آبریزش بینی بعد از عمل

دلیل آبریزش بینی بعد از عمل جراحی چیست؟

پزشک : دکتر کامران کیان فوق تخصص جراحی پلاستیک دسته بندی : دانشنامه جراحی بینی

آبریزش بینی یکی از عوارض جراحی بینی است و بسیاری از افراد در طول دوره نقاهت و بعد از جراحی متوجه آن می شوند. این در حالی است که اکثر افراد بعد از جراحی، تمرکز خود را بر این قرار می دهند که فشار و آسیبی به بینی شان وارد نشود و زمانی که دچار آبریزش می شوند، سریع بینی خود را بالا می کشند، غافل از این که این کار خود باعث می شود تا فشار بیشتری به بینی وارد شود که قطعا می تواند بر نتایج جراحی تاثیر بگذارد.

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا بعد از جراحی بینی دچار آبریزش بینی می شویم و برای رفع آن چه باید کرد؟

علت آبریزش بینی بعد از عمل جراحی

آبریزش بینی بعد از جراحی می تواند از عوارض خود عمل باشد که حالت موقتی است و علت اصلی بروز آن، تحریک و تورم مخاط بینی در طول جراحی می باشد که به مرور که ورم از بین می رود و مخاط ترمیم پیدا می کند، از میزان آبریزش نیز کاسته خواهد شد.

نکته ای که وجود دارد این است که معمولا همزمان با ترمیم بافت و مخاط بینی، اسکارهایی تشکیل می شود که فرد احساس گرفتگی در بینی خود می کند و سعی می کند بینی خود را بالا بکشد تا به رفع گرفتگی بینی خود کمک کند که این کار به بخیه ها فشار می آورد و بر نتایج جراحی تاثیر می گذارد.

البته که آبریزش بینی می تواند دلایل دیگری غیر از خود جراحی داشته باشد، از جمله: حساسیت ها و آلرژی ها، سرما خوردگی و یا مصرف برخی مواد غذایی و خوراکی های داغ. به همین خاطر، افرادی که مبتلا به سرما خوردگی هستند، بهتر است جراحی را تا بعد از بهبودی کامل خود به تعویق بیندازند و آن دسته از افرادی که حساسیت یا آلرژی دارند، بهتر است ابتدا به دنبال درمان شرایط موجود باشند، چرا که روند بیهوشی پیچیده تر می شود و حتی احتمال بروز مشکلات تنفسی نیز بیشتر خواهد شد.

از دیگر علل موثر در بروز آبریزش بینی بعد از رینوپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وارد آمدن آسیب به شاخک های بینی : شاخک های بینی، برجستگی های کوچک درون بینی هستند که توسط لایه مخاطی پوشیده شده اند و بزرگ بودن شاخک ها می تواند یکی از دلایل بروز مشکلات تنفسی در افراد باشند. زمانی که حین جراحی، شاخک ها بیش از اندازه کوچک شوند، احتمال آبریزش بینی بعد از عمل بیشتر خواهد بود.
  • باریک شدن راه مجاری تنفسی : زمانی که پزشک مهارت کافی نداشته باشد و مخروط داخلی بینی را کوچک کند، راه مجرای تنفسی تنگ تر می شود و فرد با درجاتی از آبریزش بینی روبرو خواهد شد که این مورد را معمولا در افرادی شاهد هستیم که به دنبال بینی های کوچک و عروسکی هستند.

سرما خوردگی

درمان آبریزش بینی بعد از عمل

افرادی که بعد از عمل بینی، دچار آبریزش می شوند، باید تا حد امکان در تماس با باد قرار نگیرند و در صورتی که سرماخوردگی تشخیص داده شده باشد، داروهای تجویزی باید به موقع و طبق دستور مصرف شوند. در بیشتر موارد، داروهایی مانند آنتی هیستامین و قطره سدیم کلراید توسط پزشک تجویز می شود که با شستشوی مخاط بینی به رفع آبریزش کمک می کنند و اثرات ضد حساسیت و ضد احتقان دارند.

یکی از بهترین اقدامات در درمان آبریزش بینی، شستشوی بینی با سرم است که بهتر است چهار مرتبه در روز انجام شود تا اثرات آن به مرور مشخص شود، حتی سرم باعث می شود تمامی آلودگی هایی که به مخاط بینی چسبیده اند نیز خارج شوند. برای آن دسته از افرادی که ترشحات آبکی و شفاف از بینی دارند، اسپری برمید اپیراتروپیوم بهترین گزینه درمان می باشد.

در بیشتر موارد زمانی که افراد در فصل های بهار و تابستان جراحی بینی را انجام می دهند و بعد از آن دچار آبریزش بینی می شوند، علت از حساسیت فصلی است که توصیه می شود در چنین شرایطی، تست آلرژی داده شود تا درمان موثرتری برای بهبود شرایط در نظر گرفته شود.

توصیه های درمانی در همه افراد به یک شکل نیست و با توجه به شرایط بدنی و سبک زندگی در نظر گرفته می شود، به همین خاطر در صورت مشاهده علائمی از آبریزش بینی و یا ادامه دار شدن شرایط، حتما به پزشک مراجعه کنید.

توصیه و مراقبت ها

  • یکی از مهم ترین مراقبت هایی که در زمان بروز آبریزش باید در نظر داشته باشید این است که از دستکاری بینی یا هر گونه اعمال فشار به آن به مدت حداقل دو تا چهار هفته باید خودداری شود.
  • حتما با دهان باز عطسه کنید تا فشاری به بخیه ها و ساختار بینی وارد نشود.
  • از عوامل حساسیت زا و محرک هایی مانند ادویه جات و فلفل که باعث ایجاد خارش در بینی و عطسه می شوند، دوری کنید. حتی افرادی که در فصل بهار جراحی بینی انجام می دهند، بهتر است از تماس با گرده های گل خودداری کنند تا حساسیتی ایجاد نشود.
  • در صورتی که بعد از رینوپلاستی، دچار سرماخوردگی شدید، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید، چرا که برخی داروها می توانند حساسیت بیشتری را در شما ایجاد کنند.
  • از کشیدن ترشحات بینی به سمت داخل یا فین کردن جدا باید خودداری شود، آن هم به این دلیل که این قبیل اقدامات بیشترین میزان فشار را به بینی وارد می کنند و می توانند باعث خونریزی و وارد آمدن آسیب به ساختار بینی شوند.
  • در طول درمان آبریزش بینی از مصرف قهوه، کافئین، مشروبات الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید، چرا که میزان آب بدن را پایین می آورند و می توانند باعث غلیظ شدن ترشحات و مخاط بینی شوند.
تاریخ انتشار : 1401-09-17
سوالات متداول
  • آیا ممکن است آبریزش بینی بعد از جراحی دائمی شود؟

    در بیشتر موارد، آبریزش بینی بعد از گذشت مدتی از جراحی برطرف می شود  به ندرت پیش می آید که ادامه دار شود، مگر این که آسیبی به مخاط و ساختارهای بینی در طول عمل وارد شود که این حالت را بیشتر در افرادی که دنبال بینی های عروسکی و فانتزی هستند، شاهد هستیم.

    با این حال، در صورتی که جراحی توسط پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه انجام شود، احتمال بروز هرگونه آسیبی به حداقل خواهد رسید، به همین خاطر است که یکی از مهم ترین مراحل رینوپلاستی، انتخاب پزشک است که باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.

  • آیا آبریزش بینی می تواند بر نتایج جراحی تاثیر بگذارد؟

    آبریزش به تنهایی تاثیری بر نتایج نمی گذارد، اما اگر فرد هنگام شستشوی بینی یا استفاده از سرم، بینی را بیش از حد دستکاری کند یا فشار به آن وارد کند، قطعا تغییراتی در فرم و نتایج نهایی ایجاد خواهد شد.

  • آبریزش از بینی تا چه مدت بعد از جراحی ادامه پیدا می کند؟

    در بیشتر موارد، آبریزش بعد از 72 ساعت و با مصرف دارو و سرم بهبود پیدا می کند و گاها ممکن است در برخی افراد طولانی تر شود که در صورتی که این عارضه بیش از دو ماه ادامه پیدا کرد، حتما باید به پزشک مراجعه شود، چرا که طولانی شدن آبریزش بنا به دلایلی غیر از جراحی خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام