تغذیه مناسب بعد از جراحی

بعد از عمل جراحی بینی چی بخوریم خوبه ؟

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه جراحی بینی

زمانی که صحبت از مراقبت ها و دوره نقاهت جراحی بینی می شود، موارد بسیاری اهمیت پیدا می کنند و بسیار مهم است که بدن آمادگی کافی برای پشت سر گذاستن دوره نقاهت را داشته باشد، به همین خاطر نیاز است که به رژیم غذایی و هر آن چه که مصرف می کنید، اهمیت داده شود. اما چه غذایی هایی باید مصرف شوند و یا این که آیا نیاز است که تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد شود؟ پس در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی بپردازیم. 

اهمیت تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی

دوره نقاهت مهمترین بخش جراحی بینی است و بدن باید آمادگی کافی برای پشت سر گذاشتن این دوره را داشته باشد، از این رو داشتن برنامه غذایی مناسب اهمیت پیدا می کند. تغذیه مقوی و مناسب نه تنها باعث می شود تا روند ترمیم با سرعت بیشتری طی شود و دوره نقاهت را راحت تر می کند، بلکه احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل می رساند. با توجه به این که جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و مدتی طول می کشد تا داروها از بدن دفع شوند، ممکن است هضم غذا طی روزهای اول کمی سخت باشد و علائمی از یبوست دیده شود. 

بروز مشکلات معده ای می تواند عوارضی مانند حالت تهوع را به همراه داشته باشد و یبوست خود یکی از مواردی است که فشار بالایی را به بینی و بخیه ها وارد می کند، به همین خاطر، مهم است که بدانید بعد از عمل چه غذاهایی باید بخورید و از مصرف چه غذاهایی باید خودداری شود که در ادامه به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت. 

تغذیه مناسب

بهترین تغذیه بعد از جراحی بینی

توصیه ما این است که حتما اطلاعات کافی و برنامه غذایی را از پزشک دریافت کنید، چرا که پزشک با توجه به شرایط بدنی شما بهترین توصیه را ارائه خواهد داد. با این حال، از جمله بهترین خوراکی هایی که بعد از جراحی باید در رژیم غذایی مصرف شوند، عبارتند از:

مواد غذایی نرم و آبکی

رژیم غذایی بعد از جراحی باید با مصرف مواد غذایی نرم و آبکی شروع شود، چرا که بینی بسیار حساس است و فشارهای ناشی از جویدن مواد غذایی می تواند به بینی و بخیه ها وارد شود و بر فرم بینی تاثیر بگذارد و منجر به تشدید درد نیز شود. پس توصیه می شود چند روز اول جراحی، سوپ، پوره سیب زمینی، ماست و تخم مرغ همزده بخورید که از بروز یبوست نیز پیشگیری خواهد شد.

مواد غذایی سرشار از فیبر

مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند، روند ترمیم را تسریع می بخشند و با تقویت سیستم گوارش، مانع بروز یبوست می شوند، به همین خاطر تا جایی که می توانید میوه هایی مانند سیب، پرتقال و توت فزنگی، سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی، نخود و اسفناج آب پز و غذاهایی مانند ماکارونی مصرف کنید.

مواد غذایی سرشار از پروتئین

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله گوشت، تخم مرغ، ماهی، لبنیات، لوبیا و عدس برای تسریع روند ترمیم و بهبودی ضروری هستند.

منابع سرشار از پروتئین

غذاهای ضد التهاب

با توجه به این که بینی بعد از جراحی ملتهب است و ورم دارد، نیاز است که غذاها و خوراکی هایی که خاصیت ضد التهابی دارند، مصرف شوند تا روند ترمیم و بهبود زخم و بخیه ها نیز سرعت بخشیده شود. آووکادو، روغن زیتون، ماهی چرب و میوه و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، انگور، قارچ، کلم بروکلی و چای سبز این خاصیت را دارا هستند.

مواد غذایی حاوی چربی های مفید

مصرف چربی های مفید باعث می شود تا سطح انرژی بدن بالا برود، سیستم ایمنی قوی می شود و راحت تر می توانید دوره نقاهت را پشت سر بگذارید، به همین خاطر، مصرف روغن زیتون و آووکادو را فراموش نکنید.

نوشیدنی های مقوی

مصرف آب و مایعات بعد از جراحی به حفظ هیدراته بدن کمک می کند و باعث می شود سیستم ایمنی تقویت شود و روند ترمیم با سرعت بیشتری طی شود. بهتر است آب میوه های غیر اسیدی مانند آب آناناس و آب کرفس بیشتر مصرف شود که هم به هضم بهتر غذا می کنند و می توانند التهاب و ورم را نیز کمتر کنند. آب میوه هایی مانند آب پرتقال ممکن است تحریکاتی را در معده ایجاد کنند که بهتر است از خوردن آن ها خودداری شود. شیک های پروتئینی و شیر موز هم بسیار مقوی هستند و انرژی بدن را بالا می برند.

نوشیدنی مقوی

محدودیت های تغذیه ای بعد از جراحی بینی

اما در کنار مواد غذایی مفید و مقوی که حتما باید مصرف شوند، یک سری محدودیت ها و نبایدهایی غذایی نیز وجود دارد که نباید از آن ها غافل شد. از جمله غذاهایی که می توانند بر نتایج جراحی تاثیر بگذارند و نباید مصرف شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای سفت و جویدنی

از مصرف خوراکی های سفت که به جویدن نیاز دارند و باعث می شوند فشار به بینی و بخیه ها وارد شود، باید خودداری کدد.. همچنین غذاهای سفت می توانند باعث بروز دل درد و معده درد نیز شوند. پس، از خوردن آدامس، چیپس، تخمه، خیار، آب نبات و سبزیجات سفت مانند هویج خودداری کنید.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده سرشار از سدیم، قند و چربی های اشباع هستند که روند ترمیم را به تاخیر می اندارند و به همین خاطر توصیه می شود از خوردن غذاهای فست فودی و انواع ساندویچ ها و پیتزاها خودداری کنید.

غذاهای تند و اسیدی

غذاهای تند و اسیدی فشار خون را بالا می برند و می توانند باعث تشدید خونریزی بعد از جراحی شوند، از طرفی می توانند منجر به بروز حساسیت شوند و شما با علائمی مانند آبریزش بینی یا عطسه روبرو شوید که شرایط ترمیم را سخت تر خواهند کرد. هم چنین، این قبیل مواد غذایی معده را تحریک می کنند و منجر به بروز مشکلات گوارشی و حالت تهوع نیز خواهند شد.

رژیم غذایی ناسالم

غذاهای شور

نمک خود یکی از عوامل بروز ورم و التهاب است و با توجه به این که بینی بعد از جراحی ورم دارد، باید از خوردن غذاهای شور خودداری شود.

غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد

از خوردن غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم باید خودداری شود، آن هم به این دلیل که ممکن است میزان درد بیشتر شود. پس اجازه دهید غذا مقداری سرد شود و سپس نوش جان کنید و غذاهای یخ زده و بستنی هم نباید مصرف شوند.

تاریخ انتشار : 1401-07-30
سوالات متداول
  • تغذیه مناسب برای تسریع بهبود زخم ها چیست ؟

    یکی از موارد مهم در طول دوره نقاهت، بهبود و ترمیم زخم است و مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت و ماهی، غذاهای سرشار از ویتامین A مانند هویج و سبزیحاتی که برگ تیره ای دارند و هم چنین غذاهای سرشار از ویتامین C مانند مرکبات و میوه ها به شدت توصیه می شود. 

  • دلیل ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی بعد از جراحی بینی چیست ؟

    الکل به دلیل این که فشار خون را بالا می برد و می تواند باعث خونریزی و دیگر عوارض جانبی شود، از خوردن آن در طول سپری شدن دوره نقاهت و ترمیم باید خودداری شود و این نکته را در نظر داشته باشید که افرادی که خواهان انجام رینوپلاستی هستند، از چند هفته قبل از جراحی نباید الکل مصرف کنند. 

  • آیا بعد از عمل بینی می‌توان قهوه و نوشیدنی های کافئین دار استفاده کرد ؟

    کافئین از جمله موادی است که می تواند باعث بروز التهاب و ورم شود و روند ترمیم را به تاخیر می اندازد و به همین خاطر است که گفته می شود از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه به مدت یک هفته قبل از جراحی و بعد از آن باید خودداری شود. 

  • برای کاهش استرس و اضطراب جراحی بینی چه کنیم ؟

    برای کاهش استرس و این که بتوانید به خوبی استراحت کنید و خواب راحت تری داشته باشید، آجیل، شکلات تلخ، چای سبز و بابونه را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. 

  • تا چه مدت بعد از جراحی باید به تغذیه اهمیت داده شود؟

    دوره نقاهت جراحی بینی در حدود یک تا دو هفته زمان می برد و نیاز است که در این دوره، تمام باید و نبایدهای غذایی رعایت شوند و حتی گاهی نیاز است مصرف برخی مواد مانند الکل و کافئین برای مدت زمان بیشتر و تقریبا یک ماه از رژیم غذایی حذف شوند تا احتمال بروز عوارض به حداقل برسد.

  • آیا نیاز است که قبل از جراحی هم نکات تعذیه ای رعایت شود؟

    هر چه قبل از جراحی، تغذیه مناسب تری داشته باشید، بدن آمادگی بیشتری برای جراحی خواهد داشت و راحت تر می توانید از پس دوران نقاهت بربیایید، به علاوه این که نیاز است مصرف یک سری مواد مانند الکل و کافئین از یک هفته قبل از جراحی قطع شوند. 

  • آیا می توان بعد از جراحی سیگار کشید؟

    خیر، سیگار و نیکوتین موجود در آن بر روند خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت تاثیر می گذارد و با کند شدن روند ترمیم بافت و بخیه ها، دیرتر به نتایج ایده آل تان خواهید رسید. 

  • بعد از جراحی می توان ویتامین مصرف کرد؟

    بله، جهت تسریع روند بهبودی توصیه می شود مصرف ویتامین A، B و زینک و آهن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و نکته مهم این است که از مصرف ویتامین E باید خودداری شود، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند و این قبیل ویتامین ها به میزان بالا در خوراکی طبیعی مانند میوه و سبزیجات یافت می شوند. 

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام