ترمیم به روش HRT

ترمیم مو به روش HRT | معایب ، مزایا، عوارض وحشتناک و هزینه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

رژیم های غذایی نامناسب، استرس های بیش از حد، آلودگی محیط و حتی عوامل ژنتیکی، هر یک می تواند دلیلی برای تجربه ریزش مو باشد. و احتمالاً کاشت موی طبیعی جزء اولین راه هایی است که فرد برای حل این چالش به آن پناه خواهد برد. اما آیا روش های متنوع کاشت مو در همه موارد می تواند به عنوان یک راهکار مناسب برای فرد محسوب شود؟ تکلیف افرادی که به دنبال روشی کاملاً غیر تهاجمی هستند و یا بنا بر دلایلی امکان کاشت مو را ندارند چه خواهد بود؟

در اینجاست که شاید بتوانیم به روش HRT به عنوان یک راه حل نگاه کنیم. اما HRT چیست؟ آیا این روش می تواند راهکار مناسبی باشد؟ کفه ترازو به سمت معایب این روش سنگین خواهد بود یا مزایای آن؟ اگر می خواهید هرچه بیشتر این روش را بشناسید، ما در این مطلب به تمامی سؤالات شما درباره معایب و مزایای HRT و هر آن چه که راجع به این روش باید بدانید پاسخ خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

روش ترمیمی HRT چیست ؟

اگر با روش های کاشت مو آشنا باشید می دانید اولین نکته مهم در تکنیک هایی نظیر FIT، FUT و یا SUT، دسترسی به بانک موی مناسب است. در حقیقت کاشت موی طبیعی بر پایه برداشت گرافت های طبیعی، از بخشی از پوست سر فرد تحقق پیدا می کند. حال فرض کنید بنا بر دلایلی این امکان وجود نداشته باشد. به طور مثال فرد کاملاً بدون مو یا به اصطلاح طاس باشد. یا به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، فرد امکان انجام کاشت موی طبیعی را نداشته باشد. شاید این جرقه ای برای روی آوردن به روشی جایگزین، نظیر روش ترمیم مو HRT باشد. روشی که وجه تمایز آن با دیگر تکنیک های کاشت، عدم نیاز به گرافت های طبیعی است.

در واقع گرافت و یا فولیکول موی مورد نیاز در  روش HRT، به صورت کاملاً مصنوعی ساخته خواهد شد. البته در ساخت این گرافت ها، ساختار موی فرد کاملاً در نظر گرفته می شود. ویژگی هایی نظیر رنگ و جنس موی فرد پارامترهای اصلی است که قبل از از انجام کاشت به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. اما در نهایت می توان گفت نتیجه حاصل از این کاشت، شبیه به کلاه گیسی خواهد بود که بر روی پوست شما چسبیده است.

اگرچه عموماً تلاش های بسیاری جهت شباهت حداکثری گرافت های تولیدی با موی طبیعی صورت می گیرد، اما بدون شک نمی توان این روش ترمیمی را هم رده روش های نوین کاشت مو به شمار آورد. تارهای مصنوعی تولید شده در روش HRT ، بر خلاف گرافت های طبیعی برداشت شده از بانک مو، قابلیت رشد نداشته و ابعادی ثابت خواهد داشت. خوب احتمالاً نبود ریشه زنده در ساختار گرافت مصنوعی، بزرگترین محدودیت این روش ترمیم موست.

البته در کنار این محدودیت، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیش از نیمی از موهای کاشته شده با تکنیک HRT، در یک بازه زمانی یک ساله از میان خواهد رفت. این به معنای نیاز به ترمیم های دوره ای و تکرار مراحل مجدد کاشت برای فرد است که مستلزم صرف هزینه های بیشتری در مقایسه با دیگر تکنیک های کاشت خواهد بود.

لازم به ذکر به دلیل معایب و محدودیت های زیاد روش HRT و همچنین عدم تایید توسط پزشکان متخصص کلینیک پارسا به هیچ وجه انجام این روش در کلینیک زیبایی پارسا توصیه نمی شود و این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با این روش ترمیم مو می باشد.

مراحل ترمیم مو به روش HRT

گرافتی که در HRT از آن صحبت می کنیم، به طور کلی ساختاری مشابه با نوع طبیعی آن دارد. اما با جنسی از پلیمر. این نوع گرافت که به نام گرافت ترانس درمال نیز از آن یاد می شود، شامل تعدادی فیبر مصنوعی، با ضخامت هایی در حدود ۰/۳۵ است. فیبرهایی که تلاش می شود به لحاظ ظاهری بیشترین شباهت به موی فرد را داشته باشد. ظاهر این گرافت ها شبیه به غشایی نازک است که حاوی تعدادی تار مو، تهیه شده به روش مصنوعی است که قابلیت نفوذ هوا در آن وجود دارد.

اما مهمترین مرحله در روش ترمیمی HRT تطبیق تارهای مصنوعی تولید شده با ساختمان موی فرد است. در واقع این مرحله می تواند تعیین کننده میزان طبیعی بودن نتیجه حاصل از کاشت با این روش باشد. در اینجاست که پای اسکن های دیجیتالی دقیق، جهت بررسی کامل موی فرد متقاضی به میان می آید. به وسیله اسکن، جنس، میزان ضخامت هر تار مو، رنگ و حتی حالت موی فرد تعیین می شود. در مرحله بعد، گرافت های مصنوعی منطبق با تمامی این مشخصات، با در نظر گرفتن تراکمی که جهت کاشت با مشورت فرد تعیین شده، تولید خواهد شد.

حال نوبت به اجرای این روش ترمیمی است. برای شروع کاشت HRT اولین قدم، تمیز نمودن ناحیه ای است که قصد کاشت بر روی آن را داریم. این عمل جهت آماده سازی ناحیه مورد نظر برای چسباندن هر چه بهتر تارهای مصنوعی تولید شده ضروری است. سپس پزشک یا متخصص، به ترتیب مراحل چسباندن گرافت ها را در بخش های معین شده آغاز خواهد نمود.

کلیه این مراحل تنها در یک جلسه صورت خواهد گرفت و فرد پس از پایان کاشت نیازی به استراحت و یا محدودیت فعالیتی خاصی نخواهد داشت. باید بدانید میزان طبیعی بودن نتیجه حاصل از روش ترمیمی HRT، بی شک تا حد زیادی به تبحر و دقت بالای متخصص اجرا کننده کاشت بستگی خواهد داشت.

کاشت موی مصنوعی

کاندید مناسب ترمیم مو

یقیناً یکی از مهمترین عواملی که ممکن است فرد را به فکر استفاده از این روش ترمیمی بیاندازد، نبود بانک موی طبیعی است. پس اگر کاملاً موهای خود را از دست داده اید، می توانید به HRT به عنوان یک گزینه پیش رو فکر کنید. اگر مطلب ما در مورد بهترین روش های کاشت مو را خوانده باشید، مطمئناً می دانید انجام کاشت طبیعی به افرادی که درگیر برخی بیماری های زمینه ای هستند توصیه نمی شود. بیماری هایی نظیر دیابت و یا فشار خون که مانعی برای کاشت طبیعی محسوب می شود. پس با توجه به غیرتهاجمی بودن روش ترمیمی HRT، می توان این افراد را نیز کاندیدی مناسب برای این نوع کاشت به شمار آورد.

پس اگر در بازه سنی 25 الی 60 سال هستید، به بانک موی طبیعی دسترسی ندارید و یا گرفتار یک بیماری زمینه ای می باشید، می توانید به HRT فکر کنید! اما این نکته را به خاطر داشته باشید که حفظ تارهای موی کاشت شده در این روش، مستلزم تکرار کاشت در دوره هایی مشخص است.

اگر درگیر بیماری پوستی شدید و خاصی هستید این روش برای شما مناسب نخواهد بود.

مزایای ترمیم مو به روش HRT

کاشت مو به روش HRT را نمی توان یک عمل پیوند موی طبیعی نامید، زیرا در این روش از موهایی شبیه به موهای واقعی فرد استفاده می شود که کاملا مصنوعی هستند.HRT هم مانند هر روش کاشت دیگری معایب و مزایایی را در کنار هم دارد. اما زمانی که پای انتخاب به میان بیاید، باید ببینیم مزایا می تواند بر معایب و محدودیت ها غالب باشد یا خیر؟  ما مزایا و معایب روش HRT را به شما خواهیم گفت، و حال شمایید که با آگاهی کامل می توانید انتخاب کنید!

در مورد مزایای این روش تنها می توان گفت که مناسب افرادی است که بانک موی مناسبی ندارند و کاشت موی طبیعی برایشان امکان پذیر نیست. اما برای افرادی که بانک موی آن ها ضعیف است نیز چاره ای وجود دارد و آن هم کاشت مو به روش BHT می باشد. در این روش به دلیل عدم وجود بانک موی مناسب، برداشت گرافت ها از موهای بدن انجام می شود.

  • HRT روشی کاملاً غیرتهاجمی است که به همین دلیل هیچ یک از عوارض ناشی از جراحی را به همراه نخواهد داشت. عوارضی مانند خونریزی ناحیه کاشت، تورم و یا دوران نقاهت پس از کاشت، که می تواند برخی از افراد را از انجام کاشت طبیعی منصرف کند.
  • نیاز به مراقبت کمتر از گرافت های مصنوعی در مقایسه با نوع طبیعی آن.
  • انجام کلیه مراحل روش ترمیمی HRT در یک جلسه و بازگشت به فعالیت های روزانه معمول بلافاصله بعد از انجام کاشت.
  • عدم نیاز به بی حسی موضعی،
  • امکان افزایش تراکم مو بنا به درخواست متقاضی کاشت،
  • امکان استفاده از روش HRT برای بیمارانی که به دلیل بیماری های زمینه ای قادر به انجام کاشت طبیعی نیستند.
  • برداشت گرافت های مصنوعی پس از انجام کاشت، در صورت عدم رضایت از نتیجه حاصله.

معایب کاشت مو به روش HRT

حال که با مزایای روش HRT آشنا شدید، زمان آن رسیده که کمی هم از معایب این روش و دلایل عدم محبوبیت آن در مقایسه با کاشت طبیعی بدانید.

  • فولیکول های مورد استفاده در این روش رشد نکرده و در ابعادی ثابت باقی خواهند ماند.
  • امکان بروز حساسیت های پوستی و درگیر شدن با مشکلاتی از قبیل عفونت و یا قارچ بر روی پوست سر دور از ذهن نیست.
  • احتمال بروز عارضه خارش پوست سر به دلیل مواد مورد استفاده جهت چسباندن گرافت ها (اگرچه راهکارهایی مانند مرطوب کردن سر، جهت کاهش خارش نیز وجود دارد.)
  • بالا بودن امکان ریزش گرافت های مصنوعی به کار رفته در کاشت HRT در موارد چرب بودن پوست سر،
  • امکان کم پشت شدن موها در اثر شوک ریزش،
  • امکان تغییر حالت و یا فر شدن فولیکول های مصنوعی به مرور زمان،
  • نیاز به ترمیم به صورت دوره ای و صرف هزینه بیشتر در قیاس با سایر تکنیک های کاشت،
  • ظاهری تقریباً غیرطبیعی و شبیه به کلاه گیس،
  • ایجاد عفونت و قارچ به دلیل تعریق و تجمع چربی های سر و در نهایت ریزش مو،
  • هزینه ی بالای آن نسبت به عمل کاشت موی طبیعی.

ترمیم مو

هزینه کاشت مو به روش HRT

بدون شک آن چه که واضح است، بالا بودن هزینه کاشت HRT در مقایسه با روش های کاشت طبیعی، نظیر FIT و یا SUT و دیگر روش هاست. البته این به دلیل نیاز به شارژ مجدد کاشت و هزینه دوباره، پس از یک دور مشخص است. هزینه ای که در واقع به غیر از هزینه کاشت اولیه به متقاضی تحمیل خواهد شد.

البته عوامل دیگری نیز می تواند بر هزینه نهایی روش ترمیمی HRT تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال تعداد گرافت های مورد استفاده در کاشت HRT و تراکمی که متقاضی کاشت در نظر دارد. کوتاه و بلند بودن گرافت ها نیز عامل دیگری است که می تواند در هزینه کاشت مؤثر باشد. جنس، ضخامت موی مورد نظر، خاص بودن رنگ مو نیز می تواند عاملی برای بالا رفتن هزینه به شمار رود. البته از نقش میزان مهارت متخصص مجری کاشت، در تعیین هزینه کاشت مو نیز نباید غافل شد! هزینه ترمیم مو به روش HRT بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود.

آیا HRT انتخاب مناسبی برای شماست؟

اگر بخواهیم صادقانه به این سؤال پاسخ دهیم، باید بگوییم وقتی پای مقایسه معایب و مزایای HRT به میان می آید، شاید این روشی نباشد که بتوان آن را به افراد زیادی توصیه کرد. هزینه های بالا و داشتن ظاهری نه چندان طبیعی، شاید برای محبوبیت کم این روش کاشت قانع کننده باشد. اما در نهایت باید گفت HRT به عنوان یک روش ترمیمی جایگزین در مواردی خاص، می تواند گزینه ای مناسب هم محسوب شود. پر واضح است آن چه که تعیین کننده بهترین روش کاشت برای هر فرد می باشد، شرایط فرد متقاضی است.

تاریخ انتشار : 1400-09-21
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • بله
    1398-10-09

    سلام
    بله توضیحات مختصرومفیدوقابل فهم بود.
    انتظارهست کیفیت ونتیجه کارکاملامطابق توضیحات باشد. ممنون

+مشاهده بیشتر