دلمه های بعد از کاشت ابرو

دلمه های بعد از کاشت ابرو | علل ایجاد و درمان

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت ابرو

ایجاد دلمه بعد از کاشت ابرو یکی از عوارض طبیعی بعد از جراحی است که با رعایت صحیح توصیه و مراقبت های بعد از کاشت ابرو برطرف می شود. تشکیل دلمه نگرانی هایی را برای افراد به دنبال دارد و اغلب فکر می کنند که نتایج جراحی از بین رفته است، در صورتی که چنین نیست و تشکیل دلمه، جزئی از روند ترمیم است که در ادامه بیشتر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کاشت انجام داده و اکنون با دلمه های روی ابرو مواجه شده اید، در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی علل ایجاد، پیشگیری و نحوه درمان دلمه های بعد از کاشت ابرو بپردازیم.

آیا تشکیل دلمه بعد از کاشت ابرو طبیعی است ؟

کاشت ابرو روشی است که در آن، فولیکول ها از قسمت پشت سر برداشته و در ناحیه اهدایی یعنی ابروها پیوند زده می شوند. زاویه کاشت به گونه ای انتخاب می شود که تفاوتی میان ابروهای کاشته شده و ابروهای طبیعی وجود نداشته باشد. کاملا طبیعی است که روند برداشت و کاشت گرافت ها، با آسیب های پوستی همراه باشد و زمانی که آسیبی در قسمتی از بدن اتفاق می افتد، سیستم ایمنی تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا به بهبود شرایط بپردازد که این مکانیسم خود می تواند با علائم یا عوارضی همراه باشد.

یکی از موارد شایعی که در تمام افراد بعد از کاشت ابرو دیده می شود، تشکیل دلمه است که همواره نگرانی هایی را برای افراد ایجاد می کند، اما ما با قطعیت به شما می گوییم که این عارضه هیچ گونه جای نگرانی ندارد. در واقع، هر زمان که دلمه را روی ابروها مشاهده کردید، این را بدانید که سیستم ایمنی بدن شما به خوبی واکنش نشان داده و روند ترمیم به خوبی در حال طی شدن است.

علت تشکیل دلمه بعد از کاشت ابرو

دلمه بعد از کاشت ابرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، از جمله این که:

  • تقربیا دو تا سه روز بعد از کاشت ابرو، ترشحات و مایعاتی از منافذ موجود در ناحیه گیرنده یا همان ابروها خارج می شود که این مایعات بعد از تخلیه شدن، خشک می شوند و می توانند تبدیل به پوسته و دلمه شوند.
  • از دیگر دلایل تشکیل دلمه می توان به باز بودن کانال ها و رگ ها و خارج شدن خون اشاره کرد که این خون بعد از گذشت تقریبا ده روز خشک می شود و به صورت دلمه بر روی ابرو باقی خواهد ماند.

بعد از کاشت ابروی طبیعی

پیشگیری از بروز دلمه‌ها

خوشبختانه بسیاری از عوارض کاشت ابرو، قابل پیشگیری هستند و به خوبی کنترل می شوند. دلمه های بعد از کاشت ابرو به این صورت است که شدت بروز آن در همه افراد به یک اندازه نیست و حتی ممکن است برخی افراد با این عارضه روبرو نشوند. با این حال، در نظر داشته باشید که روش ها و مراقبت هایی برای پیشگیری از تشکیل دلمه وجود دارد، از جمله این که:

  • صورت خود را تنها با استفاده از شوینده های ملایم و بدون عطر بشویید.
  • برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید، چرا که آب داغ می تواند به گرافت ها آسیب بزند.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، ژلوفن و نوافن باید خودداری شود، چرا که این داروها احتمال خونریزی بعد از کاشت ابرو را افزایش داده و تشکیل دلمه تشدید خواهد یافت.
  • بعد از کاشت در معرض نور خورشید قرار نگیرید، چرا که حرارت می تواند باعث خونریزی و تشکیل دلمه شود.

درمان دلمه های بعد از کاشت ابرو

درست است که تشکیل دلمه بعد از کاشت ابرو، جزئی از روند ترمیم و بهبودی است اما از آن جایی که ممکن است منجر به بروز علائمی مانند خارش ابروها بعد از کاشت شود، چندان خوشایند نیست و افراد به دنبال راهی برای رهایی از آن ها خواهند بود. در صورت مشاهده دلمه ها، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا به ریزش و رفع سریع تر دلمه ها کمک شود:

  • از کندن یا دستکاری دلمه ها جدا خودداری کنید و سعی کنید با استفاده از لوسیون، کرم و پماد های تجویز شده ابروها را مرطوب نگه دارید، چرا که اگر دلمه زودتر از موعد بریزد، این امکان وجود دارد که جای زخم و اسکار باقی بماند و قدرت رشد از گرافت ها گرفته شود و نتایج جراحی از بین برود.
  • از روز دوم به بعد که اجازه شستن ابروها را دارید، این کار را با استفاده از آب و شامپو بچه انجام دهید و این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که ناخن ها نباید کوچک ترین تماسی را با گرافت ها داشته باشند.
  • از خشک کردن زخم ها خودداری کنید، چرا که این کار می تواند باعث بروز خونریزی و تشدید تشکیل دلمه شود. بهتر است صبور باشید و اجازه دهید زخم ها به مرور زمان خشک شوند.
  • رژیم غذایی مغذی و حاوی انواعی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، میوه و سبزیجات تازه داشته باشید و تا جایی که می توانید آب بنوشید تا سیستم ایمنی بدن تان تقویت شود و دوره نقاهت با سرعت بیشتری طی شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک به خصوص آنتی بوتیک ها را طبق دستور مصرف کنید، تا جلوی بروز عوارضی مانند عفونت گرفته شود.

قبل و بعد از کاشت ابروی طبیعی

مراقبت های مهم بعد از کاشت ابرو

در کنار اقداماتی که به تسریع روند بهبود دلمه ها کمک می کنند، به دلیل این که گرافت ها بعد از کاشت ابرو در حساس ترین مرحله هستند و هرگونه آسیب به ابروها یا کنده شدن دلمه ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. لذا بهتر است یک سری نکات و مراقبت ها در این دوران در نظر گرفته شود تا به پیشگیری و رهایی از دلمه ها کمک شود. برخی مراقبت های بعد از کاشت ابرو عبارتند از :

  • هیچ گونه فشاری نباید به ابروها و دلمه ها وارد شود و از خاراندن ابروها نیز باید خودداری شود.
  • تا دو روز از شستن ابروها خودداری کنید و بعد از آن، اجازه دهید آب به آرامی روی ابروها ریخته شود و از چنگ زدن ابروها با ناخن خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید یا رفتن به محیط هایی مانند سونا و جکوزی باید خودداری شود و در صورتی که مجبور بودید در محیط بیرون قرار بگیرید، حتما از کلاه آفتابی استفاده کنید.
  • در صورتی که پزشک باند در اخیتار شما قرار داد، حتما از آن استفاده کنید تا مراقبت بیشتری از ابروها و دلمه ها صورت بگیرد.
  • از انجام فعالیت های بدنی و ورزش کردن به مدت حداقل ده روز خودداری کنید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید، چرا که این دو روند ترمیم و بهبودی را به تاخیر می اندازند و احتمال تشکیل دلمه را افزایش خواهند داد.
تاریخ انتشار : 1401-05-13
سوالات متداول
  • آیا با ریختن دلمه ها، گرافت ها نیز کنده خواهند شد؟

    دلمه ها یک تا دو روز بعد از کاشت ابرو در جای خود به خوبی سفت می شوند و این گونه نخواهد بود که به راحتی کنده شوند، به خصوص اگر تمام نکات و مراقبت های گفته شده توسط پزشک را رعایت کنید. حال گاهی پیش می آید که شما هنگام شستن صورت تان، متوجه ریزش برخی از پوسته ها شوید که ممکن است با چند قطره خون هم همراه باشند که اگر چنین موردی را مشاهده کردید، از ماساژ دادن بیش از حد ابروها خودداری کنید و اقدام خاصی را انجام ندهید.

  • چه مدت طول می کشد تا دلمه های بعد از کاشت ابرو از بین بروند؟

    همان طور که گفته شد، دلمه ها معمولا روز دوم یا سوم جراحی ظاهر می شوند و با توجه به این که یک هفته تا ده روز زمان می برد تا بهبود پیدا کنند، بسیار مهم است که تمام مراقبت های گفته شده و نکات بهداشتی در این دوران رعایت شود تا دلمه ها با کمترین میزان عوارض برطرف شوند و بریزد. تمام دلمه ها و پوسته ها نهایتا تا سه هفته بعد از جراحی می ریزند و از بین خواهند رفت.

  • روند رشد ابروها بعد از کاشت چگونه است؟

    معمولا سه تا هشت هفته بعد از کاشت ابرو، گرافت های کاشته شده شروع به ریزش می کنند و این گونه می توان گفت که حدود نود درصد ابروها می ریزند، اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که فولیکول ها هم چنان سالم باقی می مانند و بعد از گذشت سه ماه به رشد خود ادامه خواهند داد. روند رشد ابروها بعد از جراحی به این صورت است که هشت تا نه ماه بعد از جراحی، شاهد رشد قابل توجهی از ابروهای خود خواهید بود و ممکن است یک سال طول بکشد تا نتایج نهایی این روش مشخص گردد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام