حس بویایی بعد از عمل بینی

حس بویایی پس از جراحی بینی چه زمانی باز می گردد؟

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه جراحی بینی

جراحی بینی یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی است که با هدف زیبایی و کوچک تر شدن اندازه بینی و یا بهبود مشکلات ساختاری مانند رفع انحراف بینی یا مشکلات تنفسی انجام می شود و نتایج بسیار درخشانی را به همراه دارد.

این روش نیز همانند سایر جراحی ها می تواند با یک سری عوارض احتمالی همراه باشد که آگاهی از آن ها کمک می کند تا دوره نقاهت را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارید. یکی از مواردی که اغلب افراد بعد از جراحی با آن روبرو می شوند، کاهش یا از بین رفتن حس بویایی است که معمولا فرد طعم غذا را متوجه نمی شود و یا برخی بوها را احساس نمی کند که خب این مساله می تواند نگرانی هایی را ایجاد کند

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که حس بویایی پس از جراحی بینی چه زمانی باز می گردد؟

علت کاهش حس بویایی پس از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی با اعمال تغییر بر روی ساختارهای داخلی بینی یعنی استخوان و غضروف همراه است که اعصاب موجود در بینی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و به همین خاطر است که درجاتی از ورم و کبودی بعد از جراحی بینی دیده می شود. ورم ایجاد شده می تواند اختلالاتی را در عملکرد رشته های عصبی بویایی ایجاد کند و سیستم بویایی مختل شود و فرد قدرت تشخیص بو و مزه را از دست بدهد که این حالت به مرور زمان و با ترمیم یافتن بافت بینی و خوابیدن ورم، برطرف خواهد شد.

تجربه افراد در کاهش یا از دست دادن حس بویایی بعد از جراحی متغیر است و می تواند در بسیاری از موارد همانند سرما خوردگی یا ابتلا به آنفولانزا باشد و شما از طعم غذاها لذت نبرید. اما در صورت مواجه با چنین عارضه ای، دچار استرس نشوید و این را در نظر داشته باشید که در صورتی که جراحی توسط پزشک متخصص انجام شود، اصلا نیازی نیست نگران از بین رفتن حس بویایی تان باشید.

زمان بازگشت حس بویایی بعد از جراحی بینی

مدت بازگشت حس بویایی بعد از جراحی به عوامل مختلفی مانند نوع عمل بینی، میزان ترشحات و التهاب و ورم بافت بینی بستگی دارد. برخی افراد ممکن است بعد از سه هفته، متوجه بهبود در حس بویایی خود شوند و برخی دیگر ممکن است به مدت یک تا دو ماه و یا بیشتر این مشکل را داشته باشند که به میزان روند ترمیم بافت و اعصاب و کاهش التهاب و ورم بستگی دارد.

در مواردی که کم شدن حس بویایی به دلیل تشکیل لخته خون و گرفتگی بینی باشد، شستشوی بینی با سرم می تواند کمک کننده باشد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که از انجام هر گونه اقدام خودسرانه یا مصرف دارو باید خودداری شود.

در صورتی که احساس کردید دوره نقاهت جراحی طی شده و هم چنان حس بویایی تان به روال قبل بازنگشته، پزشک را در جریان قرار دهید تا بافت بینی مورد معاینه قرار بگیرید و با تشخیص علت، درمان و مراقبت های ویژه تری در نظر گرفته شود و مشکل سریع تر برطرف گردد.

برای مطلع شدن از بازگشت حس بویایی تان می توانید درب شیشه عطر یا قهوه را باز کرده و بو کنید، چنان چه بعد از گذشت سه ماه از جراحی، بویی را احساس نکردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان و اقدامات موثر برای بهبودی

از جمله اقدامات موثری که به بهبود و بازگشت حس بویایی به حالت طبیعی کمک می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از جراحی توصیه می شود تا حد امکان در منزل بمانید و استراحت کنید، به همین خاطر به پوزیشن خوابیدن باید اهمیت داده شود و باید به گونه ای باشد که سر بالا قرار بگیرد تا علاوه بر کاهش ورم و التهاب، مجاری هوایی باز شوند و فشار کمتری به بینی وارد گردد. از این رو توصیه می شود یک یا دو بالشت زیر سر گذاشته شود.
  • از انجام فعالیت های شدید بدنی و ورزش، خم و راست شدن یا بلند کردن اجسام سنگین باید خودداری شود، آن هم به این دلیل که این قبیل فعالیت ها باعث جمع شدن خون در سر و بینی می شوند.
  • به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید و نمک و فلفل را از وعده های غذایی خود حذف کنید تا از میزان ورم و التهاب موجود در بینی کاسته شود. تا جایی که می توانید آب و مایعات مصرف کنید تا هیدراته بدن حفظ شود.
  • برای کاهش ورم می توانید روزها اول بعد از جراحی، از کمپرس یخ استفاده کنید که این اقدام می تواند به بهبود و ترمیم اعصاب بینی و بازگشت حس بویایی به حالت طبیعی کمک کند.
  • تمامی داروها را به موقع مصرف کنید و مراقبت ها و توصیه های گفته شده را به دقت انجام دهید تا دوره نقاهت با سرعت بیشتری شود و از میزان ورم و التهاب نیز کاسته شود.
تاریخ انتشار : 1401-08-13
سوالات متداول
  • آیا درمانی برای درمان کاهش حس بویایی بعد از جراحی وجود دارد؟

    جهت بررسی علت از بین رفتن یا کاهش حس بویایی، تست های تصویربرداری و معاینات بینی انجام می شود و ممکن است درمان هایی مانند داروهای استروئیدی در فرم اسپری یا قرص در نظر گرفته شود، اما در صورتی که علت این اختلال، آسیب اعصاب باشد، درمانی جز صبر کردن برای ترمیم یافتن اعصاب نخواهد بود که البته خوشبختانه در بسیاری از موارد، حس بویایی افراد بعد از گذشت مدتی برمی گردد که ممکن است این روند در برخی افراد طولانی تر از دیگران باشد.

  • آیا بعد از جراحی، حس چشایی نیز با حس بویایی تغییر می کند؟

    حس بویایی و چشایی در ارتباط با یکدیگر هستند و معمولا زمانی که حس بویایی تغییر می کند، فرد حس چشایی خود را نیز از دست می دهد و این دو حس مکمل یکدیگر هستند و این گونه می توان گفت که حس چشایی از طریق حس بویایی بروز می کند. به همین خاطر، بسیاری از افراد از کاهش هر دو حس بعد از جراحی شکایت می کنند.

  • آیا مدل بینی بر میزان حس بویایی بعد از جراحی تاثیر می گذارد؟

    بله، فرم و مدل بینی یکی از عواملی است که بر حس بویایی بعد از جراحی تاثیر می گذارد و زمانی که بینی کوچک و فانتزی می شود، احتمال وارد آمدن آسیب به اعصاب بینی بیشتر است و حس بویایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. زمانی که قبل از جراحی در جلسات مشاوره شرکت می کنید، اگر توصیه پزشک بر عروسکی نشدن بینی بود، آن را بپذیرید تا با مشکلات این چنینی بعد از جراحی روبرو نشوید.

    این را در نظر داشته باشید که در صورتی که کاهش حس بویایی به دلیل آسیب اعصاب باشد، مدتی طول می کشد تا روند ترمیم طی شود و شما باید در این مدت به نبود حس بویایی و چشایی عادت کنید.

  • آیا راهی برای پیشگیری از کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی وجود دارد؟

    در واقع خیر. اما در صورتی که جراحی توسط پزشک متخصص و آشنا با آناتومی و ساختار بینی انجام شود، احتمال بروز هر گونه عارضه ای از جمله تغییر در حس بویایی به حداقل خواهد رسید، به خصوص آن دسته از افرادی که به دنبال داشتن بینی های عروسکی و فانتزی هستند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام