آشنایی با مهمترین علت های ریزش ابرو

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت ابرو

دلایل متعددی باعث ریزش ابرو می­ شوند. موی ابرو مانند دیگر موهای بدن اعم از موی سر، مژه و موهای زائد بدن تحت تاثیر عوامل مختلف، دچار ریزش می­ گردد. ریزش موهای سر، مژه و ابروها علت های یکسانی دارند که ممکن است در یک مقطع زمانی روی یکی از آن­ها تاثیر بگذارد. برای درمان ریزش ابرو ابتدا لازم است علت های بوجود آورنده آن را بشناسیم. زیرا بهترین راه‌حل برای جلوگیری از ریزش ابرو، برطرف کردن عاملی است که باعث ریزش آن شده است. به اختصار به بررسی موردی این عوامل میپردازیم.

شناخت عوامل ریزش ابرو

درک دقیق علل و عواملی که می‌توانند منجر به ریزش ابروها شوند، اهمیت بالایی در تشخیص و انتخاب درمان مناسب دارد. عوامل مختلفی می‌توانند موجب ریزش کامل یا بخشی از ابروها شوند، از جمله بیماری‌های پوستی، بیماری‌های ایمنی، عوامل ژنتیکی، استفاده نادرست از محصولات آرایشی و داروهای مصرفی. تأثیر ریزش ابروها بیشتر از یک مشکل ظاهری است، زیرا آنها نقش مهمی در بیان احساسات و ارتباطات غیرکلامی افراد ایفا می‌کنند. همچنین، تأثیر روانی این مشکل می‌تواند توانایی افراد را در ایجاد ارتباطات اجتماعی و اعتماد به نفس را تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به اهمیت مسئله ریزش ابروها، درک دقیق مکانیسم‌های عملکردی مرتبط با این مشکل و همچنین شناخت روش‌های مناسب درمانی، امری ضروری است. با بررسی این عوامل و ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان ریزش ابروها، می‌توان علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در ایجاد تقارن چهره و زیبایی آن کمک شایانی کرد. مهمترین علل ریزش ابرو به شرح زیر است.

بیماری های پوستی

درماتیت‌های پوستی مانند آتوپیک، سبورئیک، بیماری پسوریازیس و پدیده تلوژن افلوریم که نوعی ریزش موقت ساقه مو است و معمولاً به دنبال استرس اتفاق می‌افتند از عوامل ریزش ابرو می­ باشند. بیماری­ هایی مثل اسکلروز که با بوجود آوردن زخم روی پوست باعث ازبین رفتن فولیکول­ های مو و ریزش ابروها می­ شود. زائده‌های پوستی مانند خال‌ها حتی اگر بدخیم نباشند ولی اگر در ناحیه ابرو ایجاد شوند موجب ریزش تکه‌هایی از موی ابرو می‌شوند.

پسوریازیس در ناحیه ابروها

بیماری­ های داخلی

برخی از بیماری­ های داخلی مانند تغییرات هورمونی، بیماری­ های عفونی، کمبود آهن و اختلالات تیروئید باعث ریزش ابرو می ­شوند. کم کاری و پرکاری تیروئید می ­تواند بر وضعیت ابروها و نیز مژه ها و پلک ها تاثیر گذارد. اگرچه ریختن مژه­ ها و ابروها علامت متداول و رایج در تمام بیماران مبتلا به پرکاری و کم کاری تیروئید نیست، ولی پس از بررسی علت ریزش ابروها و مژه ها در بیماران، در بسیاری از موارد علت ریزش مو در ناحیه ابرو به مشکلات تیروئیدی فرد مربوط می­ شود.

تنها علت نازک شدن ابرو اختلال در غده تیروئید نیست اما ریزش ابرو در اثر کم‌کاری تیروئید، الگوی بسیار مشخصی دارد. ریزش مو یا نازک شدن ابرو معمولاً در لبه خارجی یا یک‌سوم خارجی ابرو اتفاق می‌افتد.

تغذیه

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در کاهش ریزش ابرو بسیار مفید است. اسیدهای چرب امگا 3 که شامل اسید ایکوزاپنتانونیک (EPA) و اسید آلفالینولئیک می‌باشد در ماهی‌هایی همچون ماهی سالمون، ساردین و قزل‌آلا، روغن سویا و کانولا، روغن گردو و روغن تخم کتان وجود دارد. اسیدهای چرب امگا 6 نیز در روغن‌هایی همچون روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می‌شود.

  • مصرف حبوباتی مانند لوبیا و عدس که سرشار از پروتئین هستند و برای رشد مو و ابرو بسیار مغذی می ­باشند. این دسته از حبوبات دارای آهن، بیوتین و روی هستند که بیوتین از شکنندگی مو جلوگیری می‌­کند.
  • تخم‌مرغ منبع بسیار غنی از پروتئین است و به دلیل اینکه ماده بیوتین و ویتامین B12 دارد، یک ماده مغذی برای رشد مو به حساب می­آید.
  • گوشت مرغ و انواع ماکیان حاوی پروتئین است. کمبود پروتئین در بدن یا مصرف پروتئین‌هایی که کیفیت خوبی ندارند، باعث شکنندگی و ضعف مو و حتی تیره شدن آن می‌شود. گوشت مرغ سرشار از آهن است و همان‌طور که گفتیم، آهن برای تقویت موها لازم است.
  • غلات به دلیل اینکه دارای روی، آهن و ویتامین‌های گروه B هستند، برای تقویت مو بسیار مفید است.
  • ویتامین E نیز به عنوان یک آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در تقویت پیاز مو دارد. بادام، بادام زمینی، فندق و انبه از بهترین منابع ویتامین E هستند.
  • مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه‌های مو کمک بسیار می‌کند.

تغذیه برای تقویت ابروها

داروها

مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضدفشارخون: پروپرانولول، کاپتوپریل، کلومیدین

داروهای روانپزشکی مثل : Prozac، لیتیوم، هالدول، آمی تریپتلین، دوگزپین، ایمی پرامین.

داروهای تشنج : فنی توئین، فنوباربیتال و اسید والپروئیک.

داروهای ضد التهاب مانند : ناپروکسن، سولینداک و ایندومتاسین.

داروهای کاهش وزن مانند : سیبوترامین، اورلیستات (زنیکال یا ونوستات)، سیبوترامین (ریداکتیل یا مریدیلا)، ریمونابانت (آکومپلیا)، متفورمین، اگزنتاید، پرامیلاتید ممکن است باعث ریزش ابرو شوند.

قرص‌های ضدبارداری، تستسترون و استروئیدهای آنابولیزان که در درمان بعضی اختلالات هورمونی به کار می‌روند، جزو داروهای هورمونی هستند که می‌توانند باعث ریزش ابرو و مو شوند.

عفونت ­ها

عفونت ها روی فولیکول و یا ساقه مو اثر گذاشته و باعث ریزش ابرو می‌­شوند. برخی از آن­ها عبارتند از:

عفونتی قارچی : عفونت­‌های قارچی که بیشتر پوست سر را درگیر می­‌کند، می­تواند باعث ریزش موقت مو شود.

شپش : خارش و خراشیدن ابرو و مژه باعث کندن آن می­ شود.

بیماری هانسن : این بیماری باعث نازک شدن موی ابرو و ریزش آن می ­شود.

سرطان و شیمی درمانی

سرطان‌های پوستی مانند BCC و SCC یا سارکوم کاپوزی باعث ریزش ابرو می‌شوند. شیمی درمانی یکی دیگر از عوامل ریزش ابرو می­ باشد با این تفاوت که، اینگونه ریزش­‌ها درمان خاصی ندارند و با به پایان رسیدن دوره درمان ابروها دوباره رشد می ­کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد شیمی درمانی و ریزش مو به این صفحه مراجعه فرمایید : راه های درمان ریزش مو به دلیل شیمی درمانی.

ریزش ابروها بر اثر شیمی درمانی

اختلالات رفتاری

بیماری تریکوتیلومانیا یک بیماری رفتاری است که در آن فرد موی ابرو، سر و مژه خود را می­کند. این اختلال یا ارثی بوده و یا از اختلال عملکرد انتقال دهنده­ های عصبی مغز ناشی می شود. در صورتی که بیماری این افراد درمان نشود دچار ازبین رفتن دائمی فولیکول­ های مو خواهند شد.

عوامل فیزیکی

ضربه‌های فیزیکی، سوختگی، تصادف، حرارت، عوامل شیمیایی و الکتریکی و ابرو برداشتن خانم‌ها طی چند سال روی فولیکول ابرو تأثیر می‌گذارد و ممکن است فولیکول برای همیشه از بین برود، از بین رفتن فولیکول موجب کم پشتی و ریزش ابرو می­شود. داشتن خالکوبی نیز می­‌تواند یکی از عوامل ریزش ابرو باشد.

افزایش سن

مو ابرو هم مثل دیگر موهای بدن با افزایش سن دچار ریزش می ­شود. اما اگر خانم ها برای اصلاح ابرو تیغ را جایگزین موچین کنند، ریزش ابرو نخواهند داشت و با افزایش سن نیز دچار ریزش ابرو نمی شوند و همیشه ابروهایی پرپشت و زیبا خواهند داشت. شما با رعایت چند نکته می توانید از ریزش ابرو در سنین بالا جلوگیری کنید: از استرس دوری کنید، آبرسانی پوست را فراموش نکنید، زیاد از لوازم آرایش استفاده نکنید، از استرس دوری کنید و ابروهای خود را در معرض حرارت قرار ندهید.

ریزش ابروها بر اثر افزایش سن

حساسیت­ ها

حساسیت به مواد آرایشی می­تواند باعث بروز مشکلاتی در فرد بشود. یکی از علائم آلرژی و حساسیت به مواد آرایشی، ریزش ابرو است. استفاده از لوازم آرایشی دیگران و نیز استفاده مداوم و بیش از چهار ماه از یک ماده آرایشی بهداشتی می­تواند به ریختن ابروها منجر شود.

استفاده از رنگ ها و دکلره در طولانی مدت باعث ریزش ابروها می ­شود و امکان دارد باعث بروز حساسیت­ بشود.

طاسی منطقه ­ای

طاسی منطقه ای یک بیماری خودایمنی بوده که در آن موهای برخی یا کل مناطق بدن می ریزد. معمولا در ابتدا خود را بر روی سر، به عنوان یک نقطه طاس نشان می دهد. این بیماری تنها 0/1 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار داده و بسیار بیماری نادری است. احتمال آنکه علت ریزش ابرو شما طاسی منطقه ای باشد بسیار کم است.

تاریخ انتشار : 1402-06-31
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1401-06-10

    من ۱۳ سالمه ولی بعضی وقت ها که دست میزنم به ابروهام یکی دوتا از موهام میاد دستم و اینکه خیلی وقته موهام هم خیلی کم میریزه من استرس دارم فکر میکنم که یه بیماری دارم

  • فاطمه
    1401-06-07

    با سلام
    من ۱۳ سالمه ابرو هام به شدنت میخواره و میریزه چه کار کنم خیلی ناراحتم ??

  • شکوه
    1401-04-28

    سلام من دوماهی میشه مشکل ریزش ابرو دارم دکتر بهم قرص آیزین پلاس و کرم سریتا داده ۱۲ روزه دارم استفلده میکنم اما هنوزم میریزع علتش چیه؟

  • احمدرسولی
    1401-03-25

    سلام موها وابروهام میریزه اول موهام‌ وبعد هم
    ابروهام‌ باید کجا مراجعه کنم

    • ناشناس
      1401-06-24

      من میتونم بهتون کمک کنم

  • ناشناس
    1401-01-02

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 16ساله هستم
    نمی دونم که این چند روز به چه علتی موی سرم و ابرو و مژه هایم می ریزد
    وقتی که دست به سرم می کشم حداقل ۴ یا ۵ تا از مو هام می افتد
    بعد شروع به مصرف قرص آهن کردم اما تازگی ها متوجه شدم خوردن قرص آهن خیلی مضر است .
    لطف می کنید بگید که من چه کار کنم .

    • بیگدلی
      1401-05-21

      سلام وقت بخیرببخشیدمن چکاپ کلی دادم سالمم وریزش ابروی ومژه وموی سرشدیدداریدمیشه بگیدچیکارکنم

    • ناشناس
      1401-08-17

      درود . ریزش ابرو و مو ب دلیل اختلال هورمونی .تیروئید یا مشکلاتی مثل کبد چرب باشه
      حتما ی آزمایش بدین
      من خودم ریزش مو و ابرو داشتم آزمایش دادم کبدم چرب بود

  • یــه بنده خــدا
    1400-12-22

    سلام من 14 سالمه اگه دست بزنم به ابرو هام 4.5 تا تار ابروهام میریزه? تا الانم ابروهامو بر نداشتم که بخواد ريشش سست بشه باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ?

  • پ
    1400-09-19

    سلام من میخوام این ابرو های لعنتی کم بشه تمام صورتم شده ابرو

    • ناشناس
      1401-05-29

      با سلام و وقت بخیر،پسرم ۷ سال سن داره،و ابروی سمت چپ ش ریخته .نمی دونم علتش چی هست ،باید چیکار کنم…الان ۳ ماه میشه …ممنون از راهنمایتون..

    • ناشناس
      1401-06-05

      خیلی باحالی تو ???

    • ناشناس
      1401-06-07

      خوشبحالت

  • چاقو
    1400-08-04

    سلام من موهای پا ابرو و سر میریزد
    چیکار کنم ؟ ۱۴ سالمه
    میترسم برم دکتر

  • میلاد
    1400-04-27

    سلام
    دارو های شیمیایی ن تنها درمان میکنن‌ بلکه صد‌جای دیگرو‌ نابود میکنه
    پیشنهاد من طب سنتی‌اسلامی هستش‌ . چون با استفاده از انواع گیاهان درمان میکنن‌ و عوارض هم اصلا نداره .
    من برای جلوگیری از ریزش‌ ابرو ، روغن سیاهدانه‌ و روغن فندق مصرف میکنم . بعد از حموم ، مقداری از روغن هارو‌ روی ابروم‌ ماساژ‌ میدم . روغن فندق‌ پر‌پشت‌ و تقویت کننده ی ابرو و مژه هست
    موفق باشید

    • حسن
      1401-03-03

      شما چند سال دارید

  • نازی
    1400-04-14

    سلام تضمین داروی ریزش ابرو ومژه چیه؟ وهزینش چنده؟ راهنمایی لطفا

  • مبینا
    1400-01-26

    سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه و فقط یک ابروم ریزش پیدا کرده و توش خالی شده قسمت نوک ابرو و اخر ابرو ریزشی نداره اما قسمت وسط اون ریزش پیدا کرده و خیلی خالی شده چند وقتی روغن سیاه دانه به اون می زنم اما بازم توش خالی می شه لطفا بگین علتش؟ چیه خیلی ممنون

    • دکتر معدنچی
      1400-12-23

      شما مبتلا به سرطان هیموزوکو که معمولا ابروی چپ میرزد

    • امیر
      1401-02-01

      دقیقا ما منم مثل ت شده بود خب من تا الان ۳ بار آبروم قسمت پرش فقط یک آبروم آبروی سمت چپم خالی میشه
      وازلین میزنم خوب میشه بعد چند مدت ولی بازم استرس دارم میترسم خوب نشه

    • شکوه
      1401-03-26

      سلام منم ۱۹ سالمه و یه مدته ابروهام میریزه و یکم کم پشت شده علتش چیه ایاخوب میشه

  • Mahdeih
    1399-10-23

    سلام من ۱۴ سالمه و ریزش ابرو پیدا کردم،البته از دوران امتحانات یعنی فقط یک امتحانم مونده امروز سرگرم درس خونده بودم دستی به ابروهام کشیدم که یهو ۴ یا پنج تا از موهی ابروم افتاد توی دستم
    خیلی استرس داشتم که یعنی چی من ۱۴ سالمع ریزش ابرو دارم میشه دلیلش رو بگید

    • m
      1401-10-05

      وای دقیقا منم امروز همین اتقاق واسم پیش اومد?

  • ابراهیم شوکتی
    1399-10-11

    سلام من دختر ۱۴ ساله هستم که ابرو چند وقت ریخته چیکار کنم بر اثر چیه

  • امیر
    1399-07-09

    سلام خسته نباشید من ۲۲ سالمه از پارسال ریزش موی سر و ابرو ها و التهاب و پوسته پوسته شدن در سر و ابرو هام و التهاب در دو طرف بینی و حتی داخل بینیمم پوسته پوسته و خارش دارم ابروهام و موهام کم پشت کم پشت شدن خیلی شامپو و پماد های کورتو استرویید هم استفاده کردم قرص فلوکونازول سه ماه . قرص پردنیزولون و آزیترومایسین هم استفاده کردم با نظر پزشک استفاده کردم تازگیا دو ماه اخیر صورتمم جوش فراوان میزنه خواهش مندم راهنماییم کنید خسته شدم

    • پرستش
      1399-11-07

      برای منم شد جوش های خیلی ریز کلا رنگ پوستم تغییر کرده الان چندروز متوجه شدم یه تیکه از ابروهام ریخته از شهریور تا حالا دارم درمان میکنم به شدت مسریه انگار همه دارن دو دفه رفتم دکتر یکی گفت اگزما یکی گفت گال داروهای هر دو وقتی خارش میگیره ارومم میکنه ولی هیچکدوم درمانم نکردن

    • ارش
      1399-11-22

      قرص پردنیزولون باعث ریزش هست من هم همین مشکل رو دارم عین مال شما پوسته پوسته میشه وریشه ابرو هم سست شده طوری که دست میزنم چهار پنج تا تار میریزه و فقد باعثش دارو های هورمونی هست مثل پردنیزولون با قطع مصرف دوباره درست میشه جای نگرانی نداره

