زمان ممکن است که برخی از این موها در زیر پوست گیر بیفتند و باعث ایجاد جوش در پوست سر ‌شوند.

فولیکولیت های ناشی از ایجاد عفونت

 اگر علاوه بر جوش مواردی مانند قرمزی، تورم، درد و گرما در بخشی که دچار فولیکولیت شده، دیده شود باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم برای درمان آنها انجام گیرد.

کاشت فولیکول های جدید در نقاط پرتراکم سر

اگر ریزش مو کمتر از 40 تا 50 درصد باشد و موها تراکم نسبتا خوبی داشته باشند، انجام کاشت مو در آن ناحیه، می تواند زمینه ساز ایجاد فولیکولیت شود. در این حالت، ایجاد شکاف در پوست برای کاشت گرافت های مو کار دشواری است. همچنین ریشه های موی کاشته شده فضای کافی برای رشد و ایجاد پیوند با بافت پوست را ندارند.

فولیکولیت بعد از کاشت مو

آیا ایجاد فولیکولیت پس از کاشت مو، طبیعی است ؟

در حالت کلی و طبیعی، فولیکولیت ها پس از کاشت مو غالباً تنها به صورت یک برجستگی بسیار لطیف و قرمز در محل کاشت دیده می شوند. بنابراین، فولیکولیت پس از کاشت مو اغلب نشانه ای از آغاز رشد فولیکول ها در زیر پوست است. در واقع همانطور که سایر عوارض خفیف و طبیعی کاشت مو مانند التهاب یا پوسته پوسته شدن، پس از مدتی با انجام مراقبت های لازم از بین خواهند رفت؛ فولیکولیت نیز اغلب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد و عارضه ای جدی محسوب نمی شود.

البته با شرطی که دستورالعمل های بهداشتی توسط فرد به درستی انجام شده باشد و داروها و آنتی بیوتیک های تجویزی به منظور پیشگیری از عفونت به درستی مصرف شده باشند. اغلب پس از گذشت یک هفته الی ده روز، فولیکولیت برطرف می شود.

فقط درصورتی که فولیکولیت ها بعد از کاشت مو، مدت زمان طولانی ادامه داشته باشند و روز به روز وخیم تر شوند نیاز به درمان دارویی دارند. زیرا گاهی اوقات این جوش ها چرکی هستند و لازم است با آنتی بیوتیک درمان شوند. همانطور که قبلا هم گفتیم، فولیکولیت ها فقط در افرادی که کاشت مو انجام داده اند ظاهر نمی شود. بلکه حتی افرادی که کاشت مو انجام نداده اند، در صورت تجمع غدد چربی در زیر پوست، این جوش ها را روی سر تجربه خواهند کرد.

عوامل مستعدکننده ابتلا به فولیکولیت

فاکتورهایی وجود دارند که فرد را مستعد ابتلا به فولیکولیت می کنند. این عوامل را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • چاقی : چاقی باعث فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد ارگانیسم های مولد فولیکولیت ها بعد از کاشت مو می شود.
  • دیابت : دیابت باعث کاهش قدرت مبارزه بدن با باکتری‌ها و دیگر ارگانیسم ها می شود و از این رو، شرایط ایجاد فولیکولیت ها بعد از عمل کاشت مو را تسهیل می‌کند.
  • داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی بدن : این داروها با سرکوب سیستم دفاعی بدن، مبارزه بدن با این عوامل را بی نتیجه می سازد.
  • بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی : به دلیل تضعیف عوامل مربوط به سیستم دفاعی بدن یعنی گلبول های سفید، شرایط برای بروز فولیکولیت ها بیشتر فراهم می گردد.
  • سابقه التهابات پوستی : این التهاب ها با ایجاد محیط مناسب برای رشد ارگانیسم ها، شرایط ایجاد فولیکولیت ها بعد از پیوند مو را تسهیل می کنند.

جوش چرکی بعد از کاشت مو

راهکارهای پیشگیری از ایجاد فولیکولیت

با انجام یکسری کارهای ساده می توان احتمال بروز فولیکولیت پس از کاشت مو را به حداقل رساند که عبارتند از:

  • رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مرتب موها با شوینده های تجویز شده توسط پزشک،
  • شستشو و ضدعفونی مرتب وسایلی که در ارتباط مستقیم با پوست سر هستند مانند کلاه،
  • پرهیز از دست زدن به جوش ها یا فولیکولیت ها؛ چرا که با دستکاری آنها احتمال بروز عفونت را افزایش خواهید داد.
  • افرادی که پوست بسیار چربی دارند، لازم است با مشورت پزشک، شامپوها و داروهای کنترل کننده چربی سر را استفاده نمایند.
  • عدم استفاده از کلاه های تنگ،
  • عدم تماس سر با نور مستقیم آفتاب،
  • استفاده از کرم های موضعی تقویت کننده پوست سر،
  • عدم قرارگیری طولانی مدت در مکان های مرطوب زیرا موقعیت را برای رشد بیشتر باکتری ها فراهم می کند.
  • پرهیز از تیغ کشیدن موهای سر،
  • دوری از محیط های آلوده که احتمال انتقال باکتری به فولیکول ها را فراهم می کنند؛ مانند استخرهای عمومی.

درمان فولیکولیت پس از کاشت مو

برای درمان فولیکولیت پس از کاشت مو، راه های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • تمیز نگه داشتن سر و استحمام هر روزه.
  • از حمام آب گرم، سونا بخار و جکوزی تا زمان بهبود امتناع ورزید.
  • اگر روی پوست سر جوش های سر سفید وجود داشته باشند، اشکالی ندارد که زیباجو چرک آنها را با سوزنی استریل شده تخلیه کند. به این منظور سوراخ کوچکی در ضایعه ایجاد کنید و ترشح یا چرک را به آرامی خارج نمایید. در صورتیکه جوش خیلی بزرگ یا دردآور باشد، بهتر است توسط پزشک تخلیه شود.
  • اگر جوش ها سر سفید نیستند و نوک ندارند، توصیه می‌شود که چند بار در روز کمپرس گرم روی آن قسمت قرار داده شود تا زمانی که ضایعه کوچک شده و از بین برود. حوله یا هر وسیله ای که برای گرم نگه داشتن ناحیه مورد نظر استفاده می شود باید به خوبی تمیز و ضدعفونی گردد.
  • از دستکاری جوش ها بپرهیزید زیرا این کار باعث بدتر شدن شرایط و خطر به وجود آمدن اسکار می شود. همچنین با دستکاری آنها، زمینه آسیب به فولیکول های تازه کاشته شده را نیز فراهم می کنید.
  • داروها، آنتی بیوتیک ها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک را به دقت استفاده نمایید.
  • از رنگ کردن موی سر و سایر مواد شیمیایی که باعث آسیب به پوست می شود خودداری نمایید.
  • استفاده از وسایلی مانند سشوار یا اتوی مو برای خشک کردن موها پس از استحمام ممنوع است. اجازه دهید موها خودشان خشک شوند و کم کم رطوبت خود را از دست دهند.
  • محصولاتی که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکسید هستند، ممکن است باعث کاهش التهاب و کشته شدن باکتری ها ‌شوند.
  • از محصولات بهداشتی حاوی روغن استفاده نکنید.
  • استفاده از محلول کلیندامایسین در صورت صلاح دید پزشک، می تواند در رفع جوش ها و التهاب پوست موثر باشد. اگر جوش ها ناشی از عفونت یا مشکلات جدی دیگر باشند، ممکن است نیاز به داروهای موضعی یا خوراکی مانند آنتی‌بیوتیک ها، داروهای ضد قارچ یا استروئیدها (کورتون) داشته باشید.

مصرف ویتامین های مختلف و مواد مورد نیاز بدن برای ترمیم و بازسازی پوست، در کنار تغذیه مناسب ضروری است. زینک یا روی، ویتامینC ، ویتامین E و … کمک می‌کنند تا زخم های شما به سرعت بهبود پیدا کند، سیستم ایمنی شما قوی شود و عوارض کاشت مو کاهش پیدا کند. مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن که خاصیت ضد التهابی و غیر استروئیدی دارند، باعث رقیق شدن خون، افزایش التهاب و بیشتر شدن فولیکولیت های سر می شوند.

تاریخ انتشار : 1401-06-03
سوالات متداول
  • چه مدت پس از کاشت مو، فولیکولیت ها بر روی سر ظاهر می شوند؟

    فولیکولیت ها معمولاً در دو هفته ابتدایی بعد از کاشت مو ظاهر می شوند که در این زمان، موهای تازه کاشته شده در حال رشد هستند. همچنین احتمال ایجاد فولیکولیت پوست سر تا ۶ ماه بعد وجود دارد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام