ریزش شدید مو

درمان خانگی ریزش مو شدید | ماسک و روغن های گیاهی

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

با توجه به اهمیت و شیوع ریزش مو، پیشگیری و مدیریت آن از اهمیت ویژه برخوردار است. درمان ریزش مو شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و تدابیر است که به منظور تقویت موها، بهبود سلامت موها و کاهش ریزش آنها انجام می‌شود. این روش‌ها شامل تغذیه سالم و متعادل، مراقبت مناسب از مو، استفاده از محصولات مراقبتی که شامل شامپوها، روغن‌ها، ماسک‌ها و سرم‌ها است، استفاده از محصولات ضد ریزش و تقویت کننده مو، مدیریت استرس و انجام فعالیت‌های روانشناختی و آرامش بخش، و در صورت لزوم مشاوره با متخصصین در زمینه روش‌های درمانی مانند مصرف داروها و درمان‌های پزشکی است.

در ادامه راهکارهای مهم و موثر خانگی برای جلوگیری از ریزش موی شدید آورده شده است. اگر شما هم مشتاق به دانستن این روش ها می‌باشید تا پایان مارا همراهی کنید.

راهکارهای خانگی درمان ریزش موی شدید

معمولا افراد در مواجهه با ریزش موی شدید اول به دنبال درمان­ های خانگی هستند. چراکه این روش­ ها در دسترس و کم هزینه هستند. البته باید توجه کنید که راهکارهای خانگی به تنهایی کارساز نبوده و اگر شما مبتلا به بیماری خاصی هستید که ریزش مو را به همراه دارد، بهتر است اول آن بیماری را درمان کنید. اگرچه درمان­ های خانگی ریزش مو عوارض خاصی ندارند اما بهتر است پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودسرانه درمان را آغاز نکنید. در ادامه به معرفی درمان­ های خانگی ریزش مو می ­پردازیم.

ریزش موی شدید

روغن­ های ارگانیک مثل روغن نارگیل

ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر و موها باعث نرم شدن ساقه مو و از بین رفتن شکنندگی موها می ­شود. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مثل لوریک اسید، به داخل ساقه موها نفوذ کرده و فرایند تخریب پروتئین­ ها را کاهش می­ دهد. با توجه به جنس موهایتان ماساژ روغن نارگیل را در روتین نگهداری از موهای خود قرار دهید. اگر موهایتان چرب است، پیش از استحمام و شب­ ها روغن نارگیل را به کف سر و ساقه موها ماساژ دهید. اگر موهای خشکی دارید، علاوه بر ماساژ روغن قبل از استحمام، بعد از استحمام نیز روغن نارگیل را به ساقه موهای خود زده و موهای خود را حالت دهید.

این روغن باعث کنترل چربی مو می­ شود. تاثیر دیگر روغن نارگیل کمک به سالم­ تر شدن فولیکول­ های مو و در نتیجه کاهش ریزش مو در اثر تقویت میکروبیوم پوست سر است. علاوه بر روغن نارگیل، روغن ­های آرگان و سیاه دانه نیز قابل استفاده­ هستند. البته روغن آرگان با توجه به قیمت بالایی که دارد، بهتر است بعد از شستشوی موها استفاده شود.

آب پیاز

یکی از علت های ریزش مو، کاهش گردش خون پوست سر است. استفاده از آب پیاز بر روی پوست سر می­ تواند باعث افزایش گردش خون در سر و خون­ رسانی به فولیکول­ های مو شود. افزایش گردش خون در رشد موها موثر است. نوعی از بیماری خودایمنی به­ نام آلوپسی آره آتا با حمله بدن بیمار به فولیکول­ های مو، منجر به ریزش موهای فرد می­ شود. استفاده از آب پیاز به­ عنوان درمان خانگی ریزش مو ناشی از این بیماری تقریبا موفق عمل کرده است.

برای تهیه آب پیاز، چند پیاز را رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. آب پیاز را به پوست سر و موها بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه، می ­توانید با شامپو، موهای خود را بشویید.

آب پیاز

حنا

استفاده از حنا به گذشته­ های دور برمی­ گردد. همه افراد از تاثیر حنا بر ضخامت ساقه مو و نرمی موها باخبر هستند اما رنگ حنا باعث می­ شود کمتر در میان افراد محبوب باشد. برای تقویت و رطوبت ­رسانی به موهای خود می­ توانید از حنای بی ­رنگ استفاده کنید و با بهره ­مندی از خواص حنا، نگران رنگی شدن موهای خود نباشید.

آلوئه ­ورا

یکی از متداول­ ترین مواد در درمان خانگی ریزش مو، استفاده از ژل طبیعی آلوئه ­ورا است. آلوئه ­ورا علاوه بر درمان ریزش مو، در درمان شوره سر، خوش حالتی و نرمی موها نیز موثر است. برای تهیه ژل آلوئه ­ورا طبیعی، ورق­ه ای آلوئه ­ورا را بریده و ماده ژل ه­ای داخل آن را خارج کنید. ماده ژل ه­ای را در میکسر بریزید و تا زمانی که یک ژل یک­دست و شفاف شود میکس کنید. ژل آلوئه ­ورا به ­دست آمده را روی پوست سر بمالید و بعد از 20 دقیقه با شامپوی ملایم شستشو دهید.

از ژل آلوئه­ ورا برای درمان ریزش موهای خود چند بار در هفته استفاده کنید. علاوه بر ژل طبیعی آلوئه ­ورا، استفاده از شامپوهای حاوی عصاره آلوئه ­ورا نیز به سلامت موها و فولیکول ­ها کمک می­ کند.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر با استفاده از روغن­ های ارگانیک، از دو جهت به درمان ریزش مو کمک می­ کند.با ماساژ پوست سر، سلول­ های پاپیلای موجود در زیر فولیکول ­ها تحریک می­ شوند. این سلول­ ها در رشد و جلوگیری از ریزش موها نقش دارند. همچنین ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون و کشش پوست سر می­ شود. افزایش گردش خون منجر به غذارسانی و اکسیژن رسانی هرچه بهتر به فولیکول­ های­ مو، افزایش ضخامت و رشد دوباره موها می­ شود.

یکی از عوامل ریزش مو، اضطراب و تنش است. همچنین از فواید بزرگ ماساژ، ایجاد حس آرامش و رفع استرس است. بنابراین با حس آرامش ناشی از ماساژ می­ توانید ریزش مو خود را کنترل کنید. ماساژ پوست کف سر قانون خاصی ندارد. فقط کافیست تا نوک انگشتان خود را روی پوست سر به­ صورت دورانی حرکت دهید و فشار کمی به سر وارد کنید.

ماساژ پوست سر

لیمو

استفاده از لیمو به ­صورت روغن لیمو یا آب­لیمو تازه، درمانی برای ریزش مو است. از خواص لیمو می­ توان به افزایش سرعت رشد و کیفیت موها اشاره کرد. همچنین اگر به سلامتی پوست سر خود اهمیت می­ دهید استفاده از روغن لیمو به شما کمک خواهد کرد. آب لیمو تازه را به پوست سر خود بمالید و پس از 15دقیقه موهای خود را با شامپو شستشو دهید. برای تهیه ماسک لیمو کافیست تا اسانس لیمو را با روغن آرگان ترکیب کنید و از آن به­ صورت ماسک مو استفاده کنید.

آب برنج

برای تهیه آب برنج لازم است تا برنج را بدون نمک و روغن بپزید. سپس زمانی که برنج به مرحله آب­کشی رسید، آب برنج را در ظرفی جمع کنید و قبل از استحمام روی موهای خود بمالید. اجازه دهید آب رنج چند ساعت روی موهای­تان بماند تا اثر تقویت کنندگی خود را بگذارد و سپس موها را شستشو دهید.

روغن ماهی

وجود اسیدهای چرب امگا در روغن ماهی باعث ترمیم مو می ­شود. این روغن با پروتئین و مواد مغذی فراوانی که دارد به تقویت ایمنی بدن، عملکرد سلول­ ها و درمان ریزش مو کمک می ­کند.

آب چغندر

کلسیم، پتاسیم، ویتامین­ های B و C، فسفر، پروتئین و کربوهیدرات مواد مغذی و معدنی هستند که در چغندر یافت می­ شوند. چغندر به سبب داشتن این مواد مغذی در درمان ریزش مو موثر است. برای استفاده از چغندر به منظور درمان ریزش مو، می­ توانید چغندر را جوشانده و پس از سرد شدن میکس کنید تا خمیری به ­دست آید. خمیر را روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه موها را با شامپو شستشو دهید.

روغن رزماری

روغن رزماری با تحریک پیاز مو، رشد موها را افزایش می­ دهد. ماساژ دادن پوست سر با روغن رزماری چندبار در هفته برای درمان ریزش مو توصیه می ­شود.

روغن رزماری

ماست

ویتامین B موجود در ماست باعث تقویت و نرم شدن موها می­ شود و در درمان ریزش مو و موخوره نیز موثر است. از ماست به ­صورت یک ماسک مو استفاده کنید تا اثر آن را ببینید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب برای رفع عارضه­ های متنوع رایج است. سرکه سیب خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد. سرکه سیب با کنترل چربی سر و موها منجر به تحریک فولیکول های مو و رشد موها شده و از این طریق، باعث کاهش ریزش مو می­ شود.

ورزش و دوری از استرس

ممکن است متوجه این مسئله شده باشید، زمانی که استرس و اضطراب دارید یا درگیر بحران عاطفی هستید، موهای­تان شروع به ریزش بیشتر می ­کند. در این هنگام با ورزش کردن می­ توانید سطح هورمون های مفید خود را بالا ببرید و استرس را کاهش دهید. علاوه براین، ورزش باعث افزایش گردش خون در بدن و رشد موها می ­شود.

مدیتیشن

داروها و قرص­ های مکمل

به­ طور معمول از دو نوع دارو برای درمان ریزش مو استفاده می­ شود. اما مسئله اینجاست که به­ علت مشخص نبودن دقیق مکانیسم ریزش مو، این داروها برای همه موثر نبوده و تنها نیمی از مصرف­ کنندگان تاثیر آن­ها را می­ بینند. استفاده از داروی ماینوکسیدیل به ­صورت موضعی و فیناستراید به­ صورت خوراکی درمان معمول دارویی ریزش مو و هورمون ­های آندروژنی را مهار می­ کنند.

تامین همه مواد معدنی و ویتامین­های لازم بدن تنها از طریق تغذیه روزمره ممکن نیست. شما می ­توانید پس از مشاوره با پزشک متخصص از مولتی ویتامین‌­ها و داروهای تقویتی مناسب استفاده کنید و ریزش موهای خود را کاهش دهید.

چند نوع از داروهای متداول تقویت مو در زیر نام برده شده‌­اند:

داروی Viviscal

این دارو حاوی ماده­ای به­نام Amino Marc است. این ماده متشکل از ویتامین C، پودر کوسه، نرم­تنان دریایی و سیلیس آلی است. دوره مصرف این دارو 6 ماه بوده و هر روز 2 عدد از آن مصرف شود. برای افرادی که موهای­شان نازک شده است مناسب بوده و باعث تقویت سلول­ های قدیمی می­ شود.

داروی جینسینگ

این دارو باعث تحریک فولیکول مو و افزایش رشد موها می­ شود. این اثر تحریک کنندگی بر فولیکول ­ها را به ماده فعال جینسنوزید موجود در جینسینگ نسبت می­ دهند. پیش از شروع مصرف دارو با پزشک خود در مورد مقدار مصرف و عوارض جانبی آن مشورت کنید.

قرص هیرتامین اصل

روش ­های کلینیکی درمان ریزش مو

استفاده از روش­ های خانگی، دارو درمانی یا حتی مکمل­ های تقویتی ممکن است برای همه افراد موثر نباشد و همچنان از ریزش مو رنج ببرند. در این ­صورت توصیه می­ شود تا سراغ روش ­های کلینیکی درمان ریزش مو مثل مزوتراپی، مزونیدلینگ و PRP روید. به­ طور مثال داروی ماینوکسیدیل نمی ­تواند به خوبی از اپی­درم یا لایه سطحی پوست عبور کند و خود را به پیاز مو برساند، اما با روش مزوتراپی و تزریق مستقیم به درم، این دارو مستقیما به پیاز مو می­ رسد.

البته گاهی اوقات استفاده از روش­ های کلینیکی هم­زمان با دارودرمانی یا داروهای مکمل صورت می­ گیرد تا اثر خود را به خوبی نشان دهد.

مزوتراپی مو

امروزه استفاده از مزوتراپی مو برای جلوگیری و درمان ریزش مو بسیار رایج است. البته مزوتراپی فقط محدود به مو نیست و نوعی درمان تزریقی با سرنگ است با حداقل تهاجم. در مزوتراپی مواد تقویتی که کاکتیل یا کوکتل نام دارد، شامل ویتامین ­ها، هورمون­ ها، فاکتورهای رشد، داروهای مختلف و آنزیم ها است که به درم یا لایه میانی پوست سر تزریق می­ شود.

نوع و برند کوکتل مزوتراپی بعد از بررسی وضعیت موها، جنسیت و شرایط شما توسط پزشک متخصص تعیین می­ شود. مثلا ماینوکسیدیل و بوفلومدیل که از داروهای اتساع دهنده عروق هستند و برای افزایش گردش خون کاربرد دارند. ویتامین C، B5 و بیوتین که به ترتیب آنتی اکسیدان، محرک تقسیم سلولی و تنظیم کننده ترشح چربی هستند. موادی مانند منیزیم، زینک و سلنیوم مواد معدنی مورد نیاز رشد موها هستند و کلسی تونین از هورمون­ های طبیعی افزایش دهنده گردش خون است.

یکی از ترکیب­ های پرکاربرد در مزوتراپی ترکیب لیدوکائین (داروی بی­ حسی موضعی با خاصیت جلوگیری از ریزش مو)، بوفلومدیل، سیلیکون (ماده طبیعی موجود در تارهای مو که با افزایش سن کاهش می­ یابد و در سنین بالا از علل ریزش مو) و مولتی ویتامین است.

مزوتراپی مو

مزونیدلینگ مو

انجام مزونیدلینگ فقط محدود به موها و پوست سر نبوده و راهی برای جوان­سازی پوست نیز هست. تنها داروی مورد استفاده در پوست و مو تفاوت دارد. همانند روش مزوتراپی، پزشک داروهای تقویتی را به پوست سر تزریق می­ کند.

نتیجه انجام این فرآیند، رشد بیشتر موها، تقویت ریشه و ممانعت از ریزش موهاست. ابزار مورد استفاده در این روش میکروپانچ نام دارد که دارای تعدادی سوزن ریز و کوچک دیجیتال است. البته پیش از انجام تزریق، محل تزریق با داروهای بی­ حسی موضعی بی­ حس می­ شود. سپس پزشک با در نظر گرفتن نیاز شما مثل درمان ریزش مو یا ضخیم کردن تارهای مو، از داروی مناسب استفاده می­ کند.

پس از انجام مزونیدلینگ مو تا زمانی که پزشک شما تعیین نکرده است موهای خود را رنگ یا سشوار نکنید و از شامپوهای تجویز شده استفاده کنید.

تاریخ انتشار : 1401-05-19
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام