جوانسازی پوست دست

راهکارهای فوری جوان سازی پوست دست ها

پزشک : دکتر نادیا رضایی متخصص پوست و مو دسته بندی : مقالات جوانسازی پوست

با افزایش سن، کلاژن‌ و چربی‌های موجود در زیر پوست ما کاهش می‌یابند، عروق خونی و تاندون‌ها در پشت دست برجسته شده و ظاهری استخوانی و پیر به دستان ما می‌دهند. به جز صورت و گردن، هیچ ناحیه‌ای از بدن همچون پشت دست‌ها نشانه‌های پیری را نشان نمی‌دهند. خوشبختانه به لطف پیشرفت‌های پزشکی، روش‌های مناسبی برای جوانسازی پوست دست وجود دارد که می‌تواند در اصلاح این شرایط به شما کمک کند.

امروز در مورد علایمی صحبت خواهیم کرد که معمولاً با افزایش سن روی دست‌ها دیده می‌شوند و هم راه‌هایی برای درمان آن‌ها با کلیک بر روی نام روش‌های درمانی که در طول این نوشته معرفی کرده‌ایم، به مقاله‌ اختصاصی آن در وب سایت کلینیک پارسا هدایت خواهید شد.

جوان سازی پوست دست ها چگونه انجام می شود ؟

کاهش حجم پوست دست تنها یکی از تغییرات همراه با افزایش سن است. لکه‌های تیره، چین و چروک‌ها و شل شدن پوست از جمله مشکلات دیگری هستند که دست‌های ما را پیر و فرسوده نشان می‌دهند. خوشبختانه روش‌های غیرتهاجمی و بسیار کم خطری برای جوان سازی دست وجود دارد که می‌توانند انواع و اقسام نشانه‌های پیری را برطرف کنند.

در واقع روشی که برای جوانسازی دست استفاده می‌کنیم بستگی به این دارد که پوست شما دچار کدام مشکل یا مشکلات شده است. مثلاً لکه‌های زیادی روی آن وجود دارد یا حجم پوست کاهش یافته است.

لکه‌های پیری

لکه‌های قهوه‌ای رنگ پراکنده‌ای که بر پشت دست بسیاری افراد دیده می‌شوند، لکه‌های پیری یا Aging Spots نام دارند. این لکه‌ها در کشور ما از سنین میانسالی یا حتی جوانی به وجود می‌آیند و به نظر می‌رسد که علت اصلی‌ آن‌ها تابش آفتاب است. لکه‌های پیری معمولاً با افزایش سن و تماس بیشتر با نور خورشید، بزرگ‌تر می‌شوند.

در این حالت راه‌های بسیاری برای جوانسازی دست و از بین بردن لکه‌های پیری وجود دارد. در کلینیک پارسا برای روشن‌سازی این لکه‌ها یا حذف آن‌ها از روش‌های زیر استفاده می‌کنیم:

  • کرایوتراپی که در آن مایعی بسیار سرد مانند نیتروژن مایع بر روی ضایعات اسپری می‌شود.
  • لیزر درمانی که تعداد متنوعی از دستگاه‌های لیزر و تکنیک‌های درمانی را شامل می‌شود. مثل روش لیزر CO2 فرکشنال.
  • لایه برداری پوست که در آن با استفاده از اسیدهای ضعیف به شکلی ایمن و موثر یک لایه نازک از روی پوست برمی‌داریم تا سلول‌های یکرنگ جای سلول‌های تیره‌تر را بگیرند.
  • میکرودرم ابریژن که در آن با استفاده از کریستال‌هایی بسیار ریز یا دستگاه نوک الماسی پوست را لایه برداری کرده و تولید سلول‌های جدید را تحریک می‌کنیم.

بسته به رنگ، نوع و ساختار پوست ممکن است یکی از روش‌های بالا برای شما موثرتر باشد. این مسئله در جلسه‌ی مشاوره با پزشک متخصص کلینیک برایتان توضیح داده می‌شود. مثلاً برای کسانی که پوست تیره دارند، لیزر درمانی راه چندان مناسبی نیست.

به جز روش‌های کلینیکی می‌توانید از لوسیون و کرم‌های روشن کننده پوست استفاده کنید که در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های لوازم آرایشی موجود هستند. این کرم‌ها و لوسین‌ها در بعضی موارد بی‌اثرند یا گاهی زمان زیادی می‌برد تا اثر کنند. البته ارزان‌تر از روش‌های کلینیکی هستند. برخی از این کرم‌ها حاوی جیوه هستند که یک روشن کننده‌ی ارزان قیمت به حساب می‌آید و البته یک ماده سمی. برای همین توصیه می‌کنیم که پیش از مصرف این کرم‌ها با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

دست های پیر شده

کاهش حجم دست ها

وقتی دست‌ها حجم دوران جوانی خود را از دست می‌دهند، پوست به تدریج شل شده و سطح پوست بافت کاغذی پیدا می‌کند. با کاهش حجم، سیاهرگ‌ها و تاندون‌های دست هم برجسته‌تر می‌شوند.

برای جبران حجم از دست رفته، در کلینیک پارسا از راه‌های زیر استفاده می‌کنیم:

  • تزریق ژل که امروزه یکی از پراستفاده‌ترین راه‌های جوانسازی دست و صورت به حساب می‌آیند.
  • تزریق چربی از سایر نقاط بدن.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنها یک ژل را برای تزریق به پشت دست تایید کرده است. ژل‌هایی به نام هیدروکسی آپاتیت که به طور طبیعی در ساختار استخوان‌های ما وجود دارند و ژل‌های بسیار مناسبی برای جوانسازی دست هستند. این فیلرها به سرعت باعث افزایش حجم پشت دست شده و بین ۶ ماه تا یکسال ماندگاری دارند. البته استفاده از سایر ژل‌ها برای حجم دهی به دست کاملاً ایمن است و مشکلی ندارد. منتها ژل‌های هیدروکسی آپاتیت تاثیرات بهتری می‌گذارند.

تزریق چربی ماندگاری بهتری دارد ولی به دلیل این که باید به کمک روش لیپوساکشن از بدن خودتان چربی برداریم، کمی دشوارتر است. نتایج تزریق چربی معمولاً بهتر از تزریق ژل است اما گران‌تر هم هست.

تزریق فیلر به دست

بیرون زدن سیاهرگ‌ها

گاهی اوقات تزریق ژل یا چربی نمی‌تواند باعث پوشاندن سیاهرگ‌های بیرون زده شود. در واقع این سیاهرگ‌ها به قدری بزرگ هستند که هرچقدرم به پشت دست حجم بدهیم، بازهم به شکل واضحی دیده می‌شوند.

اگر این عروق شما را آزار می‌دهند در کلینیک پارسا به شکلی ایمن ناپدیدشان خواهیم کرد:

  • لیزردرمانی یکی از بهترین‌ راه‌های ناپدید کردن این سیاهرگ‌ها است. در این روش یک فیبر بسیار نازک لیزری را به درون سیاهرگ وارد می‌کنیم و سپس لیزر را روشن می‌کنیم. پرتوی پرانرژی لیزر به شکل ایمنی سیاهرگ را از بین می‌برد و سیاهرگ به مرور زمان ناپدید می‌شود.
  • اسکلروتراپی انتخاب دیگر شماست که امروزه کمتر استفاده می‌شود. در این روش، پزشک متخصص یک ماده‌ی مخصوص را به درون سیاهرگ تزریق می‌کند و این ماده باعث تخریب رگ می‌شود. سپس مثل حالت قبل، سیاهرگ به تدریج ناپدید می‌شود. لیزرتراپی معمولاً ایمن‌تر از اسکلروتراپی است و اثرات سریع‌تری بر سیاهرگ می‌گذارد.

بیرون زدن سیاهرگ‌ها

چین و چروک‌های دست

تا سن ۷۰ سالگی ضخامت پوست تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. به علاوه پرتوهای مضر آفتاب هر روز با پوست پشت دست ما تماس دارند و باعث تسریع روند پیری و ایجاد آسیب‌هایی می‌شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب برای دست‌ها می‌تواند به شکل موثری از ایجاد چین و چروک‌ها جلوگیری کند.

اگر به دست خود ضد آفتاب نزده‌اید و اکنون چین و چروک‌هایی روی آن ایجاد شده، روش‌های جوانسازی دست می‌توانند به شما کمک کنند. به شما توصیه می‌کنیم که از یک یا هر سه روش زیر استفاده کنید:

  • استفاده لوسیون‌هایی که حاوی رتینول یا گلیکولیک اسید باشند (قبل از خواب مصرف کنید).
  • لایه برداری ملایم، هر ۱ تا ۳ ماه یکبار،
  • لیزر درمانی.

در کلینیک پارسا معمولاً همراه با لایه برداری به شما توصیه می‌کنیم که از لوسیون‌های خاصی استفاده کنید. این دو در کنار هم بهترین تاثیر را می‌گذارند. اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که لیزر درمانی نیز می‌تواند به شما کمک کند، انواع دستگاه‌های لیزر جوان ساز پوست در کلینیک پارسا موجود است.

چین و چروک‌ دست

شل شدن پوست دست

همانطور که گفتیم، یکی از تغییرات مهم پوستی همراه با افزایش سن، کاهش میزان کلاژن‌ها و الاستین‌های پوست است. کلاژن‌ها رشته‌های پروتئینی هستند که به پوست ما قوام، طراوت و جوانی می‌بخشند. الاستین‌ها هم پروتئین‌هایی هستند که خاصیت ارتجاعی و بافت محکم پوستی را ایجاد می‌کنند.

بهترین راه برای درمان شل شدن پوست، استفاده از روش RF است که در کلینیک پارسا با مدرن‌ترین تکنیک‌ها و دستگاه‌ها مثل RF کونتراج و RF فرکشنال انجام می‌شود. در این روش امواج رادیوفرکانسی به عمق پوست نفوذ کرده و باعث تحریک کلاژن‌سازی و الاستین‌سازی می‌شوند. به این ترتیب پوست سفت و خوش حالت می‌شود. بیشتر متقاضیان تنها به یک جلسه‌ی درمانی نیاز دارند.

به جز روش RF از ژل‌ها و لیزر درمانی هم می‌توان برای سفت کردن پوست استفاده کرد.

شل شدن پوست دست

زبر شدن پوست دست

با افزایش سن توانایی پوست در نگهداری و حفظ رطوبت کم‌تر می‌شود. به این ترتیب پوست خشک شده و ممکن است زبر و ضخیم شود. برای جوانسازی دست در این حالت از لایه‌بردارهای ملایم استفاده می‌کنیم تا لایه‌ی زبر شده پوست را برداریم و اجازه دهیم سلول‌های جدید جایگزین شوند. برای حفظ نتایج لایه برداری باید از کرم‌های آبرسان یا مرطوب کننده استفاده کنید تا بافت پوست مرطوب و باطراوت بماند.

اگر پوست رنگ روشی داشته باشید و بدون استفاده از ضد آفتاب یا دستکش، زمان زیادی را در معرض نور مستقیم خورشید باشید، ممکن است دچار ضایعات ضخیم و زبری شوید که معمولاً در پشت دست مشاهده می‌شوند. این ضایعات زبر و فلسی شکل ممکن است کراتوز اکتینیک باشند. کراتوز اکتینیک یا AK به ضایعات پیش سرطانی پوستی گفته می‌شود که بیشتر در کسانی که رنگ پوست روشنی و بالای ۴۰ سال دارند، دیده می‌شوند. AKها ممکن است در جوانان هم دیده شود که معمولاً ناشی از زندگی در مناطق پرآفتاب یا استفاده‌ی زیاد از دستگاه سولاریوم است.

برای درمان ضایعات فلسی و همچنین AKها از روش‌های زیر استفاده می‌کنیم :

  • کرایوتراپی،
  • لایه برداری،
  • کورتاژ،
  • لیزر درمانی.

خشک شدن دست ها

۱۱ مداوای خانگی شگفت انگیز برای جوان سازی دست های شما

شما می توانید مدواهای تایید شده توسط پزشک کلینیک در زیر را به عنوان خط مقدم درمان برای خشکی دست و جوان سازی بیشتر دست های خود در مد نظر قرار دهند:

استفاده از مرطوب کننده‌ها

بسیاری از مرطوب کننده‌ها برای دست طراحی شده‌اند و در بازار قابل دسترسی هستند. مردم باید پس از هر بار شستشوی دست از مرطوب کننده استفاده کنند تا به تجدید ذخیرۀ رطوبت طبیعی پوست کمک شود. در عین حال چند روغن مختلف مثل روغن نارگیل در دسترس است که نتایج مشابهی در این مورد به دست می‌دهند.

استفاده از کرم صد آفتاب مناسب

آفتاب می‌تواند سبب خشکی پوست، سوختگی و منجر به بروز مشکلات دیگر و جدی‌تر شود. تمامی قسمت‌های بدن باید در برابر مجاورت طولانی مدت با نور آفتاب محافظت شوند و دست‌ها در این مورد استثناء محسوب نمی‌شوند. محافظت کامل دست‌ها از نور آفتاب با استفاده از ضد آفتاب با کیفیت می‏تواند باعث پیشگیری از خشکی دست توسط نور آفتاب شود.

درمان در طول شب

افراد دارای دست‌های بسیار خشک ممکن است بخواهند درمان را در طول شب پیگیری کنند. برای انجام این کار آنها باید مقدار زیادی لوسیون یا کرم مرطوب کننده به کار ببرند. وقتی مقدار زیادی کرم به دست‌ها مالیده شد فرد باید آنها را با دستکش یا جوراب بپوشاند. پوشانیدن دست‌ها باعث می‌شود تا مرطوب کننده در تماس با دست باقی بماند و بنابراین در طول شب جذب پوست شود.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا به علت داشتن آنتی اکسیدان و اجزاء ضد التهابی یک ترکیب رایج در بسیاری از محصولات پوستی است. آلو ورا به صورت غیر نسخه‌ای در بازار موجود است و این امکان وجود دارد که بتوان از آن به عنوان یک مرطوب کنندۀ طبیعی و ایمن برای پوست استفاده کرد.

آلوئه ورا برای دست

اجتناب از شستن دست ها با صابون

مواد شیمیایی که اغلب در صابون‌ها وجود دارد می‌تواند باعث اثرات خشک‌زایی در دست‌ها شود. باید برای پیشگیری از خشکی زیاد دست، در صورت امکان از شستشوی زیاد دست‌های خود خودداری کنید.

پوشیدن دستکش

افرادی که دست‌هایشان زمان زیادی در تماس با آب یا غوطه‌ور در آن است باید استفاده از دستکش‌های لاستیکی را در دستور کار خود قرار دهند. افراد دارای مجاورت زیاد با آب می‌توانند دست‌های خود را خشک کنند، زیرا شستشو با آب، روغن‌های طبیعی دست را از آن می‌گیرد. دستکش در این وضعیت یک لایۀ محافظ برای دست ایجاد کرده به پیشگیری از خشک شدن دست‌ها کمک می‌کند.

استفاده از رطوبت سازها

افراد دچار مشکلات سیستم تنفسی اغلب اوقات از دستگاه رطوبت‌ساز برای کمک به تنفس خود استفاده می‌کنند. به هر حال، رطوبت‌سازها می‌توانند تأثیر قاطعی بر محافظت پوست از خشکی در هنگامی که مردم در اقلیم‌های خشک زندگی می‌کنند، یا در فصل زمستان، داشته باشند. به طور معمول بهترین مکان برای دستگاه رطوبت‌ساز و بخور جایی نزدیک به بستر خواب است اما در عین حال می‌توان آنها را در هر جای خانه قرار داد.

لایه‌برداری

لایه‌برداری پوست یا تراشیدن می‌تواند به برداشتن پوست آسیب دیده، خشک و مرده کمک کند. مردم می‌توانند از محصولات تجاری یا سنگ پا استفاده کنند یا برای انجام این کار از محلول دست‌ساز با استفاده از مخلوط روغن زیتون و 1 تا 2 قاشق چایخوری قند گرانوله استفاده نمایند.

لایه برداری دست ها

کاهش استرس

برای افراد دچار اگزما، استرس می‌تواند محرک عود بیماری باشد. کاهش استرس در افراد دچار اگزما می‌تواند باعث اجتناب از خشکی دست و دیگر سطوح بدن شود.

اجتناب از خشک کننده‌های هوا

خشک کننده‌های هوا گرایشی به خشک کردن پوست دارند. هوای داغ و خشک می‌تواند به خشکی بیش از حد دست منجر شود. بهتر آن است که در حد امکان برای خشک کردن دست از حوله استفاده شود.

حمام بلغور جو

در صورت افزودن بلغور جو به صورت خام یا پخته به آب درون وان، این ترکیب می‌تواند به جوانسازی پوست کمک کند. بلغور جو را می‌توان یا در یک تشتک مخلوط با روغنی مثل روغن زیتون آماده کرد یا می‌توان آن را با آب درون وان مخلوط کرد.

تاریخ انتشار : 1401-05-28
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام