درد کاشت مو

آیا کاشت مو درد دارد ؟

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : دانشنامه کاشت مو

یکی از سوالاتی که اغلب در کلینیک پارسا از ما پرسیده می شود این است که آیا کاشت مو دردناک است یا خیر.  پاسخ دادن به این سوال به صورت جامع و کلی دشوار است چرا که هر بیمار آستانه ی تحمل درد و زمان بهبود متفاوتی از دیگری دارد. بنابراین برخی ممکن است سطح متفاوتی از درد و ناراحتی را تجربه کنند. از طرفی روش های مختلفی جهت انجام کاشت مو وجود دارد و ممکن است در درمان های مختف، میزان درد نیز متفاوت باشد.

اگر متقاضی کاشت مو، به همه توصیه ­های قبل از جراحی پزشک خود عمل کرده باشد در حین عمل دچار درد نمی شود. اما تا چند روز بعد از جراحی کاشت فرد احساس درد می کند، همچنین به هنگام تزریق داروهای بی­حسی ممکن است فرد احساس درد کند که این درد با توجه به آستانه تحمل هر فردی متفاوت است. درد ناشی از جراحی کاشت مو در هر روش متفاوت است. ما در ادامه علل بوجود آمدن درد و همچنین راه های تسکین آن را خواهیم گفت.

درد ناشی از کاشت مو

جراحی کاشت مو مانند دیگر جراحی های زیبایی ممکن است همراه درد باشد. درد کاشت مو به علت تزریق داروهای بی حسی در ناحیه بانک مو یا ناحیه برداشت گرافت و ناحیه کاشت گرافت می ­باشد.  میزان درد حاصل از این تزریق ها در هر فرد متفاوت است، اما این درد شدید نیست و به راحتی قابل کنترل می باشد. همچنین پس از عمل تا چند روز فرد احساس درد می کند که این درد کاملا طبیعی است و پس از چند روز از بین می رود.

برخی افراد به علت رعایت نکردن توصیه های قبل از کاشت مو دچار درد می شوند. برای مثال مصرف سیگار و مشروبات الکلی باعث از بین رفتن تاثیر داروهای بی حسی می گردد، در نتیجه منجر به احساس درد در حین عمل کاشت می شود. همانطور که گفتیم میزان درد جراحی کاشت مو در هریک از روش ها متفاوت است. در ادامه به بررسی میزان درد در کاشت به روش FIT و FUT که از اصلی ترین روش­ های پیوند مو هستند می پردازیم.

  • درد کاشت به روش FUT : در کاشت مو به روش FUT و روش های بر پایه این روش مانند روش ترکیبی و سوپر ترکیبی به علت برداشت نواری گرافت های از ناحیه بانک مو و بعد از آن بخیه زدن آن ناحیه ممکن است درد بیشتری احساس شود. کاشت به این روش زمان بیشتری برای رسیدن به بهبودی کامل نیاز دارد و زخم های کوچکی در نواحی جراحی شده بوجود می آورد، که پس از گذشت زمان و مراقبت­ های لازم درمان می شود.
  • درد کاشت به روش FIT : در کاشت مو به روش FIT و سایر روش های بدون جراحی، برداشت گرافت ها بصورت تکی و بدون برداشت نواری در پشت سر، انجام می شود. این روش آسیب کمتری به پوست سر شما می رساند و زخم های حاصل از آن نسبت به دیگر روش ها سطحی تر است. برای بهبودی کامل زخم ها 3 تا 7 روز (با توجه به بدن فرد و سیستم دفاعی آن) زمان لازم است.

راهکارهای کاهش درد کاشت مو

این واقعیت وجود دارد که پیوند زدن مو در واقع یک عمل جراحی است و در نتیجه برای به حداقل رساندن درد ناشی از آن نیاز به بی حسی موضعی است. همین عامل یکی از نشانه های این موضوع است که ممکن است عمل با درد همراه باشد، به هرجهت، بی حسی موضعی برای از بین بردن هرگونه درد در طول درمان پیوند موی طبیعی استفاده می شود.

گفته می شود که بر اساس گزارش بیماران، در طول عمل احساس ناراحتی وجود دارد. اما به محض اتمام پیوند، اغلب بیان می کنند که تنها یک احساس ناراحتی کم وجود دارد و نه درد. این حالت ناخوشایند بیشتر به دلیل این است که بیمار در طی عمل جراحی هوشیار است، بنابراین بیمار از آنچه اتفاق می افتد آگاه است و در حین انجام عمل جراحی کشیده شدن یا تکان خوردن ناحیه مورد نظر را احساس می کند، اما با این وجود بدلیل بی حسی موضعی دردی حس نمی کند.

تزریق بی حسی موضعی

درد بعد از عمل جراحی کاشت مو

در حالی که این روش نباید باعث ایجاد درد شود، بعد از پایان عمل جراحی، در ناحیه ای از پوست سر که تحت درمان قرار گرفته است، احساس ناراحتی وجود دارد. چرا که بافت پوست سر دچار نوعی تروما یا زخم شده است و در نتیجه واکنش بدن ایجاد قرمزی و گاهی تورم در چند روز اول پس از جراحی است، و در روش FUT مناطق دهنده که گرافت های مو از آنجا جدا شده اند ممکن است حساس تر بوده و مدت زمان طولانی تری برای بهبود زمان لازم داشته باشند.

با این حال، بیماران می توانند بمنظور کاهش درد بعد از عمل جراحی از مسکن استفاده کنند. این علائم در عرض چند روز باید از بین بروند.  زمانی‌ که پیوند مو انجام می دهید، درد و ناراحتی که ممکن است تجربه کنید، نسبتا کوتاه است، زیرا زمان بهبودی سریع است. برای اکثر بیماران ما، این یک هزینه کوچکی است که با پرداختش موهای خود را دوباره بدست می آوردند و اعتماد به نفس آن ها بالا می رود.

کنترل درد ناشی از کاشت مو

همانطور که گفتیم عمده درد حاصل از عمل کاشت، هنگام تزریق داروهای بی حسی است و برخی افراد تحمل این درد را ندارند، به همین خاطر پزشک به این افراد توصیه می کند قبلا از شروع جراحی کاشت از داروهای آرام بخش و خواب آور استفاده کنند زیرا باعث می شود فرد در حین عمل کمتر احساس درد کند. برخی افراد پس از عمل پیوند مو نیز درد دارند، این دسته از مراجعین بعد از عمل با مصرف مسکن می توانند درد خود را کاهش دهند.

بعضی از متقاضیان کاشت مو بعد از جراحی پیوند مو با رعایت نکردن توصیه های پزشکی پس از جراحی دچار ورم چشم و پیشانی می شوند. این اتفاق با درد و ورم همراه است، شما می توانید با قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه ورم کرده و همچنین با مصرف مسکن درد بوجود آمده را تسکین دهید.

تاریخ انتشار : 1400-08-01
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • علیرضا لطفی
    1400-03-15

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بپرسم بعداز کاشت امکانش وجود داره تا چندسال سردرد داشته باشیم؟؟

    • حسین
      1401-09-25

      سلام دوست عزیز من 5 روز از کاشتم گذشته بخدا از روز اول بیشتر درد دارم

  • شاهین
    1399-12-03

    سلام
    جای بخیە کاشت مو وقتی دست میزنم خیلی دردمیکنە تا چن روزبعد کاشت تبیعیه ؟

  • فرید
    1399-02-25

    با سلام و احترام فراوان و تشکر ازینکه به سوالاتمون توجه میکنید
    یک هفته ی قبل شروع کاشت مو داشتم،و چهار روزه که هر روز استحمام به روش توصیه شده در صبح و عصر انجام میدم،بعد از شستشو تمام سر رو آغشته به روغن زیتون میکنم و تا حمام بعدی گاها اسپری آب هم انجام میدم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید:
    ۱-دچار درد شدید و حس کرختگی و سوزش همراه با خارش در ناحیه کاشت و برداشت پشت و وسط سر هستم،خصوصا وقت خواب(تنها در زمان شستشو و تا نیم ساعت بعد از حمام این حس کمی برطرف میشه و پشت سرم نرم تر هست و مجدد حس سفت و دردناک و خشک بودن طاقتم رو بریده)
    ۲-شستشوی روز اول و دومم بعد از حمام کلی دونه های سفید رنگ روی سرم خصوصا قسمت جلو میدیدم که پس از نیم ساعت و چرب کردن محو میشدن اما الان در روز چهارم اون دونه ها دیده نمیشن و فقط هاله ای سفید رنگ روی سر میشینه بعلاوه ی پوسته ها و چربی های زرد و خشک…
    تورو خدا تجویزی واسه درد پشت سرم توصیه بفرمایید و اینکه شستشو رو درست دارم انجام میدم؟
    تشکرررررررر

    • پارسا
      1399-02-30

      با سلام و وقت بخیر

      کلیه مواردی که اعلام کردین از عوارض بعد از کاشت مو می باشد و جای نگرانی نیست. برای تسکین درد میتوانید از مسکن های تجویزی پزشک خود استفاده کنید.

  • الياس
    1399-01-02

    سلام من چهار شبه از كاشت موي سرم ميگذره، الان بعد از ٤ شب به شدت دور سرم قسمت هاي برداشت درد دارن و به شدت تير ميكشن
    دارم نگران ميشم آيا دليل خاصي داره

    • پارسا
      1399-01-27

      با سلام و احترام

      خیر، طبیعی است. داروهای مسکن بعد از کاشت مو را بصورت منظم و صحیح مصرف کنید تا درد شما تسکین یابد.

    • علی
      1399-08-23

      خسته نباشید
      حدود یک هفته س کاشت به روش sutانجام دادم
      خشکی محل کاشت و درد محل برداشت دارم که میگن طبیعیه منتها
      سفالکسین و کدیین که مصرف میکنم شکم درد اورده،
      چکار کنم؟

      • پارسا
        1399-08-23

        با سلام و وقت بخیر

        با پزشک خود در تماس باشید.

    • احمدرضا
      1400-06-10

      منم همینم دقیقا

  • Sali
    1398-10-18

    سلام من ۹روز کاشت مو انجام دادم ولی سرم همچنان بی حسی خاص خودشو داره.خواستم بپرسم کی رفع میشه؟ آیا داروی خاصیم داره!

    • پارسا
      1398-12-26

      عرض ادب و احترام

      دارو ندارد
      حدود شش ماه طول میکشد.

  • حسین
    1398-10-01

    سلام من کاشت مو داشتم الان دوشبه خیلی جای بخیه ها درد میکنه با هیچ مسکنی خوب نشده شیاف کردم سوزن زدم دارو مصرف کردم اصلا دردش ساکت نشده لطفا راهنمایی کنید

    • پارسا
      1398-10-01

      عرض ادب و احترام

      اصولا کاشت مو در این سطح درد ندارد، ابتدا باید مشخص بشه ببینیم دلیل درد چیه اما خب معمولا بهترین مسکن در این مورد استامینوفن کدئین است اگر کافی نبود ژلوفن ۴۰۰ هر کدام هر ۱۲ ساعت مصرف شود.

      پیروز باشید

+مشاهده بیشتر