خوابیدن بعد از عمل بینی

طریقه خوابیدن بعد از عمل جراحی بینی

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه جراحی بینی

جراحی بینی یکی از محبوب ترین و شایع ترین روش های زیبایی در ایران است که نتایج بسیار درخشانی را به همراه دارد و به زیباتر شدن فرم بینی و صورت کمک می کند. عمل بینی همانند سایر جراحی‌های زیبایی دوره نقاهت دارد و نیاز است که یک سری نکات و مراقبت ها رعایت شود تا نتایج ایده آل تری را شاهد باشیم. در واقع می توان این‌گونه گفت که روند ترمیم و بهبودی به همین دوره نقاهت بستگی دارد و شما باید بعد از جراحی، استراحت و خواب کافی داشته باشید و این جاست که نحوه صحیح خوابیدن اهمیت پیدا می کند.

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی طریقه خوابیدن بعد از عمل جراحی بینی بپردازیم.

خوابیدن بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی از شما خواسته می شود تا جایی که می توانید در منزل بمانید و استراحت کنید تا روند ترمیم و بهبودی با سرعت بیشتری طی شود و سریع تر به نتایج دلخواه تان برسید. هم چنین توصیه می شود در طول سپری شدن دوره نقاهت، هیچ گونه فشار و ضربه ای به بینی وارد نشود و رعایت این قبیل مراقبت ها باید تا چندین هفته بعد از جراحی ادامه پیدا کند. آن هم به این دلیل که مدتی طول می کشد تا استخوان و غضروف بعد از جراحی فرم بگیرند و کوچک ترین آسیبی می تواند نتایج را از بین ببرد.

هنگام خواب، اندام های داخلی و پوست و مو بازسازی می شوند و نیاز است خون و اکسیژن به میزان کافی به بافت ها برسد، پس مهم است که پوزیشن خوابیدن به گونه ای باشد که در راستای تسریع بهبودی باشد. از طرفی، رعایت نحوه صحیح خوابیدن کمک می کند تا از میزان ورم و التهاب موجود در بینی کاسته شود و خوابیدن در پوزیشن های معمول منجر به تجمع مایع و تورم شدید بینی می شود که خود با درد بسیاری نیز همراه خواهد بود.

بعد از عمل بینی، حتما باید طاق باز بخوابید و از خوابیدن بر روی پهلوها خودداری کنید و اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در خواب غلت می زنید، می توانید از بالشت های گردنی استفاده کنید تا حرکات تان بیشتر تحت کنترل باشد. زمانی که در این پوزیشن قرار می گیرید، صورت کاملا صاف است و فشار و آسیبی به بینی وارد نمی شود، از طرفی با توجه به این که بعد از جراحی، خون و ترشحات داخل بینی وجود دارد، این مدل خوابیدن کمک می کند تا خون و مایعات راحت تر از بینی تخلیه شوند.

خوابیدن بعد از عمل بینی

مراقبت های مهم هنگام خوابیدن

از جمله مراقبت های بعد از عمل بینی که هنگام خوابیدن باید در نظر داشته باشید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حتما هنگام خواب، یک یا دو بالشت زیر سرتان قرار دهید تا سر در زاویه 45 درجه و در پوزیشن بالاتری نسبت به قلب قرار بگیرد و راحت تر بخوابید.
  • از بالشت های مناسب و ترجیحا طبی استفاده کنید تا خواب راحت تری داشته باشید و فشار کمتری به گردن و کمرتان وارد شود. هم چنین می توانید اطراف سر چند بالشت قرار دهید تا کمتر تکان بخورید.
  • سعی کنید تا چند هفته بعد از جراحی، تنها بخوابید تا احتمال هرگونه برخورد و آسیبی به بینی از بین برود.
  • از خوابیدن بر روی شکم خودداری کنید و در واقع، این حالت بدترین پوزیشن خوابیدن است که توصیه می شود تا شش ماه رعایت شود، آن هم به این دلیل که زمانی که در این پوزیشن قرار می گیرید، بیشترین میزان تماس با بینی ایجاد می شود و قطعا تغییراتی در نتایج جراحی حاصل خواهد شد.
  • یک تا دو هفته بعد از جراحی از خوابیدن به پهلوها خودداری کنید.
  • از مصرف قهوه و کافئین قبل از خواب خودداری کنید، چرا که می تواند باعث بی خوابی شود و معمولا توصیه می شود مصرف نوشیدنی های کافئین دار تا چند روز بعد از جراحی قطع شوند.
  • قبل از خواب از کمپرس یخ استفاده کنید و مزیت این کار در این است که صبح بعد از بیدار شدن از خواب با ورم کمتری روبرو خواهید شد.

خواب بعد از جراحی بینی

توصیه و مراقبت ها

  •  از انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزش، خم و راست شدن یا بلند کردن اجسام سنگین به مدت چند هفته خودداری شود.
  • چسب بینی باید به طور مرتب استفاده شود و در صورتی که چسب خیس یا کثیف شد، آن را تعویض کنید.
  • مراقب خندیدن و گریه کردن بعد از جراحی باشید و تا جایی که می توانید حرکات صورت را کنترل کنید تا کمترین میزان فشار به بینی وارد شود. از این رو با دهان باز عطسه کنید، از خمیازه کشیدن شدید خودداری کنید و هرگز فین نکنید.
  • دندان ها را به آرامی مسواک بزنید و حتما از مسواک نرم برای این کار استفاده کنید.
  • به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید و تا جایی که می توانید خوراکی های مقوی و حاوی فیبر، پروتئین و انواعی از ویتامین ها مصرف کنید تا از بروز یبوست پیشگیری به عمل بیاید، آن هم به این دلیل که یبوست باعث می شود تا فشار بیشری به بینی وارد شود.
  • استفاده از عینک طبی و آفتابی تا چند هفته بعد از بینی ممنوع است، چرا که فشاری که به استخوان وارد می کند باعث می شود تا تغییراتی در فرم بینی ایجاد شود.
تاریخ انتشار : 1401-07-18
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام