تعداد جلسات تزریق چربی

تعداد جلسات مورد نیاز تزریق چربی چند جلسه است ؟

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

به دنبال افزایش سن و یا بروز بیماری‌های خاص، بافت‌های چربی موجود در بدن تخریب شده و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این موضوع را می‌توان یکی از عوامل اصلی افتادگی پوست و شل شدن آن دانست. خوشبختانه با پیشرفت علم، روش‌های مختلف و فراوانی برای درمان مشکلات پوستی به وجود آمدند که از بهترین و رایج‌ترین آنها می‌توان به تزریق چربی اشاره کرد.

تزریق چربی عمل کم خطر و عارضه‌ای است. پزشک در این روش به کمک چربی‌های اضافی بدن نواحی افتاده، شل، چروک، بدفرم و فرورفته را ترمیم و بازسازی می‌کند. زمان ترمیم و تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی بر اساس شرایط متغیر است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل تزریق چربی

تزریق چربی حتماً باید توسط پزشک متخصص و باتجربه و در کلینیک‌های معتبر انجام شود. این پروسه معمولاً به کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد تا مراجعه‌کننده در طول جلسه درمانی هیچ‌گونه دردی احساس نکند.

  • در مرحله اول، پزشک بانک چربی را انتخاب نموده و به کمک روش‌هایی مانند لیپوماتیک نسبت به استخراج آن اقدام می‌کند.
  • در مرحله دوم، چربی استخراج شده به کمک سانتریفیوژ خالص شده و پاک‌سازی می‌شود.
  • در مرحله سوم، پزشک به کمک یک سرنگ باریک و مخصوص، چربی خالص را به ناحیه موردنظر تزریق می‌کند. این کار معمولاً به دلیل استفاده از بی‌حس‌کننده بدون درد است.

تزریق چربی روشی کم‌تهاجمی است، بنابراین پس از اتمام تزریق، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. تزریق چربی گاهی باتوجه‌به صلاحدید پزشک در چند جلسه انجام می‌شود، اما در کل برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از جزئیات این عمل زیبایی مثل هزینه‌های عمل، تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی، زمان ترمیم، فاصله بین جلسات تزریق چربی و… باید با پزشک خود مشورت کنید. کلینیک پوست و مو پارسا با ارائه خدمات باکیفیت در زمینه زیبایی، شما را در این مسیر همراهی می‌کند.

تزریق چربی به صورت

تأثیرات مهم تزریق چربی

 انتقال و تزریق چربی، برای رفع عیوب نواحی مختلف بدن انجام می‌شود. این روش درمانی و زیبایی از کم‌خطرترین روش‌ها است و باتوجه‌به ناحیه تحت درمان و شرایط مراجعه‌کننده ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشد. از عوارض تزریق چربی می‌توان به تورم، التهاب، قرمزی، احساس خارش و درد خفیف اشاره کرد. این عوارض معمولاً خفیف و موقتی هستند، اما اگر زیباجو فرایند انتقال چربی را به دست افراد بی‌تجربه بسپارد باید منتظر عوارض شدیدی مثل عفونت و نکروز پوستی باشد.

در واقع می‌توان گفت که اثربخشی تزریق چربی به عوامل زیادی بستگی دارد. تجربه جراح، تکنیک او، میزان و نحوه تزریق چربی و… همگی در تأثیرگذاری فرایند تزریق مؤثر هستند. برای موفقیت‌آمیز بودن این روش درمانی و همچنین ماندگاری بالا در مرحله خالص‌سازی چربی باید آن را به‌خوبی پالایش کرد. در این صورت چربی استخراج شده می‌تواند مدت‌زمان بیشتری زنده بماند و رشد کند. مهم‌ترین عامل برای افزایش طول عمر تزریق چربی، تکنیک‌هایی است که پزشک آنها را اجرا می‌کند.

تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی

تعداد جلسات و زمان ترمیم تزریق چربی در وهله اول به تکنیک و مهارت پزشک متخصص شما بستگی دارد. در واقع این موضوع اصلی‌ترین فاکتور تعیین‌کننده زمان ترمیم و تعداد جلسات موردنیاز برای تزریق است.

معمولاً تعداد جلسات تزریق چربی بین یک الی سه جلسه بسته به نظر پزشک خواهد بود. گاهی جهت رسیدن به بهترین نتیجه در این عمل، پزشک شرایط بدنی زیباجو را می‌سنجد و بنا به صلاحدید خود تزریق چربی را در چند جلسه انجام می‌دهد.

عوامل مؤثر در زمان ترمیم و تعداد جلسات

در ادامه به مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی اشاره خواهیم کرد:

سن و شرایط بدنی

این فاکتور یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده تعداد جلسات تزریق چربی محسوب می‌شود. سن زیباجو هرچه بیشتر باشد، حساسیت پوست او نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین میزان آسیب‌پذیری پوست و ضعف سیستم ایمنی هم بالاتر خواهد بود. همین موضوع باعث شده تا پزشکان گاهی برای تزریق چربی به بیشتر از یک جلسه درمان نیاز داشته باشند.

میزان چربی از دست رفته

گاهی میزان شکایت مراجعه‌کننده از ظاهر خود بسیار بالا است؛ در این مواقع پزشک متخصص به دلیل فراوان بودن ایرادات در ناحیه موردنظر زیباجو، نمی‌تواند تزریق چربی را در یک جلسه انجام دهد. در این مواقع پزشک در تعداد جلسات بیشتری پروسه تزریق و انتقال چربی را انجام می‌دهد.

تخصص و مهارت پزشک

همان‌طور که گفته شد، تخصص، سابقه و تجربه پزشک عوامل بسیار مهم و تأثیرگذاری در تعیین تعداد جلسات انتقال چربی است. گاهی به علت عدم تخصص کافی پزشک و بی‌تجربه بودن او، امکان تزریق چربی در یک جلسه برای مراجعه‌کننده وجود ندارد. در این صورت زیباجو تنها زمانی به نتایج ایده‌آل و خواسته‌های خود می‌رسد که به پزشکان ماهر و متخصص مراجعه کند. انتخاب کلینیک معتبر و مطمئن و پزشکان حاذق می‌تواند از مشکلات فراوانی جلوگیری کند.

ناحیه مورد نظر

ناحیه‌ای که مراجعه‌کننده در آن قصد تزریق چربی را دارد، باید در وهله اول توسط پزشک بررسی شود. پزشک پس از بررسی‌های لازم، تعداد جلسات موردنیاز برای تزریق را اعلام می‌کند. به‌عنوان نمونه برای تزریق چربی به سینه‌ها حداقل 2 جلسه تزریق نیاز است و تنها در این صورت است که نتایج نهایی مطلوب و ماندگار خواهد بود. هرچه وسعت و اندازه ناحیه تزریقی بیشتر باشد، مسلماً تعداد جلسات بیشتری هم برای انتقال چربی لازم است.

تزیق چربی

زمان مناسب انجام جلسه دوم تزریق چربی

بهترین زمان ترمیم تزریق چربی 3 الی 6 ماه بعد از گذشت اولین جلسه تزریق است. البته گاهی پزشک برای طولانی کردن فاصله بین دو جلسه، میزان چربی بیشتری را در جلسه اول به ناحیه موردنظر تزریق می‌کند. بد نیست بدانید بیشتر مراجعه‌کنندگان برای مشاهده نتایج مطلوب و ماندگار فقط نیاز به یک الی دو جلسه تزریق دارند.

تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی باتوجه‌به شدت جذب چربی در بدن ممکن است، تغییر کند. مراقبت‌های اصولی و استاندارد از نواحی تحت درمان در بیشتر مواقع احتمال نیاز به تعداد جلسات بیشتر را کاهش می‌دهد.

فاصله بین جلسات

فاصله مناسب بین تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی تا حد زیادی به میزان پایداری سلول‌های چربی برداشت شده وابسته است. معمولاً حدود 65 درصد از چربی تزریق شده در بازه زمانی 3 الی 6 ماه جذب می‌شود، در این صورت زیباجو باید فرایند تزریق چربی را مجدداً انجام دهد. ماندگاری چربی تزریق شده در جلسه اول به میزان تحرک و تعریق زیباجو، محل تزریق، کاهش وزن ناگهانی، رژیم غذایی، حجم چربی‌های تزریق شده و رعایت نکات مراقبتی بستگی دارد. به کمک مصرف چربی‌های سالم در رژیم غذایی می‌توان تا حد زیادی از نابودی بافت‌های چربی جلوگیری کرد.

آمادگی‌ها و توصیه‌ها

  • برای آمادگی بهتر و بیشتر، لازم است تا زیباجو قبل از انجام تزریق چربی حداقل یک جلسه مشاوره با پزشک داشته باشد.
  • زیباجو باید تمام داروهایی که مصرف می‌کند را با پزشک در میان بگذارد.
  • مراجعه‌کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که استعمال دخانیات و الکل حداقل ۲ هفته قبل از انجام تزریق ممنوع است. این مسئله در مدت‌زمان نقاهت مؤثر خواهد بود.
  • استفاده از داروهایی مانند آسپرین، داروهای ضدالتهابی، ویتامین E و مکمل‌های گیاهی تا هفت روز ممنوع است.
  • توصیه می‌شود یک روز قبل از تزریق، حمام رفته و بدن و موهای خود را خوب بشویید، چراکه تا چند روز بعد از تزریق اجازه استحمام ندارید.
  • شب قبل از تزریق چربی، مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز شده را آغاز کنید.

مراقبت ها

  • حتماً داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را طبق دستورالعمل آن به طور مرتب و دقیق مصرف کنید.
  • تعداد جلسات موردنیاز تزریق چربی را از پزشک خود بپرسید.
  • از انجام هرگونه فعالیت‌های سنگین مثل بلندکردن اجسام با وزن بالا، ورزش، بدنسازی و… خودداری کنید.
  • هرگز ناحیه تزریق شده را ماساژ یا مالش ندهید.
  • تا بهبود کامل، محل تزریق و استخراج چربی را تمیز نگه دارید.
  • از برخورد آب به نواحی تزریق شده تا چند روز اول خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و مناسب استفاده کنید، می‌توانید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.
  • هرگز بدون مشورت با پزشک از دارو یا مکمل به‌صورت خودسرانه استفاده نکنید.
  • به مدت یک هفته از رفتن به محیط‌های گرمی مثل سونا، جکوزی، سولاریوم و… بپرهیزید. توجه داشته باشید که گرما می‌تواند به‌سرعت چربی را از بین ببرد.
تاریخ انتشار : 1401-10-19
سوالات متداول
  • بهترین زمان برای مراجعه به پزشک بعد از جلسه اول تزریق چه زمانی است؟

    معمولاً 3 ماه بعد از جلسه اول، مراجعه‌کننده باید به‌منظور بررسی وضعیت تزریق به پزشک متخصص مراجعه کند تا اگر نیاز بود، جلسه دوم تزریق انجام شود.

  • عوامل مؤثر در ماندگاری چربی تزریق شده چیست؟

    عوامل مؤثر در ماندگاری چربی تزریق شده شامل نحوه تزریق چربی، میزان متابولیسم بدن، عادت غذایی و توجه به نکات مراقبتی هستند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام