ضایعات عروقی پوست

رفع ضایعات عروقی پوست با لیزر PDL

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات جوانسازی پوست

ضایعات عروقی از جمله مشکلات شایع پوستی هستند که طیف وسیعی از انواع ضایعات را شامل می‌شوند. از خال‌های لکه شرابی (پورت واین) گرفته تا ماه گرفتگی‌ها، تلانژکتازی، واریس و خال‌های عروقی شبکه‌ای که در شکل‌ها و شدت‌های مختلف مشاهده می‌شوند. نوین‌ترین و موثرترین راه برای رفع ضایعات عروقی تکنولوژی PDL (Plused dye laser) است که امروز می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

رفع ضایعات عروقی پوست

اکثر ضایعات عروقی پوست خطری برای سلامتی و تندرستی شما ندارند، اما می‌توانند در زیبایی، سلامت روان و روابط اجتماعی شما اختلال ایجاد کنند. بسیاری از افراد مبتلا، از ضایعات پوستی خود خجالت می‌کشند. متاسفانه افراد ناظر گاهی این ضایعات عروقی را بیماری‌های پوستی واگیردار در نظر می‌گیرند و ممکن است برخورد مناسبی نسبت به شما نشان ندهند. به همین خاطر رفع موثر و ایمن ضایعات پوستی همواره از دغدغه‌های پزشکان زیبایی و متخصصان پوست و مو بوده است.

از حدود ۳ دهه‌ی پیش، انواع و اقسام لیزرها برای رفع ضایعات عروقی پوست مورد مطالعه قرار گرفتند. در ابتدا لیزرهای روبی و آرگون استفاده شدند که توفیقی نداشتند. لیزرهای کربن دی اکسید نیز چندان موثر نبودند و حداقل توصیه می‌شود که برای مراحل ابتدایی درمان ضایعات عروقی پوست از آن‌ها استفاده نشود.

از سال ۱۹۸۹ تا کنون پژوهش‌ها و مطالعات زیادی روی لیزر PDL انجام شده و تقریباً تمامی نتایج نشان می‌دهند که این لیزر بهترین راه رفع ضایعات عروقی پوست است. به جز PDL گاهی از لیزرهای الکساندریت با پالس بلند و لیزرهای ND:YAG هم برای درمان ضایعات عروقی مانند لکه‌های شرابی، ضایعات حجیم عروقی و تلانژکتازی سیاهرگ‌های پا استفاده می‌شود.

ضایعات پوستی

رفع ضایعات عروقی با لیزر PDL

لیزر PDL اولین دستگاهی است که به طور اختصاصی برای رفع ضایعات عروقی پوست طراحی شده است. این تکنولوژی امروزه در علم درماتولوژی به عنوان بهترین راه رفع ضایعات عروقی پوست مانند ماه‌گرفتگی‌ها، لکه‌های شرابی (پورت واین) و تلانژکتازی‌های زیر پوستی شناخته می‌شود. البته این لیزر کاربردهای بسیار بیشتری دارد و در رفع انواع ضایعات عروقی پوست موثر است. کمی جلوتر راجع به ضایعات قابل درمان با لیزر PDL صحبت کرده‌ایم. اما ابتدا بیایید نحوه‌ی کار این تکنولوژی را با هم مرور کنیم.

لیزر PDL چگونه کار می‌کند ؟

اساس کار تمام دستگاه‌های لیزر تولید یک پرتوی نوری متمرکز و پرانرژی با یک طول موج ثابت است. طول موج تعیین کننده‌ی میزان جذب انرژی نوری توسط یک جسم در برخورد لیزر با آن جسم است. مثلاً طول موج لیزر الکساندریت که برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود، ۷۵۵ نانومتر است. پرتوی لیزر الکساندریت وقتی به پوست برخورد می‌کند بیشتر از هر چیز جذب رنگدانه‌هایی به نام ملانین می‌شود. ملانین در پوست و فولیکول‌های مو وجود دارد ولی چون مقادیر آن در فولیکول مو بسیار بیشتر است، بیشترین جذب انرژی لیزر توسط فولیکول اتفاق می‌افتد. انرژی نوری جذب شده توسط فولیکول به انرژی گرمایی تبدیل شده و باعث از بین رفتن فولیکول موساز و رفع موهای زائد می‌شود.

در لیزر PDL نیز همین اتفاق می‌افتد. این لیزر پرتویی به رنگ زرد با طول موج ۵۷۷ تا ۵۹۵ نانومتر تولید می‌کند. پرتوی لیزری PDL نفوذ بسیار بالایی در پوست دارد و به طور اختصاصی تنها بر روی هموگلوبین‌ها اثر می‌گذارد. به این ترتیب انرژی پرتوی PDL جذب هموگلوبین موجود در ضایعات عروقی شده و آن‌ها را از بین می‌برد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پرتوهای لیزر PDL (با نام Dye در تصویر) دقیقاً تا جایی نفوذ می‌کنند که عروق خونی پوست در آن لایه قرار گرفته‌اند. به این ترتیب لیزر به شکل موثری از لایه‌های سطحی پوست عبور می‌کند و آن قدرها هم عمیق نفوذ نمی‌کند که به ساختارهای زیرین پوست آسیب بزند.

چون پرتوی لیزر جذب هموگلوبین موجود در ضایعات عروقی می‌شود، بافت‌های اطراف و دیواره‌ی عروق خونی آسیبی نمی‌بینند. برای همین عوارضی همچون خونریزی و آسیب‌های بافتی به حداقل ممکن می‌رسند. از بین روش‌های لیزری برای رفع ضایعات عروقی پوست ، لیزر PDL کمترین احتمال ایجاد زخم‌ را دارد.

ضریب نفوذ لیزر PDL

کاربردهای لیزر PDL

تا به اینجا از چند مورد از ضایعات عروقی مثل تلانژکتازی یا لکه‌های شرابی نام بردیم. در فهرست زیر تمام ضایعات عروقی قابل درمان با لیزر PDL را مشاهده می‌کنید که در مورد هر کدام به اختصار توضیحی داده‌ایم:

لکه‌های شرابی یا پورت واین

این ضایعات عروقی می‌توانند اکتسابی یا مادرزادی (ماه گرفتگی) باشند. میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق یک لکه‌ی شرابی بزرگ بر روی سرش داشت که بسیار معروف است. لیزر PDL به خوبی می‌تواند در رفع ضایعات عروقی پورت واین موثر باشد. بیش از ۲۵ درصد از قرمزی این لکه با ۱ تا ۳ جلسه درمانی کاهش می‌یابد و بعد ۱۰ جلسه می‌توان به بهبودی کامل رسید.

همانژیوم مویرگی یا توت فرنگی

همانژیوم به تومورهای خوشخیم پوستی گفته می‌شود که از دیواره‌ی عروق پوست منشاء می‌گیرند. این ضایعات انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها همانژیوم توت فرنگی یا مویرگی است. حدود ۹۰٪ از این همانژیوم‌ها به درمان PDL پاسخ بسیار خوبی می‌دهند.

تلانژکتازی سیاهرگ‌های پا

در پزشکی به گشاد شدن عروق تلانژکتازی می‌گویند. این ضایعات بسیار شایع هستند و بیشتر در حفره‌ی پشت زانو و با شیوع کمتر در پشت ساق‌ها یا ران‌ها مشاهده می‌شوند. PDL به قدری خوب روی تلانژکتازی سیاهرگ‌های پا جواب می‌دهد که تنها در ۱۰ درصد موارد ممکن است به رفع کامل این ضایعات عروقی نرسیم.

تلانژکتازی صورت

گشاد شدگی مویرگ‌های صورت معمولاً به شکل یک لکه‌ی قرمز رنگ روی گونه‌ها، اطراف بینی یا روی بینی مشاهده می‌شوند. لیزر PDL می‌تواند به طور کامل این ضایعات را برطرف کند؛ اما ممکن است باعث ایجاد کبودی‌ شود. البته این کبودی‌ها خطرناک نیستند و معمولاً در عرض یک هفته برطرف می‌شوند.

از لیزر PDL به جز رفع ضایعات عروقی پوست برای درمان ضایعاتی همچون اسکار یا جای زخم، رفع قرمزی پایدار ناشی از آکنه روزاسه یا جراحی زیبایی بینی و همچنین بهبود ضایعات بیماری پسوریازیس استفاده می‌شود.

رفع ضایعات عروقی

عوارض و خطرات احتمالی

درد

 معمولاً بعد از درمان PDL احساس درد نخواهید داشت و در طول درمان ممکن است کمی درد را تجربه کنید. در صورتی که تحمل درد برایتان دشوار است، می‌توانیم از بی‌حسی موضعی استفاده کنیم.

واکنش‌ های پوستی

بسیاری از بیماران، واکنش‌های پوستی موقت و مختصری را تجربه می‌کنند؛ مواردی مانند کبودی، سفید شدن یا پوسته پوسته شدن ناحیه‌ی درمان شده. این عوارض به ما نشان می‌دهند که لیزردرمانی موثر واقع شده است. واکنش‌های پوستی معمولاً به سرعت برطرف می‌شوند.

حساسیت به نور

بعد از لیزر درمانی به مدت ۶ ماه مستعد آفتاب سوختگی هستید. برای همین محافظت از ناحیه درمان شده در برابر نور خورشید به کمک البسه یا کرم‌های ضد آفتاب ضروری است.

تغییر رنگ پوست

تغییر در رنگدانه‌های پوستی در حدود ۳ درصد از بیماران مشاهده می‌شود. حال این تغییر می‌تواند به شکل لکه‌های روشن (هایپو پیگمنتشن) یا لکه‌های تیره (هایپر پیگمنتیشن) باشد. لکه‌های تیره‌ی پوستی شایع‌ترین عوارض درمان PDL هستند که بیشتر در افرادی که رنگ پوست تیره دارند، رخ می‌دهد. این لکه‌ها تا ۶ ماه بعد به مرور کمرنگ و ناپدید می‌شود. لکه‌های روشن در ۱ درصد از بیماران دیده می‌شود که می‌توانند دائمی باشند.

زخم شدن

درمان PDL در ۱ درصد مورد می‌تواند باعث ایجاد زخم شود. این زخم‌ها به ندرت در درمان نواحی صورت رخ می‌دهند و در نواحی اطراف قوزک شایع‌تر هستند.

رفع ضایعات عروقی پوست در کلینیک پارسا

تجارب ما در کلینیک پارسا نشان داده که برای درمان ضایعات عروقی، لیزر PDL بهترین انتخاب است. البته راه‌های دیگری همچون کرایوتراپی، اسکلروتراپی و سایر تکنیک‌های درمان این ضایعات نیز در کلینیک پارسا ارائه می‌شوند.

دستگاه Synchro VasQ

یکی از بهترین دستگاه‌های لیزر PDL که کلینیک پارسا از آن استفاده می‌‌کند، دستگاه Synchro VasQ ساخت شرکت ایتالیایی و معتبر دکا (DEKA) است. این دستگاه برای رفع ضایعات پوستی، درمان جای زخم، درمان ضایعات ناشی ویتیلیگو و پسوریازیس موثر است. ویژگی‌ اختصاصی این دستگاه بهره‌گیری از تکنولوژی Micropulse است. یعنی پالس‌های لیزری آن بسیار کوچک‌اند و برای همین کبودی و قرمزی را به حداقل می‌رساند. دستی اختصاصی دستگاه برای رفع ضایعات عروقی پوست، RightLight نام دارد و می‌تواند تمام ضایعات عمیق و سطحی پوست را درمان کند.

