علت ریزش موی جلوی سر

دلایل ریزش موی جلوی سر و راهکارهای درمان آن

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

برای بسیاری از افراد تصور سری بدون مو شبیه به یک کابوس وحشتناک است. به همین دلیل هرروز حجم موهای ریخته شده را بررسی می‌کنند و مراقب مرز موها در جلوی سر، کناره شقیقه‌ها و اطراف پیشانی هستند. این حساسیت با بالا رفتن سن بسیار بیشتر خواهد شد و افراد در سنین بالاتر به دنبال راهکاری برای کاهش حجم موهای ریخته شده و برگرداندن موهای ازدست‌رفته هستند. به همین دلیل پزشکان نیز به دنبال راهکارهای متعددی برای درمان ریزش مو و پر کردن جاهای خالی سر هستند.

ریزش موها در افراد مختلف دارای الگوهای متفاوتی است و ممکن است از قسمت‌های مختلفی از سر شروع شود. یکی از شایع‌ترین الگوهای ریزش مو در زنان و مردان، ریزش موهای جلوی سر است. ریزش مو در این منطقه باعث افزایش سطح پیشانی شده و زیبایی چهره فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل افرادی که به این نوع ریزش مو مبتلا می‌شوند، دوست دارند که هرچه سریع‌تر آن را درمان کنند و به نگرانی‌های خود در این خصوص پایان دهند.

ریزش مو چیست ؟

ریزش مو یکی از مسائل روزمره و شایع این روزهاست که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن روبرو می‌شوند. موها جزئی بسیار حیاتی از ظاهر و جذابیت شخصیت ما محسوب می‌شوند و هرگونه تغییر و آسیب به آنها ممکن است تأثیر قابل توجهی بر روی اعتماد به نفس و روابط اجتماعی ما داشته باشد.

ریزش مو می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و سلامت عمومی بدن می‌شوند. به طور معمول، فرآیند ریزش مو جزئی از چرخه رشد و نمو موهاست که در آن موها از ریشه رشد می‌کنند و پس از مدتی دچار ریزش می‌شوند. اما وقتی این فرآیند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و تعداد موها به طور محسوس کاهش می‌یابد، به عنوان ریزش مو شناخته می‌شود.

تأثیرات ریزش مو می‌تواند بر جسم و روحیه فرد تأثیر گذارد. از یک سو، ریزش مو می‌تواند به نازک شدن و ضعیف شدن موها منجر شود که بر ظاهر و جذابیت ظاهری فرد تأثیر منفی دارد. از سوی دیگر، ممکن است ریزش مو به عنوان نمادی از پیری، بیماری یا عدم سلامتی شناخته شود که می‌تواند تأثیرات روانی و اجتماعی را نیز داشته باشد.

برای پیشگیری و مدیریت ریزش مو، می‌توان از راهکارهای متنوعی استفاده کرد. این شامل رعایت تغذیه سالم و متعادل، مراقبت صحیح از مو، استفاده از محصولات طبیعی و مواد ضد ریزش، کاهش استرس و مدیریت آن، و در صورت لزوم مشاوره با متخصصان در زمینه روش‌های درمانی و پیشگیری است. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعات و پژوهش‌های بیشتر نیز در خصوص علل و راهکارهای موثر برای مقابله با ریزش مو انجام می‌شود.

ریزش موی زنان

علل ریزش مو در ناحیه جلوی سر

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید قبل از درمان هر مشکلی از جمله ریزش موی جلوی سر برداشته شود، پیدا کردن علت وقوع مشکل است. این موضوع به روند درمان جهت می‌دهد و باعث می‌شود که پزشک روش‌های موثرتری را برای درمان ارائه دهد. تشخیص درست و به‌موقع علت در زمانی که ریزش موها در قسمت جلوی سر آغاز شده است، بسیار اهمیت دارد. این موضوع باعث می‌شود که قبل از اینکه حجم زیادی از موها از دست برود، درمان آغاز شود و به‌این‌ترتیب هزینه‌های درمان ریزش موها کاهش پیدا کند.

موهای افراد و به‌طور خاص موهای جلوی سر به دلایل مختلفی می‌ریزند. اهمیت پیدا کردن علت وقوع ریزش موی جلوی سر آن‌قدر زیاد است که ما تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای جداگانه به آن بپردازیم. اینکه چرا با وجود همه اقدامات مراقبتی باز هم موهای جلوی سر می‌ریزند، سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. در ادامه این مقاله پاسخی دقیق و علمی به این سوال می‌دهیم. نکته مهم این است که تشخیص علت اصلی ریزش موها بر عهده پزشک متخصص است. بنابراین بهتر است برای کشف علت و شروع درمان به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

کاهش وزن

یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش موهای جلوی سر کاهش وزن است. موهای جلوی سر نسبت به دیگر قسمت‌ها ریشه سست‌تری دارند و آسیب‌پذیرتر هستند. به همین دلیل کمبود مواد مغذی و پروتئین‌ها اول از همه بر روی این موها اثر خواهد گذاشت. ریزش مو در اثر کاهش وزن به‌خصوص اگر شخص وزن خود را در زمانی کوتاه و به‌صورت غیراصولی از دست داده باشد، از شایع‌ترین دلایل ریزش موها است. این موضوع به این دلیل است که با کاهش وزش سریع و غیراصولی، بدن حجم زیادی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. بنابراین ترجیح می‌دهد که مواد باقیمانده را برای قسمت‌های حیاتی‌تر نگه دارد و از رساندن این مواد به موها جلوگیری می‌کند. در نتیجه موها با کمبود شدید مواد مغذی روبه‌رو می‌شوند. ریشه آن‌ها کم‌کم سست می‌شود و ریزش مو به‌خصوص از قسمت جلوی سر آغاز می‌شود.

رژیم‌های غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب در فرایند خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به همه قسمت‌های بدن از جمله موها اختلال ایجاد می‌کند. این موضوع به این دلیل است که با مصرف مداوم غذاهای چرب و شور، خون شخص غلیظ شده و رسوب چربی در رگ‌ها نیز سرعت خون‌رسانی را کاهش می‌دهد. بنابراین خون کافی به ریشه موها نمی‌رسد و کمبود مواد مغذی ناشی از آن فرایند ریزش مو را آغاز می‌کند.

رژیم غذایی ناسالم

کمبود آهن

یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی موردنیاز برای تداوم رشد موها و حفظ استحکام آن‌ها آهن است. توجه کنید که این مشکل ممکن است حتی بدون ابتلا به کم‌خونی در بدن فرد وجود داشته باشد. مصرف مواد غذایی حاوی آهن به استحکام موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. نکته مهم این است که همان‌قدر که کمبود آهن برای موها و دیگر قسمت‌های بدن خطرناک است، افزایش بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین اگر احساس کردید جلوی سرتان در حال خالی شدن است، به‌هیچ‌وجه به‌صورت خودسرانه قرص آهن مصرف نکنید. این قرص باید توسط پزشک متخصص و با توجه به شرایط سلامت شخص تجویز و مصرف شود.

استرس

در همه مشکلاتی که برای بدن ما ایجاد می‌شود، استرس نقشی مهم و حیاتی دارد. استرس زیاد و مداوم عملکرد طبیعی دستگاه‌های مختلف بدن را به هم می‌ریزد و مشکلات زیادی را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند. در مورد ریزش موها، استرس می‌تواند باعث اختلال در فرایند خون‌رسانی به ریشه موها و سست شدن آن‌ها در اثر کمبود مواد مغذی شود. همچنین هورمون‌هایی که بر اثر استرس ترشح می‌شوند، برای سلامت موها بسیار مضر هستند. این هورمون‌ها به ریشه‌های مو به‌خصوص ریشه‌های آسیب‌پذیرتر موهای جلوی سر آسیب می‌رسانند و باعث افزایش ریزش این موها و خالی شدن جلوی سر خواهند شد.

افسردگی

مشکلات یا تغییرات هورمونی در مردان

مشکلات یا تغییرات هورمونی در هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. ریزش موی جلوی سر به دلیل مشکلات یا تغییرات هورمونی هم در خانم‌ها و هم در آقایان بسیار شایع است. این مشکلات بسیار گسترده هستند و برای پیدا کردن ریشه اصلی آن‌ها باید آزمایش‌های متعددی انجام شود. حل این مشکلات نه‌تنها به حل مشکل ریزش موی مردان کمک خواهد کرد، بلکه باعث برطرف شدن بخش زیادی از دیگر مشکلات بدن نیز خواهد شد. نکته مهم این است که اگر ریزش موی جلوی سر به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد شده باشد، باید بلافاصله این مشکل پیگیری و حل شود. اما اگر تغییرات هورمونی دلیل ریزش موی جلوی سر باشند، با به تعادل رسیدن هورمون‌ها و از بین رفتن عامل تغییردهنده، مشکل معمولا به‌صورت خود به خودی حل خواهد شد.

معمولا ریشه‌های موها نسبت به هورمون‌های مردانه حساس‌تر هستند. به همین دلیل است که ریزش موها در مردان شایع‌تر است و معمولا در سنین پایین‌تر رخ می‌دهد. افزایش هورمون‌های مردانه در بدن مردان باعث بالا رفتن احتمال ریزش موها به‌خصوص موهای جلوی سر خواهد شد. الگوی ریزش موی جلوی سر و پیش رفتن پیشانی یکی از شایع‌ترین الگوهای ریزش موی مردانه است که معمولا در پسران جوان دیده می‌شود. علت اصلی به وجود آمدن این مشکل معمولا هورمون‌ها است و بهتر است که با دیدن اولین نشانه‌های ریزش مو پیگیری شود.

مدل ریزش موی ارثی

مشکلات یا تغییرات هورمونی در زنان

وجود برخی بیماری‌ها در زنان باعث افزایش هورمون‌های مردانه در بدن آن‌ها می‌شود و همین موضوع از دلایل اصلی ریزش موی جلوی سر در آن‌ها است. این مشکل معمولا از سنین 40 سالگی به بالا رخ خواهد داد. علاوه بر این مشکلات هورمونی در سنین نوجوانی و جوانی باعث ریزش موها خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های وجود مشکلات هورمونی در زنان اختلالات قاعدگی است. وجود این اختلالات باعث ایجاد مشکلات متعدد در پوست و موی زنان خواهد شد. بنابراین با پیگیری زودهنگام آن می‌توان به سلامت بدن به‌خصوص پوست و موها کمک کرد.

ریزش موی جلوی سر به دلیل تغییرات هورمونی در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. تغییرات هورمونی زنان در دوران بارداری تاثیر زیادی روی موهای آن‌ها خواهد گذاشت و باعث سست شدن ریشه‌های ضعیف‌تر مو در قسمت جلویی سر شده و سطح پیشانی را افزایش می‌دهد. این مشکل با بالا رفتن سن حاملگی شدیدتر می‌شود. اما خبر خوش اینکه بعد از زایمان و با به تعادل رسیدن هورمون‌ها کم‌کم همه‌چیز سر جای خود برمی‌گردد و ریزش موها نیز متوقف خواهد شد.

البته شروع شیردهی بعد از بارداری نیز یکی از غول‌های بزرگ سر راه موهای نازک در حال رشد است. در دوران شیردهی نیز تغییرات هورمونی شدید است و درصورتی‌که خانم در این دوران خود را تقویت نکند، کمبود مواد مغذی نیز به تغییرات هورمونی اضافه خواهد شد. بنابراین بهتر است که در دوران شیردهی مصرف مواد غذایی پرخاصیت به‌خصوص مواد غذایی حاوی آهن و پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا بعد از این دوران دو ساله با مشکل خاصی مواجه نشوید.

یکی دیگر از مراحلی که هورمون‌های زنانه طی خواهند کرد و تاثیر خود را بر روی موها به‌خصوص موهای جلوی سر خواهد گذاشت، یائسگی است. معمولا ریزش موی شدید در زنان بعد از 40 سالگی خود را نشان می‌دهد و بخش اصلی این موضوع آماده شدن بدن برای یائسگی و تغییرات هورمونی مربوط به آن است. کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی به‌شدت روی موها تاثیر می‌گذارد.

این موضوع به‌خصوص در سال‌های ابتدایی بعد از یائسگی که تغییرات هورمونی در بدن بسیار گسترده است و هورمون‌ها هنوز به تعادل نرسیده‌اند، بیشتر دیده می‌شود. ریزش موهای جلوی سر در اثر یائسگی نیز موقتی است اما بعد از به تعادل رسیدن هورمون‌ها، رشد موها بسیار کمتر است و این مشکل معمولا به مشکلی ماندگار تبدیل خواهد شد.

ریزش موی جلوی سر

وراثت

در بحث ریزش مو وراثت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل است. تحقیقات نشان داده است که مردان معمولا ریزش مو را از خانواده مادری خود به ارث می‌برند. بنابراین اگر در خانواده مادری شما تعداد افرادی که به واسطه ریزش موی جلوی سر پیشانی بلندی پیدا کرده‌اند زیاد باشد، باید منتظر این الگوی ریزشی باشید.

البته توجه کنید که این یک قانون صددرصدی نیست. اما تاثیر وراثت در ریزش موها به‌خصوص موهای جلویی سر را نمی‌توان نادیده گرفت. در خانم‌ها احتمال به ارث بردن ریزش مو از خانواده پدری و مادری یکسان است و علت اصلی خالی شدن جلوی سر آن‌ها را می‌توان در وراثت جست‌وجو کرد.

استفاده از مواد آرایشی نامرغوب

مواد آرایشی نامرغوب فقط دشمن پوست نیستند. طبیعتا زمانی که شخص چهره خود را آرایش می‌کند، بخشی از مواد آرایشی به موهای جلوی سر او نیز می‌رسد. درصورتی‌که این مواد حاوی ترکیبات آسیب‌زننده به پوست و مو باشند، می‌توان انتظار داشت که موهای جلوی سر فرد بعد از مدتی شروع به ریزش کند. به‌خصوص اگر بعد از برگشت به خانه شخص آرایش خود را پاک نکند و صورت خود را به‌طور کامل نشوید.

باقی ماندن مواد آرایشی به همراه آلودگی‌های محیط بیرون بر روی موهای جلوی سر یک جرقه کوچک اما حیاتی برای شروع ریزش مو است.

وجود برخی بیماری‌ها

معمولا بیماری‌های خود ایمنی، دیابت و انواع سرطان تاثیر زیادی بر روی ریشه موها می‌گذارند و آن‌ها را سست و موها را نازک و شکننده می‌کنند. این بیماری‌ها بر روی موهای جلوی سر که ذاتا از موهای دیگر نازک‌تر و سست‌تر هستند تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. در چنین مواردی کنترل بیماری به کمک موها می‌آید و ریزش آن‌ها را کمتر می‌کند. اما با توجه به اینکه این بیماری‌ها معمولا تا آخر عمر با بیمار باقی می‌مانند، نمی‌توان انتظار داشت که راهکارهای درمانی منجر به توقف ریزش موهای جلوی سر یا رشد مجدد آن‌ها شوند.

عدم مراقبت صحیح از موها

استفاده از شامپوهایی که با نوع موهای فرد سازگاری ندارند، از دلایل شایع ریزش موی جلوی سر است. به‌عنوان‌مثال اگر فرد موهای خشکی داشته باشد و از شامپویی استفاده کند که باعث خشکی بیشتر موها شود، تنها هیزم به آتش ریزش موی خود ریخته و به از بین رفتن سلول‌های تولیدکننده فولیکول مو کمک زیادی کرده است. علاوه بر این اگر از موها در برابر آلودگی‌های محیطی مراقبت نشود یا موها با خشونت شانه شوند، ریزش موهای جلوی سر افزایش می‌یابد و در نهایت منجر به کچلی خواهد شد.

مشکلات مربوط به پوست سر

گاهی اوقات مشکل ریزش مو به سلول‌های مو یا ساقه و ریشه آن‌ها ربطی ندارد و این پوست سر است که باعث ایجاد مشکل شده است. این علت در افرادی که پوست خشک یا چرب دارند، بسیار شایع است و با برطرف کردن مشکل پوست می‌توان از ریزش موهای جلوی سر جلوگیری کرد. به‌عنوان‌مثال افرادی که پوستی خشک دارند باید از شامپوهای مخصوص پوست سر خشک استفاده کنند یا پوست سر خود را با روغن‌های گرم گیاهی ماساژ دهند.

افراد دارای پوست چرب نیز باید با استفاده از شامپوهای مناسب و کاهش مصرف غذاهای چرب، سطح چربی پوست خود را به تعادل برسانند تا سلول‌های موی آن‌ها دچار مشکل نشود.

ریزش مو مردان

راهکارهای کلینیکی درمان ریزش موی جلوی سر

بعد از فهمیدن دلایل ریزش موی جلوی سر، نوبت به درمان آن می‌رسد. هر شخص قبل از اینکه راهکار درمانی خاصی را برای موهای خود به کار گیرد، باید به پزشک و کلینیک تخصص پوست و مو مراجعه کند تا بهترین روش درمانی به او پیشنهاد داده شود. پزشک حاضر در کلینیک تخصصی پوست و موی پارسا با انجام آزمایش‌های مختلف و بررسی شرایط بیمار، دلایل ریزش موها در جلوی سر را تشخیص داده و بر همین اساس بهترین راهکار درمانی را معرفی می‌کند.

معمولا راهکارهای کلینیکی برای درمان موارد شدید ریزش مو پیشنهاد می‌شود. البته افرادی که قصد دارند سریع‌تر به نتیجه برسند و به دنبال نتایجی طبیعی و دائمی هستند نیز از راهکارهای کلینیکی درمان ریزش مو استفاده می‌کنند. خوشبختانه پیشرفت روش‌های کلینیکی باعث کاهش شدید عوارض آن شده و معمولا افراد بدون تجربه هیچ مشکل خاصی به نتایج دلخواه خود می‌رسند. در ادامه این بخش تعدادی از روش‌های محبوب کلینیکی برای درمان ریزش موهای جلوی سر را به شما معرفی می‌کنیم.

کاشت مو

کاشت مو یکی از راهکارهای دائمی برای درمان ریزش موها در هر نقطه‌ای از سر است. نتایج این روش کاملا طبیعی است و موهای کاشته شده دقیقا شبیه به موهای اصلی فرد هستند. چراکه موهای کاشته شده از قسمت‌های دیگر بدن او برداشته می‌شود. پزشک برای انتخاب بانک موی مناسب هر فرد، ویژگی‌های موی آن ناحیه را در نظر می‌گیرد.

معمولا نواحی نزدیک به سر به‌عنوان بانک مو انتخاب می‌شوند تا بعد از رشد موها، هیچ تفاوتی میان موهای اصلی و موهای کاشته شده دیده نشود. به همین منظور پزشک قبل از جلسه کاشت مو جلسات مشاوره متعددی با بیمار برگزار می‌کند. در طول این جلسات هم انتظارات بیمار مشخص می‌شوند و هم پزشک با توضیح کامل روش‌ها و شرایط، انتظارات او را به نتایج واقعی نزدیک‌تر می‌کند.

در روز عمل کاشت مو، پزشک باید ناحیه بانک مو را به‌طور کامل استریل کرده و با استفاده از مواد بی‌حسی مخصوص آن را برای برداشت گرافت‌ها آماده کند. پس از آن با استفاده از تکنیک مربوط به روش انتخابی، گرافت‌های مو برداشته شده و برای انجام کاشت آماده می‌شوند. اکنون باید ناحیه جلوی سر مطابق با انتظارات بیمار و الگویی که قبل از عمل با او توافق شده است، آماده شود. این مرحله نیز شامل استریل، بی‌حس کردن و مشخص کردن دقیق نواحی کاشت است. در مرحله آخر گرافت‌های مو با تکنیک‌های مربوط به روش انتخابی کاشت در محل موردنظر قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که عمل کاشت مو عملی طولانی است و ممکن است بین 3 تا 8 ساعت طول بکشد. بعد از انجام این عمل، بیمار نیاز به همراهی دارد که او را به خانه برساند. چراکه ممکن است داروهای بی‌حسی بر روی بینایی یا سطح هوشیاری فرد اثر گذاشته باشند. می‌توانید برای کاهش تورم در نواحی نزدیک به محل کاشت یعنی روی پیشانی و درست بالای ابروها از کمپرس سر استفاده کنید. سه روز بعد از عمل می‌توانید به حمام بروید. البته به شرطی که موهایتان را با ملایمت کافی و با استفاده از دوش‌های متحرک و فشار کم آب بشویید.

کاشت مو میکروگرافت

استفاده از داروهای ضد ریزش مو

پزشکان معمولا مصرف داروهای ضد ریزش مو را به افرادی توصیه می‌کنند که مشکل ریزش آن ها خیلی حاد نیست. این داروها می‌توانند با تقویت فولیکول‌های مو، تنظیم چربی سر یا حفظ سلامت گرافت مو به رشد بیشتر موها و استحکام آن‌ها کمک کنند. بعضی از انواع داروهای ضد ریزش مو به‌صورت بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند؛ اما مسئله این است که تا زمانی که علت اصلی ریزش موهای جلوی سر تشخیص داده نشده است، نمی‌توان از هیچ دارویی استفاده کرد. چراکه ممکن است ابتدا نیاز به رفع دلیل ریزش مو و سپس درمان موهای ریخته شده وجود داشته باشد.

فیناستراید و ماینوکسیدیل از معروف‌ترین داروهای ضد ریزش مو هستند. ماینوکسیدیل ازجمله داروهای مفید برای درمان ریزش نقطه‌ای سر است. به همین دلیل می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل ریزش موهای جلوی سر باشد. این دارو به‌صورت محلول و در غلظت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

غلظت موردنیاز آن باید با توجه به نوع ریزش مو، گستره ریزش و دلیل آن توسط پزشک تعیین شود. فیناستراید یک داروی مفید برای کنترل آلوپسی آندروژنتیک است که بعد از چند ماه بر روی ریزش موها اثر می‌گذارد. این دارو علاوه بر متوقف کردن فرایند ریزش مو، به افزایش رشد آن نیز کمک می‌کند.

داروهای مختلف دیگری مانند شامپوهای کتوکونازول، داروهای ضد آندروژن، اسپیرونولاکتون و کورتیکو اسید وجود دارند که می‌توانند دلایل مختلف ریزش موی جلوی سر را از بین ببرند و در بیشتر موارد باعث رشد مجدد موها شوند. بعضی از انواع داروها مانند داروهای کنترل یائسگی به درمان ریزش موی ناشی از مشکلات هورمونی کمک می‌کنند. داروهای مقابله با عفونت‌های قارچی نیز با حل مشکلات موجود در پوست سر به درمان ریزش مو کمک زیادی خواهند کرد.

توجه داشته باشید که مدت زمان اثرگذاری داروهای ضد ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است. این موضوع به دلیل تفاوت در جنس موها، نوع پوست سر، دلیل ریزش مو و شرایط زندگی و فردی اشخاص خواهد بود. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند که بدون مشورت پزشک هیچ دارویی را مصرف نکنید. حتی اگر قبلا از این دارو استفاده کرده و نتیجه آن را دیده‌اید، برای ادامه مصرف یا شروع دوباره باید حتما با پزشک مشورت کنید.

ماینوکسیدیل

مزوتراپی مو

یکی از روش‌های جدید برای درمان ریزش مو، مزوتراپی مو است. در این روش از تقویت پوست سر و سلول‌های ریشه مو برای جلوگیری از ریزش یا توقف آن استفاده می‌شود. در این روش انواع مواد تقویتی مانند عصاره‌های گیاهی، داروهای درمان ریزش مو، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و هورمون‌های تقویت‌کننده موها با هم ترکیب شده و با استفاده از سرنگ‌های مخصوص به زیر پوست سر تزریق می‌شوند. این مواد غذایی مقوی در لایه میانی پوست قرار می‌گیرند و با تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن و تقویت ریشه‌های مو به استحکام بیشتر موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک می‌کنند.

مزوتراپی مو را می‌توان برای درمان آلوپسی‌های مختلف مانند تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس، مشکلات مربوط به ساقه مو، ریزش موی سکه‌ای و کاهش سرعت رشد استفاده کرد. این شیوه درمانی با بهبود خون‌رسانی به پوست و تنظیم چربی سطح آن به رشد بهتر موها و تقویت آن‌ها کمک می‌کند. همچنین مزوتراپی را می‌توان به‌عنوان یکی از روش‌های مکمل برای کاشت مو در نظر گرفت. انجام این روش درمانی قبل، بلافاصله و بعد از کاشت باعث بهبود گردش خون در پوست، درمان ورم و عوارض ناشی از کاشت و التیام زخم‌ها و اثرگذاری بهتر می‌شود.

برای درمان ریزش مو با استفاده از مزوتراپی نیاز به حداقل چهار تا شش جلسه درمانی است. در طول این جلسات شخص شاهد کاهش چشمگیر ریزش موهای جلوی سر و حتی توقف آن خواهد شد. از جلسه سوم چربی پوست سر کاملا به تعادل می‌رسد و دیگر نیازی به استفاده روزانه از شامپو نیست. تجربه نشان داده است که سه ماه بعد از درمان مزوتراپی رشد موها مجددا آغاز می‌شود و پس از مدتی شاهد درمان کامل ریزش موها خواهیم بود.

مزوتراپی مو

راهکارهای خانگی درمان ریزش موی جلوی سر

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که قبل از امتحان روش‌های کلینیکی خودشان دست‌به‌کار شده و از روش‌های قدیمی برای درمان ریزش موی جلوی سر استفاده کنند. این موضوع بیشتر به دلیل هزینه‌های کم این روش‌ها و بی‌خطر بودن آن‌هاست؛ اما مسئله اینجاست که روش‌های خانگی بیشتر از اینکه روشی برای درمان ریزش مو باشند، راهکاری برای جلوگیری از آن هستند. به همین دلیل پزشکان استفاده از آن را به افرادی که علت ریزش موی آن‌ها عوامل ارثی، مشکلات هورمونی یا وجود برخی بیماری‌ها در پوست سر یا گرافت‌های مو است، توصیه نمی‌کنند.

درهرحال روش‌های خانگی کاملا بی‌خطر هستند و می‌توان از آن‌ها برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها و حتی در بعضی مواقع درمان موارد خفیف آن می‌شوند. ماسک‌هایی که ما در این مقاله معرفی می‌کنیم، بسیار ارزان هستند و شما می‌توانید با استفاده از مواد معمولی که در خانه دارید آن‌ها را درست کرده و از موهای خود مراقبت کنید. در ادامه این بخش تعدادی از موثرترین ماسک‌های خانگی برای جلوگیری از ریزش موها را معرفی خواهیم کرد.

ماساژ موها با استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن نارگیل، ماهی، جنسینگ و شمعدانی از روغن‌های بسیار مفید برای موها هستند که به تقویت ریشه موها و رشد آن کمک زیادی می‌کنند. روغن تراپی موها نیم تا یک ساعت قبل از حمام باعث تقویت موهای شما شده و به آن‌ها حالت می‌بخشد. توجه داشته باشید که ماساژ موها با روغن را باید با ملایمت کامل انجام دهید. این کار را با نوک انگشتان خود انجام دهید و به‌هیچ‌وجه پوست سر خود را خراش نیندازید. برای روغن تراپی مو نیازی به داشتن همه این روغن‌ها نیست. درواقع باید امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام نوع روغن با موهای شما سازگار است.

افرادی که پوست سر چربی دارند، بهتر است در استفاده از این روش احتیاط کنند. درواقع این افراد باید با مشورت پزشک روغن تراپی مو را آغاز کنند و قبل از استفاده از هر روغنی باید چربی پوست سر خود را به تعادل برسانند. چراکه در افرادی با موهای چرب تجمع چربی در روزنه‌های پوست از دلایل ریزش مو است و استفاده از روغن‌های گیاهی برای ماساژ سر باعث افزایش این چربی‌ها و احتمالا افزایش ریزش مو خواهد شد. نکته دیگر اینکه بعد از روغن تراپی باید موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید تا روغن به‌طور کامل از روی پوست سر و موها پاک شود.

ماساژ پوست سر

استفاده از آلوئه ورا

ژل موجود در میانه گیاه آلوئه ورا برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. این ژل را می‌توانید به‌صورت مستقیم بر روی جلوی سر قرار دهید یا آن را با کمی آب لیموی تازه و روغن نارگیل ترکیب کرده و موهای خود را با آن ماساژ دهید. ژل آلوئه ورا با تقویت ریشه موها باعث رشد بیشتر آن‌ها شده و جلوی ریزش موها را می‌گیرد. این موضوع به دلیل افزایش گردش خون در این ناحیه است. آلوئه ورا همچنین با پاک‌سازی پوست سر، اثرات چربی‌های نامطلوب را از بین می‌برد و به نرمی و لطافت موها نیز کمک می‌کند.

آب لیموی تازه

لیموترش یک ماده غذایی واقعی برای موهاست که از ریزش موهای جلوی سر و نازک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید چند قطره آب لیموی تازه را به جلوی موهای خود بزنید و پس از مدتی شاهد توقف ریزش و حتی رشد موهای جدید باشید.

این موضوع به این دلیل است که لیموترش با تحریک فولیکول‌های مو و بهبود گردش خون در این ناحیه باعث تقویت موها می‌شود. لیمو، درمانی مناسب برای تغییر PH پوست سر، از بین بردن شوره و درمان بیماری‌های قارچی خفیف در این ناحیه نیز هست. به همین دلیل هم هست که می‌تواند راه‌حلی مناسب و قابل‌اعتماد برای درمان ریزش موهای جلوی سر باشد.

تاریخ انتشار : 1400-04-16
سوالات متداول
  • آیا سفت بستن موها از دلایل ریزش موی جلوی سر است؟

    درباره اینکه سفت بستن موها برای مدت طولانی از دلایل خالی شدن جلوی سر است، شکی نیست. اما هنوز دلیلی علمی و منطقی برای این موضوع پیدا نشده است. پزشکان معتقدند که کشیدن بیش‌ازحد موها و سفت بستن آن‌ها به‌صورت مداوم در طول روز و حتی شب باعث سست شدن ریشه‌های مو و آسیب دیدن پوست سر خواهد شد. فشار وارد شده به ریشه‌های مو در این حالت خود را به‌صورت ریزش موی جلوی سر نشان خواهد داد.

    معمولا در مواردی که ریزش موی جلوی سر در اثر سفت بستن موها ایجاد شده است، با کوتاه کردن موهای جلویی یا تغییر دادن حالت آرایش موها می‌توان آن را اصلاح کرد. البته این موضوع درباره افراد جوان‌تر صدق می‌کند که سلول‌های بدن آن‌ها در زمانی کوتاه‌تر خود را ترمیم می‌کنند. اما در افراد مسن‌تر این مشکل ممکن است به‌عنوان یک مشکل دائمی باقی بماند که تنها راهکار آن استفاده از روش‌های پزشکی برای درمان است.

  • آیا خانم‌ها از ریزش موی جلوی سر مصون هستند؟

    ریزش موی جلوی سر یکی از شایع‌ترین الگوهای ریزش موی مردانه است. این نوع ریزش مو معمولا با خالی و کم‌پشت شدن موهای جلو و اطراف سر شروع می‌شود و کم‌کم به سمت عقب سر پیش می‌رود و باعث ایجاد طاسی نعل اسبی در مردان خواهد شد. اما این موضوع به این معنا نیست که خانم‌ها هرگز این نوع ریزش مو را تجربه نخواهند کرد.

    حدود یک‌سوم خانم‌ها با مشکل ریزش مو دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از این میان تعداد زیادی از آن‌ها از ریزش موهای جلوی سر خود شکایت می‌کنند. در خانم‌ها این مشکل بیشتر به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه در بدن به‌خصوص بعد از یائسگی ایجاد می‌شود.

  • آیا راهکاری برای جلوگیری از ریزش موهای جلوی سر وجود دارد؟

    معمولا ریزش موی جلوی سر اگر به دلایل ارثی یا به دلیل وجود مشکلات هورمونی یا بیماری‌ها اتفاق بیفتد، قابل جلوگیری نیست. اما در موارد دیگر می‌توان عوامل ایجادکننده ریزش را از بین برد. به‌عنوان‌مثال اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی و استفاده از مواد آرایشی و مراقبتی مرغوب در تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

    رفتار ملایم با موها و آرام شانه زدن و بستن آن‌ها نیز از موهای جلوی سر محافظت کرده و آن‌ها را محکم سر جای خود نگه می‌دارد. علاوه بر این، اقدام به‌موقع در زمان مشاهده اولین نشانه‌های ریزش موهای جلوی سر می‌تواند باعث درمان آن در مراحل اولیه شده و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

  • آیا استفاده از روش‌های خانگی برای جلوگیری و درمان ریزش موهای جلوی سر مناسب است؟

    روش‌های خانگی معمولا برای درمان مشکلات خفیف پوست و مو استفاده می‌شوند و جلوی پیشرفت ریزش موها را می‌گیرند. اما در مواردی که مشکل ریزش موهای جلوی سر به دلیل وراثت یا مسائل هورمونی ایجاد شده باشد، نمی‌توان از روش‌های خانگی انتظار جلوگیری یا درمان داشت. در این موارد باید حتما به پزشک مراجعه شود تا ضمن تشخیص مشکلات زمینه‌ای و برطرف کردن آن‌ها، راهکار مناسبی برای درمان ریزش موهای جلوی سر به شما ارائه دهد.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • ali
    1401-04-31

    سلام من ماه رمضان سال قبل ینی هزاروچهارصد، رژیم روزی هزاروپونصد کالری رو برای تمام ماه بکار گرفتم، ینی هم روزه میگرفتم هم توی سحر و افطار و شام هر وعده فقط پونصد کاری میخوردم و خانوادم میگفتن که خیلی لاغر شدم اما خودم اینطور احساس نمیکردم..

    فک میکنم از همون موقع بود ریزش ناگهانی موهام شروع شد که ماه های بعدشم که کرونا گرفتم.. میخاستم بدونم امکانش هست ترکیب اینا باشه که من ریزش مو گرفتم؟ و حتی استرس و افسردگی شدید هم بعد مدرسه گرفتم برای مسئله کنکور و دانشگاه..

    پسر هستم و بیستویک سال و هفت ماهمه.. یکی دوبارم دکتر رفتم بدون معایته گفتن که ارثیه و برام فیناستراید تجویز کردن که با یک ماه مصرف درد بزه و بی میلی گرفتم.. و مصرفو قطع کردم..

  • نسرین وهابی
    1401-03-22

    سلام و‌سپاس از توضیحات دختر من ۲۸ ساله و‌دارای موهای بسیار عالی بوده چند وقتی است که متحمل استرسهای زیادی بوده و چند ماهی است ریزش شدید داره و میشه گفت از ناحیه جلوی سر کم شده قطع به یقین استرس های زیاد علت این میباشد چون زمینه ارثی نداریم سوال این است ایشون ایران نیستند ایا آن لاین میتواند با پزشکان شما تصویری ویزیت شود ؟

    • پارسا
      1401-03-22

      سلام و وقت بخیر

      خیر، جدای از بحث هزینه و مالی، متاسفانه در این موارد باید حتما بصورت حضوری معاینه شوید تا پزشک بتواند نظر دقیق خود را به شما اعلام کند.

  • M
    1400-08-18

    بعد از کاشت مو نمیریزه؟

  • Rosalia
    1400-08-18

    سلام من ۱۶ سالمه و بدجور موهام میریزه
    الان قسمت چپ فرق سرم یه طوری انگار داره فرق باز میکنه و پوست سر دیده میشه
    چندساله پیش متخصص میرم نه حتی دکتر‌معمولی باز دارو میدن ولی انگار فایده ای نداره!
    استرسم دارم دیگه فکر کن هرروز جلو سرتو میبینی میخوای بخندی؟
    میخوام بدونم این مو در میاد یا کی واقعا ریزش متوقف میشه ؟کلی دارو هم دارم اما معلوم نیست رو چی اثر میکنه..

+مشاهده بیشتر