سردرد بعد از کاشت مو

درمان سردرد و سرگیجه بعد از کاشت مو

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

سرگیجه و سردرد یکی از عوارض طبیعی و موقت کاشت مو است که برخی از افراد پس از جراحی این حالت را تجربه می کنند. احساس سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو کاملا طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد. این سردردها به دلیل برش هایی است که پزشک هنگام جراحی پیوند مو روی پوست سر ایجاد می کند.

اگر شما هم این حالت را تجربه کرده اید و یا قصد دارید کاشت مو انجام دهید، این نوشتار اطلاعات مفیدی در این‌‌باره در اختیارتان قرار می دهد تا با خیال راحت این عمل را انجام دهید.

علت سردرد پس از کاشت مو چیست ؟

در واقع سردرد پس از کاشت مو در اثر برش های ایجاد شده و استرس هایی است که حین پروسه ی عمل جراحی کاشت مو روی پوست سر اعمال می شود. این سردرد ها عموما گذرا هستند. با گذشت زمان از شدت آن کاسته می شود و در نهایت چند روز پس از کاشت مو از بین می روند.

همان طور که پیش تر توضیح داده شد، طی جراحی کاشت مو، بخشی از بافت پوست سر که برای کاشت مو در نظر گرفته شده است، به شکل یک نوار باریک از قسمت اهدا کننده یا همان بانک مو استخراج می شود. این بخش هم مانند سایر بافت ها حاوی اعصاب است. ممکن است استرس، کشش و فشاری که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر اعصاب وارد می شود، درد ایجاد کند.

عارضه ی جانبی داروهای تجویز شده، خوابیدن بیمار به حالت نیمه نشسته، مشکلات عصبی ناشی از قطع مصرف کافئین و سیگار و مشروبات الکلی پس از کاشت مو، اضطراب و استرس پیش از عمل جراحی و دور شدن فرد از اجتماع و منزوی شدن در دوره ی پس از کاشت مو، می توانند از دیگر دلایل بروز سر درد باشند.

درمان سردرد و سرگیجه بعد از پیوند مو

ممکن است در یک یا دو شب اول پس از کاشت مو سردرد خفيفی احساس کنید. معمولا پزشک شما برای کنترل این سردرد مسکن های معمولی تجویز می کند. با مصرف این مسکن ها سر دردتان پس از مدت کوتاهی کاهش می یابد و بدون هیچ مشکل خاصی درمان می شود. بهتر است مسکن ها را شب و قبل از خواب شبانه استفاده کنید تا راحت تر بخوابید. داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و خودسرانه دوز آن را زیاد نکنید. افزایش دوز مسکن ها بدون مشورت با پزشک می تواند خطرناک باشد.

در یرخی موارد، بنا به تشخیص پزشک، از دیگر داروهای خوراکی، مانند مهار کننده های عصبی، بی حس کننده های موضعی، بوتاکس، تحریک اعصاب محیطی یا رفع فشار جراحی برای تسکین این اعصاب آسیب دیده استفاده می شود.

استفاده از کمپرس گرم نیز یکی دیگر از روش های تسکین و درمان سردردهای پس از کاشت مو است. کمپرس گرم سردرد شما را به سرعت آرام می کند. اما توجه داشته باشید که اگر سردرد و سرگیجه ی شما پس از کاشت مو به طور غیر طبیعی طولانی و شدید باشد، باید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا علت آن را بررسی کند.

سردرد بعد از کاشت مو

راهکارهای پیشگیری

سردرد و سرگیجه ی پس از جراحی کاشت مو، گذرا و قابل پیشگیری است و جای نگرانی ندارد. اما اگر به طور غیرطبیعی و شدید ادامه پیدا کرد، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را بررسی و آن را درمان کند. راهکارهای زیر در کاهش سردرد و کنترل آن به شما کمک شایانی می کند :

آب کافی بنوشید

مصرف آب کافی در طول شبانه روز، به روند بهبودی شما کمک کرده و مانع از بروز سردرد می شود. کم آبی فشار خون  را  کاهش داده و باعث احساس سرگیجه می شود. حتی کم آبی های خفیف هم روی شما اثر می گذارد و سردرد و سرگیجه ایجاد می کند.

 کافئین مصرف نکنید

در بسیاری از موارد مصرف کافئین باعث افزایش سردرد های بعد از کاشت مو می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که تا مدتی پس از کاشت مو از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه خودداری کنید.

از کمپرس گرم استفاده کنید

همان طور که گفته شد، کمپرس گرم هم می تواند تسکین دهنده ی سردردتان  باشد. تمرینات تنفسی نیز برای کاهش سردرد ها موثرند. با تنفس های عمیق و متناوب اکسیژن بیشتری به ناحیه ی جراحی شده می رسد و به این ترتیب سردرد کاهش می یابد.

استرس و اضطراب خود را کنترل کنید

ممکن است سردرد و احساس سرگیجه ی بیمار ناشی از اضطراب و استرس جراحی باشد. افرادی که اضطراب و استرس دارند نسبت به افراد دیگر تحریک پذیرتر هستند. از طرفی این حالت بی قراری  باعث می شود که تحرک بیشتری داشته باشند. تحرک زیاد و بی قراری در شرایط پس از عمل می تواند سردرد و سرگیجه ایجاد کند.

سعی کنید استرس تان را کنترل و آرامش خود را حفظ کنید. در طول جراحی و پس از آن هیچ خطر جدی ای سلامت شما را تهدید نمی کند. بنابراین با خیال راحت این جراحی را انجام دهید و نگران نباشید. در تمام طول جراحی، پزشک متخصص و کادر درمانی کلینیک مراقب سلامتی شما هستند.

در صورت بروز هر ناراحتی پس از عمل نیز، پزشک شما در دسترس است و می توانید به او مراجعه کنید. اما اگر میزان استرس و اضطراب تان به حدی است که ممکن است روند درمان را مختل کند، حتما پیش از آغاز پروسه ی جراحی در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

تاریخ انتشار : 1402-01-09
سوالات متداول
  • آیا سر درد و سرگیجه پس از کاشت مو می تواند خطرناک باشد ؟

    کاشت مو حتی با استفاده از دستگاه ها و روش های بسیار پیشرفته می تواند دردناک باشد. اگرچه خفیف و قابل تحمل است اما بهتر است آمادگی آن را داشته باشید. میزان عوارضی مثل درد و گستردگی آن پس از جراحی کاشت مو، از هر بیمار به بیمار دیگر متغیر است. توانایی ترمیم و بازسازی بدن و به طور کلی ویژگی های فیزیکی هر بیمار بر سرعت و روند بهبودی بافت ها بسیار تاثیر گذار است.

    به طور کلی سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو خطر جدی محسوب نمی شود و جای نگرانی برای آن وجود ندارد. مگر این که به طور غیرطبیعی شدید و طولانی مدت باشد. در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. در غیر این صورت می توانید برای کنترل این سردرد از مسکن های بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • حسن
    1400-06-12

    تشکر

  • سعی
    1400-05-14

    واقعا بی آبی باعث سر گیجه میشه

+مشاهده بیشتر