عوارض جراحی پلک

عوارض جراحی پلک | تورم، درد، سوزش و خشکی چشم

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه بلفاروپلاستی

جراحی پلک به منظور از بین بردن پوست شل و افتاده ی بالای چشم و همینطور کاهش ناهنجاری های مربوط به پلک انجام می شود تا ظاهری جوان تر و شاداب تر به فرد بدهد. نتایج جراحی پلک چشمگیر است، اما به آسانی و بلافاصله بعد از جراحی حاصل نمی شود. به همین دلیل است که افراد متقاضی این جراحی زیبایی باید به خوبی با عوارض و شرایط بعد از عمل آشنایی یابند تا طول دوره ی درمان خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنند.

در ادامه مطلب به طور کامل عوارض عمل افتادگی پلک را بررسی و شرح داده‌ایم، همچنین مواردی جهت درمان و کاهش این عوارض عنوان شده است.

عوارض جراحی پلک چیست ؟

جراحی پلک از انواع جراحی پلاستیک و در دسته ی عمل های زیبایی جای می گیرد. به گفته ی بسیاری از جراحان هزینه ی این عمل و مدت زمان لازم برای بهبودی، در مقایسه با نتایج چشمگیر آن ناچیز است. با این حال مانند هر عمل دیگر، جراحی پلک نیز عوارض و اثرات مخصوص به خود را دارد که در ادامه ی این مبحث به آن ها می پردازیم.

در بیشتر موارد، تنها یک هفته پس از عمل، بخیه های جراحی برداشته می شوند و افراد می توانند فعالیت های قبلی خود را از سر گیرند. با این حال، اگرچه دوره ی بهبودی نسبتا كوتاه است اما افراد در روزهای بلافاصله پس از عمل عوارض جانبی را تجربه خواهند كرد که موقتی هستند و در اکثر موارد بدون کمک پزشک برطرف می شوند.

تورم و کبودی در اطراف چشم

از رایج ترین عوارض بلفاروپلاستی به خصوص در طی چند روز اول بعد از جراحی، تورم است که در ناحیه اطراف چشم ها اتفاق می افتد. تورم حتی باعث می شود که باز و بسته کردن چشم یا پلک زدن برای فرد دشوار باشد. معمولا بهترین و موثرترین توصیه ای که می توان برای کاهش اثر تورم داشت، استفاده از کمپرس یخ است. بهتر است در اولین روز های بعد از عمل بسته های یخ را در اطراف ناحیه ی چشم ها قرار دهید تا تورم به مرور کاهش پیدا کند.

این عارضه که به دلیل تجمع مایع چشمی ایجاد می شود، باعث متورم شدن چشم شده و آزار دهنده است. اما تورم سطح چشم معمولا موقت است و بعد از چند هفته از بین می رود. در صورتی که این عارضه پایدار باشد و موجب ناراحتی زیادی در فرد شود باید پزشک را در جریان قرار داد.

ایجاد کبودی در اطراف چشم از عوارض محتمل دیگر این عمل است که ممکن است تا گونه و پیشانی نیز گسترش داشته باشد. پوست اطراف چشم، پف دار و متورم می شود و مشاهده نتیجه‌ی عمل در این مدت غیر ممکن است. اگرچه مدت زمان این تورم ممکن است کمی متفاوت باشد، اما اکثر افراد حداقل هفت تا ده روز اول بعد از عمل در ناحیه ی عمل دچار تورم زیاد هستند. این عارضه به تدریج از بین می رود و نتیجه ی جراحی به تدریج آشکار می شود.

ورم و کبودی بعد از جراحی پلک

احساس درد بعد از جراحی

در طی جراحی، پلک دستخوش تغییرات زیادی می شود و بافت های این ناحیه دچار تحریکات زیادی می شوند. بنابراین احساس درد در دوره ی نقاهت بعد از عمل غیر طبیعی نیست. این درد می تواند پیوسته یا تنها هنگام پلک زدن باشد که معمولا بعد از چند روز به تدریج کاهش می یابد و از بین می رود.

خشکی و سوزش چشم

ممکن است در دوره‌ی نقاهت جراحی، چشم دچار قرمزی، خشکی و سوزش شود. برای مرطوب نگه داشتن آن پزشک معمولا قطره ی اشک مصنوعی تجویز می کند. به خاطر داشته باشید که از مالش و خاراندن چشم ها خودداری کنید، زیرا این امر باعث تحریک پوست اطراف چشم و تاخیر در بهبودی می شود.

سخت پلک زدن و اشک ریزی

در روز های اولیه ی بعد از عمل به دلیل تغییراتی که در طی عمل بر روی پلک ها بوجود آمده و همچنین تورم بعد از جراحی، پلک زدن و باز و بسته کردن چشم ها به راحتی انجام نمی شود و فرد در این شرایط احساس ناراحتی می کند. اما با کم شدن تورم و بهبود زخم های ناشی از جراحی این مشکل حل می شود. در برخی موارد و مخصوصا در جراحی پلک پایین به دلیل تحریک حفره ی اشکی، ممکن است عارضه ی اشک ریزی رخ دهد که معمولا موقت است. اما در صورت همراه شدن با عوارض دیگر یا طولانی بودن باید با پزشک مشورت کرد.

عوارض جراحی پلک

تاری دید و حساسیت به نور

برخی از افراد در دوره ی بهبودی بعد از جراحی، تاری دید را تجربه می کنند که یک عارضه جانبی موقت است و معمولا بعد از چند روز از بین می رود. در این حالت نباید به چشمان خود فشار بیاورید و زمان استفاده از نمایشگر های مختلف مثل موبایل و تلویزیون را کاهش دهید. در بعضی موارد نادر نیز ممكن است فرد بلافاصله بعد از عمل دچار دوبینی و یا نابینایی موقت شود که تنها ساعاتی بعد از عمل ادامه می یابد.

در روزهای اولیه بعد از انجام عمل چشم ها نسبت به نور حساس هستند و گاهی در معرض نور قرار گرفتن موجب اشک ریزی نیز می شود. بنابراین به یاد داشته باشید برای محافظت از چشمان خود بعد از جراحی، در معرض نور شدید قرار نگیرید و از عینک آفتابی استفاده کنید.

زخم  و اسکار، عفونت و خونریزی از محل برش

در مواردی که برش جراحی در محل دقیق ایجاد نشود و یا مراقبت های بعد از جراحی توسط فرد به درستی انجام نشود، احتمال باقی ماندن محل برش به شکل زخم یا اسکار دائمی وجود دارد. البته این مورد مختص جراحی پلک نیست و ممکن است در هر جراحی دیگری نیز رخ دهد. در صورت ایجاد عفونت باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. کیست های ریز سفید رنگ یا میلیا ممکن است بعد از جراحی در محل جراحی ایجاد شوند. این کیست ها بی خطر هستند و معمولا خود به خود از بین می روند اما برای برداشتن آن ها نیز می توان از پزشک کمک گرفت. پزشک طی عملی بسیار ساده کیست ها را خارج می کند.

اگر محل جراحی بعد از عمل خونریزی داشته باشد، پزشک طی عملی محل زخم را باز می کند تا علت خونریزی مشخص شود و از ادامه ی آن جلوگیری کند. وجود لخته ی خون یکی از عواملی است که باعث خونریزی می شود.

باز شدن محل برش

ممکن است بعد از کشیدن بخیه ها، پوست هنوز به خوبی جوش نخورده باشد و با باز و بسته کردن پلک ها، زخم باز شود که در این صورت پزشک با توجه به کوچک یا بزرگ بودن محل برش از چسب های مخصوص و یا بخیه زدن برای بستن دوباره ی زخم استفاده می کند.

خطرات بلفاروپلاستی

عدم تقارن و بسته نشدن کامل چشم ها

اگر بافت به مقدار مساوی از هر دو پلک چشم برداشته نشود باعث عدم تقارن و اگر به مقدار بیش از حد برداشته شود باعث ایجاد فرورفتگی یا شیار در پلک ها خواهد شد. در جراحی پلک بالا اگر مقدار زیادی از پوست جدا شود، پلک به طور کامل چشم را نمی پوشاند که این اتفاق باعث خشکی چشم، سوزش و دیگر مشکلات چشمی می شود.

برداشته شدن مقدار زیادی از پوست پلک پایین نیز در موارد خفیف تر باعث اشک ریزی دائم به دلیل فشار به حفره ی اشکی می شود. در موارد شدید تر نیز کشیدگی زیاد از حد پلک پایین علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی، باعث بروز مشکلات چشمی دیگری نیز می شود.

آسیب به کره‌ی چشم و خونریزی داخلی

پلک نزدیک ترین بافت به کره ی چشم است و آسیب رسیدن به آن در جراحی پلک غیر ممکن نیست. این احتمال وجود دارد که هنگام جراحی پلک به قرنیه و دیگر بافت های چشم آسیب وارد شود که در این صورت مراقبت ها و گاهی جراحی مخصوص به خود را لازم دارد. اگرچه این مورد نادر است، اما ممکن است در طی جراحی، فضای داخلی چشم دچار خون ریزی داخلی شده و با وارد شدن فشار و آسیب به اعصاب بینایی باعث نابینایی شود.

برگشتن و افتادگی پلک

از دیگر مواردی که ممکن است در جراحی پلک غیر استاندارد به وجود بیاید، برگشتن پلک است. این اتفاق به دلیل کشیدگی زیاد پلک رخ می دهد که ممکن است به طرف بیرون و یا به طرف داخل باشد. در جراحی پلک بالا اگر به عضله ی بالابرنده یا لیفت کننده ی پلک آسیب وارد شود، افتادگی پلک اتفاق می افتد. البته این عارضه بعد از عمل و در درجات خفیفی که به عضله ی پلک آسیبی وارد نشده نیز ممکن است رخ دهد که در این صورت موقتی خواهد بود و بعد از مدتی از بین می رود.

تیرگی پوست در ناحیه اطراف چشم

این اتفاق که بعد از جراحی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد باعث تیرگی زیر چشم می شود. برای از بین بردن این تیرگی ها پزشک یا درمان موضعی با پماد های مخصوص و یا لیزر درمانی را پیشنهاد می کند. برای بهبود این وضعیت بعد از جراحی به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

بخیه جراحی پلک

بافت مردگی یا نکروز چربی

در هر عمل جراحی بافت های غیر هدف ممکن است دچار تحریک و دستکاری شوند. در جراحی پلک، توده های ریز بافت چربی در ناحیه ی عمل ممکن است دچار نکروز یا مرگ شوند که در این حالت شکل سخت و توده ای به خود می گیرند و در صورت لمس ایجاد درد می کنند. این عارضه نیز موقتی است و معمولا با مراقبت های ساده به مرور از بین می رود. برای اطمینان از چگونگی بهبود این وضعیت نیز بهتر است با جراح خود مشورت کنید.

ایجاد مشکل در حرکت پلک

اگر درحین جراحی، بافت های زیرین پوست پلک مانند بافت های عضله ای دچار تغییر یا زخم شوند، پلک زدن بعد از عمل مشکل خواهد بود. در صورتیکه این انقباض پلکی خفیف باشد این عارضه موقتی است و به مرور و با ماساژ از بین می رود. اما در مواردی که حرکت پلک سخت و محدود باشد، فرد به جراحی دیگری برای اصلاح آن احتیاج دارد.

