افزایش رشد مو

بهترین و مؤثرترین راهکارهای افزایش رشد مو

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

گاهی به دلایل مختلفی از جمله افزایش سن، رشد موها کاهش می‌یابد، در این مواقع باید به دنبال راهکاری برای افزایش رشد مو بود. رشد مو می‌تواند به کمک انواع داروها، مکمل‌ها، رژیم غذایی درست و درمان‌های طب سنتی افزایش یابد.در واقع برای تقویت مو باید به فولیکول‌های آن ویتامین و مواد معدنی برسانید. در ادامه چند مورد از تأثیرگذارترین و بهترین روش‌های افزایش رشد مو را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی روند کلی رشد مو

مو به‌عنوان یکی از عوامل مهم زیبایی افراد و افزایش اعتماد به‌ نفس شناخته می‌شود. داشتن موهای شاداب، مقاوم، بلند و پرپشت آرزوی هر فردی است. امروزه روش‌های متنوعی برای تقویت رشد مو به وجود آمده است که در این مطلب قصد داریم تمام آنها را بررسی کنیم. به طور میانگین موهای هر انسانی در ماه حدود 1.5 سانتی‌متر و در سال حدود 15 سانتی‌متر یا شش اینچ رشد می‌کند. افزایش رشد مو در وهله اول به سن، ژنتیک، رژیم غذایی و سلامت بدن وابسته است.

رشد مو در انسان شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است. هر قسمت از مرحله رشد متفاوت است، در مرحله آناژن حدود 2 تا 6 سال زمان می‌برد تا مو رشد کند. در مرحله کاتاژن که بعد از فاز آناژن شروع می‌شود، فولیکول‌های مو تجدید می‌شوند. مرحله آخر نیز مرحله تلوژن است که در آن فولیکول وارد فاز استراحتی خواهد شد و رشد کمتری را تجربه خواهد کرد.

اکنون که از مراحل مختلف رشد مو مطلع شدید، بد نیست با روش‌های افزایش رشد مو به روش‌های خانگی، سنتی و مدرن نیز آشنا شوید.

افزایش رشد مو با روش‌های خانگی

روش‌های متعددی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت و افزایش رشد آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو مشکلات ژنتیکی، کمبود ویتامین و مواد مغذی در بدن، اختلال در هورمون‌ها و استفاده از مواد شوینده نامناسب است. به کمک روش‌های طب سنتی و استفاده از یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی می‌توان تا حد زیادی به رشد مو کمک کرد. انواع روغن‌های گیاهی و طبیعی نیز در رشد مو مؤثر هستند.

از مواد غذایی رایج که برای رشد مو مفید هستند می‌توان به تخم‌مرغ، توت‌ها، اسفناج، ماهی چرب، سیب‌زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها، فلفل دلمه و میگو اشاره کرد. تأثیرات تمامی مواد غذایی نام برده را در این مطلب باهم بررسی می‌کنیم. شاید برای شما هم سؤال مطرح شود که برای رشد مو چه درمان‌های خانگی و طب سنتی وجود دارد؟ آیا امکان رشد سریع مو در یک هفته وجود دارد؟ برای پاسخ به این دسته سؤالات با ما همراه باشید.

رژیم غذایی

با داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب می‌توانید مقدار کافی از ویتامین، مواد مغذی، پروتئینی و مواد معدنی موردنیاز جهت رشد موهای خود را تأمین کنید. رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار زیادی پروتئین و ویتامین نظیر بیوتین، ویتامین سی، ویتامین دی، ویتامین E، روی، آهن، امگا 3 و امگا 6 باشد. مصرف مکمل‌های امگا سه و شش می‌تواند تا 6 ماه از ریزش مو جلوگیری کند.

توصیه می‌شود از رژیم‌های محدودکننده استفاده نکنید. زیرا این رژیم‌ها منابع و مواد مغذی کافی ندارند. مصرف مواد حاوی کافئین مثل قهوه نیز می‌تواند در رشد موی شما تأثیرگذار باشد.

ماساژ کف سر

یکی از راهکارهای افزایش رشد مو ماساژ کف سر است. تحقیقات اخیر نشان داده است که ماساژ کف سر در سلامت موها نقش مؤثری دارد، ماساژ کف سر به افزایش گردش خون، آرامش، کاهش اضطراب و رشد موی سر کمک می‌کند. پزشکان به‌منظور تقویت مو و ضخیم شدن تارهای آن توصیه می‌کنند، روزانه 4 الی 5 دقیقه پوست سر را ماساژ دهید. ماساژ پوست سر به گشاد شدن عروق خونی زیر پوست و افزایش مقاومت موها کمک زیادی می‌کند.

ماساژ کف سر

استفاده کمتر از سشوار و اتوی مو

همان‌طور که می‌دانید حرارت ناشی از اتوی مو و سشوارهای حرفه‌ای به موهای شما آسیب می‌رساند. به‌مرور با استفاده مداوم از این وسایل آرایشی تارهای مو شکننده شده و رشد آنها کاهش می‌یابد. در نتیجه توصیه می‌شود استفاده از این وسیله‌ها را محدود کنید و یا از یک محصول محافظ مثل روغن و کرم مو در برابر حرارت استفاده کنید. حتی می‌توانید به‌جای استفاده از سشوار برای خشک‌کردن موهای خود از یک حوله مناسب استفاده کنید. البته پیچیدن موها در حوله توصیه نمی‌شود و فقط کافی است بعد از شستن موها را به‌آرامی با حوله خشک کنید.

انتخاب شامپوی مناسب

یکی از مهم‌ترین موارد برای افزایش رشد موها انتخاب شامپوی مناسب و بدون مواد مضری مثل پارابن است. شامپوهای باکیفیت از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و با رساندن مواد مغذی به مو سبب رشد و تقویت مو خواهند شد. توجه داشته باشید که موهای خود را هرگز با آب داغ نشویید و در شست‌وشوی موها افراط یا تفریط نکنید.

شامپو

نوشیدن آب

بدن همه انسان در طول روز به 8 الی 12 لیوان آب نیازمند است. نوشیدن آب کافی در روز سبب دفع سموم و مواد زائد بدن شده و به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند. مو به‌عنوان یک عامل مهم در زیبایی برای رشد و سلامت خود نیازمند رطوبت و آب است. برای مرطوب نگه‌داشتن مو لازم است بدنتان همیشه هیدراته و مرطوب باشد و این کار تنها با نوشیدن آب کافی ممکن است.

موهای خود را کمتر رنگ و دکلره کنید!

رنگ کردن و دکلره کردن موها به‌مرور سبب خرد شدن و شکننده شدن تارهای مو شده و مانع از رشد سریع موها می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم زیاد به سمت رنگ مو نروید، اگر خیلی به رنگ کردن موهای خود اصرار دارید، می‌توانید از رنگ‌های طبیعی و بی‌ضرر استفاده کنید.

اجتناب از برس‌کشی فراوان

استفاده از انواع شانه و برس‌های چوبی طبیعی بهتر از مدل‌های دیگر است. اما در کل شانه زدن و برس کشی مو باید در حد اعتدال باشد تا هم گردش خون خوبی زیر پوست سر ایجاد شود و هم رشد مو افزایش یابد. موهای خود را بیشتر از ده دقیقه برس کشی نکنید و این کار را به‌آرامی انجام دهید. شانه زدن مو باعث تحریک پوست سر و آزاد شدن روغن‌های طبیعی شده و از این طریق در افزایش طول رشته‌های مو کمک می‌کند.

نوک‌گیری مو‌ها

هر ماه یا هر دو ماه یکبار سعی کنید موهای خود را نوک گیری کنید، این کار در افزایش سرعت رشد مو و کاهش موخوره بسیار مؤثر است.

تعویض روبالشی

با انتخاب روبالشی مناسب و ابریشمی می‌توانید علاوه بر کاهش ریزش مو، جلوگیری از موخوره به رشد موهای خود کمک شایانی کنید.

تعویض روبالشی

افزایش رشد مو با طب سنتی

یکی از روش‌ها و راهکارهای افزایش رشد مو استفاده از درمان‌های طب سنتی است. در ادامه به چند مورد از موادی که در افزایش رشد مو و تقویت آن نقش دارند، اشاره خواهیم کرد:

شستشوی مو با جوش شیرین

می‌توانید برای تحریک رشد مو و کاهش شوره سر کمی از جوش شیرین در شامپوی خود استفاده کنید.

نمک اپسوم

استفاده از نمک اپسوم به همراه شامپو می‌تواند به جذب روغن اضافی کف سر و رشد موها کمک کند. منیزیم موجود در این نمک در رشد مو مؤثر است.

آب پیاز

آب یک پیاز را بگیرید و آن را با 1-2 قاشق‌چای‌خوری عسل ترکیب کنید و حدود یک ساعت روی کف سر خود بمالید. از این محلول برای تقویت ریشه مو و افزایش سرعت رشد آن فوق‌العاده است.

آب پیاز

چای سبز

چای سبز یکی دیگر از موادی است ماساژ سر به کمک آن در تحریک رشد مو تأثیرگذار است.

دارچین

دارچین یکی از ترکیبات مؤثر افزایش رشد مو است و استفاده از مخلوط دارچین، روغن زیتون و عسل روی پوست سر، سبب گرمی و افزایش جریان خون شده و در نهایت سبب رشد مو‌ها خواهد شد.

اسفناج

اسفناج یکی از سبزی‌های حاوی فولات، آهن و ویتامین است که مصرف آن به‌صورت بخارپز برای رشد مو لازم است.

شیره چغندر

چغندر یکی دیگر از مواد طبیعی است که به دلیل داشتن مواد معدنی نظیر منگنز، آهن، سلنیوم و مس سبب افزایش رشد موها می‌شود. استفاده از شیره این گیاه به‌صورت خوراکی و ضماد می‌تواند اثرات مثبتی در موی شما ایجاد کند.

استفاده از روغن‌های طبیعی

همان‌طور که می‌دانید انواع روغن‌های گیاهی حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان و  ویتامین ای، آ، سی و دی و خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی هستند. ماساژ کف سر با انواع روغن‌های گیاهی و طبیعی از جمله روغن سیاه دانه، روغن نعنا، روغن درخت چای، روغن یلانگ یلانگ، روغن آویشن، روغن سدر، روغن شنبلیله، روغن اسطوخودوس، روغن کرچک، روغن زیتون، روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن مریم‌گلی، روغن رزماری، روغن دم اسب و روغن پیازچه به همراه عسل طبیعی، می‌تواند در مدت مشخصی سبب افزایش سرعت رشد موهای شما شود.

روغن گیاهی

لیموترش

یکی از راهکارهای افزایش رشد مو با درمان‌های طب سنتی که باعث رشد سریع مو در یک هفته می‌شود، استفاده از لیموترش است. لیموترش حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های C و B بوده ترکیب آن با روغن نارگیل یا روغن زیتون و ماساژ آن روی کف سر به مدت نیم ساعت، اثر مثبتی روی مو خواهد داشت.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی مواد معدنی و پروتئینی لازم برای رشد مو است و قادر است تا در مدت‌زمان کوتاهی سلول‌های آسیب‌دیده پوست را درمان کند.

آب برنج

آب برنج به‌منظور براق کردن، صاف کردن و نرمی موها و همچنین تقویت ریشه و رشد مو مؤثر است. برای اثرگذاری این روش باید دوره درمان را تا دو هفته تکرار کنید.

حنا

حنا یکی دیگر از مواد طبیعی و گیاهی تقویت‌کننده مو است.

سرکه سیب

به کمک سرکه سیب می‌توان سبب تعادل PH طبیعی پوست سر و تقویت و افزایش فولیکول‌های مو شد.

سفیده تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از منابع غذایی غنی از بیوتین، سلنیوم و آهن است که مصرف آن به صورت خوراکی و موضعی در رشد مو و ایجاد ضخامت در آن‌ها تاثیرگذار است.

سفیده تخم مرغ

توت

توت یکی از میوه‌های سرشار از ویتامینی است که در افزایش رشد مو نقش دارند. این میوه حاوی ترکیبات مفید، آنتی‌اکسیدان و ویتامین است و مصرف روزانه یک فنجان از آن برای تقویت مو توصیه می‌شود.

ماهی چرب

انواع ماهی‌های چرب شامل ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی و ماهی خال‌خالی هستند. مصرف گوشت این ماهی‌ها به تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن برای رشد مو نظیر انواع ویتامین‌ها، امگا 3 و 6 و آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند.

آووکادو

آووکادو یکی از میوه‌های استوایی خوش طعم و پرخاصیت است که مصرف آن به‌صورت خوراکی و به‌صورت ماسک مو در رشد موهای شما مؤثر است.

آجیل و مغزها

یکی از راهکارهای افزایش رشد مو مصرف انواع آجیل و دانه‌های مغذی است. آجیل و انواع مغزها به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان در رشد مو مؤثر هستند. این مواد غذایی حاوی ویتامین‌های B، روی و اسیدهای چرب ضروری بدن هستند و بسیار در رشد مو تأثیرگذار هستند. از طرفی مغزهایی نظیر تخم کتان، چیا، آفتاب‌گردان و کدو دارای ویتامین E، امگا 3، روی و سلنیوم‌اند و خود عامل مؤثری در رشد مو هستند.

فلفل دلمه

فلفل دلمه یکی از سبزیجات عالی سرشار از ویتامین C است که مصرف آن به رشد مو کمک می‌کند. ویتامین سی موجود در فلفل دلمه با افزایش کلاژن‌سازی می‌تواند به رشد مو کمک کرده و آنتی‌اکسیدان قوی آن نیز می‌تواند ریشه‌های مو را در برابر استرس اکسیداتیو حفاظت کند.

فلفل دلمه

میگو

میگو غذای دریایی لذیذ و محبوبی است که دارای مقدار فراوانی مواد مغذی و ویتامین است. مصرف میگو در طول هفته می‌تواند پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D موردنیاز بدن را تأمین کند و در رشد موهای شما اثرگذار باشد.

لوبیا

یکی از پروتئین‌های گیاهی تأثیرگذار در رشد مو لوبیا که حاوی مواد مغذی مثل آهن، بیوتین و فولات است، لوبیا نام دارد. مصرف کافی این دانه پروتئینی در افزایش رشد مؤثر است.

سویا

زمانی که فولیکول مو در مرحله فاز آناژن است، دریافت ترکیبات اسپرمیدینی که در سویا وجود دارد، سبب رشد بهتر و بیشتر مو خواهد شد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع خوبی از آهن و انواع ویتامین‌ها است. مصرف گوشت قرمز دو الی سه بار در هفته سبب افزایش رشد مو و تقویت فولیکول‌های مو شده و  در اکسیژن‌رسانی کف سر نقش دارد.

گوشت قرمز

افزایش رشد مو با روش‌های مدرن و کلینیکی

مواقعی که موی شما به‌شدت ضعیف است و از رشد خوبی برخوردار نیست، بهتر است علاوه بر روش‌های خانگی به پزشک مراجعه کنید تا او بر اساس  شرایط شما بهترین داروها و راهکارها برای رفع مشکل را به شما پیشنهاد دهد. روش‌های مختلف درمانی برای تقویت مو و افزایش رشد آن وجود دارد که در ادامه قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم:

روش کربوکسی‌تراپی

کربوکسی‌تراپی از محبوب‌ترین راهکارهای افزایش رشد مو و تقویت آن است که تأثیرات زیادی روی مو دارد. این روش بیشتر به آن دسته از مراجعه‌کنندگانی که موهایشان به‌شدت آسیب‌دیده است، پیشنهاد می‌شود. پزشکان در کربوکسی‌تراپی به کمک سوزن‌های بسیار ظریفی به عمق پوست سر دی‌اکسیدکربن تزریق می‌کنند. این کار درنهایت باعث تحریک و تشکیل رگ‌های خونی جدید، تحریک شدید متابولیسم، بهبود میکرو و ماکروسرکولاسیون خواهد شد.

کربوکسی‌تراپی سبب تغذیه عمیق فولیکول‌ها و پیازهای مو شده و به فولیکول‌های قدیمی کمک می‌کند تا با فولیکول‌های جدید جایگزین شوند. کربوکسی‌تراپی به‌شدت برای تقویت موهای آسیب‌دیده، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد تارهای مو توصیه می‌شود.

کربوکسی تراپی پوست سر

روش پی آر پی (PRP)

روش PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) یکی از روش‌های نوین درمان ریزش مو و رشد آن است. در این روش  سه‌مرحله‌ای، پزشک مقداری از خون مراجعه‌کننده را گرفته به‌خوبی پردازش می‌کند سپس بر اساس اصول خاصی آن را به پوست سر تزریق می‌نماید. روش پی آر پی به‌نوعی باعث افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو شده و درنهایت نتیجه‌ای جز رشد مو و ضخیم شدن آن برای فرد به دنبال نخواهد داشت.

مزوتراپی مو

یکی از روش‌های درمانی مدرن و نوین برای رشد مو، مزوتراپی مو است. در این روش تمامی ویتامین‌ها، مواد معدنی و کوکتل‌های اسیدآمینه موردنیاز رشد مو با سرنگ به پوست سر فرد تزریق می‌شود. پزشک از طریق مزوتراپی به تقویت فولیکول‌های مو و تغذیه آنها کمک کرده و در کمترین زمان موهای نازک را به موهایی سالم و ضخیم تبدیل می‌کند.

محتویات مایعی که پزشک به سر بیمار تزریق می‌کند کاملاً با بدن سازگار بوده و در نتیجه عوارض بسیار کمی برای او به دنبال خواهد داشت.

مزوتراپی مو

لیزر تراپی

یکی دیگر از راهکارهای افزایش رشد مو لیزر تراپی است که سبب تقویت مو می‌شود. در لیزر درمانی یا لیزر سرد، درمان به کمک نور قرمز انجام می‌شود. فوتون‌ها پس از اینکه بر بافت‌های پوست سر تابیدند، توسط سلول‌های ضعیف مو جذب شده و در نهایت سبب تقویت مو و رشد سالم موها می‌شوند. عملکرد این روش به‌واسطه تقویت گردش خون و تحریک فولیکول‌های مو انجام می‌شود.

کاشت مو

یکی از خدمات زیبایی رایج و محبوبی که در کلینیک‌های تخصصی پوست و مو انجام می‌شود، کاشت مو است. به کمک این روش می‌توان موهای ازدست‌رفته را بازگرداند و از این کار در کلینیک‌های معتبر با استفاده از بهترین تجهیزات و تیم پزشکی حرفه‌ای و کاربلد انجام می‌شود.

روش‌های جدید کاشت مو، با استفاده از تجهیزات و ابزارهای روز دنیا انجام می‌شود؛ در نتیجه احتمال بروز عوارض و خطای انسانی در آنها بسیار کم است.

عکس کاشت مو

داروهای تقویتی برای افزایش رشد مو

یکی از راهکارهای افزایش رشد مو مصرف انواع داروها و مکمل‌های تقویت‌کننده مو است. دقت داشته باشید که برای مصرف انواع داروهای تقویت‌کننده مو نیاز است تا در قدم اول به پزشک متخصص مراجعه کنید و بر اساس تجویز و نظر پزشک اقدام به مصرف دارو نمایید. پزشک با بررسی شرایط بالینی شما بهترین و مؤثرترین دارو را جهت رشد و تقویت مو تجویز خواهد کرد. مصرف هرگونه دارو بدون تجویز و صلاحدید پزشک ممنوع است و عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد به همراه دارد. از انواع داروهای معروف و مؤثر در افزایش رشد مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرص زینک پلاس (Zink Plus)

یکی از قرص‌های مؤثر برای تقویت مو، قرص یونی زینک و زینک پلاس است. این قرص حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های B و C بوده و کمک فراوانی به ضخیم شدن و تقویت موهای آسیب‌دیده می‌کند.  زینک پلاس به‌عنوان بهترین قرص‌ تقویت‌کننده مو به‌راحتی در داروخانه‌ قابل‌دسترس عموم است. زینک معمولاً بر اساس تجویز پزشک به‌صورت روزانه مصرف می‌شود و اثرات فوق‌العاده زیادی در رشد مو دارد.

قرص زینک پلاس

قرص بیوتین (Biotin)

یکی از داروهای دیگر که در رشد و تقویت مو تأثیرات بسزایی دارد، قرص بیوتین است. داروی بیوتین در کمترین زمان ممکن سبب تقویت و رشد موها می‌شود. ازآنجاکه ویتامین B7 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های رشد و پرپشتی مو محسوب می‌شود؛ لذا مصرف این قرص می‌تواند نتایج خوبی را در مدت‌زمان کمی برای فرد ایجاد کند.

قرص بیوتین

قرص هیر اکتیواتور (Hair-Activator)

یکی از راهکارهای افزایش رشد مو استفاده از داروی هیر اکتیواتور است. این دارو یکی از محصولات مولتی ویتامینی مناسب برای زنان و مردان بوده و حاوی تمامی مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدآمینه‌های ضروری مو است. با مصرف یک دوره از این دارو زیر نظر پزشک می‌توانید شاهد نتایج فوق‌العاده آن در رشد موهای سر باشید.

قرص هیر اکتیواتور

قرص هیر ویت (Hair Vit)

این قرص از محبوب‌ترین مولتی‌ویتامین‌های مو محسوب می‌شود و قادر است تمام نیازهای موهای آسیب‌دیده را در مدت‌زمان مشخصی رفع کند. هیر ویت (Hair Vit)، سرشار از ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه‌های ضروری مو است و استفاده از آن به‌صورت مداوم سبب افزایش ضخامت مو، توقف ریزش و تقویت موهای آسیب‌دیده می‌شود.

مصرف این قرص برای زنان و مردان محدودیتی ندارد.

قرص هیر ویت

هیرتامین (Hairtamin)

پزشکان زیادی این قرص را به‌عنوان یک راهکار اساسی برای تقویت مو تجویز می‌کنند. مصرف این قرص برای افراد بالای 16 سال با مشورت پزشک مجاز است. هیرتامین حاوی مقدار فراوانی ویتامین‌های گروه ب، مینرال‌ها و اسیدآمینه است و به همین دلیل تأثیرات مثبتی روی فولیکول‌های مو می‌گذارد که درنهایت منجر به تقویت مو و رشد آن خواهد شد.

قرص هیرتامین اصل

قرص نورکرین (Nourkrin)

یکی از مؤثرترین راهکارهای افزایش رشد مو، استفاده از قرص نورکرین است. این دارو کمیاب بوده و در ترکیبات خود دارای مقدار زیادی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است. مصرف مداوم و مشخصی از این دارو سبب تقویت و اصلاح دوره رشد مو خواهد شد. از مزایای قرص نورکرین به جز رشد موها می‌توان به مشکی شدن تارهای مو اشاره کرد.

قرص نورکرین

قرص هیر ایکس (HAIR-X)

هیر ایکس در واقع عملکردی شبیه به قرص نورکرین دارد و به دلیل داشتن مواد معدنی همچون زینک، مس، کولین، اسید آمینه‌های متیونین، سلنیوم و سیستئین در تقویت مو تا حد زیادی مؤثر است.

قرص هیر ایکس

قرص فولیکوژن (Folicogen)

یکی از قرص‌ها و مکمل‌های دارویی تقویت‌کننده مو که حاوی کلیه املاح و ویتامین‌های مورد نیاز مو است، قرص فولیکوژن نام دارد. این قرص در ترکیبات خود مقدار زیادی زینک، سلنیوم، روی، ویتامین E، اسید آمینه‌ها و ویتامین‌های گروه B دارد.

قرص فولیکوژن

محلول ماینوکسیدیل (ROGAINE)

یکی از داروهای مؤثری که در رویش مجدد مو و افزایش رشد آن وجود دارد، ماینوکسیدیل است که باید با دستور پزشک تجویز شود. این دارو محلول بوده و معمولاً در دو نوبت به کف سر مالیدن می‌شود. نتایج استفاده از ماینوکسیدیل حدوداً شش ماه بعد از مصرف آن مشخص می‌شود.

ماینوکسیدیل

قرص فیناستراید (Propecia)

این دارو برای مصرف آقایان طراحی شده است و باید به‌صورت روزانه مصرف شود. به کمک این دارو می‌توان ریزش مو را قطع کرد و رویش مو و رشد آن را افزایش داد. استفاده از قرص فیناستراید سبب تحریک رویش موهای جدید شده و بعد از چندین ماه شما شاهد نتایج بسیار خوبی خواهید بود. قرص فیناستراید معمولاً برای مردان بالای ۶۰ سال مؤثر نخواهد بود.

قرص فیناستراید

قرص اسپیرونولاکتون (Spironolactone)

قرص اسپیرونولاکتون یکی از قرص‌های هورمونی است که تولید هورمون تستوسترون و آندروژن را کاهش می‌دهد. کاهش تولید آندروژن سبب توقف ریزش مو شده و به مو فرصت رویش و رشد مجدد می‌دهد. پزشکان گاهی این قرص را به همراه محلول ماینوکسیدیل برای ریزش مو و بهبود رشد آن تجویز می‌کنند.

قرص اسپیرونولاکتون

تاریخ انتشار : 1401-08-23
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • نیایش امیری
    1402-03-28

    سلام مطلبتون خیلی مفید بود ببخشید سوال دارم اب برنج در رشد مو تأثیر داره آیا ؟

+مشاهده بیشتر