آبرسانی به پوست

آبرسانی پوست چیست ؟ | روش ها، مراحل، مزایا و هزینه

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات پاکسازی پوست

همه ما می‌دانیم که حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست چقدر برای حفظ جوانی و شادابی مهم است. روش های زیادی برای آبرسانی به پوست وجود دارند؛ از شیوه‌های خانگی با مواد آشپزخانه گرفته تا روش‌های موثر و پیشرفته کلینیکی. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی کنیم به جدیدترین روش های آبرسانی کلینیکی پوست و مروری بر مبحث آبرسانی داشته باشیم.

آبرسانی پوست چیست ؟

پیش از این که به سراغ روش های آبرسانی پوست برویم، باید ببینیم که اصلاً منظور از آبرسانی چیست ؟ آبرسانی به معنی رطوبت دادن به پوست است. پوست مثل هر ارگان دیگری در بدن نیاز به آب و رطوبت دارد. اگر رطوبت کافی به پوست نرسد، پوست کم آب می‌شود. البته توجه داشته باشید که پوست کم آب و پوست خشک با هم تفاوت دارند.

تفاوت پوست کم آب و پوست خشک

بیشتر ما پوست کم آب و پوست خشک را یکسان می‌پنداریم، در صورتی که این دو کاملاً باهم متفاوت‌اند. کم‌آبی پوست ناشی از کمبود آب است و خشکی پوست ناشی از چربی طبیعی پوست. همچنین باید بدانید که پوست خشک یک نوع پوست است ولی کم‌آبی پوست یک مشکل پوستی است. به طور کلی ۴ نوع پوست داریم، معمولی، خشک، چرب و ترکیبی. معمولاً شما با یکی از این انواع پوست به دنیا می‌یایید ولی افزایش سن و تغییر فصل ممکن است باعث تغییر نوع پوست شما شود.

سطح پوست ما را لایه‌ای از چربی طبیعی که سبوم نام دارد می‌پوشاند. سبوم لایه‌ای نازک روی پوست تشکیل می‌دهد که دو فایده مهم دارد: اول این که از رشد میکروب‌های مضر جلوگیری می‌کند و دوم این که نمی‌گذارد رطوبت پوست کاهش یابد.

در برخی افراد به دلایل مختلف (ارثی، آب‌وهوایی، افزایش سن و …) تولیدات چربی پوست کم‌تر است. این افراد پوست خشکی دارند. اما کم آبی یا دی‌هیدریشن با پوست خشک متفاوت است. پوست کم آب لزوماً پوست خشکی نیست. کم آبی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که رطوبت موجود در لایه‌های سطحی پوست کاهش یابد. این مسئله باعث می‌شود که پوست خسته و کدر به نظر برسد.

پوست کم آب پوست خشک
یک مشکل موقتی و قابل درمان یک نوع پوست که دائمی است.
ناشی از علل خارجی ژنتیکی و ارثی
ناشی از ناتوانی در حفظ رطوبت ناشی از تولیدات کم چربی طبیعی
قابل درمان با بهبود رژیم غذایی و روش های آبرسانی پوست غیرقابل تغییر است ولی می‌توان با روش‌هایی شرایطش را بهبود بخشید.

چرا پوست کم آب می‌شود ؟

این مسئله می‌تواند علل زیادی داشته باشد. مثلاً اگر در طول روز آب و مایعات کمی بنوشید، پوست‌تان کم آب می‌شود. در فصل تابستان گرمای هوا و تابش خورشید باعث کم آبی پوست می‌شود. عرق کردن در حین ورزش و تحرک، آب بدن را کاهش می‌دهد. با افزایش سن نیز توانایی پوست برای حفظ رطوبت لایه‌های سطحی کاهش می‌یابد.

حفظ رطوبت برخی اجزای ساختاری پوست مثل هیالورونیک اسید انجام می‌شود. این اجزای پوست با جذب و حفظ مولکول‌های آب، رطوبت پوست را حفظ کرده و از کم آب شدنش جلوگیری می‌کنند. از حدود ۳۰ سالگی به بعد، آرام آرام اجزای ساختاری پوست مثل هیالورونیک اسید کاهش می‌یابند و توانایی پوست برای حفظ رطوبت کم می‌شود. به این ترتیب پوست خسته و کدر به نظر می‌رسد و چین و چروک‌های سطحی پدیدار می‌شوند.

هرچه سن بالاتر می‌رود، باید به پوست خود برای حفظ رطوبت کمک بیشتری بکنید. این جاست که روش های آبرسانی پوست به کمک شما می‌آیند. خوب است که از محصولات آبرسان به صورت روزمره استفاده کنید ولی آبرسانی عمیق‌تر تنها با روش‌های کلینیکی میسر است.

سایر دلایل کم آبی پوست عبارت‌اند از:

  • شست‌وشوی بیش از اندازه،
  • استفاده شوینده‌های قوی و نامناسب،
  • عدم استفاده از محصولات مرطوب کننده،
  • عدم استفاده از محصولات ضد آفتاب،
  • استرس و شرایط روانی.

آبرسانی به پوست

علایم کم آبی پوست چیست ؟

علایمی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، از کم آبی پوست حکایت دارند. به کمک این علایم می‌توانید خشکی پوست را از کم آبی پوست تشخیص دهید:

خارش پوست

اگر دقت کرده باشید، بعد از آفتاب گرفتن یا اسکی کردن احساس خارش شدیدی دارید. آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم و عواملی مثل باد می‌توانند باعث کم آبی پوست و متعاقب آن خارش شوند. معمولاً همراه با این خارش، پوسته پوسته شدن هم اتفاق می‌افتد، با وجود این که پوست چربی کافی دارد.

حساس شدن پوست

خشکی و کم آبی پوست از علل زمینه‌ای ایجاد پوست‌های حساس هستند. وقتی سد حفاظتی پوست از بین برود، نمی‌تواند به خوبی از خود در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت کند. به این ترتیب آلاینده‌ها و میکروب‌ها به پوست نفوذ کرده و باعث التهاب و افزایش حساسیت پوست می‌شوند.

پوست خسته و افتاده

 اگر پوست شما حالت افتاده یا خسته پیدا کرده است احتمالاً دچار کم آبی شده است. کم آبی باعث مختل شدن برخی فعالیت‌های پوست مثل تقسیم سلولی می‌شود. به این ترتیب سلول‌های مرده در لایه شاخی خارجی پوست تجمع می‌یابند. این باعث کدر شدن پوست و بسته شدن منافذ پوستی می‌شود.

چین و چروک‌های ظریف

 به آرامی پوست روی گونه خود را نیشگون بگیرید و بفشارید. اگر خطوط ظریفی پدیدار شد یا بعد از رها کردن پوست به سرعت به حالت اول بازنگشت، احتمالاً پوست‌تان دچار کم آبی شده است.

علائم پوست کم آب

طریقه آبرسانی صحیح به پوست

اولین قدم برای آبرسانی پوست، نوشیدن آب است. رطوبت پوست شما از طریق آب داخل بدن تامین می‌شود. سعی کنید ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید. یادتان هم باشد چای و قهوه برای تامین آب بدن مناسب نیستند. این مواد خاصیت ادرار آوری دارند و حتی می‌توانند باعث کم آبی بدن هم بشوند.

در دومین قدم باید از توصیه‌های زیر پیروی کنید :

  • عدم مصرف الکل، قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های کافئینی،
  • دوری از دخانیات (سیگار، قلیان و …)،
  • ورزش منظم،
  • نوشیدن آب در حین ورزش (هر ۲۰ دقیقه چند قلپ) و جبران آب از دست رفته بعد از ورزش،
  • خواب کافی،
  • افزایش مصرف غذاهای گیاهی، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات.

پوست کم آب را چگونه درمان کنیم ؟

در این جا باید به یک حقیقت مهم هم اشاره کنیم. درست است که نخوردن آب قطعاً باعث بدتر شدن شرایط پوست‌تان می‌شود، ولی برای اصلاح کردن شرایط کنونی پوست باید از روش های سطحی آبرسانی پوست استفاده کنیم. یعنی اگر پوست‌تان دچار کم آبی شده، ممکن است افزایش نوشیدن آب نتواند شرایط کنونی پوست‌تان را اصلاح کند.

روش های آبرسانی پوست متنوع هستند و انتخاب یکی از آن‌ها بستگی به نیاز شما دارد. در روش های آبرسانی کلینیکی برای انجام آبرسانی موثر کارهای دیگری مثل لایه برداری هم انجام می‌شود. در کلینیک پارسا از روش های گوناگونی برای بازیابی جوانی یا شادابی از دست رفته پوست استفاده می‌کنیم. در ادامه دو مورد از پرطرفدارترین روش های آبرسانی و جوانسازی پوست را معرفی کرده‌ایم.

آبرسانی با پاکسازی پوست

در کلینیک پارسا خدمات پاکسازی پوست فقط محدود به تمیز کردن پوست و لایه‌برداری معمولی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از مراقبت‌های پوستی بسیار مفید در یک بسته‌ است. آبرسانی یکی از مراحل مهم پاکسازی پوست است، برای همین می‌توانیم این روش‌ را یکی از انواع روش های آبرسانی پاکسازی پوست به حساب بیاوریم. مراحل پاکسازی پوست به شرح زیر است :

مرحله اول: برداشت سلول‌های مرده (اگزفولیشن)

لایه‌ی سطحی پوست از سلول‌های مرده یا شاخی شده تشکیل شده است. در پوست کم آب میزان تقسیم سلولی کاهش می‌یابد. برای همین سلول‌های مرده‌ی روی سطح پوست به شکل طبیعی نمی‌ریزند و روی پوست انباشته می‌شوند. برای این که شادابی و درخشش پوست را بازیابی کنیم و بتوانیم آبرسانی موثری در مراحل بعد داشته باشیم، البته باید سلول‌های مرده پوست را لایه برداری کنیم.

مرحله دوم: پاکسازی آلودگی‌ها و چربی‌ها

در پوستی که دچار کم آبی شده است، تجمع سلول‌های مرده و چربی‌های طبیعی پوست باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. بسته شدن منافذ هم باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود. پاکسازی منافذ پوست با شست‌وشوی ساده میسر نمی‌شود و نیاز به مواد خاصی دارد. حتی بسیاری از اسکراب‌ها و لایه‌بردارها هم نمی‌توانند منافذ را تمیز کنند.

مرحله سوم: آبرسانی، تغذیه و بهبود خونرسانی

در مراحل پایانی پاکسازی پوست به کمک روش های آبرسانی پوست مانند دستگاه گالوانیک و ماسک‌های صورت مخصوص، رطوبت از دست رفته پوست را جبران می‌کنیم. در این مرحله با استفاده از سرم‌ها و لوسیون‌ها مخصوص و همچنین ماساژ درمانی به تغذیه و خونرسانی بهتر پوست نیز کمک می‌کنیم. مجموعه‌ی این روش‌ها باعث بهبود قوام، بافت و رنگ پوست می‌شوند.

علائم پوست کم آب

مزایای پاکسازی پوست

  • روش های پاکسازی و آبرسانی پوست به شکلی طراحی می‌شوند که با نوع پوست شما سازگاری داشته باشند.
  • این درمان برای تمام افراد در تمام سنین مفید است. هرچه پاکسازی و آبرسانی را در سنین پایین‌تری آغاز کنید، اثرات پیشگیری کننده آن بر پیری پوست موثرتر خواهد بود.
  • پاکسازی در کلینیک پارسا توسط پزشکان متخصص پوست طراحی شده و با نظارت آن‌ها صورت می‌گیرد. برای همین اثرگذاری بالا و خطرات بسیار کمی دارد.
  • پاکسازی پوست با لایه‌برداری، حذف سلول‌های مرده و آبرسانی باعث شادابی، درخشندگی و محو شدن خطوط ظریف صورت می‌شود.

آبرسانی پوست با هیدرودرم ابریژن

یکی از بهترین روش های آبرسانی به پوست هیدرودرم ابریژن است. در هیدرودرم از تکنیکی بسیار پیشرفته استفاده می‌شود که افیوژن پوستی همزمان نام دارد. یعنی همزمان سه درمان بر روی پوست شما انجام می‌شود:

  • لایه برداری موثر بدون استفاده از کریستال‌ها،
  • ماساژ کششی با سیستم وکیوم یا مکنده،
  • تکنیک آبرسانی پیشرفته با بهره‌گیری از سرم آنتی اکسیدانی.

مراحل هیدرودرم ابریژن در کلینیک پارسا به شرح زیر است :

مرحله ۱: سم‌زدایی

سم زدایی یکی از مراحل منحصر به فرد هیدرودرم است. در این مرحله سیستم لنفاوی پوست را تخلیه کرده و خونرسانی پوست را بهبود می‌بخشیم. سم‌زدایی به ما کمک می‌کند که آبرسانی فوق‌العاده موثری در مراحل بعد انجام دهیم و کاری می‌کند که اثرات درمانی ماندگارتر شوند.

مرحله ۲:  پاکسازی و لایه‌برداری

لایه برداری در هیدرودرم برخلاف روش‌های قدیمی‌تر مثل میکرودرم ابریژن با دقت خاصی انجام می‌شود. در این روش فقط خارجی‌ترین لایه‌ی پوست که از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده ساخته شده است برداشت می‌شود. این لایه «استراتوم کورنیوم» نام دارد و همان لایه‌ای است که بدن به طور طبیعی تلاش می‌کند از شرش خلاص شود. در هیدرودرم همزمان با لایه برداری پوست را پاکسازی و تغذیه می‌کنیم. با استفاده از هوای فشرده، سرمی حاوی گلوکوزامین، لاکتیک اسید و عصاره‌های گیاهی مفید روی پوست پاشیده می‌شود. این سرم باعث جدا شدن لایه شاخی، پاکسازی آلودگی‌ها و همچنین رساندن مواد مفید به پوست می‌شود.

مرحله ۳: افزودن مواد شفاف کننده

در این مرحله با استفاده از اسیدهای ملایمی مانند گلیکولیک و سالیسیلیک اسید پوست را شفاف و درخشان می‌کنیم. اسیدهای نامبرده می‌توانند منافذ بسته شده‌ی پوستی را باز کنند و برای درمان پوست‌های چرب و پوست‌های متسعد آکنه بسیار مفید هستند. پوست‌های کم آب نیز معمولاً منافذ بسته‌ای دارند، برای همین این مرحله بسیار مفید است.

مرحله ۴: استخراج

مرحله‌ی چهارم نیز نوعی پاکسازی است. در مراحل قبل از سرم و اسیدهایی استفاده کردیم، لایه برداری موثر انجام داده‌ایم و منافذ پوستی را باز کرده‌ایم. حالا وقت این است که آلودگی‌ها، سلول‌های مرده و لایه‌های برداشته را از روی پوست جمع آوری کنیم تا بتوانیم در مراحل بعد آبرسانی عمیق و موثری انجام دهیم. دستگاه استفاده شده در هیدرودرم دارای قابلیت مکش یا وکیوم است. وکیوم دستگاه همزمان با استخراج موارد گفته شده، پوست را ماساژ داده و خونرسانی را بهبود می‌بخشد.

مرحله ۵: آبرسانی

در مرحله‌ی پنجم پوست شما آماده دریافت مواد مغذی و آبرسانی است. در این مرحله از کوکتل یا سرمی مخصوصی استفاده می‌کنیم که سرشار از مواد آنتی‌اکسیدانی و آبرسان است. همچنین می‌توان در کوکتل از سرم درمابیلدر (ماده پروتئینی ضدپیری) یا بریتنول (درمان لکه‌های پوستی) استفاده کرد. این ترکیب درمانی موثر باعث شده که هیدرودرم به یکی از بهترین روش های آبرسانی و جوانسازی پوست تبدیل شود.

مرحله ۶: نوردرمانی

در مرحله‌ی آخر با استفاده از نور LED قرمز و مادون قرمز، التهاب پوست را کاهش داده و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنیم. اگر پوست شما مستعد آکنه و جوش باشد، می‌توان از LED آبی استفاده کرد و باکتری‌های عامل آکنه را از بین برد.

LED تراپی

مزایای هیدرودرم ابریژن

  • این روش جوانسازی برای تمام انواع پوست مناسب است.
  • سرم استفاده شده در هیدرودرم برای آبرسانی عمیق، مدیریت آکنه‌ها و رفع علایم پیری پوست بسیار موثر است.
  • از این روش می‌توان برای بهبود آسیب‌های ناشی از آفتاب، زخم‌ها و اسکارها و برخی علایم پیری پوست استفاده کرد.
تاریخ انتشار : 1400-12-15
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ناشناس
    1400-12-04

    آدرس و قیمت می‌فرماید

+مشاهده بیشتر