میزان درد لیزر موهای زائد

کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد ؟

پزشک : دکتر نادیا رضایی متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات لیزر مو

احتمالاً مانند بسیاری از افراد با شنیدن عبارت لیزر موهای زائد بدن، اولین چیزی که به ذهن شما خطور کرده است، این باشد که آیا لیزر درد دارد؟ اگرچه از بین تمام فرآیندهای رفع موهای زائد بدن، لیزر محبوب ترین، ماندگارترین و کم دردترین است اما باز هم در هنگام لیزر کردن متوجه درد و سوزش پوست خواهید شد. اما انتخاب روش و دستگاه مناسب می تواند درد لیزر را به میزان زیادی کاهش دهد و شما را کاملا از نگرانی در بیاورد.

پس با ما همراه باشید تا متوجه شوید که کدام روش و دستگاه لیزر را با توجه به نوع پوستتان انتخاب کنید.

آیا درد لیزر طبیعی است ؟

اول از همه باید ببینیم که آیا اصلا دردی که در دوران لیزر شاهد آن هستیم، طبیعی است یا نه؟ دستگاه های رفع موهای زائد بدن که با لیزر کار می کنند، از انرژی گرمایی بالا استفاده می کنند. پس طبیعی است که هنگام برخورد لیزر به پوست شما، کمی احساس سوزش و درد در ناحیه و بافت های قسمت لیزر شده خواهید داشت. پس این درد طبیعی است.

نگذارید این باور غلط در ذهن شما شکل بگیرد که هر چه یک دستگاه و روش لیزر آن موثرتر باشد، پس درد بیشتری نیز متوجه پوست شما می شود. زیرا امروزه با پیشرفت و استقبال از لیزر موهای زائد بدن، دستگاههایی روی کار آمده اند که در کنار اثر بخشی بالایی که دارند درد بسیار کمی را نیز متوجه شما می کنند. این بدین علت است که این دستگاه ها از طول موج مناسب در کنار ژل خنک کننده برخوردار هستند.

از طرفی طول موج یک دستگاه رابطه مستقیمی با نفوذپذیری آن بر روی پوست دارد، اما برای رفع موهای زائد بدن نیازی به نفوذ بالا بر روی پوست نیست. پس اگر دستگاهی ایجاد درد بیشتر می کند صرفا به این علت است که به لایه های بیشتری از پوست شما نفوذ کرده است و این می تواند برای پوست شما بسیار مضر باشد و نتایج عکس بر روی زیبایی شما بگذارد.

عوامل موثر در میزان درد لیزر

 عوامل متعددی در مقدار دردی که شما در هنگام لیزر کردن احساس می کنید تاثیرگذار است. از جمله این عوامل پوست ناحیه هدف است. برای مثال درد لیزر ناحیه بیکینی بیشتر از درد ساق پا می باشد. حتی جنسیت هم می تواند عامل تعیین کننده ای در دردی که احساس می کنید، باشد. از آنجایی که خانم ها پوست ظریف تری دارند در مقابل مردان درد بیشتری حس می کنند. اما از همه مهمتر روش و دستگاه لیزر است که در میزان درد و سوزش وارد شده به پوست شما نقش دارد.

لیزر موهای زائد

انواع روش های لیزر موهای زائد بدن

روش های متعددی در لیزر موهای زائد وجود دارد که هر یک ویژگی ها و نقاط قدرت و ضعف مختلفی دارند. ما در این قسمت به رایج‌ترین و جدیدترین روش های لیزر موهای زائد بدن اشاره خواهیم کرد.

روش IPL

البته واقعیت این است که IPL لیزر نیست بلکه یک پرتو قوی و تقویت شده است. اما از آنجایی که این روش به باور غلط در لیست دستگاه های لیزر قرار دارد و بسیاری از این روش به عنوان لیزر رفع موهای زائد بدن یاد می کنند، در لیست ما نیز آورده شده است.

IPL از این لحاظ که روش ارزانی می باشد از قدیم مورد استفاده بوده است. اما امروزه نسبت به گذشته کاربرد کمتری دارد. جدیدترین نوع IPL روش ELIGHT است که در آن از رادیوفرکانس نیز استفاده می شود تا اثرپذیری بالاتری داشته باشد. طول موج در این روش برابر با 500 الی 1200 نانومتر است.

  • مزایا : مقرون به صرفه بودن، توانایی پوشش رنج وسیعی از پوست های روشن تا تیره با تغییر طول موج.
  • معایب : نیاز به تعداد جلسات بیشتر نسبت به سایر روش ها.

روش دایود

هر چند روش لیزر دایود هنوز هم یکی از روش های رایج در رفع موهای زائد بدن است اما با روی کار آمدن روش هایی مانند الکس کم کم جایگاه خود را به عنوان محبوبترین روش لیزر از دست داد. در این روش که طول موج پرتوهای آن 808 نانومتر است، مانند بسیار از روش های نوین از ژل خنک کننده در هنگام لیزر استفاده می شود که موجب درد و سوزش کمتر در نقطه هدف و اطراف می شود.

  • مزایا : کاهش درد به دلیل طول موج پایین، کم بودن دوره های لیزر، زمان ریکاوری سریعتر، مؤثر در حذف موهای زائد ضخیم.
  • معایب : بازدهی کم، نامناسب برای پوست های تیره، قطر کم لکه لیزر که موجب طولانی شدن پروسه لیزر درمانی می شود.

بهترین دستگاه لیزر مو

لیزر ND-YAG

این روش بیشتر با هدف کار بر روی افرادی که پوست سبزه یا تیره دارند، وارد بازار شد. شما در روش ND-YAG با طول موج 1064 نانومتری روبرو هستید که نفوذ بالایی بر روی پوست شما می تواند داشته باشد. این میزان بالا از طول موج می تواند موجب سوزش و درد بالایی در روی پوست شما شود. لذا این روش برای افراد دارای پوست روشن به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست.

  • مزایا : توانایی پوشش همه انواع پوست ها (که البته همانطور که گفته شد برای افراد با پوست روشن توصیه نمی شود).
  • معایب : احساس درد بیشتر نسبت به سایر روش ها، شواهد ناکافی برای حذف بلند مدت موهای زائد بدن.

لیزر الکس

این روش در حال حاضر محبوترین روش در رفع موهای زائد به کمک لیزر است. در این روش پرتوهای نور با طول موج 755 نانومتر بر روی سطح بدن می تابد. با این طول موج، ملانین های پوست کمتر نور ساطع شده از لیزر را جذب می کنند و بنابراین رنگ پوست تغییر نمی کند و همچنین سوزش و درد کمتری در نواحی هدف احساس می شود. از طرفی ژل خنک کننده ای که در این روش استفاده می شود درد را به حداقل میزان ممکن می رساند. این روش برای پوست های روشن و موهای تیره گزینه ای بسیار ایده آل است.

  • مزایا : قطر بالای لکه لیزر، سرعت بالا، تاثیر بالا بر روی موهای زائد نازک
  • معایب : خطر تغییر رنگ و سوختگی روی پوست های تیره.

همانطور که مشاهده کردید روش های مختلف طول موج متفاوتی دارند. از طرفی با توجه به آنچه در ابتدای مطلب گفتیم همانطور که قبلا گفتیم برای رفع موهای زائد باید روشی انتخاب کنیم که نه آنقدر طول موج پایینی داشته باشد که تاثیر کمی بر روی موهای زائد بدن بگذارد و نه آنقدر زیاد باشد که به پوست آسیب بزند. پس می توان نتیجه گرفت که بهترین و کم درد ترین روش، لیزر الکس است.

دستگاه لیزر کندلا

راهکارهایی برای کاهش درد لیزر

در این بخش 5 روش را برای کاهش درد ناشی از لیزر پیشنهاد کرده ایم. این روش ها بسیار راحت اما به شدت کاربردی هستند.

استفاده از کرم بی حس کننده

قبل از انجام لیزر می توانید از کرم بی حس کننده موضعی استفاده کنید. حدودا 20 تا 30 دقیقه قبل از لیزردرمانی بهتر است از کرم بی حسی استفاده شود. (البته توصیه می شود که برای اطمینان از انتخاب یک کرم مناسب، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.)

موهای بدن را کوتاه نگه دارید

هرچه طول مو بیشتر باشد، درد بیشتری را به واسطه انتقال گرما، متحمل خواهید شد. به همین دلیل ست که پزشک به طور کلی تراشیدن ناحیه هدف، حداقل یک یا دو روز قبل از لیزر کردن را توصیه می کند.

سرعت را با توجه به راحتی خود تنظیم کنید

هر تکنسین روش خاص خود را در استفاده از لیزر دارد. برخی ترجیح می دهند سرعت پایین و در عین حال مداوم را دنبال کنند. برخی دیگر از دستگاه با فواصل سریعتر استفاده می کنند. از پزشک خود بخواهید سرعت را با توجه به راحتی شما تنظیم کند.

قبل از انجام لیزر به اندازه کافی آب بنوشید

بدون نوشیدن آب فراوان به جلسه لیزر موهای زائد نروید. 4 تا 5 ساعت قبل از شروع جلسه لیزردرمانی، شروع به خوردن آب کنید. هر چه آب بیشتری بخورید، کمتر احساس درد خواهید کرد.

صادق باشید

در مورد میزان دردی که متحمل می شوید صادق باشید. اگر هر لحظه درد غیر قابل تحملی را تجربه کردید، از پزشک خود بخواهید فوراً متوقف شود.

تاریخ انتشار : 1400-07-16
سوالات متداول
  • آیا هر نوع پوستی رو می‌توان با تکنولوژی الکس لیزر کرد ؟

    با اینکه روش الکس دارای درد بسیار کمتری در میان روش های لیزر موهای زائد بدن است، اما لیزر موهای زائد الکس با طول موجی که دارد برای پوست های روشن مناسب است و در مورد پوست های تیره شاهد عملکرد خوبی از آن نیستیم. پس باید برای این نوع پوست ها به دنبال روش دیگری باشیم.

    با وجود اینکه در نقاط ضعف روش لیزر ND-YAG درد بیشتر این روش در مقایسه با سایر روش ها را عنوان کردیم اما باید بگوییم این لیزر مناسب‌ترین لیزر برای رفع موهای زائد بدن افرادی با پوست تیره می باشد.

  • کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

    هر چه یک دستگاه لیزر، روش و مکانیزم مورد نظر خود را بهتر پیاده کند، درد کمتری را متوجه شما خواهد کرد. بدون تردید معتبرترین و استانداردترین دستگاه لیزر موهای زائد در حال حاضر دستگاه دکا و کندلا می باشد. دستگاه‌های دکا برای روش های مختلف لیزر درمانی از جمله دو روش پیشنهادی بالا یعنی الکس و ND-YAG دستگاه هایی را طراحی کرده است که به بهترین شکل این فرآیند را انجام می دهند.

    این دستگاه از یک سیستم خنک کننده بسیار مرغوب و تاثیرگذار جهت خنک کردن پوست شما استفاده می کنند که موجب کاهش اثر حرارت بر روی بدن شما می شوند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • فرانک
    1401-05-30

    سلام دستگاه لیزر الکساندرایت دکا بهتره یا کلاریتی؟

    • مریم
      1401-06-07

      هیچکدوم، لیزر فقط کندلا اصلی امریکا،بقیه سر کارین

  • زهرا
    1400-10-27

    پماد. برای بی حسی معرفی میکنین ؟

    • دکتر شریفی
      1400-10-27

      سلام وقتتون بخیر

      برندهای معتبر پماد بی حسی :
      پمادهای زایلاپی (Xyla P)
      املا (Emla)
      الاندینا (Elandina)
      ژل زایلوژل (Xylo Gel)

  • حنا
    1399-11-13

    سلام مرکز لیزر خوب تو شهرری معرفی میکنید؟
    محدودیت سنی هم داره؟

  • آرش آزرم نیا
    1399-10-17

    یه مرکز لیزر خوب الکس تو مشهد بهم معرفی کنین تشکر

    • دکتر شریفی
      1399-11-01

      با سلام و وقت بخیر

      متاسفانه ما در مورد مراکز لیزر سایر شهرها اطلاعی نداریم.

+مشاهده بیشتر