عفونت رحم زنان

آیا عفونت رحم باعث ریزش مو می شود ؟

دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

عفونت رحم یکی از بیماری های شایع بین زنان است. سالانه تعداد زیادی از زنان به عفونت رحم مبتلا می شوند. باکتری های زیادی از قبیل باکتری های عامل بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک و کلامیدیا باعث ایجاد عفونت رحم می شوند.

باکتری ها ابتدا وارد واژن شده و باعث عفونت می شوند. در مراحل بعدی عفونت به رحم سرایت می کند. عفونت رحم دارای عوارض زیادی است. پرسشی که اینجا مطرح می شود، این است که آیا عفونت رحم باعث ریزش مو می شود؟ اگر علاقه مند به دانستن ارتباط عفونت رحم و ریزش مو هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ارتباط عفونت رحم و ریزش مو

در مباحث ریزش مو، ارتباط مستقیمی بین اختلال در عملکرد برخی از اندام ها و ریزش مو ذکر شده است. به عنوان مثال پر کاری تیروئید و اختلال در ترشح هورمون تیروئید، سبب ریزش مو می شود. تغییرات ترشح هورمون انسولین نیز از دیگر عواملی است که با ریزش مو ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که علت ریزش مو، این قبیل بیماری ها باشند، با مراجعه به پزشک و درمان بیماری، روند رشد موها به حالت اول بر می گردد.

تنها در برخی از منابع طب سنتی، عفونت رحم را یکی از عوامل ریزش مو ذکر کرده‌ و راهکارهایی برای درمان عفونت رحم ارائه داده اند. با توجه به شواهد به نظر می رسد عفونت رحم و دیگر بیماری های آن از قبیل فیبروم رحمی به طور مستقیم سبب ریزش مو نشوند، اما عوارض جانبی این  بیماری ها باعث افزایش سبب ریزش مو می شوند.

به عبارت دیگر، عفونت رحم سبب ایجاد بیماری ها و مشکلاتی در بدن فرد می شود که این بیماری ها سبب ریزش مو می شوند.

تاثیر عفونت رحم بر عملکرد تخمدان

با توجه به اینکه واژن، رحم، تخمدان و لگن در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند، با ایجاد عفونت در یکی از این اعضا، امکان سرایت عفونت به اعضای دیگر وجود دارد. رحم و تخمدان ها از طریق لوله های فالوپ در ارتباط هستند. وظیفه ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون بر عهده تخمدان ها‌ست.

ترشح هورمون های جنسی، ارتباط نزدیکی با ریزش مو دارد. تغییرات هورمون های جنسی در زنان، باعث ریزش موی سر و رشد موهای زائد در سایر اعضا از قبیل صورت و سینه می شود؛ بنابراین عفونت رحم و ریزش مو دارای ارتباط غیرمستقیم هستند.

رحم زنان

کم خونی

عفونت رحم با ایجاد خونریزی ها، ممکن است سبب کم خونی در افراد شود. عفونت دهانه رحم و اندومتریت یا التهاب در لایه اندومتر دیواره رحم از جمله دلایل خونریزی واژینال هستند. خونریزی های شدید در زنان از قبیل خونریزی های واژینال عاملی برای ایجاد کم خونی در برخی زنان به شمار می روند. کم خونی یکی از دلایل ریزش مو است؛ زیرا هموگلوبین های موجود در خون، اکسیژن مورد نیاز برای رشد سلول های بدن از جمله موها را تامین می کند. در صورتی که فرد دچار کم خونی شده باشد، اکسیژن مورد نیاز در اختیار فولیکول های مو قرار نمی گیرند و در نتیجه فرد دچار ریزش مو می شود.

در صورتی که ریزش مو فرد مربوط به کم خونی باشد، پس از درمان کم خونی، رشد موهای فرد به حالت طبیعی بر می گردد. بنابراین با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده، کم خونی برطرف می شود. رژیم تغذیه‌ای سالم، راهکار دیگری برای تامین آهن مورد نیاز بدن است. با برخورداری از تغذیه‌ سالم، سلامت پوست، مو و سایر اندام ها تضمین می شود.

بنابراین در بررسی ارتباط عفونت رحم و ریزش مو باید گفت که عفونت رحم و ریزش مو ارتباط غیرمستقیم دارند. عفونت رحم از طریق ایجاد کم خونی، زمینه را برای ریزش مو فراهم می کند.

عفونت هایی که با ریزش مو در ارتباط هستند

همان طور که بیان شد، عفونت رحم به صورت غیر مستقیم و با ایجاد بیماری های دیگر و تاثیر بر سایر اندام ها، زمینه را برای ریزش مو فراهم می کند. برخی از عفونت ها به صورت مستقیم سبب ریزش مو می شوند. شاید خالی از لطف نباشد که در مبحث بررسی ارتباط عفونت رحم و ریزش مو، برخی از عفونت های دیگر را که سبب ریزش مو می شوند، بیان کنیم.

آلوپسی سابوریک

این بیماری نوعی بیماری پوستی است. در این بیماری لکه های کوچک رنگی یا بی رنگ در برخی از نقاط پوست ایجاد می شوند. این لکه ها، عفونت های پوستی هستند که سبب ریزش مو می شوند. شوره سر، پوسته های روی سر و مو، خارش و قرمزی پوست و حساسیت پوست بدن و سر به هر گونه ماده شوینده از علائم ذکر شده برای این بیماری هستند.

پسوریازیس

از دیگر عفونت هایی که سبب ریزش مو می شود، پسوریازیس است. در اثر این بیماری، رشد سلول های پوست زیاد می شود. رشد سریع سلول های پوست، سبب ضخیم شدن سلول های پوست سر می شود. تغییراتی که این بیماری در پوست سر ایجاد می کند، سبب ریزش مو می شود.

عفونت فولیکول مو

عفونت فولیکول مو یا فولیکولیت، التهاب یا تحریک فولیکول های مو است. قرمزی پوست سر، جوش و خارش از علائم عفونت فولیکلوهای مو هستند. در صورتی که ریزش مو به علت عفونت فولیکول باشد، با مراجعه به پزشک متخصص پوست و استفاده از درمان های موثر، بیماری کاملا درمان و ریزش مو متوقف می شود.

قارچ

از دیگر عفونت های پوستی که سبب ریزش مو می شوند، قارچ است. این بیماری که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند، بسیار مسری است. پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست در الگوهای دایره ای در سر از علائم عفونت قارچی است. در یک عفونت قارچی، پوست سر زبر و خشن می شود و موها دچار ریزش می شوند. درمان عفونت قارچی با مراجعه به پزشک متخصص پوست به راحتی انجام می شود. به این ترتیب از عوارض بیشتر از جمله ریزش مو و سرایت بیماری به دیگر افراد پیشگیری می شود.

عفونت رحم

علائم عفونت رحم

با آگاهی نسبت به علائم عفونت رحم و شناسایی به موقع این بیماری، نسبت به درمان به موقع آن اقدام می شود. برخی از علائم عفونت رحم عبارت است از:

  • تب و درجه حرارت بالا،
  • احساس درد در ناحیه تحتانی شکم،
  • احساس درد در ناحیه فوقانی شکم،
  • احساس درد حین خروج ادرار،
  • خونریزی های نامنظم،
  • افزایش ترشحات واژینال بد بو،
  • احساس درد حین رابطه جنسی،
  • احساس خستگی مداوم،
  • درد شدید در لگن،
  • استفراغ،
  • بیهوشی.

بنابراین در صورت مشاهده این علائم، لازم است به پزشک مراجعه شود و بیمار از نظر عفونت رحم توسط پزشک بررسی شود. معاینات و آزمایشات پزشک مشخص می کند که این علائم مربوط به عفونت رحم می شود یا در اثر بیماری و مشکل دیگری ایجاد شده اند.

درمان عفونت رحم

علاوه بر اینکه عفونت رحم به صورت غیر مستقیم زمینه را برای ریزش مو فراهم می کند، سهل انگاری در درمان این بیماری، باعث مشکلات بسیار جدی تر می شود. ناباروی، بارداری خارج از رحم و دردهای مزمن لگنی برخی از دیگر عوارض این بیماری هستند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها، مرسوم ترین و مؤثرترین روش درمان عفونت رحم است. معمولا از دو نوع آنتی بیوتیک به طور همزمان در درمان عفونت رحم استفاده می شود. با استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای تجویز شده توسط پزشک، علائم بیماری از بین می رود. در چنین شرایطی مصرف دارو نباید قطع شود. دوره مصرف دارو باید کامل شود. در غیر این صورت، بیماری کامل بهبود نمی یابد یا عفونت مجددا باز می گردد.

در صورتی که به دلیل بارداری، امکان استفاده از آنتی بیوتیک برای بیمار وجود نداشته باشد یا بیمار دچار کیست های لگنی باشد، به روش های درمانی دیگری نیاز است و نیاز به مراجعه به بیمارستان است.

در کلینیک پارسا با انجام دقیق ترین معاینات و آزمایشات، علت ریزش مو در شما تعیین می شود. مزوتراپی مو و سایر روش های نوین از روش های درمان ریزش مو هستند که توسط متخصصان این مرکز برای درمان ریزش مو استفاده می شوند.

تاریخ انتشار : 1399-08-29
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام