تعریق بیش از حد زیر بغل

راهکارهای خانگی و کلینیکی درمان تعریق زیر بغل

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات پاکسازی پوست

همه ما در طول زندگی عرق می‌کنیم، اصلا عرق کردن یکی از روش‌های دفع سموم شناخته می‌شود. اما تعریق زیاد آن هم در ناحیه زیربغل هیچگاه خوشایند نبوده و نیست! در بسیاری از مواقع این مسئله می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد و باید به فکر راهی برای درمان آن باشید. خب خوشبختانه در این دنیای پیشرفته، راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. از درمان‌های آرایشی- بهداشتی تا خانگی و کلینیکی.

حال چاره چیست؟ چطور می‌توان از شر تعریق زیاد زیر بغل خلاص شد؟ ما تصمیم گرفتیم در این مطلب از بهترین راهکارهای درمان تعریق زیربغل (خانگی و کلینیکی) برای شما بگوییم. پس تا انتها همراه ما باشید.

نحوه تشخیص تعریق بیش از حد

درمورد مشکل تعرق زیاد زیر بغل، پزشک ممکن است سوالاتی مانند زمان و مکان رخداد آن را از شما بپرسد. آزمایشاتی مانند آزمایش خون و ادرار نیز برای تشخیص وجود این مشکل زیر بغل انجام می‌شوند. پزشک براساس سوابق پزشکی و نتایج معاینات، مشکل تعرق زیاد را تشخیص می‌دهد. هرچند، برای تایید نهایی امکان آزمایشات دیگری نیز وجود دارد.

یکی از آزمایشات معمول برای تشخیص مشکل تعرق زیاد زیر بغل آزمایش نشاسته-ید است. در این آزمایش، ید روی ناحیه تعرق قرار داده می‌شود و سپس روی آن نشاسته پاشیده می‌شود. اگر نشاسته به رنگ آبی تیره تغییر کند، این نشانگر وجود مشکل تعرق زیاد زیر بغل است. آزمایش کاغذ نیز شامل قرار دادن یک نوع خاص کاغذ روی ناحیه تعریق است. سپس وزن کاغذ بررسی می‌شود تا مقدار عرق جذب شده بررسی شود. اگر وزن کاغذ سنگین‌تر شود، این نشانگر وجود تعریق زیاد زیر بغل است.

پزشک ممکن است آزمایش تنظیم حرارت را نیز تجویز کند. در این آزمایش، از یک پودر ویژه که به رطوبت حساس است، استفاده می‌شود. رنگ پودر در ناحیه‌ای که تعرق زیاد رخ می‌دهد، تغییر می‌کند. ممکن است پزشکتان به شما پیشنهاد دهد این آزمایش را در سونا یا محیطی مشابه انجام دهید. اگر شما دچار اختلال در کارکرد تیروئید هستید، در طول این آزمایش احتمالاً کف دست‌های شما نیز بیشتر از حد معمول تعرق می‌کنند.

تعریق زیر بغل

دلایل تعریق زیاد چیست ؟

می‌دانید که بدن از سیستم تعریق برای خنک کردن خود استفاده می‌کند. از طرفی در نرم و مرطوب کردن پوست هم نقشی مهم دارد. عواملی مانند خوردن غذای داغ، تحرک و فعالیت‌های بدنی، گرما، عوارض جانبی داروها، داشتن اضافه وزن و غیره از جمله دلایلی هستند که بدن را به عرق کردن وادار می‌کنند. اما چرا بعضی افراد با تعریق زیاد آن هم در بخش زیر بغل مواجه هستند؟ این مسئله می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری هایپرهیدروزیس

این بیماری به اندازه‌ای شدید است که حتی زندگی افراد را مختل می‌کند. این بیماری می‌تواند در هر زمان و بدون هیچ دلیل خاص و مشخصی بروز پیدا کند. هایپرهیدروز نه فقط در ناحیه زیر بغل بلکه بر تمامی اندام‌ها اعم از دست، پا، صورت و غیره هم تاثیر می‌گذارد. بسیاری معتقدند که تعریق شدید در این بیماری به واسطه اثرات جانبی سایر بیماری‌ها به وجود می‌آید. با این حال این نظریه هنوز به اثبات نرسیده و خیلی‌ها دلیل اصلی این بیماری را نمی‌دانند.

تغذیه نامناسب

این مسئله را به هیچ عنوان نادیده نگیرید؛ رژیم غذایی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید بر تعریق بدن تاثیر دارد. زمانی که غذاهای تند می‌خورید، دمای بدن بالا می‌رود، در نتیجه بدن به این مسئله واکنش نشان داده و با فعال کردن غدد عرق سعی در خنک نمودن خود دارد. در نتیجه بیش از حد معمول عرق می‌کنید.

استرس بالا

زندگی تقریبا هر روزه ما را تحت فشارهای عصبی و انواع استرس قرار می‌دهد. فشارهای زندگی، جلسات کاری مختلف، ارائه سمینار و غیره هرکدام می‌تواند به نوعی عوامل استرس‌زا شناخته شوند. زیرا تپش قلب را افزایش داده و حتی میزان گردش خون و دمای بدن را بالا می‌برند. در نتیجه سیستم خنک کننده بدن فعال شده و این مسئله را با عرق کردن به ما نشان می‌دهد.

البته بسیاری معتقدند که تعریق زیاد در چنین مواقعی عادی بوده و حتی برای سلامتی مفید است. معمولا استفاده از دئودورانت نتیجه بخش بوده و می‌تواند این مسئله را کنترل کند. اما با این حال باید آن را نشانه‌ای بر بیماری هایپرهیدروز هم بدانید و توصیه ما این است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ورزش و فعالیت زیاد بدنی

ورزش و تحرک زیاد هم عاملی بر تعریق زیاد هستند. همه به این مسئله آگاهیم. اما چرا گاها برخی افراد بیش از حد معمول عرق می‌کنند؟ درواقع باید بگوییم که عوامل زیادی در این راستا دخالت دارد. عواملی مانند اضافه وزن و تناسب اندام! پس اگر شما دارای اضافه وزن هستید، عرق کردن بیش از حد معمول را باید اتفاقی عادی قلمداد کنید.

دیابت

آن دسته از افرادی که از دیابت رنج می‌برند هم جزء کسانی هستند که بیش از حد معمول عرق می‌کنند. بطور معمول این پدیده دو دلیل دارد. دلیل اول به اضافه وزن این دسته از افراد برمی‌گردد. دلیل دوم هم به بالا بودن گلوکز خون برمی‌گردد. درواقع زمانی که وزن بالا می‌رود، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه منجر به ریزش عرق می‌شود. از طرقی بالا رفتن سطح گلوکز خون به نورون‌ها آسیب می‌زند که در نتیجه این آسیب اختلالاتی در غده عرق ریز به وجود می‌آید و فرد دچار تعریق زیاد می‌شود.

تعریق زیر بغل

درمان های خانگی

همه ما زمانی که با مشکلی مواجه می‌شویم در وهله اول به درمان‌های خانگی روی می‌آوریم. به عبارتی این درمان‌ها را نتیجه‌بخش تر از درمان‌های کلینیکی می‌دانیم. البته شاید در برخی موارد آن نتیجه مدنظر را دریافت کنیم، اما مسلما همیشه اینچنین نخواهد بود. از همین رو در نظر گرفتیم در این بخش شما را با درمان خانگی تعریق زیاد زیر بغل آشنا کنیم تا حداقل یکبار هم که شده آن را امتحان نمائید.

استفاده از سرکه

بطور کلی سرکه، خصوصا سرکه سیب، فواید زیادی را به بدن می‌رساند. مثلا سرکه می‌تواند سموم بدن را دفع کرده، قند خون را تنظیم و حتی سوزش سردل را تسکین دهد. حتی اثرگذاری مستقیم آن بر روی پوست هم به اثبات رسیده. درواقع سرکه توانایی از بین بردن باکتری و بستن منافذ باز پوست را دارد.

با این تفاسیر اگر جزء افراد با میزان تعریق زیاد زیر بغل هستید، نوشیدن معجون سرکه را فراموش نکنید. حتی استفاده از آن در ناحیه‌ای که دچار تعریق زیاد می‌شود، هم تاثیر شایانی در بهبود آن دارد. توصیه ما این است که مخلوطی از سرکه و سرکه سیب را قبل از سه وعده غذایی روزانه بنوشید. اثرات خشک شدن این تعریق را دقیقا چند روز پس از مصرف، متوجه خواهید شد.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی نه فقط به عنوان معجونی ضد سرطان، بلکه به عنوان دارویی برای کنترل منافذ و همچنین کاهش عرق مزمن نیز شناخته می‌شود. با این تفاسیر باید بگوییم؛ مصرف گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود به میزان زیادی بالا ببرید. حتی می توانید روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید تا تعریق زیاد شما کنترل شود.

اگر هم به نوشیدن این معجون علاقمند نیستید، مالیدن آن به زیر بغل و سپس شستشوی آن پس از گذشت 10 دقیقه می تواند راهکار خوبی برای کنترل میزان تعریق شما باشد. البته اگر به این ماده حساسیت نداشته باشید.

آب گوجه فرنگی

چای سبز و سیاه

نوشیدنی‌های داغ در راستای متوقف کردن عرق شاید غیرعادی بنظر برسد، اما شما با نوشیدن چای داغ، غدد عرق را منقبض کرده و بدن‌تان را آرام نگه می دارید. اگر جزء افراد با تعریق زیاد زیربغل هستید، تمام تلاش‌تان را بکار گیرید تا صبح‌ها یک لیوان چای سبز بنوشید. حتما از فواید و خواص این چای آگاهید. چای سیاه هم خاصیت انقباظ دارد و میزان عرق روی پوست را کاهش می‌دهد. بسیاری میگویند مالیدن چای سیاه دم شده در ناحیه زیر بغل می‌تواند در کاهش تعرق آن ناحیه تاثیرگذار باشد.

سیب زمینی

زمانی که میزان مصرف سدیم را افزایش می‌دهید، بدن بطور اتوماتیک میزان آب بیشتری را در خود نگهداری می‌کند. اما با قراردادن غذاهایی غنی از پتاسیم مثل کلم بروکلی و حتی سیب زمینی در رژیم غذایی‌تان می‌توانید این روند را معکوس کرده و به نفع خود برگردانید.

حال دانستید چرا به استفاده زیاد از سیب زمینی تاکید داریم؟ سیب زمینی نقش بسیار موثری در جذب آب اضافی بدن و رفع تعریق دارد. علاوه بر این؛ قرار دادن روزانه یک تیکه از سیب زمینی بطور برای چند دقیقه در ناحیه زیربغل به خشک شدن تعریق آن تاحیه و حتی سفید شدن آن نیز کمک می‌کند.

لیمو

کمتر کسی در این دنیا وجود دارد که نسبت به خواص لیمو آگاه نباشد. اسید موجود در لیمو به طور طبیعی تعریق بیش از حد را کاهش می‌دهد. البته که باید نصف آن را به زیر بغل‌تان بمالید. حتی مقدار بسیار کمی از آن را با جوش شیرین مخلوط کرده و با پنبه بر روی زیر بغل قرار دهید. معمولا این روش باید به مدت 30 دقیقه و برای چند روز تکرار شود تا نتیجه دلخواه بدست آید.

با توجه به مواردی که گفتیم؛ تاکنون از این روش‌های خانگی برای درمان تعریق زیر بغل خود یا حتی اطرافیانتان استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید. البته فراموش نکنید؛ حتی اگر این راهکارها نتوانست شما را به نتیجه مطلوب برساند، روش‌های نتیجه بخش زیادی وجود دارد. در ادامه شما را با این روش‌ها آشنا خواهیم کرد.

درمان تعریق زیر بغل

روش‌های درمان کلینیکی

تا اینجای مطلب تا دلتان بخواهد درمان‌های خانگی برای برطرف کردن مشکل تعریق زیاد زیر بغل را معرفی کردیم. اما به خوبی میدانید که در بسیاری از مواقع این روش‌ها نتیجه بخش نبوده و باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بطور معمول هم پزشک پس از بررسی‌های انجام شده، از روش‌های زیر برای درمان نهایی و قطعی تعریق زیر بغل استفاده می‌کند. این روش‌ها را بشناسید.

داروی آنتی کولینرژیک

این ماده به عنوان ماده‌ای ضد عرق شناخته می‌شود. این دارو به خوبی از پس متوقف کردن فعالیت‌های غدد عرق برمی‌آیند و تعریق زیاد شما را کنترل می‌کنند. البته که نمی‌توان از عوارض جانبی آن غافل شد. کسانی که از این محصول استفاده کرده‌اند؛ گزارش افزایش ضربان قلب، تاری دید، خشکی چشم و دهان و بروز مشکل در دفع ادرار را به ثبت رسانده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت که تمامی افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

حتما برای مصرف این دارو با پزشک مشورت کرده و یا حتما پس از تجویز به سراغ خرید آن بروید.

یون درمانی

یون درمانی جزء آن دسته از درمان‌هایی‌ست که اکثر پزشکان به آن تاکید دارند. زیرا بالاترین میزان اثربخشی را از خود به جای گذاشته است. برای انجام این روش درمانی تنها کافیست 20 الی 30 دقیقه از زمان خود را بگذارید.

البته برای رسیدن به نتیجه در این روش باید آن را چند مرتبه تکرار کرده و مراقبت‌های آن را هم جدی بگیرید. اگر چه این روش کاملا ایمن است اما با توجه به استفاده از جریان برق، زنان باردار و کسانی که از دستگاه تولید ضربان قلب استفاده می‌کنند، یا حتی کسانی که مشکل قلبی صرع دارند، نمی توانند از این روش برای کنترل تعریق زیر بغل بهره مند شوند.

تزریق بوتاکس

این روزها بوتاکس تقریبا بر هر درد بی درمانی جواب است و به عنوان راهکاری نتیجه بخش و مطلوب شناخته می‌شود. با اطمینان می‌گوییم؛ دیگر نیازی نیست صرفا برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت و بطور کلی درمان‌های زیبایی به سراغ بوتاکس بروید. زیرا بوتاکس حتی برای کنترل تعریق زیاد زیربغل هم مورد استفاده قرار میگیرد و نتایج قابل قبولی را از خود به جای می‌گذارد.

میدانید که بوتاکس نوعی سم عصب گراست و متخصصان پوست از آن جهت بلوکه کردن عامل تعریق استفاده می کنند. اما اثر آن پس از مدتی از بین میود و باید دوباره آن را تکرار کنید.

تزریق بوتاکس زیر بغل

استفاده از امواج رادیویی

براساس آخرین نتایج بدست آمده، استفاده از امواج رادیویی تاثیر بسزایی در کنترل تعریق زیاد زیربغل دارد. با استفاده از این فناوری، انرژی گرمایی بسیار زیادی به غشای میانی پوست منتقل شده که در نتیجه غدد عرق ریز را گرم و غیرفعال می‌کند. درواقع در این روش، عامل ریشه‌ای تعریق زیر بغل، هدف قرار می‌گیرد.

علاوه بر این؛ روش درمانی امواج رادیویی از سیستم بازخوردی در لحظه و هوشمند و سیستم کنترل برای تضمین درمان موثر تعرق زیاد زیربغل برخوردار است. درواقع بلافاصله پس از استفاده از این روش، شوکی که به پوست وارد می‌شود، هرگونه اثر لک عرق روی پیراهن که منجر به خجالت زدگی شما می‌شود را از بین خواهد برد. برای انجام این روش حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نموده و برای اثربخشی حتما دو جلسه را بگذرانید.

باید این نکته را متذکر شویم؛ اگر دارای پوستی حساس هستید، انجام این روش می‌تواند کمی دردناک باشد. اما مسلما به نتیجه دلچسب آن می چسبد.

جراحی

بطور معمول جراحی آخرین مرحله‌ای‌ست که پزشکان برای درمان تعریق زیر بغل به سراغ آن میروند. درواقع از این روش تنها زمانی استفاده میشود که بدن به هیچ روش درمانی دیگر جواب نداده و نتیجه مطلوب حاصل نشده است. پزشک در جریان این روش درمانی، با ایجاد برش و خراش در ناحیه زیربغل، غدد عرق ریز را بیرون می‌آورد. البته که روش‌های متعددی برای جراحی وجود دارد. یکی از روش‌ها قطع اعصاب سمپاتیک صدری و دیگری برداشتن عدد عرق ریز است، که معمولا روش دوم انتخاب اکثر پزشکان‌ است! روش اول هم جزء اثربخش‌ترین روش‌هاست اما همیشه به عنوان آخرین سنگر شناخته می‌شود زیرا عوارض شدیدی داشته سایر غدد تعریق بدن را دچار مشکل می‌کند.

توصیه نهایی

هیچ گاه فراموش نکنید؛ شاید شما نتوانید بطور کامل از شر تعریق زیاد زیر بغل خلاص شوید، اما همواره راهکارهایی وجود دارد که این تعریق را کاهش دهد. مثلا از مواد ضد عرق موضعی مثل دئودورانت استفاده کنید. این دئودورانت‌ها بوی بد زیربغل را دفع کرده و حتی تاثیری مثبت بر روی فعالیت غدد عرق از خود باقی می گذارد.

حتما زیر بغلتان را بتراشید. تراشیدن زیر بغل منجر به کاهش تعریق زیاد می‌شود. درواقع مو رطوبت را حفظ کرده و از طرفی بوی بد از خود به جای میگذارد. تا حد امکان هم مصرف غذاهای محرک را کنار بگذارید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم نقشی ماندگار نه فقط در حفظ سلامتی بلکه در کنترل تعریق زیر بغل هم دارد.

با وجود تمامی این موارد؛ برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و بهره مندی از روش‌های درمانی کلینیکی، کمک گرفتن از پزشکی کاربلد که تنها به سلامت شما فکر می‌کند بیش از هر چیزی اهمیت دارد. درنظر گرفتن این نکته شما را به سمت مشورت با پزشکی حاذق سوق می‌دهد. کلینیک ما آماده پذیرش شماست.

تاریخ انتشار : 1401-09-10
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام