افزایش تراکم موها

درمان کم پشتی مو | راهکارهای خانگی افزایش تراکم مو

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

ریزش مو احتمالاً شایع‌ترین مشکل پوست و مو در سرتاسر دنیا و در طول تاریخ است. این مشکل فقط مختص آقایان نیست و خانم‌های بسیاری نیز از آن رنج می‌برند. گاهی ریزش مو به حدی پیشرفت می‌کند که به طاسی کامل می‌رسد. گاهی هم به آرامی اثرات خود را می‌گذارد و هیچوقت به طاسی کامل نمی‌رسد.

ولی برای بیشتر افراد طاسی کامل یا جزئی از نظر فشار روانی و ناراحتی تفاوتی ندارد. همانطور که ریزش موی سریع و آهسته تقریباً به یک اندازه باعث نگرانی ما می‌شود. امروز می‌خواهیم در مورد راه‌هایی برای افزایش تراکم مو صحبت کنیم. ببینیم در طول تاریخ از چه درمان‌هایی استفاده می‌شد، روش‌های مدرن پرپشت کردن مو چه هستند و راه‌های خانگی، طبیعی و سنتی این کار چه تاثیری دارند.

افزایش تراکم مو در طول تاریخ

از زمانی که تاریخ انسان‌ها قابل ردیابی است، علاقه‌ی انسان به داشتن موهای پرپشت قابل مشاهده است. از پاپیروس‌های مصر باستان که قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارند تا نوشته‌های یونانی‌ها، رومیان و طبیبان قدیمی ایران و اسلام می‌توان این گونه برداشت که موهای سر از نظر زیبایی و همچنین مباحث پزشکی و درمانی اهمیت زیادی داشته است.

جالب است بدانید انسان‌های اولیه هم دچار ریزش مو می‌شدند. حدود ۱۰ سال پیش دانشمندان نقاشی‌هایی یافتند که توسط انسان‌های غارنشین کشیده شده بود و الگوی ریزش مو در آن‌ها را نشان می‌داد. نقش‌هایی که در زیر مشاهده می‌کنید حدود ۳۰ هزار سال قدمت دارند و نشانگر نوعی از ریزش مو هستند که امروز آن را با نام آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه می‌شناسیم.

پس ریزش مو مسئله‌ی جدیدی نیست و حداقل ۳۰ هزار سالی قدمت دارد. درمان‌ ریزش مو هم به همین اندازه قدیمی هستند. اما چرا داشتن سری پر مو انقدر برای انسان اهمیت دارد؟ به نظر می‌رسد که جنبه‌های روانی ریزش مو تاثیرات برجسته‌ای دارند.

مثلاً در سال ۲۰۰۰ در ۴ کشور دنیا از ۱۷۱۷ مرد دچار ریزش مو با الگوی مردانه نظر سنجی کردند. نتایج نشان داد که هرچه میزان طاسی پیشرفته‌تر و سن مردان کمتر بود، میزان نگرانی، اضطراب و استرس کلی بیشتر می‌شد. به هر حال واقعیت این است که زیبایی ظاهری برای همه‌ی ما اهمیت دارد و هیچ اشکالی هم در آن نیست. البته بماند که برخی با سر تراشیده شبیه هنرپیشه‌های هالیوودی می‌شوند؛ ولی برای اکثر افراد داشتن سری پرمو تاثیر چشمگیری در زیبایی ظاهری دارد.

هرودت، تاریخ‌نگار مصر باستان، در نوشته‌های خود می‌گوید که در مصر «پزشکان سر» وجود داشتند که تخصصشان در پوست و موی سر بود. این پزشکان اولین متخصصان تاریخ و تخصص سر اولین رشته‌ی تخصصی پزشکی در تاریخ است. پاپیروس‌های «اِبِرس» قدیمی‌ترین نوشته‌های کامل پزشکی هستند که قدمتشان به مصر باستان بر می‌گردد و در آن راه‌هایی برای درمان ریزش و افزایش تراکم مو ذکر شده است. اولین داروی ریزش مو معجونی بود مرکب از اکسید آهن، سرب قرمز، پیاز، عسل، رخام گچی و چربی‌های به دست آمده از انواع حیوانات از جمله مار، کروکودیل، اسب آبی و شیر. مصریان این معجون عجیب را می‌خوردند و ذکر خدای خورشید را می‌گفتند تا موهایشان پرپشت شود!

خوب از این درمان‌های عجیب مصری‌ها که بگذریم، به مشاهدات ارزشمند بقراط می‌رسیم. پدر علم پزشکی متوجه شد که نگهبانان حرمسرای پادشاهان ایرانی هیچوقت طاس نمی‌شوند. او در نوشته‌های خود می‌گوید که تنها مردان «خون گرم» دچار طاسی می‌شوند منتها چون نگهبانان حرمسرا خواجه هستند، خون گرم نیستند و در نتیجه همیشه سر پر پشتی دارند. مشاهدات بقراط در واقع علت ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه را بیان می‌کند. امروزه می‌دانیم که هورمون‌های جنسی مردانه یکی از اصلی‌ترین دلایل این شکل ریزش مو هستند. خواجه‌های حرمسرا به دلیل عقیم بودن، هورمون‌های مردانه کمی در بدنشان ساخته می‌شد، برای همین بیشترشان دچار ریزش مو نمی‌شدند.

بیایید کمی جلوتر و به دوران ژولیوس سزار امپراتور روم برویم. در آن دوران همزمان با افزایش وسعت امپراتوری روم، موهای امپراتور کاهش می‌یافت. کلئوپاترا، معشوقه‌ی مصری سزار، با تهیه‌ی دارویی ساخته شده از دندان اسب و مغز استخوان گوزن سعی کرد که با افزایش تراکم مو امپراتور از مسخره شدنش جلوگیری کند. آخر «سزار» در زبان لاتین به معنی «سری پرپشت» است.

موی پرپشت

بازار افزایش تراکم مو

متاسفانه با وجود پیشرفت‌های شگفت انگیز پزشکی و دارویی، هنوز درمان‌های سنتی و اکثراً بی‌فایده‌ی ریزش مو در دنیا ساخته و فروخته می‌شوند. گاهی این درمان‌ها هزینه‌های گزاف و سنگینی هم دارند. در برخی موارد هم دیده‌ایم که باعث طاسی کامل، آسیب به پوست یا بیماری‌های مختلف شده‌اند.

هزاران مطالعه‌ی بسیار وسیع در مورد کارکرد درمان‌ها، داروها، مکمل‌ها و مواد مختلف برای افزایش تراکم مو انجام شده و امروزه تا حد خوبی می‌دانیم که چه مواردی برای افزایش تراکم مو مناسب و چه مواردی بی‌اثرند. فهرست زیر نتیجه‌ی بررسی چندین مقاله و پژوهش در مورد درمان‌های مختلف ریزش مو است. این‌ها مواردی هستند که گفته می‌شود باعث افزایش تراکم مو و رشد دوباره موها می‌شوند، اما شواهد و مدارک علمی برای اثبات آن‌ها کافی نیست:

  •  آمینواسیدها،
  • مکمل‌های آهن در مواردی که شخص کمبود آهن ندارد.
  •  ویتامین‌هایی همچون بیوتین و نیاسین،
  • پرو آنتوسیانیدها که در سیب، انواع چای، انگور، بری‌ها و دارچین یافت می‌شوند.
  •  مکمل‌های ساخته شده از منابع دریایی و اقیانوسی،
  •  انواع گیاهان دارویی چینی مثل جنسینگ،
  • گیاهان با خواص دارویی مانند آلوئه ورا، جینکو بیلوبا، چای سبز، ختمی و ارزن.
  •  موادی مانند کافئین، ملاتونین، رتینول‌ها و رتینوئیدها.

البته لازم به ذکر است که شاید تمامی موارد بالا خواصی برای موها داشته باشند. اما واقعیت این است که نمی‌توانند مثل درمان‌های اصلی، باعث رشد دوباره‌ی موها شوند یا جلوی ریزش مو را بگیرند. برای همین برای افزایش تراکم مو بهتر است به سراغ روش‌های قابل اطمینان برویم.

قرص بیوتین

درمان‌ها و روش‌های مناسب برای پرپشت کردن موها

اکثر ما زمانی به سراغ روش‌هایی برای افزایش تراکم مو می‌رویم که دچار ریزش مو شده باشیم. پس در واقع درمان‌های ریزش مو و راه‌های افزایش تراکم مو همپوشانی دارند. اولین قدم برای پر پشت کردن موها این است که علت ریزش مو را شناسایی کنیم. بیشتر افراد دچار شکلی از ریزش مو هستند که به ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه معروف است. این شکل ریزش مو ناشی از عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی مختلف است که دست به دست هم می‌دهند و باعث طاسی می‌شوند. روش‌هایی که برای افزایش تراکم موها در ادامه ذکر کرده‌ایم، بیشتر به درد کسانی می‌خورد که از این شکل طاسی رنج می‌برند.

کاشت مو

واقعیت این است که تنها راه درمان قطعی ریزش مو و افزایش تراکم مو، کاشت مو است. در گذشته روش‌های کاشت مو تهاجمی بودند و از نظر ظاهری نتایج چندان خوبی نداشتند. اما امروزه می‌بینیم که این روش‌ها بسیار کم‌تهاجمی شده و نتایج شگفت انگیزی دارند. روش‌های FIT، SUT MicroFIT و … از جمله مدرن‌ترین روش‌های کاشت مو هستند که با حداقل دردسر، می‌توانند سری پر از مو به شما هدیه دهند.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگین) به شکل محلول و فوم در غلظت‌های ۲٪ و ۵٪ قابل خریداری است. این دارو با تحریک فولیکول‌ها و ایجاد تغییر در چرخه‌ی رشد و ریزش، باعث افزایش تراکم مو می‌شود. نتایج استفاده از ماینوکسیدیل معمولاً بعد ۶ تا ۸ هفته از مصرف شروع و بین هفته‌ی ۱۲ تا ۱۶ به حداکثر خود می‌رسد. این دارو را باید روزانه ۲ بار به موهای خود بزنید.

در مورد ماینوکسیدیل به نکات زیر توجه کنید:

  • هرچه زودتر مصرف ماینوکسیدیل را آغاز کنید، افزایش تراکم مو بیشتر و بهتر خواهد بود. تاثیرات دارو بر جوانان و افرادی که طاسی وسیعی ندارند، بهتر است.
  • بیش از ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان می‌گویند که مصرف دارو باعث کاهش ریزش، افزایش ضخامت و افزایش رشد موهایشان شده است.
  • مصرف ماینوکسیدیل برای آقایان و خانم‌ها مجاز است.
  • معمولاً بعد از قطع مصرف دارو، ریزش مو دوباره آغاز می‌شود.
  • مصرف دارو باید با تجویز و نظارت پزشک انجام شود تا به بهترین نتایج درمانی برسید.
  • عوارض جانبی: افزایش وزن، تپش قلب، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ورم صورت

ماینوکسیدیل

فیناستراید

فیناستراید در بدن باعث مهار تبدیل هورمون تستسترون به هورمون DHT می‌شود که از عوامل اصلی ریزش مو است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این دارو غلظت DHT موجود در پوست سر را تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد. در سال ۲۰۰۲ در پژوهش ۵ ساله، مصرف روزانه ۱ میلی گرم فیناستراید در طول یک سال باعث افزایش تراکم مو نیمی از مصرف کنندگان و مصرف آن در طول ۲ سال، باعث افزایش تراکم ۷۰ درصد از مصرف کنندگان شد.

معمولاً تاثیرات فیناستراید بر افزایش تراکم مو در طول یک سال به اتمام می‌رسد و پس از آن شاهد بهبود ضخامت و رنگ موها هستیم. به طور کلی تجارب ما و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف یک دوره‌ی ۵ ساله از این دارو، می‌تواند نتایج درمانی ماندگاری بر کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو داشته باشد.

در مورد فیناستراید به نکات زیر توجه کنید:

  • این دارو بیشتر برای مردان توصیه می‌شود و اثرات آن بر ریزش موی خانم‌ها هنوز مورد شک و تردید است. فیناستراید به ویژه در خانم‌های مسن بی‌اثر است.
  • مصرف این دارو برای خانم‌های باردار ممنوع است.
  • مصرف دارو باید با تجویز و نظارت پزشک انجام شود تا به بهترین نتایج درمانی برسید.
  • اگر بعد از ۱ سال این دارو نتواند به افزایش تراکم مو شما کمک کند، معمولاً پزشک به شما توصیه خواهد کرد که مصرفش را متوقف کنید.
  • عوارض جانبی: خارش، بثورات پوستی، افسردگی، مشکلات نعوظ، درد بیضه، متورم شدن صورت، سرطان پستان در آقایان (بسیار نادر)
  • دوتاستراید دارویی هم‌خانواده با فیناستراید ولی قوی‌تر از آن است. مصرف این دارو برای درمان ریزش مو تایید نشده ولی توسط پزشکان تجویز می‌شود. البته نتایج درمانی خوبی هم دارد.

قرص فیناستراید ایرانی

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP یکی از روش‌های نسبتاً نوین برای درمان ریزش مو است. در این روش از شما خون دریافت می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه سانتریفوژ پلاسمای خون را جدا می‌کنند. پلاسمای جدا شده غنی از پلاکت‌ است. پلاکت‌ها اجزایی در خون شما هستند که وظیفه‌ی اصلی‌شان انعقاد خون است؛ اما حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می‌توانند به ترمیم بافتی کمک کنند. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر، این فاکتورهای رشد روی فولیکول‌های موساز اثر گذاشته و باعث عملکرد بهتر آن‌ها می‌شود.

مزوتراپی مو

در مزوتراپی مو ترکیبی از مواد مغذی و داروها به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌شود که هر کدام تاثیرات مفیدی بر پوست و فولیکول‌های مو می‌گذارند. ویتامین‌های بیوتین، B5 و A، مواد معدنی مفید مانند روی و سلنیوم، داروهای مغذی مانند سیلیکون و … از جمله مواد تشکیل دهنده‌ی محلول مزوتراپی هستند. مزوتراپی مو معمولاً به تنهایی برای درمان ریزش مو استفاده نمی‌شود اما درمان مکمل بسیاری خوبی برای ریزش مو و روش مناسبی برای تقویت موها است.

مزوتراپی مو

لیزرهای کم‌توان

این لیزرها به شکل کلینیکی و خانگی وجود دارند. لیزرهای کلینیکی با نام‌های LLLT، لیزر سرد، لیزر نرم، لیزر قرمز و … شناخته می‌شود. انواع خانگی هم به شکل برس یا شانه‌هایی ساخته شده‌اند که از خود نور منتشر می‌کنند. اثربخشی لیزرهای کم‌توان هنوز مورد شک و تردید است و نمی‌توان با قاطعیت در موردشان نظر داد.

سایر داروها

داروهای زیر برای درمان ریزش مو یا افزایش تراکم مو تایید نشده‌اند؛ اما به دلیل اثرات ضد ریزشی که دارند، گاهی استفاده می‌شوند:

اسپیرونولاکتون (Spironolactone) یک داروی خوراکی ادرار آور است. این دارو برای درمان ریزش موی آقایان بی‌اثر است و برای افزایش تراکم مو در خانم‌ها استفاده می‌شود. اسپیرونولاکتون باعث کاهش تولید هورمون‌های جنسی مردانه می‌شود.

ترتینوئین موضعی (Tretinoin) برای درمان اختلالات پوستی استفاده می‌شود. معمولاً آن را همراه با ماینوکسیدیل تجویز می‌کنند. ترتینوئین اگر به درستی مصرف نشود، می‌تواند باعث ریزش مو شود.

دیترانول (Dithranol) دارویی موضعی است که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود. استفاده تاییده نشده‌ی دارو برای درمان برخی از انواع طاسی مثل ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا) است.

کتوکونازول (Ketoconazole) دارویی ضد قارچی است که باعث کاهش میزان هورمون‌های جنسی مردانه می‌شود. معمولاً این دارو برای خانم‌ها تجویز می‌شود و گاهی موثر است.

قرص اسپیرونولاکتون

روش های فوری افزایش تراکم مو

افزایش تراکم مو با روش‌هایی که به صورت طبیعی، خانگی و سنتی توصیف می‌شوند، معمولاً اثرات چشمگیری ندارد. به علاوه پژوهش‌های زیادی روی آن‌ها انجام نشده که بتوانیم با قاطعیت در موردشان صحبت کنیم. در ادامه تنها مواردی را مطرح کرده‌ایم که تا حدی از نظر علمی بررسی شده و نتایج خوبی داشته‌اند.

مکمل ساو پالماتو

ساو پالماتو یک مکمل طبیعی و گیاهی است که گفته می‌شود اثراتی مشابه فیناستراید دارد. این مکمل تجاری در اینترنت و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و در کشورهای خارجی تبلیغات بسیار وسیعی روی آن می‌شود. روی اثرات درمانی ساو پالماتو پژوهش‌هایی انجام شده و بیشترشان نشان می‌دهند که این مکمل تا حدی می‌تواند باعث بهبود ریزش مو شود. این مکمل در مقایسه با فیناستراید قیمت بالاتر و اثرات ضعیف‌تری دارد.

مکمل ویویسکال

ویویسکال مکملی تهیه شده از مواد اقیانوسی و دریایی است. این مکمل حاوی ماده‌ای به نام آمینومار C است که در اقیانوس‌ها و دریا‌ها یافت می‌شود. مواد معدنی، ویتامین‌ها، پودر کوسه و حلزون دریایی از دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی ویویسکال هستند. در سال ۲۰۱۶، مرکز تحقیقاتی آبلون پژوهشی ۶ ماهه روی اثرات ویویسکال انجام داد و گزارش کرد که این مکمل می‌تواند باعث افزایش تراکم مو و کاهش ریزش مو در مردان شود.

سایر روش‌ها

آب پیاز نشان داده که می‌تواند در درمان ریزش موی سکه‌ای موثر باشد و باعث افزایش رشد مو شود.

جنسینگ حاوی موادی است که از لحاظ شیمیایی می‌توانند بر کاهش ریزش و افزایش تراکم مو موثر باشند. البته اثرات این گیاه بیشتر در حد فرضیه بوده و در مورد نتایج مصرف مکمل‌های جنسینگ مطالعات چندانی صورت نگرفته است.

روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، رزماری و گرانیوم می‌توانند برای تقویت و افزایش تراکم مو موثر باشند. البته تاثیرات آن‌ها از نظر علمی اثبات نشده است.

آب پیاز

راهکارهای خانگی افزایش تراکم مو

موها به مرور زمان و در اثر استفاده طولانی مدت از رنگ و سایر محصولات آرایشی، سشوار و اتوی مو و غیره طراوت و درخشش خود را از دست می دهند. به این ترتیب رفته رفته کم ‌پشت‌ تر و نازک‌ تر می‌شوند. با این وجود چه راه حلی برای جلوگیری از این تغییرات وجود دارد ؟ چه روش هایی سریع تر اثر خود را نشان می دهند؟ در این بخش از مقاله نکاتی آورده شده که با به کار بردن آن ها نه تنها از ضعیف و کم شدن موها جلوگیری می شود، بلکه به تقویت آن ها نیز کمک خواهد شد.

درمان ریزش مو

گاهی بیماری ها یا اختلالات زمینه ای باعث ریزش و ضعیف شدن موها می شوند. اگر هنگام شست و شوی موهایتان به طور غیر طبیعی ریزش مو داشته باشید احتمالا به نام آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستید. آلوپسی آندروژنیک که یک بیماری ژنتیکی است، از ۲۰ سالگی علائم خود را نشان می دهد. در بعضی خانم ها نیز پس از یائسگی مشاهده می شود. معمولا نیمی از خانم ها از 50 سالگی به بعد یا پس از یائسگی به ریزش موی ناشی از آلوپسی آندروژنیک مبتلا می شوند.

مشکلات غده تیروئید مثل پرکاری و کم کاری آن، کم خونی و کمبود آهن یا و افزایش سطح هورمون های مردانه از بیماری هایی هستند که باعث ریزش مو می شوند. اگر دچار ریزش مو هستید، به پزشک مراجعه کنید تا علت ریزش موی شما را تشخیص داده و آن را درمان کند.

تغذیه سالم

تغذیه سالم و سرشار از مواد مغذی مستقیما بر سلامت موهای شما اثر می گذارد. رژیم غذایی شما باید سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی به ویژه آهن و روی باشد. مواد غذایی زیر منابع غنی از آهن، روی و بیوتین هستند و  نیاز بدن شما را تامین می کنند:

  • انواع حبوبات،
  • برگ چغندر،
  • اسفناج،
  • انواع کلم مثل گل کلم، کلم بروکلی، کلم سفید و کلم بنفش،
  • پنیر توفو،
  •  موز،
  • تخم مرغ،
  • انواع مغزها به ویژه بادام زمینی،
  • ماهی سالمون.

ویتامین B

شامپوی مناسب

موها برا اساس میزان چربی به سه نوع چرب، نرمال و خشک تقسیم می شوند. هر کدام از این سه نوع روش مراقبتی خاص خود را دارد. انتخاب شامپوی مناسب یکی از نکاتی است که باید در نظر گرفته شود. شامپوی مخصوص موهای خشک، رطوبت لازم را به موها و پوست سر می رساند. شامپوی مخصوص موهای چرب هم چربی اضافه ای که از غدد چربی پوست سر ترشح می شود را کاهش می دهد.

چربی اضافی پوست سر باعث ریزش مو می شود. بنابراین باید هر روز سر خود را با شامپوی مخصوص موهای چرب بشویید. اما افردای که موهای خشک دارند باید کمتر موهای خود را بشویند، چون شست و شو پوست سر را خشک تر می کند. اگر موهای نازک و کم پشتی دارید، شامپو های حجم دهنده مو می توانند گزینه خوبی برای شما باشند. این شامپو ها قدرت پاک کنندگی خوبی دارند. همچنین موها را ضخیم و پرپشت کرده و با تقویت کردن آن ها از ریزش جلوگیری می کنند.

نرم کننده ها هم می توانند برای موهایتان مفید باشند. همان‌طور که از اسم شان مشخص است موها را نرم کرده و از گره خوردن آنها جلوگیری می کنند. باید توجه داشته باشید که نباید نرم کننده را روی پوست کف سر خود بزنید چون پوست را چرب می کنند. پس آن ها را فقط به ساقه و انتهای موهایتان بزنید.

برس و شانه مناسب

علاوه بر انتخاب شامپوی مناسب، نوع و جنس برس و شانه شما نیز بسیار اهمیت دارد. برس های فلزی رسانا هستند و هنگامی که موهای خود را سشوار می کشید حرارت بالای آن را به موها انتقال می دهند. این حرارت بالا به موهای شما آسیب می زند پس برس های فلزی را کنار بگذارید. شانه ها و برس های پلاستیکی، هم باعث ایجاد الکتریسیته روی موهای شما می شوند و هم بین تارهای مو گیر می کنند. بهترین گزینه برای شما شانه ها و برس هایی است که از مواد و  الیاف طبیعی ساخته شده اند.

 ماساژ پوست سر

ماساژ دادن پوست سر گردش خون را در فولیکول ها که محل رشد موها هستند، افزایش می دهد. پیش از اینکه به حمام بروید، مقداری روغن نارگیل یا دیگر روغن های تقویت کننده را با انگشتان خود روی پوست سر به آرامی ماساژ بدهید. بهتر است حرکت انگشتانتان به صورت دایره ای باشد. به این ترتیب پوست سر به خوبی خون رسانی و تغذیه می شود. با بهبود وضعیت خون رسانی به فولیکول ها به مرور موها ضخیم و پرپشت می شوند.

ماساژ پوست سر

محصولات حجم دهنده مو کمک بگیرید.

حجم دهنده های مو به تک تک تارهای مو حجم و ضخامت می دهند. این محصولات به شکل اسپری، ژل، لوسیون و موس در بازار موجود هستند. برای مدت بیشتری حالت موها را ثابت نگه می دارند و برای تثبیت موهای نازک گزینه خوبی هستند. توجه داشته باشید که برای حجم و حالت دادن به موهای خود به هیچ عنوان از محصولات آرایش سنگین و با چربی بالا استفاده نکنید.

موهای خود را با ملایمت خشک کنید.

افرادی که موهای نازک و ضعیف و کم پشت دارند، هنگام ااستفاده از حوله برای خوشک کردن موها باید آن را به آرامی و با ملایمت روی سر خود بکشند؛ در غیر این صورت اصطکاک ایجاد شده در اثر مالش حوله به موها، به آن ها آسیب می رساند. پس از شست و شوی موها، آن ها را با ملایمت و با حوله فشار دهید و رطوبت آن را بگیرید.

می توانید از حوله های میکروفیبری که آب را به خوبی جذب می کنند استفاده کنید. این نوع حوله ها بدون ایجاد اصطکاک اضافی، رطوبت موها را جذب کرده و از آسیب دیدن لایه کوتیکول مو جلوگیری می کنند..همچنین این حوله ها از  وز شدن و گره خوردن موها جلوگیری می کنند و برای موهای نازک و کم پشت مناسبند.

لیفت ریشه مو انجام دهید.

لیفت ریشه های مو آن ها را ضخیم تر کرده و مانع از چسبیدن مو به پوست سر می شود. هنگامی که موهایتان هنوز نم دارند، با ملایمت آن ها را سشوار بکشید. در این مرحله حجم دهنده مو را روی ریشه ها بمالید تا ریشه های مو لیفت شوند. فرکننده های مو، بیگودی و بابلیس هم به موها حجم می دهند. باید توجه داشته باشید که برای این که موها در اثر حرارت آسیب نبینند، حتما از محصولات حفظت کننده مو در برابر حرارت استفاده کنید.

همیشه فرق سر خود را از یک طرف باز نکنید.

سعی کنید برای مدت طولانی فرق سر خود را به یک سمت باز نکنید و هر چند وقت یک بار آن را به سمت دیگر تغییر دهید. این کار به لیف و حجم دهی موها کمک می کند.

مدل های فر دار و مواج را انتخاب کنید.

درست است که موج دار کردن موها باعث پرپشت شدن آن ها نمی شود، اما به موها حجم می دهد. اگر می خواهید بدون استفاده از وسیله های حرارتی به موهای خود حجم بدهید، از حجم دهنده ها کمک بگیرید. موهای خود را از دو طرف ببافید. بعد از چند ساعت که موها خشک شدند، بافت ها را باز کنید. خواهید دید که موهای تان مواج و حجیم شده اند.

موی فر

از درجه حرارت بالای سشوار استفاده نکنید.

درجه حرارت بالا برای خشک کردن یا حالت دادن به موها آن ها را خشک و نازک می کند و در طولانی مدت ریزش موها را افزایش می دهد. بهتر است اجازه دهید موهایتان در معرض هوا قرار بگیرند و خشک شوند یا از کمترین درجه حرارت سشوار استفاده کنید. برای حالت دادن به موها هم درجه حرارت ملایم کافی است. پس با قرار دادن موهایتان در معرض حرارت بالا به آن ها آسیب نزنید.

از محافظ های حرارتی مو استفاده کنید.

اگر به طور مداوم از اتو، سشوار یا سایر وسیله های حرارتی استفاده می کنید، حتما قبل از آن مواد محافظت کننده در برابر حرارت به موهای خود بزنید. این مواد یه لایه محافظ بین تار مو و وسیله حرارتی ایجاد می کنند و مانع از آسیب رسیدن به بافت موها می شوند. بنابراین برای افرادی موهای خود را در معرض حرارت بالا قرار می دهند بسیار ضروری است.

موهای خود را به صورتی کوتاه کنید که پرپشت به نظر برسد.

سعی کنید موهای خود را کوتاه یا در حد متوسط نگه دارید. از طرفی، موی بلند به دلیل وزن بیشتر پوست سر را می کشد. به این ترتیب در طولانی مدت هم باعث ریزش مو شده و هم کم حجم به نظر می رسد. مدل موهای لایه ای برای افرادی که موهای کم پشت و نازکی دارند بسیار مناسب است چون موها را حجیم تر نشان می دهد.

موهای خود را رنگ کنید تا پر پشت به نظر بیایند

موهای رنگ شده پرپشت تر و حجیم تر به نظر می آیند. رنگ مو یک لایه روی ساقه هر تار مو ایجاد می کند و به آن  ضخامت می بخشد. هایلایت و ترکیب رنگ های تیره و روشن و اختلافی که با رنگ پوست به وجود می آورند، موهای شما را پرپشت تر نشان می دهد. اما توجه داشته باشید که دکلره و رنگ کردن بیش از حد موها، آن ها را خشک و شکننده می کند و به آن ها آسیب می رساند.

تاریخ انتشار : 1401-05-09
سوالات متداول
  • برای درمان موخوره چه اقداماتی باید انجام داد؟

    موخوره در اثر آسیب های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می افتد. سشوار کردن، اتو کشیدن، مش و رنگ باعث تخریب های فیزیکی ساقه مو می شوند. حتی محکم شانه کردن مو هم می تواند باعث ایجاد موخوره شود. بنابراین مهم ترین کار کاهش آسیب به مو است. آن بخشی از مو که موخوره دارد را باید با قیچی کوتاه کرد. چون شکستگی ایجاد شده در مو ترمیم نمی شود. اما برای پیشگیری باید استفاده از سشوار و اتو را کاهش داد.

    بهترین کار استفاده از روغن های طبیعی مثل روغن ارگان است. اگر روغن آرگان در دسترس نبود یا هزینه اش برایتان بالا بود، می توان از روغن های طبیعی دیگر مثل بادام برای چرب کردن ساقه مو استفاده کنید. به علاوه می توان از قرص های بایوتین یا آمپول های بیوتین استفاده کرد. در کنار این درمان ها، ترمیم کننده های ساقه مو که رطوبت رسانی به موها را انجام می دهند هم موثر است. استفاده از شامپوهای سبک و حاوی مواد مرطوب کننده مثل گلیسیرین، روغن بادام، و آرگان هستند نیز کمک کننده است.

  • آیا باید پس از مدتی شامپوی خود را تغییر دهیم یا به مصرف شامپویی که پوست سرمان به آن عادت کرده ادامه دهیم؟

    شامپو مدت زمان خیلی کمی روی سر می ماند. پس هیچ تاثیری در تقویت مو یا حفظ مو یا افزایش حجم مو ندارد. به همین دلیل تغییر شامپو تاثیر ویژه ای نخواهد داشت. هر شامپویی که موهایتان را خوش حالت و چربی سرتان را کنترل می کند و الکتریسیته ساکن ایجاد نمی کند، بهترین شامپو برای شماست.

  • برای کنترل چربی موها چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟

    چندین راه برای کنترل چربی موها وجود دارد. استفاده از شامپوهای از بین برنده چربی مو، بر اساس ساقه موی چرب و ساقه موی خشک یکی از این روش هاست. اگر چربی موها به این روش کنترل نشد، باید از لوسیون های حاوی سالیسیلیک اسید، مواد لایه بردار، سولفور یا در کنار لوسیون های ضد التهاب مثل بتامتازون و کلوتریمازول، لوسیون ضد قارچ استفاده کرد. اگر این روش هم موثر نبود و یا شدت آن زیاد شد، به ناچار از داروهای خوراکی مثل راکوتان که پوست را خشک می کنند استفاده می کنیم. البته قبل درمان و حین آن باید آزمایشاتی انجام شود.

  • آیا کراتینه کردن مو آسیبی به موها می زند؟

    کراتینه مو روشی برای خوش حالت کردن مو و صاف کردن آن است. عموما کراتینه کردن روش مناسبی نیست. هر روشی که باعث صاف شدن مو شود، پیوندهای دی سولفید شبکه کراتین مو را از بین می برد. پس بهتر است که انجام نشود. این کار در طولانی مدت باعث شکنندگی و آسیب دیدن موها می شود.

  • برای رفع شوره‌ سر چه کنیم ؟

    شوره سر شدت های مختلفی دارد. شوره خشک، شوره چرب از انواع آن هستند. شامپوهای مختلفی در بازار موجودند که حاوی مواد موثر گوناگون هستند. برای مثال از شامپوهای حاوی کلیمبازول یا سلنیوم سولفاید می توانیم استفاده کنیم.

    عموما اگزمای سبورئیک نیاز به درمان طولانی مدت دارد. این شامپوها که دارای سورفاکتانت هستند برای شوره چرب، شوره خشک، کف سر چرب با ساقه خشک و یا کف سر چرب با ساقه چرب طراحی شده اند که متناسب با وضعیت بیمار می توان از آن ها استفاده کرد. عموما اگزمای سبورئیک و شوره بیماری طولانی مدتی است. اما بهتر است در دوره های منقطع از این شامپوها استفاده شود. مثلا شامپوی ضد شوره سلنیوم سولفاید استفاده شود و وقتی بهتر شد از یک شامپوی سبک روزانه استفاده شود.

  • برای درمان الکتریسیته مو چه کاری می توان انجام داد؟

    برای پیشگیری از ایجاد الکتریسیته ای که بین موها وجود دارد، می توان از محصولات Hair Repair و کریستال استفاده کرد.

  • استفاده از ماسک مو و روغن ها تاثیری در بهبود ساقه مو دارد یا خیر؟

    روغن ها، به خصوص روغن آرگان در بهبود ساقه مو و جلوگیری از موخوره موثرند. روغن بادام و روغن زیتون بسیار کمک کننده هستند. یکی دیگر از مواد طبیعی که در افزایش  ضخامت مو و کاهش شکنندگی بسیار موثر است، حنا می باشد. حنا یکی از مواد طبیعی است که ضخامت مو را بهبود می بخشد و شکنندگی آن را بسیار کاهش می دهد. حنای هندی کم رنگ تر است. سایر حناها ته رنگ قرمزی ایجاد می کنند، اما هر دو بسیار موثرند.

  • برای ضخیم کردن موهای نازک چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

    مو به طور ژنتیکی ضخامت خاصی دارد. اما ممکن است با افزایش سن، عوامل محیطی، و تغییرات هورمونی نازک شود. تغذیه‌ی بهتر و استفاده از ویتامین ها و مکمل های ویتامینی در کوتاه مدت و طولانی مدت کمک کننده هستند. تغییر ضخامت مو بسیار زمان بر است. افزایش ضخامت مویی که ضعیف شده و ضخامت آن کم شده است، به مدت زمان طولانی احتیاج دارد.

    اگر اختلال هورمونی وجود داشته باشد، داروهای هورمونی می توانند موثر باشند. در غیر این صورت ترکیبات هورونی موضعی، ترکیبات پروژسترون، استرادیول در محلول های موضعی قابل استفاده اند و ضخامت مو را در طولانی مدت افزایش می دهند. استفاده از ویتامین ها و مکمل های آهن در صورت وجود کمبود آهن می توانند ضخامت مو را بیشتر کنند.

  • آیا می توان برای ضخیم و حجیم شدن تارهای مو از قرص یا مکملی استفاده کرد؟

    اولا باید توجه داشته باشید که ضخیم شدن مو بسیار زمان بر و پروسه ای است که چندین عامل در آن دخیلند. برای مثال ژنتیک در آن موثر است و افرادی که به طور ژنتیکی ریزش یا ضعیف شدن مو دارند به آن دچار می شوند. عامل دیگر اختلالات هورمونی است. بنابراین نمی توان گفت که تنها با مصرف یک دارو می توانیم موها را ضخیم کنیم. اما داروهای ویتامینی و حاوی بایوتین و آهن و زینک بسیار موثر هستند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • نسرین نظری
    1402-12-08

    موهای بغل گوشم ریخته درنمی‌اد خیلی کم درآمد چی کار کنم از این مشکل راحت بسم

  • نسرین نظری
    1402-11-28

    سلام خسته نباشید من یک مدتی شونه جاودی میزدم به موهام الان بغله چشام موهاش ریخته کلن پوست سرم معلوم چیکار باید کنم موهاش دربیاد…….

  • رویا
    1402-06-23

    خیلی ممنونم از مطالب خوبتون

  • ناشناس
    1401-08-22

    سلام
    من ریزش مو را در سرم نمی بینم اما موهای قسمت جلوی سرم کم پشت و نازک شده

  • کیانا
    1401-07-28

    سلام خسته نباشید من دخترم دو سالشه موهاشو تیغ زدیم وقتی که تیغ زدیم ده روز بعد قسمت پیشونیشو دوباره تیغ زدیم الان اونجای که دوبار تیغ زدیم خیلی کم پشت شده یعنی دونه دونه در آمده موهاش چی کار کنم پر پشت بشه

    • پریزاد
      1402-01-03

      سلام وقتتون بخیر اصلا نگران این موضوع نباشین چون این مشکل برای خودم پیش اومده بود من دخترم وقتی کوچیک بود خیلی موهای نازک وکم پشتی داشت عمره بود چندباری تیغ زدم بازم دیدم کم پشته بازم تیغ زدم و روغن بادام تلخ اصل وروغن کرجک اصل باهم ترکیب کردم وبه سرش میزدم الان دخترم 14ساله شده وخرمنی موداره شما اصلا نگران نباشید سرش کم کم پرمومیشه الان بچه هست بزرگ بشه موهاش خوب میشه

    • فرهاد
      1402-02-15

      سلام بزرگترین اشتباه اینکه ب سر تیغ بزنیدونابودکردن پوست سرروانجام دادین

  • امیر
    1401-06-11

    سلام
    آقا کسی میدونی واسه موهای ارثی کم پشت چیکار کرد پر پشت شه ??من بچگی تا الان ک ۱۹ سالمه موی کم پشت و نازکی دارم موهام بوره وقتی تو آفتاب میرم خالی نشون میده مجبورم حنای مشکی بزنم تا اینجور نباشه هر روز تو فکرم چرا من تو این سن باید موهام اینجور باشه آخه خانوادم دیگ اینجور نیس موهاشون اینم بگم ریزش ندارم کلا کم پشته حتی بابام موهایش اینجوره ولی خیلی بهتر منه
    اگ ارثی باشه هیجوره درست نمیشه ؟؟؟؟
    حتی ریشام کم پشت در اومده ولی داداشم بابام اینجوری نیس
    ممنون میشم راهنماییم کنید ??

  • ساحل
    1401-06-02

    سلام من سن کمی دارم و نوجوانم و رشد موی بنده به شدت خوب و پر بود اما متاسفانه یک سالی هست که حجمش یک دهم قبل نیست
    چطور میتونم به حالت موی اولم برگردم

    • ناشناس
      1401-12-05

      منم دقیقا همین مشکلو دارم بیشتر ب خاطر الکتریسیته بین موها ک بهش میگن فکر کنم اتفاق افتاده زیادم حموم میرفتم ی مدت واسه همین اما الان میخام موهام مثل قبل شه نمیدونم چیکار کنم

  • زهرا
    1401-01-05

    سلام من خانومی ۲۰ ساله هستم موهام ن پرپشت بود ون کم پشت الان حدودا یک سال ونیمه ک عقد کردم خیلی موهام میریزه وکم پشت هم شده رفتم ازمایش دادم کمبود اهن داشتم وخیلی هم استرس دارم وی مدت هم شپش گرفتم خیلی از مواد شیمیایی حتی افکن استفاده کرده..چکارکنم لطفا راهنماییم کنید

    • ناشناس
      1401-05-23

      سلام آزمایش تیروید بدهید اگه اشکال داشته باشه باعث ریزش مو میشه

    • داوودی
      1401-06-15

      حتمن به خاطر عروسی تان اس

  • Negin
    1400-12-01

    سلام من
    16 سالمه
    قبلا موهام خوب بود یعنی نه زیاد پر پشت بود و نه کم پشت
    الان یه مدتیه که خیلی شده
    خیلی هم خراب شده یعنی نازک و شکننده شده
    چیکار کنم خوب شه؟
    لطفا بگید. دارم دیوونه میشم ???

    • بینام
      1400-12-07

      دقیقا منم 16 سالمه و همین مشکلو دارم چند وقته ریزش جدید داره و شکنندس حتی دیگه نمیخوام موهامو شونه کنم که نریزه واقعا نمیدونم چیکار کنم

    • ARYANA
      1400-12-15

      نگین جان درمان های گیاهی انجام بده…ماساژ سر با انواع روغن ها…آرگان،آووکادو،سبوس برنج،اینا خوبن…از اتو و سشوار هم سعی کن استفاده نکنی…ویتامین و سبزی خیلی مصرف کن دوست خوبم.

    • زینب
      1400-12-20

      سلام وقتتون بخیر
      من ۱۸ سالمه موهام زیاد نبود ولی انقدری هم کم نبود
      از بعد از کراتین کردنم موهام خیلی میریزه موقع شونه کردن داخل حمام و…
      کلا ریشه مو هام سست شده
      با انجام این روش ها درست میشه؟
      ما خانوادگی موهامون پرپشت غیر از من:/
      امکانش هست با این روش ها؟ کدوم مناسبت تره؟
      ممنون از شما

    • حسین ابراهیمی
      1401-02-15

      سلام من۱۷سالم بود موهام ریزش پیدا کرد در حدی که وسط سرم داشت پیدا میشد رفتم دم عطاری سه نمونه روغن گیاهی (سیاه دانه , کنجد,فندوق) قاطی کرد بعد رفتم با ماشین شماره ۳زدم سرمو یک شب در میان میزدم به سرم به مدت ۲ساعت بعد از دوماه موچی موچی ریز وسط سرم لابه لای موهام در اومد الانم موهام پر پشته بهتره از قبل شد

    • ساحل
      1401-06-02

      سلام منم همین مشکل را دارم

    • زینب
      1401-10-07

      سلام وقت بخیر زینب هستم ۲۷ ساله و موهام کم پشت جوری که کف سرم مشخصه لطفا کمکم کنید ممنونم

      • احسان
        1402-06-20

        سلام.روسری بپوش دیگه پیدا نیست

    • Amir
      1402-02-08

      سلام،
      من ۱۸ سالمه ،موهای من نرمه ،بقول معروف لخطه،،الان چند وقتی میشه ریزش موهای سرم ،وسط سرم زیاد شدش خیلی نگرانم ک موهام کاملا ریخته بشه ،بنظرتون چکار کنم

  • دنیا
    1400-11-26

    سلام ببخشید من ۱۵ ساله هستم و حدود ۳ سال پیش مو هام رو صاف کردم اما حدود یک سال بعد موهام به شدت موخوره گرفت و دو شاخه ای شد و الان هم خیلی کم مشت شده در حالی که مو های پرپشتی داشتم به نظرتون اگه موهام رو کوتاه کنم تاثیری داره؟
    و اینکه چیکار کنن که دوباره پرپشت شود

  • Zahra
    1400-11-24

    سلام وقت بخیر من ۱۶ سالمه قبلا موهای خیلی پرپشتی داشتم ولی وقتی بلند شدند تقریبا تا کمرم ولی یه چند وقتیه به شدت ریزش گرفته به گفته دوستان از آب برنج و آب پیاز استفاده کردم یکم بهتر شده به نظرتون ادامه بدم یا نه ؟

    • امیرحسین
      1401-03-28

      سلام خوب هستید الان یه سال از این پیام تون میگذره میخواستم بدونم آب پیاز و آب برنج نتیجه داد؟

    • ف
      1401-06-02

      اب برنج رو کی بزنی چه جور استفاده کنیم منم موهام از جلو کم داره میریزه از غصه دارم میمیرم

  • امین
    1400-10-29

    سلام من ۱۶ سالمه و من یه قرصی مصرف کردم که از عوارضش ریزش مو بود و نزدیک به یک ماه این دارو رو مصرف کردم الان ۴ ماه که دیگه نمیخورم ولی هنوز ریزش مو دارم و حجم موهام (مخصوصا قسمت جلوی سر)خیلی کمتر از قبل شده با روش های بالا میشه دوباره حجمشو زیاد کرد؟

  • فرشته
    1400-08-20

    سلام . خسته نباشید 47 سالمه در سال 92دو بارمادرجلو چشام سکته مغزی کرداز اون زمان بخاطر استرس ریزش موهام بیشتر شده موهای لخت و چربی دارم هر شامپویی استفاده کردم چربی موها از بین نرفت .
    خواهشن راه درمان چربی و پرپشت شدن موسر اگه هست راهنمایی کنید .
    باتشکر فراوان

    • مهلا عیدی
      1401-01-19

      سلام از شامپو مغذی برای ازبین رفتن چربی موهاتون استفاده کنید که از ریزش جلوگیری میکنه و حجم مو رو زیاد میکنه اگه خاستید تهیه کنید من سراغ دارم

    • ناشناس
      1401-02-19

      سلام دوست عزیزم قرص بیوتین استفاده کنید عالیه

    • الهام
      1401-03-16

      شامپو سیرپرژک برا موی چرب خوبه …من خودم سرم شوره داست استفاده کردم خوب بود. خودمم موهام ریخته نمیدونم باید چیکارکنم

    • سارا
      1401-07-19

      سلام.من از شامپوی ختمی استفاده کردم نتیجه عالی گرفتم.ودر ضمن در هفته دو بار از زرده تخم مرغ بلدچین و عسل و آب سیب زمینی مخلوط کرده به مدت ۲ ساعت رو موهام خیلی آروم ماساژ میدم واقعا نتیجه گرفتم.

    • ناشناس
      1401-08-19

      سلام من ۱۷ ساله استم تقریباا‌ یک سال است کی ریزش موی دارم و بیشتر موهای پیشانیم میریزد نمیدانم چی کار کنم کی ریزش موی هایم متوقف شود

    • زمانی
      1402-01-15

      سلام عرض ادب واقعا حجمو زیاد اگه میکننه بهم ادرس بدین

  • بی نام
    1400-06-18

    یک بار با ماشین شماره صفر بزنیدشون اگه زخیم نشدن با موچین بکنیدشون موهایه پرپشت درمیاد

    • ناشناس
      1400-12-13

      با موچین بکنی ریشش از بین نمیره؟ شاید برای خانمها جواب میده

    • کیهانی
      1401-01-05

      سلام با تیغ یا ماشین که بتراشید هیچ تاثیری نداره باید از راه های دیگه کمک بگیرید مثل رژیم غذایی استفاده از اب برنج وتخم مرغ واویشن وگل بابونه وسدر حنا

  • Yasin
    1400-05-29

    سلام و خیلی ممنون از مطالب که تو صفحه گذاشتید
    من 18سالمه ریزش مو دارم در حد 20تار میخواستم بدونم ریزش مو تو این سن و به این اندازه طبیعی هستش
    و اگه مو ها رو با تیغ تراش کنیم تعصیر هم داره
    خواهش میکنم جواب بدین ممنون میشم

    • دکتر شریفی
      1400-08-15

      سلام و وقت بخیر

      طبیعی است و نگران نباشید.

    • سینا
      1400-09-12

      با تیغ بتراشی هیچ تاثیری نداره و در روز ۳۰۰ تا تار مو میریزه تو نمیبینی عادیه

  • الیاس
    1400-02-20

    با سلام من پانزده سالم بیشتر نیست از مادر زادی هم موی کم پشت داشتم و اگر بزرگ شوم کچل نمی شوم یا درمانی برای موهام هست

    • دکتر شریفی
      1400-08-15

      با سلام و وقت بخیر

      برای بررسی این مورد حتما باید بصورت حضوری معاینه شوید. ممکن است از طریق مزوتراپی مو بتوان موهای شما را تقویت کرد اما فقط با تشخیص پزشک متخصص این امر امکان پذیر است.

  • Zahra
    1400-02-14

    سلام من ١۴ سالمه و دوسالی میشه موهای کم پشت و چربی دارم قبل که موهام می‌ بافتم خیلی پرپشت بود اما الان این طوری نیست به نظرتون با استفاده از روغن های گیاهی مثل زیتون موهام دوباره پرپشت میشن

  • ابولفضل
    1400-01-16

    والا ما تو فامیل کچل نداریم ن دایی هام ن عمو هام کچل نیستند ولی موهای دایی پرپشت نیستند خودمم ۱۶ سالمه‌ موهام‌ پرپشت و لخته‌ و زود حالت میگیره و ریزش هم نداره ولی میترسم در آینده کچل بشم آخه من خیلی موهامو‌ دوس دارم ?
    آزمایش چیزی هست ک بفهمیم در آینده کچلیم‌ یا نه ?

    • ناشناس
      1401-05-26

      انقدالکی نگران باشی مطمئن باش کچل میشی

  • رامین
    1400-01-15

    با عرض سلام و احترام
    جوانی ۲۶ ساله بودم، موهای کاملا پرپشتی داشتم و اصلا ریزش مو نداشتم، اصلاً شرکت ۵۰۴۰ رو نمی شناختم، سال ۹۶ خیلی اتفاقی برادرم یک شامپو بهم داد به اسم شامپو BK، مثل همه ی شامپوها روش نوشته بود ضدریزش مو، من هم اصلا نمیدونستم از کجا خریده، حدود ۴ ماه ازش استفاده کردم و طی این مدت موهامو نابود کرد و موهام کاملا کم پشت شدن (۸۰-۹۰ درصد موهامو از دست دادم)، چند ماه بعد فهمیدم اون شامپو مال شرکت ۵۰۴۰ بوده و برادرم اونو از این شرکت دزد و کلاهبردار ۵۰۴۰ خریده است، تازه فهمیدم چه بلایی بر سرم اومده است، مطمئنم و حاضرم قسم بخورم که علت ریزش موهای من اون شامپو بوده، الان موهام کاملا کم پشت شده است فقط به دلیل یک اشتباه خیلی ساده- و در واقع من بدبخت قربانی خیلی مظلوم این ماجرا شدم. الان خیلی ناراحتم و فقط واگذارشون می کنم به خدا، امیدوارم تقاص تک تک ظلم هاشو ببینند و به سخت ترین بیماری ها دچار شوند، چون واقعا انسانیتشون زیر سئواله، به خاطر پول نباید دست به هر کثافت کاری زد، انشاءالله خدا از این حق الناس ها نگذره.
    پس ای مردم آگاه باشید و سلامتی خودتون رو به خطر نیندازید، فقط همین مونده بگن ما داروی ضد سرطان و هر نوع بیماری رو هم داریم.
    انشا.الله خدا ازشون نگذره.
    درد دل یک کارشناسی ارشد زحمتکش و بدبخت این مملکت

    • ناشناس
      1400-12-22

      احتمالا داخلش ماینوکسیدیل بوده و به اسم شامپو پرپشت کننده میفروشند و بعد ی مدت مو عادت می‌کنه بهش و چنوقت بعدش به قول خودتون نابود ، خیلی پست فطرن ، اکثر روغن های گیاهی تبلیغاتی هم داخلش ماینوکسیدیل داره

    • سانی
      1401-07-25

      سلام منم دقیقا گول اینها بیشرف ها رو خوردم خدا لعنت کنه رضا رشیدپور که پول گرفت تبلیغ شرکت ۵۰۴۰کرد من یه کرم ضدلک گرفتم به اون خدای بالا سرم جوری صورتم سوخت قرمز متورم شد که هرگز یادم نمیره خدا لعنت کنه اون زنه رو که هنوزم ماهواره نشونش میده

  • پویا
    1399-11-11

    میخواستم ازتون بپرسم چیکار کنم مو هام بیشتر و پر پشت تر بشه روی سرم مو دارم. فقط میخوام تراکمش بیشتر بشه و پر پشت تر ؟چیکار کنم ؟

    • دکتر شریفی
      1399-11-11

      با سلام و وقت بخیر

      وقت بزارید و مقاله سایت رو مطالعه کنید.

    • سعید
      1400-04-17

      محلول پارسیان میتونه شگفت زدتون کنه واقعا با اختلاف زیاد از همه محلولهای دیگه

  • محدثه
    1399-09-26

    سلام خانمی ۳۰ ساله ام که از زمانی که یاد دارم(کودکی) جلوی موهایم موهای کرک حالت دارد به اصطلاح صورت قلبی شکل دارم و این موها رشد به شدت کمی دارد فقط در قسمت گوشه های جلوی سرم و البته ریزش هم ندارد ولی بسیار نازک و کرکی است و کوتاه حالا باید چکار کنم تا این قسمت از سرم موهایی همانند بقیه سرم داشته باشد

  • ....
    1399-09-15

    سلام وقت بخیر آیا کسی که دوبار تشنج کرده و قرص کاربامازپین میخوره میتونه کاشت مو را انجام بده؟
    البته خداروشکر با مصرف قرصها هیچ مشکلی ندارم و تشنج نمیکنم
    یه خانوم هستم

    • دکتر شریفی
      1399-09-17

      با سلام و وقت بخیر

      بله فقط پزشک شما باید مجوز کاشت مو که ده تا دوازده ساعت طول میکشد را بدهد.

  • حجت
    1399-09-10

    سلام ممنون از سایت خوب و توضیحات صادقانتون ، من 5، 6 سال قبل موهای وسطم کم شد و یکمی هم قسمت های کناری پیشانی ، بیشتر قسمت چپ و کمی هم راست ریخت ولی الان نمیریزه ولی چون قسمت وسط یکم کم پشت شده ، و دسته موی جلویی فر میشه ؛ موقع شانه زدن اذیت میکنه ، با اینکه دیگه نمیریزه ولی مثل شش هفت سال قبلم رشد نمیکنه.

  • امیر
    1399-08-24

    سلام ریزش چه تعداد از موها در یه فرد19،20ساله طبیعیه؟تا وقتی دست به موهام نزدم ریزشی ندارن وتو حموم هم شاید 20تا تارمو بریزه طبیعیه؟

    • روژینا
      1400-11-30

      طبیعی هست بیشتر از ۱۰۰ تا خطرناکه

  • سورینا
    1399-08-23

    سلام
    من تقریبا یک سال و نیم هست مهاجرت کردم ترکیه قبل از اومدن موهای بلند و پرپشت داشتم کوتاه کوتاه کردم از وقتی اینجا ساکن شدم رشد موهام بشدت کند شده و ریزش شدید پیدا کردم بهترین دارو ها و شامپو ها رو استفاده کردم ولی بی نتیجه بودم ریزش موهام خیلی روی اعصابم تاثیر گذاشته نمیدانم چکار کنم راهکاری وجود داره مثل سابق بشه موهام مرسی

  • مهسا
    1399-08-09

    توفامیل ما هرکی باماشین تراشیده موهاش ضخیم تر شده برادر خودم چند بار تراشیده الان ازبس موداره شونه توش گیر میکنه..

    • حنانه
      1399-11-12

      وااااای نه من میمیرم دخترم این همه مو رو چجوری بزنم ?نه نه درمان دیگه ای هم هست خو

    • مبینا
      1400-12-18

      نه عزیزم اصلا این کارو نکن من دخترم اینارو کردم پشیمون شدم تأثیری هم نداشت رو موهام فقط افسرده شدم و بدتر از قبل موهام ریخت و کچل شدم

  • مهسا
    1399-08-09

    سلام وقتتون بخیر من 20سالمه و موهام یکم کم پشته قبلا موهام اصلا ریزش نداشت اما الان بخاطر استرس و کمبودویتامین ریزش شدید پیداکردم البته احتمال میدم از تعویض شامپومم باشه درمان قطعی وپیشنهادی سریع برام چیه؟!

    • مهدی
      1400-02-15

      ویویسکال و نورکرین حرف ندارن. فقط تهیه اش تو ایران با شرایط فعلی ممکن نیست

    • ناشناس
      1401-05-23

      زینگ پلاس و ویتامین E هرروز بعد ناهار از هر کدوم ۱عدد بخور با ۲لیوان آب کامل عزیزم نتیجه فوق العاده ایی داره

  • Sana
    1399-08-01

    با سلام وقت بخیر
    من ۱۵سالمه موهام کم پشته و‌تار موهامو نازکه یعنی از اول اینجوری بودولی ریزش مو ندارم .امکان داره پرپشت باشه یا حداقل تار موهام ضخیم باشه؟

    • بی نام
      1400-06-18

      خب تا 18سالتون نشده چند بار با ماشین از ته بزنید
      مو نیاز داره هر سه سال یک بار کچل شه

    • مبینا
      1400-12-18

      عزیزم کچل نکنی اصلا من کردم مو تو کلم نموند ?

  • Zahra
    1399-07-28

    سلام ببخشید درمان ریزش موی پراکنده در خانوم ها چیه؟

  • vahid
    1399-07-27

    سلام ،1_ اگه ماینوکسیدیل رو به ترتیب کمتر کنیم و قطع کنیم بازم موهای رشد کرده میریزه ؟؟؟ 2_و اگه ماینوکسیدیل رو برای حفظ موهایی که به خاطرش رشد کرده هفته ای دو بار بزنیم آیا تاثیر داره یا خیر ، ممنون

  • hamid
    1399-07-27

    سلام ، اگه کل موهای سر آدم کم پشت بشه اونم در حد دو ، سه ماه به نظرتون مشکلش میتونه ارثی باشه (و البته زمینه ارثی درخانوادم وجود نداره ) ، و رفتم پیش پزشک بهم داروی دست ساز حاوی ماینوکسیدیل داد و بهم گفت یک شب درمیان بزنم ، اگه بعداز چندماه دو ، سه روز درمیون بزنم‌ اشکالی ندارد به نظرتون ، ممنون

  • امیر محمد قاسمی 15ساله
    1399-07-23

    سلام من 15سالمه من موهام از اول پر پشت بوده بابامم موهاش تا ۴۵ سالگی پر پشت بوده و هیچ عرصی ندارم
    ولی الان به شدت موها کم پشت شده رفتم با شماره ۴ زدم وسط سرم قشنگ سفیده دکتر پوست رفتم گفتن قارچ داری وچنتا دارو گیاهی و شامپو دادن گفتن بزن به سرت ولی الان دوهفتست که می زنم فرقی نکرده معلوم نیست قارچ دارم یا نه من الان باید چکار کنم

    • آرش
      1401-02-13

      سلام من ۲۸سالمه تا الان موهام ریزش نداشته اما الان ریزش موهام خیلی شده دست تو موهام میکشم مو میاد تو دستم و پوست سرم معلوم میشه معلومه ک موهای سرم ضعیف شدن و سوزش سر دارم و شوره بخاطر همین سرکه سیب استفاده کردم از همون روز ریزش موهام شروع شده میشه راهنمایی کنید برای جلو گیری از ریزش و پور پشت شدن موهام

  • منیر
    1399-07-04

    باسلام وخسته نباشیدمن۳۳سالمه تقریبا موهای وزی دارم وکم کاری تیرویید نیز دارم ومن هروز دوش میگیرم چون جلوی سرم چرب وپشت سرموهای خشکی دارم وبه خاطر چربی هرروز دوش میگیرم ولی جلوی موهام خیلی خیلی کم پشت شده میخواستم منو راهنمایی کنین حداقل جلوی موهامو یکم پرپشت کنم

    • سمیرا
      1401-01-30

      منم موهام چربه وحشتناک وریزش هم داشت نزدیک ۶ماهه هفته ای دوباربعد از حمام یک ته استکان سرکه سیب با یک لیتر آب مخلوط میکنم سری اخر موهام رو باهاش آبکش میکنم میام بیرون ریزشش خیلی کم شده وچربی هم بخدا اگر یک هفته هم نرم حمام چرب نمیشه بوش هم اصلا نمیاد سرکه سیب هم از بیرون نخرید میبینی تقلبیه خودتون درست کنید خیلی راحته

  • Saman
    1399-06-15

    سلام
    من خانومم به دلیل محکم بستن موی سرش قسمت جلویی و بغل سرش کم مو شده و به طوری که پوست سرش دیده میشه.چیکار باید کرد که موهاش مثه قبل بشه

    • دکتر شریفی
      1399-06-17

      عرض ادب و احترام

      متاسفانه این مورد تقریبا موی قابل بازگشت ندارد. تنها راه آن کاشت مو می باشد.

    • مستأجرخدا
      1399-08-01

      سلام من ازروشی استفاده کردم کاملانتیجه گرفتم
      س حبه سیررو رنده ریزکنین وسه قاشق بزرگ روغن زیتون بزارین رو بخاراب تا گرم بشه نه داغ بعدسیر رو بهش اضافه کنین بریزین تو یه شیشه یا بطری سیاه بزارین دو روز بمونه بعددو روز یکبار این مخلوط رو قسمت کم پشت ماساژبدین بعدنیم ساعت بشورین

  • هاله
    1399-06-11

    با سلام …. خانمي هستم ٦٤ ساله …. موهايم در شقيقه ها و جلوي سرم خيلي نازك و كم پشت شده …. ايا با توجه به سن من راهي براي پر كردن بيشتر محل هاي كم پشت و نازك شده در سرم. وجود دارد ؟؟؟ با سپاس فراوان …..

    • ناشناس
      1400-11-20

      سلام بهم پیام بده شماره بذار راهنمایی کنم

  • Mohamad
    1399-06-11

    سلام ..ببخشید موهای من خیلی نازک شده و کم پشت..حالت هم نمیگیره..ایا درمانی براش وجود داره؟

  • علی
    1399-06-08

    سلام ۲۰ سالمه و حدودا دو سال است که موهایم کمی میریزد ولی مشکل اصلی اینجاست که گرچه رشد موهایم خوب است ولی اصلا حجم زیادی ندارد و پرپشت نیست

    • سعیده
      1401-07-13

      سلام‌ ۴۰ ساله و مجردم موهام خیلی خوب بودن افسردگی شدید گرفتم و کاهش اشتها داشتنم خیلی موهام کم پشت شده دکتر گفت باید زودتر مراجعه میکردی .‌ کاشت هم نتیجه خوبی برای خانمها نداره . چرا به وجود پیشرفت پزشکی هیج راه درستی نیست ،!! یعنی موهات خالی باشه بهتره تا کم پشت چون درمانی قطعی نیست ظاهرا! لطفا کسی راهنمایی کنه این مساله تو اعتماد ب نفس تاثیر داره!

  • امیرحسین
    1399-05-31

    سلام خسته نباشید برای پرپشت شدن مو چه راهکاری پیشنهاد میکنید ایا ویتامین هست که موثر باشد

  • هانیه
    1399-05-31

    سلام وقتتون بخیر
    من هفده سالمه و جدیدا موهای جلو سرم خیلی کم پشت شده بطوری که پوست سرم مشخص میشه
    خیلی از این بابت ناراحت و کلافه هستم از دارو های شیمیایی هم نمیتونم استفاده کنم
    خواستم ببینم آیا روغن کرچک میتونه بهم کمک کنه که زود نتیجه ببینم؟

    • بی نام
      1400-06-18

      چون هنوز سنتون پایینه با ماشین از ته بزنین بعدش
      از روغن زرده تخم مرغ و روغن سیاهدانه و بادام تلخ استفاده کنین
      قرص زینک وویتامین سی هم استفاده کنین . شامپو بدون سدیم سولفات استفاده کنید . اگر موهاتون خشک روغن آرگان هم استفاده کنید

  • محمد
    1399-05-15

    با سلام و احترام. متاسفانه من از آمپول های بدنسازی استفاده کردم و موهام ریزش پیدا کرد.،اما قبل از اون هم ریزش داشتم البته که ریشه در ارثم داره، پیش دکترای مختلف رفتم، مزوتراپی انجام دادم و قرص فینسترایدو قرص زینک و محلول ماینوکسیدیل هم مصرف میکنم ولی تاثیر نداشته و کماکان ریزش رو دارم، ایا راهی هست برای بهبود یا باید این موضوع رو بپذیرم که کاریش نمیشه کرد

    • دکتر شریفی
      1399-05-20

      با سلام و وقت بخیر

      می توانید از مزوتراپی مو تحت نظر پزشک متخصص جهت درمان کمک بگیرید.

    • فرزانه
      1399-08-04

      سلام من خانمی هستم که ریزش الگوی زنانه داشتم و هر چیزی مصرف کردم نتیحه ای نداده باید چیکار کنم موهام رشد مجدد داشته باشن

  • علیرضا یکتا
    1399-05-06

    سلام…
    اولا از مطالب خوب و مفیدتون ممنون.
    دوما تراشیدن مو با تیغ هم میتونه تاثیری ریزش مو داشته باشه؟
    یکی از دوستان من میگفت اینکارو کرده و موهاش بسیار ضخیم شده.

    • دکتر شریفی
      1399-05-06

      با سلام و وقت بخیر

      خیر تراشیدن موها تاثیری در ریزش موها ندارد. همچنین مبنای علمی برای افزایش تراکم یا ضخامت موها نیز وجود ندارد.

    • parvaz
      1399-05-08

      همه میگن تاثیری نداره
      ولی من که موهای دستم رو با ژیلت زدم متاسفانه انقدر ضخیم شده که دیگه کاریش نمیشه کرد
      شاید تعدادش رو زیاد نکنه ولی انگار هر تار رو از حالت کرک در میاره و اون کرک رو ضخیم میکنه

  • مهدی
    1399-05-04

    سلام. من 18 سالمه و یه قمست هایی از سرم کم پشت تر از سایر قسمت ها است ودرحالی که ریزش موهام خیلی کمه ولی نمیدونم چار اینقدر بعضی قمست ها کم پشت تره اینو بعد از این که سرم رو از ته زدم خیلی بیشتر میشه دید و اینکه مو هامم نازکه. در ضمن از شامپوی کلییر استفاده میکنم. باید چیکار کنم به نظرتون؟؟؟

  • fatemeh
    1399-05-01

    سلام.وقت بخیر.موهام خیلی کم پشته. وخیلی هم زود چرب میشه .از روغن گیاهی استفاده کردم تاثیری ندیدم پیش متخصص رفتم قرص زینک ومولتی داده مصرفم کردم حتی prpکردم تاثیر قابل توجهی ندیدم.دچار کم خونی هم نیستم.چه راهکاری پیشنهاد میکنید.البته مایلم از روش های طبیعی و گیاهی برای پرپشت شدن موهام استفاده کنم

  • محمد
    1399-04-30

    سلام
    من قبلا اصلا ریزش مو نداشتم و آمپول بدنسازی زدم و ریزش موم شروع شد بعد از قطع امپولا ریزشش قطع نشده اگر هر روز بشورمشون ریزش خیلی خیلی کم میشه ولی اگر دوسه روز نشورم ریزشش زیاده
    من باید چکار کنم تار موهامم ضعیف شده

    • دکتر شریفی
      1399-04-30

      با سلام و وقت بخیر

      هورمون های بدنسازی تاثیر بالقوه ای در ریزش مو دارند و حتی ممکن است ریزش موی ارثی شما را نیز فعال کنند. بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه فرمایید.

    • fateme
      1399-05-01

      سلام.وقت بخیر.من ریزش مو ندارم اما موهام خیلی کم پشته و خیلی زود چرب میشه.دکترهم رفتم قرص مولتی ویتامین و زینک هم داده مصرف کردم. ازانواع شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کردم.دچارکم خونی هم نیستم.PRP هم انجام دادم تاثیر قابل توجهی ندیدم .از روغن های گیاهی استفاده کردم .چه درمان های خانگی وطبیعی پیشنهاد میکنید؟

    • سعید ش
      1399-09-16

      احتمالا مثل من پوستت چربه و اینکه ممکنه یه نوع قارچ داشته باشی حتما پیگیر باش

  • رضا
    1399-04-29

    سلام 17 سالمه موهایم کم پشت هست و دیر بزرگ میشه روزی 7 و 8 تار مو هم میریزه شاید هم ارثی باشه دایی هام همشون موهاشون پرپشته عموهایم هم همینطور فقط عمویم که از همه ی عموهای دیگم بزرگتره موهاش ریخته ولی طاس کامل نیست موهایم نازک هم زیاد نیست چیکار کنم بهترین کار چیه لطفا بگید چیکار کنم

    • علی اصغرعزیزپور
      1401-02-03

      وسط سرم کم پشت شوده چکار کنم پر پشت بشه

  • Amirvala
    1399-04-23

    سلام من ۱۷ سالمه ریزش مو دارم به پزشکم مراجعه کردم برام ازمایش نوشت دادم و هیچ مشکلی نداشتم برام قرص زینک نوشت اونارم مصرف کردم اما هیج فایده ایی نداشت و هروز داره جلوی سرم کم تراکم تر میشود

    • دکتر شریفی
      1399-11-13

      با سلام و وقت بخیر

      احتمالا ریزش موی ارثی می باشد. سایر مقالات سایت در حوزه ریزش مو را مطالعه فرمایید اگر پاسخ پرسش شما داده نشد به پزشک متخصص و مجرب مراجعه فرمایید.

  • محمد
    1399-04-21

    سلام من ۱۳سالمه موهام کم پشته چه راهی را پیشنهاد میکنید که این راه تاثییر داشته باشد

  • احمد
    1399-04-10

    با سلام و احترام
    اگر مردی بدنش کم مو بود و دوست داشته سینه و شکمی پر از مو داشته باشد باید چه کار کند؟ اگر ممکن است جواب را ایمیل فرمایید با تشکر فراوان

    • Mahan
      1399-11-27

      اون مرد احمقه که میخواد موهای بدنش پر بشه??

  • Reza
    1399-04-10

    سلام.درسته میگن بعد از قطع استفاده از ماینوکسیدین ریزش موی شدید میگیریم؟

    • دکتر شریفی
      1399-04-10

      با سلام و وقت بخیر

      ریزش مو بعد از قطع مصرف ماینوکسیدیل طبیعی است.

      • سلن
        1399-11-13

        سلام . من شوهرم موهاش کم پشته و طرف چپ و راست سرش مو نداره . هر چی فکر میکنم تا چن سال دیگه کلا موهاشو ع دس میده . البته زیاد آرایشگاه میره و اصلاح میکنه . ربطی به این دااره ؟! اگه نداره میشه کمکم کنین

        • دکتر شریفی
          1399-11-13

          با سلام و وقت بخیر

          خیر کوتاهی مو آرایش و مرتب کردن آن ها ربطی به ریزش مو ندارد. برای درمان به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

    • مهدی
      1399-06-17

      بله من ۶ماه ماینوکسیدل۵ درصد استفاده کردم موهای سرم پر شد که حتی میدادمشون بالا ولی بعد از دوسه هفته که قطعش کردم شروع کرد به ریختن ودوباره به روال قبل برگشت ،که بعد از اون دیگه ماینوکسیدل روی سرم جواب نداد.کاش قطع نمی کردم.

  • هاله
    1399-04-09

    سلام موهای سر من قسمت گیجگاه چندین سال هست که کوتاه هست و رشد نمیکنه ۳ سانت مونده رفتم دکتر امپول بیوتین و لوسیون داد اما هیچ فایده ای نکرد الان چیکار کنم

    • دکتر شریفی
      1399-04-11

      با سلام و وقت بخیر

      این از ارث شماست با دارو درست نمی شود. ریزش موی ارثی فقط از طریق کاشت مو قابل درمان و ایجاد تراکم می باشد.

    • فرزانه
      1399-04-17

      سلام من یه جوان ۱۷ ساله ام و موهام تقریبا بلنده حدود سه ماهه شاید ریزش موهام شروع شده و نمیدونم چرا
      لطفا یه راه برای افزایش حجم موهام بهم پیشناهاد بدید

  • Zahra sf
    1399-04-05

    سلام من۲۲ سالمه..تارهای موهام نازک و موهای لختی دارم.قسمت جلویی موهام کم پشته و حس میکنم با گذشت زمان داره کم پشت ترم میشه
    ریزش موهامم عادیه شایدم زیاده من متوجه نشدم
    چه راهی هس ک بشه تراکم جلوی موهام زیاد شه و تارهای موهام ضخیم تر شن؟

    • دکتر شریفی
      1399-04-07

      با سلام و وقت بخیر

      بهترین راهکار مراجعه به پزشک متخصص می باشد. راهکارهای عملی را در این صفحه توضیح داده ایم. هرچند هر کدام از روش باید حتما توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط شما بررسی و تجویز گردند.

  • عليرضا
    1399-03-29

    سلام بنده ٤٥سالمه مدتي است كه حس ميكنم موهام كم پشت داره ميشه البته ارثي هم هست ولي به نسبت هم سن هام خيلي مودارم ميخواستم ببينم راهكارش جلوگيري از ريزش مو چيه ايا متوقف ميشه كرد يانه
    ممنونم از شما

  • Maryam
    1399-03-21

    سلام ۱۶ سالمه
    موهام خیلی پرپشت بود ولی الان ریزش داره و اینکه کم خونیم دارم .خیلی کم شدن موهام چ کنم‌

  • امینی
    1399-03-16

    سلام وقتتون بخیر. من ۱۷ سال سن دارم از ۲ سال قبل تقریبا مو هام دچار ریزش شدید شده؟؟ و کاملا موهام کم شده.بعد فکر میکنم به دلیل استرس بیش از حدی که دارم این مشکل برام پیش اومده. ببخشید چه درمانی رو باید انجام بدم که پر پشتی موهام مثل قبل بشه؟؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-06-05

      با سلام و وقت بخیر

      ارائه درمان درست فقط با تشخیص درست امکان پذیر است. پس حتما به پزشک متخصص مجرب مراجعه کرده تا علت دقیق ریزش موی شما مشخص شده و سپس نسبت به درمان اقدام کنید.

  • مهدی
    1399-03-01

    من ۱۲ سالمه موهام لخته کچل کردم ایا پرپشت میشه؟

    • دکتر شریفی
      1399-04-06

      با سلام و وقت بخیر

      کوتاهی و تراشیدن موها کمکی به پر پشت شدن آن ها نمی کند.

  • احسان
    1399-02-28

    سلام بعد از کاشت مو برای پرپشت شدن موهایی که کاشتیم چه باید کرد؟ کدوم روش را پیشنهاد میکنید

    • دکتر شریفی
      1399-04-06

      با سلام و وقت بخیر

      رعایت توصیه های بعد از کاشت مو
      داشتن صبر تا ماه نهم.

      مزوتراپی و پی آر پی فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

  • طهمورث
    1399-02-15

    سلام ببخشید من ی پسر 18 ساله هستم تقریبا یه سالی میشه که حس میکنم عقب موهایم کم پشت شده و مو های ناحیه بغل هم یکمی ریزش داره و حلت M شده و باتوجه ب اینکه من دو با الگوی مارپیچ روی سرم دارم احتمال ریزش در آینده وجود دائره ممنون

    • دکتر شریفی
      1399-02-18

      با سلام و وقت بخیر

      با توجه به الگوی ریزش موی شما به احتمال زیاد ریزش موی ارثی دارید و این ریزش ادامه دار است. جهت کنترل ریزش به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • azam
    1399-02-01

    سلام
    تقریبا ۲ سالی هست موهای من کاملا تغییر کرده .موهای لخت و پر پشتی داشتم …ولی الان خیلی تار موهام نازک شده و حالت بدی به خودش گرفته .ریزش انچنانی هم نداره .فقط خیلی خیلی تار موهام نازک شده

    • دکتر شریفی
      1399-02-03

      عرض ادب و احترام

      برای بررسی دقیق علت به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه فرمایید. بصورت اینترنتی نمیتوان تشخیص دقیق و نحوه درمان را اعلام کرد.

  • نیما
    1399-02-01

    سلام خسته نباشید من ۱۸ سالمه تقریبا یک سالی میشه که موهام بیش از حد شوره شدن و جدیدا حس میکنم پیشانی ام کمی بلندتر شده
    البته موهای من فر و خشک هستن لطفا کمکم کنید چیکار باید بکنم که شوره های سرم از بین برن و موهام ریزش نداشته باشن؟

    • دکتر شریفی
      1399-02-03

      با سلام و وقت بخیر

      از شامپوهای استاندارد ضد شوره استفاده کنین. جهت درمان ریزش موی احتمالی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه فرمایید.

  • ramin
    1399-01-31

    سلام خسته نباشید
    من ۱۶ سالمه وقتی میرم حمام موقع زدن شامپو حدود ۳۰ تار مو ریزش دارم ۲ سالی میشه که اینجوری اما مشکل من اینکه وسط مو هام کم پشت شده باید چیکار ایا تو این سن احتمال برگشت موهای ریخته شده قبلی هست؟

    • دکتر شریفی
      1399-02-10

      با سلام و احترام

      مدل ریزش موی شما ارثی می باشد. متاسفانه این مدل ریزش مو برگشت پذیر نیست. جهت کنترل ریزش به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  • امیر شعبانی
    1399-01-24

    سلام بیست سالمه و جنس موهام نازکه ولی ریزش نداشته.چندی هست که وسط سرم کم پشت شده.ایا با گذشت زمان بهتر میشه یا باید درمان و دارو رو آغاز کنم؟

    • دکتر شریفی
      1399-01-24

      عرض ادب و احترام

      خیر با گذشت زمان بدتر میشه، بهتره با مراجعه به پزشک متخصص درمان را آغاز کنید.

  • حسن
    1399-01-13

    سلام من 20 سالمه هر موقع که میرم حموم موقع شامپو زدن نزدیک 20 30 تار مو تو دستام جمع میشه ، این موضوع نگرانم کرده ، روشی برای حل این مشکل وجود داره یا طبیعیه ؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-01-17

      عرض ادب و احترام

      تعداد تار مویی که اعلام کردید ریزش آن ها کاملا طبیعی است. جای هیچ نگرانی نیست. در واقع موها همیشه در سیکل طبیعی دچار ریزش می شوند و موی تازه و جوان رشد می کند. ریزش موی بحرانی زمانی اتفاق می افتد که موها ریزش شدید دارند و مویی جایگزین آن نمی شود. تعداد ۲۰۰ تار مو در طول روز ممکن است دچار ریزش طبیعی شود.

      پیروز باشید

  • Fati
    1399-01-13

    سلام من میخواستم بدونم از چه سنی میتونیم کاشت مو انجام بدیم من ۱۳ سالمه میتونم کاشت مـو انجام بدم؟؟

    • دکتر شریفی
      1399-01-28

      عرض ادب و احترام

      خیر، حداقل ۲۷ سال باید سن داشته باشید و روند ریزش مو متوقف شده باشد.

    • دکتر مهران عطایی
      1399-04-15

      مگه بچه هم کچل میشه .

    • Mandana
      1399-05-19

      سلام من موهام خیلی پر پشته دلم میخواد یکم کم پشت بشه باید چیکار کنم؟

      • دکتر شریفی
        1399-05-20

        با سلام و وقت بخیر

        بهتر است با آرایشگر خودتون در ارتباط باشید.

  • رضا
    1398-10-22

    با سلام .من 25 سالمه و مدتیه دچار ریزش موی شدید شدم ب طوری ک پشت سرم کاملا خالی شده و وسطش هم بسیار کم پشت البته قبلا هم ریزش داشتم و مدتی هم تحت نظر پزشک بودم دکتر امیر جوانبخت تو خرم آباد و حدود دوسال ماینوکسیدیل استفاده کردم ک بعد از قطعش این بلا سرم اومد.آیا امیدی هست ب بازگشت دوباره موها؟و اینکه آیا ریزش موی ارثی فقط از طرف پدر هست یا مربوط ب خانواده مادری هم میشه؟ممنون میشم جواب بدین در حد حوصلتون

    • دکتر شریفی
      1399-01-28

      با سلام و احترام

      با توجه به شرایطی که اعلام کردین ریزش موی شما ارثی می باشد. درمان خاصی ندارد و بهتر است برای جلوگیری از ریزش بیشتر به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. ریزش موی ارثی هم از سمت خانواده پدری است و هم مادری.

  • Mahdi
    1398-08-10

    سلام‌ من ۱۵ سالمه دکترا رفتم همشون ویتامین دادن ۳ جلسه ام مزوتراپی کردم ولی زیاد فرقی نکرده و اینکه موهای بابا ماما داداشم خیلی خوبه مال خودمم تارای موهام خیلی زیاده ولی نازکن.. چه درمان بم معرفی می کنید غیر از دکتر؟

    • دکتر شریفی
      1398-10-08

      عرض ادب و احترام

      قطعا بهترین درمان استفاده از نظر پزشک متخصص پوست و مو هست، شما باید ابتدا دلیل ریزش مو را مشخص کنید و سپس نسبت به درمان آن موارد لازم را انجام دهید.

      پیروز باشید

  • محمد مشتاق
    1398-01-19

    با سلام و خسته نباشید
    من مقداری سرم کم پشت شده و سوالم الان این هست که آیا رو قسمت های کم پشت میشه کاشت مو انجام داد ؟ ینی بین مویی امکان داره؟ یا فقط میتونم شقیقرو کاشت کنم؟

    • دکتر شریفی
      1398-03-07

      با سلام و احترام

      بله امکان کاشت مو در ناحیه ای که دچار کم مویی شده یا به اصطلاح کم پشت شده هم وجود دارد.

      پیروز باشید

  • مهدی اسحاق نیا
    1397-10-02

    سلام
    موهای بغل و پشت سرم پرپشت هست فقط قسمتی از شقیقه م خالی شده و مقداری به عقب کشیده ،و اینکه بعدحدود ۵ سال پیشانی ام خیلی بلندشده..

    سوالم این بود آیا روی پیشانی میشه موکاشت تا از ارتفاع پیشانی کم بشه و موهام پر بشه.

    و اینکه میخواستم بپرسم من هرکسی رو که کاشت مو انجام داده دیدم،موهای کاشته شده اش کم پشت بوده،آیامیشه پرپشت کاشت؟

    ممنون

    • محمد
      1399-03-15

      باسلام
      بنده ۲۳ سالمه دچار ریزش موهستم و چندان دلیل محکمی نمیبینم یافت نکردم ارثی باشه ولی خب دو سالی هس احساس ریزش زیاد کردم
      ناگفته نمان سه چهار سال قبل مرتب لز مواد حالت دهند واکس مو،اسپری،سشوار استفاده میکردم ولی یکساله دیگر استفاد نمیکنم ولی بلز ریزش دارم
      به مدت چهارسال هم در هوای رطوبتی بوشهر دانشگاه بودم
      دورموهام و پشت سرم تقریبا متراکم هستن ولی وسط رو به جلو تراکم مو کم شده دست تو سرم میکشم ۲۰ ۳۰ مو میریزه
      حتی سال گذشته دکتر هم رفتم دارو و شامپو تجویز کردن تا حدودی خیلی کم خوب شد

      آخه دلیلی داره این ریزش آسیب دیدکی ریشه هس با این دلایل یا ارثی هس؟؟؟؟
      ممنون میشم پاسخ منو بدین
      چه دلیلی میتونه داشته باشه؟؟؟؟
      ممنون میشم جوابمو بدین

      • دکتر شریفی
        1399-03-16

        با سلام و وقت بخیر

        بررسی دقیق علت ریزش مو فقط در معاینه و مشاوره حضوری امکان پذیر است. اگر ریزش مو ارثی نباشد با مزوتراپی مو می توانید نسبت به تقویت موها و بازگشت موهای از دست رفته امیدوار باشید. جهت تعیین وقت مزوتراپی در کلینیک دکتر شریفی با شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ (خانم عباسی ) در تماس باشید.

  • احمد پوریان
    1397-09-28

    سلام
    من موهام از پشت و کمی جلو ریخته ولی وسط سرم مو داره اما کم پشته. میخام هم جلو و عقب سرم رو بکارم و قسنت میانی هم که کم پشته رو پرپشت کنم یعنی داخل اونا هم بکارم. بعد یه نوبت هم میخام

    • بی نام
      1401-07-12

      سلام،گل میخک ورزماری،آلوورا،شنبلیله،سیاه دانه همه رو داخل یک ظرف به مدت بیست دقیقه جوشانده واز صافی رد میکنیم،بعد مقداری حنا وهفت رنگ وزرده تخم مرغ آب پیاز وسیب زمینی،مخلوط کرده به مدت ۳ ساعت روی سرتان بماند وبعد شستشو دهید،همان بار اول باعث رشد مو نرمی برای موخوره واقعا عالی است روغن کرچک هم اگه داشتید به موادتو اصافه کنید

  • بنفشه نعمت الهی
    1397-09-27

    با عرض سلام و احترام

    جسارتا آیا امکان کاشت و ترمیم مو برای مویی که دارای کم پشتی نامنظم می باشد، وجود دارد؟ ممنون میشدم در این جهت با بنده تماس بگیرید.

    با تشکر

  • مجتبی بنی مصطفی
    1397-09-25

    من موهای نازوکی دارم و کم پشت و یک ماهی میشه موهام ریزش پیدا کرده و از ناحیه جلو داره خالی میشه
    هزینه کاشت برام زیاده، و من میخوام جلوی این روندو بگیرم، و اینکه هزینه ی ترمیم به چه شکله؟ آیا موها رشد طولی میکنن (موهای اضافه شده)؟
    چطور موهای پرپشت تری داشته باشم ؟ راه های افزایش تراکم مو رو توضیح میدین .؟

    ممنون

    • دکتر شریفی
      1397-10-24

      با سلام و احترام

      برای تشخیص و درمان باید بصورت حضوری توسط پزشک متخصص پوست و مو معاینه شوید.

      پیروز باشید.

    • کیمیا
      1399-05-21

      سلام خسته نباشین میشه‌لطفا جوابمو بدین
      من دخترم ۲۲ سالمه بطور ژنتیکی مشکلی ندارم‌ جنس موهام‌خوبه و تارهای متوسطی دارم و موهام‌نه‌کم‌پشته نه پر پشت چند سال شاید ب دلیل اینکه موهامو سفت‌میبستم جلوی موهام کم پشت شده و ب وضوح‌میشه حس کرد این کم‌پشتی رو توروخدا یه راه حل بگین چطور میشه رشد شو دوباره تحریک کرد ک مثل بقیه جاها پرپشت بشه؟

      • دکتر شریفی
        1399-05-21

        با سلام و وقت بخیر

        برای تشخیص درست باید با پزشک متخصص مشورت کنید. اما شاید مزوتراپی مو بتونه به شما کمک کنه.

  • علی ترابی
    1397-08-26

    با سلام واحترام ؛
    بنده میخواستم کاشت مو انجام بدم اگر ممکن هست چون تراکم برای خیلی مهم و نمی خوام صرفا فقط سرم پوشیده بشه لطفا بفرمائید با چه تراکمی (تعداد ) می تونم این عمل رو انجام بدم و هزینه چقدر میشه با تشکر

    • دلارام
      1399-04-10

      سلام خسته نباشیدمن دخترم18سالمه دوسالم ک بوده قسمتی ازموهام سوخته ودیگ مودرنیورده چ راه درمانی براش هست؟اصلاراهی هست؟موهامم خیلی کم شدن موهای لختی دارم واگ کمتربشن اون سوختگی دیده میشه خیلی اذیتم میکنه?

      • دکتر شریفی
        1399-11-13

        با سلام و وقت بخیر

        کاشت مو بهترین گزینه برای شماست.

+مشاهده بیشتر