زخم های بعد از کاشت مو

زخم های بعد از کاشت مو | علل ایجاد و جلوگیری

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

برای بسیاری از افراد، عمل جراحی کاشت مو می تواند راهی مطمئن و مؤثر برای بازگرداندن موهایشان باشد. این جراحی می تواند به بهبود اعتماد به نفس افرادی که موهای خود را از دست داده اند کمک کند. این عمل جراحی نسبتاً بی خطر و با عوارض بسیار کم است. ایجاد زخم یکی از عوارض اجتناب ناپذیر کاشت مو است که بیماران را نگران می کند. این عارضه همیشه و برای همه خطرناک نیست و تحت شرایط خاصی ممکن است نگران کننده باشد.

زخم عارضه معمول بعد از جراحی است و کاشت مو نیز از این قاعده مستثنا نیست. این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد علل ایجاد زخم و نحوه درمان آنها در اختیار شما قرار می دهد.

زخم بعد از کاشت مو

کاشت مو روشی است که در آن فولیکول های مو از یک ناحیه سر به نام منطقه اهدا کننده یا بانک مو به قسمت بدون مو یعنی ناحیه گیرنده پیوند می شود. فولیکول های سالم که قابلیت رشد دارند از پوست بخش اهدا کننده به مناطق بدون مو منتقل می شوند تا تراکم رشد موها بیشتر شود. در این روش جراح برش هایی در سطح پوست سر ایجاد می کند که طبیعتا باعث ایجاد زخم می شوند. تعداد و گستردگی زخم‌ها به روش کاشت بستگی دارد. روش های FIT و SUT زخم های زیادی به جای نمی گذارند. اما روش FUT و روش ترکیبی زخم های بیشتر و بزرگ تری ایجاد می کنند.

تکنیک هایی که در این مطلب به آنها اشاره شده است، در به حداقل رساندن زخم های کاشت مو موثر هستند، اما جای زخم هنوز بخش ناگزیری از کاشت مو است. اگر می خواهید میزان به جا ماندن اثر زخم را به حداقل برسانید انتخاب یک جراح ماهر مهم ترین فاکتور است. علاوه بر این، ظاهر زخم ها بسته به نوع تکنیک جراحی مورد استفاده برای درمان متفاوت خواهد بود.

انواع زخم بعد از کاشت مو

معمولا زخم‌ ها تا دو هفته بعد از کاشت از بین خواهند رفت. شدت و گستردگی زخم ها و همین طور روند بهبودی آن ها به شرایط بدن بیماران بستگی دارد. این روند در برخی طولانی تر و در برخی دیگر کوتاه تر است.

  • جای زخم ناشی از پیوندهای واحد فولیکولار (FUT) : جای زخم در روش FUT قابل توجه است. چون یک نوار پوست سر از ناحیه اهدا کننده در قسمت پشت پوست سر برداشته می شود. جراح از یک تیغ برای برداشتن نوار پوستی استفاده می کند. سپس برای تسهیل بهبودی از بخیه استفاده می کند. خط اسکار بسته به اندازه نوار مورد نیاز، طول و عرض متفاوتی دارد.
  • جای زخم ناشی  از برش های واحد فولیکولار (FIT) : در روش های مبتنی بر روش FIT پیوند مو ، فولیکول های مو بصورت جداگانه از طرفین و قسمت پشت سر از پوست خارج می شوند. در این روش از یک ابزار میکرو پانچ ( وسیله ای که سوراخ ایجاد می کند) استفاده می شود که می تواند یک اسکار گرد و ریز با قطری کمتر از 1 میلی متر را در پوست سر ایجاد کند. صدها یا هزاران فولیکول مو پیوند می شوند ، به این معنی که به همان تعداد جای زخم در ناحیه اهدا کننده باقی می ماند. این زخم ها هنگام بهبودی مانند نقاط کوچک و سفید به نظر می رسند. برای این درمان هیچ بخیه ای لازم  نیست.

زخم بعد از کاشت مو

درمان زخم بعد از کاشت مو

برای از بین بردن جای زخم درمان های خاصی وجود دارد. یکی از درمان های احتمالی اسکار در روش FUT، استفاده از روش های بدون جراحی مانند کاشت مو به روش میکروگرافت می باشد است.

همان طور که توضیح داده شد، در این روش ها (استخراج واحد فولیکول)، فولیکول های مو مستقیماً از پشت سر و از طریق صدها تا هزاران برش ریز استخراج می شوند. جراح سوراخ های کوچکی را با تیغ یا سوزن در آن ناحیه از پوست سر شما که قرار است پیوند مو را دریافت کند، ایجاد می کند. سپس به آرامی موها را در این سوراخ ها قرار می دهد. اثر این روش درمانی به ضخامت زخم بستگی دارد. زیرا بخش های زخم شده ی پوست به خوبی پوست سالم توانایی نگهداری پیوندها را ندارند. از طرف دیگر ، داروهایی وجود دارد که برای نازک شدن بافت اسکار قابل استفاده است.

عوامل موثر در بهبود زخم ها

زخم های ناشی از کاشت مو ابتدا قرمز رنگ هستند، سپس با گذر زمان سفید و در نهایت محو خواهند شد. از آنجا که هر فرد واکنشی منحصر به خود به عمل جراحی کاشت مو نشان می دهد، مدت زمان از بین رفتن عوارض برای هر بیمار متفاوت است. اما به عنوان یک قاعده کلی، قرمزی پوست بیمارانی که پوست روشن تر دارند دیرتر از بین می رود.

مدت زمان لازم برای این که بتوانید زندگی روزانه و فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید به عوامل زیر بستگی دارد:

  • چه مقدار مو در محل اهدا کننده برای پوشاندن علائم جراحی باقی مانده است.
  • تعداد پیوند هایی که در بخش های گیرنده ی پوست سر شما ایجاد شده است. پیوندهای بیشتر طبیعتا باعث زخم های بیشتر خواهند شد.
  • تفاوت های فردی نیز بر مدت زمان بهبودی پوست تأثیر می گذارد. در بعضی افراد علائم جراحی معمولاً بعد از سه هفته از بین می رود و برای برخی تا چهار ماه خواهد ماند.

 همان طور که تا اینجا متوجه شدید، در جراحی کاشت مو مراجعه به یک پزشک مجرب بسیار حائز اهمیت است. از این رو قبل از اقدام، حتما در مورد میزان تخصص و مهارت پزشک معالج خود تحقیق کنید تا با کمترین عوارض بهترین نتیجه را بگیرید.

زخم های ایجاد شده بر روی پوست سر به صورت طولانی مدت ماندگار نخواهند بود. در واقع میزان ماندگاری این زخم ها به تعداد فولیکول های موی کاشته شده بستگی دارد و هر چه تعداد این فولیکول های مو بیشتر باشد، تعداد زخم های حاصل نیز بیشتر می شود و به مدت زمان بیشتری جهت بهبود احتیاج خواهند داشت.

تاریخ انتشار : 1401-04-25
سوالات متداول
  • چه مدت جای زخم های بعد از کاشت مو قرمز باقی می ماند؟

    پس از اتمام عمل جراحی کاشت مو، ناحیه گیرنده و منطقه اهدا کننده برای بهبودی نیاز به زمان دارند. در منطقه گیرنده قرمزی مشاهده خواهید کرد. نکته ی مهم این است که حداقل تا 6 روز محل پیوند را لمس نکنید. زخم ها معمولاً طی 10 روز از بین می روند.

  • آیا زخم های ناشی از کاشت مو قابل مشاهده هستند؟

    میکرو برش هایی که طی جراحی رو پوست سر شما ایجاد می شوند به قدری کوچک هستند که دیدن آنها با چشم غیر مسلح دشوار است. بیمارانی که روش های مبتنی بر FUE را انتخاب می کنند، می توانند موهای خود را کوتاه کنند. یک یا دو سانت مو برای پوشاندن هر زخم قابل مشاهده کافی است. اگر ترجیح می دهید پس از جراحی موهای خود را کوتاه کنید، کاشت مو به روش FUE  می تواند درمان مناسبی برای شما  باشد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • محمد نوروزی
    1401-01-13

    با سلام مرسی بابت پاسخ های کاربردیتون??

    من ۷۰ روز از کاشتم میگذره زخم های اولیه ریختن ،الان بار دوم هست که سرم مثل حالت زخم شدگی خشک شده ، اما هنوزم زخمهای سرم نریخته و بعضی وقتا با انگشت یا ناخن آروم میکنم که زخمهاش بریزه

    بنظرتون آسیب میرسونه به موهای کاشت شده ام؟؟و اینکه مزوتراپی تو با این شرایط درست انجام بدم؟

    • دکتر شریفی
      1401-01-14

      سلام و وقت بخیر

      به احتمال زیاد شما نحوه شستشوی سرتون رو درست و طبق اصول رعایت نکردین.
      با مشورت پزشک خودتون شامپوی مناسب موهای سرتون رو مصرف کنید تا شرایط پوست سرتون به حالت نرمال برگرده و سپس برای مزوتراپی اقدام کنید.

  • حسین لطیفی
    1400-09-19

    سلام، ۳ هفته از کاشت میگذره و در قسمت برداشت در پشت سر به اندازه یک سر انگشت مو رشد نکرده، البته زخمی که جای این قسمت بود از جاهای دیگه عمیق تر بود و دیرتر خوب شده. آیا برای رشد مو در این قسمت راهی هست؟

    • دکتر شریفی
      1400-09-24

      سلام و وقت بخیر

      برای دیدن نتایج کامل کاشت مو بهتر است تا ماه ششم صبور باشید.

    • ناشناس
      1401-01-27

      درست شد؟

  • فاطمه
    1399-12-13

    درود، همسر من یک هفته است عمل کاشت انجام دادند و هنوز قسمت اهداکننده در پشت سر درد زیادی دارند و احساس سرما میکنند، این میزان از درد بعد از یک هفته طبیعیه؟ نیاز به مصرف قرص مسکن خاصی یا پماد ندارند؟

  • علی رضا
    1399-09-14

    سلام 10روز از کاشت مو میگذره هنگام شستن دلمه ها سرم زخم شد مشکلی هست

    • دکتر شریفی
      1399-09-14

      با سلام و وقت بخیر

      حتما با پزشک خود در تماس باشید.

  • محب
    1399-07-22

    با سلام
    بعد از کاشت مو فقط قرص هیرویت مصرف میکنم ایا به تنهایی خوبه یا نه؟
    میتونم از قرص زینک هم همزمان استفاده کنم؟ ممنونم

  • محمد
    1399-07-07

    سلام جلو سرم زخم خشک شده داره و دوش گرفتم نرفته هشت روز از کاشتم میگذره

  • مهدی
    1399-06-09

    سلام
    وقتتون بخیر
    از کاشتم بیش از ۶ ماه گذشته
    ولی جلوی سرم زخم هست و دلمه ها ی قهوه ای وجود دارد
    این مساله عادیه؟

    • دکتر شریفی
      1399-06-09

      با سلام و وقت بخیر

      خیر ، با پزشک خود در تماس باشید.

  • علی
    1399-06-04

    سلام
    از پاسخ گویی شما ممنونم
    ماده ماینوکسیدیل در ویتومکس وجود نداره به همین خاطر شنیدم در صورت قطع استفاده آن، موها دچار ریزش نمیشه، آیا این درست است؟
    اگه هیچ کدوم استفاده نکنم برای موهای کاشته شده مشکلی پیش میاد؟
    داروهایی که پزشکم تجویز کرده عبارتند از:
    ۱- هیرویت
    ۲-شامپو رافارر برای موهای چرب که حاوی ماینوکسیدیل ۲ درصد هست
    ۳-ویتامین سی

    با تشکر

    • دکتر شریفی
      1399-06-05

      با سلام و وقت بخیر

      مشکلی پیش نمی آید.
      با پزشکتان در میان بگذارید.

  • حمید
    1399-06-01

    سلام من یک هفته هست کاشت انجام دادم لخته های خونرو به آرامی و با نوک انگشتم جدا کردم ولی بینشون بعضی تار موهایی بود من به فولیکولها آسیب زدم؟

    • دکتر شریفی
      1399-06-05

      با سلام و وقت بخیر

      خیر مشکلی نیست نگران نباشید.

  • علی
    1399-05-22

    سلام وقتتون بخیر
    در ابتدا از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم.
    ۱۶ روز از کاشت میگذرد و موهای قسمت برداشت (بانک مو) دچار ریزش شده است. آیا این امر طبیعی است؟
    سوال دوم این است که با توجه به وابستگی ماینوکسیدیل و به محض قطع آن مو ها ی امکان ریزش دارد، نظرتون در مورد استفاده از ویتومکس به جای ماینوکسیدیل چیست؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شریفی
      1399-05-25

      با سلام و وقت بخیر

      موهای قسمت برداشت شده نباید بریزد به پزشکتان مراجعه کنید.
      قطع ماینوکسیدیل موهای خودتان را دچار ریزش موی می کند نه موهای کاشته شده را و در این موضوع فرقی بین ویتامکس و ماینوکسیدیل نیست مضاف براینکه فقط ماینوکسیدیل بعد از کاشت توصیه شده است.

      • محمد
        1400-04-21

        سلام وقت بخیر من ده روز از کاشتم میگذره بعد از دوش گرفتن پوسته های خشک سرم که نرم شده بودن و جدا کردم و زخم یا خونریزی پیش نیومد بعد از مطالعه امروز یه مقدار نگران شدم به ریشه موها آسیب نزده باشم ممنون راهنماییم کنید

    • ناشناس
      1401-02-27

      سلام کدام کلینیک مو کاشتین

+مشاهده بیشتر