تعداد و فواصل جلسات درمانی

رفع ضایعات عروقی پوست با لیزر PDL معمولاً به ۳ تا ۱۰ جلسه‌ی درمانی نیاز دارد. البته بسته به شرایط شما ممکن است که تعداد جلسات بیشتر یا کمتر شود. تعداد و همچنین فواصل جلسات درمانی بسته به وخامت ضایعه و نوع آن متفاوت خواهد بود. مثلاً برای ماه گرفتگی لکه شرابی بین هر جلسه ۲ ماه و برای همانژیوم‌ها بین هر جلسه ۳ تا ۴ هفته فاصله خواهد بود.

همانطور که اشاره شد، روند درمانی در مورد ضایعات عروقی مختلف بسیار متغیر است. برای همین نمی‌توانیم هزینه دقیق درمان کامل را به سادگی اعلام کنیم. برآورد حدودی هزینه در جلسه مشاوره به شما اعلام می‌شود.

تاریخ انتشار : 1400-10-01
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • مهسا
    1402-12-18

    سلام من یه خال عروقی قرمز رنگ اندازه عدس روی چونه‌م دارم که با دست حسش میکنم روی صورتم میخواستم بدونم که با لیزر کامل ازبین میره؟ وشماانجام میدین واینکه هزینه و تعداد جلساتش به چه صورته؟

  • زهره
    1400-12-01

    سلام
    دختر یک سال و نیمه دارم از بدو تولد دست راستش کامل تا زیر بغل همانژیوم میخواستم توی کلینیک شما راهکاری هست برای لیزرش
    وسعتش زیاد

    • پارسا
      1400-12-02

      سلام و وقت بخیر

      خیر متاسفانه در حال حاضر امکان درمان این بیماری در کلینیک پارسا وجود ندارد.

  • مبینا
    1400-01-12

    سلام خوبین خسته نباشید من تو کل صورتم ب جز پیشانی ضایعات عروقی دارم میشه ی توضیحی در مورد نحوه درمانش بدید اینکه چقدر طوب میکشه از بین بره >؟

    • پارسا
      1400-01-12

      با سلام و وقت بخیر

      پاسخ به ایمیل طبق درخواست شما ارسال شد.
      بهترین راهکار استفاده از لیزر می باشد.

      • فاطمه
        1400-03-04

        با سلام من وقتی ب دنیا اومدم ی لکه قرمز رنگ روی نصف پام بود و با بزرگ شدنم من اونم بزرگ شد وقتی بهش دست میزنم برای چند ثانیه محو میشه تا الانم پیش هیچ دکتری نرفتم فک میکنین قابل درمان هست لیزر جواب میده؟

        • پارسا
          1400-03-05

          با سلام و وقت بخیر

          عزیزم با شماره ۰۹۳۵۶۶۶۵۲۱۳ در واتس اپ ارتباط بگیر مشاور کلینیک پارسا راهنمایی میکنن شمارو.

  • ناهید
    1399-12-25

    سلام. من مشکل کیلویید سازی در دوطرف شانه هایم دارم و چندین بار هم جهت درمان و لیزر اقدام کردم و نتیجه آن اسکاری هست که از آن بجای مانده و هنوز کیلیویید سازی ادامه دارد. آیا با استفاده از لیزر PDL امکان درمان و رفع جای آن هست؟
    تشکر

    • پارسا
      1399-12-26

      با سلام و وقت بخیر

      یکی از درمان های این مشکل لیزر PDL هست، اما اینکه برای شما موثر باشد یا راه درمان دیگری باید در پیش بگیرید فقط با معاینه حضوری توسط پزشک متخصص تعیین می شود.

    • معصومه
      1400-02-29

      سلام خوبین ببخشید منم دقیقا همین مشکل رو دارم پشت شونه م کلویید سازی داره شما چ کاری انجام دادین؟؟

    • جودی
      1400-08-06

      سلام وقتتون بخیر من یه خال عروقی که رنگش انگار رنگریزه سبز داره پشت لبم سمت راستش دارم البته هیچ برجستگی نداره و فقط رنگشه که متفاوته سطحشم زیاد نیس میخواستم بدونم لیزری تو ایران هست که برطرفش کنه و چه زمانی طول میکشه تا کامل رفع بشه؟؟؟ با تشکر

  • پریسا
    1399-12-07

    من پوست چانه و گردن تیره‌ای دارم و همینطور لک تیره روی دست چپ و کک و مک با لیزر کدام یک از اینها کاملا رفع میشه لک ها اصلا قرمز نیستند.

    • پارسا
      1399-12-11

      با سلام و وقت بخیر

      برای تشخیص این مورد باید بصورت حضوری توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

  • e
    1399-12-03

    سلام
    ببخشید من قسمتی ازصورتم ماه گرفتگی داره
    میخاستم ببینم بادستگاه pdl درمان قطعی انجام میشه
    من شیراز زندگی میکنم تو شیراز دستگاه pdl نداره میشه
    آدرس دقیق معرفی کنین تا به اونجا مراجعه کنم ممنون میشم

    • رویا
      1400-01-16

      سلام هزینه هر جلسه لیزرpdlچقدر هست؟

  • ستوده
    1399-12-03

    سلام
    من خال بکر دارم
    با این لیزر کمرنگ تر یا حتی ازبین میره؟

  • رها
    1399-11-12

    سلام کلینیک شما ماه گرفتگی که به صورت یک لک سیاه کوچیک هست رو درمان میکنه

  • Hafa
    1399-11-04

    سلام وقتتون بخیر این لیزر روی رگ های عنکبوتی زیر چشم ک بر اثر نازکی پوست نمایان شدن هم جواب میده؟اگه بله چند جلسه درمان لازم هستش؟

    • پارسا
      1399-11-07

      با سلام و وقت بخیر

      از لیزرهای عروقی برای رگ های عنکبوتی دور چشم استفاده نمی شود.

    • جودی
      1400-08-06

      سلام وقتتون بخیر من پشت لبم فقط سمت راستش یه خال عروقی که رنگش بیشتر رنگدانه سبزه دارم میخوام بدونم تو ایران لیزری هست که اونو از بین ببره ؟؟و چه زمانی طول میکشه تا کامل برطرف بشه ؟؟؟ هیچ برجستگی هم نداره کاملن هم سطح پوستمه فقط از نظر رنگ تفاوت ایجاد میکنه البته سطح کمی هم اشغال کرده

  • علی
    1399-10-05

    سلام وقت بخیر
    بنده گوشم سوخته و الان تمامی زخم ها روی گوشم سوخته
    چند جا از گوشم اسکار داره اما بقیه اش قرمزه
    باد سرد میخوره حالت طبیعی میشه منتها غیر هوای سرد قرمز میشه
    باید پی دی ال انجام بدم؟
    یا از طریق دیگه هم میشه بهتر بشه!

    • پارسا
      1399-10-05

      با سلام و وقت بخیر

      دوست عزیز این مورد حتما باید بصورت حضوری توسط پزشک متخصص بررسی شده و سپس راهکار مناسب برای شما داده شود.

  • راضیه
    1399-07-21

    سلام
    پسرم 4 ماهشه یه همانژیوم قرمز رنگ متورم روی لب پایینش داره که تقریباً نصف لب رو گرفته، میخواستم بدونم برای درمان این همانژیوم با لیزر pdl از چه سنی میتونم درمان رو شروع کنم
    ممنون

    • پارسا
      1399-09-21

      با سلام و وقت بخیر

      سن خاصی برای درمان مطرح نیست.

+مشاهده بیشتر