از بین بردن جای جوش

راهکارهای از بین بردن جای جوش و درمان آکنه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات پاکسازی پوست

ماجرای جوش و آکنه یک چیز است و ماجرای جای آن‌ها برای خود داستان دیگری است. آکنه‌ و جوش صورت به مرور زمان بهبود می‌یابند و ناپدید می‌شوند. امـا جای جوش و آکنه به این سادگی‌ها محو نمی‌شود و برخورد با آن‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. خوشبختانه روش‌های درمان و بهبود جای جوش و آکنه پیشرفت زیادی داشته و امروز راهکارهای بسیاری برای حل این مشکل وجود دارد.

امروز می‌خواهیم روش‌های خانگی و کلینیکی درمان جای آکنه و جوش را بررسی کنیم. ابتدا باید ببینیم که اثرات به جا مانده از جوش‌ها به چه شکلی هستند. چون جای جوش می‌تواند به شکل‌های مختلف مثل فرورفته، برآمده، گوشتی و لکه‌های تیره باشد که هر کدام روش درمان خاص خود را دارند.

انواع جای جوش و آکنه

اسکارها یا اثرات به جا مانده از جوش و آکنه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • اسکارهای آتروفیک یا جای جوش فرورفته : در این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.
  • اسکارهای هایپرتروفیک یا جای جوش برآمده : در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

حالا ۴ نوع جای جوش داریم که در این دو دسته‌بندی بالا جای می‌گیرند، شامل:

  1. اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)،
  2. اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)،
  3. اسکار گرد یا چرخشی (rolling)،
  4. زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی.

به جز موارد بالا، جای جوش ممکن است به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد. در این حالت در محل جوشی که خوب شده، لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتیشن می‌بینیم. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند و نام تخصصی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌های تیره مسطح‌اند و رنگشان می‌تواند صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد که بستگی به رنگ پوست شما دارد.

انواع جای جوش

انواع جای جوش فرورفته و درمان آن

اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick)

جای قندیلی جوش (اسکار آیس پیک) که به آن اسکار مثلثی هم می‌گویند، سوراخی باریک و عمیق است که تا درون لایه میانی پوست (یعنی درم) ادامه دارد. وضعیت پوست دچار این عارضه به شکلی است که انگار با یک قندیل یخی یا یک ابزار تیز سوراخ شده است. اسکارهای قندیلی معمولاً سوراخ‌های کوچک، باریک و عمیق روی پوست ایجاد می‌کنند. برخی از آن‌ها می‌توانند به شکل منافذ باز و بزرگ پوستی به نظر برسند.

اسکارهای قندیلی بعد از کیست‌های عفونی یا سایر ضایعات پوستی که در عمق قرار دارند و به سطح پوست می‌آیند، شکل می‌گیرد. در این مسیر بافت پوستی تخریب شده و یک اسکار ستونی به جا می‌ماند.

درمان جای قندیلی جوش

برای درمان جای قندیلی جوش چند راه دارید:

  • برش پانچی یکی از راه‌های متداول درمان این شکل جای جوش است. در این روش، پزشک با استفاده از یک ابزار کوچک که شبیه به قالب‌های شیرینی‌پزی است، اسکار را برش می‌دهد. سپس پوست را بهم می‌چسبانند (با استفاده چسب بافتی یا تکنیک‌های دیگر) تا ترمیم شود.
  • پانچ گرافتینگ روش دیگری است که برای درمان انواع عمیق‌تر و بزرگ‌تر از جای قندیلی جوش استفاده می‌شود. مثل برش پانجی ابتدا بافت دچار اسکار از پوست جدا می‌شود، سپس زخم ایجاد شده با استفاده از گرافت‌های پوستی پر می‌شود. پوستی که پیوند زده می‌شود معمولاً از پشت گوش برداشت می‌شود.

هردوی این روش‌ها می‌توانند خودشان باعث اسکارهای کوچکی بشوند. اما اسکار ناشی از آن‌ها مسطح و تخت خواهد بود. برای همین خیلی کمتر به چشم می‌آید و با روش های استفاده از لیزر می توان آن ها را بسادگی محو کرد.

اسکار قندیلی

اسکار واگنی یا باکسکار (Boxcar)

جای واگنی جوش یا اسکار باکسکار به شکل ضایعات فرورفته‌ی گرد یا بیضوی شکل مشاهده می‌شوند که دیواره‌های عمودی دارند (مثل استوانه).  دهانه‌ی این اسکارها از اسکارهای قندیلی عریض‌تر است و به پوست حالت ناهموار و سوراخ سوراخ (آبله رو) می‌دهند. زمانی که یک واکنش التهابی (مثل آنچه در زیر برخی جوش‌ها رخ می‌دهد) باعث از بین رفتن کلاژن‌های بافتی شود، بافت پوستی تحلیل می‌رود. کلاژن‌ها سیمان بین بافتی ما هستند و وقتی از بین بروند، بافت‌های زیرین پوست نمی‌توانند بافت‌های بالایی را حمل کنند. به این ترتیب محل‌های پراکنده‌ای در پوست، فرورفته می‌شوند. اسکار واگنی می‌تواند سطحی یا شدیدتر باشد.

درمان جای واگنی جوش

  • پانچ گرافتینگ : مثل اسکارهای قندیلی، اسکارهای واگنی را هم می‌توانیم با برش پانچی درمان کنیم. این نوع اسکارها را می‌توانیم با «بالابردن پانچی» هم بهبود ببخشیم که روشی مشابه با پانچ گرافتینگ است. در بالابردن پانچی به جای گرافت، پوست موجود در قاعده‌ی اسکار را بالا می‌آوریم تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود.
  • تزریق ژل : رایج‌ترین روش درمان جای واگنی جوش استفاده از روش تزریق ژل یا فیلرهای پوستی هستند. تزریق ژل با استفاده از مواد مختلفی انجام می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف پوست حجم بدهد. منطقی است که برای درمان جای جوش فرورفته مثل اسکار واگنی، تزریق ژل انتخاب مناسبی است. ژل تزریق شده به زیر اسکار واگنی، پوست را بالا می‌آورد تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود. تزریق ژل در مقایسه با سایر روش‌های درمان جای جوش، شیوه‌ای سریع، کم‌دردسر و آسان است. عیب این روش این است که دائمی نیست و بین ۱۸ ماه تا ۲ سال (بسته به فیلر یا ژل استفاده شده) ماندگاری دارد.
  • استفاده از لیزرهای جوانسازی : انتخاب دیگری که برای درمان اسکار واگنی داریم، استفاده از لیزرهای جوانسازی است. لیزرهای مختلفی در کلینیک پارسا موجود هستند که بسته به نیاز شما می‌توانیم موثرترین را انتخاب کنیم. لیزرها به دودسته Ablative (سوزاننده) و Non-Ablative (غیرسوزاننده) تقسیم می‌شوند.

لیزر فرکشنال CO2 یا لیزر ابریوم یاگ، خاصیت لایه برداری دارند و لایه‌ای نازک از سطح پوست بر می‌دارند. البته این لایه‌برداری تحت مدیریت پزشک انجام می‌شود و آسیبی به پوست نمی‌رسد. بعد از لایه برداری، پوست شروع به ساخت بافت جدید می‌کند و عمق جای جوش فرورفته مثل اسکار واگنی، کاهش می‌يابد. لیزرهای لایه‌بردار یا سوزاننده در یکدست کردن پوست بسیار موثرند. عیب آن‌ها دوره‌ی نقاهت یا ریکاوری نسبتاً طولانی است. التیام و ترمیم پوستی حدود ۲ هفته طول می‌کشد و ممکن است در این مدت (و حتی کمی بعدتر) قرمز به نظر برسد. محو شدن این قرمزی بین چند هفته تا گاهی چند ماه زمان می‌برد.

لیزرهای غیرسوزاننده آسیبی به پوست نمی‌زنند و فقط پوست را برای ساخت کلاژن‌های جدید تحریک می‌کنند. بعد از کلاژن سازی رنگ و بافت پوست یکدست‌تر به نظر می‌رسد. بهترین لیزر غیرسوزاننده که کاربردهای فراوانی دارد، لیزر PDL یا Pulsed Dye Laser است. این لیزر برای درمان ضایعات عروقی، ماه گرفتگی، جای جوش و آکنه بسیار موثر بوده و می‌توان از آن برای درمان جای جوش فرورفته کم عمق و جای جوش برآمده (اسکارهای کلوئیدی) استفاده کرد.

اسکار واگنی

اسکار گرد یا چرخشی (Rolling Scars)

این نوع جای جوش فرورفتگی‌های چرخشی یا موجی شکل در سطح پوست طبیعی ایجاد می‌کنند. فرق اسکارهای چرخشی با واگنی این است که مرزهای این نوع جای جوش واضح نیست و در کل یک ناحیه‌ای از پوست ناهموار به نظر می‌رسد. اسکارهای چرخشی زمانی ایجاد می‌شوند که رشته‌هایی از جنس فیبر در بین پوست و بافت زیرپوستی تشکیل شود. این رشته‌ها اپی‌درم یا روپوست را به پایین کشیده و آن را مستقیماً به ساختارهای عمیق‌تر پوست متصل می‌کنند. کشیده شدن روپوست است که این ناهمواری را ایجاد می‌کند.

درمان جای چرخشی جوش

سابسیژن یا برش زیرپوستی یکی از روش‌های موثر برای درمان جای چرخشی جوش است. یک جراحی ساده که با استفاده از بی‌حسی موضعی به صورت سرپایی انجام می‌شود. در سابسیژن، جراح یک تیغ مخصوص یا سوزن را موازی با لایه‌ها، وارد پوست می‌کند و رشته‌های فیبری را می‌برد. همان رشته‌هایی که گفتیم دارند سطح پوست را به پایین می‌کشند. بعد از بریدن این رشته‌ها پوست یکدست‌تر به نظر می‌رسد.

اسکار گرد

انواع جای جوش و ضایعات پوستی برآمده

  • اسکارهای هایپرتروفیک : ضایعاتی برجسته و محکم هستند که از سطح پوست بیرون زده‌اند. جای جوش برآمده معمولاً روی تنه (شکم و پشت) و به طور خاص بیشتر در آقایان مشاهده می‌شوند؛ ولی کلاً می‌توانند در هرکس یا در هرجای بدن ایجاد شوند. ایجاد اسکارهای هایپرتروفیک بعد از یک زخم یا آسیب عمیق شایع‌تر است.
  • زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئید : شکل وخیم‌تری از اسکارهای برآمده هستند. تفاوت آن‌ها با اسکارهای هایپرتروفیک این است که اسکارهای کلوئیدی از زخم یا آسیب اصلی، بزرگ‌تر می‌شوند. همچنین می‌توانند تا مدت‌ها بعد از خوب شدن زخم رشد کنند. زخم‌های گوشتی در برخی افراد بیشتر مشاهده می‌شوند و در واقع پوست این افراد مستعد تشکیل زخم‌های گوشتی است.

برخلاف جای جوش فرورفته مثل اسکار قندیلی یا واگنی، اسکارهای هایپرتروفیک به دلیل تحلیل رفتن بافت پوستی ایجاد نمی‌شوند. بلکه به دلیل تولید بیش از حد کلاژن تشکیل می‌شوند. در مورد زخم‌های گوشتی یا کلوئیدها، پوست متوجه نمی‌شود که زخم ترمیم شده و به ساخت کلاژن ادامه می‌دهد.

درمان جای جوش برآمده و زخم های گوشتی

برای درمان جای جوش برآمده و زخم‌های گوشتی روش‌های مختلفی وجود دارد و انتخاب بهترین روش درمانی به شرایط خاص شما بستگی دارد.

روش‌های رایج شامل موارد زیر هستند:

  • کرم‌های استروئیدی (کورتونی)،
  • ژل‌های سیلیکونی،
  • کرایوتراپی (فریز کردن اسکار با نیتروژن مایع)،
  • لیزر PDL،
  • تزریق‌هایی که باعث تحلیل رفتن اسکار می‌شوند.

مشکل روش‌های درمان جای جوش برآمده این است که می‌توانند باعث بدتر شدن اسکار یا زخم گوشتی بشوند. برای همین درمان این‌ها نیاز به تجربه و دانش بالایی دارد.

جای جوش برآمده

ضایعات پوستی هایپرپیگمنتیشن

لکه‌های تیره‌ای که بعد از خوب شدن جوش به جای می‌مانند، شبیه اسکار بوده ولی یک اسکار حقیقی نیستند. این لکه‌ها هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب نام دارند و در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند. این لکه‌ها مستطح هستند و بسته به رنگ پوست شما، رنگ متفاوتی دارند. هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب زمانی تشکیل می‌شود که یک زخم، ضایعه‌ی پوستی، جوش یا آسیب پوستی باعث التهاب شود. همزمان با فعال شدن فرآیندهای ترمیمی، میزان تولید ملانین (رنگدانه‌ای طبیعی که به پوست و موی ما رنگ می‌دهد) افزایش می‌یابد و باعث تیره شدن پوست التیام یافته می‌شود.

درمان هایپرپیگمنتیشن

بیشتر مواقع برای درمان این شکل جای جوش نیاز به انجام کار خاصی نیست و به مرور زمان لکه‌های تیره محو می‌شوند. گاهی اوقات لکه‌ها ماندگارترند و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها ناپدید نخواهند شد. در این حالت روش‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند. اگر به داروخانه مراجعه کنید، محصولات زیادی می‌بینید که خاصیت لکه‌بری دارند. این کرم‌ها و محصولات موضعی می‌توانند موثر باشند ولی معمولاً خیلی طول می‌کشد تا اثراتشان را ببینید. موثرترین محصولات مراقبت پوستی شامل موارد زیر هستند:

  • کرم‌های سفید کننده: کرم‌های سفید کننده حاوی عوامل سفیدکننده هستند و برای رفع لکه‌های تیره خوب‌اند. مشکلی که این محصولات دارند این است که اکثراً حاوی جیوه هستند. جیوه یک ماده‌ی سفید کننده ارزان قیمت است.
  • لایه برداری پوست: برای لایه برداری خانگی می‌توانید از لایه بردارهای شیمیایی خانگی استفاده کنید. این محصولات لایه بردار خاصیت اسیدی ضعیفی دارند و می‌توانند تا حدی به درمان جای جوش و لکه‌های کم‌رنگ کمک کنند. این محصولات برای درمان لکه‌های پررنگ بی‌فایده‌اند. لایه بردارهای خانگی حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند.
  • سایر محصولات موثر: رتینوئیدها، آزلائیک اسید و کرم‌های حاوی هیدروکوئینون نیز می‌توانند موثر باشند. رتینوئیدها نیاز به نسخه پزشک دارند ولی انواع بدون نسخه هم دارند که رتینول نام داشته و می‌توانید تهیه کنید.

روش‌های کلینیکی درمان هایپرپیگمنتیشن

  • لیزرها : برای درمان لکه‌های تیره پوستی از لیزرهای لایه‌بردار استفاده می‌کنیم. اشاره کردیم که این لیزرها برای درمان سطح پوست استفاده می‌شوند. لیزرهای ابریوم یاگ (Er:YAG)، لیزر کیوسوئیچ و لیزر CO2 فرکشنال از جمله فناوری‌های لیزری قابل استفاده هستند.
  • لایه برداری کلینیکی : لایه برداری کلینیکی با استفاده اسیدهای قوی‌تر انجام می‌شوند در بهبود لکه‌های تیره بسیار موثرتر از لایه‌برداری خانگی هستند. لایه برداری کلینیکی بیشتر برای درمان جای جوشی پیشنهاد می‌شود که چندان تیره نباشد و پوست بیمار نیز روشن باشد.
  • میکرودرم ابریژن : یکی از روش‌های معروف برای جوانسازی پوست میکرودرم ابریژن است که نوعی لایه‌برداری به حساب می‌آید. در این روش با استفاده از کریستال‌ها یا دستی نوک الماسی پوست را لایه‌برداری می‌کنند. میکرودرم ابریژن و روش جدیدتر آن یعنی هیدرودرم می‌توانند در درمان جای جوش لکه‌ای موثر باشند ولی درمان استاندارد این ضایعات نیستند.
  • درم ابریژن : درم ابریژن مثل میکرودرم ابریژن یک روش برای لایه برداری است با این تفاوت که تهاجمی‌تر است و باید تحت بی‌حسی موضعی انجام شود. درم ابریژن در گذشته روش استاندارد درمان جای جوش و آکنه بود ولی لیزرها جای آن را گرفته‌اند.
تاریخ انتشار : 1400-01-17
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • سمیه
    1401-08-05

    برای جای جوش هم ک تجربه داشتم لیزرco2 عالیه و پانچ

  • سمیه
    1401-08-05

    سلام دوستان به حرف ادمای بی سواد گوش ندین من تحت نظر پزشک بودم و ۹ ماه راکوتان مصرف کردم و هرماه ازمایش میدادم ک مشکلی پیش نیاد، الانم دوتا بچه ی سالم و گل دارم کی میگه نازایی میاره ؟؟اینارو باب نکنید بخدا همچین چیزی نیس.ولی خب مرحله اخر برای جوشای خیلی بد تجویزه راکوتانه

  • سعید یوسفی
    1401-01-23

    با سلام و عرض ادب . من مدت ۴ ماهه که متاسفانه شیشه مصرف میکنم.نزدیک به ۱۰ روز میشه که اول بدنم وهالاهم صورتم پراز جوش ولکه هایی پررنگ و کمی برجسته واحساس میکنم گرم شده بعضی ها کوچیک وبعضی ها هم بزرک .طریقه پدید آمدن…اول خارش بعد به شکل جوشهای کله قندی سر جوش سفید میشه وپوسته پوسته بعد یه قسمت مثل کهیر قرمز رنگ نمایان میشه البته این اون لکه های کوچیکه ولی لکه های بزرگ بعد از خارش قسمتی از پوست صورت به اندازه یک عدد نخود یا لوبیا تیکه تیکه پوسته میشود بعد مانند کهیر هم سطح پوست و بعضی از انها برجسته قرمز رنگ پدید می آید.بعضی از این لکه یا کهیر ها مانند کیست حتی سفت ودارای سوراخ هستند.از شما بزرگوار خواهش میکنم دارویی موثر و قوی برای پیشگیری و دارویی کارآمد برای درمان جای این جوشها و لکها و ترمیم پوست صورتم نام ببرید که استفاده کنم که شاید ایشالاه فرجی شد وبه حالت عادی برگرده صورتم .هرچند میدانم اولین قدم برای بهبودی قطع سریع مصرف شیشه می باشد .باسپاس فراوان

    • ناشناس
      1401-02-09

      خودتون عرض کردید که راهکار سریع قطع مصرف می باشد.

    • ناشناس
      1401-06-25

      از منم هست چیزی مصرف کردید ایا که خوب بشه؟!

    • سیما
      1401-09-02

      برادر شما هرراهکاری هم استفاده کنی..خب برمیگرده چون ازعوارض شیشه اس هیچ فایده ای نداره پولتو الکی خرج نکن!!کاش بتونی برای ترک اقدام کنی☹️

  • محسن پیرانی
    1401-01-23

    سلام چندسال درگیر جوش صورت هستم هرکار کردم خوب نشدو بدترشد الان دیگ زیادجوش نمیزنم اما مشکلم جای جوش و سوراخ های روی صورتم ۳بارلیزرکردم اما نتیجه بی فایده بوده.لطفا اگر راهکاریادرملنی برای جای جوش ها دارین بگید ممنون میشم.و چ کارهای برای چلاق شدن صورت خوب هست

    • لیلا بزرگی
      1401-03-03

      سلام دوست عزیز خسته نباشید شما تا الان از گیاهان دارویی استفاده کردین؟

    • سما
      1402-02-12

      سلام من جوش دوران بلوغ دارم خیلی قرمز و بزرگن پاکسازی کردم و خیلی ملتهب تر شدن میشه یه راهکار بدین

  • سپید
    1401-01-08

    منم با روآکوتان دوساله مشکل معده پیدا کردم .و شنیدم کسی که خونریزی روده پیدا کرد .پس الکی نخورید بیشتر از بیست تا نخورید

  • مهمان
    1400-10-05

    سلام
    ممنون چقدر مقاله خوب و کاملی بود
    برقرار باشید نویسنده محترم

  • زهره
    1400-09-23

    اولین کار درمان کامل جوشِ…که اگر آکنه باشه تنها راحلش استفاده از راکوتانِ
    من خودم ۱۵ سال انواع و اقسام کرم ها و صابون ها و قرصها رو استفاده کردم…اما باید بگم کاملا بی فایده ن…فقط درمان آکنه راکوتان
    و مرحله آخر درمان اسکار …ک باز از روش لیزر آر اِف فراکشنال استفاده کردم ک تا ۶۰ درصد جای جوشهارو رفع کرد
    الانم مداوم لایه بردار شیمیایی استفاده میکنم ک پوستمو عالی کرده

    • ف.ق
      1400-11-03

      سلام.چندماه راکوتان استفاده کردین؟بعداون جوش نداشتین؟
      بعد چند وقت لیزر کردین؟

    • مینا
      1400-11-06

      من راکوتان مصرف میکردم قبلا …اولش خیلی خوب جواب داد و پوستم عالی شد ولی قطع که کردم وحشتناک ریزش مو پیدا کردم خیلی بد بود انقد که کف سرم دیده میشد…بعد قطع مصرف دارو هم حدودا چهار پنج ماه صورتم بدون جوش موند بعد دوباره شروع شد و اینبار جوشار درشتتر و بدتری میزد صورتم
      برا همین دفعه بعد که دکتر رفتم گفتم راکوتان تجویز نکنه …ولی داروهایی که تجویز کردن اصلا اثری نداشت

    • انا
      1400-12-03

      من خیلی از افراد رو از نزدیک دیدم که بعد از ۲۰ سال دچار مشکلات کبدی و نازایی شده اند .

    • ناشناس
      1400-12-07

      راکوتان به مرور نازایی میاره و برای مجرد ها یا کسایی که هنوز فرزندی ندارن توصیه نمیشه

    • ناشناس
      1400-12-27

      میشه بنده را راهنمایی بفرمائید

    • سمیرا
      1401-01-18

      چه لایه برداری استفاده میکنید؟ چه برندی

    • مینا
      1401-05-11

      سلام راکوتان روچجوری استفاده کنیم اسم لایه بردار تونومیشه بگید تا منم از خوب بشه صورتم

  • نیما
    1400-09-10

    چطوری جای جوش صورت رو از بین ببریم خیلی زیاده

    • دکتر شریفی
      1400-11-23

      با سلام و وقت بخیر

      با مراجعه به پزشک و معاینه و در صورت صلاحدید ایشان می توانید از راهکارهای لیزر درمانی استفاده کنید.

  • نیوشا
    1400-01-26

    سلام جای جوش من به صورت لکه های قهوه ای و هم سطح با پوست مونده و هیچ کدام از انواع جای جوش هایی ک توضیح دادید نیست و روی بازوهام هست چه روش درمانی پیشنهاد میکنید؟

    • پری
      1401-07-27

      منم به همین شکلی راهکاری پیدا کردین؟ راهنمایی کنید

    • ATMA
      1402-01-21

      روغن زیتون اصل روزی 5 بار به مدت یک تا دوهفته به ناحیه مناسب به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوستتون بمالید
      من انجام دادم بعد یک هفته جواب گرفتم
      عالی بود
      ماسکه تخم مرغ و سیب زمینی هم عالیه
      من این دوتارو انجام میدم خیلی خوبن

      سک تخم مرغ رو سفیدیش رو جدا کنید ب همراهه نصفه سیب زمینی خامه رنده شده
      سفیدیه تخم مرغ رو اونقدر هم بزنید تا کف کنه و کاملا سفید بشه
      سیب زمینی های رنده شده هم بریزید توش
      20 یا 30 دقیقه بزارید روی پوستتون

      لمید وارم جداب بگیرید

  • مهناز
    1399-10-23

    سلام
    آیا میکرودرم فقط برای جای جوش مناسب است؟

    • مینا
      1400-04-26

      من میکرودرم کردم بدتر شد

      • ناشناس
        1400-05-01

        آخی

    • فا.م
      1400-09-19

      جای جوش رو صورتم مونده و فرو رفتگی داره-به نظرتان لیزر خوبه. آیا کامل از بین میره؟؟ عوارض هم داره؟؟

      • دکتر شریفی
        1400-09-24

        سلام و وقت بخیر

        راهکارهای زیادی برای درمان جای جوش و فرورفتگی های آن وجود دارد. سابسیژن و لیزرهای جوانسازی نیز یکی از این راه ها می باشد.
        برای دریافت بهترین راهکار حتما باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

+مشاهده بیشتر