لیست کامل مراقبت‌های بعد از عمل بینی

معمولا افراد بعد از پایان جراحی بینی، اشتیاق زیادی برای دیدن نتایج نهایی و تغییرات بینی خود دارند. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که جراحی بینی نیز همانند سایر روش های جراحی، دوره نقاهتی دارد که باید با موفقیت پشت سر گذاشته شود. در این دوره، خود فرد باید تمام مراقبت های گفته شده توسط پزشک را عینا رعایت کند تا نتایج بهتری حاصل گردد. رعایت این مراقبت ها در روزها و هفته های اول بعد از جراحی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

از آن جایی که جراحی بینی با اعمال تغییرات بر روی استخوان، غضروف و یا هر دو همراه است و مدتی طول می کشد تا استخوان ترمیم یابد، مراقبت های بعد از عمل در کنار انتخاب جراح متخصص و باتجربه، یکی از مهم ترین مراحل جراحی بینی است، چرا که با تسریع روند بهبودی، علاوه بر حفظ ایمنی شما در این دوران، باعث می شود سریع تر به نتایج دلخواه خود برسید. در ادامه همراه ما باشید تا قدم به قدم، به بررسی کامل مراقبت های بعد از جراحی بینی بپردازیم.

دوره نقاهت

یک تا دو هفته اول بعد از جراحی بینی را می توان مهم ترین دوره در نظر گرفت، با این که شما متوجه تغییراتی در ظاهر بینی خود می شوید، اما قطعا نتایج نهایی پشت التهاب و ورم بینی پنهان شده است و به مرور زمان و با کمتر شدن میزان کبودی و ورم، شاهد نمایان شدن نتایج اصلی خواهید بود. آن چه اهمیت دارد این است که در این دوران، کاملا صبور باشید و با رعایت مراقبت های گفته توسط پزشک، به تسریع روند بهبودی با کمترن میزان عوارض کمک کنید.

معمولا زمان بندی دوره نقاهت جراحی بینی به شرح زیر خواهد بود:

بلافاصله بعد از جراحی بینی

بلافاصله بعد از جراحی، اسپلینتی داخل بینی قرار می گیرد تا از ساختار جدید بینی محافظت به عمل آید و تا حد امکان سعی می شود از پانسمان داخل بینی استفاده نشود. معمولا یک هفته بعد از جراحی، اسپلینت خارجی برداشته می شود و از آن جایی که امروزه از بخیه های جاذب استفاده می شود، نیازی به مراجعه فرد به مطب برای کشیدن بخیه ها نیست و بعد از گذشت چند هفته، محو خواهند شد.

علائم زیر بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی و جای نگرانی ندارد :

  • ورم، التهاب و کبودی در نواحی اطراف بینی و چشم ها،
  • گرفتگی بینی،
  • سردرد،
  • احساس ضعف و ورم در بینی، لب ها و گونه ها.

معمولا چند ساعت بعد از جراحی، اثرات داروی بیهوشی از  یبن می برد و ممکن است درد به سراغ به شما بیاید، اما این درد کاملا طبیعی است و با مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک کنترل خواهد شد. جهت کاهش ورم و التهاب در نواحی گفته شده نیز می توانید از کمپرس یخ، چند مرتبه در طول روز و هر بار به مدت حداکثر بیست دقیقه استفاده کنید، اما توجه کنید که کمپرس را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید.

یک تا دو هفته بعد از جراحی بینی

توصیه می شود یک هفته اول بعد از جراحی را در منزل استراحت کنید، اما انجام کارهای عادی و روزانه ایمن خواهد بود. در این بازه زمانی، از میزان کبودی اطراف چشم ها و بینی کاسته می شود و میزان درد به اندازه ای است که با مصرف مسکن برطرف خواهد شد.

اسپلینت داخل بینی چهار تا هفت روز بعد از جراحی برداشته می شود و احساس گرفتگی بینی کمتر خواهد شد. بسیاری از افراد ده تا چهارده روز بعد از جراحی می توانند به محل کار خود برگردند، اما توجه داشته باشید که هم چنان انجام کارهای سنگین مانند خم و راست شدن یا بلند کردن اجسام سنگین ممنوع خواهد بود.

هفته دوم به بعد جراحی بینی

به مرور از میزان ورم بینی کاسته می شود و ممکن است یک سال طول بکشد تا نتایج نهایی جراحی مشخص گردد. تقریبا از دو ماه بعد از جراحی می توانید به تدریج انجام برخی تمرینات ورزشی را از سر بگیرید و سعی کنید یک ماه اول جراحی، زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

دوش گرفتن و استحمام

توصیه می شود شب قبل از جراحی، استحمام کنید و بعد از آن، از هیچ گونه اسپری، کرم یا لوسیونی استفاده نکنید، چرا که این مواد احتمال بروز عوارض جراحی بینی مانند عفونت را افزایش می دهند. استحمام بلافاصله بعد از جراحی می تواند خطرناک باشد، آن هم به دو دلیل:

  • خیس شدن پانسمان می تواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد،
  • گرما و بخار موجود در حمام می تواند باعث افزایش ورم شود و اثرات منفی را بر روی نتایج نهایی بگذارد.

اما استحمام 48 تا 72 ساعت بعد از جراحی بلامانع خواهد بود و البته توصیه می شود، مراقبت های زیر در نظر گرفته شود:

  • ناحیه جراحی را تا حد امکان خشک نگه دارید و موها را به گونه ای بشویید که اسپلینت و گچ خیس نشود. در صورت امکان از دوش دستی استفاده کنید.
  • از آب نیمه ولرم برای شستشو استفاده کنید.
  • فشار آب زیاد نباشد و حمام کردن خیلی طولانی نشود.

پانسمان یک هفته بعد از جراحی برداشته می شود، بعد از آن می توانید همانند روال قبل استحمام کنید.

ورزش و فعالیت بدنی

توصیه می شود یک هفته اول بعد از جراحی را در منزل استراحت کنید و فعالیت های ساده مانند راه رفتن در مسافت های کوتاه داشته باشید تا به بهبود خونرسانی کمک شود و احتمال لخته شدن خون نیز به حداقل برسد. به مرور می توانید مسافت راه رفتن های خود را افزایش دهید، اما توجه داشته باشید که نباید فشار به بینی وارد شود. حتی از بلند کردن اجسام سنگین نیز باید خودداری شود.

در خصوص زمان مناسب ورزش و فعالیت های بدنی حتما با پزشک تان مشورت کنید، اما به طور کلی، به مدت چهار تا شش هفته باید از انجام هر گونه ورزش و فعالیت شدید بدنی خودداری شود، چرا که استخوان بینی هنوز به طور کامل شکل نگرفته و هرگونه آسیب جزئی می تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد و نتایج جراحی را از بین ببرد. انجام ورزش های تماسی مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال نیز به مدت حداقل شش هفته ممنوع خواهد بود.

رژیم غذایی و تغذیه

رژیم غذایی، از جمله موارد مهمی است که بعد از جراحی بینی و در طول سپری شدن دوره نقاهت باید به آن اهمیت داده شود و غذایی که می خورید باید سالم، مقوی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی باشد تا به تسریع روند بهبودی کمک شود. در این بخش، به باید و نبایدهای غذایی بعد از عمل بینی خواهیم پرداخت.

  • بعد از جراحی بینی، باید رژیم غذایی نرم و مایعات داشته باشید، چرا که جویدن باعث فشار آمدن به بخیه ها می شود.
  • حفظ هیدراته بدن و نوشیدن آب و مایعات به شدت توصیه می شود.
  • مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات تازه به تسریع روند بهبودی کمک می کنند.
  • غذاهایی مانند گوشت، ماهی، لبنیات و ماهی که سرشار از پروئین هستند، هم چنین غذاهای حاوی ویتامین A مانند هویج و سبزیجاتی که برگ تیره ای دارند، به بهبود سریع زخم ها و بخیه ها کمک می کنند.

ممنوعیت غذایی

  • از مصرف غذاهای تند و حاوی ادویه جات باید خودداری شود. درست که این قبیل غذاها مزایای بسیاری از جمله کاهش التهاب را به همراه دارند، اما طی بیست و چهار ساعت اول بعد از جراحی، می توانند باعث بروز حالت تهوع شوند. به همین خاطر، توصیه می شود از مصرف غذاهای تند و ادویه دار به مدت یک هفته خودداری شود.
  • غذاهای حاوی سدیم، منجر به بروز التهاب می شوند و روند بهبود را به تاخیر می اندازند. سعی کنید در رژیم غذایی تان، سدیم را برای مدتی حذف کنید. در واقع، به غذاهایی که حاوی نمک، سدیم یا چربی های اشباع هستند، غذاهای فرآوری شده گفته می شوند، که مصرف آن ها باید تا حد امکان محدود شوند.
  • از خوردن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی و حاوی کافئین بعد از جراحی بینی باید خودداری شود، چرا که روند ترمیم و بهبودی را به تاخیر می اندازند و احتمال خونریزی یا دیگر عوارض را افزایش می دهند. در مقابل، توصیه می شود آب میوه های طبیعی مصرف کنید.

داروهای بعد از عمل

بسیار مهم است که تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف شوند. داروهایی از قبیل:

  • ایبوپروفن و استامینوفن از جمله داروهایی هستند که به کاهش التهاب و درد کمک می کنند و بهتر است هر شش ساعت یک بار و با معده پر مصرف شوند.
  • مصرف مکمل های گیاهی و ویتامین ها را می توانید بیست و چهار ساعت بعد از جراحی و البته با مشورت پزشک، آغاز کنید.
  • برای شستشوی بینی می توانید از اسپری های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • آنتی بیوتیک های تجویز شده جهت پیشگیری از بروز عفونت، باید به موقع و طبق دستور مصرف شوند.

نحوه تمیز کردن بینی

معمولا بعد از جراحی، خون آبه های داخل بینی خشک می شوند و احساس ناخوشایندی را ایجاد می کنند و بسیاری از افراد، به فکر تمیز کردن داخل بینی می افتند. جهت انجام این کار، نکات زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • پنبه ای را به آب ولرم آغشته کرده و به آرامی، داخل سوراخ های بینی ماساژ دهید تا ترشحات به مرور حل شوند.
  • شما هم چنین می توانید از پنبه آغشته به وازلین نیز برای تمیز کردن داخل بینی استفاده کنید. با این کار، تمام خونابه های خشک شده برداشته خواهند شد.
  • استفاده از اسپری سالین نیز به تمیز شدن داخل بینی کمک می کند.

از فین کردن باید تا حد امکان خودداری شود و حتی عطسه نیز باید از طریق دهان باشد تا آسیبی به ساختار بینی وارد نشود.

خوابیدن و استراحت

از آن جایی که بهتر است بعد از جراحی بینی، استراحت کافی داشته باشید، بهتر است حالت خوابیدن به گونه ای باشد که فشاری به بینی وارد نشود.

  • خوابیدن به پشت، به گونه ای که سر بالا نگه داشته شود، بهترین حالت استراحت است.
  • قرار دادن یک تا دو بالشت زیر سر، هنگام خوابیدن، باعث می شود سر در زاویه 45 درجه قرار بگیرد و از میزان التهاب و روم نیز کاسته خواهد شد.
  • خوابیدن به پهلوها به مدت یک تا دو هفته بعد از جراحی توصیه نمی شود، چرا که می تواند به بینی آسیب بزند و احتمال گرفتگی بینی را افزایش دهد.

سوالات متداول

سوالاتی که مشتریان عزیزمان بیشتر میپرسند ...

  • بعد از عمل با مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

    در صورت مواجه با هر یک از علائم زیر، حتما پزشک را در جریان قرار دهید:

    تب بالای 5.38 درجه،
    ادامه دار شدن درد علی رغم مصرف دارو،
    تشدید ورم، قرمزی و کبودی،
    افزایش ترشح یا خونریزی از بینی.

  • نحوه چسب زدن به بینی بعد از عمل به چه صورت است ؟

    چسب زدن بعد از عمل بینی یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی است که علاوه بر فرم دهی بهتر بینی، از میزان التهاب و ورم نیز کم خواهد کرد. مدت زمان چسب زدن در هر فردی متفاوت است و افرادی که جراحی بینی گوشتی داشته اند، برای مدت زمان طولانی تری باید از چسب استفاده کنند تا فرم بینی حفظ شود. توصیه می شود در ابتدا برای تعویض چسب به پزشک مراجعه کنید و بعد از یادگیری روش صحیح چسب زدن، این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

  • آیا بعد از جراحی می توان از قرص خواب استفاده کرد؟

    سعی کنید بدون مصرف قرص بخوابید چرا که ممکن است قرص خواب با داروهای مصرفی تان تداخل پیدا کند. با این حال، اگر مشکل خواب دارید، حتما در خصوص مصرف قرص با پزشک مشورت کنید.

  • چه زمانی می‌توان از عینک های طبی یا آفتابی استفاده کرد ؟

    در زمان سپری شدن دوره ترمیم، هیچ گونه فشاری نباید به بینی وارد شود، به همین خاطر، استفاده از عینک چه طبی و چه آفتابی، به مدت چند ماه توصیه نمی شود. حتی در مواردی که جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی انجام شده باشد نیز نباید از عینک استفاده شود.

مراقبت های ویژه مشتریان کلینیک

  • بیست و چهار ساعت اول بعد از جراحی را کامل استراحت کنید و فعالیت بدنی را با پیاده روی در مسافت کوتاه آغاز کنید.
  • از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید تا حد امکان باید خودداری شود و در صورت لزوم حتما از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید.
  • حتما از مسواک نرم برای شستن دندان ها استفاده کنید.
  • از استعمال سیگار و دخانیات تا چند هفته بعد از جراحی باید خودداری شود، چرا که نیکوتین موجود در سیگار می تواند روند ترمیم و بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  • مصرف مشروبات الکلی را تا حد امکان محدود کنید، چرا که الکل می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.
  • از دستکاری کردن بینی یا حتی نفس کشیدن از راه بینی به مدت حداقل یک هفته خودداری کنید، این کار نه تنها گرفتگی بینی را برطرف نمی کند، بلکه باعث افزایش ورم و التهاب بینی نیز خواهد شد.
  • سر باید تا حد امکان بالا نگه داشته شود و هنگام خوابیدن حتما از یک تا دو بالشت استفاده کنید.
  • از حرکاتی مانند خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین که باعث وارد آمدن فشار به بینی و افزایش ورم می شوند، باید خودداری شود.
  • از خوردن غذاهای سفت که به جویدن نیاز دارند، خودداری کنید و غذاهای نرم مانند سوپ و پوره سیب زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • آنتی بیوتیک ها و تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع و طبق دستور مصرف کنید تا جلوی بروز عوارض احتمالی گرفته شود.
  • هنگام عطسه کردن، دهان خود را باز نگه دارید تا فشاری به بینی وارد نشود.
  • اسپلینت داخل بینی به هیچ عنوان نباید خیس شود، به همین خاطر می توانید برای استحمام از دوش دستی استفاده کنید.
  • از برقراری رابطه جنسی به مدت حداقل ده روز بعد از جراحی باید خودداری شود.
  • زمانی که از کمپرس یخ برای کاهش ورم و کبودی اطراف چشم ها و بینی استفاده می کنید، کمپرس را مستقیما روی پوست قرار ندهید.
  • تا چند ماه بعد از جراحی از عینک زدن یا اعمال فشار به بینی باید خودداری شود.
  • توصیه می شود تا هفت روز بعد از جراحی، از مسافرت های طولانی با هواپیما خودداری شود.

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
+مشاهده بیشتر