عوارض لیزر بیکینی

عوارض لیزر بیکینی | شایعه نازایی، سرطان، اگزما

پزشک : دکتر محمد موسوی متخصص جراحی عمومی دسته بندی : مقالات لیزر مو

حتما شما نیز پس از استفاده از تیغ اصلاح شاهد یک یا چند مورد از علائم زیر بوده اید: قرمزی پوست، حساسیت ،زخم، بریدگی، عفونت‌های پوستی، تبخال و زگیل. اصلاح با تیغ علاوه بر این مشکلات زمینه ی ایجاد جوش و موهای زیر پوستی را هم فراهم می کند. با انجام لیزر دیگر چنین مشکلاتی نخواهید داشت. به همین دلیل استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد ناحیه ی بیکینی بهترین راه ممکن است. این مقاله را مطالعه کنید تا در مورد لیزر ناحیه بیکینی بیشتر بدانید.

لیزر بیکینی و عوارض آن

هیچ احساسی بهتر از تجربه ی پوستی لطیف و بدون مو بعد از اصلاح  نیست. تصور کنید چقدر عالی ست اگر هر روز چنین احساسی را بدون تلاش آزار دهنده برای از بین بردن موهای زائد در ناحیه بیکینی خود داشته باشید. شیو کردن یا اپیلاسیون این ناحیه دشوار است و معمولا موفق به از بین بردن همه موها نمی شویم. همیشه دیدن چند تار موی باقی مانده پس از اصلاح آزارمان می دهد. از سوی دیگر این روش ها وقت‌گیر هستند و نتایج طولانی مدت ندارند.

لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی یک فرآیند بسیار ساده است که نگرانی خاصی بابت انجام آن نباید داشته باشید. لیزر بیکینی توسط فرد متخصص و زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو یا خود شخص پزشک انجام می شود با این تفاوت که انجام لیزر توسط پزشک متخصص هزینه بیشتری برای شما دارد. پرتوهای لیزر به بخشی از پوست که قرار است درمان شود می تابند و به رنگ دانه های ملانینی مو گرما می دهند و به این ترتیب فولیکول های آن قسمت را از بین می برند. لیزر بدون این که هیچ آسیبی به بافت اطراف وارد کند فولیکول مو را از بین می برد.

در هر کدام از فولیکول هایی که آسیب دیده باشند در آن ناحیه موی دیگری رشد نمی کند و موهایی که در داخل آن وجود داشتند نیز از بین می روند. به این ترتیب ناحیه ی بیکینی بدون مو و لطیفی خواهید داشت !

در بین افرادی که به دنبال راه حلی برای از بین بردن موهای زائد خود مخصوصا در نواحی حساس مثل بیکینی هستند ، لیزر بسیار موثر تر و کم دردسر تر از روش های دیگر است. از این رو این روش در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

عوارض احتمالی

لازم به ذکر است که مانند هر روش درمانی دیگری لیزر موهای زائد نیز در طول درمان و یا پس از آن عوارض کوتاه مدت به همراه خواهد داشت. البته اگر درمان به روش درست و اصولی و توسط تکنسین مجرب انجام شود خطر و عارضه ی آن به حداقل خواهد رسید. لیزر بیکینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما بعد از اولین جلسه ی لیزر به خصوص در مناطق حساس مثل ناحیه ی بیکینی شاهد تغییرات زیر خواهید بود:

  • قرمزی و التهاب پوست
  • خارش
  •  التهاب و تورم فولیکول موها
  • سوختگی ملایم

 این عوارض کاملا طبیعی هستند و معمولاً تا بیست و چهار الی چهل و هشت ساعت بعد از انجام لیزر از بین می روند. رفته رفته طی دوره ی درمانی، موهای شما نازک تر و ظریف تر می شوند و این علائم نیز بعد از هر جلسه کم رنگ و کم رنگ تر می شوند.

آیا لیزر بیکینی واقعا بی خطر است؟

به طور کلی خطرات ناشی از لیزر و عوارض جانبی طولانی مدت آن بسیار نادرند. افرادی که از روش لیزر برای حذف موی زائد در ناحیه بیکینی استفاده می کنند همیشه نگران این مسئله هستند که پرتوهای لیزر به اندام های داخلی و ساختار سلولی بدنشان نفوذ کرده و منجر به ناباروری، سرطان یا هر مشکل دیگری شوند. شایعه درباره لیزر موهای زائد که ممکن است باعث ناباروری و آسیب دیدن پرده ی بکارت شود، فقط در حد همان یک شایعه است و صحت ندارد.

نوع لیزری که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود کمتر از یک میلی متر به پوست نفوذ می کند. پس به هیچ کدام از اندام های داخلی بدن مثل تخمدان ها برخورد نمی کند و در نتیجه به آن ها آسیب نمی رساند . پس از این جهت نگران نباشید.با این که لیزر موهای زائد ناحیه ی بیکینی بی خطر است اما اگر باردار هستید ریسک نکنید و درمان را به بعد از دوره ی بارداری موکول کنید.

لیزر بیکینی

توصیه و مراقبت ها

  • حدود ۱ تا ۲ روز قبل از لیزر ناحیه ی بیکینی ناحیه ی مورد نظر را شیو کنید.
  • حدود یک ماه قبل از لیزر، از انجام اپیلاسیون، استفاده از موم و وکس و هر روشی که باعث کنده شدن مو از ریشه شود اجتناب کنید چون ریشه موها باید کاملاً سالم باشند تا لیزر بتواند به طور کامل آن‌ها را از بین ببرد.
  • هر نوع محصول پوستی مانند لوسیون‌، پودر، عطر، دئودورانت و… را از ناحیه بیکینی پاک کنید.
  • لباس های نرم بپوشید و از پوشیدن لباس زیر تنگ به مدت چهل و هشت ساعت اجتناب کنید.
  • حتماً تا چهل و هشت ساعت بعد محل را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از لمس کردن پوست ناحیه درمان خودداری کنید.
  • در برابر خارش پوست مقاومت کنید و آن قسمت را نخارانید. به قسمت های ملتهب دست نزنید. اگر به ژل آلوئه ورا حساسیت ندارید می توانید نوع صد در صد خالص آن را به پوست خود بمالید. این ژل التهاب و خارش پوست را کاهش می دهد.
  • هنگام دوش گرفتن آب را در درجه ملایم نگه دارید و با ملایمت پوست خود را بشویید.
  • از رفتن به سالن ورزشی، اتاق بخار، سونا، جکوزی، استخر و هرگونه فعالیت ورزشی خودداری کنید.
  • در چهل و هشت ساعت اول از قرار گرفتن در معرض هر عاملی که می تواند باعث تحریک پوست شود، مانند لوسیون یا صابون های معطر بدن خودداری کنید.
تاریخ انتشار : 1400-03-26
سوالات متداول
  • در حد فاصل جلسات لیزر چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

    • چهار تا پنج روز پس از درمان ، پوست را با ملایمت لایه برداری کنید. قسمت های مرده یا خشک را از سطح پوست بردارید تا پوست امکان ترمیم و ایجاد بافت تازه داشته باشد.
    • در طول دوره درمانی خود از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا آفتاب گرفتن به قصد برنزه شدن خودداری کنید.
    • اگر در طول دوره خود مصرف هرگونه دارویی را شروع کرده اید ، در مورد آن به ما اطلاع دهید.
    • برای نوبت بعدی خود حتما در بازه زمانی توصیه شده توسط مرکز لیزر مراجعه کنید.

    اقداماتی که باید بعد از جلسات لیزر انجام شود به اندازه ی آماده سازی پیش از درمان اهمیت دارد. پیروی از همه مواردی که توصیه شد برای کاهش احتمال بروز هرگونه عارضه جانبی پس از درمان بسیار ضروری است.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام