حالت تهوع بعد از عمل بینی

حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی بینی

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه جراحی بینی

جراحی بینی از جمله روش هایی است که از پیچیدگی خاصی برخوردار است و نیاز است که با مهارت و تخصص بالایی انجام شود. همچنین تمامی روش های جراحی در کنار مزایایی که به همراه دارند، با یک سری عوارض همراه هستند که البته این عوارض در بسیاری از موارد، طبیعی بوده و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

یکی از مواردی که برخی از بیماران از آن شکایت می کنند و نگران آن هستند، حالت تهوع و استفراغی است که بعد از جراحی سراغ‌شان می آید که در ادامه به بررسی علل بروز این حالت و راهکارهای رفع آن خواهیم پرداخت.

علت حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی

حالت تهوع یا استفراغ همراه با خون می تواند نگرانی هایی را برای افراد به همراه داشته باشد و به فکر علل بروز آن بیفتند که عبارت است از:

حساسیت به داروی بیهوشی

یکی از اصلی ترین دلایل تهوع و استفراغ بعد از جراحی است که به میزان دوز داروی تزریق شده نیز بستگی دارد و هر چه دوز دارو بیشتر باشد، احتمال بروز این عارضه نیز بیشتر خواهد بود. اثرات داروی بیهوشی طی چند روز به طور کامل از بین می رود و اگر فردی بعد از این بازه زمانی هم چنان حالت تهوع داشته باشد، باید پزشک را در جریان قرار بدهد. افرادی که اضافه وزن دارند یا بالای 50 سال هستند، بیشتر با این مشکل روبرو خواهند شد.

کم آبی بدن

دهیدراته بدن خود می تواند یکی از دلایل تهوع باشد که در کنار کمتر شدن حرکات معده شدت هم می گیرد و به همین خاطر است که گفته می شود از خوردن داروها با معده خالی خودداری شود. از طرفی، باید بعد از جراحی، رژیم غذایی سالمی داشت و تا جایی که می شود آب و مایعات مصرف کرد تا از بروز مشکلات ناشی از کمبود آب بدن پیشگیری به عمل بیاید.

تهوع بعد از عمل بینی

راهکارهای پیشگیری

رعایت نکات و مراقبت های مهم قبل و بعد از جراحی، از بروز عوارضی مانند تهوع و استفراغ پیشگیری می کنند و از آن جایی که حالت تهوع احساس ناخوشانیدی را به همراه دارد و می تواند بر نتایج عمل تاثیر بگذارد، اهمیت دادن به نکات زیر می تواند از بروز آن پیشگیری کند:

  • ماندن در منزل و استراحت کردن.
  • داشتن رژیم غذایی سبک و در عین حال سالم و مقوی.
  • قرار نگرفتن زیر نور مستقیم خورشید و محیط های گرم.
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک.
  • پیشگیری از وارد آمدن هرگونه ضربه و فشار به بینی.
  • کنترل حرکات صورت مانند خندیدن، گریه کردن یا خمیازه کشیدن.

راهکارهای درمان

دوره نقاهت و مراقبت های عمل بینی بلافاصله بعد از جراحی و زمانی که فرد به منزل برمی گردد، آغاز می شود و چند روز اول، به عنوان دوره طلایی در نظر گرفته می شود که بیشترین میزان تاثیر را در موفق آمیز نتایج دارد. از این رو، بسیار مهم است که تمام نکات و مراقبت ها عینا رعایت شوند تا در صورت بروز هر نوع عارضه ای، علائم به راحتی کنترل شوند. از جمله اقدامات موثری که می توانند به رفع تهوع یا استفراغ بعد از جراحی کمک کنند، عبارتند از:

  • مصرف داروهای ضد تهوع که برای هر فرد جداگانه و توسط پزشک تجویز می شود.
  • استفاده از پد مخصوصی به نام اسکوپولامین که پشت گوش چسبانده می شود تا از میزان تهوع کاسته شود.
  • استراحت به میزان کافی یکی از اقدامات موثری است که می تواند به کمتر شدن حالت تهوع کمک کند. توجه داشته باشید که هنگام خوابیدن زیر سرتان یک یا دو بالشت قرار بدهید تا سر بالاتر از بدن قرار بگیرد و مواد غذایی از معده برگشت نخورند و استفراغ به شما دست ندهد.
  • رعایت رژیم غذایی از دیگر راه کارهای کاهش و رفع تهوع بعد از جراحی است که توصیه می شود معده برای مدت زمان طولانی خالی نماند و بهتر است که رژیم غذایی مایعات، سبک و سوپ داشته باشید و آبمیوه های تازه مانند آب سیب، هویج و کرفس بخورید تا به حفظ هیدراته بدن نیز کمک شود.

حالت تهوع

معیارهای انتخاب دارو

روش های موثر کنترل تهوع توسط پزشک بر اساس یک سری معیارها در نظر گرفته می شود تا تاثیراتی بیشتری حاصل گردد، از جمله:

سن : افرادی که در سنین پایین‌تری جراحی را انجام می دهند، با عوارض بیشتری روبرو می شوند و نیاز است که داروهای تجویز شده مناسب با سن آنها باشد.

وزن : معمولا برای افرادی که اضافه وزن بیشتری دارند، داروهای قوی تری در نظر گرفته می شود تا سریع تر اثر کند.

شدت علائم : هر چه میزان و شدت تهوع بیشتر باشد، داروهای قوی تری تجویز خواهد شد.

توصیه و مراقبت ها

از آن جایی که افرادی که بعد از جراحی دچار استفراغ می شوند، فشار بیشتری به بینی شان وارد می شود، بهتر است یک سری مراقبت ها را بیشتر مد نظر قرار بدهند تا از بروز عوارض بیشتر پیشگیری به عمل بیاید.

  • از فین کردن بعد از عمل خودداری شود و برای تخلیه مایعات و ترشحات داخل بینی، از دستمال یا پارچه استفاده شود.
  • حرکات و احساسات صورت باید کنترل شوند، از خندیدن های شدید باید خودداری شود و سرفه و عطسه باید با دهان باز انجام شود.
  • برای مسواک زدن حتما از مسواک نرم استفاده شود تا کمترین میزان فشار به بینی و بخیه ها وارد گردد.
  • از انجام ورزش، فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا خم شدن باید خودداری شود.
  • چسب بینی به طور مرتب زده شود و در صورت خیس شدن سریع تعویض شود.
تاریخ انتشار : 1401-07-10
سوالات متداول
  • حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی چه مدت طول می کشد؟

    در بسیاری از موارد، افراد بعد از به هوش آمدن دچار استفراغ می شوند که کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. حالت تهوع بعد از جراحی نیز ممکن است در حد یک یا چند روز ادامه پیدا کند که به راحتی با مصرف دارو کنترل می شود و با دفع اثرات بیهوشی از بین می رود. حتی گفته می شود ادامه دار شدن این حالت به مدت دو هفته طبیعی است، اما در صورت ادامه دار شدن باید با پزشک تماس بگیرید.

  • آیا استفراغ می تواند تاثیری بر روی نتایج جراحی بگذارد؟

    زمانی که فرد دچار استفراغ می شود، فشاری به فک بالا وارد می شود که این فشار مستقیما به بینی اعمال می شود و همان طور که می دانید، بافت بینی در روزهای اول بعد از جراحی، فرم ثابتی پیدا نکرده و می تواند تغییر فرم بدهد. به همین خاطر، توصیه می شود مراقبت های گفته شده به منظور پیشگیری از بروز چنین عارضه ای رعایت شوند.

  • آیا استفراغ خونی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

    در بسیاری از افراد، مقداری خون در استفراغ دیده می شود که می تواند به دلیل داروهای بیهوشی باشد و با دفع این مواد برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام