ممنوعیت سیگار بعد از کاشت مو

تاثیر مصرف قلیان، سیگار و مشروبات الکلی بر کاشت مو

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

کاشت مو بهترین و موثرترین روش برای بازگرداندن موهای از دست رفته شما است. رشد موهای کاشته شده، دائمی است و ژنتیک و افزایش سن بر آن تاثیر ندارد. با این حال مراقبت ها و پرهیزهای قبل و بعد از کاشت مو بر نتیجه ی نهایی بسیار اثرگذارند. پس اگر تصمیم دارید بر انجام کاشت مو دارید، مراقبت های بعد از کاشت مو را باید جدی بگیرید.

یکی از مهم ترین عواملی اثرگذار بر نتیجه ی کاشت مو عدم مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر و مشروبات الکلی است. در ادامه توضیح می دهیم که مصرف این مواد چه اثرات منفی ای بر نتیجه ی کاشت مو خواهند داشت.

مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر پیش از کاشت مو

یکی از فاکتورهای موثر بر رشد فولیکول های کاشته شده، کیفیت گردش خون است .مصرف سیگار، قلیان، دخانیات و مشروبات الکلی سیستم گردش خون را مختل می کنند. سیستم گردش خون ناکارآمد مانع رشد موها می شود. مواد مضر موجود در سیگار و قلیان خاصیت ارتجاعی رگ های نازک پوست را کاهش می دهند.

پس از کاشت مو، باید جریان خون مناسبی به فولیکول های کاشته شده برسد تا بتوانند به خوبی رشد کنند. معمولا پزشکان متخصص کلینیک پارسا توصیه می کنند که دست کم دو هفته پیش از کاشت مو و همین طور پس از آن، از مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر اجتناب کنند تا بهترین نتیجه را از کاشت مو بگیرند.

اگر به طور مداوم سیگار می کشید و دخانیات مصرف می کنید باید بدانید که این عادت بر روی کیفیت و نتیجه ی کاشت موی شما بسیار تاثیرگذار است. سیگار حاوی نیکوتین و سایر مواد شیمیایی ای است که گردش خون شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در سیستم گردش خون، افزایش خونریزی و کاهش خون رسانی به موهای کاشته شده را به همراه خواهد داشت. نیکوتین موجود در سیگار گردش خون را کند کرده و لخته های خون در پوست سر ایجاد می کند. سوختن سیگار گازهای مونوکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می کند. مونوکسید کربن جایگزین مولکول های گاز اکسیژن شده، قدرت حمل اکسیژن خون را کاهش می دهد و روند اکسیژن رسانی در خون را مختل می کند.

کشیدن سیگار پس از کاشت مو، علاوه بر کاهش خون رسانی به فولیکول ها، ترشحات خونی از پوست سر را افزایش می دهد و همین امر باعث کاهش سرعت التیام و بهبودی زخم های سر خواهد شد. بیمار با ترک سیگار و قلیان فرصت کافی برای فولیکول ها فراهم می کند تا سریع تر بهبود یابند.

اثرات مخرب کشیدن سیگار و استعمال دخانیات، روند بهبودی شما را کند کرده همچنین ریسک بروز عفونت بعد از کاشت مو را افزایش میدهد. به همین دلیل توصیه می شود که حداقل از یک ماه قبل و بعد از انجام کاشت مو، مصرف سیگار، قلیان و پیپ و هر گونه دخانیات را ترک کنید.

به طور خلاصه عوارض مصرف سیگار برای فرد متقاضی کاشت مو عبارتند از :

  • تاخیر در ترمیم زخم ها،
  • کاهش جریان خون رسانی پوست سر،
  • انقباض عروق به وسیله ی نیکوتین،
  • افزایش مونوکسید کربن در خون و کاهش قدرت حمل اکسیژن خون،
  • اختلال در روند رشد موهای پیوند زده شده،
  • نازک شدن پوست سر.

ترک سیگار

مصرف مشروبات الکلی قبل از کاشت مو

در افرادی که سال هاست مشروبات الکی مثل آبجو و شراب مصرف می کنند، اتانول موجود در این مشروبات، باعث خونریزی بیش از اندازه حین عمل جراحی می شود. اتانول مستقیما روی پلاکت های خونی اثر می گذارد. خون را رقیق کرده و از انعقاد خون جلوگیری می کند. اختلال در لخته شدن خون، شدت خونریزی را افزایش می دهد. از سوی دیگر مصرف مشروبات الکلی پیش از کاشت مو، مواد بی حسی  را بی اثر می کند. به همین دلیل  ممکن است کاشت موی شما دردناک شود. توصیه می شود دست کم یک هفته پیش از آن که عمل کاشت مو انجام دهید از مصرف هرگونه مشروبات الکلی خود داری کنید.

کشیدن قلیان و سیگار پس از کاشت مو

همان طور که می دانید، سیگارو  قلیان از تنباکو، نیکوتین و مواد شیمیایی مضر دیگر ساخته شده اند. و تاثیرات بسیار مخربی روی سلامتی شما دارند. قلیان و سیگار زمینه ساز ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی هستند و خون رسانی به بافت های مختلف بدن را دچار اختلال می کنند. به این ترتیب مصرف سیگار و قلیان پس از کاشت مو، خون رسانی به گرافت های جدید کاشته شده  را کاهش داده و تاثیرات منفی بر نتیجه و کیفیت جراحی کاشت مو خواهد داشت.

مصرف مواد مخدر پس از کاشت مو

متاسفانه یک باور غلط در میان برخی افراد وجود دارد و آن این است که تصور می کنند مواد مخدر در نتیجه ی کاشت مو تاثیرات مثبت مانند افزایش حجم موها دارد. به همین دلیل بعضی از افراد بنا بر اطلاعات غلطی که از خواص مواد مخدر دارند، از آن ها استفاده می کنند. اما مصرف مواد مخدر پس از کاشت مو نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش حجم موها ندارد، بلکه اثرات نامطلوبی بر سلامت موها و نتیجه ی کاشت خواهد داشت. مواد مخدر می تواند فولیکول های مو را تخریب کرده و در روند رشد مجدد آن ها اختلال ایجاد کند. به این ترتیب، مصرف این مواد بعد از کاشت مو باعث ریزش موهای کاشته شده می شود و موها در فولیکول های کاشته شده رشد نخواهند کرد.

خطرناک ترین عارضه هنگامی رخ می دهد که کوکائین با لیدوکائین که ماده ی موجود در داروی بیهوش کننده است، هم زمان وارد بدن شده و ترکیب شوند. این شرایط باعث طولانی تر شدن مدت زمان بیهوشی بیمار می شود که برای سلامت بیمار بسیار مضر است. همچنین مواد مخدر بر فعالیت پلاکت های خون اثر گذاشته و فرایند انعقاد و لخته شدن خون را دچار اختلال می کنند.

به طور کلی، به دلیل اثرات نامطلوب مصرف مواد مخدر و دخانیات بر فولیکول موها و اختلال در روند رشد آن ها، متخصصان مصرف این مواد را به شدت منع می کنند.

تاریخ انتشار : 1401-12-16
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام