سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست و چرا باعث ریزش مو می شود ؟

دسته بندی : بیماری ها

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یک اختلال هورمونی زنانه است. این سندرم تحت عنوان Polycystic ovary syndrome (PCOS) نیز شناخته می شود. این اختلال در زنانی که در سن باروری خود هستند رایج است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

در زنان مبتلا به این سندرم، قاعدگی های طولانی مدت یا نامنظم و بالا بودن سطح هورمون مردانه ی اندروژن مشاهده می شود. در این شرایط احتمال بارداری کاهش می یابد. جوش های چرکی (آکنه)،  پوست چرب، رشد موهای زائد صورت و بدن ، یا ریزش مو از دیگر علائم این سندرم هستند.

نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از :

  • ریزش موی سر با الگوی مردانه
  • موهای زائد ضخیم (Hirsutism) روی لب بالا، چانه، دو طرف صورت، قفسه سینه و شکم (محل های مختص رشد مو در مردان)
  • کمتر از ۸ نوبت قاعدگی در طول سال
  • چرخه های قاعدگی طولانی و دردناک
  • افزایش وزن و چاق شدن
  • آکنه و جوش چرکی روی صورت به علت پوست چرب
  • سطح بالای هورمون اندروژن
  • اختلال در بارداری به گونه ای که به مصرف دارو نیاز باشد.

علائم سندرم تخمدان

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان زنان ماهانه تخمک نارس یا فولیکول تولید می کند. فولیکول رشد کرده و طی پروسه ی تخمک گذاری، تخمک های رسیده را آزاد می کند. در افراد مبتلا به این سندرم، تخمدان ها به طور طبیعی فعالیت نمی کنند، تخمک رسیده ساخته نمی شود و تعادل هورمون ها بهم می ریزد. همچنین هورمون  تستوسترون بیش از حد آزاد می شود و در روند تخمک گذاری ماهانه اختلال ایجاد می شود.

علت اصلی تنبلی تخمدان هنوز مشخص نشده است. اما عواملی وجود دارند که شخص را مستعد این اختلال می کنند:

انسولین زیاد : هورمونی انسولین تولید شده توسط پانکراس میزان قند را تنطیم می کند. انسولین باعث می شود که سلول قند دریافتی را به انرژی تبدیل کند. در سلول های  مقاوم به انسولین این اتفاق نمی افتد در نتیجه میزان قند خون بالا می رود. در این شرایط بدن برای تنظیم قند خون انسولین بیشتری تولید می کند. انسولین زیاد باعث ترشح بیش از حد اندروژن (هورمون مردانه) شده و درفعالیت تخمدان ها اختلال ایجاد می کند.

التهاب خفیف : در التهاب خفیف که در اثر عفونت ایجاد می شود، گلبول های سفید نقش دارند. بر اساس آزمایش ها زنان مبتلا به این سندرم دچار نوعی التهاب خفیف هستند. در این حالت تولید آندروژن افزایش یافته و شخص را در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

وراثت : بر اساس مطالعات ، بیان بعضی ژن ها به سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط هستند.

اندروژن زیاد : سطح بالای اندروژن منجر به رویش موهای زاید و آکنه می شود.

عوارض

احتمال ابتلاء به سایر بیماری ها در  افراد مبتلا به سندرم تنبلی تخمدان بیشتر است. بیماری هایی مانند:

  • نازایی،
  • دیابت بارداری،
  • فشار خون بارداری،
  • سقط جنین یا زایمان زود رس،
  • خونریزی غیر طبیعی رحم،
  • سرطان آستر رحم،
  • بیماری های قلبی،
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی (التهاب شدید کبد در نتیجه تجمع چربی در کبد)،
  • سندرم متابولیک (مجموعه وضعیتهای پزشکی از جمله فشار خون بالا، قند بالا، کلسترول بالا یا تری گلیسرید بالا که خطر بیماریهای قلبی عروقی را بسیار بالا میبرند)،
  • دیابت نوع دو یا پیش دیابت،
  • اپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب)،
  • افسردگی، اضطراب،
  • اختلالات خوردن،
  • چاقی.

تفاوت تخمدان سالم و پلی کیستیک

تشخیص

پزشک معالج با کمک معاینه ی فیزیکی و استفاده از تست های آزمایشگاهی بیماری را تشخیص می دهد.

  • بررسی رشد موهای زائد (Hirsutism)،
  • بررسی آکنه ی صورت،
  •  بررسی مقاومت به انسولین،
  • بررسی تغییرات وزنی،
  • بررسی دوره های قاعدگی،
  • آزمایش خون برای اندازه گیری سطوح هورمونی، قند خون و کلسترول،
  • تست بارداری در صورت تاخیر در عادت ماهانه،
  • معاینه ی  لگن و اندام تناسلی،
  • سونوگرافی لگن،

 سن، علائم، و وضعیت شما نیز در تشخیص پزشک نقش دارد.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان این سندرم بیشتر بر از بین بردن اختلالاتی مثل نازایی، چاقی، آکنه و رشد غیر طبیعی موهای زائد (Hirsutism)، متمرکز است. معمولا پزشکان معالج تغییر در سبک زندگی و مصرف داروهای خاص را تجویز می کنند . در میان داروهای موجود قرص های جلوگیری از بارداری رایج ترین داروها هستند.

تغییر در سبک زندگی 

ممکن است پزشک معالج به شما توصیه کند که از رژیم های غذایی کم کالری و سالم پیروی کنید، به طور منظم ورزش کنید و اضافه وزن خود را کاهش دهید. بررسی ها نشان داده است که حتی میزان بسیار کم کاهش وزن، مثلا 5% از کل وزن بدن به روند بهبودی کمک می کند. کاهش وزن عملکرد داروهای تجویز شده را افزایش می دهد و از این طریق در درمان ناباروری موثر است.

قرص های جلوگیری از بارداری 

رایج ترین درمان دارویی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک مصرف قرص های جلوگیری از بارداری است. این داروها تولید اندروژن را کاهش می دهند. البته در واقع قرص ها بیماری را درمان نمی کنند بلکه فقط علائم را بهبود می بخشند. علائمی مثل بی نظمی عادت ماهانه، آکنه و جوش های چرکی و موهای زائد صورت، با مصرف این داروها کم تر می شوند. از سوی دیگر قرص های ضد بارداری از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری می کنند.

داروهای ضد هورمون مردانه

 این داروها با مهار کردن تولید هورمون ها، آکنه و رشد غیر طبیعی موهای زائد صورت را کاهش می دهند. اسپیرونولاکتون (با نام تجاری آلداکتون)، دارویی که بسیاری از پزشکان آن را تجویز می کنند، هورمون مردانه را مهار می کند.در واقع اسپیرونولاکتون تاثیر اندروژن بر پوست را مهار می کند. این دارو هنگام بارداری و یا در بانوانی که قصد بارداری دارند منع مصرف دارد. چون منجر به نقص مادرزادی جنین خواهد شد.

قرص اسپیرونولاکتون

پروژسترون 

هورمون پروژسترون عادت ماهانه را تنظیم می کند و هر ماه  باید آن را مصرف کنید. این هورمون همچنین خطر ابتلاء به سرطان رحم را کاهش می دهد. بیشتر پزشکان مدروکسی پروژسترون (با نام های تجاری پروورا یا مدروفم یا مپرات) یا پروژسترون طبیعی (با نام تجاری پرومتریوم) را برای بیماران مبتلا به این سندرم تجویز می کنند.

مت فورمین (با نامهای تجاری رهامت، گلوکوفاژ و …) 

داروی مت فورمین در تنظیم عادت ماهانه ی نیمی از بانوان موثر است. این دارو که به صورت خوراکی تجویز می شود، مقاومت سلول ها به انسولین را کاهش داده و سطح آن در خون را پایین می آورد. به این ترتیب می تواند باعث کنترل قند خون در افراد مبتلاء به دیابت، و همچنین کاهش وزن شود.

کلومیفن Clomiphene

 این داروی ضد استروژن برای تنظیم تخمک گذاری و به صورت خوراکی در بخش اول سیکل قاعدگی تجویز می شود.

لترزول

این دارو تخمک گذاری تخمدان ها را تنظیم و تحریک می کند.

افلورنیتین

 این دارو که به شکل کرم موجود است، باعث کاهش رشد موهای زائد صورت بانوان می شود.

لیزر مو 

لیزر موهای زائد نیز روشی کاربردی و ایمن برای رفع موهای زائد است. در این روش پالس الکتریکی به فولیکول موی زائد برخورد کرده و آن را از بیم می برد. بعد از چند جلسه لیزر دیگر موی زائدی در آن فولیکول نخواهد رویید.

آنتی بیوتیک ها و محلول های شست و شو 

محلول ها و لوسیون های ضد عفونى  کننده ی مخصوصی برای شست و شوي صورت توسط پزشک به شما توصیه می شود. در برخی موارد نیز پزشک تشخیص می دهد که برای درمان آکنه آنتی بیوتیک مصرف کنید.

اینفوگرافی سندرم تخمدان

تاثیر PCOS بر ریزش مو

بدن زنان نیز هورمون‌ های مردانه ی آندروژنی تولید می کند. یکی از این هورمون‌های مردانه تستوسترون است. آندروژن باعث رشد موهای زیر بغل و بخش های اطراف ناحیه ی تناسلی در دروان بلوغ می شود. اما وظایف مهم دیگری نیز دارد. کیست تخمدان تولید آندروژن را افزایش می دهد. در نتیجه صفات مردانه در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بروز می کند.

مثلا موهای زائد بسیاری در بعضی نواحی بدن رشد می‌کنند که در مردان دیده می شود، مثل صورت، گردن، قفسه سینه و شکم. از طرفی میزان بالای سطح آندروژن منجر به ریزش موهای سر و نازک شدن تارهای مو می شود. به این ترتیب قسمت جلوی سر شما رفته رفته کم مو و کم پشت به نظر خواهد آمد. به این الگوی ریزش مو آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو با الگوی زنانه گفته می‌‌شود.

درمان ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

در واقع اختلالات هورمونی علت اصلی ریزش مو در سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. پس تنظیم سطح هورمون‌ها و برگرداندن آن ها به حالت تعادل، هدف اصلی  فرایند درمان در نظر گرفته می‌شود. هورمون‌ها را می توان با استفاده از داروها و تغییر سبک زندگی دوباره تنظیم کرد. ممکن است مجبور شوید چندین دارو و روش را امتحان کنید تا روش درمانی مناسب خود را بیابید. اغلب استفاده از چند دارو نتایج دلخواه را به بیمار می دهد. در ادامه به معرفی برخی از درمان های موثر و متداول برای ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک می پردازیم:

قرص های جلوگیری از بارداری 

همان طور که بالاتر اشاره شد، قرص های جلوگیری از بارداری رایج ترین درمان دارویی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. پس می توانند ریزش موی ناشی از آن را نیز درمان کنند. قرص های ضد بارداری که به صورت خوراکی مصرف می شوند، با کاهش سطح آندروژن به کاهش میزان و سرعت روند ریزش موها خواهند شد. معمولاً با مصرف یک داروی آنتی آندروژنی همراه با داروهای ضد بارداری نتیجه ی بهتری حاصل می شود .

ماینوکسیدل

سازمان غذا و داروی آمریکا ماینوکسیدیل را به عنوان تنها داروی موثر برای درمان الگوی طاسی سر زنانه تایید کرده است. این دارو  به دستور پزشک باید هر روز  و به صورت موضعی روی پوست سر استفاده شود. ماینوکسیدیل باعث افزایش رشد و ضخامت موها خواهد شد.

ماینوکسیدیل

فیناستراید و داتاستراید 

فیناستراید و داتاستراید نیز مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند و معمولا برای درمان الگوی ریزش موی مردانه استفاده می‌شوند. هر چند این دو دارو برای درمان الگوی ریزش موی زنانه تایید نشده اند و عوارض جانبی  دارند، اما بعضی از پزشکان مصرف آن ها را در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک موثر می دانند.

اسیپرونولاکتون

اسیپرونولاکتون به دلیل اثر مهار کنندگی گیرنده های آلدسترون به عنوان یک داروی ادرار آور، برای درمان احتباس مایعات توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. اما در درمان آلوپسی آندروژنتیک هم اثر گذار است. اسیپرونولاکتون مانع تاثیرات آندروژن روی پوست می شود. این دارو معمولاً همراه داروهای ضد بارداری و به صورت خوراکی تجویز می شود.

زینک

 تحقیقات نشان می دهد مصرف زینک در پیشگیری و درمان ریزش موی ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک موثر است. اثر مثبت مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم مکمل زینک به مدت ۸ هفته بر پیشگیری و درمان ریزش موی ناشی از این سندروم توسط پزشکان تایید شده است.

بیوتین

بیوتین هم مانند زینک به عنوان یک مکمل موثر بر سلامت و رشد موها شناخته شده است. هر چند نتایج مستقیمی از تاثیر آن بر درمان ریزش موی ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد اما تحقیقات نشان داده است که مصرف بیوتین به مدت ۹۰ روز باعث رشد چشمگیر موها می شود.

قرص بیوتین

کاهش وزن 

تحقیقات نشان می‌‌دهد که کاهش وزن حتی به میزان اندک در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار موثر است. کاهش وزن میزان تولید آندروژن را کاهش می دهد و در نتیجه عوارض ناشی از سطح بالای آندروژن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از بین خواهد رفت. پس میزان و سرعت روند ریزش موها هم کمتر خواهد شد.

کاشت مو

در فرآیند کاشت مو پزشک متخصص از فولیکول موهای پشت سر به عنوان منبع یا بانک مو استفاده می کند. در این جراحی، با استفاده از تکنیک های ویژه، فولیکول های مو را از پشت سر خارج کرده و در بخش های بدون مو می کارند. اگر این عمل به درستی انجام شود، موهای پیوند شده مثل موهای طبیعی رشد خواهند کرد.

تاریخ انتشار : 1399-06-03
سوالات متداول
  • آیا موهای از دست رفته در اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک دوباره رشد می‌کنند ؟

    موهایی که در اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک از دست داده اید به طور خود به خود مجدد رشد نخواهند کرد. اما روش‌های درمانی و اقدامات متعددی‌‌ وجود دارند که می توان به کمک آن‌ها از ریزش موی ناشی از کیست تخمدان جلوگیری و رشد مجدد موها را تحریک کرد.

    استفاده از مزوتراپی مو می تواند بعد از درمان کمک بسیاری به بازگشت موهای از دست رفته شما طی این بیماری انجام دهد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1401-08-24

    سلام تا ۱۶ سالگی نامنظمی پریود طبیعیه

  • مینا
    1401-07-19

    سلام،منم تنبلی تخمدان دارم چند ماهه تحت نظر پزشک هستم،موهام دیگه واقعا ریخته،میتونید کمک کنید؟

  • Elham
    1401-07-04

    باعرض سلام ….من برای لیزر موهای زائد با پزشک زنان مشورت کردم که بعد تشخیص پلی کیستیک دارو داد وگفت که باید کیست ها برن بعد بری لیزر حالا من سونو رفتم وجواب این بود :
    تخمدان ها بزرگ هستن و یک فولیکول 14 میلی دریکی از تخمدانها وجوده داره …وتخمدان دیگر فولیکول بالای 10 میلی موجود نیست ….حالا من چندباری که خواستم مراجعه کنم متاسفانه وقت دکتر برای من مناسب نیست ونمیتونم ببینمش لطف میکنین دراین مورد راهنمایی کنین که آیا میتونم لیزر چانه رو انجام بدم یانه
    لازم به ذکر هست که قبلا دکتر دیگه ای برای موها دارو داد ونرفتن تو آزمایش هم چیزی نشان نداد واونم گفت گیرنده موهای تو خودشون حساسن وربطی به پلی کیستیک نداره برو لیزر کن

  • رقیه محمدپور
    1401-03-12

    سلام وقت بخیر من سی وپنج سالمه کیست pcosبااکوهای داخلی دارم وهمراه باریزش موشدیدوباحساسیت وقندخون دارم لطفان راهنمایی کنید

  • فاطمه
    1401-03-10

    سلام وقتتون بخیر …من ازمایش و سونو دادم حدود یکسال پیش فهمیدم تخمدان پلی کیستیک دارم ، اضافه وزنم رو کم کردم و با مشورت متخصص زنان اسپیرونولاکتون و مدروکسی پروژسترون و متفورمین + آهن و هیرویت و گروه ویتامین ب و امپول بیوتین و… استفاده کردم. چند ماه پیش کرونا هم گرفتم و بخاطر کنکور استرس زیادی دارم … ریزش مو از چند سال پیش شروع شد ولی از بعد از کرونا شدید و شدید تر شد ، ب حدی که دیگه دست بهشون نمیزنم تا از ریشه کنده نشن … دکتر پوست رفتم گفت بخاطر کروناس دارو داد ولی الان هنوزم اینجوری میریزه … حدود ⅔ موهام ریخته و سرم خیلی خالی شده خیلی غصه شونو میخورم ، کوتاهشون کردم ولی بازم همچنان مثل قبله … اگر ممکنه بگید من چیکارکنم خواهش میکنم کمکم کنید، دیگه نمیدونم باید چیکارکنم و هر روز هم بیشتر و بیشتر میشه ریزش موهام

    • ناشناس
      1401-07-02

      سلام فاطمه جان، به نظرمن سعی کن واسه مشکلت کمتر از دارو استفاده بکنی و بیشتر رو سبک زندگیت تمرکز بکنی، راستش منم این مشکلو دارم و یه چن صبایی که دکتر میرفتمو اینا مشکل ریزش مو داشتم ولی الان که دارو مصرف نمیکنم کلا اثرش رفته، چون این مشکل با داروی خالی حل نمیشه و حتی اگه یه چیزایی رو بهتر بکنه صدتا لطمه میزنه به آدم و من کلا تو این زمینه زیاد با مصرف داروی تنها موافق نیستم، اینا از رو تجربمه، به هرحال اگه نظرمو پسندیدی و تو زمینه سبک زندگی سالم و تغذیه و اینا کمک خواستی من حتما کمکت میکن، تا باهم از پسش بر بیایم، من خیلی خوب میتونم درکت بکنم که چه حسی داری ولی رسیدن به اندام دلخواه و سالم حق ماس، پس من هستم و هروقت خواستی باتوجه به تجربیاتم میتونم راهکار بدم. من حدودا سه ساله که مبتلا شدم ولی این اواخر خودم بدون دارو به نتیجه رسیدمو تونستم به حداقل برسونمش. پس اگه سوالی داشتی هم حتما بپرس بهت کمک میکنم

    • الناز
      1401-07-25

      سلام عزیزم منم دقیقا همین مسکلو دارم۸ ی ساله انواع دکار رفتم زنان ،پوست ،داخلی و …ولی از هیچکدوم نتیجه نگرفتم از طب سنتی مشاوره گرفتم گفتن از یردی بیش از حد رحم دارم و پلی کیستیکم از عوارض اینه که با داروهای سنتی کلا برطرف میشه الان درمان طب سنتی وشروع کردم فعلا تا اینجا راضی ام شماهم حتما این کار رو انجام بدین.

  • زهرا
    1401-01-03

    سلام وقت بخیر من مشکل pco دارم بخاطر همین هم موهام میریزه دکتر زنان بهم دارو نداد متخصص مو هم هرچی نیرم فایده نداره

    • elahe026
      1401-03-30

      سلام زهرا جان، تنها راهی که وجود داره اینه که سبک زندیگتو تغییر بدی، همه وعده ای غذاییت به این صورت باشه (نیمی سبزی و فیبر، یک چهارم کربوهیدارت و یک چهارم پروتئین)
      به هیچ عنوان قند مصنوعی مصرف نکن، سعی کن از روغن های سالم تری استفاده کنی مثل ارده و کنجد و همیشه فعالیت داشته باشی، استرستو کم کن چون التهاب سمه برای پلیکیستیک
      تو باید پی سی او رو کنترل کنی تا ریزش موهات کم بشه مگر نه تموم نمیشه

  • فاطمه
    1400-12-12

    سلام خسته نباشید من تنبلی تخمدان دارم وریزش موی شدی که باعث کم پشتی شده وهمینطورآکنه وچربی پوست.دکتراسپیرونولاکتان وسیپروترون تجویزکرد امامشکل پوست وموی من رفع نشد مزوتراپی هم تاثیرکمی داشت به نظرتون داروی ساوپالمتوکمپلکس رواگه همراه این داروها مصرف کنم تداخل داره؟پیشنهادتون چیه هیچ پزشکی نتونست کمکم کنه

    • ناشناس
      1401-07-02

      سلام، منم این مشکلو دارم، متاسفانه این مشکل با داروی تنها حل نمیشه و بهترین راه اینه که تغذیه و کلا سبک زندگی سالم داشته لاشی و روزانه به طور منظم ورزش بکنی، من پیشنهاد میکنم اول پیاده روی بکن و اگه میخوای وزنت کنترل بشه از 35 دیقه کمتر نباشه و بعدش هم رب ساعت ورزشهای هوازی بکن و روی هم یه ساعت خوبه. و حتما حتما به میزان نون و برنجت توجه بکن و سعی کن مصرف ماکارونی و سیب زمینی و کلا چیزایی که تو این خانواده هست رو کاملا به حداقل برسونی. ولی یادت باشه اصلا نون و برنج رو حذف نکنی. خلاصه باید چیزایی که با آرد سفید درست میشن رو خیلی به حداقل برسونی به جز نون و برنج که اونم به اندازه باید مصرف بشه. به هیچ وجه شامتو دیر نخور و بعد وعده ها هم حتما حتما 10 دیقه قدم بزن تا قند و چربی غذا زیاد روک تاثیر منفی نزاره. فست فود رو کلا بزار کنار. سعی کن از غذاهای کم کالری و مقوی استفاده بکنی. همیشه به میان وعده هات توجه بکنو هیچوقت نزار گرسنه بمونی ولی درکل ایچی رو زیاد مصرف نکن حتی میوه… حتما شب سعی کن هرچی زودتر بخوابی و صبح هم حتما تا ساعت 9 الی 10 صبحونه بخوری. کلا سعی کن تحرک داشته باشی. خلاصه فقط در این صورته که میتونی مشکلت رو حل بکنی و میتونی در کنارش داروهات هم مصرف بکنی تا بهتر به نتیجه برسه.
      دوستان این راهکاراهایی که گفتم هم واسه کسایی که تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک دارن خیلی خوبه، حتما ازش استفاده بکنین، اگه بازم نیاز به کمک داشتین بپرسین و اگه من اطلاعی داشتم خوشحال میشم کمکتون بکنم چون داشتن اندام دلخواه و بدن سالم حق همه ی ماست پس به هم کمک کنیم و اینارو پشت سر بزاریم همه باهم

  • نیلو
    1400-12-10

    سلام من نظراتوخوندم ۲۶سالمه دوساله تنبلی تخمدان گرفتم به شدت موهام کم شده بیوتین هیرویت انواع ویتامین هارو استفاده کردم قرص هایی ام ک برای تنبلی دکترتجویزکرده استفاده‌ میکنم مرتب ولی خب متأسفانه بغلای سرم خالی شده چی کارکنم واقعا ناراحتم موهام قبلا خیلی پربود خیلی ناراحت شدم دیدم توکامنتا نوشتین برنمیگرده من فکرمیکردم شاید برگرده ولی مثل اینکه قراره طاس بشم???????

  • هدیه
    1400-10-19

    سلام وقت بخیر. من ۱۹ سالمه و مبتلا ب تنبلی تخمدان هستم علاوه بر ریزش مو موهام داره سفید میشه میتونه از عوارض تنبلی تخمدان باشه؟

  • زهرا
    1400-10-02

    سلام وقتتون بخیر
    این مریضی ایا قابل درمان هست برای باردار شدن
    درسته که میگن کسانی باچنین مشکلی مواجه هستن باردار نمیشن

    • ناشناس
      1402-01-29

      نه عزیزم من خودم همین مشکل رو داشتم ولی بعد از دوماه از عروسیم با این فکر که بچه دارنمیشم جلوش رو نگرفتم یهو دیدم حاملم خدا بزرگه

  • بدون نام
    1400-06-24

    سلام دخترم ۱۵ سالمه
    حدود دوسال از اخرین پریودم میگذره
    پریودم خیلی نامنظمه و یکی دوماه طول میکشه
    ولی اینبار ۴ ماه طول کشیده و هنوز پریود نشدم
    استرس و.. نداشتم
    ممکنه این سندروم رو داشته باشم؟
    هیچ موی زائد و جوشی ندارم فقط پریودم نامنظمه

    • گلی
      1401-07-06

      سلام من دکتر نیستم ولی شنیدم میگن تا ۱۸ سالگی حدودا طبیعیه نا منظمی‌ها ولی خواستین یه دکترم ببرینشون

  • پرستش
    1400-05-15

    سلام وقت بخیر ۲۲سالمه و از بچگی موهای خیلی پری داشتم از ۱۴ ۱۵سالگی شقیقه هام کم کم شروع به خالی شدن کردن تا الان که شده ۲۲سالم خیلی خالیتر شده و فقط فرق وسط میتونم بزنم تازه بازم فرقمم زیاد پر پشت نیستو یوقتایی مشخصه… درضمن روز به روز دارم تپل تر میشم.. درمورد قاعدگی هم یادمه از بقیه دوستام دیرتر پریود شدم و تاالانم مثلا چندماه تاریخ ۱۸هم پریود شدم چندماه ۳٠یم تقریبا نامنظمه جوش صورت هم که همیشه دارم چرکی و درد ناک… اینا میتونه دلایلش تخمدان پلیکیستیک باشن؟؟ ریزش موهام خیلی مهمه درمان میشه؟؟

  • زهرا
    1400-03-19

    سلام من 19سالمه یک ساله ازدواج کردم دچار پلی کیستیک شدم از سه سال پیش 6ماه اول رو سپسترون کامپاند استفاده کردم اصلا فایده نداشت زیاد میشد تعداد کیست هام و بعد تحت نظر دکتر 6ماه پروژسترون استفاده کردم کنترل میکرد که زیاد نشه الان نزدیک 2ماه هست که کپسول پونیکا رو مصرف میکنم باعث شده که کیستام کمتر بشن

    • زهرا
      1400-07-20

      سلام عزیزمabout_pcosرو دنبال کن تازه زدم منم مث شمام

    • Hakimeh_mousavi
      1401-02-11

      سلام ..ببخشید من طول درمانم ۴ ماهه..اما۲ ماه بیشتر نتونستم قرص سیتروپروکامپاند استفاده کنم ..کیست ریز دارم…اما در طول این دو ماه موهای زائد رشد نکردن

  • سارا
    1400-02-29

    سلام
    ۱۷ سالمه و مجردم‌، همش پریود میشدم و رفتم دکتر متوجه شدم کیست تخمدان دارم .با خوردن قرص های جلوگیری از بارداری کیستم از بین رفت .
    از بعدش پریودم نامنظم میشد .
    تا هنگامی که کلا پریودم قطع شد.
    رفتم سوسونوگرافی متوجه شدم pco هستم ، دکتر برا پریود شدنم دوتا آمپول پروژسترون داد و فقط یع ماه پریود شدم و کیست تخمدانم از بین رفته الان کاملا.
    اما دوباره‌ ۲ ماه گذشته نه پریود شدم ، و آمپول پروژسترون باعث شدع همش درد سینه دارم.
    بنظرشمابا چه درمانی پریود بشم ؟؟؟
    آیا برا بارداریم در اینده مشکل سازه؟؟؟

    • گلی
      1401-07-06

      سلام سارا جان من دکتر نیستم ولی میگن این قضیه درد سینه طبیعی نیست خیلی خدایی نکرده یهو مشکلی ایجاد میکنه حتما با دکترت مشورت کن داروی مربوط به این قضیه رو بهت بده که شاید گل مغربی بنویسه برات منم چون همینطوری میشدم با قرصا دوفاستون ولی حالا سرخود یه وقت نخور بازم برو حتما به دکتر بگو ببین چی میده برات

  • ...
    1400-02-27

    سلام با سونوگرافی هم تشخیص داده میشه؟

  • فرانک
    1399-11-21

    سلام. ۳۰ سالمه. مدت تقریبا شش ماهه که قرص سیپرترون کامپاند مصرف میکنم چون مبتلا به پلی کیستیک هستم طبق نظر پزشک زنان و سه ماهه که زینک پلاس و متفورمین و قرص های اهن، فولیک اسید و اسپیرونولاکتون طبق نظر دکتر غدد مصرف میکنم.در ضمن از همون مدت ۳ ماه پیش بیماری کرونا گرفتم به طور کل در حال حاضر هنوز ریزش شدیدی دارم و اصلا کم نشده .از اونجایی که این داروها برای درمان تجویز شده اند امکان داره برای من نتیجه نداده باشه و یا نتیجه عکس داده باشه؟‌ تا کی اینارو باید استفاده کنم؟

    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.

  • M
    1399-11-01

    سلام وقتتون بخیر. من 17 سالمه و 6 ماهه ازدواج کردم.من امروز برای ریزش مو هام رفتم پیش متخصص و برام سنوگرافی رحم و..نوشتن و نوشتن بررسی از نظر PCO حالا یه چیزایی فهمیدم که چرا نوشتن.ولی من پریودی هام منظمه.موهای زائد هم دوتا زیر چانه و دو سه تا دور ناف فقط دارم که ضخیم هستش .همین علائم رو دارم فقط حالا به نظرتون من کیست تخمدان دارم؟اگه اره باعث چی میشه؟؟

    • پارسا
      1399-11-13

      با سلام و وقت بخیر

      برای دریافت پاسخ این سوالات باید به پزشک متخصص زنان مراجعه فرمایید. در کلینیک پارسا فقط متخصص پوست و مو و جراحی هست و صلاحیت پاسخ این پرسش ها فقط با پزشک متخصص مربوطه هست.

      • پری
        1399-12-13

        با سلام و عرض ادب
        آیا این مشکل پلی کیست قابل درمان هست؟ یا فقط میتوان با دارو جلوگیری کرد؟!
        و اینکه چند درصد احتمال نازایی وجود داره!

        • طاهره
          1400-01-30

          سلام پلی کیستیک قابل درمان نیست فقط با دارو و کاهش وزن میشه کنترلش کرد احتمال باردار شدنتون با کنترل این بیماری هست ولی وقتی اقدام نکنید ب درمان خب قطعا عوارضش پابرجاست برای بارداری اول این بیماری رو کنترل کنید

    • طاهره
      1400-01-30

      سلام عوارض متعدد خودشو داره که یکیش نازایی هست اما جای نگرانی نیست پیش ماما یا متخصص زنان برو طبق تشخیص و میزان کیستیک بودنت بهت دارو میده موثر ترین روش کم کردن وزنته که علائم بیماری تا حد زیادی بهبود پیدا میکنه

  • زهرا
    1399-10-17

    سلام من ۳۲ سالمه و مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستم انواع قرص جلوگیری رو استفاده کردم ولی متاسفانه حالمو بد میکنه تهوع شدید میده و نمیتونم بخورم ولی جوش هایی زیاد صورت که میزنم و ریزش مو شدیدم خیلی آزارم میده بااین تفاسیر چه درمانی رو شما پیشنهاد میکنید برای کنترل پلیکیستیک؟

    • پارسا
      1399-11-13

      با سلام و وقت بخیر

      عزیزم پاسخ پرسش های مربوط به بیماری PCO فقط از طریق مراجعه به پزشک متخصص زنان بدست میاد یا مطالعه سایت های مرتبط با بیماری های زنان. که البته پیشنهاد می شود به صورت حضوری به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

    • شیما صادقی
      1400-10-30

      سلام وقت به خیر من حدود ۵ ماهه پریودهام ۳ روز‌ تموم میشه و از همون موقع هم روحیه و حالت افسردگی پیدا کردم ازمایش دادم فقط پرولاکتین بالا داشتم علت چی میتونه باشه و تا الان که ۳۴ سالمه قرص ضد بارداری نخوردم

  • اناهیتا
    1399-10-12

    سلام خسته نباشید من یه دختر 20 ساله هستم ریزش مو شدید ، کف سرچرب،وموهای زائده زیادی در صورتم دارم.خواستم بدونم ریزش من میتونه ناشی از افزایش تسترون باشه یانه؟ اگر هست موی ریخته شده بعد از درمان قابل بازگشته؟

    • پارسا
      1399-10-13

      با سلام و وقت بخیر

      برای تشخیص این مورد باید بصورت حضوری معاینه شده و بعد از انجام آزمایشات نسبت به درمان اقدام کنید. ریزش موی ناشی از بیماری برگشت پذیر است اما ریزش موی ارثی و هورمونی خیلی قابل برگشت نیست.

  • بهاره
    1399-07-07

    سلام موهایی که بر اثر pco نازک شده آیا بعد از مصرف دارو به ضخامت قبل برمیگرده؟و اینکه ایا موهایی که ریخته شده با مزوتراپی یا پی ار پی مجدد رشد میکنه؟
    مرسی از وقتی که میگذارین

    • پارسا
      1399-09-20

      عرض ادب و احترام

      خیر برگشت ضخامت با مصرف دارو و درمان ممکن نیست. به طور قطع نمی توان در مورد پرسش دوم شما نظر داد ولی احتمال آن بسیار کم است.

    • آذر
      1400-02-14

      سلام خانوم
      من هم ریزش مو شدید دارم مزوتراپی و پی ار پی انجام دادم خیلی از موهای سرم درومدن ولی چون ریزش مو داشتم ریختن رفتم ازمایش و سونوگرافی سندروم تخمدان pco داشتم تسترون و پرولاکتون زیاد بود تحت نظر دکتر دارو مصرف کردم بعد یک ماه باز سونوگرافی انجام دادم سندروم تخمدان pco این سری خفیف گزارش شد برای کنترل باززدارو مصرف میکنم همزمان جلسه پی ار پی میرم ولی چون هنوز ریزش مو دارم موهای درومده میریزن ولی خیلی مو از سرم درومده که تصمیم دارم همزمان با متخصص زنان، متخصص پوست معتبر برم
      همینکه کنار پی ار پی قرص سیستن b6, هیرویت، امپول بیوتین بپانتین، زینک پلاس امپول b12 مصرف میکنم
      حالا من چون یک ماهه که متوجه سندروم تخمدان شدم و قرص مصرف میکنم امیدوارم که از این به بعد ریزش موهام بیشتر کنترل بشه،اون موقع موهای درومده هم دیگه نمیریزن، من موهام خیلی چرب میشدن الان چربی موهام خیلی کنترل شده ،من اگه اول ازمایش و سونو میرفتم مطمعنان الان بیشتر نتیجه گرفته بودم ۶ماه جلسه مزوتراپی و پی ارپی هیچ شد ولی بازم موی رشد تازه درمومده رو سرم زیاد هست که تلاشم اینه اونا نریزن و درمانمو ادامه میدم
      همه اینارو گفتم بگم ناامید نشو درمانتو پیش متخصص زنان و متخصص پوست معتبر ادامه بده

    • سارا
      1400-09-04

      ببخشید این بیماری مال چه گروه سنی هست؟

  • حدیثه
    1399-06-07

    خیر

    • مریم
      1401-08-07

      سلام من ۲۷ سالم تخمدان تنبلی کیسک دارم ریزش مو دارم کمکم کنید

  • حدیثه
    1399-06-06

    سلام وقت بخیر 21 سالمه ریزش موی من از پنج سال قبل شروع شد تا قبل از اون اصلا موهام نمیریخت حتی در حد ریختن طبیعی مو ولی از پنج سال پیش موهام شروع کرد به ریختن طبیعی الان نزدیک چند ماه است که موهام تا قبل از حمام زیر 50 تا میریزه یعنی طبیعیه ولی در حمام موهام بین 100 تا 150 میریزه حتی بعد حمام هم موهام دوباره میریزه بازم بین 100 تا 150 واقعا واسم سوال شده علت چیه؟ یک یک ماهی هم هست که قرص زینک پلاس و اهن مصرف میکنم و نزدیک 15 روز ویتامین د3

    • پارسا
      1399-06-07

      با سلام و وقت بخیر

      داروهایی که مصرف می کنید رو پزشک تجویز کرده ؟

+مشاهده بیشتر