دلایل ریزش مو

مهمترین علت های ریزش مو و راه درمان آن

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

داستان غمناک ریزش مو از آنجایی آغاز می‌شود که تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید بیش از مقدار طبیعی باشد. در این صورت کم کم تراکم مو از دست می‌رود و فرد دچار اضطراب خواهد شد. علل این بیماری می‌تواند از علل ساده و موقت (مانند کمبود ویتامین) تا علت‌های پیچیده‌تر مانند وضعیت کلی سلامتی متغیر باشد. خوشبختانه، روش‌های بسیاری برای درمان ریزش مو در زنان و مردان وجود دارد. در ادامه این مطلب، به بررسی بیش از 20 علت مهم ریزش مو که برخی رایج و برخی نه چندان رایج هستند، پرداخته‌ایم و اشاره کوچکی به روش‌هایی که می‌توان این علت‌ها را متوقف کرد نیز داشته‌ایم.

علت های مهم ریزش مو

ریزش مو وضعیتی که در آن موها به طور ناگهانی و به میزان نامعمولی از پوست سر ریزش می‌کنند. در این حالت، فرد ممکن است موهای سالم و قوی خود را از دست داده و ناحیه‌های کمتری از پوست سر بدون مو باقی بماند. ریزش مو ممکن است به صورت موقت و یا دائمی رخ دهد. ریزش مو می‌تواند از علل ژنتیکی و غیر ژنتیکی ناشی شود. در صورتی که ریزش مو به علت عوامل ژنتیکی رخ دهد، به آن “ریزش مو ژنتیکی” یا “آلوپسیا ژنتیکی” نیز گفته می‌شود. اما در صورتی که عوامل غیر ژنتیکی، مانند تغذیه نامناسب، استرس، عوامل محیطی، عوارض داروها و بیماری‌های دیگر باعث ریزش مو شوند، آن را “ریزش مو غیر ژنتیکی” می‌نامند.

ریزش مو می‌تواند در هر جنس و سنی رخ دهد، اما معمولاً در مردان بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین، نوع و شدت ریزش مو می‌تواند بین افراد متفاوت باشد. برای تشخیص دقیق علت ریزش مو و برنامه درمانی مناسب، مراجعه به پزشک متخصص مو و پوست توصیه می‌شود.

ریزش موی زنان

عوامل تغذیه ای و ویتامین ها

اتخاذ رژیم غذایی سالم و دارای مواد غذایی مختلف از تمام گروه‌ها یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان ریزش مو شما به شمار می‌رود. بهتر است منابع غذایی حاوی ویتامین های مختلف را شناسایی کرده و در سفره غذایی خود جای دهید. طبق تشخیص پزشک مصرف مکمل نیز کمک کننده خواهد بود. در ادامه مهترین عوامل تغذیه‌ای ریزش مو را بررسی می‌کنیم.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی

موقع خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین دریافت می‌کنید، اما می‌توانید پروتئین را از مجموعه‌ی غذاهای دیگر مانند برخی حبوبات نیز به بدن برسانید. اما اگر به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، طبق تحقیقات علمی با دست خود و اتخاذ یک رژیم غلط چرخه رشد طبیعی مو را دچار اختلال کرده‌اید که در نهایت یک علت ریزش مو به شمار می‌رود.این اتفاق می‌تواند حدود دو تا سه ماه پس از افت پروتئین در بدن رخ دهد.

 بسیاری از منابع عالی پروتئین از جمله ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت و محصولات حیوانی نمی‌خورید باید منبع پروتئین گیاهی را شناسایی کرده و در رژیم غذایی خود جای دهید.

مصرف بیش از حد ویتامین A

طبق تحقیقات مرکز آکادمی پوست آمریکا، مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهای حاوی ویتامین A می‌تواند علت ریزش مو باشد. مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین آ 5000 واحد بین المللی (IU) در روز، برای بزرگسالان و بچه‌های بالای 4 سال است. مکمل‌ها حاوی 2،500 تا 10،000 IU هستند. بنابراین ممکن است با مصرف مکمل‌ها بیشتر از مقدار مجاز وارد بدن شما شود. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که قطع یکباره مصرف این ویتامین و یا کم کردن بیش از حد آن خود آسیب‌های متعددی را برای بدن به همراه خواهد داشت.

کمبود ویتامین B

علت ریزش مو گاهی هم پیچیده و عجیب و غریب نیست. نرسیدن ویتامین ب به میزان کافی یکی از همین دلایل ساده است که ممکن است حتی به آن فکر هم نکرده باشیم. ویتامین ب یکی از ترکیب‌های محلول در آب به شمار می‌رود و انواع بسیار مختلفی دارد. به طور معمول این ویتامین در مواد غذایی دارای پروتئین نیز هست. هویج، تخم مرغ و گوشت قرمز و البته سویا میزان زیادی ویتامین ب دارند . به دلیل اینکه اکثر ما در طول روز از این گونه مواد غذایی استفاده می‌کنیم؛ کمبود ویتامین B یک عارضه نادر است. با این وجود کمبود انواع آن به ویژه ب 12 اختلالاتی در عملکرد صحیح بدن را به همراه خواهد داشت. بی اشتهایی عصبی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی از نشانه‌های آن هستند.

علت ریزش مو را می‌توان در کمبود ویتامین B12  نیز جستجو کرد. این ماده بدن شما کمک می‌کند DNA و گلبول‌های قرمز خون را تولید کند، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند و عملکرد عصبی سالم و رشد مو را ترغیب می‌کند.

ویتامین B

کم خونی ناشی از فقر آهن

 در میان افراد جامعه به ویژه زنان یکی از مشکلات شایع که خود علت ریزش مو است؛ کم خونی است.دریافت مقدار کافی آهن در رژیم غذایی می‌تواند سخت باشد. گفته می‌شود که تقریباً از هر 10 زن یکی مبتلا به این مشکل است. فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی است. زمانی که بدن آهن دریافت نکند، بدن قادر نخواهد بود که هموگلوبین بسازد. هموگلوبین نیز نقش اکسیژن رسانی برای رشد و ترمیم سلول‌های مختلف در بدن را برعهده دارد. هنگامی که اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر محدود شود رشد موها دچار اختلا شده و ضعف در آنها ریزش را به همراه دارد.

طبق یک مطالعه ثابت شده کمبود اهن نه تنها در خون رسانی و ضعف موها اثر دارد بلکه خود عامل تشدید کننده طاسی الگوی زنانه و مردانه است. گرچه تنها راه تشخیص با آزمایش است اما اگر نقاط قهوه‌ای رنگ را بر روی پوست سر مشاهده کردید و دچار خستگی، خواب آلودگی و سرگیجه هستید ممکن است به فقر آهن مبتلا باشید.

برای رفع مشکل می‌توان از قرص آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کرد. همچنین مصرف گوشت قرمز، سبزیجاتی چون اسفناج و حبوبات در رفع آن اثر ویژه دارد.

کم شدن آب بدن

نقش حیاتی آب در بدن، غیر قابل انکار است. ارگان‌های حیاطی بدن ما نیز با استفاده از آب بسیاری از کارهای روزمره خود را انجام می‌هند. به همان میزان که کمبود آب در بدن خون رسانی، سلامت پوست و مواردی از این دست را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ علت ریزش مو نیز می‌تواند باشد.

آب در هیدراته کردن پوست به ویژه پوست سر نقش مهمی را بر عهده دارد. مویی که از رطوبت کافی برخوردار نباشد رشد نمی‌کند. شکننده و ضعیف شدن موها و ریزش آنها نیز تحت تأثیر کمبود آب در بدن است. همراه با هر فعالیت باید آب نوشید. این امر به ویژه در زمستان که افراد احساس نیاز کمتری به آب دارند از اهمیت بیشتری برخوردارست. میوه‌ها و سبزیجات نیز دارای آب فراوانی هستند.

مصرف مشروبات الکلی

علت ریزش مو گاهی در اعتیاد به مصرف الکل خلاصه می‌شود. علاوه بر ضررهای متعددی که الکل برای سیستم گوارشی و کبدی به همراه دارد، مانع از رسیدن مواد مغذی به ریشه مو می‌شود. موهایی که تغذیه درستی نداشته باشند به مرور زمان دچار ضعف، شکنندگی و در نهایت ریزش خواهند شد.

بدن با مصرف الکل در جذب مواد مغذی عاجز خواهد بود زیرا الکل در بسیاری از موارد احساس سیری کاذب را به فرد منتقل خواهد کرد. این اتفاق به راحتی و با کنار گذاشتن مشروبات الکی قابل حل خواهد بود.در کنار این موارد الکل به یکباره قند خون را تا حد زیادی بالا می‌برد و قند خون بالا با طاسی و افزایش آن در ارتباط است.

ریزش موی مردان

عوامل هورمونی

نبود تعادل در سطح هورمون‌ها گاهی خود یکی از چندین علت ریز مو به شمار می‌رود. سطح هورمون‌ها در خانم‌ها به دلایل مختلفی تغییر می‌کنند. دقیقاً همانطور که تغییرات هورمون بارداری می‌تواند علت ریزش مو باشد، قرص‌های ضد بارداری هم می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود و در صورت داشتن سابقه خانوادگی احتمال ریختن موها نیز بیشتر است.همچنین تغییر تعادل هورمونی که در یائسگی رخ می‌دهد نیز ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد.

در اثر تغییرات هورمونی گیرنده‌های آندروژن (هورمون مردانه) در پوست سر فعال می‌شوند. فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و شما شروع به از دست دادن موهای بیشتری می‌کنید.

هورمون های مردانه و زنانه

علت ریزش مو گاهی در گرو طاسی الگوی مردانه و زنانه و ژنتیک است. در مورد طاسی با الگوی مردانه، نوعی ریزش مو ناشی از ترکیب علت‌هایی چون عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی مردانه دخیل هستند. در طاسی الگوی زنانه بیشتر ژنتیک موثر است. این نوع ریزش مو (در زنان و مردان) هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو به مرور زمان منقبض می‌شود و باعث عدم رشد مو می‌شود. در مردان این علت ریزش مو خود را با طاسی در ناحیه فرق سر و شقیقه‌ها و … نشان می‌دهد . در خانمها علائم طاسی با الگوی زنانه شامل کم تراکم یا کم پشت شدن موها است. بنابراین اگر شما از خانواده ای هستید که زنان یا مردان در سن مشخصی دچار ریزش مو می‌شوند، ممکن است مستعد ابتلا به آن باشید.

 تنها درمان تأیید شده برای این مورد ماینوکسیدیل است. اما اگر این درمان اثر دلخواه و مورد انتظار فرد را به همراه نداشته باشد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی مانند فیناستراید را تجویز کند که می‌تواند ریزش مو را متوقف کند یا حتی باعث رشد برخی موها شود. عمل کاشت مو نیز گزینه مناسبی است.

کاشت موی نچرال

کم کاری تیروئید

تیروئید، یک غده کوچک در گردن شماست که تأثیر زیادی در سلامت کلی بدن دارد. این غده، ماده هورمونی به نام TH را تولید می‌کند، که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، ضربان قلب، دما، خلق و خو و… را بر عهده دارد. تیروئید کم تحرک که به اندازه کافی TH تولید نمی‌کند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در واقع کم کاری تروئید یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو به شمار می‌رود. بزرگ شدن این غده در گلو، بی اشتهایی شدید، افسردگی، خشکی شدید پوست سر نیز نشانه‌هایی هستند که می‌تواند به شما در شناخت این اختلال کمک کند.

آمارها نشان می‌دهد که در جهان از هر 100 نفر 2 نفر به این عارضه دچار هستند و اگر درمان نشود عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت. تنها راه شناسایی كم‌كاري تيروئيد با انجام آزمايش خون است و به راحتی با دارو قابل درمان است.

تأثیرات بارداری

حاملگی و مادرشدن یکی از زیباترین اتفاقات زندگی هر زنی به شمار می‌رود. اما بارداری یکی از نمونه‌های شوک جسمی است که می‌تواند خود علت ریزش مو شود. دلیل این امر تغییراتی است که در سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید. شاید جالب باشد بدانید که ریزش موی مرتبط با بارداری، به جای آنکه در دوران بارداری باشد، بیشتر بعد از زایمان دیده می‌شود. نباید فراموش کرد که بارداری در هر فرد خاص خود او بوده و تجربیات خاصی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل ممکن است تنها در تعداد معدودی از افراد علت ریزش مو عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری باشد.

 اگر بعد از بارداری دچار ریزش مو شدید، مطمئن باشید که موهای شما طی چند ماه دوباره رشد می‌کند. این عرضه امری عادی است و راه خود را پیش می‌برد. در دوران حاملگی و همچنین شیردهی، به دلیل خطرات و یا عوارضی که داروهای ضد ریزش مو دارند، مصرف آنها توصیه نمی‌شود، بهترین راهکار در این دوران داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است.

ریزش موی بارداری

بیماری ها

علت ریزش مو گاهی به سبب بیماری و مصرف برخی داروهاست. شناخته شده‌ترین داروهایی که کم پشت شدن موها را به همراه دارند. رقیق کننده خون و داروهای فشار خون مشهور به بتا بلاکرها هستند. داروهای دیگری نیز در شکل گیری این مشکل نقش دارند از جمله مهترین آنها می‌توان به داروهای که برای درمان افسردگی تجویز می‌شود، متوترکسات (Methotrexate) برای درمان روماتیسمی، لیتیوم که جهت درمان اختلالات رفتاری نظیر اختلال دو قطبی مصرف می‌شود و داروهای ضد التهابی از جمله ایبوپروفن اشاره کرد.

تأثیرات مستقیم شیمی درمانی

متأسفانه برخی از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان می‌توانند علت ریزش موهای باشد. در واقع شیمی درمانی مانند بمب هسته‌ای است. این داروها تقسیم سلولی را برای مدتی محدود یا متوقف می‌کند. این بدان معنی است که نه تنها سلول‌های سرطانی، بلکه سلول‌هایی مانند مو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که شیمی درمانی متوقف شد، موهای شما رشد می‌کند اگرچه غالباً با یک بافت متفاوت. محققان در حال کار بر روی داروهای هدفمند‌تر برای درمان سرطان هستند، داروهایی که می‌توانند از این عارضه و سایر عوارض جانبی پیشگیری کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

 سندرم تخمدان پلی کیستیک که با نام علمی PCOS شناخته می‌شود و علت ریزش مو است. این اختلال در نتیجه عدم تعادل در هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه رخ می‌دهد. سطح بالای آندروژن می‌تواند منجر به کیست تخمدان، افزایش احتمال ابتلا به مرض قند، افزایش شدید وزن، ختلال در پریود، ناباروی و کم ترکم شدن موها نیز شود.  با توجه به اینکه سطح هورمون‌های مردانه در این سندرم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنند، در مقابل سر که ریزش مو را تجربه می‌کند،در بدن زنان ممکن است حتی رشد موهای زائد نیز افزایش پیدا کند.

درمان این سندرم خاص در گرو داشتن رژیم غذایی، ورزش روزانه، مصرف داروهای ضد دیابت و ضد باروری است تا هورمون‌ها به تعادل مناسبی برسند.

بیماری لوپوس

بیماری‌های مختلفی علت ریزش م هستند اما یکی از معروف‌ترین این بیماری‌ها لوپوس نام دارد. لوپوس نام علمی بیماری خود ایمنی مزمن است. در این بیماری سیستم ایمنی بدنی به دلیل نوعی اختلال به سلول‌های سالم خود حمله می‌کند. لوپوس را به حمله‌ای انتحاری تشبیه می‌کنند. یکی از مقاصد این حمله انتحاری سلول‌های پوستی و فولیکول‌های سالم مو است. اگر فردی لوپوس داشته باشد، علت ریزش مو با این اختلال در ارتباط مستقیم است.

تب دائمی، بی‌حوصلگی و خستگی مفرط از نشانه‌های شناخته شده ان به شمار می‌رود. میزان شیوع این بیماری 15 درصد بوده و اغلب به صورت ژنتیکی است. تنها راه نیز تشخیص به موقع و اقدامات پزشکی لازم برای درمان آن خواهد بود.

استرس و افسردگی

در دنیای پر تنش و پر مشغله امروزی بیشتر ما در محیط کاری و زندگی استرس را تجربه می‌کنیم. استرس علاوه بر عوارضی برای بدن دارد، علت ریزش مو نیز محسوب می‌شود. افراد در شرایط استرس زا رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می‌دهند یکی از این رفتارها کشیدن موها سر و بازی با آنهاست که به مرور ریزش مو را به همراه خواهد داشت. همچنین در شرایط استرس زا اغلب رفتاری عصبی از خود نشان می‌دهند یا دچار شوک خواهند شد. شوک می‌تواند در عملکرد صحیح ارگانها ی بدن اختلال به وجود بیاورد و از دست دادن مو نیز یکی از عوارض آن خواهد بود.

مدیریت استرس می‌تواند این علت ریزش مو را تا حد زیادی از بین ببرد. برای این کار بهتر است پیاده روی در طبیعت، خلوت و تنهایی، مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید. بدون شک علاوه بر موها شما شاداب شدن پوست و آرامش کلی را با مدیریت استرس تجربه خواهید کرد.

استرس

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آرئاتا به معنای از دست دادن منطقه‌ای موی سر است. بنابراین یکی از چندین مورد علت ریزش مو است. در این بیماری فرد موهای خود را به صورت منطقه‌ای از دست خواهد داد که اشکال مختلفی دارد. اشکال متداول آلوپسی آرئاتا یا طاسی منطقه‌ای به شکل‌های دایره‌ای یا سکه‌ای، ریزش مو در کل بدن و ناحیه گسترده در سر به یکباره خواهد بود.

خوشبختانه این بیماری علی رغم شایعات نه مسری بوده و نه نشانه اختلال عصبی و دیوانگی است. تنها بدن فولیکول‌های سالم موی خود را مورد حمله قرار می‌دهد. این اتفاق در بیماری خود ایمنی هم رخ می‌دهد با این تفاوت که در آلوپسی آره ئاتا تنها به پوست و موی سر حمله می‌شود. تشخیص به موقع و درمان تنها راه خلاص شدن از این عارضه است.

اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو

همه ما افرادی را دیده‌ایم که مدام با موهای خود بازی می‌کنند این کار، اختلالی به نام تریکوتیلومانیا است. این اختلال یکی از ده‌ها علت ریزش مو محسوب می‌شود. به گفته متخصصان پوست در این حالت شما به طور متناوب با موهای خود بازی می‌کنید و آنها را از پوست سر به بیرون می‌کشید. اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو متأسفانه، این بازی و کشیدن مداوم می‌تواند به مرور رشد طبیعی موها را متوقف کند و علت ریزش مو در حد وسیع و غیر قابل کنترلی باشد.تریکوتیلومانیا اغلب قبل از 17 سالگی شروع می‌شود و در زنان حدود چهار برابر بیشتر از مردان است.

مصرف مقداری داروهای ضد افسردگی زیر نظر پزشک متخصص ممکن است در درمان آن مؤثر باشد، اما رفتار درمانی و اصلاح رفتارها گزینه موثرتری است.

سبک زندگی نادرست

یکی دیگر از علت های مهم ریزش مو در افراد مختلف، انتخاب سبک نادرست زندگی است. تغذیه نامناسب، رژیم های غذایی سخت و غیر اصولی، آرایش نادرست موها و عدم مراقبت از آنها و … از جمله مواردی است که موجب ریزش مو می شود. در ادامه به مهمترین علل ریزش مو ناشی از سبک نادرست زندگی اشاره کرده‌ایم.

کاهش شدید وزن

داشتن اندام ایده‌آل گاهی به تمام اهداف و آمال یک فرد تبدیل می‌شود و برای همین ممکن است راه‌های مختلفی را برای کاهش ورزن امتحان کند. البته گاهی هم کاهش وزن ناگهانی خود رخ می‌دهد و نوعی از آسیب‌های جسمی است که می‌تواند علت ریزش مو باشد.  این احتمال وجود دارد که کاهش وزن خود باعث فشارهای غیرضروری در بدن شما شود، یا عدم صحیح غذا خوردن می‌تواند منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی شود. ریزش مو به همراه کاهش قابل توجه وزن نیز ممکن است نشانه اختلال غذایی مانند بی‌اشتهایی یا بولیمی باشد. این نوع ریزش مو نیز پس از مدتی اصلاح خواهد شد.

به نظر می‌رسد کاهش ناگهانی وزن سیستم کلی بدن شما را شوکه می‌کند و شما یک دوره شش ماهه ریزش مو دارید و سپس این وضعیت اصلاح خواهد شد. تا جایی که فرد بتواند باید از رژیم غذایی و ورزش به صورت همزمان برای کاهش وزن استفاده نماید تا شاهد این‌گونه عوارض شدید نشود.

استایل آرایشی نادرست موها

بدون شک داشتن ظاهر آراسته، استایل زیبا در جذابیت ظاهری فرد تا حد زیادی موثر است. همه ما دوست داریم مدل مو مرتب و برازنده‌ای را داشته باشیم. اما بسیاری نمی‌دانیم که علت ریزش مو می‌تواند مستقیماً مرتبط با استایل بستن و آرایش موی باشد. بستن موها با کش به صورت محکم، بافت‌هایی که با کشش شدید مو همراه هستند و استفاده مکرر از مواد آرایشی چون رنگ‌ها و ژل و … از این موارد هستند. البته استفاده از حرارت بالا و ابزارهایی چون اتوی مو یا سشوار نیز می‌تواند علت ریزش مو باشد.

این موارد در واقع می‌توانند روی ریشه مو تأثیر بگذارند و ممکن است موهای شما دوباره رشد نکند. علاوه بر اجتناب از این روش‌ها توصیه می‌شود بعد از به طور حتم  بعد از هر شامپویی از نرم کننده نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است که اجازه دهید موهای شما در هوای آزاد خشک شوند تا اینکه از ابزارهای حرارتی برای این کار استفاده نمایید.

ریزش موی دختران

مصرف بیش از حد مجاز استروئیدهای آنابولیک

بدنسازی و پرورش اندام از آن دسته فعالیت‌های دوست داشتنی است که در نتیجه بدن فرم دلخواه و مورد پسند را می‌یابد. اما افرادی هستند که در خلال این فعالیت ها متوجه از دست دادن موهای خود می‌شوند. علت ریزش مو در ورزشکاران و افرادی که به دنبال بدنسازی هستند گاهی سو مصرف استروئیدهای آنابولیک است.

 این ماده اغلب برای حجیم کردن عضلات توسط ورزشکاران و بدنسازان استفاده می‌شود. استفاده بیش ازحد استروئیدهای آنابولیک همانند تأثیراتی دقیقاً بیماری تخمدان پلی کیستیک را بر روی بدن از خود به جای خواهد گذاشت و مکانیسم یکسانی با آن دارد. در واقع بیشترین اثر مخرب را استروئیدهای آنابولیک بر روی پوست سر دارند و ضعف ریشه‌ی مو و ریختن موها از نتایج آن است.

ریزش مو باید بعد از کم کردن یا حذف مصرف این مواد متوقف می‌شود و چرخه رشد طبیعی مو به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

مصرف دخانیات به ویژه سیگار

سالانه هزینه‌های هنگفتی از سوی سازمان‌های بهداشتی برای تبلیغات علیه سیگار و متوجه کردن افراد پیرامون ضررهای آن انجام می‌شود. در کنار از بین بردن بافت ریه، مشکلات خونی، احتمال ابتلا به سرطان، یکی از چندین علت ریزش مو نیز سیگار است. سیگار عملکرد سالم دی ان ای و فولیکول‌های مو را مختل می‌کند و علاوه بر آن مشکلاتی در راه خون رسانی به آنها را به وجود می‌آورد. بنابراین طبیعی است که فرد شاهد ریزش مو باشد.

البته تأثیر کشیدن مو و ریزش مو بیشتر در مردان قابل رویت است و گاهی باعث شدت و سرعت گرفتن طاسی الگوی مردانه نیز خواهد شد. بهترین راه این است که همین الان سیگار را برای همیشه کنار بگذارید و به تغذیه سالم و ورزش به جای آن روی بیاورید.

دوری از سیگار

سخن پایانی

اغلب ما نکاتی را به صورت روزمره و عادت رعایت می‌کنیم که با بازبینی در آنها و رعایت برخی موارد به صورت جزئی می‌تواند ریزش مو را محدود کرد. گاهی علت ریزش مو شستشوی نامناسب است. شانه کردن مو در حمام، استفاده از شوینده‌های که تناسب با جنس مو ندارند، با آب داغ حمام کردن، ماساژ سفت و سخت مو در حمام، خشک کردن با حوله و کشیدن مدام آن روی مو از این علل هستند. می‌توان به راحتی از این موارد اجتناب کرد. آفتاب شدید و سرمای زیاد هم می‌توانند تأثیرات منفی بر روی موهای فرد به جای بگذارند. برای همین توصیه می‌شود از کلاه حصری و چتر در تابستان و از کلاه پشمی و شال در زمستان استفاده شود.

علاوه بر شستشو قرار گرفتن در محیط‌های دارای آلودگی از جمله گرد و خاک و آلودگی شیمایی خود علت ریزش مو است. این عامل زمانی تشدید می‌شود که فرد بعد از قرار گرفتن در معرض الودگی‌ها اقدام به شستن موها خود نکند تا چربی‌ها یا مواد آلوده از موها جداشوند. دیگر علت ریزش مو نداشت شناخت صحیح نسبت به جنس مو است. افراد اگر ندانند که موهای خشک یا چرب دارند و متناسب با آن اقدام به نگهداری از موهایشان نککند به مرور زمان عارضه‌هایی چون شوره سر، التهاب خشکی و ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

تاریخ انتشار : 1402-04-04
سوالات متداول
  • برای درمان موخوره چه اقداماتی باید انجام داد؟

    موخوره در اثر آسیب های فیزیکی به ساقه ی مو اتفاق می افتد. سشوار کردن، اتو کشیدن، مش و رنگ باعث تخریب های فیزیکی ساقه ی مو می شوند. حتی محکم شانه کردن مو هم می تواند باعث ایجاد موخوره شود. بنابراین مهم ترین کار کاهش آسیب به مو است. آن بخشی از مو که موخوره دارد را باید با قیچی کوتاه کرد. چون شکستگی ایجاد شده در مو ترمیم نمی شود. اما برای پیشگیری باید استفاده از سشوار و اتو را کاهش داد.

    بهترین کار استفاده از روغن های طبیعی مثل روغن آرگان است. اگر روغن آرگان در دسترس نبود یا هزینه اش برایتان بالا بود، می توان از روغن های طبیعی دیگر مثل روغن بادام برای چرب کردن ساقه ی مو استفاده کنید. به علاوه می توان از قرص های بایوتین یا آمپول های بیوتین استفاده کرد. در کنار این درمان ها، ترمیم کننده های ساقه ی مو که رطوبت رسانی به موها را انجام می دهند هم موثر است. استفاده از شامپوهای سبک و حاوی مواد مرطوب کننده مثل گلیسیرین، روغن بادام، و آرگان هستند نیز کمک کننده است.

  • آیا باید پس از مدتی شامپوی خود را تغییر دهیم یا به مصرف شامپویی که پوست سرمان به آن عادت کرده ادامه دهیم؟

    شامپو مدت زمان خیلی کمی روی سر می ماند. پس هیچ تاثیری در تقویت مو یا حفظ مو یا افزایش حجم مو ندارد. به همین دلیل تغییر شامپو تاثیر ویژه ای نخواهد داشت. هر شامپویی که موهایتان را خوش حالت و چربی سرتان را کنترل می کند و الکتریسیته ی ساکن ایجاد نمی کند، بهترین شامپو برای شماست.

  • برای نگه داری از موها پس از کاشت مو چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

    مراحل مختلفی در کاشت وجود دارد. افرادی که تازه کاشت انجام داده اند، یک تا دو هفته ی اول بهتر است پانسمان ها را به موقع تعویض کنند. پس از یک هفته به آرامی سر خود را شستو شو دهند. با مصرف ویتامین سی بهبود زخم را تسریع کنند. در مراحل بعد، یک ماه پس از کاشت باید از محلول ها و لوسیون های تقویت کننده ی مو و محلول ماینوکسیدیل استفاده کنند.

    در صورت نیاز قرص های هورمونی برای آقایان فیناستراید و دوتاستراید و برای خانم ها به فراخور قرص های هورمونی مختلف مثل اسپیرونولاکتون و سیپروترون کامپاند، باید مصرف شود. به این ترتیب موی کاشته شده تقویت می شود. به علاوه ویتامین ها، استفاده از شامپوهای سبک و مراقبت در برابر آسیب دیدگی موها تا تثبیت وضعیت موهای کاشته شده، توصیه می شود.

  • برای کنترل چربی موها چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟

    چندین راه برای کنترل چربی موها وجود دارد. استفاده از شامپوهای از بین برنده ی چربی مو، بر اساس ساقه ی موی چرب و ساقه ی موی خشک یکی از این روش هاست. اگر چربی موها به این روش کنترل نشد، باید از لوسیون های حاوی سالیسیلیک اسید، مواد لایه بردار، سولفور یا در کنار لوسیون های ضد التهاب مثل بتامتازون و کلوتریمازول، لوسیون ضد قارچ استفاده کرد.

    اگر این روش هم موثر نبود و یا شدت آن زیاد شد، به ناچار از داروهای خوراکی مثل راکوتان که پوست را خشک می کنند استفاده می کنیم. البته قبل درمان و حین آن باید آزمایشاتی انجام شود.

  • آیا کراتینه کردن مو آسیبی به موها می زند؟

    کراتینه ی مو روشی برای خوش حالت کردن مو و صاف کردن آن است. عموما کراتینه کردن روش مناسبی نیست. هر روشی که باعث صاف شدن مو شود، پیوندهای دی سولفید شبکه ی کراتین مو را از بین می برد. پس بهتر است که انجام نشود. این کار در طولانی مدت باعث شکنندگی و آسیب دیدن موها می شود.

    برای کسب اطلاعات کامل در مورد این روش صاف کردن موها حتما مقاله کراتینه مو که اخیرا آماده شده و به تایید پزشک متخصص کلینیک پارسا رسیده است را مطالعه کنید.

  • جهت درمان شوره سر چه کنیم ؟

    شوره‌ی سر شدت های مختلفی دارد. شوره ی خشک، شوره ی چرب از انواع آن هستند. شامپوهای مختلفی در بازار موجودند که حاوی مواد موثره ی گوناگون هستند. برای مثال از شامپوهای حاوی کلیمبازول یا سلنیوم سولفاید می توانیم استفاده کنیم. عموما اگزمای سبورئیک نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

    این شامپوها که دارای سورفاکتانت هستند برای شوره ی چرب، شوره ی خشک، کف سر چرب با ساقه ی خشک و یا کف سر چرب با ساقه ی چرب طراحی شده اند که متناسب با وضعیت بیمار می توان از آن ها استفاده کرد. عموما اگزمای سبورئیک و شوره بیماری طولانی مدتی است. اما بهتر است در دوره های منقطع از این شامپوها استفاده شود. مثلا شامپوی ضد شوره ی سلنیوم سولفاید استفاده شود و وقتی بهتر شد از یک شامپوی سبک روزانه استفاده شود.

  • برای درمان الکتریسیته ی مو چه کاری می توان انجام داد؟

    برای پیشگیری از ایجاد الکتریسیته ای که بین موها وجود دارد، می توان از محصولات Hair Repair و کریستال استفاده کرد.

  • استفاده از ماسک مو و روغن ها تاثیری در بهبود ساقه ی مو دارد یا خیر؟

    روغن ها، به خصوص روغن آرگان در بهبود ساقه ی مو و جلوگیری از موخوره موثرند. روغن بادام و روغن زیتون بسیار کمک کننده هستند. یکی دیگر از مواد طبیعی که در افزایش  ضخامت مو و کاهش شکنندگی بسیار موثر است، حنا می باشد. حنا یکی از مواد طبیعی است که ضخامت مو را بهبود می بخشد و شکنندگی آن را بسیار کاهش می دهد. حنای هندی کم رنگ تر است. سایر حناها ته رنگ قرمزی ایجاد می کنند، اما هر دو بسیار موثرند.

  • آیا می توان برای ضخیم و حجیم شدن تارهای مو از قرص یا مکملی استفاده کرد؟

    اولا باید توجه داشته باشید که ضخیم شدن مو بسیار زمان بر و پروسه ای است که چندین عامل در آن دخیلند. برای مثال ژنتیک در آن موثر است و افرادی که به طور ژنتیکی ریزش یا ضعیف شدن مو دارند به آن دچار می شوند. عامل دیگر اختلالات هورمونی است. بنابراین نمی توان گفت که تنها با مصرف یک دارو می توانیم موها را ضخیم کنیم. اما داروهای ویتامینی و حاوی بایوتین و آهن و زینک بسیار موثر هستند.

  • برای ضخیم کردن موهای نازک چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

    مو به طور ژنتیکی ضخامت خاصی دارد. اما ممکن است با افزایش سن، عوامل محیطی، و تغییرات هورمونی نازک شود. تغذیه‌ی بهتر و استفاده از ویتامین ها و مکمل های ویتامینی در کوتاه مدت و طولانی مدت کمک کننده هستند. تغییر ضخامت مو بسیار زمان بر است. افزایش ضخامت مویی که ضعیف شده و ضخامت آن کم شده است، به مدت زمان طولانی احتیاج دارد.

    اگر اختلال هورمونی وجود داشته باشد، داروهای هورمونی می توانند موثر باشند. در غیر این صورت ترکیبات هورونی موضعی، ترکیبات پروژسترون، استرادیول در محلول های موضعی قابل استفاده اند و ضخامت مو را در طولانی مدت افزایش می دهند. استفاده از ویتامین ها و مکمل های آهن در صورت وجود کمبود آهن می توانند ضخامت مو را بیشتر کنند.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • احمد مراد
    1402-05-31

    سلام دوستان من نمیدونم موهای چن ماه که بد جوری میریزه فقط یه درمون میخاهم
    نه کدوم شامپو خاصی استفاده میکنم نه دیگه فقط راهی میخاهم پیدا کنم که موهایم دیگه نریزه
    ممنون میشم اگه بهم نظر بدین چی کار های باید بکنم از چه نوع شامپو مفید استفاده کنم

  • علی
    1402-01-31

    سلام من هیر ویتامین استفاده میکنم عالیه

  • سجاد
    1401-01-31

    سلام من حدود یکساله ریزش مو دارم که یهویی شروع شد و ایت ریزش از جلوی سرم نیست و ناحیه کف سرمه و جلو موهام اصلا تغییری نکرده و عالیه
    چکاب کلی رفتم همه چی نرمال بود و فقط غلظت خون دارم
    و دکتر غدد هم برام آزمایش هورمونی نوشت که شامل چند تا هورمون هست که باعث این مشکل می شند و اونم نرمال بودن.
    احتمال داره غلظت خون باعث ریزش شده باشه؟
    من اصلا سابقه ریزش نداشتم و این یهویی شروع شده به همراه یکسری اکنه های زیرپوستی که به انداره حبه قند هستند.
    حدود یک ماهه از آمپول بیوتین و دکسپانتنول اسفتاده کردم (هر کدوم شش تا بود در یک ماه تزریق کردم)
    و 25 روزه روزی یک دانه قرص یونی زینک میخورم
    و قرص هیرتامین هم حد.د 15 روزه شروع کردم

    • ناشناس
      1402-02-10

      سلام ریزش موتون درست شده؟

    • ناشناس
      1402-03-07

      شما بیماری کبد چرب دارید سونوگرافی کبد انجام دهید

  • Z
    1401-01-23

    سلام من 15 سالمه و جدیدا ریزش مو دارم و کف سرم پوسته میده. باید چه کاری انجام بدم؟. ممنون.

    • پارسا
      1401-01-23

      سلام و وقت بخیر

      مراجعه به پزشک متخصص و مشخص کردن علت ریزش مو.

  • ماهان
    1400-12-17

    سلام من ۱۶ سال دارم موهام تازگیا که بلند کردم میریزه جلوش تار تار شده وشپنه میکنم میریزه یا حتی کراتین یا فیرپزه میزنم شونه میکنم میریزه سشوارم نمیکشم

  • ابراهیم
    1400-07-30

    سلام وقت بخیرمن جون22ساله هستم قبلا ریزش موی طبیعی داشتم اما حدود الان 12ماه هست که ریزش موی شدید پیدا کردم رفتم دکتر مختصص پوست ومو یک بسته قرص هیرویت و ویتامین سی با شامپو قیتووان ضد شوره داد الان 18 روزه داره استفاده میکنم اما نتیجه نگرفتم الان باید چکار کنم میترسم تا یکماه بشه و نتیجه نگیرم چون قرص ها تا 12روز دیگه تموم میشن بعضی ها میگن باید اول دکتر برات ازمایش مینوشت متوجه میشد مشکل ریزش موت چیه بعد دارو میداد ایا این درسته و این ازمایشات چه ازمایشهایی هستن

    • دکتر
      1401-02-08

      سلام عزیزم معلوم هست که شما استرس زیادی داری همین علت بزرگی هست اول استریت رو کنترل کن بقیه درست میشه ایشالا
      موفق باشی

    • محمد
      1401-09-14

      بله ،این دکترایی که قبل آزمایش دارو میدن کاملا غیر حرفه ای و ناشی هستن چون ممکنه هزارتادلیل داشته باشه ولی فقط برای سود خودشون محصولاتی رو معرفی میکنن ،خداازسون نگذره بی شرفا

    • ناشناس
      1402-01-18

      شامپو مناسب کف سرتو باید استفاده کنی
      بعد ریزش هات‌سکه ای عه یا پراکنده است یانا باید برسی بشه اگر سوال بیشتری خواستی ایدی تلگرامم @lavin_a_r_t

    • امیر
      1402-05-21

      تیروئید کم کار ، کبد چرب ، بیماریهای خودایمنی ، استرس میتونه علت ریزش باشه ولی دکتر پوست جماعت تو ایران کاسب کاره و فقط شامپو و قرص ویتامین میده که تاثیری نداره

  • ملکه
    1400-07-20

    سلام من ی دختر ۱۶ ساله هستم ک بعد از ی چن دوره اتفاق های بد ک در زندگیم افتاد و کاهش وزن نیز در اثر این اتفاق های بد ب طور ناخواسته داشتم الان موهام خیلی میریزه نمیشه اصلا دست زد با شامپوی پرژک هم میشورم دوبار در میان هم حموم میکنم میشه بگید چی کار کنم با سشوار هم خشک نمیکنم خیلی مراقبت میکنم ولی میریزه چی کار کنم خسته شدم۰?‍♀️???

    • ناشناس
      1400-11-13

      هیچ

    • علیرضا
      1401-02-29

      سلام عزیزم،وقتی میری حموم سرتو فقط فقط فقط با اب ولرم بشور،هیچ شامپو یا صابونی ب موهات نزن.
      دیگه نمیریزه،امتحان کن.

    • ناشناس
      1401-06-05

      از روغنهای تقویتی مثل کندوش یا چهل گیاه استفاده کنید و با شامپوهای گیاهی موهاتون رو شستشو بدید

  • ALIREZA
    1400-07-20

    من موهای چربی دارم و مشکل شوره و پوسته شدن سر داشتم.بعد از مصرف شامپو سلنیوم سولفات مشکلم حل شد اما وقتی قطعش میکنم یا شامپو دیگه استفاده میکنم ریزش مو و شوره میزنه.مصرف داعمی از شامپو سلنیوم سولفات مشکل یا عارضه ای داره؟

  • پورنده
    1400-05-30

    سلام دوست عزیز پیشنهاد میکنم ازمحصولات شرکت نفیس استفاده کنیدتاچربی پوستتون کنترل بشه

  • رضا
    1400-05-13

    سلام خسته نباشید این داستان ۸۰تا ۱۰۰ تا تار مو برای فرد ۱۸ ساله هم صدق میکنه یا خیر؟! و اینکه ریزش ارثی از نسل پدری بیشتر احتمال داره یا مادری؟!

    • ناشناس
      1401-05-24

      سلام و درود بر شما
      برای ریزش موی ارثی حجامت میتونه بهتون کمک کنه و یه قطره ی تقویت کننده و شامپوی موی مناسب موهاتون هم میشناسم که میتونه از روند سرعتش حلوگیری کنه و حتی درمان کنه

  • ارمین
    1400-05-04

    من 16 سالمه موهام از سمت شقیقه یعنی گوشه سر ریزش گرده بود رفتم پیش دکتر قرص هیرویت با شامپو ایروکس تجویز کرد الان سمت شقیقه یا کوشه پیشانی داره رویش مجدد انجام میگیره مو ریزه های جلوی سرم دارن رشد میکنن

    • مهشاد
      1401-02-25

      چه مدت از هیرویت استفاده کردین؟

  • مریم
    1400-05-01

    سلام منم ریزش مو دارم و کم خونی مینور میتونه علتش از کم خونی باشه اگه از اون باشه قرص بخورم برای کم خونیم درست میشه

    • ناشناس
      1401-03-11

      نه من وتا شامپو دارم که عالیه اگر میخوای بهت بگم سفارش بدی

    • ناشناس
      1401-06-16

      یکی از دلایل اصلی ریزش مو کم خونیه

    • مری دریس
      1401-08-27

      سلام عزیزم
      من یه نکته رو لازم دونستم بگم هم به شما هم به بقیه دوستانی که یوال کردن، و یکسری افراد دارن شامپو معرفی میکنن.
      متاسفم براشون که در سایت علمی دارن تجارت میکنن.
      شامپو به هیچ وجه نمیتونه درمان باشه.
      و کاملا صددرصد بی تاثیر هست.
      بی دلیل هزینه نکنید عزیزم.

  • Moh
    1400-04-10

    توی سایت گفتید “لوسیون های حاوی سالیسیلیک اسید” میشه یکم بیشتر توضیح بدید ؟ چون من موهام خیلی چرب میشه و شامپو های زیادی هم استفاده کردم ولی باز هم چرب میشه یعنی جوریه که اگه 2 روز حمام نرم موهام چرب چرب چرب چرب میشه… کلا پوستمم هم چرب هست. اصلا درمان میشه؟ علتش چیه ؟ وحتی ریزش مو هم دارم یکم…
    “کم خونی ناشی از فقر آهن” و “کم کاری تیروئید” علائم اینارو هم دارم ولی آزمایشی انجام ندادم که مطمئن بشم داشته باشم.

    • پارسا
      1400-04-11

      سلام و وقت بخیر

      عزیزم برای درمان موارد کمی حادتر بهتره پارو فراتر از مطالب وب سایت بزارین و به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنین تا درمان مناسب براتون تجویز کنن.

    • جاوید
      1401-03-04

      سلام خوب هستید ببخشید اگه روزانه ۸۰ و۱۰۰تا مو از سر هرکی کم بشه حدودا دوسال طول نمیکشه که کل بشه و همه موهاش بریزه میشه لطفا ی خورده توضیح بدین ممنونم

  • فرشته
    1400-03-24

    سلام من چند سال که موهام رشد نداره ریزش موهام از پیاز یعنی وقتی می ریزه پیاز موهام دیده میشه چیکار کنم این پیاز مو هام تقویت شه رشدش بیشتر شه

  • Ramin
    1400-03-14

    سلام خسته نباشید
    لطفا سوالم و جواب بدین من ۱۷ سالمه متاسفانه تو این سن مو هام بصورت رده رده داره خالی میشه فک میکنم عصبی باشه نمیدونم… و در ضمن پدر بنده هم مو های تقریبا خوبی دارن
    به هرحال نمیدونم مشکل از کجاس به نظر شما این طور ریزش میتونه برای چی باشه؟

    • رضا
      1401-02-27

      سلام مو های من هم دقیقا همین مشکل رو داره و من هم ۱۷ سال دارم
      اتفاقا نگران نباش تنها معایب ان فوبیای اجتماعی هستش که با طرز فکر درست برطرف می شه.

  • ارش
    1400-02-19

    سلام من ۲یا۳سال قبل بهترین موهای دنیا رو داشتم اصلا فک میکردم هیشکی مث من موی قشنگ نداره
    اما حدود۵سال میشد موهام کمکم ریزش داشت هی میگفتم برم دکتر میگفتن روزانه ۱۰۰تا۱۵۰طبعی هست خلاصه من ب این هرفا فریب خوردم نرفتم دکتر روزی شد ک کف سرم چرب شد وقتی سرم میخاراندم زیر ناخنم پر از روغن سفید میشد در کل بالای سرم روغنی شده بود ریشه موهام کاملا چرب موهام خیلی ب ساده گی ریزش میکردن بلاخره باز چربی ب شوره تبدیل شد بلاخره یک شامپو خریدم شوره سرم درست شد اما الانم خیلی ریزش دارد دگ۲۲سالمه در حد ریزش دارد کچل شدم ک هر ک ببینم تعجب میکنه میگه چ بودی چ درس شدی ولی درکل موهام دراز بودن ۷یا۸سانتی بودن بلاخره الان موهام ریزش کردن اگ کسی باشه راهنمایم کند ممنونش میشم

  • ناصر
    1400-02-17

    با سلام
    من چند ماه پیش رفتم پیش دکتر بهم ماینوکسیدیل داد استفاده‌کردم تقریبا ۷،۸ ماه مرتب استفاده کردم و تاثیر خوبی گذاشت ولی بعد از ۸ ماه استفاده باز هم داره میریزه موهام در صورتی که من مصرف ماینوکسیدیل رو قطع نکردم ولی بازم ریزش دارم.ریزش موهام تو سال از برج ۲ شروع میشه تا برج ۶.واقعا افسرده شدم تورو خدا راهنماییم کنین چیکار کنم؟دکتر متخصص خوب بهم معرفی کنین ممنون میشم.

    • شادان
      1400-03-08

      علت ریزش موهاتو پیدا کن. و علتشو درمان کن ریز مو درمانی نداره.

    • ناشناس
      1401-03-05

      اصلا استفاده نکن یه ماده شیمیای هستش گردش خون زیره پوست سرتو فعال میکنه اما پس از قطع مصرف دچار ریزش میشید و عدارض خاص خودشو داره تازه هنوز عوارض خوبشه ریزش داروی فشار خون قبلا استفاده میشده??

    • ناشناس
      1401-05-24

      سلام و درود بر شما
      شما آدل باید چربی کف سرتون رو کنترل کنید وقتی کف سرتون چرب باشه و منشاءاین چربی از زیر پوست سر هست و باعث میشه ریشه و پیاز مو با کمترین فشار و حرکت تحریک شده و براحتی بیرون بیاد من خودم دقیقا همین مشکل رو داشتم و خوشبختانه با مصرف یه شامپوی عالی مشکلم حل شد

  • نیما
    1400-02-10

    سلام خواستم بدونم نقطه خالی پشت سر از مو شبیه نقطه مرکزق ی سر که اعم از نوزاد ادم های بزرگ این نقطه خالی رو اکثرا پشت سرشون دارند چیه میخواستم بدونم چرا موها اینجوری شکل میگیره چون این نقطه مثل بقیه پشت سرم هست و راستش یکم از نظر من یکم خیلی کم بزرگه میخواستم بدونم مشکل جدی در کاره یا طبیعیه این نقطه خالی از مو پشت سر ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • هنار
    1400-02-07

    سلام موهای من قبلا حداکثرش روزی شاید ۱۰ یا ۱۵ تار می ریخت اما نزدیک ۵ ماهی هست که شاید بگم روزی ۱۰۰ تار ریزش داره ازمایش دادم کم کاری تیروئید نداشتم اما فریتین و ویتامین dم کم بود که به خاطرش دارم فریرون و ویتامین دی مصرف میکنم اما تغییری نکرده حتی موهامم تا بالای شونه م کوتاه کردم ماسکها و روغنهای زیادی استفاده کردم و حنا هم گذاشتم اما انگار نه انگار ایا کیست تخمدان تا این حد باعث ریزش میشه چون من کیست دارم وایا احتمال داره که اختلال هورمونی داشته باشم ممنون میشم جواب بدید البته اینم بگم بعد اینکه شامپوم رو به کافئین دکتر بیز تغییر دادم یهو ریزش شرو شد اما بعد از چند بار استفاده دیگه مصرف نکردم میتونه از اون باشه اما این شامپو به نظر شامپوی خوبی میومد

    • Arezu
      1400-06-14

      کیست تخمدان خود نشان دهنده عدم تعادل هرمونی هست و ریزش مو هم از دیگر عوارض عدم تعادل هرمونی هست

  • حسن
    1399-11-14

    اخه هر کی هر چی میپرسه شما میگید برید متخصص بابا ما ۱۰ تا دکتر رفتیم هیچ کاری نکرد داروشون شما هی میگید برید پیش متخصص هیچ فایده ای نداره ریزش مو هم ارثی نی شامپو و قرص الکی هی میدن ۲۸ سالمه

    • پارسا
      1399-11-15

      با سلام و وقت بخیر

      در همه وب سایت اگر جستجو کنین ما تاکید کردیم که ریزش موی ارثی درمان خاصی ندارد و تنها راه بازگشت زیبایی کاشت مو هست.
      حالا دوستان اصرار دارن راهی بهشون معرفی بشه که معجزه کنه و یک راه بیشتر نیست اونم مراجعه به پزشک متخصص هست.

      • حسین
        1399-11-23

        سلام من 22سالم هست مو هام خیلی ریزش داره جلو موهام داره روز به روز خالی میشه خیلی ناراحت میشم عصبی میشم بابت این که موهام میریزه دکتر رفتم برام یه اسپری داد با یه شامپو تعصیر نداشت نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمای کنین جنس مو هام چرپ هست

    • طنان محمدنژاد
      1400-02-06

      شامپوگانودرما و سبوس استفاده کن

    • امیرحسین
      1400-02-15

      خب ببین شما باید درمانی رو انتخاب کنی که از داخل بدن باشه روش های موضعی صرفا موقت قطع میکنه و هیچ درمانی صورت نمیگیره شما باید درمانی رو انتخاب کنی که از داخل بدن باشه و کاملا گیاهی و ارگانیک باشه
      بنده مشاور درمانی ام هیر اسکین ۲۰۵ اینستای بنده

    • علیرضا
      1400-02-17

      اگر ارثی نباشه تنها با یه شامپو مناسب و یه ورق بیوتن که مصرف کنید اوکی میشه

  • Viana
    1399-11-12

    با عرض سلام بنده 15سالمه و حدود یک سال که شدید موهام میریزه و میتونم بگم قشنگ یک سوم قبل شده.هرشب بکمپلکس آهن و هر چندوقت یک بارهم ویتامین دی میخورم.ماهی میخورم،گوشت هم میخورم ولی به زور.پیش یکی از سرشناس ترین متخصص مو رفتیم و گفتن احتمالا سال پیش تب کردی بدنت هنوز تو شوکشه و بهم زینک دادن و ریزش موهام اصلااا درست نشد.از شما خواهش میکنم بهم بگین که چیکار بایدبکنم هنوز خیلی جونم واسه کچل شدن???

    • پارسا
      1399-12-22

      با سلام و وقت بخیر

      متاسفانه بدون معاینه و انجام آزمایشات مدنظر پزشک متخصص نمی توان دارویی تجویز کرد. بهترین کار مراجعه حضوری به پزشک متخصص و مجرب در زمینه ریزش مو می باشد.

    • علیرضا
      1400-02-17

      هیربیت استفاده کن زینک پس از قطع دوباره ریزش میگیری. یه آزمایش کبد بده

    • حمید
      1400-03-23

      لِدورا یه تونیک رویش مجدد مو داره من خودم استفاده کردم راضی بودم بنظرم تو که این همه راه امتحان کردی این رو هم امتحان کن

    • شادی
      1400-03-31

      سلام عزیزم من شادیم اگر میخوای میتونی از پک ما استفاده کنی که صد در صد تضمینی هستش اگر جواب نگرفتی هزینه برگشت میخوره

      • mozhi.kll
        1400-04-31

        چقدره هزینه اش

    • ناشناس
      1400-12-08

      ???

  • X
    1399-11-07

    و اینکه شوره سرم باز شروع شده و حتی بدترم شده

    • علیرضا
      1400-02-17

      شامپو کل تار استفاده کن از شر شوره و ریزش راحت میشی یه روز در میون بشور

  • X
    1399-11-07

    سلام
    من پسرم و ۱۶ سالمه
    اردیبهشت ماه به دکتر مراجعه کردم برای شوره سرم یه شامپو به نام کتوکونازول برام نوشت هفته ای دوبار استفاده میکردم وضعیت شورع سرم وحشتناک بود ولی با این شامپو به طور کلی رفع شد ولی بعد یک ماه موهام شروع به ریزش خیلی شدید کرد اینقد شدید بود که توی حموم وقتی میدیدم اشک تو چشمام جمع میشد خواستم برم پیش دکتری که از این دارو رو کرفته بودم ولی متاسفانه ایشون کلا رفتن شهرستان و من حدودا ۸ ماهه که دارم این وضعیت رو تحمل میکنم موهای سرم به قدری پرپشت بود که اگه بالای سه سانت میشدن باید قیچی میکردم که بتونم با موزر بتراشم ولی توی این چند ماه تو گوشه پوشنیم کامل خالی شده پیش چندتا دکتر رفتم یکی ازامایش تیروئید میخواست یکیش کبد چرب که ازمایش دادم و هیچکدوم رو نداشتم یکی از دکتر ها گفت ارثیه یکی دیگه هم یه شامپوی ۱۴۰ میلی لیتری برام تجویز کرد که قیمتش یک میلیون و پونصد هزار تومن بود!
    واقعا نمیدونم چیکار کنم اگه میشه کمکم کنید:(

    • پارسا
      1399-11-08

      با سلام و وقت بخیر

      بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و علت اصلی ریزش موی خود را پیدا کرده و سپس نسبت به درمان اقدام کنید.
      ریزش موی ارثی با شامپو درمان نمی شود. لطفا از هدر دادن پول خود در زمینه درمان های اثبات نشده پرهیز کنید.
      بهترین راهکار مشاوره با پزشک متخصص و مجرب در زمینه ریزش مو هست و به طور کلی درمان خاصی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد.

      • شاهین
        1399-12-27

        شما یه دکتر خوب معرفی کن دکترع خودش کچله مشاوره ریزش مو میده

        • پارسا
          1399-12-27

          با سلام و وقت بخیر

          ریزش مو افراد که اختیاری نیست دوست عزیز، اگر پزشکی خودش دچار ریزش مو باشه دلیل بر اینکه ایشون دانش کافی نداشته باشن نیست. علم و آگاهی افراد رو از روی ظاهر قضاوت نکنید. در ثانی ممکن است پزشک متخصص شما تمایلی به کاشت مو برای تغییر چهره خودش نداشته باشه پس خواهشمند است ظاهر پزشکان محترم رو مبنای علم ایشان قرار ندهید.

    • ریحانه شاه زیدی
      1399-11-09

      سلام به نظر من به یک دکتر طب سنتی مراجعه کنید بهتره چون گرمی طبع هم در ریزش مو موثره و در حال حاضر هم شامپوهای گیاهی برند لدورا به همراه تونیک ریزش مو خیلی خوبه و نیازی نیست شما هزینه های گزاف بابت شامپوهای خارجی کنید به نظر من شامپو آخرین راه حله و حکم مکمل برای درمان ریزش داره و ریزش باید از منشأ ش درمان بشه

    • اسی
      1399-11-12

      سلام من الان پیام شما رو دیدم و تقریبا یه مشکلی شبیه شما برام پیش اومده اگه راهکار خوبی پیدا کردید به منم اطلاع بدید…ریزش شدید افسردگی میاره

    • شهاب امینی
      1399-12-08

      سلام وقت بخیر من بهترین نمونه ردگو تجربه کردم برای داداشم خیلی هم عالی و بینظیری هستش

      • مهتی
        1400-03-07

        سلام میشه بیشتر توضیح بدی دقیقا چیه و ازکجا میشه تهیه اش کرد

      • Anit
        1400-05-24

        ردگو چيه ميشه توضيح بديد؟

    • علیرضا
      1400-02-17

      از هیربیت استفاده کن با شامپو فولیکا

    • فاطمه
      1400-12-08

      من مشاورارشد پوست ومو هستم برای رشدو پرشدن موهاتون میتونم بهتون کمک کنم

    • ناشناس
      1401-05-24

      سلام و درود بر شما
      منشاء شوره سر میتونه از خشک یا چرب بودن موها باشه
      بهتر قبل از اینکه شوره ی سرتون رو درمان کنید اول درمان خشکی و یا چرب بودن کف سرتون رو درمان کنید که خیلی میتونه موثر باشه و همچنین میتونه ریزش موهاتون رو درمان کنه

  • سیما
    1399-09-18

    سلام .من ۳۹ سال دارم و چندین سال از داروهای گیاهی زیادی برای پرپشت شدن و ضخیم شدن موهای جلوی سرم استفاده کردم.تا حدودی بهتر میشد ولی با قطع دارو دوباره کمپشت میشه.الان یک ماهه که اسپری ماینوکسیدول دو درصد روزی دو بار و قرص زینک پلاس استفاده میکنم .به نظر میاد دوباره موهام داره پر میشه .سوالم اینه که بعد از اینکه با مصرف ماینوکسیدول به نتیجه دلخواهم رسیدم باید به صورت دایم باز هم روزی دوبار محلول رو استفاده کنم و یا اینکه پس از کامل شدن درمان روزی یکبار مثلا فقط شبها ماینوکسیدول استفاده بشه کفایت میکنه .و ریزش مجدد مو اتفاق نمیفته؟؟

    • پارسا
      1399-09-19

      با سلام و وقت بخیر

      الان دیگه می توانید تا موقعی که مصرف جلوی ریزش را میگیرد شب ها یکبار مصرف کنید.
      اگر قطع کنید با سرعت بیشتری میریزد.

  • پریا
    1399-09-16

    سلام خسته نباشید
    من دخترم و چهارده سالمه. سه ماه پیش من موهای خیلی خوبی داشتم پرپشت نبود ولی ریزش هم نداشت و تار موهام از بچگیم نازک بودن و الان هم هستن .نزدیک سه ماهی هست که احساس میکردم موهام داره میریزه ریزشش اونقدری زیاد نبود که نگران بشم ولی الان نزدیک دو هفته هست که ریزش موهام بدتر شده به طوری که کف سرم دیده میشه و وقتی موهام رو میبافم ضخامتش اندازه یه انگشت میشه مامانم هم چون اهمیت نمیده نمیتونم برم دکتر لطفا کمکم کنید.

    • پارسا
      1399-09-16

      با سلام و وقت بخیر

      بهترین کمک ما به شما توصیه برای مراجعه به پزشک متخصص جهت تشخیص علت ریزش موی شماست. تا علت ریزش مو مشخص نشود نمی توان برای درمان آن اقدام موثری انجام داد.

    • مانی
      1401-05-15

      سلام.به نظر من استرس دلیل اصلی ریزش مو هست.دیگه اینکه ظروف آشپزخونه رو حتما با آب داغ بشورید حتی قابلمه و تابه ها را قبل از استفاده داخل آنها آب بریزید و بجوشانید که اثر مایع ظرفشویی از بین برود.یکی از خوراکیهایی که مانع ریزش مو میشود آجیل خام هست.

  • علی
    1399-07-25

    سلام خسته نباشین
    30سال سن دارم و 8ماه هست ب روش fit کاشت انجام دادم الان ریزش هام طوریه ک اندازه موهای ریزش کرده متفاوته هم خیلی کوچیک و هم خیلی بلند باهم ریزش دارن و بعضی هاشون سر سفید و بعضی هاشون دوسر مشکی این مشکلی داره؟!؟!

    • پارسا
      1399-09-20

      با سلام و وقت بخیر

      اگر ریزش موی کاشته شده بعد از ماه ششم وجود دارد حتما برای بررسی به پزشک متخصص خود مراجعه فرمایید.

    • مج
      1401-05-20

      من موهام میریزه کل بدم ابروهام پام دستم. وخیلی نیست دست می کشم ۲تا ۳تا میاد دستم ایا خطرناک است

+مشاهده بیشتر