درمان خط لبخند

علل ایجاد و راهکارهای خانگی درمان خط لبخند

پزشک : دکتر نادیا رضایی متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات جوانسازی پوست

چین و چروک دور دهان زمانی ایجاد می‌شود که پوست کلاژن خود را از دست می‌دهد. کلاژن فیبرهایی است که باعث محکم و انعطاف‌پذیر بودن پوست می‌شود. از دست دادن کلاژن به شکل طبیعی با بالا رفتن سن بروز می‌کند، اما همچنین دیگر اجزاء پوستی و برخی عادت‌های سبک زندگی ممکن است این فرآیند را تسریع کنند. چین و چروک دور دهان گرایشی به بروز در نمایان‌ترین شکل در اطراف نواحی نازک صورت شامل دور دهان از خود نشان می‌دهد.

در حالی که هر کسی با بالا رفتن سن دچار چین و چروک دور دهان می‌شود، راه‌هایی برای کم کردن نمای ظاهری آنها وجود دارد. حتی قدم‌هایی هست که می‌توان برای پیشگیری از ایجاد پیش از وقت این چین و چروک‌ها برداشت.

علل چین و چروک دور دهان

ناحیه دهان یکی از اولین نقاط روی صورت است که در آن چین و چروک ایجاد می‌شود. بخشی از این وضعیت مربوط به نازک بودن پوست است که در مقایسه با دیگر قسمت‌های بدن دارای کلاژن کمتری است. پس از پشت سر گذاشتن بیست سالگی میزان تولید کلاژن تقریباً 1 درصد در هر سال کاهش می‌یابد. در کنار کلاژن، جنبه‌های دیگری از فرآیند پیری، مثل از دست دادن الاستین و گلیکوسامینوگلیکان‌ها (GAGs)، که به ترتیب در تقویت انعطاف‌پذری و سیراب شدن پوست مؤثرند، مطرح هستند. این موارد به عنوان پیری ذاتی یا طبیعی شناخته می‌شوند.

در عین حال عوامل غیر ذاتی یا بیرونی وجود دارند که ممکن است ریسک چین و چروک دور دهان زودرس را افزایش دهند. آنها عوامل تأثیرگذار خارجی هستند که می‌توانند ایجاد چین و چروک را سرعت ببخشند. مثال‌های در این مورد عبارتند از:

  • ژنتیک،
  • دهیدراسیون،
  • فقر تغذیه،
  • مصرف دخانیات،
  • استرس،
  • صدمات ناشی از آفتاب.

انواع چین و چروک دور دهان و خط لبخند

متخصصان زیبایی اغلب به چین و چروک دور دهان زیر عنوان چین و چروک پریورال اشاره می‌کنند. این اصطلاحی کلی برای توصیف خطوطی است که در اطراف ناحیه دهان ایجاد می‌شود. همچنین زیرنوع‌های اختصاصی بیشتری برای چروک اطراف دهان وجود دارد.

  • خطوط لبخند : خطوط لبخند که به نام خطوط خنده نیز شناخته می‌شود چروک‌هایی است که در طرفین دهان ایجاد می‌شوند. این چروک‌ها که به نام شکن‌های نازولابیال نیز معروفند، در زمان خندیدن یا لبخند زدن بیشتر به چشم می‌خورند.
  • خطوط ماریونت : خطوط ماریونت نوع دیگری از چروک‌هایی هستند که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند. این خطوط به صورت عمودی از دهان به سمت چانه ایجاد شده و حالتی فروافتاده ایجاد می‌کنند.
  • خطوط رژ لب : در عین حال چروک‌هایی هست که صرفاً ناحیه لب را درگیر می‌کنند. این چروک‌ها که به نام خطوط عمودی لب یا خطوط سیگاری‌ها نیز شناخته می‌شوند آن گروه از چروک‌های لب هستند که در امتداد لب بالایی و همچنین مستقیماً روی خود لب‌ها ظاهر می‌شوند.

رفع خط خنده

درمان‌های خانگی

پیش از مراجعه به متخصص زیبایی برای پیدا کردن راهکارهای زمان و هزینه‌ بر برای درمان چروک‌های عمقی، برخی مداواهای خانگی هست که شما می‌توانید برای موارد خفیف تا متوسط چروک‌های دور دهان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این مداواها می‌توانند نمای ظاهری چروک را کاهش دهند اما نمی‌توانند آنها را کاملاً از بین ببرند.

روغن‌های ضروری

روغن های ضروری که با عنوان روغن های فرار نیز شناخته می شوند، به سرعت بعد از تماس با اکسیژن، تبخیر می گردند. روغن ضروری به زبان ساده، عصاره یک گیاه است که بر اساس تقطیر بخار یا آب آن، یا به کمک فشار سرد به دست می آید. در طول این فرایند، روغن درون گیاه را می توان به شکل بسیار غلیظ، استخراج کرد.

این روغن ها در صورت رقیق شدن در یک روغن حامل، استحکام و جبران سلولی پوست را در کمک به کاهش نمای ظاهری چروک‌ها افزایش دهند. پیش از استفاده از روغن ضروری رقیق شده برای صورت، ابتدا باید تست پوستی در جایی مثل قسمت داخلی آرنج چند روزی پیش از کاربرد روغن برای صورت انجام شود تا اطمینان از بابت عدم وجود آلرژی نسبت به روغن ایجاد گردد.

مقدار کمی از روغن را با نوک انگشت روزانه دو بار به اطراف دهان و لب بمالید. این ماده را به طور مستقیم به روی لب‌ها استفاده نکنید. در این مورد استفاده از روغن‌های زیر را می‌توان در مد نظر قرار داد:

  • کندر، برای افزایش چرخه جبران سلولی،
  • لیمو، به علت محتوی آنتی‌اکسیدان آن (پیش از قرار گرفتن در معرض آفتاب به کار نبرید)،
  • اسطوخودوس، به علت خاصیت ضد اکسیداتیو و ترکیبات شفاء دهنده زخم،
  • چوب صندل، به علت اثرات ضد التهابی.

روغن های ضروری

روغن‌های گیاهی

برخی روغن‌های مشتق از گیاه را که در حالت معمول برای پخت و پز استفاده می‌شوند را می توان برای ایجاد رطوبت جهت درمان نقاط دچار چین و چروک به کار برد. مقدار کمی از این روغن‌ها را دو بار در روز برای ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. بر خلاف روغن‌های ضروری روغن‌های گیاهی برای استفاده در ناحیه لب نیز به قدر کافی ایمنند.

روغن‌های گیاهی دارای اسیدهای چرب ضروری هستند که ممکن باعث تقویت استحکام و انعطاف‌پذیری پوست شوند و نیز با نشانه‌های پاتوژن‌های نشأت گرفته از آفتاب مقابله کنند. موارد زیر را می‌توان در مد نظر قرار داد:

  • روغن کرچک،
  • روغن نارگیل،
  • روغن هسته انگور،
  • روغن زیتون،
  • روغن آفتابگردان.

آلوئه‌ ورا

یکی از موثرترین‌ درمان‌های خانگی برای رفع چین و چروک‌های اطراف دهان، استفاده از ژل آلوئه‌ورا است. در حقیقت، استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای کاهش شکل ظاهری این خطوط بسیار موثر است. این ژل با مرطوب کردن پوست آن‌هم به شکل طبیعی و عمیق مانع از ایجاد چین و چروک اطراف دهان خواهد شد.

  • یک برگ گیاه آلوئه‌ورا تازه را بکنید و با کمی فشار دادن آن مایع ژل مانند داخل آن را خارج کنید (می‌توانید از داروخانه‌ها ژل آماده آلوئه‌ورا هم تهیه و استفاده کنید).
  • ژل را روی نواحی مورد نظر که دچار چین و چروک شده‌اند بمالید.
  • صبر کنید تا ژل کاملا جذب پوست‌تان شود.
  • ۳۰ دقیقه بعد صورت‌ خود را با آب‌ بشویید.

آب‌ لیمو و عسل

احتمالا تا به حال خودتان هم راجع به خواص ترکیب آب‌لیمو و عسل برای زیبایی پوست و گلو درد شنیده‌اید. در حقیقت، هر دو این مواد طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی لازم برای تقویت و بهبود سلامت پوست هستند.

در حالی که آب‌لیمو به دلیل وجود ویتامین C از ایجاد آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند هم‌زمان عسل هم با تقویت جریان خون و مرطوب کردن عمیق پوست از ایجاد خطوط روی صورت پیشگیری می‌کند. در نتیجه استفاده از ماسکی که حاوی هر دو این ترکیب‌ها باشد می‌تواند اثربخشی بسیار مفید و موثری به همراه داشته باشد.

  • یک قاشق غذا‌خوری آب‌لیمو را همراه با یک قاشق‌ چای‌خوری عسل و یک قاشق غذا‌خوری آب‌گرم مخلوط کنید.
  • ترکیب را خوب هم زده و اطراف دهان‌تان بمالید.
  • ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد ماسک صورت را با آب بشویید.

ماسک عسل و لیمو

درمان های پزشکی و کلینیکی

درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش نمای ظاهری خطوط ظریف اطراف دهان کمک کنند. برای درمان چروک‌های عمیق‌تر درماتولوژیست یکی از درمان‌های زیبایی به شرح زیر را توصیه می‌کند.

میکرودرم ابریژن

لایه‌برداری پوست به عنوان یکی از متداول‌ترین درمان‌های ضد سالخوردگی از طریق برداشتن لایه بالایی پوست (اپیدرمیس) برای آشکار کردن لایه صاف‌تر و روشن‌تر زیر پوست عمل می‌کند. این درمان معمولاً به صورت ماهی یک بار برای کمک به حفظ نتایج به دست آمده تکرار می‌شود.

هم درم ابریژن و هم میکرودرم ابریژن تکنیک‌های لایه‌برداری هستند که می‌توان آنها را برای کاهش نمای ظاهری چروک اطراف دهان به کار برد. درم ابریژن قوی‌تر است زیرا از برس‌های بزرگ برای زدودن لایه بیرونی پوست و تا چند لایه پوست استفاده می‌کند. میکرودرم ابریژن از کریستال‌های ریز یا نوک الماس برای خارج کردت لایه رویی پوست استفاده می‌برد.

میکرودرم ابریژن صورت

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ که به نام درمان القاء کلاژن نیز شناخته می‌شود، اقدامی است که از سوزن‌های ریز برای زدودن پوست به واسطه یک دستگاه چرخنده حرارتی یا قلم میکرونیدلینگ استفاده می‌کند. ایده پشت این اقدام آن است که پوست هنگامی که پس از خراش‌های ریز التیام می‌یابد نرم‌تر می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز است تا شخص در طول چند ماه چند جلسه میکرونیدلینگ را پشت سر بگذارد.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

گاهی از اوقات پلاسمای غنی از پلاکت در اقدامی به نام “خون‌آشام صورت” به همراه میکرونیدلینگ استفاده می‌شود. پلاسمای غنی از پلاکت از پلاکت‌های خون خود شخص گرفته می‌شود و پس از سانتریفیوژ به پوست تزریق می‌گردد. پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند به ایجاد پوستی با ظاهر هموار برای کاهش چروک‌ها کمک کند، اما احتمالاً نیاز خواهد بود تا شخص پس از یک سال درمان را تکرار کند.

بازسازی پوست با لیزر

بازسازی پوست با لیزر روش تهاجمی‌تری برای درمان چروک است. درماتولوژیست در این روش از پرتوهای نور بالا برای خارج کردن لایه رویی پوست استفاده می‌کند، که ممکن است به شکل ناخواسته به جای زخم نیز منجر گردد. مثل انواع دیگر لایه‌برداری پوست، نیاز است تا این درمان پس از چند ماه تکرار شود. از جمله روش های برطرف کردن چین و چروک با لیزر می توان به لیزر های فرکشنال اشاره کرد.

فیس لیفت

جراح زیبایی ممکن است در موارد زیاد بودن چین و چروک ناحیه دهان که به دیگر درمان‌ها خوب جواب نمی‌دهد عمل فیس لیفت (ریتیدکتومی) را توصیه کند. این عمل به صاف شدن چروک و تصحیح افتادگی پوست به واسطه سوراخ‌ها، انتقال چربی، و بالا کشیدن بافت عضلات و پوست کمک می‌کند. مثل دیگر موارد جراحی زیبایی عمل فیس لیفت از جمله اعمال اصلی تلقی می‌شود.

تزریق بوتاکس، ژل و یا چربی

برای خطوط لبخند و ماریونت عمقی، ممکن است متخصص پوست تزریق ژل یا تزریق چربی را توصیه کند. این فیلرها از ترکیباتی مثل اسید هیالورونیک و پلی ال لاکتیک اسید تشکیل شده‌اند که باعث “مهر و موم” ناحیه مورد نظر در پوست برای کمک به رفع موقتی چروک‌ها می‌شوند. فیلرهای درمال پس از چند ماه از بین می‌روند و نیاز است تا برای بازیابی نتایج اقدام مزبور دوباره انجام شود.

فیلر خط خنده

پیشگیری از چروک اطراف لب‌ها

در حالی که شما نمی‌توانید به طور کامل مانع از فرآیند سالخوردگی گردید که به چروک صورت منجر می‌شود، برخی عادت‌های سالم وجود دارند که می‌توانند آغاز روند مزبور را به تأخیر بیندازند که عبارتند از:

  • عدم مصرف دخانیات،
  • عدم استفاده از نی در هنگام نوشیدن،
  • نوشیدن آب فراوان برای سیراب نگه داشتن بدن،
  • کاهش میزان مصرف کافئین و الکل،
  • خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل انواع میوه و سبزی،
  • محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و استفاده از کرم ضد آفتاب،
  • برخورداری از دستکم 7 ساعت خواب در طول هر شب،
  • کاهش استرس روزمره در محیط کار و خانه،
  • اجتناب از نوسان وزن در صورت امکان.

مراقبت مناسب از پوست برای پیشگیری از آغاز زودرس چروک پوست نقش بزرگی دارد. مردم باید صورت خود را دو بار در روز بشویند و مراقبت از آن را با سرم ضد پیری و مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود پیگیری کنند. لایه برداری دو بار در هفته برای خلاصی از سلول‌های مرده پوست که می‌توانند چروک‌ها را نمایان‌تر کنند ضروری است.

تاریخ انتشار : 1401-05-19
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1400-10-29

    سلام خدمت پزشک محترم مدت یک هفته لیفت ابرو و پیشانی انجام دادم چقدر زمان میبرد لیفت ‌پیشانی دور دهن م خط خنده را با جراحی لیفت انجام بدم متشکرم

  • مینا
    1399-10-25

    متشکر عالی بود مطلب

+مشاهده بیشتر