کاشت مو به روش FCI

کاشت مو به روش FCI | مراحل، مزایا و معایب

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

امروزه هزاران نفر در سراسر دنیا اقدام به کاشت مو می‌کنند و پس از انجام کاشت مو، هیچ اثری از مصنوعی بودن موها در آن‌ها دیده نمی‌شود. حتی گاهی میزان رشد مو از زمان پیش از آغاز ریزش مو نیز بیشتر شود. روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد و یکی از روش هایی که مدنظر پزشکان برای انجام در آینده می باشد، کاشت مو به روش FCI است. FCI مخفف کلمات Follicular Cell Implantation می باشد.

در این روش، کاشت مو توسط دستکاری و رشد فولیکول‌های مو انجام می‌شود. استفاده از این روش مزایای بسیار زیادی دارد و یک روش سریع برای کاشت مو است. اگر قصد دارید که در مورد این روش نوین کاشت مو، چیزهای بیشتری بدانید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا مروری بر این روش، مزیت‌های آن، روش انجام و سایر موارد این چنینی داشته باشیم.

کاشت مو به روش FCI چیست ؟

رشد مو، توسط ذرات ریزی در بدن با نام فولیکول انجام می‌شوند. فولیکول‌ها در واقع بالاتر از ریشه مو و پایین‌تر از قسمت بیرونی مو قرار دارند و اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها رساندن مواد لازم برای رشد به بیرون مو هستند. چندین روش کاشت مو در جهان وجود دارند که به شکل غیرمستقیم از طریق فولیکول، کاشت مو را افزایش می‌دهند. با این حال کاشت مو از طریق FCI یکی از روش‌هایی است که فولیکول نقش اصلی را در آن دارد.

همانطور که می‌دانید، ریزش مو در قسمت کناری یا پشت سر، بسیار کمتر از بالای سر است. از همین رو، فولیکول‌هایی که در زیر موهای پشت و کنار سر قرار دارند، سالم‌تر هستند. همچنین استفاده از فولیکول‌های پشت سر، درد کمتری برای بیمار دارند و استفاده از آن‌ها برای کاشت مو راحت است. ایده اصلی کاشت مو به روش FCI این است که رشد مو را از طریق کاشت فولیکول‌های موی تکثیر شده انجام بدهد. در این روش فولیکول‌های مو را از پشت سر بیرون می‌آورند ولی برخلاف روش مشابه کاشت مو، این فولیکول به طور مستقیم در روی سر کاشت نمی‌شود.

در واقع در این روش، فولیکول‌ها را جدا می‌کنند تا در آزمایشگاه‌ها شرایط محیطی مناسبی برای آن‌ها ایجاد کنند تا رشد کنند. سپس این فولیکول‌های رشدیافته که توانایی زایش مو را دارند، روی سر قرار داده می‌شوند. این فولیکول‌ها که در محیط آزمایشگاه تا حدودی آماده رشد هستند، با قرار گرفتن در روی سر، فرآیند رشد را آغاز می‌کنند و موهای شما را پرپشت می‌کنند.

استفاده از این روش کاشت مو به علت حساس بودن مراحل رشد مو خارج از سر و همچنین نمونه برداری، در سال‌های اخیر چندان عملی نبود ولی امروزه در مراکز کاشت موی معتبر جهان این روش به شدت در حال پیگیری است.

ویژگی‌های کاشت مو به روش FCI

هر روش کاشت مو، ویژگی‌های خاصی دارد که باعث می‌شود علاقمندان به خود را داشته باشد. با این حال اگر در مورد ویژگی‌های این روش کاشت موی مدرن نکاتی را بدانید، احتمالا خواهید فهمید چرا این روش احتمالا بهترین روش کاشت مو در آینده خواهد شد. همانطور که گفتیم که در این روش، تکثیر فولیکول‌های مو خارج از بدن و در محیط‌های مخصوصی انجام می‌شود. این رشد در آزمایشگاه باعث شده که متخصصان بتوانند به خوبی طیف وسیعی از ویژگی‌های مو را دستکاری کنند. این مسئله باعث می‌شود که فرآیند کاشت مو بسیار راحت‌تر انجام شود چرا که نیاز بسیاری از افراد علاقمند با کاشت مو در این روش پاسخ داده شود.

به عنوان مثال، افرادی که دارای موهایی هستند که قطر آن‌ها کم است، معمولا در استفاده از مو روش‌های کاشت مو دچار مشکل می‌شوند. شکنندگی موها، امکان رشد مجدد آن‌ها در سر را سخت می‌کند. در برخی موارد این رشد به صفر می‌رسد و در برخی موارد کاشت مو آن قدر سخت است که زمان و هزینه زیادی را می‌طلبد. استفاده از روش کاشت مو FCI این مشکلات را برطرف می‌کند. در این روش قطر موها کاملا قابل دستکاری است چرا که شرایط محیطی آزمایشگاه روی میزان رشد اثر دارند. بسیاری از ویژگی‌های دیگر موها نیز قابل دستکاری هستند. به عنوان مثال حجم موهای کاشت شده را در این روش افزایش داد. همچنین می‌توان نوع و خمیدگی موها را نیز در این حالت عوض کرد.

از دیگر ویژگی‌های جالب کاشت مو به روش FCI می‌توان به این مسئله اشاره کرد که برای موهای شما بانکی درست می‌شود. این بانک در واقع حاوی اطلاعات فولیکول‌های موهای شما است. این بانک پس از انجام فرآیند اولیه کاشت مو در آزمایشگاه نگهداری می‌شود. این کار چند مزیت دارد. مزیت اول آن این است که در صورتی که کاشت مو به خوبی انجام نشد، بتوان بدون نیاز به انجام مجدد فرآیند برداشت فولیکول، آن‌ها را تکثیر کرد. همچنین اگر در جاهای دیگر سر در سال‌های آینده، ریزش مو دیده شد، می‌توانید به خوبی در آینده از این بانک استفاده کنید. در واقع هر تغییری که در آینده بخواهید روی فولیکول‌ها و ویژگی‌های آن‌ها داد تا آن‌ها را بهتر کرد، از طریق این بانک قابل انجام است.

همچنین با استفاده از این بانک می‌توانید امکان رشد مو در جاهای دیگر بدن خود را نیز فراهم کنید. مثلا می‌توان همین فرآیند را برای موهای ناحیه ریش، یا مناطق دیگر بدن به کار برد. وجود این بانک مو در آزمایشگاه باعث می‌شود که رشد مو به صورت نامحدود در خارج از بدن قابل انجام باشد.

روش کاشت موی FCI مانند کاشت مو به روش سلول های بنیادی فعلا وارد فاز انسانی نشده و در حد تئوری و نظریه های آزمایشگاهی قرار دارد.

فرآیند انجام کاشت مو به روش FCI

در این روش در ابتدا شما باید به پزشک مراجعه کنید تا در مورد این روش کاشت مو به شما آگاهی بدهد. بدون داشتن آگاهی هیچ روش کاشت مویی را نباید انجام داد. بعد از آن، سر شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا پزشک از شرایط عمومی پوست و فولیکول‌های موی شما آگاهی پیدا کند. پس از آن، شما برای فرآیند انجام کاشت مو آماده می‌شوید. در یک جلسه در مطب پزشک مربوطه، از پشت سر شما فولیکول‌هایی را برمی‌دارند. تعداد این فولیکول‌ها چندان زیاد نیست چرا که می‌توان با تعداد کم به رشد زیادی رسید. سلول‌هایی که در ریشه‌ی مو وجود دارند و نوعی از سلول‌های بنیادی یا زایا هستند. عناصر و مواد مغذی به این سلول ها داده می شود تا این سلول ها رشد بهتر و سریع تری داشته باشند.

کاشت سلول مو

توانایی گسترش سلول‌ها در این روش، امکان زایش سلول‌هایی کافی را برای رشد تعداد زیادی از فولیکول‌های جدید برای  اهدا کنندگان فراهم می‌کند. به روش کاشت مو FCI اغلب به کلون‎ کردن موهای یا ضرب موها گفته می‌شود. این اصطلاحات گمراه کننده بوده و در توصیف دقیق روش از لانه گزینی سلول‌های فولیکولی، نادرست عمل می‌کند. در روش FCI، فولیکول‌های جدید کشت شده توسط سلول‌های DP همراه با اپیدرم موجود در پوست سر ایجاد می‌شوند، به طوری که فولیکول‌های جدید ترکیبی از سلول‌های کاشته شده و اپیدرم هدف هستند.

اولین نسخه های کاشت مو به روش FCI که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اتولوگ هستند که در آن از سلول‌های خود بیمار استفاده می‌شود. به بیان بهتر نمی‌توان از فولیکول‌های موی افراد، برای رشد موی افراد دیگر استفاده کرد. البته این مسئله برای بعضی افراد نیز وجود دارد و ممکن است در آینده فرآیند درمان کاشت مو از روش FCI بتواند چنین کاری را نیز انجام بدهد.

انجام فرآیند کاشت مو و سلول آن، سرپایی است. مقدار موهای مورد نیاز اهدا کننده بسیار کم هستند ولی با این حال می‌توان آن‌ها را برای رشد و تکثیر چند هزار فولیکول مورد استفاده برای پیوند مورد استفاده قرار دارد. بافت پوست سر به آزمایشگاهی فرستاده می‌شود تا سلول‌های فولیکولی از آن جدا شده و در فرآیند کشت ادامه یابد.

از آنجا که اهداء پوست سر حاوی فولیکول‌های حساس به آندروژن نیست، سلول‌های DP دقیقاً مانند فولیکول‌های پیوند یافته مسلط بر شخص اهدا کننده ریشه خواهند بود. پس از گذشت مدت زمان کشت، سلول‌ها جمع آوری می‌شوند و برای کاشت به کلینیک فرستاده می‌شوند. دو مرحله مهم در این روش وجود دارد: (1) تکثیر سلول‌ها و (2) لانه گزینی سلول‌ها به پوست سر بیمار تا بتواند ترمیم مو را انجام دهد.

لانه گزینی مو در روش FCI

لانه گزینی مو

پس از این سلول‌های برداشته شده، تکثیر شدند و به کلینیک فرستاده شدند، نوبت به کشت آن‌ها در سر می‌رسد. بین فرآیند تکثیر و فرآیند لایه گزینی مدت زمانی وجود دارد که طول آن به عوامل مختلفی بستگی دارند. به عنوان مثال جنس مو، شرایط خاص و ویژگی‌های فولیکول، تعداد فولیکول‌های موردنیاز و مساحت آن قسمت از سر که دچار کم مویی یا کچلی شده، می‌تواند روی این زمان اثر گذار باشد.

در برخی از افراد فرآیند رشد، بسیار آهسته انجام می‌شود و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا فولیکول‌ها رشد کنند و آماده استفاده در فرآیند لانه گزینی شوند. با این حال ممکن است سرعت تکثیر سلول‌ها بسیار سریع‌ باشد و فقط چند هفته طول بکشد تا بتوان سلول‌های موردنیاز برای کاشت مو به روش FCI را به دست آورد.

پس از رسیدن فولیکول‌های تازه، داروهای بی‌حسی استفاده می‌شود تا بیمار حین فرآیند کاشت احساس درد نکند. پزشک در ابتدا ناحیه‌ای که دچار عارضه ریزش مو شده و قرار است کاشت بنا به صلاح دید بیمار روی آن انجام شود را علامت می‌زند و مشخص می‌کند. سپس با ایجاد سوراخ‌هایی ریز و دقیق روی سر، باعث خواهد شد که شکاف‌هایی روی سر ایجاد شود.

با توجه به این که بیمار داروی بی‌حسی تزریق کرده است دردی احساس نمی‌کند. پزشک با استفاده از دستگاه‌های خاصی فولیکول‌ها را در داخل سر کاشت می‌کند. پس از این که این عمل انجام شد، بیمار می‌تواند مطب را ترک کند. گاهی ممکن است که کاشت سلول‌ها در داخل سر، طی چند جلسه انجام شود و گاهی ممکن است که فقط در عرض یک جلسه انجام شود. این مسئله بستگی به عوامل زیادی مانند میزان کچلی و ریزش مو دارد.

بعد از کاشت مو به روش FCI

پس از این که فرآیند کاشت در یک یا چند جلسه کاشت انجام شد، بیمار می‌تواند مطب را ترک کند و فعالیت‌های روزمره خود را از سر گیرد. با این حال انجام، بیمار پس از ترک مطلب باید نکاتی را رعایت کند. به عنوان مثال، افرادی که این کاشت روی سر آن‌ها انجام شده است، نباید بلافاصله پس از اتمام این فرآیند استحمام کنند یا موادی مانند ژل و صاف کننده و یا شامپو به موهای خود بمالند و یا موهای خود و محل انجام کاشت را با دست یا اشیای دیگر دستکاری کنند. همچنین معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که در معرض تابش مستقیم خورشید نیز قرار نگیرند. استفاده از کلاه‌ نیز به علت این که ممکن است به موها فشار بیاورد تا چند روز ممنوع است.

پس از گذشت چند روز فرآیند رشد موها آغاز خواهد شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید بدانید فرآیند رشد موها فرآیندی تدریجی است و اثرات آن به مرور ظاهر خواهد شد. حتی ممکن است که رشد مو تا یک یا دو ماه بعد از کاشت نیز چندان مشخص نباشد. شرایط بدنی افراد و ویژگی‌های ژنتیکی بسیار در این مورد اثرگذار هستند.

مزایا

استفاده از این روش کاشت مو مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌های کاشت موی دیگر مانند کاشت مو SUT، کاشت مو به روش میکروگرافت و غیره دارد. تمام روش‌های درمانی و جراحی موجود برای ترمیم مو اشکالاتی دارند و تلاش جدی برای پیشرفت‌ها وجود دارد. در این روش کاشت مو برخلاف روش‌های دارویی افزایش مو، رشد موها و زیاد شدن آن‌ها دائمی خواهد بود.

همچنین یکی از مزایای بسیار بزرگ این روش کاشت مو، حجم موهای کاشت شده است. در روش‌های دیگر کاشت مو، به همان اندازه که فولیکول‌های مو برداشت می‌شدند، در داخل سر کاشت می‌شدند. علت این مسئله این بود که فولیکول‌های بیرون آمده از پشت سر را مسقیما در سر کاشت می‌کردند. همین امر باعث می‌شد که رشد موها در بخش کم پشت یا طاس سر، محدود باشد. اما در کاشت مو به روش FCI موهای کاشته شده دچار محدودیت نیستند. این روش، این ویژگی خود را مدیون استفاده از کاشت آزمایشگاهی و بانک مو هستند.

همچنین حجم فولیکول‌های دریافتی از بدن در این روش کمتر از حالت عادی است. همین مسئله باعث شده مدت زمانی که برای بیرون آوردن مو صرف می‌شود نیز کمتر باشد و طبیعتا دردی که ممکن است اشخاص حین عمل بیرون آوردن فولیکول تجربه می‌کنند کم‌تر باشد.

از دیگر مزایای استفاده از این روش، عدم باقی نماندن زخم و سوراخ، خراش‌های پوستی برای بیمار است. پس از این که از این روش کاشت مو استفاده کردید، موهای شما حالتی طبیعی خواهند داشت و همچنین و حتی می‌توان گفت از حالت پیش از ریزش نیز پرپشت‌تر، خوش‌رنگ‌تر و زیباتر هستتند.

عکس کاشت مو

کاندید مناسب روش FCI

همه روش‌های کاشت مو را همه افراد نمی‌توانند انجام بدهند. با این حال، این روش کاشت مو به خاطر این که بسیار روش مدرنی است و از جدیدترین دستاوردهای علوم کاشت مو و بهترین دستگاه‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کند، امکان تغییرات زیادی را روی فولیکول‌های مو به پزشکان می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود که طیف وسیعی از افراد بتوانند به راحتی از این روش استفاده کنند. به عنوان مثال افرادی که توانایی انجام روش‌های دیگر را به علت نازک بودن جنس موهای خود ندارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند چرا که امکان تقویت موها در هنگام رشد در آزمایشگاه وجود دارد.

همچنین ویژگی‌های دیگری نیز در این روش قابل دستکاری است. افرادی که جنس موهای آن‌ها بسیار خشک یا نرم و یا چرب است نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. با این حال، نمی‌توان گفت که این روش برای همه افراد قابل انجام است چرا که کاشت مو به صورت کلی برای تعدادی از افراد جوابگو نیست و بدن آن‌ها و یا شرایط سر آن‌ها امکان رشد را به آن‌ها نمی‌دهد.

 این افراد معمولا افرادی هستند که دچار بیماری‌های خاص پوست و مو شده‌اند و یا در معرض اشعه‌های رادیواکتیو شدید قرار گرفته‌اند. جدی از این افراد، تقریبا اکثر افراد می‌توانند از این روش کاشت مو استفاده کنند و موهای خود را پرپشت، زیبا کنند و زیبایی را به چهره خود برگردانند.

تاریخ انتشار : 1400-02-31
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • علیرضا
    1401-08-16

    سلام . هنوز از پیوند مو به روش سلولهای بنیادی خبری نیست ؟؟آیا از مراکز و آزمایشگاههای معتبر دنیا در این خصوص اطلاعاتی دارید ؟قبلا سال 2023 را سال فاز انسانی این روش اعلام کرده بودند

    • پارسا
      1401-08-16

      سلام و وقت بخیر

      خیر این روش هنوز وارد فاز انسانی نشده است.

  • محمدطاها
    1401-01-20

    سلام
    پارسا شیراز هم شعبه داره ؟

    • پارسا
      1401-01-20

      سلام و وقت بخیر

      خیر. پارسا هیچ کجای کشور شعبه ای ندارد.

  • محمد عسکر نژاد
    1401-01-19

    با سلام خدمت شما کارشناس گرامی
    آیا این روش در فاز انسانی موفق بوده؟ اگر موفق بوده کی در ایران از این روش استفاده میشه؟آیا محدودیت سنی در این روش وجود داره؟
    با تشکر

    • پارسا
      1401-01-20

      سلام و عرض ادب

      خیر هنوز در هیچ کجای جهان مستنداتی مبنی بر موفقیت این روش روی انسان ثبت نشده است.

  • محمد
    1400-09-27

    سلام ، برای کاشت مو برای افراد با بانک ضعیف چه روشی وجود دارد که تراکم خوب در ناحیه کاشت داشته باشد؟

    • پارسا
      1400-09-27

      سلام و وقت بخیر

      اگر بانک موی پشت سر شما در حدی باشه که بشه با کمک از ناحیه ریش و سینه به حدی از تراکم رسید با روش سوپرترکیبی میتونین کاشت انجام بدین. اما اگر در ناحیه پشت سر بانک موی مناسبی نداشته باشید هیچ راهکاری وجود نداره و بهتره از روش های کاشت مصنوعی که البته معایب خاص خودش رو داره استفاده کنید.

  • حامد
    1399-11-06

    من شنیدم اصفهان انجام میده

    • مهران
      1401-01-07

      سلام آیا الان کاشت انجام دهیم در آینده این روش اومد میتونیم باز کاشت انجام دهیم.با تشکر منتظر جوابتون هستم

      • پارسا
        1401-01-10

        سلام و وقت بخیر

        بله اگر در فاز انسانی موفق باشه می تونین.

  • امیر
    1399-09-29

    سلام
    به نظرتون این روش تا یک سال آینده قابل اجرا خواهد بود ؟
    یعنی منتظر باشیم تا این روش به نتیجه برسه یا با روش میکرو گرافت کاشت کنیم ؟

    • پارسا
      1399-09-29

      با سلام و وقت بخیر

      در ابتدا باید متذکر شویم که بهتر است برای مناسب ترین یا بهترین روش کاشت موی مناسب شما با پزشک متخصص مشورت کنید.
      و اینکه این روش فعلا قابل اجرا برای موی سر انسان نیست. تاریخ مشخصی برای آن ذکر نشده است.

  • حسین
    1399-03-10

    سلام این روش از چه زمانی قابل اجرا است؟

    • پارسا
      1399-03-17

      عرض ادب و احترام

      هنوز مشخص نیست.

+مشاهده بیشتر