تزریق چربی به دست

تزریق چربی به پشت دست | مراحل، قیمت و عوارض

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : مقالات تزریق چربی

هر زمان که صحبت از جوان‌سازی و از بین بردن چین و چروک‌ها می‌شود؛ توجه ما به سمت صورت معطوف خواهد شد. اما واقعیت اینجا است که تاثیرات افزایش سن و دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی پوست، تنها محدود به صورت نمی‌شوند و همه قسمت‌های بدن را درگیر خواهد کرد. بنابراین لازم است که از روش‌های جوان‌سازی و مراقبتی پوست برای همه قسمت‌های بدن خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که تحت تاثیر چنین عواملی قرار می‌گیرد؛ پوست دست است.

معمولا افزایش سن باعث ایجاد یک سری لکه‌های قهوه‌ای بر روی دست می‌شود. به علاوه شل شدن و افتادگی پوست هم یکی دیگر از اثرات پیری است که خود را بر روی دست‌ها نشان می‌دهد. اما چگونه می‌توان شادابی را برای پوست دست به ارمغان آورد؟ آیا روشی برای برطرف کردن افتادگی این ناحیه وجود دارد؟ امروزه از تزریق چربی به دست برای حل چنین مشکلاتی استفاده می‌شود. اما این روش دقیقا چگونه می‌تواند باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها بر روی دست شود؟ با ما همراه باشید تا همه نکات را درباره این روش با شما در میان بگذاریم.

تزریق چربی چیست و چگونه انجام می‌شود ؟

یکی از بهترین روش‌های جوان‌سازی که برای از بین بردن چین و چروک‌های خیلی عمیق یا برطرف کردن افتادگی‌های شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تزریق چربی است. در این روش به جای استفاده از ژل، فیلر یا هر نوع ماده خارجی، از چربی‌های خود بدن برای جوان‌تر شدن پوست استفاده می‌شود. به همین دلیل معمولا حساسیتی در افراد ایجاد نمی‌شود و نتایجی کاملا طبیعی به دست خواهد آمد. این چربی‌ها معمولا از ناحیه شکم، پهلو و ران برداشت شده و برای استخراج آن‌ها از روش‌هایی مانند لیپوساکشن و لیپوماتیک استفاده می‌شود.

چربی‌هایی که از بدن خارج می‌شوند؛ به طور مستقیم قابل تزریق به دست یا صورت نیستند. بلکه با استفاده از دستگاه‌های خاصی که سانتریفیوژ نام دارند؛ باید فرآوری شوند. به این معنا که خون، آب و هر نوع ناخالصی از آن‌ها جدا می‌شود و به سلول‌هایی تبدیل می‌شوند که می‌توانند به راحتی با استفاده از سوزن‌های بسیار باریک (کانولا) تزریق شوند. این کار می‌تواند باعث حجم دادن به قسمت‌های مختلف، از بین بردن چین و چروک‌ها و جبران چربی از دست رفته در برخی از قسمت‌ها شود.

نحوه انجام عمل

مراحل کلی تزریق چربی به دست و روش‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود؛ با تزریق چربی به صورت یا دیگر قسمت‌های بدن چندان متفاوت نیست. بنابراین می‌توان گفت که مراحل کلی برای تزریق چربی به پوست از قرار زیر هستند:

شرکت در جلسه مشاوره

اولین و مهم‌ترین مرحله برای انجام هر عمل زیبایی انتخاب کلینیک است. به ویژه در مورد تزریق چربی، معتبر بودن کلینیک و ماهر بودن پزشک تاثیر بسیار به سزایی در نتیجه به دست آمده خواهد داشت. به همین دلیل باید سعی کنید که از این مرحله سرسری نگذرید و حتما زمان کافی را برای آن اختصاص دهید. در جلسه مشاوره شما می‌توانید اطلاعات خوبی را درباره پزشک، کلینیک و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند؛ به دست آورید. به علاوه می‌توانید انتظارات خود را با پزشک مطرح کرده و به این ترتیب به یک نگاه مشترک و واقعی نسبت به چیزی که می‌خواهید؛ دست پیدا کنید.

به طور معمول در جلسه مشاوره پزشک سلامت عمومی شما را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا کاندید مناسبی برای تزریق چربی به دست هستید یا خیر؟ به علاوه در صورت نیاز آزمایش‌هایی را برای شما تجویز می‌کند که باید آن‌ها را انجام دهید. پس از مشخص شدن نتایج این آزمایش‌ها، مشکل شما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا میزان چربی مورد نیاز برای تزریق به دست برآورد شود. در نهایت پزشک یک سری توصیه‌ها را به شما ارائه می‌دهد که باید قبل از مراجعه برای تزریق چربی آن‌ها را رعایت کنید.

برداشت و فرآوری چربی‌ها

پزشک شما با کمک خودتان یک ناحیه را برای استخراج چربی انتخاب کرده و آن جا را بی حس می کند. سپس یک برش کوچک در آن جا ایجاد می کند، از یک روش استریل سازی استفاده کرده، سپس از یک مکنده برای استخراج چربی استفاده می کند.

پس از اینکه چربی از بدن شما خارج شد؛ باید فرآوری شود تا بتوان آن را به دست‌ها تزریق کرد. برای این کار چربی‌های استخراج شده در سانتریفیوژ قرار می‌گیرند تا همه ناخالصی‌ها از آن‌ها جدا شود. بسته به اینکه از روش نانوفت برای تزریق چربی استفاده می‌شود یا میکروفت، اندازه سلول‌های نهایی متفاوت خواهند بود. به دلیل اینکه مقدار چربی مورد نیاز برای احیای پوست دست‌ها چندان زیاد نیست؛ می‌توانید از روش نانوفت هم برای بهبود این ناحیه استفاده کنید.

تزریق چربی‌ها

در نهایت و زمانی که سلول‌های چربی به صورت قابل تزریق درآمدند؛ از سوزن‌های بسیار ظریفی برای تزریق استفاده می‌شود. باید بدانید که در همه مراحل برداشت و تزریق چربی، از بی‌حس‌کننده‌های موضعی برای کاهش درد استفاده می‌شود. بنابراین در هیچ مرحله‌ای از این عمل، شما دردی را احساس نخواهید کرد. برای اینکه چربی به طور یکنواخت در دست‌های شما پخش شود، ممکن است که تزریق در چند ناحیه انجام شود یا اینکه پزشک از ماساژهای مخصوص برای کمک به پخش بهتر چربی تزریق‌شده استفاده کند. همچنین بسته به نیاز ممکن است از کمپرس سرد یا یخ، برای کاهش درد ناشی از برطرف شدن اثرات بی‌حسی و ورم استفاده شود.

تزریق چربی به دست

کاندید مناسب

محدودیتی برای تزریق کردن چربی به دست‌ها وجود ندارد و بیشتر افرادی که در بازه سنی 30 تا 65 سال قرار می‌گیرند؛ می‌توانند از این روش برای جوان‌سازی دست‌ها استفاده کنند. حتی افرادی در سنین بالاتر هم ممکن است به تشخیص پزشک بتوانند برای زیباتر شدن دست‌هایشان، تزریق چربی را امتحان کنند.مناسب‌ترین کاندیدای تزریق چربی به دست کسی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • به زیبایی و شکل ظاهری دست‌های خود اهمیت داده و انتظارات واقع‌بینانه‌ای از این روش داشته باشد.
  • دستان لاغری داشته باشد که در آن‌ها فضای خالی میان انگشتان مشخص است.
  • رگ‌های خونی دست به طور واضح مشخص باشند و استخوان‌ها به شکلی برآمده دیده شوند.
  • بر روی ناحیه پشتی دستان خود دارای جراحت‌های پوستی مانند جای زخم، بریدگی، سوختگی یا فرورفتگی هستند.
  • به دلیل افزایش سن، نازک شدن پوست یا تاثیرات ناشی از نور خورشید، رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای یا کک و مک بر روی دستانشان دیده می‌شود.
  • پوست دستانشان حالت خشکی پیدا کرده و به همین دلیل زیبایی خود را از دست داده است.

مزایای تزریق چربی

همان‌طور که گفتیم به دلیل اینکه در این روش از هیچ ماده خارجی یا مصنوعی برای تزریق استفاده نمی‌شود و چربی‌ها از بدن خود فرد گرفته شده است؛ معمولا واکنش‌های آلرژیک برای افراد اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر با یک بار تزریق چربی تا سال‌ها می‌توانید از نتایج آن بهره‌مند شوید و هیچ نیازی به تمدید یا تکرار این کار تا سال‌های بعدی نخواهید داشت. تزریق چربی می‌تواند نتایجی کاملا طبیعی را برای شما به ارمغان آورد. نکته مهم اینجا است که برای انجام هم‌زمان آن با تزریق چربی به صورت یا دیگر قسمت‌های بدن، هیچ محدودیتی وجود ندارد.

توصیه‌های قبل از تزریق چربی

اگر می‌خواهید ماندگاری نتایج تزریق چربی برای شما بیشتر شود و بتوانید نتیجه بهتری را از این روش به دست آورید؛ بهتر است که انجام این توصیه‌ها را جدی بگیرید. مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از تزریق چربی به دست انجام دهید؛ از قرار زیر هستند:

  • حداقل به مدت 2 هفته قبل از تزریق، از خوردن داروهای ضد التهاب، ضد انعقاد خون، ویتامین E، آسپیرین و ایبوپروفن خودداری کنید. اگر ناچار به مصرف این داروها هستید؛ در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.
  • حداقل به مدت یک هفته از کشیدن سیگار یا قلیان یا مصرف هر نوع دخانیات دیگر خودداری کنید.
  • بهتر است حدود یک هفته قبل از برداشت و انتقال چربی، از هیچ نوشیدنی الکلی استفاده نکنید.
  • حتما آزمایش‌هایی را که برای شما تجویز شده است؛ انجام دهید.

مراقبت های بعد از تزریق چربی

  • هرگز دست‌های خود را فشار ندهید. بهتر است تا حدود یک هفته از دست دادن با دیگر افراد هم خودداری کنید؛ زیرا ممکن است فشار ناخواسته‌ای به دست‌ها وارد شود.
  • برای تسکین درد و ورم ناشی از تزریق چربی تا سه روز اول از کمپرس سرد و در سه روز دوم از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • به مدت حداقل یک هفته از رفتن به مکان‌های خیلی گرم مانند سونا و جکوزی خودداری کنید.
  • بهتر است تا زمان تثبیت شدن نتایج، از کاشت ناخن و کارهایی از این قبیل خودداری کنید. زیرا اشعه UV دستگاه‌هایی که برای این کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ممکن است بر روی چربی تزریق شده تاثیر داشته باشد.
  • به مدت حداقل یک هفته دست‌های خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • از پوشیدن دستکش‌های تنگ یا لباس‌هایی که آستین تنگی دارند؛ خودداری کنید.
  • از بلند کردن اشیا سنگین یا انجام ورزش‌هایی مانند والیبال، بسکتبال یا هر نوع ورزشی که به دست‌ها فشار وارد می‌کند؛ خودداری کنید.
  • تا حداقل دو روز از رفتن به حمام خودداری کنید و پس از آن به مدت یک هفته، با آب ولرم دست‌های خود را بشویید.
  • برای خشک شدن دست‌ها از حوله یا پارچه استفاده نکنید و بدون هیچ فشاری آن‌ها را با دستمال کاغذی تمیز خشک کنید.
  • داروهایی را که پزشک برای شما تجویز کرده است؛ به موقع مصرف کنید.

عوارض تزریق چربی

همانند تزریق چربی به سایر نقاط بدن، تزریق کردن چربی‌ها به دست هم عوارضی را برای شما به دنبال دارد. البته در صورتی که پزشک ماهری این کار را انجام داده باشد؛ عوارض معمولا بیشتر از ۷ تا ۱۴ روز دوام نخواهند داشت و هیچ مشکل جدی برای شما پیش نخواهد آمد. مواردی مانند قرمزی، تورم و احساس درد از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض تزریق چربی به دست هستند. اما اگر نشانه‌هایی از عفونت، کبودی ماندگار، درد فزاینده یا احساس سفتی و گلوله شدن چربی در زیر پوست دیدید؛ باید به پزشک خود اطلاع دهید.

هزینه تزریق چربی به پشت دست

بسته به اینکه چه مقدار چربی برای اصلاح شکل ظاهری دستان خود نیاز دارید؛ هزینه تزریق چربی به دست متفاوت خواهد بود. به علاوه کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید و پزشکی که این عمل را برای شما انجام می‌دهد؛ از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هزینه تزریق چربی بر روی پشت دست‌ها هستند. در کلینیک پارسا برای انجام این کار، نرخی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب کلینیک، ضمن بررسی کیفیت خدمات، قیمت تعیین شده را هم مقایسه کنید. به این ترتیب در دام کلینیک‌های ارزان‌قیمت و بی‌تجربه نخواهید افتاد و در ضمن هزینه زیادی هم به شما تحمیل نخواهد شد.

تاریخ انتشار : 1400-10-27
سوالات متداول
  • چرا پوست دست نیاز به تزریق چربی دارد ؟

    پوست دست به مرور زمان و در اثر افزایش سن، چربی خود را از دست داده و نازک می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که استخوان‌های باریک در پشت دست خود را نشان داده و زیبایی این قسمت را تحت تاثیر قرار دهند. از سوی دیگر این نازک شدن پوست باعث می‌شود که یک سری لکه‌ها هم بر روی دست ایجاد شده و رگ‌های خونی به طور کامل مشخص باشند.

    دست‌ها به طور دائم در معرض دید هستند و شادابی و لطافت آن‌ها می‌تواند در اعتماد به نفس شما تاثیر به سزایی داشته باشد؛ به همین دلیل افراد برای بهبود ظاهر دستان خود و از بین بردن این حالت استخوانی و لکه‌های موجود بر روی پوست، روش تزریق چربی را امتحان می‌کنند.

  • تزریق چربی به دست چقدر طول می‌کشد ؟

    عمل تزریق چربی به دست‌ها معمولا مدت زیادی طول نمی‌کشد. برای هر دست، حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. در مجموع می‌توان گفت که کل عمل کمتر از یک ساعت زمان می‌برد.

  • آیا رژیم غذایی در نتایج تزریق چربی موثر است؟

    بله. داشتن رژیم غذایی سالم و خوردن آب زیاد پس از تزریق چربی می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جلوگیری از شدت یافتن عوارض کمک کند.

  • آیا تزریق چربی به دست درد دارد؟

    همان‌طور که گفتیم در طی تزریق چربی به دست به دلیل استفاده از مواد بی‌حس‌کننده، شما دردی را حس نخواهید کرد. با این حال پس از برطرف شدن اثر داروها، ممکن است کمی احساس درد کنید که با مسکن برطرف می‌شود.

  • آیا می‌توان تزریق چربی به دست را به طور هم‌زمان با دیگر قسمت‌های بدن انجام داد؟

    بله. شما می‌توانید به طور هم‌زمان چربی استخراج شده را به دست، صورت و دیگر قسمت‌های بدن خود تزریق کنید.

  • پس از تزریق چربی به دست، باید از چه شوینده‌ای برای شستن دست‌ها استفاده کنیم؟

    توصیه می‌شود که تنها از شوینده‌هایی استفاده کنید که پزشک برای شما تجویز کرده است. همچنین می‌توانید مواد شوینده مخصوص پوست‌های حساس را هم به تشخیص پزشک مورد استفاده قرار دهید.

  • آیا استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی پس از تزریق چربی به دست ممنوع است؟

    در این موارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. معمولا توصیه می‌شود که تا بهبود عوارض از مواد آرایشی و مواد بهداشتی معطر استفاده نکنید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام