قرص های ضد بارداری

آیا قرص های ضدبارداری منجر به ریزش مو می شوند ؟

پزشک : دکتر محمد موسوی متخصص جراحی عمومی دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

امروزه یکی از رایج ترین روش های جلوگیری از بارداری در کشورهای مختلف، استفاده از قرص های ضد بارداری می باشد. تقریبا حدود 25 درصد از خانم ها برای جلوگیری از بارداری از این قرص ها استفاده می کنند. با اینکه قرص های ضد بارداری می توانند تا حدود زیادی خیال خانم ها را از بارداری ناخواسته راحت نمایند، اما ممکن است مشکلاتی را نیز برای خانم ها به همراه داشته باشند. چیزی حدود 99 درصد میزان اطمینان از عدم بارداری با استفاده از این قرص ها به دست می آید. عوارضی مانند ریزش مو را نیز نمی توان نادیده گرفت.

استفاده از قرص های ضد بارداری نمی تواند روشی کاملا ایده آل برای جلوگیری از بارداری باشد. زیرا با توجه به بروز مشکلاتی مانند ریزش مو، عوارض آن بیشتر از فوایدش در پیشگیری از بارداری است. افرادی که می خواهند با اطمینان بیشتری از بارداری ناخواسته جلوگیری نمایند، بهتراست از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده نمایند.

تاثیر قرص‌های ضد بارداری بر ریزش مو

قرص های ضد بارداری موجود در بازار بسیار زیاد می باشند، اما به صورت کلی می توان آنها را در دو تقسیم بندی قرار داد. گروه اول : LD یا Low Dose و گروه دوم : HD یا High Dose. معمولا روش مصرف این دو نوع قرص با هم تفاوت هایی دارد. نمونه های LD را می توان در روزهای مشخصی به طور منظم استفاده نمود. در این مورد میزان اطمینان از عدم بارداری 99 درصد می باشد و در تمام روزهای سال نیز امکان آمیزش وجود دارد.

اما قرص های با دوز بالا یا HD برای مصرف همیشگی نیستند. این نوع از قرص ها را Morning After Pill یا قرص هایی برای روز بعد از نزدیکی می نامند. استفاده از این قرص ها برای مواردی است که به صورت ناخواسته منی وارد واژن می شود. قرص های HD اگر حداکثر 72 ساعت پس از آمیزش مصرف نشوند، احتمال باردار شدن بسیار زیاد خواهد بود. با توجه به داشتن عوارضی مانند ریزش مو استفاده از قرص های ضد بارداری به طور مستمر توصیه نمی شود.

تاثیر قرص ضد بارداری در بدن خانم ها

قرص های ضدبارداری دارای هورمون می باشند. هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری شامل پروژستین و استروژن می باشند. ممکن است با مصرف قرص های ضد بارداری تعادل هورمونی بدن خانم ها به هم بخورد. عدم تعادل هورمونی در بدن خانم ها عوارض بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که مصرف قرص های ضد بارداری و عدم تعادل در هورمون ها به وجود می آورد. بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن انسان یکی از عوامل اصلی ریزش مو است. ریزش مو در همه خانم ها به یک اندازه مشاهده نمی شود.

ریزش مو در افرادی کمتر و دربرخی دیگر بیشتر می باشد. این موضوع به خاطر ژنتیک آن هاست. زیرا برخی از افراد به صورت ارثی ممکن است با ریزش موی هورمونی مواجه بوده و مصرف قرص های ضد بارداری باعث تشدید این موضوع شود. در نتیجه ریزش موی مشاهده شده بسیار بیشتر از سایر افرادی بوده که سابقه ارثی در زمینه ریزش موی هورمونی ندارند. چنین افرادی بهتر است روش های جایگزینی برای قرص های ضد بارداری انتخاب نمایند.

قرص های ضد بارداری

راه های مقابله با ریزش مو

برای مقابله با ریزش مو باید ابتدا علت آن را پیدا نمود. در اینجا منظور از ریزش مو بر اثر استفاده از قرص های ضد بارداری می باشد. لذا بهترین کاری که باید برای جلوگیری از ریزش مو انجام شود، قطع مصرف قرص های ضد بارداری می باشد.با این کار تا حدود زیادی ریزش مو کنترل می شود. در برخی موارد ممکن است با قطع مصرف داروهای ضد بارداری همانند گذشته شاهد ریزش مو باشید. در این موارد علاوه بر قطع قرص ضد بارداری، باید به پزشک مربوطه نیز مراجعه نموده تا روش درمانی مناسبی برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش مو اتخاذ شود.

در اینگونه موارد معمولا داروهایی تجویز می شود که باعث رشد فولیکول های مو با سرعت بیشتری می شوند. بدین ترتیب می توان علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، رشد موها را نیز سریع تر نمود. ریزش موهایی که با مصرف قرص ضد بارداری اتفاق افتاده با این روش جبران می شود و میزان پر پشتی مو ها به حالت قبل از مصرف قرص های ضد بارداری باز می گردد.

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

برای اینکه مشکلات ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری مانند ریزش مو در خانم ها مشاهده نشود، بهتر است از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده شود. پیشنهاد ما به شما استفاده از روش هایی است که غیر هورمونی بوده و بر روی تعادل هورمونی بدن خانم ها تاثیری ندارند. با این روش ها میزان هورمون ها در بدن بانوان تغییری نخواهد داشت و در نتیجه مشکلاتی از جمله ریزش مو نیز مشاهده نخواهند شد.

کلاهک دهانه رحم

یکی از روش های بسیار مفید و موثر جلوگیری از بارداری که به هیچ عنوان باعث عدم تعادل هورمونی در بدن و بروز مشکلات ناشی از آن نمی شود، استفاده از کلاهک دهانه رحم می باشد. این کلاهک از جنس سیلیکون بوده و شکلی شبیه به گنبد دارد. با قرار دادن این کلاهک بر دهانه رحم، اسپرم به داخل رحم نفوذ نمی کند. بدین ترتیب بارداری نیز اتفاق نمی افتد.

استفاده از اسفنج ضد بارداری

اسفنج های ضد بارداری معمولا یک بار مصرف بوده و حاوی اسپرم کش می باشند. معمولا اسفنج های ضد بارداری را باید درون رحم قرار داد تا بتوانند از بارداری ناخواسته جلوگیری نمایند.

دیافراگم

جنس دیافراگم از لاتکس بوده و شکل آن شبیه به گنبد می باشد. دیافراگم با استفاده از اسپرم کش می تواند به راحتی از بارداری های ناخواسته جلوگیری نماید.

کاندوم

کاندوم یکی از روش های بسیار کاربردی برای جلوگیری از بارداری می باشد. جنس کاندوم ها معمولا از پلی اورتان می باشد. کاندوم ها معمولا داخل واژن قرار می گیرند. بدین ترتیب از ورود اسپرم جلوگیری می نمایند.

دستگاه آی یو دی

دستگاه آی یو دی مجهز به یک سیم مسی می باشد. عملکرد دستگاه آی یو دی به این شکل بوده که در داخل رحم تغییرات بیوشیمی انجام می دهد، با این تغییرات اسپرم داخل رحم را از بین کمی برد. بدین ترتیب دستگاه آی یو دی می تواند بدون هیچ گونه تغییرات هورمونی در بدن خانم ها، از بارداری جلوگیری نماید.

روش جلوگیری از بارداری لی

در این روش از دستگاهی سیلیکونی که دارای انعطاف بوده استفاده می شود. معمولا سطح دستگاه حاوی اسپرم کش می باشد. دستگاه سیلیکونی درون رحم قرار می گیرد و اسپرم را به راحتی از بین می برد. این موضوع باعث می شود تا بارداری های ناخواسته به حداقل برسند.

اسپرم کش

در این روش از ژل یا کرم هایی استفاده می شود که حاوی ماده اسپرم کش می باشند. این محصولات معمولا در داخل واژن مورد استفاده قرار می گیرند. البته با فرم های دیگری از جمله فوم و شیاف کمی توان اسپرم کش را تهیه نمود.

تاریخ انتشار : 1400-11-28
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام