تزریق چربی به روش نانوفت

تزریق چربی به روش نانوفت | کاربرد، مزایا و هزینه

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

در روش تزریق چربی، از چربی‌های طبیعی بدن برای درمان موارد گفته شده و جوان‌تر کردن پوست استفاده می‌شود. به همین دلیل نتایج به دست آمده از این روش بسیار طبیعی هستند. به دلیل گسترده شدن استفاده از روش تزریق یا انتقال چربی برای زیباسازی و جوان کردن پوست، پزشکان در تلاش هستند تا روز به روز این روش را بهبود ببخشند تا بتوانند ایمنی روش را افزایش داده و ماندگاری نتایج را بیشتر کنند. یکی از نتایجی که در راستای این تلاش‌ها به دست آمده است؛ تزریق چربی به روش نانوفت است.

این روش در حال حاضر به‌روزترین و جدیدترین متد برای تزریق چربی در زیر پوست است. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره نانوفت با شما در میان بگذاریم و ببینیم که چگونه استفاده از این روش می‌تواند پوستی صاف و شفاف را برای شما به ارمغان آورد.

تزریق چربی به روش نانوفت چیست ؟

در گذشته برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت با استفاده از چربی‌های بدن، تلاش می‌شد تا سلول‌های چربی بدون هیچ آسیبی از ناحیه مورد نظر برداشت شده و به همان صورت برای برطرف کردن مشکلات پوستی مورد استفاده قرار بگیرند. اما رفته‌رفته تجربه ثابت کرد که همه بخش‌های این سلول‌ها برای ترمیم پوست نیاز نیستند و تنها می‌توان از سلول‌های بنیادی یا سلول‌های فیبروپلاست برای جوان‌سازی استفاده کرد. به همین دلیل بود که روش نانوفت ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفت.

در این روش دیگر از سلول‌های زنده چربی برای تزریق استفاده نمی‌شود؛ بلکه این سلول‌های کوچک نانومتری هستند که قرار است وظیفه ترمیم آسیب‌های پوستی را بر عهده بگیرند. به عبارت بهتر آنچه در روش نانوفت به پوست تزریق می‌شود؛ ترکیبی از چربی مایع فیلتر شده و سلول‌های بنیادین است؛ این مایع غلظت زیادی دارد و می‌تواند به طور شگفت‌آوری، آثار زخم، چین و چروک یا هرگونه آسیب پوستی را از بین ببرد. زیرا سلول‌های بنیادی یک سری سلول‌های تمایز نیافته در بدن هستند، به عبارت بهتر می‌توان این سلول‌ها را در بخش‌های مختلفی از بدن استفاده کرد و با سلول‌های آن قسمت وفق داد. سلول‌های بنیادی می‌توانند با تقسیم و تبدیل شدن به سلول‌های سالم پوستی و گسترش در قسمت‌های مختلف، کیفیت پوست را به طور چشمگیری بهبود بخشیده و پوستی صاف و شفاف را برای شما به ارمغان آورند.

از مهمترین مزایای تزریق چربی به روش نانوفت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قدرت ترمیم زیاد به دلیل استفاده از سلول‌های بنیادی،
  • کاهش احتمال واکنش‌های آلرژیک به ماده تزریق شده به دلیل استفاده از چربی‌های طبیعی بدن،
  • روشی با کمترین درد برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت و دست‌ها.

کاربردها

نکته مهمی که باید بدانید این است که تزریق چربی به روش نانوفت، برای حجم دهی استفاده نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از این روش در قسمت سینه و باسن استفاده کرد. علاوه بر این معمولا در مقیاس‌های بزرگ هم از روش نانوفت استفاده نخواهد شد؛ زیرا بیشتر جنبه درمانی دارد و برای بهبود آسیب‌ها و برطرف کردن ضعف‌های پوستی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای تزریق چربی نانوفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوان‌سازی و شادابی کل صورت،
  • از بین بردن لک‌های پوستی یا کک و مک،
  • از بین بردن تیرگی پوست اطراف چشم،
  • برطرف کردن چین و چروک‌های دست،
  • درمان اسکار ناشی از آکنه، زخم یا سوختگی.

تزریق چربی

مراحل تزریق چربی

برای تزریق چربی به روش نانوفت و استفاده از مزیت‌های این روش باید چند مرحله انجام شود که به ترتیب در این بخش بررسی شده‌اند:

انتخاب پزشک مجرب و کلینیک معتبر

مهم‌ترین مرحله برای تزریق چربی به روش نانوفت، انتخاب کلینیک است. این مرحله‌ای است که خودتان باید آن را انجام دهید؛ اما شما در این راه تنها نیستید و می‌توانید از نظر متخصصان و افرادی که قبلا این کار را انجام داده‌اند استفاده کنید. باید بدانید که نانوفت یک روش کاملا تخصصی است و انجام آن نیاز به مهارت و دستگاه‌های ویژه دارد؛ به همین دلیل هر شخصی نمی‌تواند از عهده انجام آن برآید. پس برای انتخاب کلینیک، زمان کافی را صرف کنید و اصلا از مشورت کردن در این رابطه نترسید.

شرکت در جلسه‌های مشورتی با پزشک

مرحله دوم از روش تزریق چربی نانوفت، شرکت در جلسه‌های مشورتی است که با حضور پزشک برگزار می‌شوند. در این جلسه‌ها درباره مسائل بسیار مهمی صحبت خواهد شد. برای مثال شما باید درباره انتظارات خود از نتایج به دست آمده از این روش با پزشک صحبت کنید. همچنین هر سوالی را که درباره تزریق چربی دارید باید مطرح کنید تا پزشک جواب آن‌ها را به شما بدهد.

در کنار این موارد پزشک هم وضعیت مشکل شما را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا نانوفت روش مناسبی برای شما است یا خیر؟ همچنین توضیحاتی را درباره کارهایی که لازم است قبل و بعد از تزریق انجام دهید به شما خواهد کرد. برای مثال اگر نیاز به انجام آزمایش‌هایی پیش از تزریق داشته باشید؛ پزشک در این جلسه شما را در جریان خواهد گذاشت. علاوه بر این موارد، ناحیه برداشت چربی و مقدار مورد نیاز برای برطرف کردن مشکل هم در جلسه‌های مشورتی تعیین خواهد شد.

پس از شرکت در جلسه مشاوره و تعیین مقدار چربی مورد نیاز، تاریخی برای مراجعه تعیین می‌شود. در این تاریخ باید در کلینیک حاضر شوید. پزشک پس از تمیز کردن و پاک‌سازی پوست شما، بی‌حسی موضعی را در بدن ایجاد می‌کند. این بی‌حسی ابتدا در مناطقی ایجاد می‌شود که قرار است برای برداشت چربی مورد استفاده قرار بگیرند.

برداشت و فرآوری چربی

در مجموعه پارسا از دستگاه های مخصوص و مدرن برای برداشتن چربی‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این روش، تعداد سلول‌های بنیادی برداشت شده تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. به طور معمول بانک چربی در روش نانوفت، شکم یا ران است.

پس از برداشتن مقدار مورد نیاز چربی از بانک، نوبت به فرآوری سلول‌های برداشت شده می‌رسد. این مرحله نیاز به مقداری زمان دارد؛ به همین دلیل شما می‌توانید از اتاق عمل خارج شده و استراحت کنید. در این مرحله چربی برداشت شده تبدیل به یک مایع بسیار لطیف و ابریشم گونه می‌شود که سلول‌های بنیادی فراوانی را در خود جای داده و غلظت زیادی دارد. برای این کار، خون و مواد بی‌حسی که در چربی وجود دارند؛ با استفاده از روش‌های خاصی شسته می‌شوند. سپس سلول‌های چربی شکسته می‌شوند و در نهایت مایع درون آن‌ها، بسته‌های میکروسکوپی نانوفت را تشکیل می‌دهد. این بسته‌های میکروسکوپی به خوبی تصفیه می‌شوند و با استفاده از املاح خاصی غنی خواهند شد.

برای مثال مقداری ماده سیتوکین در درون این سلول‌ها ترکیب می‌شود؛ به این ترتیب توانایی آن‌ها برای بهبود بافت آسیب دیده افزایش پیدا می‌کند. زیرا این ماده تعدادی زیادی سلول بنیادی را در خود جای داده است که می‌توانند با تقسیم و تکثیر، منطقه آسیب دیده را درمان و ترمیم کنند.

تزریق چربی و ترخیص

پس از آماده شدن بسته‌های حاوی سلول‌های چربی و سلول‌های بنیادی، شما باید دوباره به اتاق عمل برگردید. در این مرحله بی‌حس‌کننده‌های موضعی در ناحیه تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس از یک سری سوزن بسیار ظریف و تیز برای وارد کردن این سلول‌های فرآوری شده به زیر پوست استفاده می‌شود. این فرایند تزریق حدود چند دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین می‌توان گفت که کلیه مراحل تزریق چربی به لایه‌های پوستی بین ۱ تا ۳ ساعت طول خواهد کشید.

پس از انجام تزریق تا مدتی باید در کلینیک بمانید تا پزشک وضعیت شما را پس از برطرف شدن اثر داروهای بی‌حسی و یا بروز حساسیت‌های احتمالی، مورد برسی قرار دهد. در صورتی که همه شرایط ایده آل باشد، می‌توانید به منزل برگردید. برای بازگشت به منزل بهتر است که شخصی را همراه خود به کلینیک بیاورید تا شما را تا منزل همراهی کند.

مراحل تزریق چربی به روش نانوفت

سن مناسب تزریق چربی

همان‌طور که گفتیم استفاده از روش نانوفت برای تزریق چربی نمی‌تواند باعث حجم بخشیدن به قسمت‌های مختلف بدن شود یا چین و چروک‌های عمیق را از بین ببرد. به همین دلیل افرادی که در سنین بالا هستند؛ نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. توصیه پزشکان و متخصصان کلینیک پارسا این است که تزریق چربی با این روش را از سن ۳۰ سالگی شروع کنید. به این ترتیب می‌توانید با پیشگیری از عمیق شدن چین و چروک‌ها تا سنین بالا از مزیت‌های این روش استفاده کنید. به طور کلی افرادی که در سنین ۳۰ تا ۶۵ سالگی قرار دارند؛ کاندید مناسبی برای نانوفت هستند؛ به شرطی که چروک‌های عمیقی بر روی پوست خود نداشته باشند.

همچنین افرادی که در ناحیه خاصی از پوست خود دارای اسکار یا جای زخم و سوختگی هستند و می‌خواهند آن را از بین ببرند؛ می‌توانند از روش نانوفت استفاده کنند. علاوه بر این‌ها، برای تزریق چربی به روش نانوفت باید بانک چربی کافی داشته باشید.

توصیه‌های قبل از تزریق چربی

اگر در زمانی که برای جلسه مشاوره به کلینیک مراجعه می‌کنید، کاندید مناسبی برای این روش باشید؛ پزشک توصیه‌هایی را به شما ارائه می‌دهد که برای تسریع نتایج و بهبود آن‌ها، باید این توصیه را رعایت کنید. مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از تزریق چربی به روش نانوفت انجام دهید؛ از قرار زیر هستند:

  • حداقل یک ماه قبل از تزریق، از مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات خودداری کنید. زیرا این مواد می‌توانند روند بهبود زخم را در ناحیه برداشت به تاخیر بیندازند و باعث ایجاد خونریزی‌های غیرقابل‌کنترل شوند.
  • حداقل یک هفته قبل از تزریق چربی به روش نانوفت، مصرف الکل را قطع کنید.
  • از مصرف داروهایی مانند قرص‌های ضدالتهاب غیر استروئیدی، آسپیرین و ویتامین E خودداری کنید.
  • قبل از تزریق چربی به روش نانوفت، آب کافی مصرف کنید و رژیم غذایی مقوی داشته باشید.

مراقبت‌های پس از تزریق چربی

بعد از تزریق چربی به روش نانوفت باید کارهایی را انجام دهید که از شدت یافتن عوارض جلوگیری می‌کنند. پس از تزریق ممکن است پزشک داروهایی را برای شما تجویز کند که باید به طور مرتب آن‌ها را مصرف کنید. به علاوه دستوراتی را به شما خواهد داد که برای دستیابی به نتیجه دلخواه، باید آن‌ها را مو به مو انجام دهید. از مهم‌ترین مراقبت‌های پس از تزریق چربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از انجام ورزش‌های سنگین مانند بدن‌سازی، وزنه‌برداری، هوازی، پیلاتس، ایروبیک و زومبا خودداری کنید. این ورزش‌ها تعریق را افزایش می‌دهند و با زیاد کردن گردش خون، باعث ایجاد تورم و التهاب می‌شوند.
  • از خم و راست شدن به مقدار زیاد خودداری کنید.
  • برای کاهش درد یا جلوگیری از ورم و کبودی، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان مناطق تزریق چربی یا برداشت آن را ماساژ ندهید یا نخارانید.
  • از خوابیدن روی محل تزریق خودداری کنید و تا چند هفته سر خود را در زمان خواب، در موقعیتی بالاتر از بدنتان قرار دهید.
  • در محیط‌های گرم مانند سونا یا جکوزی قرار نگیرید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا رفتن به سالن‌های سولاریوم خودداری کنید. تابش مستقیم نور آفتاب و حرارت ایجادشده در اثر این کار، باعث می‌شود که چربی‌ها به صورت نامتوازن پخش شوند و عدم تقارن در نواحی تزریق ایجاد شود.
  • زخم‌های ناحیه برداشت را به طور مرتب شستشو دهید و از داروهای موضعی برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.
  • به طور مرتب و به مقدار زیاد آب بنوشید.

تزریق نانوفت به صورت

عوارض تزریق چربی به روش نانوفت

به طور کلی تزریق چربی به روش نانوفت اگر در یک کلینیک معتبر انجام شود؛ عوارض چندانی را برای شما به دنبال ندارد. با این حال اگر این کار را نزد یک پزشک ناشی یا در یک مرکز غیر معتبر انجام دهید؛ احتمالا ناچار خواهید بود مدت زیادی را برای درمان عارضه‌های عجیب و غریبی که دچارتان شده، صرف کنید. از رایج‌ترین عوارض تزریق چربی به روش نانوفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و التهاب،
  • تورم،
  • کبودی،
  • احساس درد خفیف،

علاوه بر این‌ها یک سری عوارض نادر هم وجود دارد که معمولا به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های بعد از عمل یا ماهر نبودن پزشک به وجود می‌آیند. این عوارض عبارت‌اند از:

مقایسه نانوفت با دیگر روش‌های تزریق چربی

در دنیای امروز برای تزریق چربی از دو روش استفاده می‌شود که به نام‌های نانوفت و میکروفت شناخته می‌شوند. در هیچ یک از این دو روش، چربی به صورت مستقیم به ناحیه مورد نظر تزریق نمی‌شود؛ بلکه با استفاده از روش‌های خاصی، این سلول‌ها به بسته‌های کوچک‌تری در اندازه‌های میکروسکوپی تبدیل می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت میان روش‌های میکروفت و نانوفت، اندازه سلول‌های چربی تزریق شده است.

در روش میکروفت سلول‌های چربی برداشت شده پس از فرآوری و تصفیه به صورت بسته‌های میکرومتری درمی‌آیند. البته در این روش بر خلاف نانوفت خبری از سلول‌های بنیادی که باعث غلیظ شدن محلول چربی می‌شوند، نیست. اما نکته مهم اینجا است که روش میکروفت، می‌تواند برای حجیم سازی قسمت‌های مختلف هم مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع از سلول‌های بزرگ‌تر، سازگاری خوبی با بافت دارند و می‌توانند به خوبی حجم از دست رفته را جبران کنند.

از نظر نتایج می‌توان گفت که هر دو روش با هم مشابه هستند و در نهایت یک نتیجه طبیعی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. با این حال نتایج نهایی در روش میکروفت، خیلی سریع‌تر خود را نشان می‌دهند. به علاوه هر دو روش دوره نقاهت کوتاه‌مدتی دارند و تهاجمی نیستند. البته اگر بخواهیم از دید هزینه این دو روش را با هم مقایسه کنیم؛ باید بگوییم که نانوفت هزینه بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت. زیرا ذرات ایجادشده در این روش اندازه کوچک‌تری دارند؛ به همین دلیل نیازمند طی کردن مراحل طولانی‌تر با دقت بیشتری برای تجزیه شدن هستند.

چربی تزریق شده از بدن

هزینه تزریق چربی نانوفت

هزینه تزریق چربی با استفاده از روش نانوفت به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال مقدار چربی مورد نیاز برای ترمیم آسیب، روش برداشت چربی، وسعت ناحیه آسیب دیده و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، همگی در تعیین هزینه تزریق چربی موثر هستند. جهت دریافت هزینه دقیق تزریق چربی به روش نانوفت از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید :

  • ۰۲۱-۲۲۱۲۲۸۲۲ (خط ویژه)
  • ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ ( مشاوره و ارسال عکس )
تاریخ انتشار : 1400-10-30
سوالات متداول
  • چه کسانی نمی‌توانند تزریق چربی را به روش نانوفت انجام دهند ؟

    افرادی که مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی هستند یا ورزشکارانی که میزان چربی بدن آن‌ها کم است و ماهیچه زیادی دارند.

  • نتایج تزریق چربی به روش نانوفت چه مدت پس از تزریق آشکار می‌شوند ؟

    معمولا حدود چهار هفته تا سه ماه طول می‌کشد تا نتایج نهایی تزریق چربی به روش نانوفت خود را نشان دهند. اما شما می‌توانید نتایج اولیه را بلافاصله پس از تزریق مشاهده کنید.

  • چربی مورد نیاز برای این روش از کدام قسمت‌های بدن استخراج می‌شود ؟

    شکم، پهلوها و ران‌ها اصلی‌ترین بانک‌های استخراج چربی در بدن هستند.

  • چه زمان برای تزریق مجدد باید به پزشک مراجعه کرد ؟

    به طور معمول تزریق چربی به روش نانوفت تنها در یک جلسه انجام می‌شود و نیازی به تمدید یا تکرار ندارد. اما در مواردی ممکن است چربی تزریق‌شده توسط بدن جذب شود؛ به همین دلیل نیاز به تکرار عمل وجود دارد. حتی اگر این اتفاق نیفتد؛ باز هم پس از گذشت ۲۱ روز باید از کلینیک وقت بگیرید و برای بازبینی نتایج مراجعه کنید.

    البته این در صورتی است که تزریق چربی روند طبیعی خود را طی کنند و درد یا التهاب قابل‌توجهی بر روی پوست ایجاد نشود. در غیر این صورت باید زودتر از این موعد و برای بررسی عوارض نزد پزشک خود بروید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • سحر
    1401-01-17

    سلام ,
    ممنون میشم پاسخ بدید اگر ترمیم نانو چربی انجام بدم بعد از تزریق چربی ۳ ماهه گذشته تأثیر بهتری داره برای خط خنده ؟
    من ۱ ماهه پیش تزریق چربی انجام دادم اما خط خنده ام پر نشد و دکتر میگه ۲ ماهه دیگه بیا برای ترمیم چون الان چربیها بافتشون در زیر پوست شکل نگرفته.
    آیا ترمیم دوباره اثر خواهد داشت روی خط خنده ؟
    یا روش دیگه انجام بدم.
    من از شکل فیلر یا ژل زیر پوست خوشم نمیاد مصنوعی تر از چربی هست.
    لطفا راهنمایی بفرمایید .

    سپاس
    سحر

    • پارسا
      1401-01-17

      سلام و وقت بخیر

      ماندگاری چربی در خط خنده کمتر از جاهای دیگر صورت هست به همین دلیل باید با تکرار تزریق چربی مدت ماندگاری رو افزایش داد.

  • مرضیه موسوی
    1400-11-02

    سلام من ۵ سال پیش تزریق انجام دادم ولی متاسفانه دوباره پوستم پشل شده میتونم دوباره چربی تزریق کنم

    • پارسا
      1400-11-07

      سلام و وقت بخیر

      این مورد باید بصورت حضوری بررسی بشه، چون به سن و حالت صورت و نوع پوست شما بستگی دارد و باید بررسی دقیق انجام شود.

+مشاهده بیشتر