کاشت مو در جای زخم

آیا کاشت مو در جای زخم و بخیه امکان پذیر است ؟

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

معمولاً اولین گزینه‌ای که برای پوشاندن جای زخم و رشد مجدد موها در این ناحیه به فکر افراد می‌رسد استفاده از داروهای موضعی است که برای پرپشتی مو عرضه شده‌اند. درواقع آن‌ها فکر می‌کنند که این داروها می‌تواند باعث رشد مجدد موها در این ناحیه شود؛ اما بعد از مدتی استفاده متوجه می‌شوند که این داروها اثری ندارند و جای زخم همواره به قوت خود باقی است. اینجاست که برای افراد سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانند از شر این اثر نه‌چندان خوشایند راحت شوند و دوباره موهای یکدست و جذاب خود را به دست بیاورند؟ پاسخ این سوال کاشت مو است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

چرا داروهای پرپشت کننده مو بر روی جای زخم اثری ندارند؟

داروهای موضعی یا خوراکی پرپشت کننده مو بر روی فولیکول‌هایی اثر می‌گذارند که وجود دارند و نمی‌توانند فولیکول‌های جدید به وجود بیاورند. جراحت جای زخم که ممکن است ناشی از بخیه زدن یا شکستگی، سوختگی یا بریدگی باشد دارای بافتی آسیب‌دیده است. درواقع پوست این ناحیه به‌طور کامل صدمه دیده و پوست جدید که در آن به وجود آمده هم دارای ویژگی‌های پوست قبلی نیست. علاوه بر این ریشه موهای موجود در این ناحیه نیز تخریب شده و آسیب ‌دیده‌اند و به همین دلیل هم هست که موی جدیدی در این ناحیه رشد نمی‌کند.

با توجه به این موضوع تعداد فولیکول‌های سالم در ناحیه زخم یا بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد؛ درنتیجه داروهای موضعی نمی‌توانند بر روی این نواحی تاثیر بگذارند. راه‌حل پوشاندن جای زخم و رشد مجدد موها این است که فولیکول‌های جدیدی که قابلیت رشد دارند و می‌توانند باعث شکل‌گیری موهای جدید در ناحیه شوند در آن قرار داده شوند. این همان کاری است که کاشت مو انجام می‌دهد و به همین دلیل می‌توان گفت که تنها راهکار برای رشد مجدد مو در جای زخم کاشت مو است.

کاشت مو به روش FUE

آیا همواره کاشت مو در جای زخم بهترین گزینه است؟

اگرچه در بسیاری از افراد کاشت مو در جای زخم جواب داده و آن‌ها را به نتایج دلخواهشان رسانده است؛ اما این روش همیشه هم یک راه‌حل قطعی و صددرصدی نیست و باید قبل از استفاده از آن بررسی‌های کامل انجام شود. با توجه به این موضوع لازم است پزشک در جلسه یا جلسات قبل از کاشت متقاضی را از نظر موضوعات زیر مورد بررسی قرار دهد و مطمئن شود که کاشت مو برای او بهترین گزینه است.

وجود بیماری‌های زمینه‌ای

در روش‌های مختلف کاشت مو وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و… ممکن است باعث شود که فرد از اساس گزینه مناسبی برای کاشت مو نباشد. با توجه به این موضوع نمی‌توان کاشت مو در جای زخم را انجام داد. یکی از بیماری‌هایی که باعث می‌شود شخص به‌طور کامل از لیست کاشت مو در این ناحیه حذف شود بیماری لوپوس اریتماتوزیس است که بر روی پوست سر اثر می‌گذارد و باعث ایجاد زخم‌های آلوپسی می‌شود.

وجود این بیماری باعث خواهد شد که شدت زخم در این ناحیه بیشتر شده و پوست آسیب ببینند؛ درنتیجه نمی‌توان با استفاده از کاشت مو جای زخم را در این افراد از بین برد. البته اگر بیماری حداقل دو سال قبل از کاشت مو غیرفعال شده باشد و در این مدت نیز اثری از آن مشاهده نشده باشد می‌توان از کاشت مو استفاده کرد.

خون‌رسانی مناسب در محل زخم

اگر شدت جراحت در زمان وقوع زخم بسیار بالا بوده باشد، عروق خونی این ناحیه به‌طور کامل از بین رفته‌اند یا آسیب شدیدی دیده‌اند. به همین دلیل گردش خون در زیر ناحیه زخم بسیار ضعیف است. فولیکول‌های تازه کاشته شده برای زنده ماندن و رشد نیاز به مواد مغذی دارند که از طریق جریان خون به آن‌ها می‌رسد؛ بنابراین اگر عروق خونی در این ناحیه آن‌قدر سالم نباشند که بتوانند خون کافی به فولیکول‌های تازه برسانند ممکن است کاشت مو در جای زخم با شکست مواجه شود. در چنین مواردی اغلب پزشک کاشت مو را به افراد توصیه نمی‌کند.

مقدار ضخامت پوست در ناحیه زخم

یکی از عوامل تعیین‌کننده که می‌تواند یک شخص را به کاندید مناسبی برای کاشت مو در جای زخم تبدیل کند یا آن را به‌طور کامل از لیست حذف کند ضخامت پوست در ناحیه زخم است. ممکن است افراد در یک محل چندین بار دچار جراحت شده باشند که این موضوع باعث می‌شود که پوست ناحیه زخم بسیار ضخیم شده و دسترسی به عرق خونی با مشکل مواجه شود. علاوه بر این وجود گوشت اضافه در ناحیه زخم نیز مشکلاتی برای کاشت مو به وجود می‌آورد.

در این موارد پزشک می‌تواند پوست ناحیه زخم را برای دسترسی راحت‌تر به عروق خونی لایه‌برداری کند و به‌اصطلاح بتراشد؛ اما اگر پوست بیش‌ازحد سفت شده باشد یا حساسیت سلول‌های پوستی در ناحیه زخم آن‌قدر بالا باشد که برش این ناحیه و برداشت لایه‌های اضافی پوست ایجاد شده باعث ایجاد جراحت‌های گسترده‌تری شود امکان این کار وجود نخواهد داشت.

پوست اسکار در بعضی افراد نیز بسیار نازک و آسیب‌پذیر است؛ به حدی که نمی‌تواند فولیکول‌ها را در خود نگه دارد و پوشش کافی برای نگهداری از آن‌ها و شکل‌گیری موهای جدید را فراهم کند. به همین دلیل هم هست که اکثر فولیکول‌های کاشته شده در این محل از بین می‌روند و آسیب می‌بینند و در نهایت به رشد نمی‌رسند. در این مورد نیز پزشک با استفاده از راهکارهایی می‌تواند ضخامت پوست را کمی افزایش دهد و آن را برای کاشت مو آماده کند؛ اما باید بررسی شود که آیا امکان استفاده از این راهکارها وجود دارد یا خیر.

بررسی سابقه جراحی مغز

در افراد با سابقه جراحی مغز یک صفحه فلزی در ریز ناحیه جراحت قرار داده شده است. درواقع زخم ایجاد شده در این افراد نیز به‌منظور قرار دادن همین صفحه به وجود آمده است. این صفحه فلزی به‌خودی‌خود نمی‌تواند مانعی برای کاشت مو باشد؛ اما در بسیاری از موارد مشاهده شده است که پیوند موی طبیعی در محلی که این صفحه قرار دارد با عفونت بسیار زیادی همراه خواهد شد. با توجه به این موضوع پزشک علاوه بر پرسش از متقاضی در خصوص سابقه انجام چنین عملی لازم است که سوابق پزشکی او را نیز به‌طور کامل بررسی و در صورت لزوم با پزشک معالج او در این خصوص مشورت کند.

پزشکان حاضر در کلینیک پارسا کلیه متقاضیان را از نظر وجود این موارد کاملا بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که هیچ مانعی در برابر کاشت مو در جای زخم وجود ندارد. علاوه بر این قبل از عمل آزمایش‌های کاملی برای اطمینان از سلامت عمومی فرد از او گرفته خواهد شد. درصورتی‌که هریک از این عوامل مشاهده شد که ریسک کاشت مو در این ناحیه را افزایش می‌دهد پزشکان استفاده از راه‌های جایگزین مانند پروتز مو، میکروپیگمنشن و… را به متقاضیان پیشنهاد می‌کنند.

جای زخم

کدام روش کاشت مو برای پوشاندن جای زخم مناسب است؟

در حال حاضر روش‌های متفاوتی برای کاشت مو ابداع شده است که در هرکدام از آن‌ها فولیکول‌ها به شیوه‌ای جدید برداشته می‌شوند. تلاش اصلی در روش‌های کاشت مو این است که فولیکول‌های برداشت شده کمترین آسیب را ببینند تا بتوانند ناحیه کاشت را به‌خوبی پوشش دهند و طاسی یا کم‌پشتی آن را به‌طور کامل از بین ببرند. در این میان یکی از بهترین روش‌های کاشت مو، روش FUE است. روشی کم تهاجمی که در بسیاری از افراد نتایجی رضایت‌بخش داشته و باعث از بین بردن ریزش مو و ایجاد موهایی پرپشت و جذاب برای همیشه شده است.

تحقیقات بر روی کاشت مو در جای زخم نشان داده است که روش FUE برای پوشاندن این ناحیه بهترین گزینه است و با ایجاد کمترین عوارض می‌تواند جای زخم را به‌خوبی پوشش دهد و حتی باعث رویش مجدد مو در این ناحیه شود. در کاشت مو به روش FUE فولیکول‌ها به‌صورت دانه‌دانه و با استفاده از ابزاری ظریف و دقیق به نام پانچ برداشته می‌شوند و به همین دلیل آسیب بسیار کمی می‌بینند. به‌علاوه این موضوع باعث می‌شود که زخم‌های بسیار ریزی در ناحیه برداشت ایجاد شود که امکان باقی ماندن جای اسکار در این محل را به صفر خواهد رساند.

در کاشت مو به روش FUE لازم است که متقاضی بانک موی مناسبی داشته باشد تا بتوان از فولیکول‌های آن برای پر کردن جای زخم و در صورت درخواست متقاضی سایر بخش‌های سر که دچار طاسی شده‌اند استفاده کرد. پزشک در جلسات مشاوره قبل از کاشت متقاضی را برای پیدا کردن بانک مو نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و محل برداشت مو و خط کاشت مو را به‌طور کامل مشخص می‌کند.

در روز عمل فولیکول‌ها به‌صورت دانه‌ای و با ایجاد شکاف‌هایی کمتر از 1 میلی‌متر از محل برداشت خارج می‌شوند. فولیکول‌های استخراج شده در محلول خاصی که به‌منظور تقویت آن‌ها طراحی شده است قرار می‌گیرند و بعد از مدتی در محل موردنظر کاشته می‌شوند. روش FUE جای اسکار در محل برداشت باقی نمی‌گذارد و احتمال موفقیت آن در محل زخم نیز بیشتر از سایر روش‌هاست. این روش عوارض بسیار کمی دارد و تجربه متقاضیان قبلی نشان داده است که موهای تازه در محل زخم می‌توانند به‌طور کامل این ناحیه را پوشش دهند.

هزینه‌های کاشت مو در جای زخم چقدر است؟

با توجه به اینکه برای کاشت مو در جای زخم از روش FUE استفاده می‌شود، هزینه‌های ابتدایی این روش شبیه به کاشت موی معمولی با این روش خواهد بود. علاوه بر این نوع پوست و بافت محل زخم نیز بر روی هزینه تاثیر خواهد داشت. اگر نیاز به انجام عملیاتی بر روی پوست این ناحیه باشد تا برای کاشت مو آماده شود، هزینه‌های بیشتری برای کاشت باید پرداخت شود.

مساحت زخم نیز از دیگر عواملی است که باید در زمان محاسبه هزینه کاشت مو در نظر گرفته شود. درصورتی‌که زخم گسترده باشد ممکن است نیاز به انجام کارهایی مانند فلاپ پوست سر یا گسترش آن وجود داشته باشد تا پوست برای پذیرش فولیکول‌ها آماده شود. این کارها هزینه‌ کاشت مو را افزایش می‌دهند. علاوه بر این موارد همچون سایر روش‌های کاشت مو لازم است دستمزد جراح، محل کلینیک، آزمایش‌ها و معاینات لازم برای تشخیص کاندید مناسب و اطمینان از سلامت عمومی فرد، نوع و کیفیت دستگاه‌های کلینیک و گستردگی محل کاشت نیز بر روی هزینه‌ها تاثیر خواهد داشت.

کلینیک تخصصی پوست و موی پارسا همان‌جایی است که به دنبال آن هستید. کافی است نام پزشکان حاضر در این کلینیک را در اینترنت جستجو کنید تا از مهارت و تجربه آن‌ها مطمئن شوید. همچنین می‌توانید قبل از مراجعه به این کلینیک بروید و از تجربه متقاضیان سوال کنید و از نزدیک دستگاه‌ها و تجهیزات کلینیک را بررسی کنید. درنهایت متوجه خواهید شد که کلینیک پارسا انتخابی درست و مطمئن برای شماست که می‌تواند شما را به نتایج دلخواهتان برساند و موهایی یکدست و جذاب را به شما هدیه دهد.

تاریخ انتشار : 1400-07-27
سوالات متداول
  • آیا کاشت مو در جای زخم دارای محدودیت سنی است؟

    کاشت مو در جای زخم از بعد از 18 سالگی امکان‌پذیر است؛ البته لازم است که این موضوع را پزشک جراح و متخصص نیز تایید کنند. نکته مهم این است که اگر شخص نشانه‌هایی از ریزش مو داشته باشد، بهتر است تا قبل از 25 سالگی برای کاشت اقدام نکند و کاشت مو در محل زخم را در کنار کاشت مو در سایر نواحی انجام دهد. چراکه تا قبل از این سن هنوز الگوی ریزش موها ثابت نشده است و این می‌تواند باعث ریختن موهای حساس ناحیه زخم شود.

  • آیا موهای کاشته شده در نهایت کاملا طبیعی و پرپشت خواهند شد؟

    موهایی که در محل زخم کاشته می‌شوند فولیکول‌های طبیعی هستند و به همین دلیل نتایج آن کاملا طبیعی است. اگر دوست دارید بدانید که آیا نتایج کاشت مو در این ناحیه کاملا شبیه به کاشت در سایر قسمت‌های سر است، باید بگوییم که نه دقیقا. درواقع آسیب‌دیدگی بافت پوست در محل جراحت و کاهش جریان خون در این ناحیه باعث می‌شود که فولیکول‌های کاشته شده مانند سایر نواحی رشد نکنند؛ اما مطمئن باشید که نتایج آن‌قدر طبیعی خواهند بود که حتی کسانی که قبلا شما را دیده‌اند هم نمی‌توانند جای زخم را تشخیص دهند.

    نکته دیگر اینکه پزشکان سعی می‌کنند در محل‌های اطراف زخم که بافت پوست آن‌ها صدمه ندیده‌اند فولیکول‌های کافی بکارند تا بلند شدن موهای این قسمت‌ها به پوشاندن محل زخم کمک کند. این موضوع باعث می‌شود که متقاضیان در نهایت صاحب موهایی کاملا یکدست شوند و وجود زخم در سر آن‌ها اصلا احساس نشود.

  • بهترین محل برای کاشت مو در جای زخم کجاست؟

    چیزی که بیشتر از کاشت مو در جای زخم اهمیت دارد معایناتی است که قبل از آن صورت می‌گیرد. پزشک معالج باید تبحر کافی داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد که آیا شما واقعا کاندید مناسبی برای کاشت مو در این ناحیه هستید که این عمل تنها باعث تراشیدن هزینه‌های اضافی برایتان خواهد شد. با توجه به این موضوع پیدا کردن کلینیکی که پزشکان آن تبحر کافی داشته باشند و دستگاه‌های موجود در کلینیک کاملا به‌روز باشد تا مسیر معاینات و تشخیص را هموارتر کند بسیار اهمیت دارد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام