ریزش مو بعد از شیمی درمانی

راه های درمان ریزش مو به دلیل شیمی درمانی

پزشک : دکتر نادیا رضایی متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

وقتی پزشک معالج تان به شما می گوید درمان ویژه شیمی درمانی احتمالا باعث ریزش مویتان می شود شاید نگرانی هایی برای شما بوجود آورد. این به شما امکان می دهد فکری برای پوشش سر یا راهکاری به منظور کاهش ریزش موهایتان بکنید. شاید شما تا قبل از ریختن موهای صورت به ریزش مو فکر نکنید. اگر شما سرطان دارید و تحت شیمی درمانی هستید، ریزش مو هم یک واقعیت است. هم مردان و هم زنان ریزش مو را به عنوان یکی از عوارض جانبی پس از تشخیص سرطان ذکر می کنند که از آن واهمه دارند.

برای بسیاری، ریزش مو یک نماد جهانی سرطان است. اگر شما با درمیان گذاشتن این اطلاعات با دیگران راحت نیستید، احتمالا از این عارضۀ جانبی بیشتر از سایر عوارض شیمی درمانی می ترسید. صحبت کردن با گروه مراقبین از سرطان در مورد نگرانی هایتان و آمادگی پذیرفتن ریزش مو به شما در کنار آمدن با این عارضۀ جانبی دشوارِ درمان کمک می کند.

علت ریزش مو بعد از  شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی، قوی ترین داروهایی هستند که بسیار سریع به سلول های سرطانی در حال رشد حمله می کنند. متاسفانۀ این داروها علاوه بر سلول های سرطانی به سایر سلول های در حال رشد دیگر در بدن از جمله ریشۀ موها نیز حمله می کنند. شیمی درمانی نه تنها موجب ریزش موهای سر بلکه موجب ریزش موهای تمام نواحی بدن می شود. گاهی اوقات این ریزش مو شامل موهای پلک ها، ابروها، زیربغل، ناحیۀ شرمگاهی و دیگر نواحی بدن می شود. بعضی از داروهای شیمی درمانی، احتمالا بیش از سایر داروها موجب ریزش مو می گردند و حتی دوزهای متفاوت یک دارو ممکن است موجب کم پشت شدن مو تا طاسی کامل بشود.

با پزشک معالج در مورد داروهایی که باید مصرف کنید، صحبت کنید. آنها می توانند به شما بگویند انتظار چه عواقبی را باید داشته باشید. خوشبختانه، اغلب اوقات ریزش موی ناشی از شیمی درمانی موقتی است. شما می توانید خوشبین باشید که شش ماه پس ار اتمام دورۀ درمان موهایتان دوباره رشد خواهند کرد، اگر چه ممکن است شکل و حالت کلی موهایتان به طور موقتی کمی متفاوت با قبل به نظر برسد.

ریزش مو بر اثر سرطان

راهکارهای پیشگیری

در حال حاضر هیچ درمان و یا دارویی که تضمین کند موهای شما در طی دوره درمان یا پس از آن دچار ریزش نخواهند شد، وجود ندارد. درمان متعددی به عنوان راهکارهای احتمالی پیشگیری از ریزش مو بررسی شده اند، اما هیچکدام مؤثر نبوده اند. از جملۀ آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کلاه یخی مخصوص شیمی درمانی

در طی دورۀ شیمی درمانی، یک کلاه کاملا متناسب که توسط مایعی سرد، خنک می شود، می تواند روی سر شما قرار بگیرد که موجب کاهش جریان خون به اسکالپ می شود. در این روش، داروهای شیمی درمانی احتمالا کمتر موهای شما را تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعات انجام شده بر کلاهک خنک کننده و دیگر شکل های کاهش دمای اسکالپ در اکثر افرادی که آن را امتحان کرده اند، تا حدی جواب داده است.

با این وجود، نتایج این روش نشان دهندۀ خطر کم عود دوباره سرطان است، چرا که این ناحیه نسبت به سایر نقاط بدن دوز کافی از شیمی درمانی را دریافت نمی کند. افرادی که از این روش استفاده کردند، احساس درد ناشی از سرما و سر درد را گزارش کرده اند.

ماینوکسیدیل

اعمال ماینوکسیدیل، یک داروی تایید شدۀ ریزش موی سر قبل و در طول دورۀ شیمی درمانی گرچه موجب جلوگیری از ریزش مو نمی شود، با این وجود تحقیقات نشان می دهد که ممکن است سرعت رشد مجدد موها را افزایش دهد. برای فهم اینکه آیا مینوکسیدیل در رشد مجدد موها پس از درمان سرطان مؤثر است یا خیر، تحقیقات بیشتری نیاز است.

پک ماینوکسیدیل ۳ ماهه

راهکارهای درمان

ریزش موی شما به دلیل شیمی درمانی به طور کلی نه قابل پیشگیری است و نه قابل کنترل، اما قابل مدیریت است. مراحل زیر را در سرتاسر دوره درمان برای به حداقل رساندن سرخوردگی و افسردگی ناشی از ریزش مو دنبال کنید.

کم کردن روند ریزش مو قبل از شیمی درمانی

با موهایتان با ملایمت رفتار کنید : در رفتار با موهایتان مهربان باشید. دکلره، رنگ یا فر کردن می تواند موجب ضعیف تر شدن موها شود. تا حد امکان اجازه بدهید موها با هوا خشک شود و از خشک کردن موها با سشوار و اتوی مو اجتناب کنید. تقویت موها در حال حاضر احتمال بقای آن روی سر در طول دورۀ درمان را کمی بیشتر می کند.

سعی کنید موهایتان را کوتاه کنید : موهای کوتاه در مقایسه با موهای بلند روی سر پر پشت تر دیده می شوند. بنابرین به این خاطر که موهایتان خواهد ریخت، کم پشت بودن و ریزش موها در صورتی که موهای کوتاهی هم دارید، خیلی محسوس و قابل توجه نخواهد بود. ولی اگر موهای بلندی دارید، آن را کوتاه کنید چرا که این به شما کمک می کند مرحلۀ ریزش مو را بهتر پشت سر بگذارید.

برای پوشاندن موهای سرتان برنامه ریزی کنید : اکنون زمان فکر کردن به کلاه گیس، روسری و سایر پوشش های سر است. این که موهای خود را می پوشانید یا نه، به خودتان بستگی دارد. اما اگر از الان برای اینکار برنامه ریز کنید، بهتر است تا اینکه بخواهید بعدا اینکار را انجام دهید.

کم کردن روند ریزش مو در دوره درمان

با موهای باقی مانده تان با ملایمت رفتار کنید : راهکارهای ملایم رفتار کردن با موهایتان را همچنان در طی شیمی درمانی نیز ادامه دهید. از یک برس نرم استفاده کنید. تنها در صورت ضرورت موهایتان را بشوئید. دقت کنید از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

سعی کنید موهایتان را بتراشید : برخی از افراد اذعان می کنند که سرشان در طی درمان دچار خارش، حساسیت و تحریک می شود و همزمان موهایشان شروع به ریختن می کند. تراشیدن سر می تواند باعث کاهش تحریک پذیری و برطرف شدن احساس خجالت ناشی از کم پشتی مو و طاسی شود.

از پوست سرتان محافظت کنید : اگر سرتان در مقابل اشعه مستقیم آفتاب یا سرما قرار می گیرد، برای محافظت از پوست سر از کرم های ضد آفتاب یا سایر پوشش های سر استفاده کنید. همچنان که شما دورۀ درمان را طی می کنید، پوست سر شما حساس می شود، به همین خاطر اشعۀ زیاد آفتاب و سرمای هوا می تواند آن را تحریک کند. نداشتن مو یا موی کم داشتن روی سر می تواند باعث ایجاد احساس سرما شود، بنابرین یک کلاه یا پوشش دیگری می تواند احساس ناخوشایندی شما را برطرف کند.

کم کردن روند ریزش مو پس از درمان

همچنان با ملایمت با موهایتان رفتار کنید : رشد موهای جدید به دلیل محصولات مدلینگ مو دستگاه های حرارتی، بالاخص بسیار شکننده و مستعد آسیب خواهد بود. از رنگ کردن و دکلره کردن موها تا زمانیکه موها قوی تر شوند، اجتناب کنید. ور رفتن با موها می تواند به موهای جدید آسیب برساند و پوست حساس سر را تحریک کند.

صبور باشید : این احتمال وجود دارد که رشد موها به آرامی برگردد، اما ممکن است بلافاصله طبیعی به نظر نرسد. رشد کردن موها و همینطور ترمیم مو ناشی از درمان سرطان نیز زمان می برد.

ریزش مو بر اثر سرطان

کاشت مو بعد از شیمی درمانی

یکی از دغدغه های افرادی که به دلیل شیمی درمانی موهای آن ها دچار ریزش شده است، بازگرداندن موها به حالت قبل می باشد. یکی از راه هایی که شاید به ذهن آن ها خطور کند کاشت مو می باشد. باید در نظر داشت که در طول دوره شیمی درمانی امکان کاشت مو وجود ندارد. زیرا داروهای شیمیایی که روی فولیکول های مو تاثیر می گذارند روی موهای کاشته شده نیز تاثیر می گذارد.

تاریخ انتشار : 1401-06-13
سوالات متداول
  • آیا پرتو درمانی نیز موجب ریزش مو می گردد ؟

    پرتو درمانی هم به سرعت به سلول های در حال رشد در بدن حمله می کند، اما برخلاف شیمی درمانی، تنها منطقۀ خاصی که درمان در آنجا انجام شده است را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما تحت پرتو درمانی در ناحیۀ سر هستید، احتمالا موهای سرتان را از دست می دهید. رشد موهای شما معمولا پس از اتمام درمان شروع می شود. اما اینکه به همان پرپشتی و ضخامت قبل برگردد، به فرآیند درمان شما بستگی دارد. انواع متفاوت پرتو درمانی و دوزهای متفاوت هم تاثیرات متفاوتی روی موهایتان می گذارد. دوزهای بالاتر پرتودرمانی موجب ریزش موی دائمی گردد.

    قبل از درمان در مورد میزان دوز مورد استفاده و مواردی که که شما باید از آن انتظار داشته باشید، صحبت کنید. پرتو درمانی پوست را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. منطقۀ درمان احتمالا قرمز خواهد شد و آفتاب سوخته و پوسته پوسته به نظر می رسد. اگر پرتو درمانی روی سر شما انجام می شود، بهترین راه این است سرتان را به دلیل حساسیت آن با کلاه و پوشش های دیگر از اشعه آفتاب و گزند سرما بپوشانید. کلاه گیس و پوستیژ ها ممکن است پوست سرتان را تحریک کنند.

  • آیا استفاده از کلاه گیس بعد شیمی درمانی را پیشنهاد می‌دهید ؟

    پوشاندن موها در طی ریزش مو یک تصمیم کاملا شخصی است. برای بسیاری از مردم، مو با هویت شخصی و سلامت همراه است، بنابراین آنها تصمیم می گیرند که با پوشیدن یک کلاه گیس، این نگاه نسبت به خودشان را حفظ کنند. برخی کلاه یا روسری را انتخاب می کنند. در حالی که برخی دیگر چنین کاری نمی کنند. از پزشکتان یا سایر پرسنل بیمارستان بخواهید که به شما در پیدا کردن جایی برای تهیۀ بهترین کلاه یا پوشش سر کمک کنند.

  • ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع می شود؟

    موها معمولا دو تا چهار هفته پس از شروع درمان شروع به ریزش می کنند. در این فرآیند ممکن است موها به یکباره یا به صورت تدریجی بریزند. احتمالا شما روی بالش، برس مو یا شانه یا در در روشویی یا موقع دوش گرفتن متوجه ریختن موهایتان خواهید شد. همین طور متوجه کم پشت شدن موهای سرتان هم خواهید شد.

    ریزش مو تا اتمام دورۀ درمان و حتی چند هفته پس از آن نیز ادامه خواهد داشت. حال ممکن است موهایتان کم پشت شوند یا به طور کلی طاس شوید، این بستگی به درمان شما دارد. افراد مبتلا به سرطان، ریزش مو را به عنوان یکی از عواض جانبی استرس زا ذکر می کنند. هنگامی که شما یک نگاه اجمالی به خودتان در آینه می کنید، ظاهر تغییر یافتۀ شما یادآور مریضی و هرچیزی است که شما از زمان تشخیص انتظار داشتید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • سمیرا
    1401-12-26

    من سرطان تخمدان با متاستاز ریه دارم
    امروز اولین جلسه شیمی درمانیم بود
    روزهای سختی رو میگذرونم
    التماس دعا…
    خدایاهمه بیماران رو شفا بده

    • رضا
      1402-02-02

      سلام
      من هم یکی هستم مثل شما.
      مری و معده من درگیر است.
      مرحله شیمی درمانی هستم ‌.
      اصلا هم نگران نیستم.
      شما هم نگران نباش.
      امروزه این بیماری ناشناخته نیست و در اکثر موارد قابل درمان است ‌.
      به حرف هیچکس غیر از دکترتون توجه نکنید.
      چون هر کس میخواد نظر خودش را به خوردتون بده.
      و نظرات مختلف و گاها اشتباه و ضد و نقض شما را سردرگم و دکتر استرس می‌کنه.
      حتی به کسی نگو التماس دعا. ‌
      خدا خودش میدونه چکار کنه.
      انشالله زود خوب بشی.
      تندرست و با صلابت باشید.
      خدانگهدارت

    • رها
      1402-02-10

      انشالله خداوند شفای عاجل بهت بده منم امروز اولین جلسه شیمی درمانیم بود گلم

  • سارا
    1401-09-25

    سلام..من هم شیمی درمانی شدم و خداروشکر خوب شدم….لطفا وقتی موها نوک میزنه با ژیلت اونو بزنید.این باعث میشه مو محکم بشه

  • ناشناس
    1401-09-11

    سلام دوستان عزیزم به خدا توکل کنید بعد بدون دلهره با امید و بخاطر عزیزانتون اصلا به مرگ فکر نکنید حتی دردتون هم بروز ندین من خانومی بودم سی دو ساله که مبتلا به سرطان سینه و بعد از چند ماه سرطان خون شاید هر کس دیگه بود با همون خبر اولی دیگه امید نداشت اما من بخاطر بچه هام که تنها کسشون بودم حتی لب باز نکردم بگم دردم چیه چون تو اون وضعیت شوهرمم رهام کرد هم خودمو هم بچه هامو اما خدا که بود کار خیاطی میکردم خدا روشکر در حدی بود که محتاج کسی نباشم اما میدونید هزینه درمان زیاده به خدا توکل کردم درد زیادی کشیدم در حدی که شب ها تا خود صب بیدار بودم بعد از همون سرطان دومم که تمام تنم درد داشت و کبود بودم انگار زخمه تحمل کمترین لمسی نداشت بدنم وتب میکردم در حدی رسید که دیگه افتادم رو جا توان غذا خوردن نداشتم اما هر روز به خودم میگفتم تو نباید خودتو ببازی بچه هات چی میشن وقتی به این موضوع فکرم میرفت انگار یه نیرو بهم وارد میشد که به شب دیگه از زندگیم صب بشه حدود چندماه به هر سختی بود بلند میشدم که بچه ها روحیه شون خراب نشه رفته رفته توانم برگشت بعد از یک سال وقتی به خودم اومدم که دارم عادی زندگی میکنم خدا رو شاهد میگیرم خدا اول به بچه هام رحم کرد ورحمانیتش که امیدمو به پول کسی ندادم که کمکم کنه خوب شم تو اون شرایط هم مادر بودم هم پدر هم پرستار خودم خدا هم دکترم شد الان چهار سال داره میگذره
    عزیزان دلم شما به لطف خدا هم کس دارید هم إن شاءالله پول پس شرایطتون از اون شرایطی که من داشتم خیلی بهتره پس امید وتوکتون به خدا باشه و به فکر حال ودل عزیزانتون باشین قطعا قدرت میگیرید وخوب میشد إن شاءالله

    • خاطره
      1402-01-11

      سلام خانوم خدا رو شکر با سربلندی از این بیماری بیرون اومدین. منم هم مریض بودم خدا رو هزاران بار شکر که خوب شدم چهار ماه درمانم به طور کلی تموم شد الان فقط موهام یه کم اذیتم میکنه خیلی کم در اومده

  • حلما
    1401-09-11

    سلام دوست عزیز نویسنده کاش راهی بود که از زندگی من مینوشتین خودم دلم میخواست بنویسم اما میدونم که نمیشه

  • ناشناس
    1401-09-09

    باسلام وعرض ادب وآرزوی شفای کامل دوستان منم دوران درمان شیمی وپرتوگذراندم خدارا شکر خیلی بهتر شدم توان وانرژی اولم برگشته
    فقط روحیه تونو حفظ کنید غذاهای مقوی ومیوه هرچه میتونید استفاده کنید هرچه نخوردید یر خوب میشید

    عزیزا بعداز درمان پرتو سینم هم سوخته بود هم تیره شده بود
    یکی به من پیشنهاد کرد آلوورا بگیرم ژله اونو هرروز به سینم زدم ده روز نشده خوب خوب شد حتما با کمترین هزینه بااین روش درمان کنید نیاز به هیچ پمادی نیس

  • فاطمه
    1401-08-28

    سلام منم کنسر سینه گرید ۳ هستم و ۸ جلسه شیمی دکتر بهم تجویز کردن و ۶ جلسه انجام شده و ۲ جلسه مونده بعدش هم پرتو و بعد از اون تا یکسال هورمون تراپی دارم اما شادترین هستم برام مهم نیست خودم باید باعث حال خوب خودم باشم به خاطر بچه و همسرم باید سرپا بشم و این سرطان رو شکست بدم …
    دوستان ما میتوانیم ??

  • ناشناس
    1401-02-12

    باسلام خدمت تمامی بزرگواران
    بنده تمامی نظرات، حرف دل شما دل شکستگان را شنیدم چون بنده هم در زندگانی جان دلم در شرایط شماست و دلشکسته؛ اما خدا در این دنیای گذری هر کسی را با انواع مختلف روش ها به امتحان می کشد که ان شاا… با کمک خود او و توسل به ائمه بتوانیم از این امتحان الهی سربلند در بیاییم. بنده خواهش میکنم از اطرافیان بیمار که با دادن روحیه، فراهم کردن زمینه نشاط و شادی، دادن امید به زندگی در همه حال کمک حالش باشند و با قدرت پیش بروند؛ در حال زندگی کنند، گذشته را فراموش و آینده را به دست خدا بسپارند که شفا دهنده واقعی اوست پس به او توکل میکنیم و تمام کارها رو به دست او میسپاریم.
    یاعلی

  • Mohammad
    1400-11-14

    سلام من ۳۳ سال سن دارم والان چند ماه درگیر سرطان خون هستم اصلان هم به ریزش مو وابرو مژه اینا اهمیت نمیدم چون نوبت دوم شیمی درمانی من خودم موهام تراشیدم به نظر من روحیه خیلی تآثیر داره توروند این بیماری اگه خدادردی میده درمانشم میده پس دوستان عزیز که این بیماری دارن نگران نباشن از نظر من بهبودی این بیماره ۵۰ درصد به روحیه بیمار بستگی داره پس به خودتون امید بدید واصلا نگران نباشید خداروشکر الان اینقدر علم پزشکی پیشرفت کرده که جانگرانی نباشه با آرزوی بهبودی کامل ب ای همه بیماران

  • وحید
    1400-11-08

    سلام متاسفانه مادر درگیر سرطان سینه هست الان نزدیک ۵سال دوبار هر بار ۸جلسه شیمی درمانی شد بعد اتمام دوره اول رویش مو داشت ولی بعد اتمام دوره دوم که یک سال با بار اول فاصله داشت دیگه موهاش در نیومد الان نزدیک هفت ماه تموم شده حالا جسمانی شم خوب نشده لطفاً راهنمایی کنید

    • ناشناس
      1401-01-28

      سلام.باید هم جسما وهم روحا تقویت بشه.برای تقویت جسمی غذاهای مقوی مثل آبگوشت گوسفندی وعسل آب بالیمو ترش تازه،ژل رویال،میوه جات وسبزیجات تازه و ورزش ملایم وپیاده روی وبرای روحی قبول بیماری وهمزمان تلاش برای نشاط بیشتر توسط خود وهمراهان وداشتن محیط آرام وبی تنش.بابیماری خودمون مثل فرزندمون رفتار کنیم.با آرامش ومحبت توکل بر خدا.یاد خدا وشنیدن وخواندن آیات الهی وجود بیمارو سرشار از انرژی میکنه.نشست وبرخواست با انسانهای سالم وشاد.به امید سلامتی تمام بیماران

  • جمیله 29دیماه 1400
    1400-10-29

    با عرض سلام
    من سال 93به سرطان سینه دچار شدم 8جلسه شیمی درمانی انجام دادم بعد هم جراحی شدم و کلا یکی از سینه هام رو برداشتن 17دوره آمپول هرسپتین دوباره تو مرکز شیمی درمانی به من تزریق شد دچار سرطان بدخیم بودم موهایم کاملا ریخت اما بعد از شیمی درمانی اول خودم موهای سرم تراشیدم که حتی تو دوره شیمی درمانی ریشه اونا هم ریخت اما همیشه شاد بودم روحیه خودم رو نباختم بعد هم موهام دراومد، دوستان اینا رو گفتم تا بدانید همه چیز بستگی به روحیه خودتون داره الان نزدیک 8سال از اون روزا می گذره و سرطان من کاملا خوب شد و دیگه برنگشت خدایا شکرت

    • ناشناس
      1401-01-08

      بله،
      خداروشکر.

    • ناشناس
      1401-03-03

      چقدر عالی خداروشکر
      منم دچار کانسر سینه راست عستم تازه یک جلسه شیمی درمانی رفتم
      سمردم به خدا مثل همیشه خودمو

    • هلیا
      1401-04-03

      سلام دوست عزیز!خداروشکر میکنم که شما بهبودی کامل بذست اوردین!عاجزانه ازتون خواهش میکنم اگر ممکنه برای پنج دقیقه با خاله من که مبتلا به سرطان سینه شده صحبت کنید
      من هرکاری لازم باشه هر خدمتی بتونم بهتون میکنم و تا اخر عمر مدیون و دعاگوی شما هستم اگر پنج دقیقه با خالم صحبت کنید خیلی خیلی تو روند بهبودیش کمک ما کردین

    • ناشناس
      1401-04-06

      احسنت به شما ??

    • ناشناس
      1402-02-07

      مرحبا به این روحیه عالی خواهر من هم همچین دورانی رو گذراند ولی خدا روشکر ۷ سال که حالش خوبه امیدوارم همه مریض‌ها شفا بگیرند

  • محمد
    1400-09-20

    من یک دوره هفت جلسه شیمی شدم ک موهام کاملا ریخت بعد چند ماه دوباره بسرعت رشدکرد و حالت قبلشرو پیدا کرد اما حدود یک ماه پیش وقتی جواب پت اسکن رو ب دکترم نشون دادم گفت ک جلسه دیگه شیمی لازمه که حدودا ده روز میگذره.تا الان فقط موهام زبر شدن ولی ریزش نداشته میخاستم بدونم ایا ممکنه بریزه با یک جلسه ؟؟

    • دکتر شریفی
      1400-09-25

      سلام و وقت بخیر

      بطور قطع نمی توان نظر داد اما بله ممکن است با یک جلسه هم ریزش داشته باشین.

  • mohammad
    1400-09-02

    با سلام آیا موی صورت کاملا می‌ریزد بعد از شیمی درمانی

  • زهرا گرامی
    1400-08-24

    ایشالله همیشه سلامت باشی عزیزم منم همین مشکل رو دارم امکانس هست آیدی تلگرام یا اینیستاتو بدی تا سوالی داشتم ازت بپرسم

  • متین
    1400-01-29

    همسر من حدودا 13 ماه است که درگیر سرطان مغز استخوانه از ابتدای تشخیص تا قبل از پیوند مغز استخوان با هماهنگی پزشک و بیمارستان از نوع بیماری و حاد بودن شرایطشون مطلع نبود و فکر میکرد بابت کم خونی مزمن تحت درمان است ایشان قبل از پیوند شش مرحله شیمی درمانی و در هر مرحله 6 شبانه روز به صورت مداوم داروی شیمی درمانی میگرفت که جالبه بدونید یک تا موی ایشان نریخت و بعد از یک سال در زمان پیوند تقریبا از نوع بیماریشون مطلع شدن و موهاش ریخت و الان دوره نقاهت پیوندشون رو دارن می گذرانند.
    با توجه به این تجربه من اعتقاد دارم رابطه عمیقی بین دغدغه های فکری و روحی و ریزش مو وجود دارد چون اسم سرطان برای عموم مردم یک نوع تابو است

    • م.موسوي
      1401-03-30

      بنده كاملا با اين صحبت شما موافقم- كنترل ذهن بزرگترين كمك هست

  • a.td
    1399-09-14

    سلام منم ۲۱ساله سرطان سینه که درحال حاضرشیمی وجراحی روبه پایان رسوندم والان اماده میشم برای پرتودرمانی…فقط میخاستم بگم همه ی این دوره هاتموم میشه مودوباره رشدمیکنه مهم سلامتیه…همین که امیدی هست برای باقی عمر چه فرقی میکنه که موباشه یانباشه مال من کامل ریخت ولی الان قشنگ داره رشدمیکنه

    • S.t
      1399-10-08

      من هم مورد ِ شما رو داشتم شیمی تمام شد و در حال حاضر دارم پرتو میشم،چند وقت بعد از شیمی موهاتون رشد کرد؟

    • مریم
      1400-09-26

      الهی همیشه سلامت باشی.مادر منم فردا شنبه ۲۷ اذر دومین شیمی درمانیشه.امیدوارم بتونه طاقت بیاره.۷۶ سالشه و براش نگرانم.خودمم خیلی بیتابم.دعا کنید منم آرامش داشته باشم.

    • سمیه
      1401-05-19

      سلام ببخشین سرطان ریه باعث ریزش منیم میشه

  • نورا
    1399-09-03

    سلام
    درست هست که موها در سری اول شیمی درمانی میرسزند و بعد در دوره های بعد کم کم رویش مجدد مو ایجاد می شود ؟

    • دکتر شریفی
      1400-01-13

      با سلام و وقت بخیر

      اگر از نوع شیمی درمانی با ریزش مو باشند تا زمانی که تحت شیمی درمانی هستید ریزش مو ادامه دارد و بعد از قطع دارو مجددا رشد میکنند.

    • M.H
      1400-09-13

      سلام ببخشید من نویسنده هستم،می خواستم یه داستان در مورد کسی که سرطان داره و موهاش می‌ریزه ونا امیدی های این بیماری بهم بگید،که با واقعیت و تجربیات واقعی بیشتر بخونه.ممنونم

    • مرضیه درگاهی
      1400-12-02

      سلام من سرطان سینه داشتم‌ جراحی شدم و شیمی درمانی قرص لتروزل میخورم شیمی درمانی ۴ ماهه تمام شده موهام درامده ولی خیلی کم پشت شده و همینطور ابروهام کسی میدونه باید چی کار کنم

  • دوست آشنا
    1399-01-26

    من ۵۰ سالم هست و خانم هستم
    میدونستم که شیمی درمانی خواهم شد و موهام خواهد ریخت زمان ریختن موهام خوشحال بودم که درمانم خوب پیش میرود نه تدارکی برای موهایم دیده بودم نه از کلاهی استفاده کردم خیلی هم راضیم سلامتی بدست بیاد خدا یا شکرت چه با مو چه بی مو????????

    • ناشناس
      1399-07-24

      افرین به نوع نگاه شما به عوارض شیمی درمانی چون من خودم هم الان باهاش درگیرم وتازه شیمی درمانی و شروع کردم و ذهنم به تدریج آماده کردم وبه همین نتیجه شما رسیدم سلامتی خیلی مهمه چه با چه بدون مو

    • ب.ه
      1400-09-10

      چقدر خوب که اینجا ادم امیدش بیشتر میشه من قرار شیمی درمانی بشم تنها دغدغم ریزش موهام

  • mehri
    1398-11-27

    سلام و سپاس از اطلاعات مفید شما
    من دختر پانزده ساله ام بعد از شیمی درمانی پیوند مغز و استخوان شده
    رشد موها کاملا ضعیف و تعدادشون بسیار بسیار کمتر از سابق هست
    در حال حاضر از دو امپول تقویت مو و ماینوکسیدیل ۵درصد استفاده میکنه که حدود سه ماه هست که شروع مصرف داروها میگذره
    ولی رشد چشم گیری نداشته
    کاش بتونید ما رو هم راهنمایی کنید
    سپاس گذارم.

    • دکتر شریفی
      1398-11-28

      عرض ادب و احترام

      این دو را کماکان مصرف کنید وصبر داشته باشید زمان به نفع شما کار می‌کند حداقل سه ماه باید فرصت دهید.

      پیروز باشید

    • سحر
      1399-11-21

      منم پیوند مغزاستخوان کردم و بعد از گذشت یکسال حدود ۳۰٪ موهام درآمده که بسیار نازک و کمرنگ هست

      • محمد
        1400-03-29

        منم جوان 27 ساله هستم که سال 86تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفتم موهای سرم خیلی کم پشت هستن بخصوص جلو سر چند جاهم عکس فرستادم گفتن نمیشه کاشت کرد لطفا اگه روشی درمانی پیدا کردین به ماهم خبر بدین خیلی این موضوع برام زجر اوره اعتماد به نفسمو با خاک یکسان کرده

    • رسول
      1400-01-29

      سلام من سال۸۸ بعد پیوند ریخت دیگه در نیومدند، یعنی خیلی کم پشت در اومدند، خواهش میکنم اگه تونستید درمانی برای مشکل مو هایتان پیدا کنید، خواهش میکنم من را هم راهنمایی کنید،
      سپاسگزارم

    • آنا
      1400-04-25

      سلام …آنا هستم ۴۲ ساله که درگیر سرطان سینه م ..دوسال و نیم از شیمی درمانی م گذشته ولی دیگه موهام مثل قبل نشده کاملا کم پشت و نازک ..خواستم بدونم مشکل موهای فرزندتون برطرف شد؟اگر برطرف شده لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

    • h.s
      1401-03-14

      ممنون بابت اضهارنظراتتون عزيزان
      استفاده كردم

  • لیلا آریایی نیا
    1398-09-28

    سلام و درود بر شما
    مطالب شما جامع و کامل بود ممنون و سپاس . فقط مطلبی عنوان کرده بودین که از پزشک خودمون بخوایم برامون برای کلاه گیس نسخه ایی بنویسند تا بیمه مبلغ رو کمک کنن آیا همه جا امکان پذیر هستش این درخواست؟ این مطالب احیانا ترجمه مقالات خارجی نیست چرا که تا بحال نشنیدم برای کلاه گیس بیمه هزینه رو متقبل بشه.
    ،ایا خوردن داروهای گیاهی مثل سیاهدانه رو میشه حین یکسالی که تحت درمان هستیم استفاده کنیم برای سفید نشدن مو ،؟؟ شما چه چیزی توصیه میکنید
    با تشکر

    • دکتر شریفی
      1398-09-29

      عرض ادب و احترام

      بله مطلب ترجمه از وب سایت دانشگاهی معتبر آمریکایی بود و قسمت مد نظر شما اصلاح شد. متشکر از تذکر بجایی که دادین.
      در مورد تاخیر در سفیدی مو نمیتوان به طور قطع ماده گیاهی یا دارویی را پیشنهاد داد،‌ بهتر است با مشورت با متخصص پوست و مو مجرب تصمیم گیری کنید.

      پیروز باشید

    • M.H
      1400-09-13

      سلام،من می خواستم از کسانی که این بیماری رو دارند درخواست کنم که در مورد اون یکم برام توضیح بدید.ممنونم

    • ناشناس
      1402-03-15

      سلام دوستان من اهل بوکانم منم مادرم سرطان سینه داره و اردیبهشت اولین جلسه شیمی درمانیش بود متاسفانه الان خیلی افسرده شده چون موهاش داره میریزه تورو خدا واسه ش دعا کنین مادرم خیلی ضعیف شده

+مشاهده بیشتر