      • Moradi
        1400-01-25

        سلام عزیزم جای نگرانی نیست اصلا ربطی به استرس نداره پوست صورت شما به احتمال زیاد خشکه ، موقعی که صورت میشوری از آب ولرم استفاده کن و از صابون فیروز همون صابون بچه استفاده کن و روزی یکی دوبار از کرم مرطوب کننده استفاده کن رو پوست صورتت حتی رو ابروهات

    • Moradi
      1400-01-25

      سلام،شما باید از شامپوی زیتون واسه شستن موهاتون استفاده کنید و واسه پوست صورتتون هم از صابون زیتون استفاده کنید سعی کنید ورزش کنید تا بدنتون عرق کنه تا از طریق عرق این سموم از بدنت خارج بشه اگه میشه یک یا دو بسته کپسول چرک خشکن مثل آموکسی سیلن هر هشت ساعت مصرف کنید مشکلتون حل میشه

    • سجاد محمدی
      1400-02-07

      یه تونیک تقویتی حل میکنه داستان و

    • ناشناس
      1401-05-31

      شما بیماری قارچ دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید البته منم اینجور بودم دکتر بهم دارو ساختنی داد هیچ فایده ای نداشت الانم گاهی ابروهام میخوره و میریزه

  • ددد
    1399-05-29

    سلام من یه چند وقتی هست که تار های ابرو هام میریزع و ابروهام باریک شده چیکار کنم؟؟

    • پارسا
      1399-06-02

      با سلام و وقت بخیر

      بهتر است برای تشخیص علت ریزش مو در ناحیه ابرو با پزشک مشورت کنید. ممکن است بر اثر بیماری پنهان یا استرس و ناراحتی باشد. در هر صورت تشخیص اینترنتی مقدور نیست.

    • Moradi
      1400-01-24

      سلام من دکتر طب سنتی هستم دارو واسه رویش مجدد موی سر و ابرو و حتی مژه دارم تضمینی در مدت زمان کوتاه

    • Moradi
      1400-01-25

      اهن بدنتون کمه باید حواستون به تغذیتون باشه گوشت و حبوبات مصرف کنید و اب زیاد بخورید جای نگرانی نیست تغذیت خوب باشه دوباره رشد میکنن

  • م
    1399-05-20

    سلام
    من یه مدتی هست که ابروهام‌خیلی شدید میریزه وخارش هم داره واطراف ریشه ابروهام‌حالت شوره داره البته مژه هامم کم‌میریزه من ۲۰ سالمه

    • معین
      1399-09-25

      سلام منم عین شماس اگه راه حل پیدا کردین ب منم اطلاع بدین
      moein3516@gmail.com

    • Moradi
      1400-01-25

      سلام عزیزم این نوع ریختن ابرو یا کلان مو علتش قارچ پوسیته خطر ناک نیست ولی باید جدی گرفت ،من دکتر طب سنتی هستم داروشو میتونم براتون درست کنم،

    • ناشناس
      1401-04-30

      شما باید از ویتامین E اسفاده کنید

  • نگار
    1399-05-05

    من نزدیک چهار ماهه ابروهام بشدت ریزش داره و ریشش خیلی سسته طوری ک دست میزنم ۳.۴ تارش میریزه وحتی اگ بهش دست هم نزنم میریزه خیلی ناراحتم.تاحالاهم ابروهامو برنداشتم ک ریشش سست بشه.چیکار کنم ???

    • پارسا
      1399-09-01

      با سلام و وقت بخیر

      مراجعه به پزشک برای کشف علت مشکل شما بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

    • ناشناس
      1400-12-23

      سلام منم وقتی مژه هامو میشورم میریزن الان خیلی کم شدن میشه بگین چیکار جنم توروخدا

  • Aliakbar
    1398-09-28

    برای من طاسی یه منطقه از ابرو هست چرا چیزی دربارش نگفتین حالا باید چی کار کنم

    • پارسا
      1398-10-02

      عرض ادب و احترام

      با شماره ۰۲۱۲۲۱۲۲۸۲۲ کلینیک تماس بگیرید و درخواست وقت مشاوره رایگان برای ریزش ابرو بدهید.

      پیروز باشید

    • ناشناس
      1400-12-04

      سلام بخدا من خیلی استرس دارم لطفا جوابمو بدید من یک عالمه ابروهام ریخته ۱۴ سالمه دختر هم هستم و یه مدت رژیم گرفتم لطفا بگید ابروم بر میگرده

+مشاهده بیشتر