ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو در بارداری | علت، درمان، توصیه ها

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه ریزش مو

ریزش روزانه مو یک اتفاق طبیعی است. همه ما موی های خود را به طور مداوم و با سرعت ثابتی از دست می دهیم . این اتفاق بیشتر هنگام شستشو و شانه کردن می افتد. در دوران بارداری، بیشتر خانم ها موهای ضخیم و براقی دارند و ریزش مو را بعد از زایمان تجربه می کنند. با این حال، در برخی موارد ،این اتفاق در طول بارداری می افتد. امروز قصد داریم در مورد ریزش مو در دوران بارداری بیشتر توضیح دهیم.

دلایل اصلی ریزش مو در دوران بارداری

 به طور معمول خانم ها هنگام بارداری به دلیل تغییر میزان هورمون استروژن، موهای زیبا و ضخیمی دارند. چون این هورمون از ریزش فولیکول مو جلوگیری می کند. با این حال، این حالت برای همه زنان باردار یکسان نیست، چون ممکن است به دلایل مختلف مربوط به سلامتی یا عدم تعادل هورمونی موهای خود را در دوران بارداری از دست بدهند.

شایع ترین دوره ریزش مو تقریباً سه ماه پس از زایمان رخ می دهد. افزایش هورمون ها در دوران بارداری موجب کاهش ریزش مو در اوایل آن می شود. پس از زایمان، هورمون ها به سطوح طبیعی برمی گردند که به موها اجازه می دهد تا به چرخه طبیعی بازگردد. ریزش طبیعی موها که در دوران بارداری به تاخیر افتاده ممکن است باعث ریزش موی ناگهانی شده و شما حس کنین تعداد تار موی بیشتری از دست می دهید.

تا 60 درصد موهای شما که در حالت رشد قرار دارد ممکن است وارد حالت استراحت یا تلوژن شوند. ریزش مو معمولاً ۳ تا ۴ ماه پس از زایمان به اوج خود می رسد، چرا که فولیکول موهای شما تارهای قدیمی تر را رها کرده و تار موی جدید ایجاد می کنند.  این ریزش مو موقتی است، و ریزش مو در عرض شش تا دوازده ماه به حالت عادی برمی گردد.

عدم ثبات سطح هورمون های بدن و تغییرات جسمی خاص می تواند باعث ریزش مو در دوران بارداری شود. در ادامه به بررسی مهم ترین و رایج ترین دلایل ریزش مو در بارداری می پردازیم.

ریزش مو در دوران بارداری

تغییرات هورمونی

تغییر در میزان هورمون ها یکی از دلایل عمده تغییرات در استحکام و رشد موها است. این تغییرات در چرخه طبیعی رشد مو دخالت می کنند و منجر به ریزش بیش از حد موها می شوند. البته این شرایط گذرا است و چند ماه پس از زایمان به حالت اولیه برمی گردد. افزایش ترشح هورمون پروژسترون در دوران بارداری باعث خشکی موها و شکسته شدن رشته های مو در نزدیکی ریشه می شود. برای مقابله با خشکی ، موهای خود را هفته ای یا دو هفته ای یک بار با شامپوهای الاستیزه کننده بشویید. همچنین ممکن است تغییر موقت شامپو یا نرم کننده برایتان مفید باشد.

همچنین ریزش مو ممکن است به دلیل کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن شما ، قطع قرص های ضد بارداری یا سقط جنین باشد.

تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی

در دوران بارداری بدن شما مواد مغذی زیادی مصرف می کند چون جنین برای رشد به انرژی و مواد مفید بیشتری نیاز دارد و بدن شما به درستی نیازهای جنین را نسبت به نیازهای خود شما در اولویت قرار خواهد داد. برای کمک به سالم نگه داشتن موهای خود، از قانون تغذیه چهار ساعته پیروی کنید.

اگر بیش از چهار ساعت بین وعده های غذایی تان فاصله هست، کربوهیدرات های پیچیده مانند میوه، تست غلات کامل و سبوس دار را به عنوان میان وعده مصرف کنید. البته همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

از آن جایی که ممکن است در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع داشته باشید، بیشتر مواد مغذی ای که دریافت می کنید را از دست می دهید و کمبود غذای مغذی اغلب باعث ریزش مو می شود. مثل کمبود آهن، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز ممکن است از مهمترین دلایل ریزش مو باشد.

کمبود آهن

کمبود آهن هنگامی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز کافی برای اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن وجود نداشته باشد. این حالت می تواند باعث ریزش مو به همراه علائم دیگری مانند خستگی ، ضربان قلب نامنظم ، تنگی نفس و سردرد شود. زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی و فقر آهن قرار دارند، به ویژه اگر بارداری های نزدیک به هم داشته باشند ، چند قلو باردار باشند یا حالت تهوع شدید صبحگاهی داشته باشند. کمبود آهن به سادگی با آزمایش خون قابل تشخیص است.

بیماری های خاص

در برخی موارد ، زنان باردار دچار بیماری هایی مانند دیابت بارداری یا در برخی از موارد نادر عفونت قارچی می شوند که می تواند منجر به ریزش مو شود. برخی از داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا یا افسردگی، نیز میزان ریزش مو را افزایش می دهد. اگر با این موارد مواجه شدید با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش موی زنان

سایر علت های ریزش مو

ژنتیک : ریزش مو در بسیاری موارد با زمینه ژنتیکی همراه است. اگر مادر شما در دوران بارداری این شرایط را داشته باشد، شما نیز ممکن است دچار این مشکل شوید.

کم کاری تیروئید : هورمون تیروئید که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، سلامت روان، فرآیندهای گوارشی و حتی سلامت و رشد مو و ناخن را بر عهده دارد ممکن است دلیلی برای ریزش موهای شما باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک : این بیماری ناشی از عدم تعادل هورمونی است باعث آزاد شدن بیش از حد هورمون های مردانه در زنان و منجر به رشد بیش از حد موهای زائد در خانمها و ریزش موی سر می شود.

روش های ضد بارداری یا کنترل بارداری : قطع قرص های ضد بارداری یا سایر روش های کنترل بارداری اغلب به ریزش بیش از حد مو منجر می شود. زایمان و سقط جنین نیز می توانند ریزش عمده مو را ایجاد کنند.

بیماری های پوست سر : بسیاری از خانم‌ها ممکن است با حساسیت های پوستی که روی پوست سر آنها تأثیر می گذارد روبرو شوند. این مورد به نوبه خود به نازک شدن موها و حتی ریزش مو دامن می زند.

ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

 شما تنها فردی نیستید که در دوران بارداری دچار ریزش مو می شوید. به جای نگرانی، به دنبال اقدامات پیشگیرانه و درمان های در دسترس و موثر باشید. روش های زیادی وجود دارد که می توانید در طول دوره ی بارداری و پس از آن از موهای خود مراقبت کنید. ریزش مو یک اتفاق طبیعی است و تجربه افزایش ریزش مو در حین بارداری و بعد از آن نیز طبیعی است.

ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد و معمولا با گذشت زمان برطرف می شود. در صورتی که رشد مو به سطح قبلی نرسد، پزشکان ممکن است ماینوکسیدیل تجویز کنند، اما این دارو برای استفاده در دوران بارداری چندان هم بی خطر نیست.

راهکارهایی جهت جلوگیری از ریزش مو برای شما لیست کرده ایم که در ادامه می توانید آنها را مطالعه کنید.

پوست سر خود را از نور مستقیم خورشید و گرما محافظت کنید

نور مستقیم خورشید و گرما باعث خشکی ریشه ی موها و پوست سر و به دنبال آن ریزش مو می شود. پس از تماس مستقیم با آن خودداری کنید. می توانید از کلاه یا آفتاب گیر استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید

مصرف سبزیجات و میوه ها، به ویژه آنهایی که میزان آب و فیبر زیادی دارند را افزایش دهید. رژیم غذایی تان باید سرشار از میوه و سبزیجات ، حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها که از فولیکول های مو محافظت و رشد مو را تقویت می کند باشد. آزمایش خون بدهید تا بررسی کنید که سطح هورمون تیروئیدتان طبیعی است یا خیر و برای اطمینان از تعادل مناسب هورمون ها از پزشک خود کمک بگیرید.

وقتی موها خیس هستند آنها را شانه نزنید

بعضی از خانم ها عادت دارند که بلافاصله پس از دوش گرفتن موهای خود را شانه کنند. باید از این کار اجتناب کرد. چون هنگامی که مو مرطوب است ، فولیکول آن بسیار نرم می شود و می ریزد. بهتر است صبر کنید تا موها به طور طبیعی خشک شوند. حتی می توانید از حوله ای برای خشک کردن آن استفاده کنید.

بنابراین با ملایمت با موهایتان رفتار کنید و از شانه هایی که دندانه های ریز دارند استفاده نکنید. همچنین از شانه کردن موهای خود به طور مکرر خودداری کنید.

  • موهای خود را در فواصل منظم مرتب و کوتاه کنید تا موخوره ها که باعث ریزش مو می شوند از بین بروند.
  • از بافتن مو و استفاده از کش موهای تنگ که  موهای شما را می کشند خودداری کنید.
  • از شامپوها و نرم کننده هایی که حاوی بیوتین و سیلیس هستند استفاده کنید.

شانه زدن موها

از وسایل حرارت دهنده  مو استفاده نکنید

سعی کنید حالت طبیعی موهای خود را حفظ کنید، نه اینکه با صاف کردن و خشک کردن با حرارت به آنها آسیب بزنید. اگر نیاز به استفاده از سشوار و سایر ابزارهای حرارت دهنده مو دارید، از درجات کمتر استفاده کنید.

مدیتیشن کنید

استرس یکی از دلایل اصلی ریزش مو در دوران بارداری است. طبیعی است که یک خانم باردار در مورد زایمان و هر موقعیت ناخوشایند احتمالی دچار تنش و نگرانی شود، اما باید سعی کنید در این دوران استرس خود را کنترل کنید روی افکار خوب و مثبت متمرکز شوید و هر کاری را که شما را خوشحال می کند انجام دهید. تنفس کنید ، استراحت کنید و مدیتیشن را امتحان کنید تا خود را از نگرانی و تنش خلاص کنید.

از محصولات شیمیایی استفاده نکنید

ممکن است انواعی از محصولات مراقبت از مو را در بازار پیدا کنید که ادعا می کنند تمام مشکلات مربوط به ریزش مو را برطرف می کنند، اما بهتر است هنگام بارداری از آنها استفاده نکنید. این مواد آرایشی برای زنان باردار بی خطر نیست ، زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند. فقط باید از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که حاوی بیوتین و سیلیس هستند.

از مکمل های زیر استفاده کنید

توجه کنید که مصرف این مکمل ها باید تحت نظر پزشک باشد پس از مصرف خودسرانه آن ها پرهیز کنید و چون ممکن است مصرف نا آگاهانه و دوزهای کنترل نشده این مکمل ها در دوران بارداری برای سلامت شما و جنین تان خطرناک باشد.

  • ویتامین B کمپلکس،
  • بیوتین ویتامین C،
  • ویتامین E،
  • روی.

پوست سر خود را با روغن ماساژ دهید

یکی از درمان های طبیعی شناخته شده ماساژ سر است. می توانید پوست سر خود را با روغن ولرم ماساژ دهید زیرا این امر به کنترل ریزش مو کمک می کند. روغن نارگیل ، بادام ، جوجوبا ، زیتون و خردل از بهترین گزینه ها برای تغذیه پوست سر هستند.

ماساژ پوست سر

درمان ریزش مو با محصولات ارگانیک

ریزش مو ممکن است به دلیل عفونت های پوستی یا واکنش های آلرژیک پوست سر ایجاد شود. در بسیاری از موارد محصولات طبیعی برای انواع پوست و حتی برای پوست های حساس بی خطر هستند.

برای جلوگیری از بروز چنین حساسیت ها و عفونت هایی بهتر است از محصولات طبیعی و ارگانیک برای موهای خود استفاده کنید. درست است که مواد طبیعی نسبت به مواد شیمیایی بسیار کم خطرتر هستند اما با این حال با احتیاط آن ها را به کار ببرید چون ممکن است بدن شما به آن ها حساسیت نشان دهد.

یاس هندی

یاس هندی یک گیاه دارویی است که در مقابله با ریزش مو ناشی از عفونت های پوستی مؤثر است. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. میتوانید خمیری از برگهای تازه ی این گیاه را تهیه کرده و روی پوست سر خود بمالید.

انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی، که با نام آملا نیز شناخته شده است، بهترین درمان طبیعی برای ریزش مو محسوب می شود. می توانید پودر آملا را به صورت خوراکی مصرف کنید یا روغن آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. این ماده به تقویت مو کمک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

شیر نارگیل تازه

نصف فنجان شیر نارگیل تازه را آماده کرده و با نوک انگشتان آن را در پوست سر ماساژ دهید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند تا جذب شود و سپس با استفاده از شامپوی گیاهی آن را بشویید. این کار به تغذیه پوست سر کمک می کند.

مخلوط آب لیمو و تخم مرغ

مخلوط را با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری آب لیمو به یک تخم مرغ هم زده شده آماده کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید ، اجازه دهید حدود 30 دقیقه روی پوست سرتان بماند و سپس بشویید. این درمان به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و باعث می شود موهای شما ابریشمی، درخشان و ضخیم به نظر برسند.

ریز دانه  شنبلیله خیس شده

خمیری از ریز دانه های شنبلیله که از شب قبل آن ها را خیسانده اید تهیه کنید. موهای خود را با این خمیر ماساژ داده و بعد از گذشت 3 تا 4 ساعت آبکشی کنید. این ترکیب به موهای شما درخشش می بخشد و رشد مو را تحریک می کند.

تخم مرغ، ماست و روغن زیتون

مخلوطی از تخم مرغ ، ماست و روغن زیتون نیز می تواند سلامتی، استحکام و درخشندگی موهای شما را  تحت تأثیر قرار دهد. می توانید یک خمیر از مقادیر مساوی از این سه ماده تهیه کرده و هفته ای یک بار روی پوست سر خود بمالید.

ژل آلوئه ورا

عصاره های آلوئه ورا به طور گسترده ای برای درمان اختلالات پوستی استفاده می شود. می توانید به راحتی ژل را روی پوست سر خود بمالید تا خشکی و عفونت را کاهش داده و در نتیجه ریزش مو را کاهش دهد.

ترمیم با آلوئه ورا

ریزش مو پس از زایمان

بسیاری از خانم ها ریزش مو را حتی تا چند ماه پس از زایمان تجربه می کنند. این حالت حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می رسد. در واقع این نوع ریزش مو آن گونه ای که ما به طور معمول می شناسیم نیست ، بلکه “ریزش بیش از حد مو” به دلیل افت هورمون استروژن است. ممکن است تجربه‌ی  از دست دادن ۳۰۰ تار مو یا بیشتر در یک روز ترسناک باشد، اما معمولاً بدون نیاز به درمان برطرف می شود.

با این که ریزش موی بارداری دائمی نیست، اما ممکن است تا زمانی که سطح هورمون ها یا ویتامین ها به حالت طبیعی خود برگردند موهای شما به ضخامت طبیعی خود باز نگردد.

در نهایت اگر شما از آن دسته خانم های بارداری هستید که از نازک شدن و ریزش موهای ضخیم و براق خود نگران هستید، ناراحتی شما طبیعی است. اما نگران نباشید چون این حالت مقطعی و گذراست. مراقبت از موها در این دوره حساس، حتماً به شما در غلبه بر این مسئله کمک می کند.

تاریخ انتشار : 1401-05-09
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • آرزو
    1402-12-08

    سلام من حامله ام شیش هفته ام موهام از الان شروع کرده به ریزش میتونم آمپول بیوتین بزنم آخه خیلی ریزش دارم اینجوری تا دو ماه دیگه کچل میشم توروخدا بگید چه کار کنم

  • ناشناس
    1400-10-30

    سلام خسته نباشید. من 3 ماهه باردارم و از اول بارداری موهام به صورت تیکه ای و گره زیاد کنده میشه.خیلی موهایم کم پشت شده لطفا راهنمایی کنید

  • مهسا
    1399-11-16

    سلام من ۵ ماهه باردارم و تقریبا از روزای اول بارداری موهام شروع کرد به ریزش خیلی خیلی شدید جوری که هربار دست میکشم به موهام یه دسته مو میاد تو دستم ریشه هاش به شدت ضعیف شده و موهای سرم خیلی کم پشت شده چیکار باید بکنم؟ میتونم امپول بیوتین بپانتین استفاده کنم و قرص اهن و زینک خارجی بخورم؟

  • ابوالفضل
    1399-07-07

    سلام من یک پسر ۱۷ ساله هستم حدودا ۱سالی میشه که احساس میکنم موهام به طور وحشتناکی ریزش پیدا کرده طوری که انگار وسط سرم خالی شده و رشد موهام کم شده تو این ۱سال موهام حالت فر مانندهم گرفته و به هم میچسبه به سختی میتونم شونش کنم بهم میگن باید کچل کنم ولی من دنبال ی راه حل دیگم اگه میشه راهنماییم کنید

    • پارسا
      1399-09-20

      با سلام و وقت بخیر

      این بخش برای بانوان هست دوست عزیز پرسش خود را در بخش صحیح سایت مطرح نمایید.

  • ناشناس
    1399-04-08

    سلام خسته نباشین
    من به خاطر مشکل ریزش مو به دکتر مراجعه کردم و دکتر هم آمپول بیوتین و دکسپانتنول تجویز کردن که بعد از یک هفته ریزش موهایم تقریبا قطع شد. میخواستم بدونم امکان داره که بعد مدتی دوباره دچار ریزش مو بشوم؟؟
    ممنون میشوم راهنمایی بکنید.

    • پارسا
      1399-09-20

      با سلام و وقت بخیر

      خواهشمند است پرسش های مربوط به ریزش مو در دوران بارداری را در این صفحه مطرح نمایید.

+مشاهده بیشتر