راهکارهای کاهش عوارض جراحی پلک

فارغ از عوارضی که ناشی از خطای پزشکی هستند، دیگر عوارض جراحی پلک را می توان را مراقبت های مخصوص به حداقل رساند. از جمله:

  • پس از جراحی اصلا به پلکتان دست نزنید و بهداشت را کاملا رعایت کنید.
  • اصلا محکم پلک نزنید و چشمان خود را جمع نکنید.
  • در ساعات ابتدایی پس از بلفاروپلاستی به جهت کاهش عوارض دائما از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • تا مدتی پس از جراحی به روی کمر بخوابید (به پهلو نخوابید).
  • از انجام فعالیت های سنگین نیز خودداری کنید. هیچ فشاری نباید به چشم و پلک شما بیاید.
  • برای مصرف مسکن پس از جراحی، حتما با متخصص خود مشورت کنید. داروهای تجویز شده از سمت متخصص خود را نیز به موقع و تا انتها مصرف کنید.
  • تا مدتی پس از جراحی از عینک آفتابی حتما استفاده کنید.
  • هیچ پماد آرایشی به محل جراحی و اطراف آن نزنید.
  • از مصرف سیگار و دیگر دخانیات و همچنین نوشیدنی های الکلی اکیدا خودداری کنید. این موارد طول درمان شما را طولانی کرده و عامل بسیاری از عوارض جراحی پلک هستند.
تاریخ انتشار : 1402-01-31
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • لیلا
    1401-12-23

    سلام
    من دوماهه که بلفارو پلک بالا و پایین انجام دادم.اما به شدت به نور حساسم چشمام آب میاد و قرمز میشه. صبحها چشمام خیلی بدجور قرمزه و اشک ریزی داره. لای پلکهامم موقع خواب باز میمونه. به نظرتون طولانی نشده؟

  • نداخلیلی
    1401-01-15

    کبودی کنارچشم براثرتاتوخط چشم چگونه ازبیم میرودالان یکماهه زدم وکبودی برطرف نشده

  • معصومه مرادی
    1401-01-15

    سلام من ۲۸ روز هس ک بلفاروملاستی انجام دادم اما چشم راستم هنوز کامل بسته نمیشه پلک هام قبل عمل قرینه نبود، الان موقع خاب و پلک زدن کامل بستع نمیشه و همین باعث شده ک انگار یکی از چشام با تاخیر پلک میزنه
    ایا این مورد درست میشه یا نیاز ب ترمیم داره خیلی ناراحتم

  • زهرا
    1400-03-18

    سلام من افتادگی پلک چپ خفیف دارم توی عکس ها البته بیشتر مشخصه بنظر شما ارزش داره که این عمل رو انجام بدم یا به عوارضش نمی ارزه؟

    • پارسا
      1400-03-19

      سلام و عرض ادب

      عکس واضح بگیرین و به شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ مشاور جراحی زیبایی کلینیک پارسا از طریق واتس اپ ارسال کنین تا بعد از بررسی پزشک نتیجه خدمت شما اعلام بشه.

  • جوادي
    1399-11-14

    سلام، وقت بخير
    مادرم ٦ روز هست كه پلك بالا رو عمل كرده ولي متاسفانه چشم سمت چپ افتادگي پلك داره و چشم راست كامل باز ميشه؟”، ايا اين مورد موقتي هست يا نياز به عما مجدد داره؟ بيشتر ورم خوابيده و به چشم ورم چندانب ديده نميشه، پيش فوق تخصص پيوند قرنيه عمل كردن
    ممنونم ميشم راهنماييم كنيد

    • دکتر شریفی
      1399-11-14

      با سلام و وقت بخیر

      این مورد باید بصورت حضوری و توسط پزشک معالج خودتون بررسی بشه.

    • mm
      1400-11-08

      سلام . من افتادگی ریزی برا چشم سمت راستم دارم .عملش عوارض نداره برا چشم؟

      • پارسا
        1400-11-17

        سلام و وقت بخیر

        کلیه عوارض احتمالی جراحی پلک در همین صفحه توضیح داده شده عزیزم.

  • بیلی
    1399-10-28

    وقت بخیر ایا سر درد شدید عادی؟

  • H
    1399-07-07

    سلام روزتون بخیر عمل پلک بالا که باعث‌بشه تار ببینیم یا چیزای ریز نبینیم . دقیقا چند هفته بعد برمیگرده ؟ چون قبلا عمل لازیک هم کرده بودم ؟

    • دکتر شریفی
      1399-09-21

      با سلام و وقت بخیر

      در این مورد باید با پزشک متخصص چشم مشورت کنید.

+مشاهده بیشتر