خوابیدن بعد از کاشت مو

نحوه صحیح خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو

پزشک : دکتر محسن سبزواری متخصص پوست و مو دسته بندی : توصیه‌های کاشت مو

استراحت کردن بعد از کاشت مو می تواند به بهبودی سریع تر کمک کند. بنابراین، لازم است چندروز بعد از انجام جراحی بیماران به اندازه کافی استراحت داشته باشند. همچنین نحوه خوابیدن اهمیت زیادی در نتیجه کاشت مو دارد. در صورتی که بیمار خواب صحیحی نداشته باشد، به گرافت های مو آسیب وارد می شود. هنگام خوابیدن، موهای کاشته شده و ناحیه برداشت مو، در تماس مستقیم با بالشت هستند. بنابراین نحوه خوابیدن باید به گونه ای باشد که کوچکترین ضربه ای به گرافت ها وارد نشود.

در ادامه به طور کامل به همه پرسش های شما در این رابطه پاسخ داده ایم، پس تا پایان همراه ما باشید.

چرا نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو مهم است؟

در روزهای اول بعد از جراحی، پوست سر ظریف و حساس است و در معرض آسیب پذیری قرار دارد. پوزیشن نادرست خواب می تواند از طریق وارد کردن فشار به موها، باعث از بین رفتن گرافت ها و در موارد شدیدتر منجر به خونریزی شود. علاوه بر این در صورتی که فرد هنگام خواب موقعیت صحیحی نداشته باشد، ممکن است تورم بعد از جراحی افزایش پیدا کند.

پوزیشن صحیح خواب علاوه بر اینکه از فشار آمدن به موها جلوگیری می کند، می تواند تورم بعد از جراحی را نیز کاهش دهد. به همین دلیل خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو، تاثیر بسیار مهمی در نتایج کاشت مو ایفا می کند. خواب مناسب باعث محافظت از گرافت ها می شود و تاثیر مثبتی بر نتیجه نهایی پیوند مو می گذارد.

نحوه استراحت

نکاتی برای نحوه خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو

مهم ترین نکاتی که بعد از کاشت مو درباره نحوه خوابیدن باید به آن توجه شود عبارتند از :

از تمیز بودن بالشت و ملحفه اطمینان حاصل کنید

تمیز بودن بالشت از مهم ترین موارد بهداشتی و مراقبت های بعد از کاشت مو است. موها تماس مستقیمی با بالشت دارند، بنابراین برای مراقبت از موها بعد از کاشت، باید بالشت خود را تمیز نگه دارید. در صورت تمیز نبودن بالشت، گرافت ها در معرض عفونت قرار می گیرند و ممکن است آسیب ببینند. برای تمیز کردن بالشت و ملحفه، از مواد شوینده ای استفاده کنید که فاقد مواد حساسیت زا باشد. زیرا آلرژن ها می توانند پوست سر را تحریک کنند و باعث صدمه رسیدن به گرافت ها شوند.

روی بالشت خود یک حوله تمیز و نرم قرار دهید

بعد از انجام جراحی کاشت مو ممکن است تا چند روز شاهد ترشحاتی روی پوست سر باشید. این ترشحات بعد از جراحی کاملا طبیعی هستند. شما می توانید برای جلوگیری از کثیف شدن ملحفه و بالشت روی آن حوله قرار دهید. به این طریق ترشحات جذب حوله می شوند و بالشت شما تمیز باقی می ماند. البته برای هربار استفاده از حوله باید آن را بشویید و سپس روی بالشت قرار دهید.

هنگام خواب سر را در زاویه 30 تا 45 درجه قرار دهید

نحوه خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو باید به گونه ای باشد که سر نسبت به سایر اعضای بدن ارتفاع بالاتری داشته باشد. بعد از کاشت مو بهترین زاویه برای خواب، زاویه بین 30 تا 45 است . بیماران می توانند از دو بالشت استفاده کنند تا سر را در ارتفاع بالاتری قرار دهند. زاویه سر علاوه بر اینکه از آسیب رسیدن به موها جلوگیری می کند، می تواند تورم بعد از جراحی را نیز کاهش دهد. این طریقه خوابیدن، صحیح ترین پوزیشن خواب بعد از کاشت مو است، که می تواند روند بهبودی را تسریع کند.

از خوابیدن روی شکم بعد از کاشت مو جدا خودداری کنید

خوابیدن روی شکم بعد از کاشت مو، علاوه بر افزایش تورم، می تواند باعث آسیب رسیدن به گرافت ها شود. اگر عادت دارید همیشه روی شکم بخوابید، بهتر است بعد از جراحی برای مدتی این عادت را ترک کنید. نحوه خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو، تاثیر بسیار مهمی در فرایند درمان دارد. بنابراین در دوره ریکاوری لازم است بین 1 تا 2 هفته عادات خواب خود را تصحیح کنید و روی شکم نخوابید.

نحوه خوابیدن

از ضربه زدن پوست سر به بالشت جلوگیری کنید

بعد از کاشت مو پوست بسیار حساس می شود. هرگونه ضربه و خراش به موها، می تواند باعث آسیب رسیدن به فولیکول ها شود. برای اینکه بتوانید مانع وارد شدن ضربه به موها شوید، می توانید از بالشت های طبی مخصوص گردن استفاده کنید. این بالشت ها بین سر و بالشت کمی فاصله ایجاد می کند و مانع ایجاد فشار و ضربه به موها می شوند.

الگوی خواب منظمی داشته باشید

لازم است برای بهبودی سریع تر، استراحت کافی داشته باشید و الگوی خواب خود را اصلاح کنید. بعد از جراحی بدن برای بهبودی نیاز به انرژی دارد و این انرژی از طریق خوابیدن و استراحت کافی حاصل می شود. به همین جهت لازم است بعد از جراحی، خواب کافی داشته باشید تا بتوانید روند بهبودی را با موفقیت طی کنید. بطور معمول میزان استاندارد خواب، 8 ساعت است و این میزان بعد از جراحی نباید کاهش پیدا کند.

چه زمانی می توان عادات طبیعی خواب را از سر گرفت ؟

بطور معمول لازم است تا دو هفته بعد از جراحی، نکات گفته شده درباره خوابیدن بعد از کاشت مو را رعایت کنید. معمولا بعد از گذشت این مدت، می توانید طبق معمول همیشه بخوابید و روند خواب طبیعی خود را از سر بگیرید. البته دوره ریکاوری در بیماران با توجه به شرایط آن ها متفاوت است. این دوره ممکن است در برخی افراد کوتاه تر و در برخی دیگر طولانی تر باشد. آنچه که حائز اهمیت است نحوه صحیح خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو و رعایت نکات بهداشتی است. بنابراین لازم است برای بهبودی سریع تر، تمام دستورالعمل های پزشک رعایت شوند تا کاشت مو نتیاج موفقیت آمیزی داشته باشد.

تاریخ انتشار : 1402-01-25
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • هادی موسعلی
    1402-01-29

    سلام خسته نباشیدخوردن شیرموزبرای بدازکاشت خوبه چندروز باید۴۵درجه بخوابم

    • whcl-admin
      1402-02-03

      سلام و وقت بخیر

      بله شیر موز مفید هست. تا ۱۰ روز حداقل باید بصورت ۴۵ درجه بخوابید

+مشاهده بیشتر