سرماخوردگی بعد از عمل بینی

سرماخوردگی بعد از عمل جراحی بینی | خطرات و مراقبت ها

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه جراحی بینی

عمل بینی از جمله روش های جراحی است که با ایجاد تغییرات در ظاهر و فرم بینی، سطح اعتماد به نفس را بالا می برد و موفق آمیز بودن نتایج آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به طور مثال، خیلی از افراد ممکن است بعد از جراحی با علائمی از سرماخوردگی مانند گرفتگی و آبریزش بینی یا عطسه و سرفه مواجه شوند، به خصوص زمانی که این عمل در فصل پاییز و زمستان انجام می شود. شاید بدتر از این نباشد که بعد از جراحی که درجاتی از گرفتگی بینی اتفاق می افتد، علائم سرماخوردگی هم اضافه شود و این نگرانی را به همراه داشته باشد که آیا تاثیری بر روی نتایج ایجاد خواهد شد یا خیر.

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کامل سرماخوردگی بعد از عمل جراحی بینی بپردازیم.

تاثیر سرماخوردگی بعد از جراحی بینی

علامت اولیه سرماخوردگی، گرفتگی بینی است که منجر به افزایش ترشح و ورم داخل بافت بینی می شود. در شرایط عادی نیز توصیه می شود بینی با استفاده از سرم نرمال سالین شسته و یا داروی آنتی هیستامین مصرف شود تا از میزان التهاب و ورم کاهش یابد. در خصوص این که آیا سرماخوردگی تاثیری بر روی نتایج می گذارد یا خیر، باید بگوییم که اقداماتی که شما در دوران سرماخوردگی انجام می دهید، می تواند تاثیراتی را روی فرم بینی بگذارد و نتایج را تغییر بدهد.

سرماخوردگی عمدتا با سرفه، عطسه و آبریزش بینی همراه است و بافت داخل بینی ورم می کند و این در حالی است که بینی بعد از جراحی نیز به طور طبیعی ورم می کند و اینجاست که شما باید مراقب اقداماتی مانند فین کردن، عطسه یا سرفه خود باشید تا کمترین میزان فشار به بینی و بخیه ها وارد شود. در صورتی که قصد تخلیه کردن ترشحات داخل بینی از طریق فین کردن را داشته باشید و یا با شدت سرفه و عطسه کنید، قطعا فشار وارده به بینی می تواند به ساختار بینی آسیب بزند و تغییراتی را در نتایج ایجاد کند.

به همین خاطر، به منظور پیشگیری از وارد آمدن آسیب به بینی، حتما با دهان باز سرفه یا عطسه کنید تا هوا با فشار از دهان خارج شود و برای خالی کردن ترشحات داخل بینی، به جای فین کردن از یک دستمال یا پنبه استفاده کنید. استفاده از اسپری های رفع گرفتگی بینی نیز یکی از روش های موثر در کاهش ورم و التهاب می باشد.

سرماخوردگی

توصیه و مراقبت ها

سرماخوردگی بعد از عمل بینی، اتفاق بسیار شایعی است به خصوص اگر که جراحی در فصل پاییز و زمستان انجام شود. پس نیازی نیست نگران این مساله باشید و تنها کافی است تا تمرکز خود را بر تقویت سیستم ایمنی و رعایت مراقب های گفته شده توسط پزشک قرار بدهید تا دوره نقاهت عمل بینی با کمترین میزان عوارض طی شود.

از جمله مراقبت هایی که در این دوران باید در نظر داشته باشید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با پزشک خود در ارتباط باشید

استامینوفن و ایبوپروفن داروهایی هستند که برای سرماخوردگی تجویز می شوند که با توجه به این که نیاز است بعد از جراحی و به منظور پیشگیری از بروز عفونت، آنتی بیوتیک مصرف شود، ممکن است این داروها با هم تداخل پیدا کنند و به همین خاطر، نیاز است که مصرف هر نوع دارویی با تجویز و نظر پزشک باشد.

در منزل استراحت کنید

بعد از جراحی، بدن به استراحت بیشتری نیاز دارد و از آن جایی که سرماخوردگی با ضعف و بی حالی همراه است، استراحت کردن می تواند توان بدنی شما را برای مقابله با ویروس افزایش بدهد.

آب و مایعات مصرف کنید

مصرف مایعات در دوران سرماخوردگی به دفع بیشتر و سریع تر ویروس ها از بدن کمک می کند، به علاوه این که زخم ها و بخیه ها نیز با سرعت بیشتری بهبود پیدا می کنند و روند خونرسانی نیز بهبود بخشیده خواهد شد. این نکته را در نظر داشته باشید که از خوردن قهوه و کافئین در این دوره باید خودداری شود، چرا که باعث می شوند از میزان آب بدن کاسته شود و دوره نقاهت طولانی تر شود.

رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید

مصرف میوه و سبزیجات تازه و مواد پروتئینی را فراموش نکنید، چرا که این مواد خاصیت ضد التهابی دارند و به بهبود سریع تر سرماخوردگی کمک می کنند و در مقابل، مصرف فست فودها و غذاهای چرب را حذف کنید.

مکمل های غذایی بخورید

مصرف ویتامین ها و مکمل ها در طول دوره نقاهت به شما انرژی بیشتری می دهند و در صورتی که مبتلا به سرماخوردگی شوید، ویروس سریع تر از بدن دفع می شود. حتی میوه ها نیز خود منابع غنی از ویتامین ها هستند که حتما باید در طول روز مصرف شوند.

تحرک بدنی داشته باشید

درست است که تا چند ماه بعد از جراحی نباید فعالیت های سنگین داشته باشید، اما پیاده روی کنید تا خونرسانی بهتری در بدن انجام شود و سیستم ایمنی نیز تقویت شود.

تاریخ انتشار : 1401-07-07
سوالات متداول
  • سرماخوردگی بعد از جراحی بینی تا چه حد شایع است؟

    در برخی افراد ممکن است سیستم ایمنی بعد از جراحی بینی ضعیف شود و مقاومت در برابر عوامل بیماری زا نیز کم شود، به همین خاطر این احتمال وجود دارد که علائمی از سرماخوردگی مشاهده شود که البته جای نگرانی وجود ندارد و با رعایت نکات گفته شده توسط پزشک بهبود پیدا می کند.

  • در صورتی که چند روز قبل از جراحی دچار سرماخوردگی شویم، چه باید کرد؟

    در چنین شرایطی، حتما با پزشک تان تماس بگیرید تا انجام یا به تعویق افتادن آن تشخیص داده شود، با این حال، توصیه می شود در صورتی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، انجام جراحی را تا زمان بهبودی کامل به تعویق بیندازید.

  • آیا ابتلا به سرماخوردگی چند هفته بعد از جراحی، تاثیری در روند بهبودی می گذارد؟

    درست است که بینی تا چند هفته بعد از جراحی هم چنان ورم دارد و ملتهب است، اما ابتلا به سرماخوردگی در این بازه زمانی تاثیر چندانی بر روی روند ترمیم و بهبود نمی گذارد، اما با این حال توصیه می شود تا جایی که می توانید آب و مایعات بخورید و داروهای تجویزی را طبق دستور مصرف کنید تا کسالت تان سریع تر برطرف شود.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام