پاکسازی پوست صورت

پاکسازی پوست صورت | مزایا، روش ها، هزینه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات پاکسازی پوست

پاکسازی پوست صورت یکی از راهکارهای ساده و ارزان و در عین حال موثر و شگفت انگیز برای حفظ شادابی و جوانی پوست است. افرادی که به مراقبت از پوست خود اهمیت می‌دهند، به طور معمول یک برنامه منظم برای پاکسازی پوست صورت خود دارند. فشیال صورت یکی از محبوب‌ترین روش های جوانسازی پوست صورت در بین علاقه‌مندان به خدمات زیبایی است. در این مطلب، به تمام جوانب پاکسازی پوست صورت با استفاده از دستگاه های مختلف می‌پردازیم.

پاکسازی پوست چیست ؟

پاکسازی یک واژه‌ی عمومی برای توصیف ترکیبی از روش‌های مراقبت از پوست است که سه هدف کلی را دنبال می‌کنند و هر کدام فوایدی برای پوست دارند:

  1. برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن (exfoliation)،
  2. پاکسازی آلودگی‌ها، چربی‌ها و مواد اضافی روی پوست،
  3. کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه یا بهبود خونرسانی.

پاکسازی پوست از جمله مواردی است که توسط پزشکان، متخصصان سلامت پوست، بیوتی اینفلوئنسرها و بسیاری از افراد دیگر توصیه می‌شود. اما منظور از پاکسازی پوست چیست، پاکسازی اصولی و صحیح به چه شکل انجام می‌شود و چه راه‌هایی برای آن وجود دارد. این سه سوال موارد اصلی بحث امروز ما و نکاتی هستند که باید آن‌ها را بدانید.

لایه برداری پوست

برداشت سلول‌های مرده

سطح پوست از سلول‌های مرده یا لایه‌ی شاخی تشکیل شده است. این سلول‌ها در سطحی‌ترین بخش اپی‌درم پوست قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی سلول‌های شاخی محافظت از پوست بدن است و اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محسوب می‌شود. به طور معمول بدن هر ۳۰ روز یکبار تمام سلول‌های لایه شاخی را حذف و سلول‌های جدیدی جایگزینشان می‌کند. منتها گاهی اوقات این سلول‌های مرده روی پوست تجمع می‌یابند. برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن به شما کمک می‌کند که پوست شاداب‌تر و درخشان‌تری داشته باشید.

مشکل اگزفولیشن این است که اگر به شکل صحیحی صورت نگیرد، باعث التهاب پوست می‌شود. مثلاً در گذشته (و حتی امروزه) افراد پوست خود را با کیسه‌های ضخیم آبی رنگ و سفیدآب می‌سابیدند. بعد هم که صورتشان گل می‌انداخت احساس می‌کردند که حسابی پوست خود را پاکسازی کرده‌اند. گل انداختن و قرمزی پوست، در واقع نشانه‌ی التهاب است و التهاب یکی از عواملی است که باعث تسریع پیری پوست و ظهور علایم پیری مثل چروک‌های عمیق می‌شود. پس هدف اگزفولیشن این است که همزمان با برداشت سلول‌های مرده‌ی اضافی، باعث التهاب پوست نشود.

پاکسازی آلودگی‌ها و چربی‌ها

روی پوست ما را به طور طبیعی چربی‌هایی می‌پوشانند که در حفظ رطوبت پوست موثرند و خواص ضد میکروبی هم دارند. در برخی افراد چربی‌ها روی پوست تجمع پیدا می‌کنند، منافذ پوستی را می‌بندند و باعث آکنه و جوش می‌شوند. پاکسازی می‌تواند چربی‌های اضافی صورت را حذف کند. به علاوه آلودگی‌ها و آلاینده‌هایی که به طور روزمره با آن‌ها در تماس هستیم، روی پوست می‌نشینند و باعث التهاب، بسته شدن منافذ و مشکلات دیگر می‌شوند.

مشکل محصولات پاکسازی پوست که روی حذف چربی‌های اضافی تمرکز دارند این است که مصرف کنندگان گاهی به شکل افراطی از آن‌ها استفاده می‌کنند. یادتان نرود که چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند. استفاده‌ی نادرست و بیش از حد از اسکراب‌ها یا لایه‌بردارها نه تنها به پوست شما کمک نمی‌کند؛ بلکه به آن آسیب هم می‌رساند.

کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه و بهبود خونرسانی

انواع روش‌های پاکسازی پوست معمولاً شامل مواردی همچون بخور دادن یا ماساژ صورت هستند که خونرسانی به پوست را بهبود می‌بخشند. ماساژ علاوه بر بهبود خونرسانی می‌تواند باعث آزادسازی عوامل ضد التهابی و ضد پیری از سلول‌های پوستی شود. حتی در پژوهشی مشاهده شد که ماساژ پوست سر می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص نیز معمولاً در روش‌های پاکسازی پوست دیده می‌شوند. این محصولات با آبرسانی، ویتامین‌رسانی و تغذیه پوست باعث بهبود بافت، رنگ و حتی قوام پوست می‌شوند.

پاکسازی صورت

روش‌های پاکسازی پوست

تا به این جا متوجه شدیم که اساس تمامی روش‌های پاکسازی یکسان است. آنچه بین این روش‌ها تفاوت ایجاد می‌کند، ابزار و مواد استفاده شده و همچنین مراحل پاکسازی پوست است. به طور کلی می‌توانیم انواع روش‌های پاکسازی پوست را به سه دسته تقسیم کنیم:

روش‌های خانگی: این روش‌ها را می‌توانید خودتان در خانه انجام دهید. روتین‌ها یا برنامه‌های بسیاری برای این کار در اینترنت وجود دارد. این روش‌ها معمولاً باعث «پاکسازی سطحی پوست» می‌شوند.

روش‌های آرایشگاهی: این روش‌ها در آرایشگاه‌ها، مراکز سلامت پوست یا اسپاها انجام می‌شوند و معمولاً در آن‌ها از دستگاه بخور مخصوص، ماساژ و کرم‌های خاصی استفاده می‌شود. پاکسازی حاصل از این روش‌ها معمولاً قوی‌تر از پاکسازی خانگی است ولی باز هم به «پاکسازی عمیق» نمی‌رسند.

روش‌های کلینیکی: این روش‌ها باید توسط متخصص پوست یا تکنسین‌های دارای مدرک بهداشت و درمان (مثل پرستاری) انجام شود. روش‌های کلینیکی باعث پاکسازی عمیق پوست شده و با شیوه‌های مختلف انجام می‌شوند.

پس تفاوت اصلی روش‌های کلینیکی و غیرکلینیکی این است که در روش‌های کلینیکی ابزارها و موادی استفاده می‌شوند که استفاده از آن‌ها تنها برای پزشکان و کادر درمانی مجاز است. این روش‌های پاکسازی پوست نباید در محیط خارج از مطب یا کلینیک انجام شوند؛ در غیر این صورت خطرناک‌اند و برای فرد مسئول پیگرد قانونی دارند.

در جدول زیر تفاوت‌های روش‌های پاکسازی کلینیکی و غیر کلینیکی را برایتان خلاصه کرده‌ایم:

پاکسازی کلینیکیپاکسازی خانگی و آرایشگاهی
تهیه مواد استفاده شده به نسخه یا مدرک پزشکی نیاز دارد.از مواد طبیعی، گیاهی یا مواد شیمیایی ضعیف استفاده می‌شود.
ابزارهای کلینیکی بسیار پیشرفته و گران‌قیمت هستند.ابزارها معمولی و غیرتخصصی هستند.
پاکسازی با استفاده از وسایل استریل در محیط استریل صورت می‌گیرد.محیط و ابزار معمولاً استریل نیستند و خطر انتقال بیماری وجود دارد (بیشتر در مورد روش‌های آرایشگاهی).
فرد انجام دهنده‌ی پاکسازی پزشک یا تکنسینی است که مدرک بهداشت و درمان (مثل پرستاری) دارد.فرد انجام دهنده‌ی پاکسازی معمولاً تنها دوره‌های کوتاه مدت مراقبت از پوست را گذرانده است و تجربه پزشکی ندارد.
اثرات پاکسازی قوی بوده و ماندگاری بالایی دارد. تعداد جلسات در سال محدود است.اثرات پاکسازی ضعیف و ماندگاری آن کم است. باید به صورت روزمره یا با فواصل نزدیک انجام شود
هزینه متوسطهزینه کمتر از پاکسازی کلینیکی

روش‌های خانگی و آرایشگاهی

روش‌های پاکسازی پوست در خانه و آرایشگاه‌ها معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر می‌شوند:

  • ماساژ: بهبود خونرسانی، ریلکس کردن و پیشگیری از روند پیری پوست،
  • بخور: آبرسانی و بهبود خونرسانی،
  • اگزفولیشن یا برداشت سلول‌های مرده (به کمک اسکراب‌ها، لایه بردارهای شیمیایی یا ابزارهایی مثل درمارولر)،
  • پاکسازی پوست از آلاینده‌ها و چربی‌های اضافی با استفاده از شوینده‌های مختلف و محصولات لایه بردار،
  • ماسک‌ صورت برای پاکسازی، آبرسانی و ویتامین‌رسانی به پوست،
  • استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مفید برای آبرسانی و تغذیه پوست،

مزیت روش‌های خانگی و آرایشگاهی در وهله‌ی اول، لذت بخش و آرامش بخش بودن آن‌ها است. افزایش خونرسانی، تحریک کلاژن سازی، تحریک تولید سلول‌های جدید و یکسان سازی رنگ پوست از دیگر مزیت‌های این روش است. به طور کلی روش‌های خانگی و آرایشگاهی نمی‌توانند باعث پاکسازی عمیق شوند. در واقع بهتر هم هست که به پاکسازی عمیق نرسند. چون پاکسازی عمیق نیازمند توجه، مراقبت و اصول خاصی است که اگر به درستی رعایت نشوند به پوست آسیب می‌رسانند و اگر درست رعایت شوند بسیار مفید هستند.

پاکسازی صورت در آرایشگاه

 

توصیه و مراقبت ها

در مورد پاکسازی آرایشگاهی حتماً اطمینان حاصل کنید که فرد مسئول از مهارت و تجربه‌ی کافی برخودار باشد. ایجاد التهاب، قرمزی، زخم یا اسکار و انتقال عفونت از جمله خطراتی هستند که در مورد پاکسازی آرایشگاهی افراد را تهدید می‌کنند. ماشین‌های بخور و ابزار غیر استریل می‌توانند باعث افزایش باکتری‌های روی صورت و ایجاد آکنه شود. پس برای پاکسازی آرایشگاهی حتماً به مراکز معتبر و افراد قابل اطمینان مراجعه کنید.

پاکسازی پوست به شکل خانگی می‌تواند یکی از بخش‌های برنامه‌ی روزمره مراقبت از پوست (روتین) شما باشد. منتها حواستان به توصیه‌های زیر باشد:

از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث التهاب و تحریک پوست شده و آب سرد اثرات نرم کنندگی آب ولرم را ندارد.

ابزار و مواد مورد استفاده را به دقت انتخاب کنید. این محصولات معمولاً مطابق با نوع پوست شما ساخته می‌شوند. مثلاً اگر پوست خشکی دارید نباید از کرم‌های پاکسازی مخصوص پوست چرب استفاده کنید. ژل‌های پاکسازی معمولاً اثرات بهتری از کرم‌های پاکسازی پوست دارند.

دوبار پاکسازی کنید. اگر هر روز آرایش می‌کنید، در محیط‌های آلوده کار می‌کنید یا پوست چربی دارید، دوبار پاکسازی را انجام دهید. بار اول برای پاک کردن آرایش، آلودگی و چربی‌ها و بار دوم برای اگزفولیشن و برداشتن سلول‌های مرده.

از پاک کننده‌های اسیدی نترسید. این پاک کننده‌ها باعث لایه برداری و یکدست کردن رنگ پوست می‌شوند. حتماً محصولی خریداری کنید که برای استفاده روزمره مناسب باشد.

پاکسازی عمیق فقط یکبار در هفته. این کار را می‌توانید در خانه انجام دهید؛ مثلاً با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی حاوی لاکتیک اسید ۱۰ درصد. اما توصیه می‌کنیم که برای پاکسازی عمیق و اصولی به کلینیک پارسا مراجعه کنید. چون اندکی خطرناک است و باید به دست متخصص این کار انجام شود.

اسکراب را بعد از شست و شو انجام دهید. اسکراب‌ها کار برداشت سلول‌های مرده را انجام می‌دهند. شما ابتدا باید صورت خود را از آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی پاک کنید تا اسکراب بتواند اثر خود را بگذارد.

عجله نکنید. پوست خود را نسابید و از پاکسازی پوست لذت ببرید.

ماسک صورت بعد از پاکسازی

روش‌های کلینیکی پاکسازی پوست

در کلینیک پارسا روش‌های بسیار ویژه و موثری برای پاکسازی پوست داریم. در طول پاکسازی کارهای زیر روی پوست شما انجام می‌شود:

  • تمیز کردن پوست با استفاده از شوینده‌های حرفه‌ای،
  • برداشت لایه‌ی شاخی با استفاده از روش‌های مختلف بسته به شرایط پوست شما،
  • ماساژ حرفه‌ای و استاندارد پوست برای بهبود خونرسانی و تحریک کلاژن سازی،
  • لایه برداری برای بهبود اثرات درمانی مرحله بعد،
  • استفاده از ماسک‌های درمانی و زیبا کننده مناسب مثل ماسک لیفتینگ، روشن کننده، آبرسان و …

ویژگی‌ها و مزیت‌های پاکسازی پوست در کلینیک پارسا شامل موارد زیر است:

  • روش‌های مناسب برای هر نوع پوست : خدمات پاکسازی بسته به شرایط شما طراحی می‌شوند تا بیشترین تطابق را با شرایط پوست شما داشته باشند.
  • قابل انجام برای همه افراد در تمام سنین : هرچه پاکسازی و ماساژ پوست را در سنین پایین‌تری آغاز کنید، اثرات پیشگیری کننده آن بر پیری پوست موثرتر خواهد بود.
  • ایمنی و اثرگذاری بالا : پاکسازی پوست در کلینیک پارسا توسط پزشکان متخصص پوست طراحی شده و با نظارت آن‌ها صورت می‌گیرد. برای همین اثرگذاری بالا و خطرات بسیار کمی دارد.
  • باعث شادابی و درخشندگی پوست می‌شود.
  • می‌تواند به رفع چین و چروک‌ها یا محو کردن خطوط صورت کمک کند.
تاریخ انتشار : 1399-03-13
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • زهرا
    1402-02-16

    سلام درمورد پاکسازی اول باید تایپ پوستی تون را تشخیص بدیدبعد از محصول سازگار با پوستتون استفاده کنید. برای پوست چرب از محصول پوست نباید استفاده نشه.

  • اسما
    1401-08-15

    سلام البته من با استفاده از پیله ابریشم یه پاکسازی عالی و طبیعی رو تجربه کردم که پیشنهاد میکنم حتما شما هم از این محصول باارزش ارگانیک استفاده کنید

  • مژگان محمدنژاد
    1401-01-30

    سرام‌آرا منم هر توی پاک سازی کنم ‌به جوی کنار بینیم میزیه اتفاقا پسر ۱۴ سالم هم که تو سن بلوغ و بینیش جوش های سر سیاهه ‌زشتی می زد با پاکسازی توی خونه همه بر طرف می‌شد و حتی از آرایشگاه بهتر می‌شد پوستمون ولی ولی این یه یه جوش و نفهمیدم اونم حساسه رو پوست با این که پوستش گندمی منم روپوست خودم و او حسابی حساست دارم تورو خدا راهنماییمون کنین که دلیل چه ممنونم ???

    • ابوالفضل
      1401-07-04

      سلام و درود به شما ببینیدمژگان خانم شما باید اول مشاوره بشید تا تیپ پوستتون مشخص بشه بعدش باید بر اساس تیپ پوستی که دارید محصولات مراقبتی پوستتون رو تهیه و شروع و
      به استفاده کنین و هفته ای یبار هم پاکسازی انجام بدید مسلتون برطرف میشه برای جوش ها هم میتونین از ژل های ضد آکنه استفاده کنین

  • دنیا
    1400-12-20

    سلام،پوست صورت من نازک است،آیا پاکسازی برای صورت من مضر است،احساس میکنم که پوست صورتم در اثر شستشو شادابی خود را از دست داده؟!ممنونم از پاسخ شما

  • فاطمه
    1400-12-07

    با سلام خدمت همه شما من دو روز پیش پاکسازی صورت انجام دادم داخل اریشگاه الان صورتم داره جوش های ریز ریز قرمز میزه تو رو خدا بگید چیکار کنم تا عید چیزی نمونده

    • نسرین آراد
      1400-12-09

      سلام صورتتون بهتر شد؟؟؟

  • نیلوفر‌ طوسی
    1400-02-19

    سسلام‌خسته‌نباشید ممنون از مطالبی که‌گذاشتید

    • ریحانه
      1400-12-11

      چند میگیرد پاکسازی پوست انجام میدید

    • فاطمه
      1400-12-29

      سلام عزیزم من تازه دستگاه میکرودرم گرفتم الان نمیدونم چه موادی بگیرم که شروع کنم صورتموپاکسازی کنم میشه یکم راهنمایی بکنید؟

    • ناشناس
      1401-01-21
    • ناشناس
      1401-02-01

      سلامت باشید

+مشاهده بیشتر